23-04-2013 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 08. 04-029: Voorstel betreft in te stemmen met het advies van Ten Have, de beslissing op bezwaar Sint Liobaklooster
Gemeenteraad Bergen: Bestemmingswijziging Sint Lioba Klooster Terug naar Agrarisch
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een voorstel om de bestemming van een perceel grond van het Sint Lioba Klooster in Egmond-Binnen terug te wijzigen naar agrarisch. Dit besluit voorkomt een schadevergoeding van €39.500 aan het klooster, na een jarenlange juridische strijd over de waardevermindering van het perceel.
Samenvatting
Het voorstel betreft een gewijzigd besluit van de gemeenteraad van Bergen met betrekking tot een bestemmingswijziging van een perceel grond van het monasterium Sint Lioba in Egmond-Binnen. Het perceel, oorspronkelijk bestemd als agrarisch gebied, werd in 1998 herbestemd als natuurgebied, wat leidde tot een waardevermindering en een aanvraag voor planschadevergoeding door het monasterium. Na juridische procedures en adviezen van verschillende instanties, waaronder Ten Have Advies, is vastgesteld dat de waardevermindering € 39.500 bedraagt. De gemeenteraad wordt nu voorgesteld om de bestemming van het perceel terug te wijzigen naar agrarisch, waardoor de schade anderszins verzekerd zou zijn en een financiële vergoeding niet nodig zou zijn. Mocht deze wijziging niet mogelijk blijken, dan zal de gemeente alsnog de schadevergoeding betalen. De provincie Noord-Holland heeft aangegeven dat een bestemmingswijziging mogelijk is, mits er planregels worden opgenomen die een toekomstige wijziging naar natuurgebied niet uitsluiten. De gemeenteraad moet voor 19 april 2013 een beslissing nemen, zoals opgedragen door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft een gewijzigd besluit inzake de beslissing op bezwaar van het monasterium Sint Lioba. Het perceel van het monasterium, oorspronkelijk bestemd als agrarisch gebied, werd in 1998 herbestemd als natuurgebied, wat leidde tot een waardevermindering. De Raad van State heeft vastgesteld dat er sprake is van planschade. Het voorstel behelst het wijzigen van de bestemming terug naar agrarisch, waardoor de schade anderszins verzekerd is. Indien dit niet mogelijk blijkt, wordt een schadevergoeding van €39.500,- toegekend. De raad moet hierover beslissen in het kader van de bestemmingsplanprocedure voor 'Landelijk Gebied Zuid'.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide achtergrond van de situatie, inclusief juridische stappen en adviezen van externe partijen. Het bevat alle relevante informatie voor de raad om een weloverwogen beslissing te nemen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de wijziging van de bestemming van het perceel en de afhandeling van de planschadeclaim. Dit is een raadsbevoegdheid, zoals opgedragen door de Raad van State.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het herstellen van de agrarische bestemming of het toekennen van een financiële schadevergoeding. Dit kan invloed hebben op de relatie met de provincie en de ecologische beleidsdoelen.
SMART-analyse en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bestemming en het schadebedrag. Het is tijdgebonden vanwege de deadline van de Raad van State. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de provincie voor de bestemmingswijziging kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over de bestemmingswijziging en de afhandeling van de schadevergoeding, rekening houdend met de juridische en financiële implicaties.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van andere belanghebbenden buiten het monasterium en de provincie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de betrokkenheid van de Ecologische Hoofdstructuur en de impact op natuurgebieden.
Financiële gevolgen:
Er zijn mogelijke financiële gevolgen in de vorm van schadevergoeding en proceskosten. Deze worden gedekt uit specifieke budgetposten, maar een begrotingswijziging kan nodig zijn als de bestemmingswijziging niet onherroepelijk wordt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingswijziging Monasterium Sint Lioba Planschadevergoeding Waardevermindering Agrarisch Natuurgebied Ecologische Hoofdstructuur Provincie Noord-Holland Wet Ruimtelijke Ordening (WRO) Ten Have AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09. 04-027: Voorstel betreft het vaststellen van het Kostenbesluit Naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013
Parkeerboetes in Bergen: Kostenbesluit leidt tot verhitte discussie
De gemeenteraad van Bergen boog zich over het Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013. Het voorstel, dat de kostenonderbouwing voor de hoogte van parkeerboetes vastlegt, leidde tot een levendig debat over gastvrijheid en kostenreductie.
Samenvatting
Het voorstel aan de raad betreft het vaststellen van het Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013. Dit besluit is nodig om de kostenonderbouwing voor de hoogte van de parkeerboetes vast te leggen. Eerder werd bij de vaststelling van de Verordening parkeerbelastingen 2013 het tarief van de naheffingsaanslag op het wettelijke maximum van € 56,- vastgesteld, vooruitlopend op dit kostenbesluit. De berekening van de kosten per naheffingsaanslag komt uit op € 57,15, wat in lijn is met de begroting. Het vaststellen van het kostenbesluit is noodzakelijk voor belastingprocedures en om rechtmatig naheffingsaanslagen te kunnen heffen. Er is geen burgerparticipatie of extern overleg nodig voor dit besluit. Na goedkeuring wordt het besluit op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013. Dit besluit is nodig om de kosten van een naheffingsaanslag (parkeerboete) te onderbouwen en rechtmatig te kunnen heffen. Het tarief is vastgesteld op het wettelijke maximum van € 56,-, hoewel de werkelijke kosten € 57,15 per naheffingsaanslag bedragen. Het besluit is noodzakelijk voor belastingprocedures en om te voldoen aan wet- en regelgeving.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de kostenberekening en de noodzaak van het besluit. Het biedt een duidelijke onderbouwing voor de vastgestelde tarieven.
Rol van de Raad:
De raad moet het Kostenbesluit vaststellen om de naheffingsaanslagen rechtmatig te kunnen heffen en te voldoen aan de wettelijke vereisten.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze is het al dan niet vaststellen van het Kostenbesluit op het wettelijke maximumtarief, ondanks dat de werkelijke kosten hoger zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de kosten per naheffingsaanslag. Het is tijdgebonden, aangezien het jaarlijks moet worden vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de discrepantie tussen het wettelijke maximum en de werkelijke kosten kan als een punt van discussie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2013 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie en overleg zijn niet van toepassing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële en juridische aspecten van parkeerbelastingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de kosten per naheffingsaanslag € 57,15 bedragen, terwijl het tarief is vastgesteld op € 56,-. Dit verschil wordt niet gedekt, maar het voorstel suggereert dat de kosten in overeenstemming zijn met de vastgestelde begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Naheffingsaanslag Parkeerbelastingen Kostenbesluit Verordening Maximumtarief Kostenonderbouwing Tarief Begroting Belastingprocedures OnderbouwingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:10:45 - 00:11:08 - 00:15:55 - 00:16:01 - 00:16:18 - 00:16:35 - 00:16:46 - 00:17:09 - 00:17:14 - 00:17:58 - 00:18:01 - 00:18:32 - 00:18:37 - 00:19:41 - 00:20:39 - 00:21:31 - 00:21:44 - 00:21:49 - 00:22:36 - 00:22:47 - 00:23:02 - 00:23:10 - 00:23:23 - 00:23:37 - 00:26:18 - 00:26:21 - 00:27:11 - 00:27:11
Agendapunt 10. 04-025: Voorstel betreft ontheffing vereiste ingezetenschap wethouder
Wethouder Hekker krijgt unanieme steun voor ontheffing ingezetenschap
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het verlenen van een ontheffing aan wethouder A. Hekker, waardoor zij haar functie kan blijven uitoefenen zonder momenteel in de gemeente te wonen. De ontheffing is tijdelijk en loopt tot uiterlijk 18 april 2014.
Samenvatting
Het voorstel betreft het verlenen van een ontheffing aan mevrouw A. Hekker van het vereiste om ingezetene te zijn van de gemeente waarin zij als wethouder functioneert. De ontheffing is nodig omdat mevrouw Hekker nog niet in Bergen woont, maar wel de intentie heeft om te verhuizen zodra haar woning in Delft verkocht of verhuurd is. De fractie van D66 vraagt de raad om de ontheffing te verlengen tot het moment dat na de gemeenteraadsverkiezingen van 5 maart 2014 een nieuw college aantreedt, met een uiterlijke einddatum van 18 april 2014. De ontheffing is noodzakelijk om mevrouw Hekker in staat te stellen haar functie als wethouder te blijven uitoefenen. Er zijn geen kosten verbonden aan het verlenen van de ontheffing en er zijn geen alternatieve oplossingen voorhanden. Indien de ontheffing niet wordt verleend, zou mevrouw Hekker haar functie moeten neerleggen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het verlenen van ontheffing van het vereiste van ingezetenschap voor mevrouw A. Hekker, zodat zij haar functie als wethouder kan blijven uitoefenen. De ontheffing is nodig omdat mevrouw Hekker nog niet in de gemeente Bergen woont, maar wel de intentie heeft om te verhuizen zodra haar woning in Delft verkocht of verhuurd is. De ontheffing wordt gevraagd tot het moment dat een nieuw college aantreedt na de gemeenteraadsverkiezingen van 5 maart 2014, maar loopt uiterlijk af op 18 april 2014.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke kaders, de reden voor de ontheffing en de consequenties van het al dan niet verlenen van de ontheffing duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende achtergrondinformatie en juridische context.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het verlenen van de ontheffing. Het is aan de raad om te beoordelen of er sprake is van een bijzonder geval dat de ontheffing rechtvaardigt.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of de persoonlijke omstandigheden van mevrouw Hekker voldoende reden zijn om af te wijken van het vereiste van ingezetenschap. Dit is een politieke afweging waarbij de raad moet bepalen of de situatie van mevrouw Hekker als een bijzonder geval kan worden beschouwd.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel. De tijdsduur van de ontheffing is duidelijk afgebakend.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet beslissen of zij de ontheffing voor mevrouw Hekker willen verlenen, zodat zij haar functie als wethouder kan blijven uitoefenen tot uiterlijk 18 april 2014.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie wordt beperkt tot een mogelijk persbericht na het verlenen van de ontheffing.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een persoonlijke en juridische kwestie betreft.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het verlenen van de ontheffing. Het voorstel vermeldt expliciet dat er geen kosten mee gemoeid zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontheffing Ingezetenschap Wethouder Mevrouw A. Hekker Gemeentewet Verhuizen Woning Delft Dubbele lasten Politieke afweging VertrouwensbreukVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 04-022: Voorstel betreft het instellen van een bestemmingsreserve Niet Gesprongen Explosieven voormalig vliegveld Bergen en waterberging Saenegheest en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging
Gemeente Bergen Reserveert Budget voor Explosievenopruiming op Voormalig Vliegveld
In een unaniem besluit heeft de gemeenteraad van Bergen ingestemd met het instellen van een bestemmingsreserve voor Niet Gesprongen Explosieven (NGE) op het voormalig vliegveld Bergen en de waterberging Saenegheest. Het doel is om de veiligheid te waarborgen tijdens herinrichtingswerkzaamheden.
Samenvatting
Het voorstel betreft het instellen van een bestemmingsreserve voor Niet Gesprongen Explosieven (NGE) voor de projecten op het voormalig vliegveld Bergen en de waterberging Saenegheest. Het doel is om de veiligheid te waarborgen tijdens herinrichtingswerkzaamheden door het opsporen en ruimen van explosieven. Oorspronkelijk was er een budget van € 710.000,-, waarvan een deel is teruggevloeid naar de algemene reserve. Nu wordt voorgesteld om € 488.700,- vanuit de algemene reserve in een bestemmingsreserve te storten. Voor 2013 is een uitgave van € 200.000,- gepland voor het vliegveldproject. Na afronding van de projecten wordt de reserve opgeheven en het resterende saldo teruggeboekt naar de algemene reserve. Het voorstel is noodzakelijk vanwege budgetrecht en de verantwoordelijkheid van de gemeente voor openbare orde en veiligheid. De betrokken partijen zijn onder andere het Hoogheemraadschap, Natuurmonumenten en de gemeente Bergen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsreserve Niet Gesprongen Explosieven
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bestemmingsreserve Niet Gesprongen Explosieven" en richt zich op het instellen van een financiële reserve voor het opsporen en ruimen van niet-gesprongen explosieven (NGE) bij het voormalig vliegveld Bergen en de waterberging Saenegheest. Het doel is om de veiligheid te waarborgen tijdens herinrichtingswerkzaamheden in deze gebieden. Het voorstel vraagt om een uitname van € 200.000 in 2013 en stelt dat de reserve wordt opgeheven na voltooiing van de projecten, waarbij eventuele resterende middelen terugvloeien naar de algemene reserve.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële overzichten en een gedetailleerde uitleg van de noodzaak en achtergrond. Echter, de exacte kosten voor het project in Saenegheest zijn nog onbekend, wat een lacune in de volledigheid vormt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het instellen van de bestemmingsreserve en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. Dit valt onder hun budgetrecht.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële middelen willen vastleggen in een bestemmingsreserve specifiek voor NGE, of dat ze deze middelen anders willen aanwenden. Ook moeten ze beslissen over de prioriteit van veiligheid versus andere mogelijke uitgaven.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële middelen, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de voltooiing van de projecten. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onbekende kosten voor Saenegheest kunnen toekomstige problemen opleveren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de bestemmingsreserve in te stellen, de uitname van € 200.000 goed te keuren, en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie. Extern overleg is gevoerd met relevante partijen zoals de Provincie en het Hoogheemraadschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar de herinrichting van de gebieden kan indirect bijdragen aan natuurontwikkeling en waterbeheer.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten het vastleggen van € 488.700 in een bestemmingsreserve, met een directe uitgave van € 200.000 in 2013. De kosten worden gedekt door een suppletie-uitkering van het ministerie van BZK en de Provincie, waardoor er geen extra financiële lasten voor de gemeente zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve Niet Gesprongen Explosieven (NGE) Voormalig vliegveld Waterberging Saenegheest Opsporingswerkzaamheden Suppletie-uitkering Algemene reserve Provincie Veiligheid BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 04-023: Voorstel betreft het vaststellen van de verordening VROM Startersleningen gemeente Bergen 2013 en de bijbehorende begrotingswijziging
Starterslening Bergen: Kans voor Jonge Huizenkopers
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de invoering van de 'Verordening VROM Starterslening Gemeente Bergen 2013'. Deze regeling biedt jonge starters met een sociale of economische binding aan de gemeente een steuntje in de rug bij het kopen van hun eerste woning.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de 'Verordening VROM Starterslening Gemeente Bergen 2013'. Deze verordening legt de criteria vast voor het verstrekken van Startersleningen aan jonge starters met een sociale of economische binding met de gemeente Bergen, om zo de woningmarkt te stimuleren en vergrijzing tegen te gaan. De gemeente heeft een samenwerking met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) om de leningen te beheren. Er wordt gekozen voor een revolverend fonds, wat betekent dat rente en aflossingen terugvloeien in het fonds voor nieuwe leningen. Dit maakt de financiering duurzaam en geeft toegang tot een rijksbijdrage van € 20 miljoen, waardoor de gemeente meer leningen kan verstrekken. Het voorstel vraagt ook om € 372.000 uit de reserve sociale woningbouw te onttrekken en in de algemene reserve te storten. De doelgroep bestaat uit jonge gezinnen, jongeren die willen terugkeren naar Bergen, en jongeren die in de gemeente komen werken. De maximale verwervingskosten voor woningen zijn vastgesteld, en de hoogte van de Starterslening is maximaal € 40.000. Na goedkeuring door de raad zal de informatie over de Starterslening breed gecommuniceerd worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel Verordening VROM Startersleningen Gemeente Bergen 2013". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een verordening voor het verstrekken van Startersleningen in de gemeente Bergen. Deze leningen zijn bedoeld om jonge starters met een sociale of economische binding aan de gemeente te ondersteunen bij het kopen van hun eerste woning. Het voorstel omvat het gebruik van een revolverend fonds, waardoor de middelen duurzaam kunnen worden ingezet. De gemeente werkt samen met het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) voor de uitvoering. Er wordt €372.000 uit de reserve sociale woningbouw onttrokken voor dit doel.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de doelgroep, de financiële structuur, en de samenwerking met SVn. Echter, er kan meer informatie worden gegeven over de specifieke voorwaarden en criteria voor de lening.
Rol van de Raad:
De raad moet de verordening vaststellen, de onttrekking van €372.000 uit de reserve goedkeuren, en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen voor startersleningen en de keuze voor een revolverend fonds. Er moet ook worden besloten welke doelgroepen prioriteit krijgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, de financiële middelen toe te wijzen, en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is enige mate van participatie geweest, met gesprekken met SVn en lokale makelaars. Er lijkt echter beperkte directe betrokkenheid van de burgers zelf.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de keuze voor een revolverend fonds dat langdurige financiering mogelijk maakt.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om €372.000 uit de reserve sociale woningbouw, met jaarlijkse rentelasten van €18.600. Er is geen directe dekking voor deze lasten, wat ten laste komt van het begrotingssaldo. De rijksbijdrage kan de financiële druk verlichten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Startersleningen Revolverend fonds Sociale binding Economische binding Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederland (SVn) Rijksbijdrage Woningmarkt Doelgroep Nationale Hypotheek Garantie (NHG) VerwervingskostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. 04-024: Vaststellen verordening raadscommissie functioneringsgesprekken en herbenoemingprocedure burgemeester en de daarbij behorende toelichting
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening voor raadscommissies die functioneringsgesprekken met de burgemeester voeren en aanbevelingen voor herbenoeming voorbereiden. Dit volgt op een circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om procedures te stroomlijnen en de rol van de raden te formaliseren. Tot nu toe werden functioneringsgesprekken informeel gevoerd, maar het presidium wil deze formaliseren in een verordening. De verordening biedt een raamwerk voor samenstelling, taken en werkwijze van de commissies en waarborgt de rechten van de burgemeester en vertrouwelijkheid. Fractievoorzitters worden aangewezen als deelnemers aan de commissies, die zelf hun voorzitter kiezen. De raad kan wethouders als adviseurs toevoegen. De verordening treedt in werking na bekendmaking en vereist geen extra middelen. Het presidium benadrukt het belang van formalisering voor een goede uitvoering van de gesprekken en herbenoemingsprocedure.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op de raadscommissies functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester." Het voorstel beoogt de procedures voor functioneringsgesprekken en de herbenoeming van de burgemeester te formaliseren door middel van een verordening. Dit volgt op de circulaire van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uit 2012, die de rol van de gemeenteraad in deze processen benadrukt. De verordening biedt een raamwerk voor de samenstelling, taken en werkwijze van de raadscommissies die deze gesprekken voeren en aanbevelingen voor herbenoeming opstellen. Het doel is om de rechten van de burgemeester en de vertrouwelijkheid van de gesprekken te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk raamwerk biedt voor de functioneringsgesprekken en herbenoemingsprocedure. Het bevat alle noodzakelijke elementen zoals samenstelling, taken en werkwijze van de commissies. Er is echter geen begrippenlijst opgenomen, wat de interpretatie van bepaalde termen kan bemoeilijken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de verordening en het instellen van de commissies. De raad moet ook de uiteindelijke aanbeveling voor de herbenoeming van de burgemeester opstellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de samenstelling van de commissies en of er wethouders als adviseurs worden toegevoegd. Ook moet de raad bepalen hoe de gevoelens van de wethouders worden meegewogen in de aanbeveling voor herbenoeming.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het in werking treedt na bekendmaking. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat er geen concrete criteria zijn voor de evaluatie van de burgemeester. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een begrippenlijst kan voor verwarring zorgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de procedures voor functioneringsgesprekken en herbenoeming worden geformaliseerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van andere belanghebbenden, zoals burgers, wordt meegenomen in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke processen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien alle werkzaamheden door de eigen organisatie worden uitgevoerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening Functioneringsgesprekken Herbenoeming Burgemeester Raadscommissies Vertrouwenscommissie Fractievoorzitters Vertrouwelijkheid VNG model PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. Verslaglegging, toezeggingenlijst en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14.1 Verslaglegging (notulen) raad van 14 maart 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 2 april 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 11 tot en met week 15
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14.4 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie VVD inzake HVC
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. Moties over niet op de agenda vermelde onderwerpen
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:33:07 - 00:33:42 - 00:35:05 - 00:35:11 - 00:36:41 - 00:36:50 - 00:37:12 - 00:37:13 - 00:37:22 - 00:37:58 - 00:38:00 - 00:38:05 - 00:39:20 - 00:41:04 - 00:41:09 - 00:44:29 - 00:44:34 - 00:46:06 - 00:46:09 - 00:48:05 - 00:48:06 - 00:50:07 - 00:50:34 - 00:50:38 - 00:50:46 - 00:50:56 - 00:52:48 - 00:55:48 - 00:58:30 - 00:58:41 - 00:59:42 - 01:00:40 - 01:00:43 - 01:01:16 - 01:01:22 - 01:01:29 - 01:01:32 - 01:01:42 - 01:01:49 - 01:14:13 - 01:14:33 - 01:15:54 - 01:16:03 - 01:16:53 - 01:17:29 - 01:18:04 - 01:18:14 - 01:18:17 - 01:18:33 - 01:18:37 - 01:19:00 - 01:19:09 - 01:19:17 - 01:19:20 - 01:20:05 - 01:20:15 - 01:20:17 - 01:20:17