14-02-2019 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2. Voorstel betreft het vaststellen van de financiële uitgangspunten Gemeenschappelijke regelingen 2019 en het intrekken van de uitgangspunten 2012
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de vernieuwde Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) 2019 voor de regio Noord-Holland Noord. De FUGR 2019 vervangt de versie uit 2012 en is compacter en beter afgestemd op de huidige tijd. De wijzigingen zijn gebaseerd op evaluaties en de notitie informatievoorziening uit 2018. Het doel is om duidelijke financiële kaders te bieden en discussies over loon- en prijsindexatie te minimaliseren. Het voorstel wordt in alle 18 gemeenteraden van de regio voorgelegd, met het risico dat niet alle gemeenten instemmen, wat de communicatie kan bemoeilijken. De FUGR 2019 wordt zonder financiële middelen geïmplementeerd en is een aanvulling op bestaande wet- en regelgeving. De gemeente Bergen behandelt het voorstel op 14 februari 2019, met een besluit gepland voor 7 maart 2019.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen Noord-Holland Noord 2019". Het raadsvoorstel beoogt de intrekking van de FUGR 2012 en de vaststelling van de FUGR 2019. Deze vernieuwde uitgangspunten zijn opgesteld om duidelijkheid te scheppen en financiële kaders te bieden voor gemeenschappelijke regelingen in de regio Noord-Holland Noord. De FUGR 2019 is compacter en aangepast aan de huidige tijd, met verduidelijkingen en verwijderingen van overbodige artikelen. Het doel is om discussies over financiële aspecten te minimaliseren en de focus te leggen op de inhoudelijke taken van de gemeenschappelijke regelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijke achtergrond, doelstelling en advies bevat. Het biedt inzicht in de noodzaak van de vernieuwing en de betrokkenheid van verschillende partijen bij de totstandkoming van de FUGR 2019.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de FUGR 2012 in te trekken en de FUGR 2019 vast te stellen. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de financiële kaders voor de gemeenschappelijke regelingen in de regio vastlegt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de vernieuwde FUGR 2019 wil aannemen. Dit houdt in dat zij kiest voor een geactualiseerde en meer gestroomlijnde set van financiële uitgangspunten die zijn afgestemd met andere gemeenten in de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen en evaluatiecriteria.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de FUGR 2012 in te trekken en de FUGR 2019 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere externe stakeholders in dit voorstel. Het betreft een interne regeling tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen betrokken bij dit advies. Het voorstel formuleert financiële uitgangspunten, maar er is geen sprake van directe financiële dekking of impact op de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Noord-Holland Noord (NHN) Regietafel Informatievoorziening Gemeenteraden Loon- en prijsindexatie Gemeenschappelijke regelingen (GR-en) Notitie Evaluatie ControllersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.1 Werkorganisatie BUCH
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH. De gemeenteraad van Bergen wordt geadviseerd deze zienswijze goed te keuren en dit via een brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH kenbaar te maken. De kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor 2020. De belangrijkste doelen zijn duurzaamheid, de Omgevingswet, rechtmatigheid, een verbeterplan, strategisch personeelsbeleid, huisvesting en een concernplan. De financiële gevolgen zijn voornamelijk beperkt tot indexatie. Er zijn echter enkele risico's, zoals het beperkte budget voor de invoering van de Omgevingswet en het ontbreken van eigen vermogen bij de Werkorganisatie BUCH, waardoor leningen nodig zijn voor investeringen. De kostenstijgingen worden verdeeld over de vier deelnemende gemeenten. Na goedkeuring wordt het bestuur van de Werkorganisatie BUCH geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2020 Werkorganisatie BUCH
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2020 Werkorganisatie BUCH." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH. Deze kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor het komende jaar. De zienswijze wordt via een brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH kenbaar gemaakt. Het doel is om de gemeenteraad in staat te stellen invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de wettelijke kaders, de financiële implicaties en de risico's duidelijk uiteenzet. Het biedt ook een overzicht van de beleidsdoelen en de financiële gevolgen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de Werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde positieve zienswijze ondersteunt of dat zij een andere zienswijze wil vaststellen. Dit kan invloed hebben op de beleidsdoelen en financiële kaders van de Werkorganisatie BUCH.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2020 van de Werkorganisatie BUCH.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een van de beleidsdoelen die in de kadernota worden genoemd, wat aangeeft dat het een relevant onderwerp is binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bestaan voornamelijk uit indexatie van kosten, die worden doorbelast aan de deelnemende gemeenten. Er zijn risico's vanwege het ontbreken van eigen vermogen bij de Werkorganisatie BUCH, wat betekent dat vreemd vermogen moet worden aangetrokken voor investeringen. De dekking van eventuele beleidswijzigingen wordt in de begroting 2020-2023 behandeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Kadernota 2020 Gemeenschappelijke Regelingen Zienswijze Informatievoorziening Omgevingswet Duurzaamheid Strategisch personeelsbeleid Financiële kaders IndexatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.2 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd een positieve zienswijze af te geven, met de voorwaarde dat het college snel geïnformeerd wordt over de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders voor de veiligheidsregio, met als doel risico's te verkleinen en leed te beperken bij incidenten. Er wordt gestreefd naar samenwerking met gemeenten, ketenpartners, inwoners en ondernemers, en er is een focus op preventie en zelfredzaamheid. Financieel gezien komt de indexatie van de gemeentelijke bijdrage overeen met regionale uitgangspunten, maar niet met de huidige gemeentebegroting. Er zijn zorgen over de aandacht voor repressieve prestaties en de mogelijke afleiding van kerntaken door nieuwe ontwikkelingen. Na besluitvorming wordt de zienswijze per brief aan het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio meegedeeld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Kadernota 2020 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kadernota 2020 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven over de Kadernota 2020 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De raad wordt verzocht het college te informeren over de gevolgen van de invoering van de Omgevingswet. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders voor de veiligheidsregio, met als doel risico's te verkleinen en leed te beperken bij incidenten door samenwerking en het stimuleren van zelfredzaamheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de beleidsmatige en financiële uitgangspunten. Er is echter een risico genoemd dat verbetermaatregelen niet zijn opgenomen in het plan Brandweer 360, wat een aandachtspunt is.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven over de kadernota. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de veiligheidsregio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze of dat zij een alternatieve zienswijze willen vaststellen. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met de financiële afwijkingen in de gemeentelijke begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële gevolgen en de impact van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar er is een risico dat de kerntaken van de veiligheidsregio uit het oog worden verloren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze afgeven en het college informeren over de Omgevingswet.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De indexatie van de gemeentelijke bijdrage komt overeen met regionale uitgangspunten, maar niet met de huidige gemeentelijke ramingen. Dit vereist aanpassing in de gemeentelijke begrotingen. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor deze financiële afwijkingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Kadernota 2020 Omgevingswet Gemeenschappelijke Regelingen Zienswijze Informatievoorziening Zelfredzaamheid Preventie Brandweer 360 OpkomsttijdenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.3 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van de gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). De raad wordt geadviseerd een positieve zienswijze af te geven, mits het batig saldo aan de gemeente wordt uitgekeerd. De kadernota bevat de beleidslijnen en financiële kaders voor 2020, waarbij geen grote verschillen worden verwacht ten opzichte van 2019. De begroting omvat onder andere de ontwikkeling van een e-depot en digitalisering van collecties. Het voorstel is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord, maar het standpunt over het batig saldo verschilt van dat van Castricum en Heiloo. De financiële risico’s betreffen onder andere minder opbrengsten uit verhuur en meerkosten voor het e-depot. De kadernota is budgetneutraal opgesteld en de bijdrage per inwoner stijgt met 2,84%. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van de GR RHCA geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2020 Gemeenschappelijke Regeling RHCA
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2020 gemeenschappelijke regeling RHCA". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2020 van de Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA), onder de voorwaarde dat het batig saldo aan de gemeente wordt uitgekeerd. De zienswijze moet via een brief aan het bestuur van de GR RHCA worden gecommuniceerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de nodige context, zoals de wettelijke kaders en de afspraken uit eerdere notities. Er is echter een vraag over hoe de GR de derving van huurinkomsten wil aanpakken, wat een punt van onduidelijkheid kan zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR RHCA.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en de voorwaarde dat het batig saldo aan de gemeente wordt uitgekeerd. Er moet ook worden overwogen hoe om te gaan met eventuele financiële risico's, zoals de derving van huurinkomsten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er is een inconsistentie met betrekking tot het gebruik van het batig saldo, dat niet volledig strookt met de tekst van de GR RHCA.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze met de gestelde voorwaarde goedkeurt en deze via een brief aan het bestuur van de GR RHCA communiceert.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel is budgetneutraal opgesteld, met indexatie in overeenstemming met het toetsingskader. Er zijn echter risico's genoemd, zoals minder opbrengsten uit aanvullende diensten en meerkosten voor het e-depot. Het voorstel geeft aan dat er reserves zijn om financiële risico's af te dekken, maar er is een discrepantie over het gebruik van het batig saldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2020 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Gemeenschappelijke Regeling Financiële kaders E-depot Digitalisering Batig saldo Indexatie WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.4 Recreatieschap Geestmerambacht
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Geestmerambacht. De raad wordt voorgesteld akkoord te gaan met de kadernota, mits de indexatie wordt aangepast van 3,54% naar 2,8%. Daarnaast wordt het recreatieschap verzocht om de kadernota 2021 in lijn met het format van Regio Alkmaar aan te leveren. De zienswijze wordt via een brief aan het dagelijks bestuur van het Recreatieschap kenbaar gemaakt. Het voorstel is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en specifiek met de gemeente Alkmaar. De zienswijzeprocedure is onderdeel van een bredere regionale samenwerking en is bedoeld om de gemeenteraden meer invloed te geven op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regelingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2020 Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Geestmerambacht
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2020 gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Geestmerambacht". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om akkoord te gaan met de kadernota 2020 van het Recreatieschap Geestmerambacht, mits de indexatie wordt aangepast van 3,54% naar 2,8%. Daarnaast wordt het recreatieschap verzocht om de kadernota 2021 in lijn met het door Regio Alkmaar aangereikte format aan te leveren. De zienswijze wordt via een brief aan het dagelijks bestuur van het Recreatieschap kenbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele tekortkomingen. Het biedt een duidelijke richting voor de zienswijze, maar mist specifieke details over de financiële implicaties en de gevolgen van de indexatieaanpassing. Ook ontbreekt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de aanpassing van de indexatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde aanpassing van de indexatie en of zij instemt met de eis dat de kadernota 2021 volgens een nieuw format wordt aangeleverd. Dit kan invloed hebben op de financiële bijdragen en de beleidsrichting van het Recreatieschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn niet specifiek en meetbaar geformuleerd, en er is een gebrek aan tijdgebonden acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de noodzaak voor de indexatieaanpassing is niet goed onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze, inclusief de aanpassing van de indexatie en het verzoek voor een nieuw format voor de kadernota 2021, wil goedkeuren.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere stakeholders in het proces. Het voorstel richt zich voornamelijk op de samenwerking tussen gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. De jaarlijkse participantenbijdrage van de gemeente Bergen is opgenomen in de begroting, maar er is geen gedetailleerde uitleg over hoe de aanpassing van de indexatie financieel wordt gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2020 Recreatieschap Geestmerambacht Gemeenschappelijke Regelingen Indexatie Gebiedsbeheer Toezicht en gastheerschap Inrichting & ontwikkeling Actualisatie Visie 2019 Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.5 Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2020 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd deze zienswijze goed te keuren en via een brief aan het bestuur van de VVI kenbaar te maken. De kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor 2020, waarbij geen grote veranderingen of nieuwe taken worden verwacht. De belangrijkste financiële posten betreffen het transport en de verwerking van afvalstoffen, met wijzigingen voornamelijk door inflatiecorrecties en veranderingen in afvalscheiding. De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en is specifiek opgesteld voor de gemeente Bergen. Na goedkeuring wordt het bestuur van de VVI geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2020 van de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. Deze zienswijze moet via een brief aan het bestuur van de VVI worden gecommuniceerd. De kadernota bevat de beleidsmatige en financiële kaders voor het komende begrotingsjaar, en de raad krijgt hiermee de kans om invloed uit te oefenen op deze uitgangspunten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de procedurele aspecten en de context van de zienswijze. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de inhoudelijke aspecten van de kadernota zelf, zoals specifieke beleidsdoelen of financiële details.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de VVI voor het komende jaar.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze of dat zij een alternatieve zienswijze wil vaststellen. Dit kan afhangen van lokale prioriteiten en de visie van de raad op afvalverwerking en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat het geen specifieke doelen of meetbare resultaten bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële risicoanalyse kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota van de VVI wil afgeven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel afvalverwerking inherent aan duurzaamheid gerelateerd is.
Financiële Gevolgen:
Er worden geen significante financiële gevolgen of wijzigingen verwacht, aangezien de VVI geen eigen gebouwen of medewerkers heeft en geen vaste jaarlijkse uitgaven. Er is geen specifieke dekking nodig voor financiële wijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar Gemeenschappelijke Regelingen Begroting 2020 Informatievoorziening Financiële kaders Huishoudelijk afval Inflatiecorrectie Gescheiden inzamelingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.6 Cocensus
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De raad van Bergen wordt gevraagd om in te stemmen met het verzoek om de kadernota volgens het format van de regietafel Noord-Holland Noord (NHN) op te stellen. Dit verzoek is onderdeel van een bredere regionale samenwerking om gemeenteraden meer invloed te geven op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van gemeenschappelijke regelingen. De kadernota van Cocensus wijkt af van het voorgestelde format omdat Cocensus meerdere gemeenten omvat dan alleen die uit de regio NHN. De zienswijze vraagt ook om aandacht voor ontwikkelingen op het gebied van huisvesting, de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), en het herwaarderingstraject op basis van vierkante meters. De financiële bijdrage van Bergen aan Cocensus stijgt in 2020 met 2,92%. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van Cocensus per brief geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2020 Cocensus". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de kadernota 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De raad verzoekt dat de kadernota wordt opgesteld volgens het format van de regietafel Noord-Holland Noord (NHN) en vraagt om op de hoogte te worden gehouden van ontwikkelingen met betrekking tot huisvesting, de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), en het herwaarderingstraject op basis van vierkante meters. Deze zienswijze wordt via een brief aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus kenbaar gemaakt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de wettelijke kaders, en de specifieke verzoeken van de raad duidelijk uiteenzet. Er is echter weinig detail over de inhoudelijke aspecten van de kadernota zelf.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze af te geven op de kadernota van de GR Cocensus. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en of zij aanvullende opmerkingen of wijzigingen willen doorvoeren. Er moet ook worden besloten of de kadernota volgens het voorgestelde format moet worden opgesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de verzoeken kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze willen vaststellen en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus willen communiceren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich voornamelijk op de intergemeentelijke samenwerking en afstemming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een stijging van de bijdrage van de gemeente Bergen aan de GR Cocensus met € 22.600 in 2020, wat een totale bijdrage van € 796.600 betekent. Er wordt geen specifieke dekking voor deze stijging genoemd, maar het lijkt binnen de normale indexatie te vallen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2020 Cocensus Gemeenschappelijke Regelingen Informatievoorziening Indexatie Regietafel NHN Huisvesting BAG HerwaarderingstrajectVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.7 GGD Hollands Noorden
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van de GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd om een aantal punten te overwegen en een zienswijze af te geven. De belangrijkste punten zijn:
- Er ontbreken maatschappelijke doelen in de kadernota, waardoor de focus ligt op het op orde brengen van de basis van de gemeenschappelijke regeling.
- Er is geen tijdig participatietraject met gemeenten voor beleidsontwikkeling en financiële consequenties. Gemeenten moeten voorafgaand aan de ontwerpbegroting 2020 betrokken worden.
- Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen GR-taken en aanvullende taken, met inzicht in wie welke keuzes kan maken.
- De impact en kosten van de Omgevingswet moeten duidelijk worden gecommuniceerd naar de gemeente.
- De zienswijze moet via een brief aan het bestuur van de GGD Hollands Noorden kenbaar worden gemaakt.
Het voorstel benadrukt het belang van meer grip en sturing op de gemeenschappelijke regeling en het afstemmen van het aanbod op de behoeften van de gemeente en regio. Financieel gezien heeft de kadernota geen nieuwe gevolgen, maar er zijn afwijkingen in indexatie die akkoord zijn bevonden. Na besluitvorming wordt het bestuur geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2020 GGD Hollands Noorden." Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de kadernota 2020 van de GGD Hollands Noorden. De zienswijze benadrukt het ontbreken van maatschappelijke doelen en een tijdig participatietraject met gemeenten voor beleidsontwikkeling. Er wordt gevraagd om een onderscheid te maken tussen GR-taken en aanvullende taken, en om gemeenten voorafgaand aan de ontwerpbegroting te betrekken bij beleidsvorming. Ook wordt aandacht gevraagd voor de impact van de Omgevingswet en de noodzaak van een procesvoorstel voor gemeentelijke betrokkenheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in het adresseren van de belangrijkste punten van zorg, zoals het ontbreken van maatschappelijke doelen en de noodzaak van gemeentelijke betrokkenheid. Echter, het mist specifieke details over hoe deze betrokkenheid vormgegeven zal worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GGD Hollands Noorden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid die zij wenst in de beleidsvorming van de GGD en hoe zij de balans wil vinden tussen GR-taken en aanvullende taken. Ook moet de raad bepalen hoe zij de impact van de Omgevingswet wil adresseren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn ook geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze wil afgeven en of er aanvullende opmerkingen of wijzigingen nodig zijn.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door gemeenten in de beleidsvorming, maar biedt geen concrete stappen of methoden voor hoe deze participatie gerealiseerd zal worden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er geen nieuwe financiële gevolgen zijn, aangezien de kadernota is gebaseerd op bestaand beleid. De financiële meerjarenperspectieven zijn uitgewerkt, maar er worden geen nieuwe keuzes voorgesteld. De indexatie van kosten is afgestemd en akkoord bevonden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2020 GGD Hollands Noorden Gemeenschappelijke Regeling Beleidsvorming Financiële consequenties Omgevingswet Beleidskaders Gemeenten Financieel herstelplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.8 Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). De raad wordt gevraagd om een zienswijze in te dienen over de kadernota, die de hoofdlijnen van beleid en financiële kaders bevat. De belangrijkste punten van de zienswijze zijn:
- Omgevingswet: Voordat taken worden overgedragen, moet er een duidelijk overzicht zijn van de inhoud en impact van deze taken op beleids- en financieel niveau.
- Schaalvergroting: Hoewel schaalvergroting kan bijdragen aan goed beleid, moet worden vastgelegd hoe lokaal beleid en voorkeuren worden gewaarborgd en welke financiële consequenties een regionale aanpak heeft.
- Verduurzaming en energietransitie: Er is onduidelijkheid over de financiële consequenties van autonome ontwikkeling per gemeente versus uitbesteding aan de RUD NHN. Meer inzicht is nodig voordat een besluit kan worden genomen.
- Financieel: De kadernota wijkt op enkele punten af van regionale afspraken, zoals het meerjarenperspectief en de begroting. Er is een tekort van 1,6 miljoen euro voor 2020, waarvan de dekking onduidelijk is.
De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en benadrukt de noodzaak van duidelijkheid over de omvang en financiering van gedecentraliseerde taken. Het college adviseert om eerst meer duidelijkheid te verkrijgen voordat afspraken over taakoverdracht worden gemaakt. Na besluitvorming wordt de zienswijze per brief aan het dagelijks bestuur van de RUD NHN kenbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2020 Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland noord". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de kadernota 2020 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland noord (RUD NHN). De zienswijze richt zich op vier punten: de Omgevingswet, schaalvergroting en lokaal beleid, verduurzaming en energietransitie, en financiële aspecten. De raad vraagt om duidelijkheid over de impact van de Omgevingswet, waarborging van lokaal beleid bij schaalvergroting, inzicht in financiële consequenties van verduurzaming, en correcties in de financiële meerjarenraming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele onduidelijkheden, vooral met betrekking tot de financiële dekking en de precieze impact van de Omgevingswet en verduurzamingstaken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota van de RUD NHN. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de kadernota.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regionale samenwerking versus behoud van lokaal beleid, en over de financiële prioriteiten met betrekking tot de Omgevingswet en verduurzaming.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de financiële dekking en de impact van de voorgestelde maatregelen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze al dan niet goed te keuren en eventueel aan te passen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in het kader van de verduurzaming en energietransitie. Er is echter onduidelijkheid over de financiële consequenties van deze onderwerpen.
Financiële gevolgen:
Er zijn aanzienlijke financiële onzekerheden, vooral met betrekking tot de Omgevingswet en verduurzaming. Het voorstel vraagt om meer inzicht in de financiële consequenties voordat er besluiten worden genomen. Het tekort van 1,6 miljoen euro in de meerjarenraming is niet gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Verduurzaming Energietransitie Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland noord Gemeenschappelijke Regelingen Financiële consequenties Decentralisatie Kadernota 2020 Warmtetransitieplannen ProvinciefondsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3.9 Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland (WNK)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2020 van WNK Personeelsdiensten. De raad wordt gevraagd om vier zienswijzen goed te keuren:
- Er moet een herijking van de visie op de dienstverlening van WNK Personeelsdiensten plaatsvinden voordat de herpositionering wordt doorgevoerd.
- Het dienstverleningsmodel van de BUCH-gemeenten moet als uitgangspunt dienen bij regionale samenwerking in het sociale domein.
- De begroting 2020 moet duidelijk maken hoe het negatieve resultaat van € 550.000 is vastgesteld, en er moet een plan komen voor een sluitende meerjarenbegroting.
- Er moeten duidelijke prestatieafspraken worden gemaakt om grip en regie te behouden over de inzet voor inwoners en de besteding van budgetten.
De zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in Noord-Holland Noord en wordt na goedkeuring per brief aan het dagelijks bestuur van WNK Personeelsdiensten kenbaar gemaakt. Er zijn risico's verbonden aan de herpositionering, omdat het niet zeker is dat deze tot stand komt.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2020 WNK Personeelsdiensten
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2020 WNK Personeelsdiensten". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om zienswijzen te geven op de kadernota 2020 van WNK Personeelsdiensten. De belangrijkste punten zijn de herijking van de visie op dienstverlening, het gebruik van een integraal dienstverleningsmodel, uitleg over het negatieve bedrijfsresultaat van €550.000, en het maken van SMART-prestatieafspraken om grip en regie te behouden. De zienswijzen worden via een brief aan het dagelijks bestuur van WNK Personeelsdiensten kenbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de financiële dekking van het negatieve bedrijfsresultaat en de specifieke SMART-doelstellingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om zienswijzen te geven op de kadernota, waarmee ze invloed kunnen uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van WNK Personeelsdiensten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de herpositionering van WNK Personeelsdiensten, de mate van regionale samenwerking, en de voorwaarden voor financiële en prestatieafspraken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel vraagt om SMART-prestatieafspraken, maar het is onduidelijk of deze al zijn geformuleerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitleg over het negatieve resultaat kan beter.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde zienswijzen goedkeuren en deze via een brief aan WNK Personeelsdiensten communiceren.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere stakeholders in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt een negatief bedrijfsresultaat van €550.000, maar geeft geen gedetailleerde uitleg over hoe dit gedekt wordt of welke maatregelen worden genomen om tot een sluitende begroting te komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WNK Personeelsdiensten Herpositionering Zienswijze Dienstverleningsmodel Begroting 2020 Participatie Gemeenschappelijke Regelingen BUCH-gemeenten Sociale domein PrestatieafsprakenVerfijning van de zoekopdracht: