07-07-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:33:53 - 00:34:06 - 00:34:29 - 00:34:32 - 00:35:09 - 00:35:42 - 00:35:50 - 00:35:56 - 00:36:02 - 00:36:35 - 00:36:40 - 00:37:21 - 00:37:28 - 00:41:10 - 00:41:37 - 00:41:40 - 00:42:06 - 00:42:16 - 00:43:01 - 00:43:14 - 00:43:49 - 00:43:51 - 00:44:12 - 00:44:30 - 00:44:45
Agendapunt 4.1 Lijst met bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4.2 Verzamellijst ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Voorstel betreft het goedkeuring verlenen tot het wijzigen van de statuten van ISOB
Raadsleden Steunen Wijziging Statuten ISOB: "Een Stap Vooruit in Goed Bestuur"
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met het voorstel van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB) om de statuten te wijzigen. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege de nieuwe Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) die sinds 1 juli 2021 van kracht is. De wijzigingen zijn bedoeld om de kwaliteit van bestuur en toezicht te verbeteren.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een verzoek van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB) om de statuten te wijzigen vanwege de inwerkingtreding van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) per 1 juli 2021. De wijzigingen zijn noodzakelijk om de kwaliteit van bestuur en toezicht te verbeteren. De voorgestelde wijzigingen betreffen onder andere de toevoeging van een regeling over tegenstrijdig belang en aanpassingen in de besluitvorming binnen de raad van toezicht. De wijzigingen zijn goedgekeurd door de raad van toezicht van ISOB en moeten nu worden goedgekeurd door de gemeenteraden van de betrokken gemeenten. Er zijn geen alternatieven of risico's verbonden aan deze wijziging, en er zijn geen financiële of duurzaamheidsaspecten van toepassing. Na goedkeuring door de raad zal ISOB worden geïnformeerd over het besluit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een verzoek van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB) tot wijziging van de statuten, noodzakelijk door de inwerkingtreding van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) per 1 juli 2021. De wijzigingen zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit van bestuur en toezicht. Belangrijke aanpassingen betreffen de behandeling van tegenstrijdige belangen en de besluitvorming binnen de raad van toezicht. De wijzigingen zijn goedgekeurd door de raad van toezicht van ISOB en vereisen goedkeuring van de gemeenteraden van de betrokken gemeenten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen gedetailleerd beschrijft en de context van de Wbtr uitlegt. Het bevat ook de relevante artikelen en wijzigingen in de statuten.
Rol van de raad:
De raad moet goedkeuring verlenen aan de voorgestelde statutenwijziging van ISOB. Dit is een formele rol zonder keuzeruimte, aangezien de wijzigingen voortvloeien uit hogere wetgeving.
Politieke keuzes:
Er zijn geen politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen verplicht zijn door de Wbtr.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden door de wettelijke verplichting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om goedkeuring te verlenen aan de statutenwijziging van ISOB.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een technische aanpassing betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ISOB Statutenwijziging Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) Raad van toezicht Tegenstrijdig belang Elektronisch stemmen Quorum Unanimiteit BUCH-gemeenten Noord- en Midden KennemerlandVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Voorstel betreft de begrotingswijziging meicirculaire 2022 vast te stellen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Voorstel betreft het vaststellen van de aanpassing van de legesverordening
Gemeenteraad Bergen Stemt in met Wijziging Legesverordening ondanks Bezwaren CDA
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om de Legesverordening 2022 te wijzigen, ondanks bezwaren van het CDA. Het voorstel, dat leges voor bouwaanvragen boven de 2 miljoen euro als percentage van de bouwkosten vaststelt, moet voorkomen dat de opbrengsten de kosten overstijgen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 7 juli 2022 een voorstel besproken om de Legesverordening Bergen 2022 te wijzigen. Dit voorstel kwam voort uit een eerder amendement dat op 30 november 2021 was aangenomen. Het amendement was bedoeld om te voorkomen dat de legesopbrengsten voor bouwaanvragen met bouwkosten boven de 2 miljoen euro de kosten zouden overstijgen, wat in strijd zou zijn met artikel 229b van de Gemeentewet. Het amendement stelde voor om leges te heffen op basis van werkelijk gemaakte kosten en gewerkte uren, maar voldeed niet aan de wettelijke vereisten omdat het bedrag aan leges vooraf niet duidelijk was voor belastingplichtigen. Daarom werd een alternatieve berekeningsmethodiek voorgesteld, waarbij leges worden berekend als een percentage van de bouwkosten, specifiek 2,75%. Dit percentage voorkomt overschrijding van het opbrengstplafond en is in lijn met de methodiek die in andere BUCH-gemeenten wordt gehanteerd. De voorgestelde wijziging heeft geen aanpassing van de tarieventabel nodig, maar vereist wel dat het vierde lid van artikel 5 van de Legesverordening wordt geschrapt. Het voorstel heeft geen financiƫle risico's en sluit aan bij de regionale samenwerking. Na goedkeuring door de raad zal de wijziging worden gepubliceerd en van kracht worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging Legesverordening Bergen 2022". Het voorstel betreft een wijziging in de legesverordening van de gemeente Bergen, specifiek gericht op bouwaanvragen met bouwkosten boven de 2 miljoen euro. Het oorspronkelijke amendement, aangenomen in november 2021, stelde voor om leges te berekenen op basis van werkelijk gemaakte kosten om te voorkomen dat de opbrengsten het wettelijke plafond zouden overschrijden. Echter, dit voldeed niet aan de wettelijke vereisten. Het nieuwe voorstel introduceert een tarifering op basis van een percentage van de bouwkosten (2,75%), wat eenvoudiger en juridisch houdbaar is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de juridische kaders, en de voorgestelde wijzigingen. Het bevat ook een analyse van de financiële impact en de praktische uitvoerbaarheid.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de legesverordening te wijzigen en moet beslissen over de voorgestelde wijziging. De raad moet ervoor zorgen dat de verordening voldoet aan de wettelijke vereisten en dat de tarieven kostendekkend zijn zonder het opbrengstplafond te overschrijden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige, juridisch problematische situatie of het aannemen van de voorgestelde wijziging die een eenvoudiger en juridisch houdbare oplossing biedt. Er moet ook worden overwogen hoe de wijziging de administratieve lasten en de transparantie voor belastingplichtigen beïnvloedt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde tarifering (2,75% van de bouwkosten). Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak om aan wettelijke vereisten te voldoen. De tijdsgebondenheid is minder expliciet, maar de implementatie volgt na goedkeuring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de legesverordening goed te keuren, waarbij de tarifering op basis van een percentage van de bouwkosten wordt ingevoerd.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of belanghebbenden in het voorstel. De focus ligt op interne samenwerking tussen gemeentelijke teams.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen die leiden tot overschrijding van het opbrengstplafond. De voorgestelde tarifering is kostendekkend en voorkomt overdekking. Er is geen specifieke dekking nodig, aangezien het voorstel binnen de bestaande financiële kaders blijft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Amendement Bouwkosten Kostendekkendheid Gemeentewet Opbrengstplafond Omgevingsvergunning Tarief Bouwprojecten KostendekkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Legesverordening Bergen NH 2022" en stelt voor om de berekening van leges voor omgevingsvergunningen aan te passen voor bouwprojecten met bouwkosten boven de twee miljoen euro. In plaats van een vast tarief, worden de leges gebaseerd op de werkelijk gemaakte kosten en gewerkte uren door de gemeente. Dit voorkomt dat de gemeente het opbrengstplafond overschrijdt, wat de legesverordening onverbindend zou maken. Het amendement is opgesteld naar aanleiding van vragen van het CDA over de leges in de begroting en is bedoeld om de verordening beter af te stemmen op grote bouwprojecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn uitleg en motivatie. Het biedt een duidelijke oplossing voor het gesignaleerde probleem van het overschrijden van het opbrengstplafond bij grote bouwprojecten.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen en besluiten of de voorgestelde wijziging in de legesverordening wordt aangenomen. Dit vereist een afweging van de financiële en juridische implicaties.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige legesverordening, met het risico van overschrijding van het opbrengstplafond, of het aanpassen van de verordening om deze risico's te mitigeren. Dit kan invloed hebben op de inkomsten van de gemeente en de perceptie van eerlijkheid in de legesheffing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aanpassen van de legesberekening voor grote projecten. Het is haalbaar en relevant gezien de juridische context. De tijdsgebondenheid is impliciet, aangezien het betrekking heeft op de verordening van 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of het amendement wordt aangenomen en de legesverordening dienovereenkomstig wordt aangepast.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar is opgesteld in overleg met de ambtelijke organisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het amendement heeft financiële gevolgen, aangezien het de legesinkomsten voor grote projecten kan verlagen door deze kostendekkend te maken. Dit voorkomt echter juridische problemen door het overschrijden van het opbrengstplafond. Het voorstel geeft aan dat de kosten worden gedekt door de werkelijk gemaakte kosten en gewerkte uren in rekening te brengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Omgevingsvergunning Bouwkosten Gemeentewet Opbrengstplafond Kostendekkend Bouwprojecten Werkelijke kosten Amendement CDAVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8 Voorstel betreft het instellen van de selectiecommissie wethouders
Gemeenteraad Bergen Stelt Nieuwe Selectiecommissie Wethouders in
In een poging om de selectie van wethouders te professionaliseren, heeft de gemeenteraad van Bergen besloten een speciale commissie in te stellen. Deze commissie, bestaande uit vertegenwoordigers van elke politieke partij, zal samen met een wervingsbureau profielschetsen opstellen voor de te benoemen wethouders.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft besloten om een raadscommissie in te stellen voor de selectie van nieuwe wethouders. Deze commissie, bestaande uit ƩƩn vertegenwoordiger per politieke partij, zal samen met een wervingsbureau profielschetsen opstellen voor de te benoemen wethouders. De selectie is gebaseerd op kwaliteiten en vaardigheden, niet op politieke voorkeur. De commissie zal kandidaten voordragen aan de gemeenteraad, die uiteindelijk de benoeming doet. De werkwijze is nieuw en kan meer tijd vergen, wat druk legt op de selectieprocedure. De kosten voor het proces worden geraamd op 50.000 euro, waarvoor een begrotingswijziging is bijgevoegd. Het voorstel is vastgesteld tijdens de raadsvergadering op 7 juli 2022.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Samenstelling van een raadscommissie voor de selectie van wethouders in de gemeente Bergen NH." Het voorstel beoogt de oprichting van een raadscommissie die, samen met een gespecialiseerd werving- en selectiebureau, een profielschets opstelt en kandidaten voordraagt voor de benoeming van nieuwe wethouders. De selectie is gebaseerd op kwaliteiten en vaardigheden, niet op politieke voorkeur. De commissie bestaat uit één vertegenwoordiger per politieke partij in de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de samenstelling, taken en werkwijze van de commissie, evenals de financiële implicaties. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke criteria voor de profielschets en de exacte rol van het werving- en selectiebureau.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de commissie samen te stellen, de werkwijze goed te keuren en uiteindelijk de voorgedragen kandidaten te benoemen. De raad behoudt het formele besluitvormingsrecht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de commissie en de goedkeuring van de voorgestelde werkwijze. Er is ook een keuze om de focus te leggen op kwaliteiten en vaardigheden in plaats van politieke voorkeur bij de selectie van wethouders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en een tijdschema voor de selectieprocedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de tijdsdruk en het ontbreken van een gedetailleerd plan kunnen problemen opleveren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de commissie in te stellen, de werkwijze goed te keuren en het budget van 50.000 euro goed te keuren voor de selectieprocedure.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat iedereen mag solliciteren, wat een vorm van open participatie is. Echter, er is geen verdere uitleg over hoe burgerparticipatie in het proces wordt geïntegreerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen ongeveer 50.000 euro voor de kosten van het werving- en selectiebureau en andere gerelateerde uitgaven. Er is geen dekking binnen de huidige begroting, maar het college heeft toestemming gegeven om dit bedrag ten laste te brengen van het begrotingssaldo. Een begrotingswijziging is bijgevoegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Selectiecommissie Wethouderskandidaten Raadsakkoord Profielschets Werving- en selectiebureau Burgerparticipatie Gemeentewet Collegevorming Geheimhouding BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9 Voorstel betreft het instemmen met de realisatie van een nieuw tennispark voor TC Bergen en BSV Tennis en bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Nieuw Tennispark in Bergen: Gemeenteraad Verdeeld over Locatie en Financiering
De gemeenteraad van Bergen heeft op 2 juni 2022 een voorstel besproken voor de realisatie van een nieuw tennispark in de Oudburgerpolder. Het park is bedoeld voor de tennisverenigingen TC Bergen en BSV Tennis, die momenteel overlast veroorzaken op hun huidige locaties. Het voorstel omvat een garantstelling van maximaal ⬠400.000 voor de overkapping van drie tennisbanen en een eenmalige gemeentelijke bijdrage van ⬠100.000.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt op 2 juni 2022 een voorstel voor de realisatie van een nieuw tennispark in de Oudburgerpolder. Dit park is bedoeld voor de tennisverenigingen TC Bergen en BSV Tennis, die momenteel overlast veroorzaken op hun huidige locaties. Het voorstel omvat een garantstelling van maximaal ⬠400.000 voor de overkapping van drie tennisbanen en een eenmalige gemeentelijke bijdrage van ⬠100.000. De verhuizing van de verenigingen past binnen de structuurvisie voor de Oudburgerpolder, die gericht is op duurzame ontwikkeling en het verminderen van overlast. Het nieuwe tennispark zal bestaan uit 10 tennisbanen, 3 half-overdekte banen, 2 padelbanen en een clubhuis. De maatschappelijke meerwaarde van het project is onderbouwd door de KNLTB en sluit aan bij het sportbeleid van Bergen, dat sportdeelname en samenwerking tussen verenigingen wil bevorderen. De kosten van het project worden deels gedekt door toekomstige woningbouw op de huidige locaties van de tennisverenigingen. Het voorstel vraagt om een principe-uitspraak van de gemeenteraad, waarna verdere uitwerking en participatie met omwonenden zal plaatsvinden. Risico's zijn onder andere financiële onzekerheden en mogelijke bezwaarprocedures.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel voor een nieuw tennispark in de Oudburgerpolder
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de realisatie van een nieuw tennispark in de Oudburgerpolder voor TC Bergen en BSV Tennis. Het plan omvat de verhuizing van beide verenigingen naar een nieuwe locatie, inclusief de aanleg van 10 tennisbanen, 3 half-overdekte banen, 2 padelbanen en een clubhuis. De gemeente stelt een garantstelling van €400.000 voor de overkapping van de banen en een eenmalige bijdrage van €100.000 voor de kosten van de overkapping. De verhuizing is onderdeel van een bredere structuurvisie voor de Oudburgerpolder, die ook woningbouw op de oude locaties van de verenigingen omvat.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de plannen, financiële implicaties en maatschappelijke meerwaarde. Echter, er zijn nog onzekerheden over de financiële dekking en de uitwerking van participatieprocessen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorstel en de bijbehorende financiële verplichtingen. De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming en het vaststellen van de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de financiële steun aan het project, de prioritering van sportfaciliteiten versus andere gemeentelijke uitgaven, en de balans tussen sportontwikkeling en woningbouw.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral in de financiële dekking en risicoanalyse. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige woningbouwopbrengsten is een risico.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de garantstelling en de financiële bijdrage, evenals de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met de tennisverenigingen en omwonenden, maar verdere participatie is gepland na de principebesluiten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een overweging in de verdere uitwerking van de plannen, maar is niet prominent in het huidige voorstel.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor het tennispark bedragen circa €3,2 miljoen. De gemeente draagt bij met een garantstelling en een eenmalige bijdrage. De financiële dekking is deels afhankelijk van toekomstige woningbouwopbrengsten, wat een risico vormt. De kosten worden deels gedekt door de Algemene Reserve, met de verwachting dat toekomstige opbrengsten deze zullen compenseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tennispark Oudburgerpolder TC Bergen BSV Tennis Overkapping Structuurvisie Padelbanen Maatschappelijke meerwaarde Sportbeleid KNLTB onderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:55:57 - 00:57:11 - 01:00:00 - 01:00:11 - 01:00:29 - 01:02:48 - 01:03:03 - 01:04:27 - 01:04:31 - 01:04:34 - 01:04:39 - 01:05:14 - 01:05:15 - 01:05:16 - 01:05:25 - 01:05:39 - 01:05:48 - 01:05:48 - 01:05:53 - 01:06:24 - 01:06:27 - 01:06:55 - 01:06:57 - 01:07:22 - 01:07:26 - 01:07:48 - 01:07:50 - 01:07:56 - 01:08:00 - 01:08:05 - 01:08:52 - 01:09:09 - 01:09:46 - 01:09:58 - 01:10:18 - 01:10:31 - 01:14:26 - 01:14:36 - 01:17:20 - 01:17:27 - 01:17:30 - 01:17:35 - 01:18:53 - 01:19:04 - 01:19:08 - 01:19:14 - 01:19:22 - 01:19:25 - 01:19:46 - 01:19:54 - 01:20:02 - 01:20:05 - 01:20:15 - 01:20:26 - 01:20:31 - 01:20:46 - 01:21:46 - 01:21:55 - 01:22:09 - 01:22:11 - 01:22:12 - 01:22:14 - 01:22:23 - 01:22:24 - 01:22:55 - 01:23:03 - 01:23:38 - 01:23:40 - 01:24:20 - 01:24:42 - 01:26:38 - 01:26:41 - 01:26:44 - 01:27:16 - 01:27:18 - 01:28:16 - 01:28:18 - 01:28:24 - 01:28:25 - 01:28:49 - 01:28:57 - 01:29:31 - 01:29:32 - 01:29:33 - 01:29:55 - 01:29:56 - 01:29:56 - 01:30:27 - 01:30:29 - 01:30:42 - 01:30:53 - 01:31:23 - 01:31:41 - 01:31:59 - 01:32:05 - 01:32:52 - 01:33:03 - 01:33:57 - 01:34:01 - 01:34:53 - 01:34:56 - 01:36:27 - 01:36:28 - 01:37:13 - 01:37:30 - 01:37:36 - 01:41:31 - 01:41:45 - 01:41:46 - 01:42:06 - 01:42:28 - 01:42:31 - 01:42:44 - 01:42:46 - 01:43:00 - 01:43:28 - 01:43:45 - 01:45:10 - 01:45:56 - 01:45:59 - 01:46:04 - 01:46:10 - 01:47:28 - 01:47:58
Onbekende spreker -
Agendapunt 10 Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Dorp en Duin (woningbouwlocaties Egmond aan den Hoef en Egmond Binnen)
Bergen's Woningbouwplan Stuit op Politieke Struikelblokken
De gemeenteraad van Bergen heeft het bestemmingsplan "Dorp en Duin" verworpen, ondanks de dringende behoefte aan betaalbare woningen. Het plan, dat 350 woningen in Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef zou realiseren, stuitte op juridische en planologische bezwaren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt op 8 februari 2022 een raadsvoorstel over het bestemmingsplan "Dorp en Duin", dat gericht is op het toevoegen van betaalbare woningen in de gemeente. Het plan omvat de vaststelling van de Nota van Zienswijzen, het gewijzigde bestemmingsplan en de Ontwikkelvisie voor Dorp en Duin. De locaties voor woningbouw zijn binnen een nieuw provinciaal beschermingsregime geplaatst, waardoor bouwen daar moeilijk is. Het college heeft echter de tervisielegging van de plannen naar voren gehaald om de bouwmogelijkheden veilig te stellen. Er is een uitgebreid participatietraject doorlopen met de inwoners van Egmond aan den Hoef en Egmond-Binnen, wat heeft geleid tot aanpassingen in de plannen. Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van 150 woningen in Egmond-Binnen en 200 woningen in Egmond aan den Hoef, met een mix van sociale, midden- en vrijesectorwoningen. Er zijn risico's verbonden aan juridische en planologische aspecten, zoals mogelijke zienswijzen van de provincie en beroepsprocedures. De kosten voor de planvorming worden verhaald op de grondeigenaren. Het plan moet snel worden vastgesteld vanwege de eindige overgangsregeling in de Omgevingsverordening 2020.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Dorp en Duin"
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel "Dorp en Duin" betreft de vaststelling van de Nota van Zienswijzen en het bestemmingsplan voor het project Dorp en Duin, gericht op de ontwikkeling van betaalbare woningen in de gemeente Bergen. Het voorstel omvat de vaststelling van de ontwikkelvisie en het besluit om geen exploitatieplan vast te stellen, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Het project is een reactie op de woningnood en maakt gebruik van een overgangsregeling binnen de provinciale Omgevingsverordening Noord-Holland 2020.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke toelichting op de verschillende aspecten van het project, zoals participatie, juridische en financiële risico's, en de planologische context. Het bevat bijlagen die verdere onderbouwing bieden.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen of af te wijzen. De raad moet ruimtelijke motieven hanteren bij het besluit en kan het plan niet vaststellen zonder onderbouwing.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de ontwikkelvisie, rekening houdend met de woningnood, de wensen van de inwoners, en de juridische en financiële implicaties. Er moet ook worden overwogen of de locaties binnen de beschermde status van het Bijzonder Provinciaal Landschap kunnen worden ontwikkeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal te bouwen woningen en de verdeling over verschillende segmenten. Het is tijdgebonden vanwege de deadline van de overgangsregeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van provinciale goedkeuring kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het bestemmingsplan en de ontwikkelvisie worden vastgesteld, en of wordt afgezien van het vaststellen van een exploitatieplan.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatietraject doorlopen, met activiteiten zoals de "Week van Egmond" en diverse bijeenkomsten. De participatie heeft geleid tot aanpassingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor klimaatadaptatie en biodiversiteit in de ruimtelijke inpassing van de woningbouw.
Financiële gevolgen:
De financiële risico's zijn afgedekt door anterieure overeenkomsten met grondeigenaren, waardoor de kosten van de planvorming worden verhaald. Er zijn geen directe kosten voor de gemeente, maar er zijn risico's verbonden aan mogelijke juridische procedures.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouw Ontwikkellocaties Omgevingsverordening Participatie Bestemmingsplan Egmond-Binnen Egmond aan den Hoef Sociale woningbouw Provincie Noord-Holland LaddertoetsVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:49:10 - 01:49:37 - 01:49:43 - 01:50:21 - 01:51:47 - 01:52:02 - 01:52:08 - 01:52:11 - 01:52:29 - 01:52:40 - 01:54:07 - 01:54:18 - 01:54:30 - 01:54:34 - 01:54:37 - 01:54:39 - 01:55:03 - 01:55:07 - 01:55:11 - 01:55:16 - 01:56:10 - 01:57:03 - 01:57:19 - 01:57:31 - 01:58:16 - 01:58:33 - 01:58:49 - 01:58:52 - 01:59:27 - 01:59:31 - 02:00:47 - 02:01:12 - 02:02:02 - 02:02:02 - 02:02:08 - 02:02:11 - 02:02:58 - 02:03:20 - 02:07:04 - 02:07:20 - 02:08:00 - 02:08:11 - 02:08:24 - 02:08:44 - 02:09:21 - 02:09:33 - 02:09:34 - 02:13:20 - 02:13:26 - 02:13:30 - 02:16:06 - 02:16:11 - 02:19:28 - 02:19:34 - 02:21:31 - 02:21:32 - 02:21:59 - 02:22:32 - 02:23:18 - 02:23:25 - 02:24:18 - 02:24:33 - 02:25:07 - 02:25:32 - 02:25:51 - 02:25:53 - 02:26:17 - 02:26:17 - 02:26:27 - 02:26:34 - 02:29:20 - 02:29:28 - 02:29:29 - 02:29:39 - 02:29:53 - 02:30:03 - 02:30:05 - 02:30:55 - 02:30:55 - 02:31:01 - 02:31:20 - 02:31:36 - 02:34:55 - 02:37:10 - 02:37:54 - 02:40:38 - 02:40:56 - 02:41:07 - 02:41:09 - 02:41:43 - 02:41:58 - 02:42:24 - 02:42:30 - 02:43:06 - 02:43:07 - 02:43:11 - 02:43:55 - 02:44:00 - 02:44:32 - 02:44:38 - 02:44:48 - 02:44:52 - 02:45:49 - 02:46:14 - 02:47:44 - 02:47:47 - 02:47:54 - 02:47:56 - 02:48:06 - 02:48:07 - 02:48:19 - 02:48:20 - 02:48:22 - 02:48:23 - 02:48:57 - 02:49:13 - 02:50:15 - 02:50:15 - 02:50:19 - 02:50:24 - 02:50:32 - 02:50:42 - 02:50:53 - 02:51:03 - 02:51:25 - 02:51:30 - 02:52:26 - 02:52:30 - 02:52:32 - 02:52:35 - 02:52:45 - 02:52:47 - 02:53:12 - 02:53:17 - 02:53:30 - 02:53:44 - 02:53:45 - 02:53:47 - 02:56:26 - 02:56:30 - 02:56:33 - 02:56:37 - 02:56:50 - 02:57:05 - 02:57:22 - 02:57:36 - 02:57:51 - 02:57:58 - 02:59:19 - 02:59:23 - 03:00:27 - 03:00:41 - 03:00:43 - 03:00:47 - 03:01:36 - 03:02:41 - 03:02:54 - 03:03:50 - 03:03:55 - 03:03:55 - 03:03:56 - 03:03:57 - 03:03:59 - 03:04:00 - 03:04:00 - 03:04:02 - 03:04:05 - 03:04:06 - 03:04:07 - 03:04:08 - 03:04:09 - 03:04:10 - 03:04:12 - 03:04:13 - 03:04:14 - 03:04:15 - 03:04:17 - 03:04:18 - 03:04:18 - 03:04:19 - 03:04:20 - 03:04:22 - 03:04:22 - 03:04:23 - 03:04:24 - 03:04:26 - 03:04:28 - 03:04:28 - 03:04:30 - 03:04:31 - 03:04:32 - 03:04:33 - 03:04:35 - 03:04:35 - 03:04:36 - 03:04:37 - 03:04:38 - 03:04:40 - 03:04:46
Agendapunt 11 Voorstel betreft het vaststellen van de Kadernota 2023 en de daarbij behorende begrotingswijziging
Raad Bergen Debatteert over Kadernota 2023: Financiële Onzekerheden en Toekomstige Uitdagingen
In een politiek geladen debat heeft de gemeenteraad van Bergen de Kadernota 2023 besproken. Deze beleidsarme nota biedt de nieuwe raad de ruimte om toekomstig beleid vorm te geven, maar roept ook vragen op over de financiƫle toekomst van de gemeente.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de Kadernota 2023, die beleidsarm is opgesteld vanwege het verkiezingsjaar, zodat de nieuwe raad ruimte heeft om toekomstig beleid vorm te geven. De Kadernota actualiseert alleen de financiële zaken om een sluitende begroting voor 2023 te kunnen presenteren. Er wordt verwacht dat er tot 2025 extra geld van het rijk komt, maar vanaf 2026 is er mogelijk onvoldoende budget. Dit komt door onzekerheden over landelijke financiële regelingen zoals accres, jeugdhulp, opschalingskorting, klimaatbudget, Wmo en de herijking van het gemeentefonds. Voor Bergen betekent de herijking een financieel nadeel, met een cumulatief effect vanaf 2023. De raad kan de Kadernota amenderen en het college richting geven voor de begroting van 2023. De financiële situatie wordt verder beïnvloed door de mei/juni circulaire, die later verwerkt zal worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderwerp Kadernota 2023". Het voorstel betreft een beleidsarme Kadernota voor 2023, opgesteld in een verkiezingsjaar om de nieuwe gemeenteraad ruimte te geven voor eigen beleidsvorming. De nota actualiseert alleen de financiële zaken om een basis te bieden voor een sluitende begroting in 2023. Er wordt verwacht dat er extra geld van het rijk komt voor de jaren 2022-2025, maar vanaf 2026 is er mogelijk onvoldoende budget. De nota bespreekt onzekerheden zoals accres, jeugdhulp, opschalingskorting, klimaatbudget, Wmo, en de herijking van het gemeentefonds, wat voor Bergen een financieel nadeel kan betekenen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de financiële kaders en onzekerheden voor de komende jaren schetst. Het biedt echter geen gedetailleerde beleidsvoorstellen, wat in lijn is met de keuze voor een beleidsarme nota.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Kadernota vast te stellen en kan het stuk amenderen. Dit biedt de raad de mogelijkheid om richting te geven aan het college voor de verdere uitwerking van de begroting 2023.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, gezien de onzekerheden en mogelijke tekorten vanaf 2026. Er moeten keuzes worden gemaakt over hoe om te gaan met de financiële nadelen van de herijking van het gemeentefonds en andere onzekerheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) omdat het vooral een financieel kader biedt zonder concrete beleidsdoelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheden maken het moeilijk om specifieke doelen te stellen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Kadernota 2023 vast te stellen en eventueel amendementen in te dienen om richting te geven aan de verdere uitwerking van de begroting.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat betekent dat er mogelijk weinig tot geen directe betrokkenheid van burgers of andere stakeholders is in dit stadium.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in deze Kadernota, wat kan betekenen dat het geen prioriteit heeft in de huidige financiële planning.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met name door de herijking van het gemeentefonds, wat een nadeel van circa € 2.800.000,- voor Bergen kan betekenen. Er is geen specifieke dekking aangegeven voor deze tekorten, wat een punt van zorg kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2023 Herijking gemeentefonds Financiële zaken Begroting 2023 Accress Jeugdhulp Opschalingskorting Klimaat Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) MeerjarenbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12 Voorstel betreft het vaststellen van de Jaarrekening 2021 en de daarbij behorende begrotingswijziging
Gemeente Bergen: Positief Resultaat, Maar Kritiek op Onbenutte Middelen
De gemeenteraad van Bergen heeft de jaarstukken van 2021 besproken, waarbij een positief financieel resultaat van ⬠1.317.000 werd gepresenteerd. Ondanks het positieve saldo, klonk er kritiek vanuit de raad over de manier waarop middelen worden beheerd en besteed.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de jaarstukken 2021, de resultaatbestemming en de bijbehorende begrotingswijziging voor de gemeente Bergen. Het college legt jaarlijks verantwoording af over het financiële beheer, zoals vereist door de Gemeentewet. De jaarrekening 2021 sluit met een positief resultaat van ⬠1.317.000, wat een afwijking is van ⬠709.000 ten opzichte van het begrote saldo. Het voorstel omvat het opnieuw beschikbaar stellen van ⬠148.000 aan de BUCH-regio voor 2022, wat in 2021 niet is uitgegeven. Het resterende resultaat van ⬠1.169.000 wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De accountant is nog bezig met het rapport van bevindingen en de controleverklaring, die later aan de raad worden gepresenteerd. De besluitvorming vindt plaats in de raadsvergadering van 7 juli 2022.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van de jaarstukken 2021, de resultaatbestemming en de bijbehorende begrotingswijziging. Het voorstel vraagt de raad om de jaarstukken van 2021 goed te keuren, waarbij een positief resultaat van €1.317.000 wordt gerapporteerd. Van dit bedrag wordt €148.000 opnieuw beschikbaar gesteld voor 2022 voor specifieke projecten zoals de Omgevingswet en Saas software. Het resterende bedrag wordt toegevoegd aan de algemene reserve. De accountant is nog bezig met het rapport van bevindingen, dat later aan de raad zal worden gepresenteerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van financiële rapportage en resultaatbestemming. Het bevat echter geen gedetailleerde toelichting op beleidsinhoudelijke resultaten of risicoanalyses.
Rol van de Raad:
De raad moet de jaarstukken 2021 vaststellen en akkoord gaan met de voorgestelde resultaatbestemming en begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde bestemming van het positieve resultaat en de herbestemming van de niet-uitgegeven gelden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en evaluatiecriteria voor de projecten waarvoor de gelden opnieuw beschikbaar worden gesteld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de jaarstukken 2021 vast te stellen en de voorgestelde resultaatbestemming en begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft een positief financieel resultaat van €1.317.000. Hiervan wordt €148.000 opnieuw beschikbaar gesteld voor specifieke projecten, en de rest wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien het om een positief resultaat gaat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2021 Resultaatbestemming Begrotingswijziging BUCH Algemene reserve Omgevingswet Saas software Project Harmonisatie Accountantsrapport ControleverklaringVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:06:48 - 03:07:06 - 03:07:32 - 03:07:50 - 03:08:49 - 03:08:54 - 03:09:04 - 03:09:11 - 03:09:46 - 03:09:58 - 03:12:03 - 03:12:04 - 03:12:38 - 03:12:47 - 03:13:19 - 03:13:25 - 03:13:53 - 03:13:57 - 03:14:48 - 03:14:59 - 03:15:15 - 03:15:18 - 03:15:36 - 03:15:55 - 03:17:49
Onbekende spreker -
Agendapunt 13 Voorstel betreft het bespreken stand van zaken moties en amendementen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 7 juli 2022 betreft het document met de stand van zaken van moties en amendementen. Het voorstel is om kennis te nemen van dit document en om specifieke moties en amendementen af te voeren. Het overzicht van moties en amendementen was eerder onderdeel van de jaarrekening, maar is nu losgekoppeld om actueler te kunnen zijn. Het wordt voortaan twee keer per jaar aan de raad voorgelegd, bij de jaarrekening en de Kadernota. De raad kan besluiten om bepaalde moties of amendementen toch in het overzicht te laten staan als deze nog actueel zijn. Het document geeft de status van elke motie en amendement weer, waarbij afgehandelde items groen zijn gemarkeerd en nog openstaande items oranje. Er zijn geen alternatieven overwogen en het overzicht geldt alleen voor de gemeente Bergen. Er zijn geen financiƫle of duurzaamheidsaspecten van toepassing. Na de raadsvergadering wordt het overzicht bijgewerkt volgens het besluit van de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heeft als onderwerp "Overzicht stand van zaken moties en amendementen". Het betreft een document dat de status van verschillende moties en amendementen weergeeft. Het voorstel beoogt de raad te informeren over welke moties en amendementen kunnen worden afgevoerd omdat ze zijn afgedaan of niet meer actueel zijn. Het overzicht wordt twee keer per jaar aan de raad voorgelegd, bij de jaarrekening en de Kadernota, om de voortgang en relevantie van de moties en amendementen te evalueren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het bieden van een overzicht van de status van moties en amendementen. Het bevat duidelijke instructies over welke moties en amendementen kunnen worden afgevoerd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het overzicht te evalueren en te beslissen welke moties en amendementen kunnen worden afgevoerd. De raad kan ook besluiten om bepaalde moties of amendementen te behouden als deze nog actueel zijn.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde moties en amendementen daadwerkelijk kunnen worden afgevoerd of dat er nog actie nodig is. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de inhoud en relevantie van de moties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar, acceptabel of realistisch in termen van concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel mist specifieke criteria voor het afvoeren van moties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het afvoeren van de voorgestelde moties en amendementen of dat er aanpassingen nodig zijn.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel. Het overzicht is intern uitgezet binnen de werkorganisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals aangegeven in de tekst.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in de tekst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Moties en amendementen Jaarrekening Begroting Algemene beschouwingen Kadernota Overzicht Stand van zaken Afvoeren Aangepaste motie WerkorganisatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Motie Vreemd ingediend door de fracties D66, GL, PvdA, CDA inzake loslaten kostendelersnorm
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: