16-12-2008 Gemeenteraad
Agendapunt Algemene bijlagen
Agendapunt 1. Vragenhalfuur
Agendapunt 2. Opening
Agendapunt 3. Vaststellen van de agenda
Agendapunt 4. Verslaglegging, volglijst financiën goedkeuring provincie
Agendapunt 5. Ingekomen stukken
Agendapunt 6. 12-82 Benoeming burgercommissieleden VVD fractie
Samenvatting
Het voorstel betreft de benoeming van twee burgercommissieleden namens de VVD-fractie: de heer Dirk Haarsma en de heer Udo Smit. De benoeming van commissieleden is een bevoegdheid van de raad, en het is de bedoeling dat de benoemingen in januari 2009 ingaan. De heer Smit wordt benoemd in afwijking van de Verordening op de raadscommissies 2003, omdat hij niet op de kandidatenlijst van een fractie stond tijdens de laatste verkiezingen. Deze afwijking is goedgekeurd door het presidium om de kweekvijver voor toekomstige raadsleden te vergroten en de personele bezetting op sterkte te houden. De benoemingen worden behandeld als hamerstuk in de raadsvergadering van 16 december 2008. De benoemde commissieleden ontvangen een vergoeding voor hun deelname aan vergaderingen. Het doel is om de raadscommissies te bemensen met burgers met diverse expertises, wat bijdraagt aan een completer beeld voor de raadsleden bij besluitvorming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoeming burgercommissieleden VVD fractie
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van de heren Dirk Haarsma en Udo Smit tot burgercommissieleden namens de VVD-fractie. De benoeming van commissieleden is een bevoegdheid van de gemeenteraad, en het voorstel wordt nu voorgelegd zodat de benoemingen in januari 2009 kunnen ingaan. De benoeming van de heer Smit wijkt af van de gebruikelijke voorwaarden, omdat hij niet op de kandidatenlijst stond, maar het presidium heeft ingestemd met deze afwijking om de kweekvijver voor toekomstige raadsleden te versterken en de personele bezetting op peil te houden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de benoemingen en de afwijking van de verordening toelicht. Het biedt voldoende context over waarom deze benoemingen nu plaatsvinden en welke procedures gevolgd zijn.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om commissieleden te benoemen en moet beslissen over de voorgestelde benoemingen. Het voorstel is geagendeerd als hamerstuk, wat betekent dat er geen uitgebreide discussie wordt verwacht.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van de heer Smit, ondanks dat hij niet op de kandidatenlijst stond, wat een afwijking van de verordening inhoudt. Dit vraagt om een afweging tussen het volgen van de regels en het praktisch invullen van de commissie.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. De afwijking van de verordening kan als een inconsistentie worden gezien, maar is door het presidium goedgekeurd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de heren Haarsma en Smit als burgercommissieleden.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van betrokken burgers in raadscommissies om een breed scala aan expertises en achtergronden te vertegenwoordigen, wat bijdraagt aan de lokale democratie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op personele benoemingen binnen de raadscommissies.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaste vergoeding en reiskostenvergoeding voor de burgercommissieleden. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar dergelijke kosten zijn doorgaans begroot binnen de gemeentelijke uitgaven voor raadscommissies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgercommissieleden VVD fractie Raadscommissie Verordening Presidium Dirk Haarsma Udo Smit Vergadermodel EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7. 12-83 Kerstgratificatie 2008 minima
Samenvatting
Het voorstel betreft het verstrekken van een eenmalige kerstgratificatie van €50 aan huishoudens in de gemeente Bergen met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. Dit is in lijn met een motie van de gemeenteraad en een amendement van de Tweede Kamer, dat extra middelen beschikbaar stelt voor armoedebeleid. De totale kosten worden geraamd op €30.000 en komen ten laste van de algemene middelen. De regeling is bedoeld om minima extra financiële ruimte te bieden in december en sluit aan bij het bestaande minimabeleid van de gemeente. Beleidsregels zullen worden opgesteld om de uitkering te faciliteren, en er wordt gestreefd naar maximale bereikbaarheid van de doelgroep. De gemeente is autonoom in de besteding van de middelen, maar moet zich houden aan de voorwaarden van het amendement. De raad moet instemmen met het voorstel om de uitvoering mogelijk te maken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Kerstgratificatie 2008 minima
Dit voorstel betreft een eenmalige uitkering van €50 aan huishoudens in de gemeente Bergen met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. Dit is in lijn met een eerder aangenomen motie en een amendement van de Tweede Kamer, dat extra middelen beschikbaar stelt voor armoedebeleid. De uitkering is bedoeld als financieel steuntje voor minima aan het einde van het jaar. De totale kosten worden geschat op €30.000 en worden gedekt uit de algemene middelen van de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de doelstelling, doelgroep, financiële implicaties en wettelijke basis beschrijft. Het verwijst naar relevante documenten zoals de motie en het amendement.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het voorstel om de eenmalige uitkering mogelijk te maken. Dit valt onder hun budgetrecht en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het verstrekken van de uitkering en het gebruik van de algemene middelen hiervoor. Ze moeten ook overwegen of de voorgestelde uitvoering voldoet aan de lokale beleidsdoelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de communicatie naar niet-geregistreerde rechthebbenden kan een aandachtspunt zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde uitkering en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspanningen worden gedaan om zoveel mogelijk rechthebbenden te bereiken, inclusief niet-geregistreerde huishoudens.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, dat zich richt op kortetermijn financiële ondersteuning.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen €30.000, gedekt uit de algemene middelen. Er is een begrotingswijziging bijgevoegd om dit te regelen. Risico's zijn beperkt tot de open-einde regeling.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kerstgratificatie Minima Amendement Tang/Spekman Bijstandsnorm Armoedebeleid Decentralisatie-uitkering Sociale minimum Beleidsregels Algemene middelen RechtszekerheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8.8 Tarieventabel behorende bij de verordening lijkbezorgingsrechten 2009
Agendapunt 8.20 Geactualiseerd opbrengstenoverzicht belastingen t/m november 2008
Agendapunt 8.9 Verordening op de heffing en invordering van marktgelden 2009
Agendapunt 8.10 Verordening op de heffing en invordering van onroerende zaakbelastingen 2009
Agendapunt 8.11 Verordening op de heffing en invordering van parkeerbelastingen 2009
Agendapunt 8.12 Tarieventabel behorende bij de verordening parkeerbelastingen 2009
Agendapunt 8.13 Verordening op de heffing en invordering van precariorechten 2009
Agendapunt 8.14 Tareventabel behorende bij de verordening van precariorechten 2009
Agendapunt 8.15 Verordening op de heffing en invordering van watertoeristenbelasting 2009
Agendapunt 8.16 Verordening op de heffing en invordering van IBA-aansluitrechten 2009
Agendapunt 8.17 Verordening aansluitvoorwaarden riolering gemeente Bergten 2009
Agendapunt 8.18 Tarieventabel behorende bij de verordening aansluitvoorwaarden riolering gemeente Bergen
Agendapunt 8.19 Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing gemeente Bergen 2008
Agendapunt 8.7 Verordening op de heffing en invordering van lijkbezorgingsrechten 2009
Agendapunt 8.6 Tarieventabel behorendde bij de legesverordening 2009
Agendapunt 8.5 Verordening op de heffing en invordering van leges 2009
Agendapunt 8.4 Verordening op de heffing en invordering van hondenbelasting 2009
Agendapunt 8.3 Verordening op de heffing en invordering van forensenbelasting 2009
Agendapunt 8.2 Tarieventabel behorende bij de verordening reinigingsheffingen 2009
Agendapunt 8.1 Verordening op de heffing en invordering van afvalstofheffingen en reinigingsrechten 2009
Agendapunt 8. 12-84 Vaststellen belasting- en retributieverordening 2009
Samenvatting
Het voorstel dat op 16 december 2008 aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, betreft de vaststelling van de belasting- en retributieverordeningen voor 2009. Dit omvat de nieuwe tarieven voor bestaande gemeentelijke belastingen en rechten, zoals afvalstoffenheffing en onroerende-zaakbelasting (OZB). Een belangrijk onderdeel is de invoering van een nieuwe rioolheffing, die de kosten dekt voor gemeentelijke maatregelen met betrekking tot afval-, hemel- en grondwater. Deze rioolheffing vervangt het huidige rioolrecht en is bedoeld om de kosten van collectieve maatregelen te verhalen zonder dat er een directe tegenprestatie voor de belastingplichtige nodig is. De raad moet deze verordeningen vaststellen om rechtmatig aanslagen te kunnen opleggen en om te voldoen aan de wettelijke zorgplichten. Het voorstel benadrukt het belang van een tijdige vaststelling om inkomstenverlies te voorkomen en om de gemeente in staat te stellen haar wettelijke verplichtingen na te komen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling belasting- en retributieverordeningen 2009
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling belasting- en retributieverordeningen 2009". Het richt zich op het vaststellen van nieuwe tarieven voor gemeentelijke belastingen en retributies voor 2009, inclusief de invoering van een rioolheffing. Deze rioolheffing is bedoeld om kosten te verhalen voor maatregelen die de gemeente noodzakelijk acht voor een doelmatig werkende riolering en andere watergerelateerde zorgplichten. De tarieven voor bestaande belastingen worden aangepast op basis van inflatie en andere beleidsmatige keuzes, terwijl de rioolheffing een nieuwe structuur krijgt om te voldoen aan de Wet verankering en bekostiging van gemeentelijke watertaken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, wettelijke kaders en financiële implicaties. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de belasting- en retributieverordeningen vast te stellen. Dit is essentieel om de gemeente in staat te stellen rechtmatig belastingen te heffen en inkomsten te genereren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de aanpassing van tarieven en de invoering van de rioolheffing. Dit omvat keuzes over de mate van kostendekkendheid en de verdeling van lasten over burgers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële doelen en wettelijke naleving. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de raad moet de balans tussen kostendekkendheid en lastenverlichting voor burgers zorgvuldig overwegen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belasting- en retributieverordeningen voor 2009 vast te stellen, inclusief de nieuwe rioolheffing.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met brancheverenigingen over bepaalde tarieven, maar er is geen uitgebreide participatie van burgers beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van waterbeheer en de zorgplichten voor hemel- en grondwater.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met name door de invoering van de rioolheffing. De tarieven zijn verwerkt in de conceptbegroting 2009, en er wordt gebruik gemaakt van een egalisatievoorziening om tariefsaanpassingen te dempen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rioolheffing Zorgplichten Gemeentewet Hemelwater Grondwater Afvalstoffenheffing Onroerende-zaakbelasting (OZB) Kostendekkendheid Gemeentelijke watertaken ModelverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9. 12-85 Vaststellen verordening Toeristenbelasting 2009
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10. 12-86 Vaststellen Langdurigheidstoeslag Bergen 2009
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening Langdurigheidstoeslag (LDT) voor de gemeente Bergen in 2009. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de verordening die de norm voor de LDT verhoogt naar 120% van de bijstandsnorm, in lijn met het beleid van omliggende gemeenten, met uitzondering van Alkmaar. De LDT is bedoeld voor mensen met een langdurig laag inkomen zonder vooruitzicht op verbetering. De wijzigingen omvatten onder andere het verlagen van de minimumleeftijd voor LDT-aanvragen naar 21 jaar en het schrappen van het criterium van gebrek aan arbeidsmarktperspectief. De regeling voor duurzame gebruiksgoederen wordt ingetrokken, aangezien de LDT als voorliggende voorziening zal dienen. Financieel gezien wordt een incidentele dekking voor 2009 voorgesteld uit de algemene middelen, met een structurele oplossing in de perspectiefnota 2009. Het voorstel beoogt een eenduidig minimabeleid en bevordering van participatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststellen Verordening Langdurigheidstoeslag Bergen 2009
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststellen Verordening Langdurigheidstoeslag Bergen 2009". Het doel is om de langdurigheidstoeslag (LDT) te herzien door de norm te verhogen naar 120% van de bijstandsnorm, de minimumleeftijd te verlagen naar 21 jaar, en de periode voor in aanmerking komen te verkorten naar drie jaar. Dit sluit aan bij het regionale beleid en bevordert een eenduidig minimabeleid. De regeling voor duurzame gebruiksgoederen wordt geïntegreerd in de LDT. De financiële gevolgen worden voor 2009 incidenteel gedekt uit de algemene middelen, met een structurele oplossing in de perspectiefnota 2009.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en financiële overwegingen. Echter, er is enige onzekerheid over het exacte aantal toekomstige aanvragen en toekenningen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet beslissen over de goedkeuring van de verordening en de bijbehorende financiële dekking.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige norm van 100% of het verhogen naar 120%, met bijbehorende financiële risico's. Ook moet de raad beslissen over de integratie van de regeling voor duurzame gebruiksgoederen in de LDT.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatiecriteria. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet structureel geregeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de verordening, de financiële dekking voor 2009 goedkeuren en de begrotingswijziging vaststellen.
Participatie:
Het voorstel bevordert participatie door de koppeling tussen LDT en deelname aan maatschappelijk verkeer te handhaven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet direct een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De verhoging naar 120% kan leiden tot een tekort van €35.000 in 2009. Dit wordt incidenteel gedekt uit de algemene middelen, met een structurele oplossing in de perspectiefnota 2009.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Langdurigheidstoeslag (LDT) Bijstandsnorm Armoedebeleid Bijzondere bijstand Minimabeleid Wet Werk en Bijstand Duurzame gebruiksgoederen Participatie Gemeentefonds Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11. 12-87 Handhavingsbeleid permanent wonen in recreatiewoningen
Samenvatting
Het voorstel van de gemeente Bergen, opgesteld door Gustaaf Reuchlin, betreft het handhavingsbeleid voor permanente bewoning van recreatiewoningen. De gemeente wil duidelijkheid bieden over de aanpak van illegale bewoning, met als doel deze op termijn te beëindigen. Er is een peildatum vastgesteld op 1 april 2008. Bewoners van voor deze datum kunnen een persoonsgebonden gedoogbeschikking (PGB) voor onbepaalde tijd krijgen, mits hun woning voldoet aan het Bouwbesluit. Nieuwe overtreders kunnen onder voorwaarden een PGB krijgen voor maximaal drie jaar, met een mogelijke verlenging van twee jaar. Voor de uitvoering van het project wordt €301.000 beschikbaar gesteld. Het beleid moet klantgericht en binnen de wettelijke kaders worden uitgevoerd, met een focus op maatwerk en tijdelijke oplossingen voor bewoners. De gemeente wil hiermee voldoen aan de landelijke eisen en tegelijkertijd rechtszekerheid bieden aan betrokkenen. Het voorstel benadrukt het belang van communicatie en het beperken van kosten door een efficiënte aanpak.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Handhavingsbeleid Permanent Wonen in Recreatiewoningen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Handhavingsbeleid permanent wonen in recreatiewoningen" en richt zich op het beëindigen van illegale permanente bewoning van recreatiewoningen. Het beleid biedt een persoonsgebonden gedoogbeschikking (PGB) voor bewoners van vóór 1 april 2008 en een tijdelijke overbruggingsregeling voor nieuwe bewoners. Het doel is om rechtszekerheid te bieden en te voldoen aan de landelijke regelgeving, met een budget van €301.000 voor de uitvoering.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals juridische zekerheid, communicatie, en financiële implicaties. Het bevat bijlagen voor verdere toelichting, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet het beleid vaststellen, de financiële middelen goedkeuren en toezicht houden op de uitvoering en evaluatie van het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen handhaving en maatwerk, de financiële dekking, en de voorwaarden voor de PGB en overbruggingsregeling.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar met duidelijke doelen en budgetten. Het is tijdgebonden met een startdatum en evaluatiemomenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit hangt af van de uitvoering en communicatie.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met het vaststellen van het beleid, de financiële middelen goedkeuren en het college opdragen een plan van aanpak uit te werken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt communicatie met betrokkenen en biedt hen de mogelijkheid om aanvragen in te dienen voor een PGB.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in het voorstel, maar de naleving van het Bouwbesluit kan indirect bijdragen aan duurzame woonomstandigheden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budget van €301.000, gedekt door een bestemmingsreserve. De kosten zijn taakstellend en er is een plan voor aanvullende financiering indien nodig.
In conclusie, het voorstel biedt een gestructureerde aanpak voor het handhavingsbeleid, met aandacht voor juridische en financiële aspecten, en vraagt om goedkeuring en toezicht van de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Handhavingsbeleid Permanente bewoning Recreatiewoningen Persoonsgebonden gedoogbeschikking (PGB) Bouwbesluit Overbruggingshuisvesting Rechtszekerheid Communicatie Evaluatie BestemmingsreserveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12 Vaststellen Normenkader 2008
Samenvatting
Het voorstel betreft het vaststellen van het normenkader voor de controle van de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2008. Dit normenkader is essentieel voor de accountantscontrole, die sinds 2004 ook het aspect van rechtmatigheid omvat. Rechtmatigheid houdt in dat de financiële gegevens in de jaarrekening voldoen aan de relevante wet- en regelgeving. Het normenkader omvat externe regelgeving, gemeentelijke verordeningen, en specifieke financiële stromen zoals subsidies. De raad moet dit normenkader goedkeuren, zodat de accountant de financiële beheershandelingen kan toetsen. Het vaststellen van het normenkader is een wettelijke verplichting en maakt deel uit van het controleprotocol dat de reikwijdte van de accountantscontrole bepaalt. Het presidium heeft het normenkader, na overleg met het college, aan de gemeenteraad voorgelegd. Er zijn geen alternatieve mogelijkheden om het doel te bereiken, en de kosten voor de controle zijn al in de begroting opgenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Normenkader 2008" voor de controle op de jaarrekening 2008. Het normenkader is een verzameling van relevante wet- en regelgeving die de accountant gebruikt om de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening te controleren. Het kader omvat externe regelgeving, gemeentelijke verordeningen, en specifieke geldstromen zoals subsidies. Het doel is om te waarborgen dat de financiële handelingen rechtmatig zijn. Het normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd en vastgesteld door de gemeenteraad, die hiermee de reikwijdte van de rechtmatigheidstoets bepaalt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en inhoud van het normenkader beschrijft, evenals de procedure voor vaststelling en actualisatie. Het bevat ook een bijlage met een overzicht van de relevante wet- en regelgeving.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het normenkader vast te stellen. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad de reikwijdte van de rechtmatigheidstoets bepaalt.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het vaststellen van het normenkader een wettelijke verplichting is. De raad moet echter wel beslissen over de goedkeuring van het voorgestelde normenkader.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de jaarrekening 2008. Het is meetbaar in de zin dat het normenkader een duidelijk toetsingskader biedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het normenkader voor de controle van de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2008 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technisch en wettelijk verplicht kader betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid en accountantscontrole.
Financiële Gevolgen:
De kosten van de accountantscontrole zijn al opgenomen in de begroting. Er worden geen extra financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Rechtmatigheid Accountantscontrole Jaarrekening 2008 Wet- en regelgeving Financiële beheershandelingen Toetsingskader Externe regelgeving Programmabegroting ControleprotocolVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13. Gasopslag Bergermeer, Milieu Effect Rapportage (MER)
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om het milieueffectrapport (MER) voor de Bergermeer Gasopslag niet te aanvaarden. TAQA wil aardgas opslaan in het Bergermeer gasveld en heeft hiervoor een MER opgesteld. De raad moet beslissen of dit rapport voldoet aan de wettelijke eisen en richtlijnen. Er zijn echter diverse bezwaren tegen het MER, waaronder een gebrek aan essentiële informatie voor bestuurlijke besluitvorming, onduidelijkheden over de keuze van locaties, en afwijkingen van de richtlijnen. Het niet aanvaarden van het MER betekent dat het niet ter inzage kan worden gelegd voor de ruimtelijke besluiten waarvoor de gemeente bevoegd is. De raad moet voor 29 december 2008 een beslissing nemen en deze communiceren aan het Ministerie van Economische Zaken en de initiatiefnemer. Het doel is om te voorkomen dat burgers onjuiste of onvolledige informatie ontvangen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanvaarding milieueffectrapportage Bergermeer Gasopslag." Het voorstel betreft de beoordeling van de milieueffectrapportage (MER) voor de geplande gasopslag in het Bergermeer gasveld. TAQA wil aardgas opslaan in dit veld en heeft een MER opgesteld om de milieueffecten te evalueren. De raad wordt gevraagd het MER niet te aanvaarden vanwege onvolledigheden en onjuistheden, zoals het ontbreken van essentiële informatie voor bestuurlijke besluitvorming en een onjuiste referentiesituatie. Het voorstel benadrukt dat het niet aanvaarden van het MER voorkomt dat burgers misleidende informatie ontvangen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en benoemt specifieke tekortkomingen in het MER, zoals het ontbreken van een geschikte samenvatting voor bestuurlijke besluitvorming en onjuiste referentiesituaties. Het biedt een grondige analyse van de tekortkomingen en de gevolgen daarvan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de aanvaardbaarheid van het MER. Het voorstel vraagt de raad om het MER niet te aanvaarden en dit schriftelijk aan het Ministerie van Economische Zaken en de initiatiefnemer kenbaar te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het aanvaarden van het MER, ondanks de geconstateerde tekortkomingen, of het niet aanvaarden en daarmee een signaal afgeven dat de huidige versie van het MER onvolledig en misleidend is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft voor de beslissing (29 december 2008). Het is echter niet volledig meetbaar of haalbaar, omdat het niet duidelijk is hoe de geconstateerde tekortkomingen precies moeten worden opgelost. Er zijn geen directe inconsistenties, maar er is een verschil van mening over de interpretatie van de richtlijnen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om het MER niet te aanvaarden en dit schriftelijk te communiceren aan de betrokken partijen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakreacties zijn geweest en dat TAQA voorlichtingsbijeenkomsten heeft georganiseerd. Het benadrukt het belang van correcte informatie voor burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het MER de milieueffecten van de gasopslag beoordeelt en het Meest Milieuvriendelijke Alternatief identificeert.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente genoemd in het voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op de inhoudelijke beoordeling van het MER.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieueffectrapportage (MER) TAQA Bergermeer Gasopslag Aardgasopslag Installaties Industrieterrein Boekelermeer Zuid 2 Ministerie van Economische Zaken Bevoegde gezagen Alternatieve locaties Seismische stabiliteitVerfijning van de zoekopdracht: