19-06-2025 Vergadering Gemeenteraad inclusief Gemeenschappelijke Regelingen 19-06-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Henk Borst - Ons Dorp
Agendapunt 3 Vragenhalfuur
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 4 Bepalen stemvolgorde bij hoofdelijke stemming
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 5 Vaststellen lijst bestuurlijke toezeggingen
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 6 Vaststellen afdoeningsadviezen lijst ingekomen stukken
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 7 Vaststellen afdoeningsvoorstellen lijst moties
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt Hamerstukken
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Onbekende spreker
Klaas van der Kaaij - D66
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Wilma Grooteman - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Wilma Grooteman - CDA
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Koos Bruin - Fractie Bruin
Wilma Grooteman - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Koos Bruin - Fractie Bruin
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Koos Bruin - Fractie Bruin
Onbekende spreker
Koos Bruin - Fractie Bruin
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Koos Bruin - Fractie Bruin
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
00:30:30 - 00:35:27 - 00:36:15 - 00:36:43 - 00:37:15 - 00:37:20 - 00:37:33 - 00:37:36 - 00:38:36 - 00:39:31 - 00:39:47 - 00:39:55 - 00:40:07 - 00:41:06 - 00:41:36 - 00:42:06 - 00:42:56 - 00:43:03 - 00:44:01 - 00:44:52 - 00:45:25 - 00:48:03 - 00:49:20 - 00:50:32 - 00:50:59 - 00:51:21 - 00:51:59 - 00:52:14 - 00:52:32 - 00:52:35 - 00:53:17 - 00:53:42
Klaas van der Kaaij - D66
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Peter van Huissteden - PvdA
Agendapunt 12 Plannen ontwikkeling Landgoed Elzenhoeve Bergen (bevat stemmingen)
Groen Licht voor Herontwikkeling Elzenhoeve: Gemeenteraad Stemmen voor Participatie en Duurzaamheid
De gemeenteraad heeft ingestemd met de herontwikkeling van landgoed Elzenhoeve, waarbij de nadruk ligt op participatie en duurzaamheid. Het plan omvat de bouw van 80 appartementen, waarvan 40% sociale huurwoningen, met behoud van veel groen. De wijkvereniging heeft bezwaren, maar verdere participatie volgt na de besluitvorming.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 19 juni 2025 werd het voorstel voor de herontwikkeling van landgoed Elzenhoeve uitvoerig besproken. Het plan, opgesteld door HSB Bouw, sluit aan bij de structuurvisie en het Ruimtelijk Kwaliteit Kader (RKK) voor de Oudburgerpolder. De raad moest beslissen of deze studie als basis kan dienen voor verdere planvorming, met als voorwaarde dat de verkeerssituatie bij het Molenweidtje goed wordt aangepakt.De discussie in de raad was levendig, met verschillende fracties die hun zorgen uitten over de interpretatie van het RKK. "Het voorgestelde plan wijkt te veel af van de kaders," stelde Erik van Huisstede van de PvdA. "82 woningen zijn er simpelweg te veel."
GroenLinks en D66 benadrukten het belang van participatie. "We willen ruimte geven waar dat kan, maar de kaders zijn er niet voor niets," aldus een woordvoerder van D66. De VVD sloot zich hierbij aan en pleitte voor een participatieproces dat al bij de start van de planvorming begint. "Een onduidelijk plan is en blijft een onduidelijk plan," aldus de VVD.
Na een intensief debat werd besloten het huidige voorstel af te wijzen, maar wel in te stemmen met een motie die oproept tot een hernieuwde participatie en consultatie met de opstellers van het RKK. "We moeten terug naar de tekentafel," concludeerde Van Huisstede.
De wethouder, Roos Bakker, gaf aan dat het college bereid is om het proces opnieuw op te starten met meer betrokkenheid van de inwoners. "We willen een plan dat niet alleen voldoet aan de kaders, maar ook gedragen wordt door de gemeenschap."
De stemming over de motie verliep digitaal en unaniem: alle 20 raadsleden stemden voor. Hiermee is de weg vrijgemaakt voor een hernieuwde aanpak van de herontwikkeling van Elzenhoeve, met een sterke focus op participatie en duurzaamheid. De gemeenteraad zal in het najaar opnieuw bijeenkomen om de voortgang te bespreken.
Samenvatting
Op 19 juni 2025 bespreekt de gemeenteraad een voorstel over de herontwikkeling van landgoed Elzenhoeve. HSB bouw heeft een studie gedaan naar de mogelijkheden voor woningbouw op het landgoed, in lijn met de structuurvisie en het Ruimtelijk Kwaliteit Kader (RKK) voor het gebied Oudburgerpolder. De raad moet beslissen of deze studie als basis kan dienen voor verdere planvorming, mits de verkeerssituatie bij het Molenweidtje goed wordt aangepakt. Het plan omvat de bouw van ongeveer 80 appartementen, waarvan 40% sociale huurwoningen, met behoud van veel groen. De wijkvereniging heeft bezwaren tegen het huidige plan, maar verdere participatie volgt na de besluitvorming. Alle kosten worden door de initiatiefnemer gedragen en de ontwikkeling zal duurzaam zijn.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Studie herontwikkeling landgoed Elzenhoeve". Het raadsvoorstel stelt voor om de studie van HSB Bouw als uitgangspunt voor het vervolgproces vast te stellen, onder de voorwaarde dat de verkeerskundige inrichting van het Molenweidtje correct wordt aangepakt. De studie onderzoekt de transformatie van landgoed Elzenhoeve naar een woongebied met circa 80 appartementen, waarbij 40% sociale huurwoningen zijn. De plannen respecteren de structuurvisie en het Ruimtelijk Kwaliteitskader (RKK) voor het gebied, met behoud van groen en water. De raad wordt gevraagd om in een vroeg stadium betrokken te zijn, in lijn met een eerdere motie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante kaders, zoals de structuurvisie en het RKK, adresseert en de voorwaarden voor verkeerskundige aanpassingen benoemt. Het bevat ook informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad heeft een adviserende rol in dit stadium en wordt gevraagd om de studie als uitgangspunt vast te stellen. De raad zal opnieuw worden geraadpleegd na verdere participatie en de formele zienswijzeperiode.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de studie van HSB Bouw voldoet aan de gestelde kaders en of de voorgestelde verkeerskundige aanpassingen acceptabel zijn. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van participatie en betrokkenheid van de wijkvereniging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie met de wijkvereniging lijkt problematisch.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de studie van HSB Bouw als uitgangspunt voor het vervolgproces kan worden vastgesteld, met de voorwaarde van verkeerskundige aanpassingen aan het Molenweidtje.
Participatie:
Er zijn gesprekken gevoerd met de wijkvereniging, maar er is onenigheid over het plan. De participatie wordt hervat na de besluitvorming van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp; de gebouwen en infrastructuur worden duurzaam gerealiseerd.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien alle kosten door de initiatiefnemer worden gedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Landgoed Elzenhoeve Structuurvisie Ruimtelijk Kwaliteit Kader (RKK) HSB bouw Woningbouw Groen karakter Ontsluiting Sociale huurwoningen ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Koos Bruin - Fractie Bruin
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Koos Bruin - Fractie Bruin
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Koos Bruin - Fractie Bruin
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Wilma Grooteman - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Wilma Grooteman - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Kees van Leijen - VVD
Wilma Grooteman - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Wilma Grooteman - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Ernest Briet - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Wilma Grooteman - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Klaas van der Kaaij - D66
Janne Pijnenborg - Griffier
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Mw. M. Kampen - Marjan) van
00:59:04 - 00:59:31 - 00:59:44 - 01:00:04 - 01:00:17 - 01:00:23 - 01:01:10 - 01:03:58 - 01:06:45 - 01:07:22 - 01:07:54 - 01:08:22 - 01:08:58 - 01:09:05 - 01:10:19 - 01:10:43 - 01:11:05 - 01:11:27 - 01:11:43 - 01:12:26 - 01:12:51 - 01:13:21 - 01:13:56 - 01:14:10 - 01:16:00 - 01:16:48 - 01:17:28 - 01:18:04 - 01:18:46 - 01:18:56 - 01:19:35 - 01:19:47 - 01:21:11 - 01:24:21
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Kees van Leijen - VVD
Ernest Briet - Wethouder
Klaas van der Kaaij - D66
Janne Pijnenborg - Griffier
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Agendapunt 15a Motie vreemd (bevat stemmingen)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Onbekende spreker
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Onbekende spreker
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Peter van Huissteden - PvdA
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Onbekende spreker
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Peter van Huissteden - PvdA
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Arend Jan van den Beld - VVD
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Onbekende spreker
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Onbekende spreker
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Onbekende spreker
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Paul Korremans - CDA
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Peter van Huissteden - PvdA
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Klaas van der Kaaij - D66
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Rob Bloemkolk - GroenLinks
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Peter van Huissteden - PvdA
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Koos Bruin - Fractie Bruin
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Koos Bruin - Fractie Bruin
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Arend Jan van den Beld - VVD
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Paul Korremans - CDA
Paul Korremans - CDA
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Koos Bruin - Fractie Bruin
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Klaas van der Kaaij - D66
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Klaas van der Kaaij - D66
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
Alexandra Otto-van der Ende - Waarnemend voorzitter
01:25:33 - 01:29:04 - 01:30:18 - 01:31:26 - 01:31:30 - 01:32:01 - 01:32:24 - 01:32:54 - 01:33:04 - 01:34:02 - 01:34:41 - 01:35:03 - 01:35:10 - 01:42:58 - 01:43:55 - 01:44:14 - 01:46:39 - 01:47:35 - 01:48:24 - 01:50:45 - 01:53:09 - 01:53:45 - 01:55:47 - 01:56:18 - 01:56:35 - 01:56:44 - 01:58:49 - 02:08:13 - 02:15:08 - 02:15:58 - 02:16:13 - 02:18:05 - 02:19:20 - 02:19:28 - 02:20:00 - 02:21:15 - 02:22:05 - 02:22:49 - 02:23:47 - 02:24:57 - 02:26:01 - 02:26:12 - 02:26:19 - 02:26:37 - 02:26:53 - 02:27:33 - 02:28:22 - 02:29:09 - 02:30:17 - 02:30:32
Sjaak Swart - KIES Lokaal
Agendapunt 8 Wijziging Stedenbouwkundige visie en Beeldkwaliteitsplan Schoorl-centrum (bevat stemmingen)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt om de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan voor het centrum van Schoorl te wijzigen. Dit voorstel houdt in dat de bestaande plannen uit 2023 en 2024 worden ingetrokken en vervangen door nieuwe versies uit 2025. De wijzigingen zijn nodig om de bouw van 60 extra woningen aan de Sportlaan mogelijk te maken, samen met een ondergrondse parkeergarage met 116 plaatsen. Daarnaast wordt een parkeerterrein met 500 plaatsen op het terrein Buitenduin gepland. Het stedenbouwkundig bureau Studio Vinke heeft de plannen aangepast volgens de wensen van de raad. Er zijn alternatieven overwogen, maar een ondergrondse parkeergarage blijkt de beste optie. De uitvoering van de plannen kan leiden tot bezwaarprocedures, maar de wijzigingen zijn positief ontvangen tijdens een participatie-avond. De voorbereidingen voor de verkoop van de grond en de bouw starten in de zomer van 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Stedenbouwkundige visie en Beeldkwaliteitsplan Schoorl-centrum". Het doel is om de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan voor Schoorl-centrum te herzien, zodat er ruimte ontstaat voor de bouw van 60 extra woningen aan de Sportlaan. Dit wordt mogelijk gemaakt door de aanleg van een ondergrondse parkeergarage met 116 plaatsen. Het plan omvat ook de aanleg van een parkeerterrein op het terrein Buitenduin. De wijzigingen zijn gebaseerd op eerdere besluiten van de raad en zijn gepresenteerd tijdens een participatie-avond, waar ze positief werden ontvangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een overzicht van de wijzigingen. Het bevat echter weinig gedetailleerde financiële informatie en duurzaamheidsoverwegingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de gewijzigde stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan vaststellen. Dit is een vervolg op eerdere besluiten van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de wijzigingen, rekening houdend met de impact op de gemeenschap, de financiële haalbaarheid en de duurzaamheid van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral op het gebied van financiën en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan vast te stellen.
Participatie:
Er is een participatie-avond georganiseerd, waarbij insprekers en leden van de klankbordgroep betrokken waren. De wijzigingen werden positief ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een aspect dat verder uitgewerkt zal worden bij de tender, maar het is momenteel niet gedetailleerd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd in een eerder raadsvoorstel, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking in dit voorstel. Het is onduidelijk hoe de kosten precies worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbouwkundige visie Beeldkwaliteitsplan Schoorl-centrum Sportlaan Ondergrondse parkeergarage Buitenduin Studio Vinke Royal Haskoning DHV Fietsrotonde Participatie-avondVerfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 9 Wensen en bedenkingen oprichting en deelname stichting Regio Deal Noord-Holland Noord (bevat stemmingen)
Regio Deal Noord-Holland Noord: Een Stap Vooruit in Regionale Samenwerking
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 werd een belangrijk voorstel besproken: de oprichting van de Stichting Regio Deal Noord-Holland Noord. Deze stichting moet de samenwerking tussen het Rijk, de provincie Noord-Holland en 23 regionale partners versterken, met als doel de brede welvaart in de regio te verbeteren.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 wordt een voorstel besproken over de oprichting en deelname aan de Stichting Regio Deal Noord-Holland Noord. Deze stichting is bedoeld om de samenwerking tussen het Rijk, de provincie Noord-Holland en 23 regionale partners, zoals gemeenten, onderwijsinstellingen en ondernemers, te versterken. Het doel is om de brede welvaart in de regio te verbeteren door te investeren in onderwijs, werkgelegenheid en de leefomgeving. Er is een totaalbedrag van 65 miljoen euro beschikbaar voor deze Regio Deal.
Het voorstel vraagt de raden van de betrokken gemeenten om geen wensen en bedenkingen te uiten over de oprichting van de stichting. Een stichting wordt gezien als de meest geschikte vorm voor deze samenwerking, omdat het strategische voordelen biedt, een efficiënte samenwerking mogelijk maakt en zorgt voor duidelijke juridische en financiële kaders. De stichting kan ook na 2030 blijven functioneren, wat bijdraagt aan een duurzame samenwerking in de regio.
De gemeente Alkmaar zal als regiokassier optreden en de financiële stromen beheren. De uitvoering van de Regio Deal is gepland in drie fases, te beginnen met bestuurlijke besluitvorming in de eerste helft van 2025, gevolgd door de start van projecten in het vierde kwartaal van 2025. Tot slot vindt monitoring en evaluatie plaats van 2025 tot 2030. De communicatie over de Regio Deal wordt gecoördineerd via een centraal platform en een programmabureau.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Oprichting en deelname stichting Regio Deal Noord-Holland Noord". Het doel is om de brede welvaart in de regio te versterken door middel van een samenwerking tussen het Rijk, de provincie Noord-Holland en 23 regionale partners. Er wordt een stichting opgericht om de Regio Deal te institutionaliseren en projecten te realiseren op het gebied van onderwijs, werkgelegenheid en leefomgeving. De raad wordt gevraagd geen wensen en bedenkingen te uiten over de oprichting en deelname aan deze stichting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met bijlagen die juridische onderbouwing, governance en financiële aspecten behandelen. Het biedt een duidelijke motivering voor de keuze van een stichting als organisatievorm.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om geen wensen en bedenkingen te uiten, wat betekent dat zij instemmen met de oprichting en deelname aan de stichting zonder verdere voorwaarden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde governance-structuur en de keuze voor een stichting als organisatievorm. Dit impliceert vertrouwen in de voorgestelde samenwerking en de verdeling van verantwoordelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART in termen van specifieke doelen (brede welvaart), meetbare resultaten (monitoring en evaluatie), en tijdsgebonden fases (tot 2030). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen wensen en bedenkingen te uiten, waarmee zij instemmen met de oprichting en deelname aan de stichting.
Participatie:
Het voorstel is tot stand gekomen met input van het programmateam Regio Deal en strategisch adviseurs uit de betrokken gemeenten, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe extra kosten voor de gemeente, aangezien de benodigde middelen zijn opgenomen in de begroting van de Regio Deal. De gemeente Alkmaar beheert de financiële stromen als regiokassier.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regio Deal Noord-Holland Noord Stichting Samenwerking Brede welvaart Triple helix Governance Investering Projecten Monitoring EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 10 Scenariokeuze openbare en opengestelde toiletten (bevat stemmingen)
Bergen zet in op betere toiletvoorzieningen voor gastvrijer klimaat
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om de openbare toiletvoorzieningen te verbeteren. Het plan omvat onder meer een communicatiecampagne, de aanleg van natuurtoiletten en uitbreiding van faciliteiten op het strand.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit over het verbeteren van openbare toiletvoorzieningen. Er zijn drie scenario's uitgewerkt. Het voorkeursscenario richt zich op het beter vindbaar maken van bestaande toiletten via een communicatiecampagne, het realiseren van twee natuurtoiletten met subsidie, en het uitbreiden van toiletvoorzieningen op het strand. De gemeente wil zich ook aanmelden bij de HogeNood-app om de zichtbaarheid van toiletten te vergroten. Bij toekomstige bouwprojecten wordt gekeken naar de integratie van toiletten. De raad moet nog beslissen welk scenario wordt uitgevoerd. Het voorstel is gericht op een gastvrijer verblijfsklimaat voor inwoners en bezoekers.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel: Scenariokeuze openbare en opengestelde toiletten
Titel en Samenvatting:
Het voorstel, getiteld "Scenariokeuze openbare en opengestelde toiletten," richt zich op het verbeteren van de vindbaarheid en beschikbaarheid van openbare toiletten in de gemeente Bergen. Het voorkeursscenario omvat een communicatiecampagne om bestaande toiletten beter vindbaar te maken, het realiseren van twee natuurtoiletten met subsidie, en het verdichten van het aanbod op het strand. Het doel is om de toegankelijkheid en gastvrijheid van de gemeente te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de scenario's en de bijbehorende financiële en organisatorische implicaties. Het bevat ook een risicoanalyse en een overzicht van de benodigde stappen voor uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorgestelde scenario en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad heeft geen invloed op de exacte locaties van de natuurtoiletten, maar kan wel het algehele plan goedkeuren of afwijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voorgestelde scenario en de alternatieven, waarbij ze de kosten, haalbaarheid en impact op de gemeenschap moeten afwegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorkeursscenario en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel is gebaseerd op participatie van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden, met input verzameld via enquêtes en rondetafelgesprekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met de nadruk op natuurtoiletten die geen water of elektriciteit verbruiken en het hergebruik van bestaande voorzieningen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten kosten voor de communicatiecampagne, deelname aan de HogeNood-app, en de aanleg en onderhoud van toiletunits. Er is een begrotingswijziging nodig om deze kosten te dekken. De natuurtoiletten worden deels gesubsidieerd, maar er zijn nog steeds jaarlijkse onderhoudskosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Openbare toiletvoorzieningen Communicatiecampagne Natuurtoiletten HogeNood-app Toiletalliantie Strandbeleid Subsidie Mobiliteit/toegankelijkheid Duurzaamheid GebiedsontwikkelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 11 Zienswijzen over de jaarstukken 2024 en begroting 2026 van de gemeenschappelijke regelingen waaraan Bergen deelneemt:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 11.1 Gezondheidsdienst HN (GGD) (bevat stemmingen)
Raadsvergadering stemt in met begroting GGD Hollands Noorden
Tijdens de raadsvergadering van 19 juni 2025 werd het voorstel over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de GGD Hollands Noorden besproken. Ondanks zorgen over financiële risico's stemde de meerderheid in met het voorstel.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 staat een voorstel op de agenda over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel is om geen zienswijze te geven over het rekeningresultaat 2024, maar wel een positieve zienswijze over de begroting 2026, inclusief bezuinigingsscenario's. De GGD Hollands Noorden, een samenwerking van 16 gemeenten, richt zich op publieke gezondheid en preventie. Er is een positief jaarresultaat van €75.000 in 2024, dat voorgesteld wordt toe te voegen aan een bestemmingsreserve voor Veilig Thuis, om wachtlijsten weg te werken. De begroting 2026 is sluitend, ondanks bezuinigingen. Er zijn zorgen over de financiële risico's en de algemene reserve, die in 2026 mogelijk niet toereikend is. De gemeenteraden hebben de mogelijkheid om hun zienswijzen te geven tot 25 juni 2025.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 GGD Hollands Noorden". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om geen zienswijze af te geven op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 van de GGD Hollands Noorden en een positieve zienswijze af te geven op de begroting 2026, inclusief het bezuinigingsscenario. Het rekeningresultaat van 2024 wordt voorgesteld om te worden toegevoegd aan een bestemmingsreserve voor Veilig Thuis, om wachtlijsten weg te werken. De begroting 2026 is sluitend, mede door bezuinigingsmaatregelen, en houdt rekening met de zienswijzen van de gemeenteraden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële situatie, de voorgestelde bestemmingen van middelen, en de context van de bezuinigingen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke impact van de bezuinigingen op de dienstverlening.
Rol van de raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet afgeven van een zienswijze op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de GGD Hollands Noorden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat en de begroting, inclusief de bezuinigingen. Dit omvat het afwegen van financiële verantwoordelijkheid tegen de impact op publieke diensten zoals Veilig Thuis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de bezuinigingen kan in twijfel worden getrokken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en een positieve zienswijze af te geven op de begroting 2026.
Participatie:
Er is enige participatie geweest, met gesprekken tussen raadsambassadeurs en de regievoerder van de BUCH Werkorganisatie. Er is echter geen uitgebreide participatie van het bredere publiek of andere belanghebbenden vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp in dit voorstel opgenomen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, met een positief jaarresultaat van €75.000 dat wordt toegevoegd aan een bestemmingsreserve. De begroting 2026 is sluitend, maar er zijn risico's door bezuinigingen en een ontoereikende algemene reserve. De financiële dekking voor de bezuinigingen en de impact op de reserves zijn duidelijk beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Zienswijze Begroting 2026 Rekeningresultaat 2024 Veilig Thuis Bestemmingsreserve Bezuinigingsscenario Algemene reserve Cao-gat VolksgezondheidVerfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 11.2 Zaffier (bevat stemmingen)
Samenvatting
Op 19 juni 2025 bespreekt de gemeenteraad een voorstel over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van Zaffier. Het voorstel is dat de raad geen zienswijze afgeeft op beide onderwerpen. Zaffier voert taken uit zoals inburgering en armoedebestrijding en heeft een positief financieel resultaat van €363.000 in 2024. Dit bedrag wordt deels gereserveerd voor sociale ontwikkelbedrijven en deels toegevoegd aan de algemene reserve. De begroting 2026 houdt rekening met bezuinigingen en is afgestemd op de wensen van de deelnemende gemeenten. Er is geen gezamenlijke harmonisatie bereikt, maar er is wel overeenstemming over maandelijkse bevoorschotting en hypotheekaflossing. De raad kan tot 25 juni een zienswijze indienen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 Zaffier
Samenvatting: Het voorstel betreft het afzien van een zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van Zaffier. De begroting is opgesteld met inachtneming van de door gemeenten gewenste bezuinigingen en maatregelen. Er is geen gezamenlijke harmonisatie bereikt, maar wel breed draagvlak voor bepaalde financiële maatregelen. De raad wordt gevraagd geen zienswijze af te geven, aangezien de begroting voldoet aan de eerder vastgestelde kaders en afspraken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante financiële en beleidsmatige aspecten van de bestemming van het rekeningresultaat en de begroting behandelt. Het biedt inzicht in de financiële positie van Zaffier en de gemaakte afspraken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de bestemming van het rekeningresultaat en de begroting. In dit geval wordt voorgesteld om geen zienswijze af te geven, wat betekent dat de raad instemt met de voorgestelde bestemming en begroting.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet afgeven van een zienswijze op de financiële stukken van Zaffier. Dit omvat het accepteren van de voorgestelde financiële maatregelen en de verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen, zoals de toevoeging aan de algemene reserve. Het is realistisch en tijdgebonden, gezien de deadlines voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van Zaffier.
Participatie:
Er is beperkte participatie, aangezien de raadsambassadeurs hebben afgezien van verdere gesprekken omdat de zienswijze al is verwerkt in de begroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het positieve resultaat van €363.000 wordt verdeeld over de bestemmingsreserve en de algemene reserve. De begroting houdt rekening met indexaties en bezuinigingsmaatregelen. Er is geen directe dekking nodig, aangezien het resultaat positief is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Zienswijze Begroting 2026 Jaarrekeningresultaat 2024 Algemene reserve Sociaal ontwikkelbedrijf Participatiewet Gemeenschappelijke regelingen Bezuinigingspercentages ArbeidsparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 11.3 Cocensus (bevat stemmingen)
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 bespreekt de gemeente Bergen een voorstel over de financiële plannen van de gemeenschappelijke regeling Cocensus. Het voorstel gaat over de bestemming van het rekeningresultaat 2024, de conceptbegroting 2026 en de eerste begrotingswijziging 2025. Er wordt voorgesteld om geen zienswijze af te geven over het rekeningresultaat 2024 en de eerste begrotingswijziging 2025. Voor de begroting 2026 wordt voorgesteld om de raad op de hoogte te houden van onderzoeken naar besparingsmogelijkheden bij belastingharmonisatie en centralisatie van administraties. De bijdrage van Bergen aan Cocensus stijgt in 2026 met 3,2% naar € 945.000. Cocensus verwacht mogelijke uitbreidingen van taken door veranderingen in het belastingstelsel en werkt aan verbeteringen in informatiebeveiliging en gegevensbeheer. De raad wordt betrokken bij de besluitvorming en kan zienswijzen indienen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze op de bestemming van het rekeningresultaat 2024, de conceptbegroting 2026 en de 1ste begrotingswijziging 2025 van de gemeenschappelijke regeling Cocensus.
- Samenvatting: Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de financiële stukken van de GR Cocensus. Er wordt geen zienswijze afgegeven op het rekeningresultaat 2024 en de 1ste begrotingswijziging 2025. Voor de begroting 2026 wordt de raad gevraagd op de hoogte te blijven van besparingsonderzoeken. De financiële impact van deze besparingen moet in de laatste begrotingswijziging 2026 worden beschreven. De raad moet het besluit kenbaar maken aan het bestuur van de GR Cocensus.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante financiële documenten en contextuele informatie bevat. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie en de verwachte ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven op de begroting 2026 en op de hoogte blijven van de besparingsonderzoeken. De raad heeft geen directe invloed op beleidsmatige aspecten, aangezien de GR Cocensus een uitvoeringsorganisatie is.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en of zij aanvullende opmerkingen of bezwaren willen maken over de financiële plannen en besparingsmogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, vooral met betrekking tot de besparingsonderzoeken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de besparingen is nog niet gekwantificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en deze kenbaar te maken aan het bestuur van de GR Cocensus.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van regionale raadsinformatieavonden, waar raadsleden hun zienswijzen kunnen afstemmen met andere gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de duurzame huisvesting van Cocensus met zonnepanelen en andere energiebesparende maatregelen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de bijdrage van Bergen aan de GR Cocensus met 3,2%, wat resulteert in een totale bijdrage van € 945.000 in 2026. De dekking komt uit de reguliere gemeentelijke bijdragen en er zijn geen extra kosten door de besparingsonderzoeken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Zienswijze Begroting 2026 Besparingsmogelijkheden Gemeenschappelijke regeling Indexering Belastingen Weerstandsvermogen Secundaire objectkenmerken ArbeidsmarktVerfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 11.4 Werkorganisatie BUCH (bevat stemmingen)
Gemeenteraad Bergen Steunt Voorstel voor Investering in Ruimtelijke Ontwikkeling en ICT
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om een overschot van €725.000 te investeren in ruimtelijke ontwikkeling en ICT in 2025. Het voorstel maakt deel uit van de begrotingsplannen voor 2026 van de Werkorganisatie BUCH.
Samenvatting
Op 19 juni 2025 bespreekt de gemeenteraad van Bergen een voorstel over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de Werkorganisatie BUCH. Het voorstel vraagt de raad om een zienswijze te geven over het gebruik van een overschot van €725.000 voor ruimtelijke ontwikkeling en ICT in 2025. Daarnaast wordt de raad gevraagd om in te stemmen met de begroting 2026, waarin alleen noodzakelijke investeringen worden gedaan en ombuigingen in de bedrijfsvoering zijn doorgevoerd. De raad kan tot 25 juni 2025 hun zienswijze kenbaar maken. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college. De voorgestelde zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten. Risico's zoals het weerstandsvermogen en de krapte op de arbeidsmarkt worden ook besproken. De financiële resultaten van 2024 laten een positief resultaat zien, en de begroting 2026 is opgesteld op basis van de kadernota 2026. Na besluitvorming wordt het bestuur van de Werkorganisatie BUCH geïnformeerd over de zienswijzen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en begroting 2026 gemeenschappelijke regeling (GR) Werkorganisatie BUCH." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een zienswijze te geven over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de GR Werkorganisatie BUCH. Het voorstel omvat het erkennen van de inzet van medewerkers, het beschikbaar stellen van €725.000 voor ruimtelijke ontwikkeling en ICT, en het verzoek aan het bestuur om alleen noodzakelijke investeringen te doen. De raad wordt gevraagd om deze zienswijzen aan het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde financiële informatie, een toelichting op de voorgestelde zienswijzen, en een overzicht van de risico’s en financiële consequenties. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de lange termijn effecten van de voorgestelde financiële beslissingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de bestemming van het rekeningresultaat en de begroting van de GR Werkorganisatie BUCH. Dit houdt in dat de raad invloed kan uitoefenen op de financiële en beleidsmatige keuzes van de werkorganisatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het beschikbaar stellen van de niet bestede budgetten voor 2025 en of zij de voorgestelde ombuigingen en investeringen in de begroting 2026 steunt. Dit vereist een afweging tussen financiële prudentie en de noodzaak om strategische doelen te behalen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdslijnen voor de resultaten van de investeringen in ruimtelijke ontwikkeling en ICT. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet concreet onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijzen goedkeurt en deze aan het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH kenbaar maakt.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder het beschikbaar stellen van €725.000 voor 2025. De dekking komt uit het positieve rekeningresultaat van 2024. Er is een risico dat de werkorganisatie BUCH niet in staat is om zelf weerstandsvermogen op te bouwen, waardoor financiële tegenvallers door de deelnemende gemeenten moeten worden opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Zienswijze Rekeningresultaat 2024 Begroting 2026 Ombuigingen Ruimtelijke Ontwikkeling ICT Kadernota 2026 Weerstandsvermogen Gemeenschappelijke Regeling (GR)Verfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 11.5 Veiligheidsregio NHN (bevat stemmingen)
Gemeenteraad Bergen steunt begroting Veiligheidsregio met oog op efficiëntie
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de begroting 2026 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, waarbij de nadruk ligt op bezuinigingen en efficiëntie. De raad vraagt om een meerjarenplan om de financiën structureel op orde te krijgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een besluit te nemen over de zienswijze op de jaarstukken 2024 en de begroting 2026 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het voorstel is om geen zienswijze af te geven over het rekeningresultaat van 2024, maar wel een positieve zienswijze over de begroting 2026. De raad wil dat de Veiligheidsregio zich blijft richten op bezuinigingen en efficiëntieverbeteringen en vraagt om een meerjarenplan om de begroting structureel op orde te krijgen. Nieuwe taken moeten alleen worden aangenomen als er voldoende financiering is. De begroting voor 2026 is sluitend en bevat een bezuiniging van 4%. De gemeentelijke bijdrage aan de begroting is gebaseerd op het aantal inwoners. De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord voert taken uit op het gebied van brandweerzorg, ambulancezorg en crisisbeheersing. De raad zal na besluitvorming de zienswijze aan het bestuur van de Veiligheidsregio kenbaar maken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze jaarstukken 2024 en begroting 2026 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het raadsvoorstel stelt voor om geen zienswijze af te geven over het rekeningresultaat 2024, maar wel een positieve zienswijze op de begroting 2026. De raad benadrukt het belang van bezuinigingen en efficiencyverbeteringen en vraagt om een meerjarenplan voor structurele begrotingsordening. Nieuwe taken mogen alleen worden aangenomen met dekkende financiering. De zienswijze wordt aan het bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord gestuurd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en verwachtingen voor de Veiligheidsregio. Het bevat ook een uitgebreide toelichting en achtergrondinformatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de begroting en jaarstukken van de Veiligheidsregio. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad invloed kan uitoefenen op de financiële en beleidsmatige keuzes van de Veiligheidsregio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, inclusief de nadruk op bezuinigingen, efficiencyverbeteringen, en het niet aannemen van nieuwe taken zonder financiering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verwachtingen van bezuinigingen en het opstellen van een meerjarenplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en deze aan het bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord kenbaar te maken.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp in dit voorstel beschouwd.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de deelnemende gemeenten, aangezien het negatieve resultaat van 2024 wordt gedekt door reserves. De begroting 2026 is sluitend, met een bezuiniging van 4% om indexatie te compenseren. De bijdrage van de gemeente Bergen aan de begroting is € 3.189.519.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Begroting 2026 Zienswijze Meerjarenplan Bezuinigingen Efficiencyverbetering Gemeenschappelijke Regeling Exploitatieresultaat 2024 Reserves KadernotaVerfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 11.6 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (bevat stemmingen)
Raad Bergen steunt voorstel voor historische innovatie en verduurzaming
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 werd het voorstel besproken over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Het voorstel kreeg brede steun, met een meerderheid die instemde met de voorgestelde financiële verdeling en de focus op innovatie en verduurzaming.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 zal een voorstel worden besproken over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Het voorstel adviseert om € 6.940 toe te voegen aan de algemene reserve, zodat deze de maximale omvang van 2,5% van het kostentotaal bereikt. Het resterende positieve resultaat van € 33.875 wordt voorgesteld voor een bestemmingsreserve 'Innovatie & Achterstanden'. Er wordt geen zienswijze afgegeven op de begroting 2026, omdat het bestuur van de GR RHCA al heeft besloten tot een bezuiniging van 3%, zoals voorgesteld door de BCH-gemeenten. De raad kan tot en met 25 juni een zienswijze indienen. Het voorstel benadrukt ook de noodzaak van verduurzaming van de klimaatinstallatie om energiekosten te verlagen. Risico's zoals minder opbrengst uit aanvullende diensten en hogere energiekosten worden erkend, maar het weerstandsvermogen wordt als voldoende beschouwd om deze op te vangen. Na besluitvorming zal het dagelijks bestuur van GR RHCA worden geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 GR RHCA
Samenvatting: Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen (NH) over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Het positieve resultaat van 2024 bedraagt €40.815, waarvan €6.940 wordt toegevoegd aan de algemene reserve om deze op 2,5% van het kostentotaal te brengen. Het resterende bedrag van €33.875 wordt bestemd voor een nieuwe reserve 'Innovatie & Achterstanden'. Voor de begroting 2026 wordt een bezuiniging van 3% voorgesteld, in lijn met de zienswijze van de BCH-gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke financiële onderbouwing en verwijzingen naar relevante wet- en regelgeving. Het bevat ook een risicoanalyse en een verduurzamingsplan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol van controlerend orgaan en kan een zienswijze indienen over de financiële ontwikkelingen en de bestemming van het rekeningresultaat.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde bestemming van het rekeningresultaat en de begroting, inclusief de bezuiniging van 3%.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van externe factoren zoals de energiemarkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en deze aan het bestuur van de GR RHCA kenbaar te maken.
Participatie:
Er is geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met plannen voor de verduurzaming van de klimaatinstallatie om energiekosten te verlagen.
Financiële gevolgen:
Het positieve resultaat van €40.815 wordt deels toegevoegd aan de algemene reserve en deels aan een nieuwe bestemmingsreserve. De financiële gevolgen zijn gedekt binnen de bestaande middelen, en er is een bezuiniging van 3% op de gemeentelijke bijdragen voorgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Rekeningresultaat 2024 Begroting 2026 GR RHCA (Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar) Algemene reserve Bestemmingsreserve ‘Innovatie & Achterstanden’ Bezuiniging Archiefbeheer Digitale ontwikkelingen EnergiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 11.7 Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken (bevat stemmingen)
Samenvatting
Op 19 juni 2025 bespreekt de gemeenteraad een voorstel over de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de VVI Alkmaar e.o. Het voorstel is om geen zienswijze af te geven op deze stukken, omdat ze compleet en in lijn met eerdere begrotingen zijn. De VVI Alkmaar e.o. heeft beperkte activiteiten en vertegenwoordigt de deelnemende gemeenten als aandeelhouder van de HVC. De financiële resultaten van 2024 zijn neutraal, en de begroting voor 2026 past binnen de budgettaire kaders van de gemeente. Na besluitvorming wordt het bestuur van de VVI geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 VVI Alkmaar e.o.
Samenvatting: Het voorstel betreft het afzien van het afgeven van een zienswijze op zowel het rekeningresultaat 2024 als de ontwerpbegroting 2026 van de VVI Alkmaar e.o. De VVI, die geen wettelijke taken vervult, vertegenwoordigt deelnemende gemeenten als aandeelhouder van de HVC. De jaarstukken en begroting zijn consistent met voorgaande jaren en voldoen aan de relevante richtlijnen. De financiële resultaten zijn stabiel, met een rekeningresultaat van €0 voor 2024. De kosten voor 2026 worden naar rato verdeeld onder de deelnemende gemeenten. Er zijn geen risico's of duurzaamheidsoverwegingen gemeld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en biedt een gedetailleerde uitleg over de financiële resultaten en de begroting. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om geen zienswijze af te geven op de jaarstukken 2024 en de begroting 2026 van de VVI Alkmaar e.o.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij akkoord gaat met het voorstel om geen zienswijze af te geven, wat impliceert dat zij tevreden zijn met de huidige financiële en beleidsmatige koers van de VVI.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met het voorgestelde besluit om geen zienswijze af te geven op de jaarstukken en begroting van de VVI.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een interne financiële aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten voor secretariaat en administratie, die naar rato worden verdeeld. Voor Bergen bedragen deze kosten €3.700 voor 2026. De begroting past binnen de bestaande budgettaire kaders van de gemeente. De daling van de garantstellingprovisie is ook financieel gunstig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VVI Alkmaar e.o. Zienswijze Rekeningresultaat 2024 Begroting 2026 Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Afvalstoffen Gemeenschappelijke regeling HVC Garantstellingprovisie BUCH-gemeentenVerfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt Bespreekstukken
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 11.8 Omgevingsdienst NHN (OD) (bevat stemmingen)
Samenvatting
In de raadsvergadering van 19 juni 2025 zal de gemeenteraad van Bergen een besluit nemen over de zienswijze op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorgestelde besluit omvat het geven van een positieve zienswijze op de resultaatbestemming 2024, mits er wordt ingezet op efficiency en samenwerking met professionele begeleiding. Voor de begroting 2026 wordt voorgesteld in te stemmen met de indexatie en herziening van de verdeling van asbestsloopmeldingen, maar niet met de bezuinigingsscenario’s. Het Dagelijks Bestuur van de OD NHN wordt gevraagd om een verlaging van 5% door te voeren op de gemeentelijke bijdragen, met uitzondering van bepaalde onderwerpen. De raad heeft tot 25 juni de tijd om hun zienswijze kenbaar te maken. De besluitvorming is nog niet afgerond en de raad zal hierover nog een beslissing nemen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Resultaatbestemming 2024". Het voorstel betreft de bestemming van het positieve financiële resultaat van het boekjaar 2024, dat in totaal € 1.690.000 bedraagt. Het Algemeen Bestuur (AB) besluit om een bestemmingsreserve genaamd "Robuustheid" te vormen en hieraan € 1 miljoen toe te voegen. Dit bedrag wordt verdeeld over de resultaten van de Milieutaken (€ 610.000) en VTH-Plustaken (€ 390.000). Het resterende bedrag van € 690.000 van de VTH-Plustaken wordt uitgekeerd aan de Provincie Noord-Holland. Het doel is om de OD NHN te ondersteunen bij de uitvoering van het Plan van Aanpak Robuustheid.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de bestemming van het financiële resultaat duidelijk uiteenzet en de verdeling van de middelen specificeert. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over het Plan van Aanpak Robuustheid en hoe de bestemmingsreserve precies zal worden ingezet.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om hun zienswijze over de conceptbestemming van het rekeningresultaat naar voren te brengen. Het dagelijks bestuur reageert op deze zienswijzen en voegt deze toe aan de uiteindelijke resultaatbestemming die aan het AB wordt aangeboden.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de prioritering van financiële middelen, namelijk de vorming van een bestemmingsreserve voor robuustheid versus directe uitkering van het resultaat aan de deelnemende partijen. Er moet ook worden besloten over de verdeling van de lasten tussen gemeenten en provincie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het specifieke bedragen en doelen noemt. Echter, het mist details over de specifieke doelen en tijdlijnen van het Plan van Aanpak Robuustheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de vertegenwoordigende organen van de deelnemers hun zienswijze kunnen geven, wat een vorm van participatie inhoudt. Er is echter geen verdere informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op financiële robuustheid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: er wordt € 1 miljoen gereserveerd voor robuustheid en € 690.000 uitgekeerd aan de provincie. Het voorstel geeft aan dat de structurele lasten voor het Plan van Aanpak Robuustheid jaarlijks € 1,7 miljoen bedragen, maar het dekt niet hoe deze structurele lasten verder gefinancierd zullen worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Resultaatbestemming Bestemmingsreserve Robuustheid Exploitatieresultaat VTH-Plustaken Positief totaalresultaat Plan van Aanpak Robuustheid Gemeenschappelijke Regeling Milieutaken Provincie Noord-Holland Structurele lasten Bijdragen gemeenten/provincieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de begroting 2026 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de bestemming van het rekeningresultaat 2024 en de ontwerpbegroting 2026 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorstel omvat een positieve zienswijze op de resultaatbestemming 2024, mits er wordt ingezet op efficiency en samenwerking. Voor de begroting 2026 wordt ingestemd met de indexatie en herziening van asbestsloopmeldingen, maar niet met de bezuinigingsscenario’s. De raad wordt gevraagd een verlaging van 5% op de lumpsumbijdragen door te voeren, met uitzondering van bepaalde onderwerpen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide onderbouwing van de financiële resultaten en de voorgestelde bestemmingen. Het bevat echter enkele openstaande punten, zoals de financiering van het Plan van aanpak Robuustheid.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven op zowel de resultaatbestemming 2024 als de ontwerpbegroting 2026. Dit omvat het goedkeuren van de voorgestelde financiële maatregelen en het geven van richtlijnen voor toekomstige bezuinigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde financiële maatregelen, waaronder de indexatie en de herziening van asbestsloopmeldingen, en de afwijzing van de bezuinigingsscenario’s. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de verlaging van de gemeentelijke bijdragen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en percentages. Echter, de financiering van het Plan van aanpak Robuustheid is nog niet geregeld, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en deze kenbaar te maken aan het Dagelijks Bestuur van de OD NHN.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met nadruk op energiebesparing en circulaire initiatieven binnen de milieutaken van de OD NHN.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de deelnemers, aangezien het positieve resultaat van 2024 geen nadelige impact heeft op de gemeentelijke begroting. De begroting 2026 houdt rekening met een indexering van 7,34%, wat geen nadeel oplevert voor de gemeentelijke begroting. De financiering van het Plan van aanpak Robuustheid blijft echter een aandachtspunt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Zienswijze Rekeningresultaat 2024 Begroting 2026 Plan van aanpak Robuustheid Milieutaken VTH-plustaken Bezuinigingsscenario’s Gemeenschappelijke Regelingen IndexatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Agendapunt 13 Saldering NNN herontwikkeling hotel Nassau Bergen aan Zee (bevat stemmingen)
Gemeenteraad Bergen stemt in met herontwikkeling Hotel Nassau ondanks verdeeldheid
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor de herontwikkeling van Hotel Nassau, ondanks zorgen over de impact op het natuurgebied. Het plan maakt deel uit van een salderingsovereenkomst met de provincie Noord-Holland en moet uiterlijk 10 juli 2025 worden vastgesteld.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering op 19 juni 2025 was er veel discussie over het bestemmingsplan dat de herontwikkeling van Hotel Nassau mogelijk moet maken. Het plan, dat onderdeel is van een salderingsovereenkomst met de provincie Noord-Holland, richt zich op de vastlegging van nieuwe natuurbestemmingen. De gemeente moet het plan vaststellen om aan de afspraken met de provincie te voldoen, maar de stemming verliep niet zonder slag of stoot.Meneer Van Uhuissteden van de PvdA opende het debat met een kritische noot: "Waarom maken we hier nu toch een behoorlijke show van? We praten over slechts 60 m² in het duingebied." Hij vroeg zich af of het plan invloed zou hebben op de lopende juridische procedures bij de Raad van State. Wethouder Roos Bakker antwoordde dat het niet vaststellen van het plan geen gevolgen zou hebben voor de uitspraak van de Raad van State, maar wel voor de afspraken met de provincie.
Mevrouw Otto van D66 vroeg zich af of er extra natuurgebied kon worden toegevoegd bovenop de voorgestelde 120 m². Wethouder Bakker legde uit dat de provincie de oorspronkelijke 60 m² al had onttrokken en vervangen door 120 m² elders, waardoor extra toevoeging niet mogelijk was.
De discussie werd verder verhit door meneer Zwart van het CDA, die benadrukte dat de gemeente de provinciale verordening moet volgen. "Wij hebben een overeenkomst getekend en die zullen we uitvoering geven," stelde hij. GroenLinks, vertegenwoordigd door meneer Kastje Hoogland, gaf een stemverklaring af en stemde tegen het plan. "Dit is geen wezenlijke toevoeging aan de natuurwaarde van het NN-gebied," verklaarde hij.
Ondanks de verdeeldheid stemde de meerderheid van de raad in met het voorstel: 12 stemmen voor en 7 tegen. Het CDA en KiesLokaal spraken hun steun uit voor het plan, waarbij KiesLokaal de flexibele aanpak prees. "Er is bewust gekeken naar wat wel mogelijk was," aldus een raadslid van KiesLokaal.
Met de goedkeuring van het bestemmingsplan kan de herontwikkeling van Hotel Nassau doorgaan, hoewel er nog beroep kan worden aangetekend bij de Raad van State. De discussie over de balans tussen natuurbehoud en ontwikkeling blijft echter een gevoelig punt binnen de gemeenteraad van Bergen.
Samenvatting
Op 19 juni 2025 bespreekt de gemeenteraad van Bergen een voorstel over het bestemmingsplan voor de herontwikkeling van Hotel Nassau. Dit plan is onderdeel van een salderingsovereenkomst met de provincie Noord-Holland, waarbij natuurgebied wordt gecompenseerd. Het bestemmingsplan moet uiterlijk 10 juli 2025 worden vastgesteld, ongeacht de uitkomst van de lopende juridische procedures over de omgevingsvergunning bij de Raad van State. Het plan is aangepast na drie ingediende zienswijzen en richt zich nu alleen op de vastlegging van nieuwe natuurbestemmingen. De gemeente moet dit plan vaststellen om aan de afspraken met de provincie te voldoen. Na vaststelling kan er beroep worden aangetekend bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan ‘Saldering NNN herontwikkeling hotel Nassau’". Het bestemmingsplan is opgesteld om de herbegrenzing van het Natuur Netwerk Nederland (NNN) vast te leggen, zoals overeengekomen met de provincie Noord-Holland. Dit is noodzakelijk voor de nieuwbouw en uitbreiding van Hotel Nassau in Bergen aan Zee. De omgevingsvergunning voor het hotel werd eerder vernietigd door de Raad van State, maar de vaststelling van het bestemmingsplan blijft verplicht. Het plan is aangepast na zienswijzen en moet uiterlijk 10 juli 2025 worden vastgesteld om te voldoen aan de provinciale omgevingsverordening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak van het bestemmingsplan, en de aanpassingen die zijn gedaan naar aanleiding van zienswijzen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van Zienswijzen vaststellen. Dit is een formele stap om te voldoen aan de afspraken met de provincie.
Politieke keuzes:
Er zijn beperkte politieke keuzes, aangezien het bestemmingsplan een verplichting is vanuit de salderingsovereenkomst met de provincie. De raad moet echter wel beslissen over de vaststelling van het plan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (uiterlijk 10 juli 2025). Het is meetbaar in termen van de vast te stellen oppervlakte NNN. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota van Zienswijzen en het bestemmingsplan vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest; het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn zienswijzen ingediend. Er is geen actieve participatie georganiseerd, omdat het een verplichte vastlegging betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een anterieure overeenkomst met de initiatiefnemer waarin het kostenverhaal is geregeld. Verdere financiële details worden niet specifiek genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Salderingsovereenkomst Natuur Netwerk Nederland (NNN) Omgevingsvergunning Hotel Nassau Provincie Noord-Holland Raad van State Zienswijzen Herbegrenzing OmgevingsverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Besluit aanvraag omgevingsvergunning voor herontwikkeling van Hotel Nassau". Het besluit betreft de verlening van een omgevingsvergunning voor de herontwikkeling van Hotel Nassau in Bergen aan Zee, waarbij wordt afgeweken van het bestemmingsplan. De vergunning omvat voorschriften zoals de aanleg van een NNN-gebied, aanplant van duin met helmgras, en specifieke gebruiksvoorwaarden voor hotelappartementen. Het besluit is voorbereid met een uitgebreide procedure en vereist geen verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals ruimtelijke ordening, milieu, en gebruiksvoorwaarden. Het bevat juridische onderbouwing en verwijzingen naar relevante wetgeving, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De gemeenteraad hoeft geen verklaring van geen bedenkingen af te geven, aangezien het project niet tot de categorieën behoort waarvoor dit vereist is. De raad heeft eerder ingestemd met een lijst van categorieën waarvoor een VVGB nodig is.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes betreffen de afwegingen rondom ruimtelijke ordening en milieu-impact, zoals de aanleg van het NNN-gebied en de compensatie van verhardingstoename.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van voorschriften en voorwaarden. Het is tijdgebonden met een startadvies binnen zes maanden. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad hoeft geen besluit te nemen over een VVGB, maar kan wel betrokken zijn bij de monitoring van de uitvoering van de vergunningvoorwaarden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat zienswijzen zijn ingediend en dat deze hebben geleid tot aanpassingen in het plan, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de voorschriften voor natuurcompensatie en lichtemissiebeperking om de impact op het NNN-gebied te minimaliseren.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd, maar er zijn kosten verbonden aan de aanvraag en mogelijke schadeherstel aan de openbare ruimte. De dekking van deze kosten wordt niet gespecificeerd in het voorstel.
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Danny Zwart - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Danny Zwart - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Philip Garcia Hoogland - GroenLinks
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Henk Borst - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Koos Bruin - Fractie Bruin
Danny Zwart - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Koos Bruin - Fractie Bruin
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Henk Borst - Ons Dorp
Roel Oudeboon - KIES Lokaal
Arend Jan van den Beld - VVD
Agendapunt 14 Woonvisie gemeente Bergen NH 2025 - 2030 (bevat stemmingen)
Nieuwe Woonvisie Bergen NH: Gemeenteraad Stemt in met Aanpassingen
De gemeenteraad van Bergen NH heeft ingestemd met een nieuwe woonvisie voor de periode 2025-2030. Na een intensief debat en enkele aanpassingen, werd de visie aangenomen. Belangrijke thema's zoals betaalbaarheid, doorstroming, en duurzaamheid staan centraal.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van afgelopen week werd de nieuwe woonvisie van Bergen NH besproken. Deze visie, die de oude woonvisie van 2015-2020 vervangt, is ontwikkeld na uitgebreid onderzoek en participatie met inwoners en samenwerkingspartners. De visie richt zich op betaalbaarheid, doorstroming, woningbouwprogramma's, duurzaamheid en aandacht voor specifieke doelgroepen.Amendementen en Moties
Het debat begon met het terugtrekken van een amendement door raadslid Kwettenburg, dat op een later moment opnieuw zal worden ingediend. Mevrouw Otto van D66 paste haar amendement aan na een ambtelijke toetsing vlak voor de vergadering. "Ik hoop daarmee het te hebben hersteld," zei ze.
Een belangrijk amendement van GroenLinks, D66, VVD, Ons Dorp en Kies Lokaal richtte zich op het stimuleren van tiny houses en collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO). "We willen ruimte geven aan tiny houses en CPO," aldus mevrouw Kreetburg van GroenLinks. Dit amendement werd door de wethouder overgenomen.
Een ander amendement van D66 en andere partijen vroeg om meer mogelijkheden voor bewoning van bijgebouwen. "We zien dat bouwen in het buitengebied steeds moeilijker wordt," verklaarde mevrouw Otto. De wethouder gaf aan dat maatwerk mogelijk is, maar dat er spelregels moeten worden opgesteld.
Sociale Cohesie en Binnenstedelijk Bouwen
Een motie van Partij Ons Dorp en andere partijen vroeg om aandacht voor sociale cohesie bij renovatie en sloop door woningcorporaties. "De gemeente Bergen erkent het belang van sociale cohesie en huurdersrechten," stelde mevrouw van Kranenborg. Deze motie werd aangenomen.
De motie over prioriteit voor binnenstedelijk bouwen, ingediend door het CDA en andere partijen, vroeg om inzicht in belemmeringen voor binnenstedelijke woningbouw. "Wij willen als Raad meer in onze kadestellende rol worden gezet," aldus meneer Zwart van het CDA. Deze motie werd eveneens aangenomen.
Bouwen vanuit het Landschap
Een motie van de VVD en andere partijen vroeg om het principe van bouwen vanuit het landschap als uitgangspunt te hanteren. "Wij zijn gewoon de mooiste gemeente van Noord-Holland," verklaarde meneer van der Belt van de VVD. Ondanks zorgen over mogelijke belemmeringen voor bouwprojecten, werd de motie aangenomen.
Conclusie
De nieuwe woonvisie van Bergen NH is met enkele aanpassingen aangenomen. De gemeenteraad heeft hiermee een belangrijke stap gezet richting een toekomstbestendige woonomgeving, met aandacht voor betaalbaarheid, duurzaamheid en sociale cohesie. De wethouder heeft toegezegd om op verschillende punten terug te komen met verdere uitwerkingen en beleidsvoorstellen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen NH overweegt een nieuwe woonvisie voor de periode 2025-2030 vast te stellen. Deze visie moet de oude woonvisie van 2015-2020 vervangen. De nieuwe woonvisie is ontwikkeld na een uitgebreid proces van onderzoek en participatie met inwoners en samenwerkingspartners. Belangrijke thema's zijn betaalbaarheid, doorstroming, woningbouwprogramma's, duurzaamheid en aandacht voor specifieke doelgroepen. De visie houdt rekening met veranderde wet- en regelgeving en regionale afspraken over woningbouw. Er is een uitvoeringsprogramma gepland voor 2025, waarin concrete acties worden uitgewerkt. De gemeenteraad moet nog besluiten over de vaststelling van deze woonvisie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Woonvisie gemeente Bergen NH 2025 - 2030
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Woonvisie gemeente Bergen NH 2025 - 2030". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe woonvisie voor de gemeente Bergen, die de oude visie van 2015-2020 vervangt. De nieuwe visie speelt in op de veranderde woningmarkt, met een focus op betaalbaarheid, doorstroming, duurzaamheid, en specifieke doelgroepen. Er is intensief samengewerkt met inwoners en partners, en participatie heeft plaatsgevonden via enquêtes. De visie dient als leidraad voor woningbouwinitiatieven en prestatieafspraken met woningcorporaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor diverse aspecten van de woningmarkt en beleidskaders. Het bevat een uitvoeringsprogramma en behandelt zowel lokale als regionale samenwerkingsverbanden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een centrale rol in de besluitvorming over de woonvisie. Het raadsakkoord benadrukt de prioriteit van de woonvisie, en de raad heeft richting gegeven aan de inhoudelijke focus en de woningbouwprogrammering.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van betaalbaarheid, doorstroming, en duurzaamheid binnen de woningbouwprogrammering. Er moet ook worden beslist over de balans tussen sociale huur en koop, en de aanpak van tweede woningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en een tijdsbestek. Echter, er zijn enkele inconsistenties, zoals de verschillen tussen de woonvisie en omgevingsvisie over woonhofjes en tiny houses.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de oude woonvisie in te trekken en de nieuwe woonvisie vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie, met een begeleidingsgroep en een enquête onder inwoners. De resultaten hebben mede richting gegeven aan de woonvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met een specifiek hoofdstuk gewijd aan duurzame woningbouw.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen gemeld. Het opstellen van de woonvisie is binnen de bestaande uren van de BUCH-werkorganisatie gedaan.
In het algemeen biedt het voorstel een uitgebreide en goed onderbouwde basis voor de toekomstige woningbouw en -beleid in de gemeente Bergen, met een sterke nadruk op participatie en duurzaamheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Woningmarkt Sociale huurwoning Woningbouwprogramma Duurzaamheid Doelgroepen Wetgeving Participatie Begeleidingsgroep LeegstandsverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
250619 14-A-2 Amendement D66 POD KL Woonvisie meer mogelijkheden voor woningbouw v4 - AANGENOMEN.pdf
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Froukje Krijtenburg - GroenLinks
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Alexandra Otto - van der Ende - D66
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Koos Bruin - Fractie Bruin
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Danny Zwart - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Danny Zwart - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Koos Bruin - Fractie Bruin
Koos Bruin - Fractie Bruin
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Onbekende spreker
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Henk Borst - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Danny Zwart - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Danny Zwart - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Yvonne Roos-Bakker - Wethouder
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Danny Zwart - CDA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Arend Jan van den Beld - VVD
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mariëlla van Kranenburg - Ons Dorp
Mw. M. Kampen - Marjan) van
Peter van Huissteden - PvdA
Mw. M. Kampen - Marjan) van
03:03:37 - 03:04:11 - 03:04:37 - 03:05:36 - 03:08:24 - 03:09:13 - 03:10:46 - 03:10:48 - 03:10:50 - 03:11:19 - 03:11:30 - 03:12:13 - 03:13:35 - 03:13:50 - 03:14:46 - 03:17:52 - 03:18:50 - 03:19:11 - 03:19:15 - 03:19:41 - 03:21:31 - 03:23:20 - 03:24:14 - 03:25:12 - 03:25:37 - 03:27:32 - 03:29:08 - 03:29:37 - 03:30:50 - 03:31:17 - 03:34:42 - 03:35:52 - 03:36:36 - 03:36:45 - 03:37:01 - 03:37:05 - 03:37:46 - 03:38:19 - 03:38:30 - 03:39:08 - 03:39:34 - 03:40:20 - 03:40:39 - 03:41:17 - 03:42:03 - 03:42:45 - 03:45:21 - 03:45:39 - 03:46:59 - 03:47:53 - 03:48:12 - 03:48:38 - 03:48:52 - 03:49:17 - 03:49:28 - 03:49:33 - 03:49:58 - 03:50:50 - 03:51:26