24-09-2020 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Verzamellijst ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 04. Voorstel betreft de geheimhouding opheffen inzake ontwikkelingen centrum Bergen VAN AGENDA AFGEVOERD
Samenvatting
In de raadsvergadering van de gemeente Bergen op 10 september 2020 werd besproken of de geheimhouding op bepaalde documenten met betrekking tot de 'ontwikkelingen centrum Bergen' opgeheven moet worden. Het voorstel is om de geheimhouding op het aankoopbedrag van de Scholtenlocatie en een specifieke bijlage op te heffen. Dit is noodzakelijk om de begroting aan te passen, aangezien de aankoop onder opschortende voorwaarden is gedaan en de geheimhouding een belemmering vormt voor de besluitvorming over bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen. Hoewel de geheimhouding oorspronkelijk was ingesteld om de onderhandelingspositie van de verkopende partij te beschermen, is het nu wettelijk verplicht om deze op te heffen voor de begrotingsvaststelling. Het college ondersteunt dit voorstel, aangezien het in lijn is met de wettelijke verplichtingen en afspraken met de verkopende partij.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heeft als titel "opheffen geheimhouding 'ontwikkelingen centrum Bergen'". Het betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om de geheimhouding op te heffen van het aankoopbedrag van de Scholtenlocatie en een specifieke bijlage uit een eerder raadsvoorstel. De geheimhouding was oorspronkelijk ingesteld om de onderhandelingspositie van de verkopende partij te beschermen. Echter, om de begroting te kunnen vaststellen en de aankoop in de begroting te verwerken, is het noodzakelijk dat deze informatie openbaar wordt gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de juridische basis voor het opheffen van de geheimhouding uiteenzet. Het bevat alle relevante informatie die nodig is voor de raad om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de geheimhouding op te heffen. Het is aan de raad om te beslissen of de geheimhouding wel of niet wordt opgeheven, wat invloed heeft op de voortgang van de besluitvorming omtrent de bestemmingsplannen en omgevingsvergunningen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van de onderhandelingspositie van de verkopende partij en het voldoen aan de wettelijke verplichtingen voor begrotingsvaststelling. Dit kan politieke implicaties hebben, afhankelijk van de belangen die de raad wil prioriteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het direct verband houdt met de vaststelling van de begroting. Het is meetbaar in termen van de opheffing van geheimhouding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of de geheimhouding op het aankoopbedrag en de bijlage wordt opgeheven, zodat de begroting kan worden vastgesteld.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Hoewel het voorstel zelf geen directe financiële gevolgen heeft, is het opheffen van de geheimhouding noodzakelijk voor de verwerking van de aankoop in de begroting. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Scholtenlocatie Aankoopbedrag Gemeentewet Bestemmingsplan Opschortende voorwaarden Onderhandelingspositie Begroting Verkoper OvereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 05. Voorstel betreft het vaststellen van de notitie: hoofdlijnen en opgaven uit de participatie omgevingsvisie gemeente Bergen en deze betrekken bij de uitwerking in de volgende fase
Gemeente Bergen zet eerste stap naar nieuwe omgevingsvisie
De gemeenteraad van Bergen heeft de eerste fase van de omgevingsvisie afgerond. Met input van bewoners, experts en jongeren wordt nu gewerkt aan een strategisch document voor de fysieke leefomgeving.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de afronding van de eerste fase van de omgevingsvisie voor de gemeente Bergen. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de Notitie Analyse en de uitkomsten van diverse participatievormen, waaronder een digitale enquête, bewonersavonden, experts-opinion en een flitspeiling onder de jeugd. Deze participatie heeft waardevolle input opgeleverd voor de omgevingsvisie, die een strategisch document is voor het beleid van de fysieke leefomgeving. De resultaten zijn geclusterd rond zes hoofdthema's en vormen de basis voor de volgende fase, waarin de input verder wordt vertaald naar een integrale visie. De gemeenten Bergen, Castricum en Heiloo werken gelijktijdig aan hun eigen omgevingsvisies, met mogelijke regionale afstemming. Het proces is gevoelig voor de coronamaatregelen, en er wordt een externe partij ingezet om participatie te waarborgen. De communicatie verliep via diverse kanalen, en de volgende fase start na vaststelling van de Notitie: hoofdlijnen en opgaven.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Afronding eerste fase omgevingsvisie gemeente Bergen". Het doel is om de gemeenteraad te informeren over de voortgang van de omgevingsvisie, een strategisch document voor de fysieke leefomgeving. De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de Notitie Analyse en de participatie-uitkomsten, en de Notitie: hoofdlijnen en opgaven uit de participatie vast te stellen voor verdere uitwerking. De participatie omvatte digitale enquêtes, bewonersavonden, experts-opinies en een flitspeiling onder de jeugd. Deze input vormt de basis voor de volgende fase, waarin beleidskeuzes en ontwikkelrichtingen worden bepaald.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de participatieprocessen en de resultaten daarvan. Er is echter weinig informatie over specifieke beleidskeuzes of concrete stappen voor de volgende fase.
Rol van de Raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Ze moeten kennisnemen van de resultaten en de Notitie vaststellen, wat de basis vormt voor de volgende fase van de omgevingsvisie.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten en richting van de omgevingsvisie, rekening houdend met de input van inwoners en experts. Dit omvat het afwegen van verschillende belangen en het bepalen van de ontwikkelingsrichting van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist concrete doelen en tijdlijnen voor de volgende stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Notitie: hoofdlijnen en opgaven uit de participatie vast te stellen en deze te gebruiken in de volgende fase van de omgevingsvisie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie als een kernonderdeel van het proces. Er is gebruikgemaakt van diverse methoden om een breed scala aan meningen te verzamelen, wat de betrokkenheid van de gemeenschap vergroot.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar gezien de aard van een omgevingsvisie is het waarschijnlijk een impliciet onderdeel van de beleidsontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Er zijn middelen beschikbaar gesteld voor het opstellen van de omgevingsvisie, maar specifieke financiële details of dekkingsplannen worden niet genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvisie Participatie Notitie Analyse Fysieke leefomgeving Digitale enquête Trends en ontwikkelingen Hoofdlijnen en opgaven Flitspeiling jeugd Experts-opinion Gemeente BergenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06. Voorstel betreft de visie aardgasvrije wijken vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de "Visie Aardgasvrije Wijken" door de gemeenteraad van Bergen. Deze visie is ontwikkeld in lijn met de Klimaatwet en het Klimaatakkoord, die doelen stellen voor CO2-reductie en de transitie naar duurzame warmtebronnen. De visie is tot stand gekomen in samenwerking met inwoners, professionele partijen en omliggende gemeenten zoals Castricum en Heiloo. Het document biedt een analyse en aanbevelingen voor het aardgasvrij maken van wijken, met aandacht voor betaalbaarheid, duurzaamheid, uitvoerbaarheid, draagvlak en samenwerking. Het vaststellen van de visie is een eerste stap naar het ontwikkelen van wijkuitvoeringsplannen en het aanvragen van subsidies. Er zijn geen directe financiële verplichtingen aan verbonden, maar er is wel behoefte aan structurele uitbreiding van capaciteit en budget om de doelen te realiseren. Communicatie en participatie zijn belangrijke onderdelen van het proces, met betrokkenheid van diverse lokale en regionale partijen. Na vaststelling wordt de visie gepubliceerd en verder uitgewerkt in concrete plannen voor specifieke wijken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie Aardgasvrije Wijken". Het voorstel betreft de vaststelling van een visie voor het aardgasvrij maken van wijken in de gemeente Bergen, in lijn met de Klimaatwet en het Klimaatakkoord. De visie is ontwikkeld in samenwerking met professionele partijen en inwoners, en richt zich op het identificeren van kansrijke wijken voor duurzame warmteoplossingen zonder aardgas. Het doel is om de CO2-uitstoot te verminderen en de transitie naar duurzame warmte te bevorderen. De visie dient als basis voor verdere wijkuitvoeringsplannen en het aanvragen van subsidies.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke context, doelen en een plan voor de uitvoering van de visie. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële plannen of specifieke tijdlijnen voor de uitvoering van de wijkuitvoeringsplannen opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad moet de visie vaststellen, wat een verplichting uit het Klimaatakkoord is. Na vaststelling kan de gemeente verder met het ontwikkelen van wijkuitvoeringsplannen en het aanvragen van subsidies.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van wijken, de mate van participatie van inwoners, en de toewijzing van middelen voor de uitvoering van de visie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen en tijdlijnen voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is nog niet structureel geregeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de visie aardgasvrije wijken vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het betrekken van inwoners en professionele partijen bij de ontwikkeling van de visie. Er zijn bijeenkomsten en een inwonerspanel georganiseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de focus op CO2-reductie en de transitie naar duurzame warmtebronnen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële verplichtingen verbonden aan de vaststelling van de visie. Er is echter een structureel aanvullend budget nodig voor de uitvoering van de plannen. Er zijn incidentele rijksgelden beschikbaar voor 2020 en 2021, en er kan subsidie worden aangevraagd bij de Provincie Noord-Holland.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Aardgasvrije Wijken Klimaatakkoord CO2-uitstoot Duurzame warmte Energietransitie Klimaatwet Wijkuitvoeringsplannen Participatie Duurzaamheid Geothermisch stationVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 07. Het ambitiedocument programma klimaat 2021-2025 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het ambitiedocument voor het programma Klimaat 2021-2025 in de gemeente Bergen. Het voorstel omvat het kiezen voor een basis ambitieniveau en het vaststellen van de jaarlijkse structurele exploitatielasten van €192.000 vanaf 2021. Het document benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak voor lokale aanpassingen en initiatieven. De gemeente Bergen wil bijdragen aan de CO2-reductiedoelstellingen van het Klimaatakkoord, klimaatbestendige leefomgevingen creëren en toewerken naar een circulaire economie in 2050. Het programma richt zich op vijf pijlers: energietransitie, duurzame mobiliteit, klimaatadaptatie, circulaire economie en duurzame bedrijfsvoering. Ondanks de Covid-19 crisis blijven de klimaatdoelstellingen van kracht, en het is belangrijk om nu te investeren om toekomstige kosten te vermijden. Er is een noodzaak voor regionale samenwerking en het benutten van lokale initiatieven. Het programma vereist extra personele capaciteit en structurele budgetten, en er wordt verwacht dat de Rijksoverheid gedeeltelijk zal compenseren. De uitvoering start in 2021, met een jaarlijkse monitoringscyclus om de voortgang te evalueren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Ambitiedocument Programma Klimaat
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Ambitiedocument programma Klimaat 2021-2025" van de gemeente Bergen. Het document stelt voor om het basis ambitieniveau vast te stellen voor het klimaatprogramma, met een jaarlijkse structurele last van €192.000 vanaf 2021. Het programma richt zich op het behalen van CO2-reductiedoelstellingen, klimaatbestendige inrichting van de leefomgeving en het toewerken naar een circulaire economie. Het plan benadrukt de noodzaak van regionale samenwerking en lokale initiatieven om de klimaatdoelen te bereiken, ondanks de financiële uitdagingen door Covid-19.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de doelen, financiële implicaties en de noodzaak van regionale samenwerking. Het bevat ook een risicoanalyse en een benchmark met andere gemeenten.
Rol van de Raad:
De raad moet het ambitiedocument vaststellen, de structurele exploitatielasten goedkeuren en in 2021 beslissen over de incidentele budgetten vanaf 2022. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van het ambitieniveau en de financiële toewijzing.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over het ambitieniveau (basis of plus) en de financiële prioriteiten binnen de gemeente, gezien de beperkte middelen en de noodzaak om te voldoen aan de Rijksopdrachten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de exacte financiële compensatie van de Rijksoverheid is nog onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het ambitiedocument vast te stellen, de structurele lasten goed te keuren en later te beslissen over de incidentele budgetten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het oprichten van een inwonerspanel en het uitvoeren van een flitspeiling onder inwoners en stakeholders. Dit toont een betrokkenheid bij de lokale gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met nadruk op energietransitie, klimaatadaptatie en circulaire economie.
Financiële Gevolgen:
De structurele kosten bedragen €192.000 per jaar vanaf 2021, met extra incidentele kosten vanaf 2022. De dekking komt deels uit de algemene dienst van de gemeente, met mogelijke compensatie van de Rijksoverheid vanaf 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatverandering Energietransitie Circulaire Economie Klimaatakkoord Duurzame mobiliteit Klimaatadaptatie Broeikasgassen Duurzaamheidsinitiatieven Fossiele brandstoffen BiodiversiteitsverliesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 08. Voorstel betreft de visie op de transformatie van jeugdhulp met verblijf vast te stellen
Jeugdhulp in Alkmaar op de schop: Nieuwe visie moet transformatie in gang zetten
De gemeenteraad van Alkmaar heeft een nieuwe visie aangenomen voor de transformatie van jeugdhulp met verblijf. Met het aflopen van de huidige contracten eind 2021, is er een dringende behoefte aan een vernieuwde aanpak die beter aansluit bij de transformatieagenda.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een visie op de transformatie van jeugdhulp met verblijf in de regio Alkmaar. De huidige contracten voor jeugdhulp met verblijf lopen af op 31 december 2021, en er is behoefte aan nieuwe afspraken die beter aansluiten bij de transformatieagenda. De visie richt zich op het verbeteren van de jeugdhulp met verblijf door eenvoudiger structuren, realistische tarieven, en meer maatwerk en innovatie. Er wordt gestreefd naar betere toeleiding naar passende plekken, maximalisatie van herstel- en ontwikkelingskansen voor jeugdigen, en integratie van expertise binnen en buiten verblijfsvoorzieningen. De financiële implicaties zijn aanzienlijk, gezien de stijgende kosten van jeugdhulp. Er wordt verwacht dat verbeteringen zoals betere benutting van ambulante alternatieven en integratie met ambulante hulp de kosten kunnen dempen. De visie is ontwikkeld in samenwerking met diverse stakeholders en zal verder worden uitgewerkt in een inkoopvisie. De gemeenteraad wordt actief geïnformeerd over de voortgang en resultaten van de transformatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Visie Jeugdhulp met Verblijf
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Visie jeugdhulp met verblijf". Het voorstel richt zich op de transformatie van jeugdhulp met verblijf in de regio Alkmaar. Het doel is om de jeugdhulp effectiever en efficiënter te maken door betere toeleiding naar passende plekken, maximalisatie van herstel- en ontwikkelingskansen voor jeugdigen, en integratie van expertise binnen en buiten verblijfsvoorzieningen. De visie is gebaseerd op consultaties met stakeholders en moet leiden tot een nieuwe inkoopstructuur die de kosten beheersbaar houdt en de kwaliteit van zorg verbetert.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de huidige situatie, de uitdagingen, en de voorgestelde transformatiedoelen. Het bevat ook financiële implicaties en een planning voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De raad moet de visie op de transformatie van jeugdhulp met verblijf vaststellen. Dit besluit is cruciaal voor het vervolg van het inkoopproces en de implementatie van de transformatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde visie, wat invloed heeft op de toekomstige inkoop en inrichting van jeugdhulp met verblijf. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van transformatiedoelen en de inzet van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en transformatieopgaven. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de financiële haalbaarheid en de afhankelijkheid van externe factoren zoals de woningmarkt kunnen uitdagingen vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de visie op de transformatie van jeugdhulp met verblijf vast te stellen, wat de basis vormt voor verdere stappen in het inkoopproces.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van diverse stakeholders, waaronder jeugdhulpaanbieders, ouders, en ervaringsdeskundigen, in de ontwikkeling van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een onderwerp, maar de focus op kleinschaligheid en integratie van hulp kan bijdragen aan duurzame zorgoplossingen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, gezien de stijgende kosten van jeugdhulp met verblijf. Het voorstel suggereert dat investeringen nodig zijn voor transformatie, met de verwachting dat deze op lange termijn kostenbesparend zullen zijn. Er is echter geen directe dekking aangegeven, en toekomstige afspraken over investeringen zullen later worden gemaakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdhulp met verblijf Transformatie Regio Alkmaar Kleinschaligheid Inkoopproces Ambulante hulp Financiële implicaties Transformatieagenda Piketpalen MasterplanVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09. Voorstel betreft de verordening adviesraad sociaal domein gemeente Bergen 2020 vast te stellen
Nieuwe Verordening Adviesraad Sociaal Domein Bergen: Een Stap naar Uniformiteit
De gemeenteraad van Bergen heeft een nieuwe verordening aangenomen voor de Adviesraad Sociaal Domein. Deze verordening, die een uniform adviesproces binnen de BUCH-gemeenten beoogt, introduceert onder andere een onbelaste vrijwilligersvergoeding en benadrukt de vertrouwelijkheid van informatie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bergen 2020. De adviesraad is een orgaan dat de gemeenteraad en het college adviseert over beleid en uitvoering binnen het sociaal domein, waaronder zorg, welzijn, jeugd, werk en inkomen. De nieuwe verordening is opgesteld om een uniform adviesproces te creëren binnen de BUCH-gemeenten, wat de samenwerking tussen de adviesraden bevordert. Belangrijke wijzigingen zijn de vastlegging van een onbelaste vrijwilligersvergoeding voor de leden van de adviesraad en een artikel over de vertrouwelijkheid van informatie. De verordening heeft geen financiële gevolgen en treedt in werking na bekendmaking, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020. Na de vaststelling van de verordening zal het college een nieuw huishoudelijk reglement vaststellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Bergen 2020
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Adviesraad Sociaal Domein Gemeente Bergen 2020". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe verordening voor de Adviesraad Sociaal Domein (ASD) in de gemeente Bergen. Deze raad adviseert het college en de gemeenteraad over beleid en uitvoering binnen het sociaal domein, waaronder zorg, welzijn, jeugd, werk en inkomen. De verordening is bedoeld om de samenwerking tussen de adviesraden van de BUCH-gemeenten te verbeteren en om de vergoeding voor de leden van de adviesraad als onbelaste vrijwilligersvergoeding vast te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak van de verordening, de inhoudelijke wijzigingen en de context van regionale samenwerking. Er zijn geen evidente lacunes in de informatie.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de nieuwe regels van kracht te laten worden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde verordening, die de samenwerking tussen de BUCH-gemeenten bevordert en de vergoeding voor de adviesraadleden als onbelaste vrijwilligersvergoeding vastlegt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde doelen (vaststelling van de verordening en verbetering van samenwerking). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Bergen 2020 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de verordening tot stand is gekomen in samenwerking met afgevaardigden van de BUCH ASD’en, wat wijst op betrokkenheid van relevante stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat het vaststellen van de verordening geen financiële gevolgen heeft. Er wordt geen verdere dekking of financiële impact besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Adviesraad Sociaal Domein Verordening BUCH gemeenten Vrijwilligersvergoeding Huishoudelijk reglement Vertrouwelijkheid Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (WMO) Jeugdwet Participatiewet (PW) SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. Voorstel betreft het indienen van wensen en bedenkingen op het concept Regionale Energie Strategie NHN
Windmolens en Zonneparken: Gemeente Bergen in Dubio over Duurzame Energie
De gemeenteraad van Bergen debatteerde fel over de concept Regionale Energie Strategie (RES) voor Noord-Holland Noord. Het voorstel, dat deel uitmaakt van het nationale Klimaatakkoord, streeft naar duurzame energieopwekking via wind- en zonne-energie. De discussie draaide om de vraag: waar moeten deze energiebronnen komen?
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft de concept Regionale Energie Strategie (RES) voor Noord-Holland Noord, die deel uitmaakt van het nationale Klimaatakkoord. Het doel is om duurzame energieopwekking, met name wind- en zonne-energie, te realiseren om bij te dragen aan de CO2-reductiedoelstellingen voor 2030 en 2050. De gemeente Bergen heeft samen met andere gemeenten in de regio een concept RES opgesteld, waarin zoekgebieden voor wind- en zonne-energie zijn aangewezen. Het voorstel omvat onder andere het opnemen van het zoekgebied langs de Honds Bossche Zeewering in het zoekgebied langs het Noord Hollandskanaal en het aanwijzen van gebieden rond de kernen als zoekgebied voor zon. De concept RES is gebaseerd op lokale en regionale participatie en technische analyses. Het college van Bergen heeft de concept RES vastgesteld en vrijgegeven voor wensen en bedenkingen, die in de volgende fase van de RES zullen worden meegenomen. Het proces verloopt in samenwerking met andere gemeenten in de regio en het Regionale programmabureau RES NHN. De uiteindelijke RES 1.0 moet uiterlijk in juli 2021 worden vastgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Wensen en bedenkingen bij concept Regionale Energie Strategie (RES) Noord-Holland Noord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Wensen en bedenkingen bij concept Regionale Energie Strategie (RES) Noord-Holland Noord". Het raadsvoorstel stelt voor om het zoekgebied voor windenergie langs de Honds Bossche Zeewering op te nemen in het zoekgebied wind/zon langs het Noord Hollandskanaal en de gebieden rond de kernen aan te wijzen als zoekgebied voor zonne-energie. Dit voorstel maakt deel uit van de bredere Regionale Energie Strategie (RES) die is ontwikkeld om bij te dragen aan de nationale doelstellingen voor CO2-reductie en duurzame energieopwekking.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig en gedetailleerd. Het biedt een uitgebreide context over de RES, de betrokkenheid van lokale en regionale belanghebbenden, en de stappen die zijn genomen om tot de concept-RES te komen. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde financiële informatie en een concretere uitwerking van de risico's.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om wensen en bedenkingen te uiten over de concept-RES. Deze input wordt meegenomen in de verdere ontwikkeling van de RES 1.0. De raad stelt uiteindelijk de RES 1.0 vast en integreert deze in het gemeentelijk omgevingsbeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de locatie en omvang van zoekgebieden voor wind- en zonne-energie, rekening houdend met lokale belangen, milieueffecten en maatschappelijke acceptatie. Er moet een balans worden gevonden tussen duurzame energieopwekking en andere ruimtelijke en sociale belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er duidelijke doelen zijn voor energieopwekking, ontbreken specifieke meetbare criteria en tijdlijnen voor de uitvoering van de zoekgebieden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en risicoaspecten kunnen verder worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en aanvullingen op de concept-RES en deze als wensen en bedenkingen indient.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie en beschrijft een uitgebreid participatieproces met lokale en regionale bijeenkomsten. Er is veel aandacht besteed aan het betrekken van verschillende belanghebbenden, wat bijdraagt aan maatschappelijk draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op het opwekken van duurzame energie en het bijdragen aan de nationale CO2-reductiedoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels gedekt door het programmabureau Noord Holland Noord voor de uitvoeringskosten tot en met RES 1.0. Er is echter onzekerheid over de extra uitvoeringskosten voor gemeenten na 2021. Een artikel 2-onderzoek moet meer duidelijkheid bieden over toekomstige kosten.
In conclusie, het raadsvoorstel biedt een gedegen basis voor de verdere ontwikkeling van de RES, maar kan worden versterkt door meer specifieke financiële en risico-informatie. De raad speelt een cruciale rol in het vormgeven van de lokale invulling van de RES en het waarborgen van maatschappelijk draagvlak.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Energie Strategie (RES) Duurzame energie Klimaatakkoord Noord-Holland Noord (NHN) Wind- en zonne-energie Participatieproces Zoekgebieden CO2-reductie Energietransitie Maatschappelijk draagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:48:36 - 00:48:59 - 01:03:43 - 01:03:55 - 01:04:14 - 01:04:14 - 01:04:16 - 01:05:13 - 01:05:21 - 01:09:58 - 01:10:11 - 01:10:13 - 01:10:42 - 01:11:00 - 01:11:01 - 01:11:48 - 01:12:11 - 01:12:12 - 01:12:24 - 01:12:24 - 01:12:55 - 01:12:57 - 01:13:07 - 01:13:11 - 01:13:51 - 01:13:55 - 01:14:11 - 01:14:14 - 01:14:16 - 01:15:24 - 01:15:31 - 01:16:58 - 01:17:03 - 01:17:14 - 01:17:21 - 01:17:36 - 01:17:41 - 01:17:44 - 01:17:53 - 01:18:21 - 01:18:28 - 01:18:30 - 01:18:34 - 01:18:38 - 01:18:49 - 01:20:18 - 01:20:35 - 01:20:51 - 01:20:56 - 01:21:15 - 01:21:18 - 01:21:31 - 01:21:56 - 01:22:14 - 01:22:16 - 01:22:16 - 01:22:21 - 01:23:09 - 01:23:13 - 01:24:57 - 01:24:59 - 01:25:37 - 01:25:37 - 01:26:44 - 01:26:48 - 01:26:50 - 01:32:24 - 01:32:40 - 01:33:02 - 01:33:06 - 01:33:16 - 01:33:20 - 01:34:05 - 01:34:11 - 01:34:21 - 01:34:24 - 01:34:54 - 01:35:05 - 01:35:34 - 01:35:36 - 01:36:15 - 01:36:20 - 01:37:09 - 01:37:14 - 01:37:15 - 01:37:28 - 01:37:29 - 01:37:49 - 01:39:49 - 01:40:22 - 01:42:13 - 01:42:48 - 01:42:50 - 01:43:19 - 01:43:20 - 01:43:54 - 01:43:55 - 01:43:57 - 01:44:00 - 01:44:02 - 01:44:04 - 01:44:05 - 01:44:33 - 01:44:42 - 01:46:09 - 01:46:17 - 01:46:39 - 01:46:40 - 01:49:51 - 01:49:53 - 01:50:02 - 01:50:08 - 01:50:27 - 01:50:36 - 01:51:16 - 01:51:23 - 01:51:39 - 01:51:46 - 01:52:28 - 01:52:28 - 01:55:32 - 01:55:47 - 01:56:18 - 01:56:19 - 01:57:24 - 01:57:26 - 01:57:27 - 01:57:29 - 01:57:30 - 01:57:33 - 01:57:34 - 01:57:38 - 01:57:46 - 02:09:55 - 02:10:07 - 02:10:30 - 02:10:43 - 02:11:32 - 02:11:33 - 02:11:36 - 02:11:43 - 02:12:03 - 02:12:03 - 02:12:29 - 02:12:33 - 02:12:34 - 02:12:50 - 02:13:08
Agendapunt 11. Voorstel betreft een steunpakket voor stichting Kranenburgh voor het opvangen van ontstane financiële tekorten wegens de corona maatregelen en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Kranenburgh krijgt financiële reddingsboei van de gemeente Bergen
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een eenmalige subsidie voor museum Kranenburgh om de financiële klappen van de coronapandemie op te vangen. Het steunpakket moet het museum helpen om de deuren open te houden en de culturele waarde voor de regio te behouden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een steunpakket voor stichting Kranenburgh om financiële tekorten door de coronamaatregelen in 2020 en 2021 op te vangen. De raad wordt gevraagd om een eenmalige aanvullende subsidie van maximaal € 353.320 voor 2020 en € 343.000 voor 2021 goed te keuren. Deze subsidies zijn bedoeld om tegenvallende opbrengsten en extra kosten door de pandemie te compenseren. De vaststelling van de subsidies zal gebaseerd zijn op de werkelijke tekorten. Het voorstel benadrukt het belang van Kranenburgh voor de gemeente Bergen en de noodzaak om het museum financieel te ondersteunen om sluiting te voorkomen. Het college heeft in samenwerking met Kranenburgh een crisisbegroting opgesteld en onderzocht welke besparingen mogelijk zijn zonder de kernfuncties van het museum te schaden. Daarnaast wordt gekeken naar andere financieringsmogelijkheden, zoals steunmaatregelen van het rijk en de provincie. De gemeente draagt bij door huurcompensatie te bieden en een deel van de subsidie uit de algemene reserve te halen. Het voorstel is onderdeel van een breder steunpakket voor culturele instellingen in Bergen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Covid-19 steun 2020 en 2021 stichting Kranenburgh
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Covid-19 steun 2020 en 2021 stichting Kranenburgh". Het raadsvoorstel beoogt financiële steun te verlenen aan stichting Kranenburgh om de financiële tekorten als gevolg van de coronamaatregelen op te vangen. Het voorstel omvat een eenmalige aanvullende subsidie voor 2020 van maximaal € 353.320 en voor 2021 van maximaal € 343.000. De subsidies zijn bedoeld om tegenvallende opbrengsten en extra kosten door de pandemie te compenseren. De vaststelling van de subsidies is afhankelijk van de werkelijke tekorten en mogelijke andere financieringsbronnen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide financiële analyses, voorwaarden voor subsidie, en mogelijke alternatieven. Het biedt een duidelijk overzicht van de financiële situatie van Kranenburgh en de benodigde steun.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren en besluiten over de toekenning van de subsidies. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de financiële steun aan Kranenburgh en het behoud van de culturele infrastructuur in Bergen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de financiële steun en de voorwaarden waaronder deze wordt verleend. Er moet ook worden overwogen of de steun in lijn is met de bredere culturele en economische doelen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bedragen en voorwaarden. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor uitbetaling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan onzekerheden met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde subsidies goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijzigingen vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere stakeholders in het besluitvormingsproces, behalve de betrokkenheid van de raad van toezicht en directie van Kranenburgh.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële overleving en continuïteit van de culturele instelling.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een totale maximale subsidie van € 696.320 voor beide jaren. De subsidies worden gedekt door het begrotingssaldo van 2020 en de algemene reserve van 2021. Het voorstel bevat gedetailleerde financiële analyses en mogelijke dekkingsbronnen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting Kranenburgh Covid-19 steun Financiële tekorten Subsidie Corona maatregelen Culturele instellingen Crisisbegroting Huurcompensatie Eigen vermogen SteunmaatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:14:52 - 02:15:17 - 02:15:37 - 02:15:40 - 02:15:41 - 02:15:47 - 02:18:19 - 02:18:19 - 02:18:37 - 02:18:41 - 02:18:41 - 02:19:24 - 02:19:39 - 02:20:21 - 02:20:24 - 02:20:25 - 02:20:46 - 02:20:51 - 02:20:55 - 02:21:22 - 02:21:28 - 02:21:42 - 02:21:53 - 02:21:55 - 02:22:01 - 02:23:05 - 02:23:08 - 02:25:58 - 02:26:04 - 02:26:12 - 02:26:17 - 02:29:13 - 02:29:14 - 02:29:46 - 02:29:52 - 02:30:04 - 02:30:05 - 02:30:07 - 02:30:08 - 02:32:22 - 02:32:25 - 02:32:50 - 02:32:55 - 02:33:15 - 02:33:18 - 02:33:20 - 02:33:22 - 02:33:34 - 02:33:36 - 02:33:37 - 02:34:03 - 02:34:05 - 02:36:46 - 02:36:49 - 02:38:31 - 02:38:36 - 02:38:38 - 02:38:43 - 02:38:47 - 02:42:21 - 02:42:32 - 02:43:02 - 02:43:05 - 02:43:16 - 02:43:16 - 02:43:19 - 02:43:28 - 02:44:10 - 02:44:14 - 02:44:26 - 02:44:31 - 02:44:48 - 02:45:06 - 02:49:39 - 02:49:41 - 02:49:42 - 02:49:54 - 02:50:02 - 02:50:11 - 02:51:11 - 02:51:11 - 02:51:13 - 02:51:18 - 02:52:16 - 02:52:18 - 02:52:22 - 02:52:24 - 02:52:38 - 02:52:40 - 02:54:40 - 02:55:08 - 02:55:10 - 02:55:11 - 02:55:13 - 02:55:13 - 02:55:30 - 02:55:34 - 02:55:35 - 02:55:56 - 02:58:19 - 02:58:28 - 02:58:38 - 02:58:53 - 02:58:59 - 02:59:02 - 02:59:07 - 02:59:47 - 02:59:53 - 02:59:54 - 03:00:04 - 03:00:26 - 03:00:28 - 03:00:38 - 03:00:42 - 03:01:08 - 03:01:09 - 03:01:15 - 03:01:17 - 03:01:25 - 03:01:35 - 03:01:42 - 03:09:07 - 03:09:13 - 03:09:27 - 03:09:34 - 03:10:11
Onbekende spreker -
Agendapunt . Motie vreemd: Monumentale status Schoorlse bossen
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:11:10 - 03:11:23 - 03:13:02 - 03:13:08 - 03:13:18 - 03:13:25 - 03:13:38 - 03:15:50 - 03:15:53 - 03:16:33 - 03:17:13 - 03:17:15 - 03:17:18 - 03:17:22 - 03:17:31 - 03:17:47 - 03:19:10 - 03:19:19 - 03:19:51 - 03:20:06 - 03:20:36 - 03:20:39 - 03:20:44 - 03:20:48 - 03:20:52 - 03:21:36
Onbekende spreker -
Agendapunt . Motie vreemd: Gemeenten hebben acuut meer structureel geld nodig
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: