11-10-2011 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 0. DOOR EEN TECHNISCHE STORING KLOPPEN NIET ALLE BEELDFRAGMENTEN MET DE DAADWERKELIJKE SPREKERS EN ZIJN DE BERAADSSLAGINGEN OVER AGENDAPUNTEN 4 T/M 8 WEGGEVALLEN OF NIET COMPLEET Vragenhalfuur - Voor het vragenhalfuur voorafgaand aan de raadsvergadering v
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:01:11 - 00:01:14 - 00:01:17 - 00:01:20 - 00:01:32 - 00:01:36 - 00:01:40 - 00:01:43 - 00:01:57 - 00:02:36 - 00:02:39 - 00:02:46 - 00:02:54 - 00:02:59 - 00:03:07 - 00:03:12 - 00:03:21 - 00:03:45 - 00:03:51 - 00:04:03 - 00:04:11 - 00:04:18 - 00:04:34 - 00:04:39 - 00:04:43 - 00:05:18 - 00:05:18 - 00:05:21 - 00:05:25 - 00:05:26 - 00:05:34 - 00:05:40 - 00:06:28 - 00:06:29 - 00:06:35 - 00:06:48 - 00:06:57 - 00:07:02 - 00:07:09 - 00:07:25 - 00:07:25 - 00:07:29 - 00:07:36 - 00:07:56 - 00:08:01 - 00:08:11 - 00:08:15 - 00:08:27 - 00:08:39 - 00:09:06 - 00:09:06 - 00:13:47 - 00:13:47
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 8 september 2011
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 26 september 2011
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Verzamellijst ingekomen stukken raad d.d. 11 oktober 2011, week 37 tot en met week 40
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 10-051: Voorstel betreft het vaststellen van de statutenwijziging ISOB
Samenvatting
Het voorstel betreft een statutenwijziging van de Intergemeentelijke Stichting voor Openbaar Basisonderwijs (ISOB) om te voldoen aan de wetswijziging van 1 augustus 2010, die een scheiding tussen bestuur en intern toezicht vereist. Het ISOB-bestuur heeft besloten het Raad van Toezicht-model te implementeren, waarbij een Raad van Toezicht toezicht houdt op de kwaliteit van het onderwijs en de bedrijfsvoering, en het College van Bestuur verantwoordelijk is voor de dagelijkse aansturing. Dit model moet de efficiëntie en slagvaardigheid verbeteren. De raad wordt gevraagd de ontwerp-statutenwijziging van 5 juli 2011 goed te keuren, wat bijdraagt aan een betere scheiding tussen toezicht en bestuur. De wijziging heeft geen financiële gevolgen en vermindert het risico voor de gemeente bij financiële tekorten van de ISOB. De gemeentes blijven via de ISOB-raad betrokken bij de besluitvorming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Statutenwijziging ISOB
Samenvatting: Het voorstel betreft een statutenwijziging van de Intergemeentelijke Stichting voor Openbaar Basisonderwijs (ISOB) om te voldoen aan de wetswijziging van 1 augustus 2010, die een scheiding tussen bestuur en intern toezicht vereist. Het bestuur van ISOB heeft besloten het Raad van Toezicht-model te implementeren, waarbij een Raad van Toezicht toezicht houdt op het College van Bestuur. Dit model moet de kwaliteit van onderwijs en bedrijfsvoering verbeteren door een duidelijkere scheiding van verantwoordelijkheden en efficiëntere besluitvorming. De wijziging is besproken en goedgekeurd door de ISOB-raad en wordt nu voorgelegd aan de raden van de zes deelnemende gemeentes.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de noodzaak van de statutenwijziging, de voorgestelde veranderingen en de verwachte voordelen. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of risicoanalyses opgenomen, hoewel wordt vermeld dat er geen middelen gemoeid zijn met het besluit.
Rol van de Raad
De raad moet de ontwerp-statutenwijziging goedkeuren. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke eisen en om de voorgestelde bestuursstructuur te implementeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde scheiding van bestuur en intern toezicht via het Raad van Toezicht-model. Dit kan politieke implicaties hebben voor de mate van controle en invloed die de gemeente behoudt over de ISOB.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes of evaluatiemomenten opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de afwezigheid van financiële details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de ontwerp-statutenwijziging van 5 juli 2011 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat de ISOB-raad, met vertegenwoordigers van de zes gemeentes, betrokken is geweest bij de besluitvorming. Er is echter geen verdere informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, en er worden geen middelen genoemd die nodig zijn voor de implementatie. Het voorstel stelt dat het risico voor de gemeente afneemt doordat het goedkeuringsrecht van de jaarstukken vervalt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Statutenwijziging ISOB Raad van Toezicht College van Bestuur Intern toezicht Wetswijziging Onderwijs Bestuur Gemeentes Toezichthoudend bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. 10-052: Voorstel betreft het vaststellen van de Verordening sollicitatieplicht en outplacement gewezen burgemeester en wethouders 2011
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening die een sollicitatieplicht en outplacement regelt voor afgetreden burgemeesters en wethouders die een Appa-uitkering ontvangen. Deze verordening is bedoeld om hen zo snel mogelijk terug te laten keren in het arbeidsproces, waardoor de gemeente minder uitkeringslasten heeft. De sollicitatieplicht is wettelijk vastgelegd en maakt de rechtspositie van politieke ambtsdragers vergelijkbaar met die van gewone werknemers. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de begeleiding en moeten een re-integratiebedrijf aanwijzen voor de uitvoering. De kosten voor re-integratie en outplacement zijn voor rekening van de gemeente en bedragen ongeveer € 15.000 per traject. De raad moet op de hoogte zijn van de bepalingen en werkwijze, ondanks dat de sollicitatieplicht wettelijk verplicht is.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling verordening sollicitatieplicht en outplacement gewezen burgemeester en wethouders". Het voorstel richt zich op het invoeren van een sollicitatieplicht voor voormalige burgemeesters en wethouders die een Appa-uitkering ontvangen. Gemeenten moeten een externe organisatie aanwijzen voor begeleiding en outplacement. Dit moet de terugkeer naar de arbeidsmarkt bevorderen en de uitkeringslasten voor de gemeente verminderen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de wettelijke basis, de noodzaak, en de uitvoering van de sollicitatieplicht duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de financiële implicaties en de rol van de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de sollicitatieplicht te implementeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van de verordening. Hoewel de sollicitatieplicht wettelijk verplicht is, kan de raad invloed uitoefenen op de uitvoering en de keuze van het re-integratiebedrijf.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verplichtingen en kosten. Het is echter minder specifiek over de tijdslijnen voor rapportage aan de raad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de sollicitatieplicht formeel wordt ingevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van betrokkenen bij de totstandkoming van de verordening, maar het impliceert overleg met de betrokken politieke ambtsdragers bij het opstellen van een plan van aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op arbeidsmarktparticipatie en kostenbesparing.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor re-integratie en outplacement worden geschat op € 15.000 per traject, met aanvullende kosten voor scholing. Deze kosten komen ten laste van de gemeente. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar het voorstel impliceert dat de kosten worden gedragen binnen de bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sollicitatieplicht Outplacement Appa-uitkering Re-integratiebedrijf Politieke ambtsdragers Rechtspositie Uitkeringslasten Plan van aanpak Externe organisatie Algemene pensioenwet politieke ambtsdragersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7. 10-053: Voorstel betreft kennis te nemen van de ICT-ontwikkelingen en het samenvoegen van diverse ICT-kredieten tot één nieuw ICT-krediet, vast te stellen
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Bergen betreft een kredietaanvraag voor de vervanging van verouderde werkplekapparatuur en het netwerkbesturingssysteem Novell Netware, en de invoering van een nieuw werkplekconcept. De huidige pc's zijn 5 tot 7 jaar oud en voldoen niet meer aan de technische eisen, wat leidt tot trage prestaties en verminderde dienstverlening. Novell Netware wordt niet langer ondersteund, waardoor vervanging noodzakelijk is. Het voorstel omvat de overgang naar een virtuele werkplekomgeving, wat kostenbesparingen, lagere stroomverbruik en verbeterde dienstverlening belooft. De gemeente wil hiervoor een extra krediet van € 365.000 in 2012, met jaarlijkse kapitaallasten van € 90.000 vanaf 2013. Het nieuwe systeem moet ook regionale samenwerking bevorderen en is in lijn met ontwikkelingen bij de gemeente Alkmaar. Alternatieven, zoals het vervangen van oude pc's door nieuwe, zijn minder voordelig vanwege hogere kosten voor netwerkbekabeling en stroomverbruik. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het voorstel om de bedrijfsvoering en dienstverlening te verbeteren en aan te sluiten bij regionale ICT-ontwikkelingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Kredietaanvraag voor vervangen werkplekapparatuur, Novell en invoeren nieuw werkplekconcept
Samenvatting: Het voorstel betreft een kredietaanvraag voor de vervanging van verouderde werkplekapparatuur en het netwerkbesturingssysteem Novell Netware binnen de gemeente Bergen. De huidige pc's zijn traag en voldoen niet meer aan de technische eisen, wat de dienstverlening belemmert. Novell Netware wordt niet langer ondersteund, waardoor een overstap naar Microsoft Windows Server en Exchange wordt voorgesteld. Het nieuwe werkplekconcept, gebaseerd op virtuele werkplekken, biedt flexibiliteit, stabiliteit en energiebesparing. Het voorstel vraagt om een extra krediet van € 365.000 in 2012, met jaarlijkse kapitaallasten van € 90.000 vanaf 2013.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige problemen, de voorgestelde oplossingen, en de financiële implicaties. Er is echter weinig informatie over de exacte implementatieplanning en de betrokkenheid van medewerkers bij de overgang naar het nieuwe systeem.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het extra krediet voor de vervanging van de werkplekapparatuur en de invoering van het nieuwe werkplekconcept. De raad moet ook kennisnemen van de ICT-ontwikkelingen en de impact op de bedrijfsvoering en dienstverlening.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van het voorgestelde krediet voor een virtuele werkplekomgeving of het voortzetten van de huidige werkwijze met nieuwe pc's. De keuze heeft implicaties voor kosten, energieverbruik, flexibiliteit, en regionale samenwerking.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en meetbaar in termen van financiële kosten en beoogde voordelen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de wijze van implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van regionale samenwerking kan een risico vormen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van het extra krediet van € 365.000 voor de vervanging van de werkplekapparatuur en de invoering van het nieuwe werkplekconcept.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van medewerkers of burgers in de besluitvorming of implementatie van het nieuwe werkplekconcept.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien het nieuwe werkplekconcept leidt tot energiebesparing door lager stroomverbruik en minder externe inhuur.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een extra kredietaanvraag van € 365.000 in 2012, met jaarlijkse kapitaallasten van € 90.000 vanaf 2013. De dekking wordt deels gevonden in de reeds beschikbare kredieten in de begroting van 2011. Eventuele extra kosten voor netwerkbekabeling worden later beoordeeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vervanging werkplekapparatuur Virtuele werkplek Novell Netware Microsoft Windows Server ICT ontwikkelingen Regionale samenwerking Netwerkbekabeling Energiebesparing Nieuwe werkplekconcept Dienstverlening verbeterenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8. 10-054:Voorstel betreft het beschikbaar stellen van kredieten voor de uitvoering van drie beleidsplannen van de Brandweer en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van kredieten voor de uitvoering van drie beleidsplannen van de Brandweer, namelijk het beleidsplan bluswatervoorziening, materieel en materiaal, en repressie voor de periode 2011-2015. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze plannen en om specifieke budgetten goed te keuren: €21.000 voor sportkleding in 2011, €44.000 voor de aanschaf van 22 brommers in 2012, en €80.000 voor een waterwagen in 2011. Deze investeringen zijn bedoeld om de brandweeroperaties te verbeteren, zoals snellere uitruktijden en betere bluswatervoorzieningen. De afschrijvingstermijnen voor brandweermaterieel worden gesynchroniseerd met de normen van de Veiligheidsregio. Het voorstel is onderdeel van de 77 normen vastgesteld door het bestuur van de Veiligheidsregio en is noodzakelijk voor een betere en snellere hulpverlening aan burgers. De financiële gevolgen worden deels gedekt uit het lopende budget van 2011 en vanaf 2012 ten laste van het begrotingssaldo.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het beschikbaar stellen van kredieten voor de uitvoering van drie beleidsplannen van de Brandweer: bluswatervoorziening, materieel en materiaal, en repressie voor de periode 2011-2015. Het doel is om de brandweeroperaties te verbeteren door de aanschaf van sportkleding, brommers, en een waterwagen. Daarnaast worden de afschrijvingstermijnen gesynchroniseerd met die van de Veiligheidsregio. De raad wordt gevraagd om de beleidsplannen te bekrachtigen en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de benodigde investeringen, de rationale achter de aanschaf, en de synchronisatie van afschrijvingstermijnen. Echter, meer informatie over de specifieke impact op de operationele efficiëntie en veiligheid zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het budgetrecht uit te oefenen door de voorgestelde kredieten goed te keuren en de beleidsplannen te bekrachtigen. Dit is essentieel voor de implementatie van de verbeteringen binnen de brandweerorganisatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde investeringen in lijn zijn met de prioriteiten voor veiligheid en efficiëntie. Er moet ook worden overwogen of de synchronisatie van afschrijvingstermijnen met de Veiligheidsregio wenselijk is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid van de impact op de operationele efficiëntie is minder duidelijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen kan beter worden onderbouwd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beleidsplannen en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren, waarmee de kredieten voor de aanschaf van de genoemde middelen worden vrijgegeven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt op interne verbeteringen binnen de brandweerorganisatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op operationele efficiëntie en veiligheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van €145.000,- verdeeld over sportkleding, brommers, en een waterwagen. De kapitaalslasten worden vanaf 2012 ten laste van het begrotingssaldo gebracht. Het voorstel geeft aan dat de kosten voor 2011 worden gedekt uit het lopende budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brandweer Beleidsplannen Bluswatervoorziening Repressie Materieel en materiaal Afschrijvingstermijnen Veiligheidsregio Hulpverlening Vrijwilligers ImplementatieplanVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 10-055: Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Bergen Centrum - Beschermd Dorpsgezicht
Bestemmingsplan Bergen Centrum: Raad Debatteert over Toekomst van Beschermd Dorpsgezicht
In een levendig debat heeft de gemeenteraad van Bergen het bestemmingsplan voor het Beschermd Dorpsgezicht van Bergen Centrum besproken. Het plan, dat rechtszekerheid en duidelijkheid moet bieden voor burgers en bedrijven, omvat belangrijke sectoren zoals horeca, toerisme en cultuurhistorie.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Bergen Centrum Beschermd Dorpsgezicht. Dit plan is noodzakelijk vanwege verouderde bestemmingsplannen en de gewijzigde Wet ruimtelijke ordening. Het bestemmingsplan biedt rechtszekerheid en duidelijkheid voor burgers en bedrijven en omvat diverse sectoren zoals horeca, toerisme en cultuurhistorie. Het plan heeft een andere procedure gevolgd dan gebruikelijk, zonder nota van uitgangspunten of klankbordgroep, om de voortgang te bespoedigen. Belangrijke ontwikkelingen in het plan zijn de bestemmingen voor Karel de Grootelaan 6, Oude Prinsweg 23 en Kleine Dorpsstraat 4, met aandacht voor horeca, wonen en parkeren. Het plan is getoetst op milieunormen en geluidseisen. De raad moet het plan vaststellen, waarna het gepubliceerd wordt en een beroepstermijn van zes weken ingaat. Indien geen beroep wordt ingediend, wordt het plan onherroepelijk. De benodigde middelen zijn al in de begroting opgenomen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststellen Bestemmingsplan Bergen Centrum Beschermd Dorpsgezicht
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan voor Bergen Centrum Beschermd Dorpsgezicht. Dit plan is een herziening van verouderde bestemmingsplannen in de gemeente Bergen, noodzakelijk vanwege wettelijke verplichtingen en om rechtszekerheid te bieden. Het plan omvat diverse sectoren zoals horeca, toerisme, en cultuurhistorie. Belangrijke ontwikkelingen betreffen horecabestemmingen en woonprojecten, met aandacht voor akoestische normen en parkeeroplossingen. Het plan is bedoeld om de leefbaarheid en economische uitvoerbaarheid te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor juridische, milieutechnische en sociale aspecten. Het bevat een nota van beantwoording van zienswijzen en ambtshalve wijzigingen, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit omvat het beoordelen van de voorgestelde wijzigingen en het afwegen van belangen van verschillende stakeholders.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van horecabestemmingen, de balans tussen ontwikkeling en behoud van het dorpsgezicht, en de aanpak van parkeerproblemen. Er moet ook worden gekozen tussen het handhaven van bestaande bestemmingen of het doorvoeren van voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor sommige aspecten, zoals de exacte invulling van parkeeroplossingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van overeenkomsten met initiatiefnemers kan risico's met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, inclusief de voorgestelde wijzigingen en zienswijzen.
Participatie:
Er is sprake geweest van inspraakprocedures en overleg met betrokken partijen, maar er is geen klankbordgroep geraadpleegd, wat de participatie beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, vooral in termen van behoud van het dorpsgezicht en milieunormen voor geluid. Echter, expliciete duurzaamheidsdoelen worden niet genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële middelen zijn al in de begroting opgenomen. De economische uitvoerbaarheid hangt af van de bereidheid van initiatiefnemers om bij te dragen aan parkeerkosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Beschermd Dorpsgezicht Horecanota Zienswijzen Ruimtelijke Ordening Parkeren Geluidsonderzoek Ontwikkelingen Bouwvergunningen ProcedureVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:00:00 - 00:00:08 - 00:01:11 - 00:01:14 - 00:01:17 - 00:01:20 - 00:01:32 - 00:01:36 - 00:01:40 - 00:01:43 - 00:01:57 - 00:02:36 - 00:02:39 - 00:02:46 - 00:02:54 - 00:02:59 - 00:03:07 - 00:03:12 - 00:03:21 - 00:03:45 - 00:03:51 - 00:04:03 - 00:04:11 - 00:04:18 - 00:04:34 - 00:04:39 - 00:04:43 - 00:05:18 - 00:05:18 - 00:05:21 - 00:05:25 - 00:05:26 - 00:05:34 - 00:05:40 - 00:06:28 - 00:06:29 - 00:06:35 - 00:06:48 - 00:06:57 - 00:07:02 - 00:07:09 - 00:07:25 - 00:07:25 - 00:07:29 - 00:07:36 - 00:07:56 - 00:08:01 - 00:08:11 - 00:08:15 - 00:08:26 - 00:08:27 - 00:08:39 - 00:09:06 - 00:09:06 - 00:09:24 - 00:09:37 - 00:09:49 - 00:10:02 - 00:10:11 - 00:10:13 - 00:10:47 - 00:11:01 - 00:11:31 - 00:12:16 - 00:12:34 - 00:12:39 - 00:12:42 - 00:13:13 - 00:13:15 - 00:13:21 - 00:13:26 - 00:13:35 - 00:13:40 - 00:13:47 - 00:13:47 - 00:14:40 - 00:15:37 - 00:15:44 - 00:16:23 - 00:16:27 - 00:16:51 - 00:16:57 - 00:17:29 - 00:17:57 - 00:18:00 - 00:18:22 - 00:18:28 - 00:18:38 - 00:18:54 - 00:18:57 - 00:19:19 - 00:19:23 - 00:19:24 - 00:19:36 - 00:19:41 - 00:19:53 - 00:19:57 - 00:21:17 - 00:21:26 - 00:21:31 - 00:23:43 - 00:23:58 - 00:24:01 - 00:24:01
Agendapunt 10. 10-056: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan De Bedriegertjes
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "De Bedriegertjes" in Bergen, waar de Segesta Groep 26 woningen wil bouwen op de locatie van het voormalige tennispark. Het plan omvat een mix van vrijstaande, rij- en dubbele woningen, evenals appartementen. Omdat de nieuwbouw niet binnen het huidige bestemmingsplan past, is een herziening nodig. Het bestemmingsplan is eerder ter inzage gelegd en er zijn inspraakreacties en zienswijzen ontvangen, waarna het plan is aangepast. Het bestemmingsplan voorziet in 10 sociale woningen en 16 vrije sector woningen, met aandacht voor de integratie in de bestaande omgeving en verbetering van de openbare ruimte, zoals het speelveld en waterbeheer. De raad moet het plan vaststellen, waarna het gepubliceerd wordt en een beroepstermijn van 6 weken ingaat. Als er geen beroep wordt aangetekend, wordt het plan onherroepelijk. De kosten zijn voor de aanvrager en de raad wordt op de hoogte gehouden van eventuele beroepsprocedures.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan de Bedriegertjes". Het plan beoogt de herontwikkeling van het voormalige tennispark De Bedriegertjes in Bergen, waar 26 woningen zullen worden gebouwd. Het project omvat een mix van vrijstaande, rij- en dubbele woningen, evenals appartementen. Het huidige bestemmingsplan staat deze ontwikkeling niet toe, waardoor een herziening noodzakelijk is. Het plan biedt ook de mogelijkheid om een speelveld beter te integreren in de openbare ruimte en voorziet in verbeteringen aan de waterloop en beplanting in het gebied. Na vaststelling kan de omgevingsvergunning worden getoetst en verleend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de geplande ontwikkelingen, de procedurele stappen die zijn doorlopen, en de betrokken partijen. Er is echter weinig informatie over de financiële implicaties voor de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een cruciale stap in het proces, aangezien het plan zonder goedkeuring van de raad niet kan worden uitgevoerd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde herontwikkeling, rekening houdend met de belangen van omwonenden, de noodzaak van woningbouw, en de mogelijke impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële aspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het bestemmingsplan vaststelt, eventueel met wijzigingen. Dit besluit bepaalt of de herontwikkeling kan doorgaan.
Participatie:
Er is sprake geweest van inspraakmogelijkheden voor burgers en een inloopavond, wat wijst op enige mate van participatie. Echter, de mate waarin de feedback van burgers is verwerkt, wordt niet gedetailleerd besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen centraal thema in het voorstel, hoewel er aandacht is voor waterbeheer en beplanting.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de kosten voor de aanvrager zijn. Echter, de financiële dekking voor eventuele wijzigingen of bijkomende kosten wordt niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan de Bedriegertjes Segesta Groep Herontwikkelingslocatie Sociale woningbouw Appartementengebouw Vrijstaande woningen Speelveld Waterverbinding Kastanjebomen BeroepsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 10-058: Voorstel betreft een verdere verdichting in Westdorp af te wijzen (doorgeschoven naar 1 november 2011)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de conclusies en het advies van het adviesbureau BügelHajema over de verstedelijkingsmogelijkheden van Westdorp. Het voorstel houdt in dat er niet wordt meegewerkt aan verdere verdichting van het gebied door middel van extra bouwvlakken, bouwvlakken in de tweede lijn, meer woningen per bouwvlak of grotere woningen dan toegestaan volgens het bestemmingsplan. Het advies is een uitwerking van een eerder aangenomen motie "Westdorp" en biedt een planologisch en ruimtelijk kader voor de (on)mogelijkheden van verdichting. Het besluit heeft geen financiële consequenties en is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen aan belanghebbenden in het gebied. De presentatie met conclusies en advies is beschikbaar gesteld op het RIS.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heeft als titel "Onderzoek en advies over verstedelijkingsmogelijkheden Westdorp". Het betreft een advies aan de gemeenteraad over de mogelijkheden en beperkingen van stedelijke verdichting in Westdorp, zoals geanalyseerd door het adviesbureau BügelHajema. Het voorstel adviseert om niet mee te werken aan verdere verdichting door middel van extra bouwvlakken, bouwvlakken in de tweede lijn, meer woningen per bouwvlak, of grotere woningen dan toegestaan volgens het bestemmingsplan Bergen Dorpskern Zuid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk advies en conclusies biedt over de stedelijke verdichting van Westdorp. Het bevat de nodige achtergrondinformatie en een duidelijke aanbeveling.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over het al dan niet instemmen met de conclusies en het advies van BügelHajema. Dit besluit vormt een kader voor toekomstige beslissingen over stedelijke verdichting in Westdorp.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met het advies om niet mee te werken aan verdere verdichting. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het balanceren van de behoefte aan woningbouw met het behoud van de huidige ruimtelijke ordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aanbevelingen die worden gedaan. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en rapportage, wat een aspect van SMART mist. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de conclusies en het advies van BügelHajema, wat betekent dat zij niet meewerken aan verdere verdichting zoals beschreven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces, behalve dat het advies is gebaseerd op een eerder aangenomen motie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op planologische en ruimtelijke aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële consequenties, aangezien het zich beperkt tot planologische en ruimtelijke kaders. Er worden geen kosten of dekkingsmogelijkheden genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verstedelijking Westdorp BügelHajema Stedelijke verdichting Bestemmingsplan Planologisch kader Ruimtelijk kader Motie Westdorp Bouwvlakken AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:43:23 - 00:43:41 - 00:45:19 - 00:45:22 - 00:53:27 - 00:53:30 - 00:54:24 - 00:54:28 - 00:57:03 - 00:57:05 - 00:58:18 - 00:58:22 - 01:03:09 - 01:03:15 - 01:15:31 - 01:15:36 - 01:15:41 - 01:17:41 - 01:17:43 - 01:17:46 - 01:18:09 - 01:18:14 - 01:22:08 - 01:22:15 - 01:22:18 - 01:22:26 - 01:22:28 - 01:34:46 - 01:35:06 - 01:40:25 - 01:40:30 - 01:42:20 - 01:42:24 - 01:44:20 - 01:44:23 - 01:44:32 - 01:45:45 - 01:45:49 - 01:46:40 - 01:46:46 - 01:47:34 - 01:47:34 - 01:49:55 - 01:53:51 - 01:53:51 - 01:59:41 - 01:59:43 - 02:00:12 - 02:00:29 - 02:01:08 - 02:01:14 - 02:01:21 - 02:01:27 - 02:01:37 - 02:01:41 - 02:01:45 - 02:11:14 - 02:11:20 - 02:11:49 - 02:11:54 - 02:11:58 - 02:12:11 - 02:12:46 - 02:13:09 - 02:13:20 - 02:15:17 - 02:15:27 - 02:16:56 - 02:17:36 - 02:17:41 - 02:17:44 - 02:18:27 - 02:18:30 - 02:18:33 - 02:18:43 - 02:19:02 - 02:19:21 - 02:19:30 - 02:19:51 - 02:19:54 - 02:20:17 - 02:23:30 - 02:24:14 - 02:24:30 - 02:25:47 - 02:25:53 - 02:26:50 - 02:27:40 - 02:27:42 - 02:27:58 - 02:28:15 - 02:28:27