23-09-2021 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Voorstel betreft het benoemen van burgercommissieleden van de fracties GroenLinks en VVD
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een raadsvoorstel ontvangen voor de benoeming van burgercommissieleden. Op voordracht van de fracties VVD en GroenLinks worden de heren J.H. van Amstel en J.A. Vink voorgesteld als burgercommissieleden namens de VVD, en mevrouw L. Friederichs namens GroenLinks. Het voorstel is in lijn met het Reglement van Orde van de gemeenteraad 2021, waarbij de benoeming van commissieleden door de raad plaatsvindt op voordracht van de betreffende fractie. De voordrachten zijn gecontroleerd op wettelijke vereisten en goedgekeurd door het presidium. Bij goedkeuring door de raad kunnen de benoemingen worden uitgevoerd, waarna de betrokkenen hun werkzaamheden kunnen starten en een vaste vergoeding ontvangen voor hun deelname aan vergaderingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van burgercommissieleden namens de fracties VVD en GroenLinks. De heren J.H. van Amstel en J.A. Vink worden voorgedragen namens de VVD, en mevrouw L. Friederichs namens GroenLinks. Het doel is om de raadscommissies te versterken met betrokken burgers die diverse expertise en achtergronden meebrengen. De benoeming is een formele procedure die door de raad moet worden goedgekeurd, waarbij de fracties verantwoordelijk zijn voor de voordracht.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de benoemingsprocedure en de betrokken personen. Het verwijst naar de relevante artikelen in het Reglement van Orde en de Gemeentewet.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de voorgedragen burgercommissieleden goed te keuren. Dit is een formele stap in de procedure.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de voordracht primair een aangelegenheid van de fracties is. De raad kan echter overwegen of de voorgedragen personen voldoen aan de gewenste diversiteit en expertise.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van benoemingen, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke doelen voor de bijdrage van de commissieleden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgedragen personen al dan niet te benoemen als burgercommissieleden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers buiten de benoemde commissieleden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen in de vorm van een vaste vergoeding voor de burgercommissieleden voor hun deelname aan vergaderingen. Het voorstel geeft geen details over hoe deze kosten worden gedekt, maar impliceert dat dit een standaardprocedure is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgercommissieleden Voordracht Fractie Benoeming VVD GroenLinks Raadscommissies Reglement van Orde Presidium GriffierVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4.2 Verzamellijst ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft afspraken over de stelpost Jeugd en een aangepast verdeelvoorstel voor het gemeentefonds. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) informeert gemeenten over de mogelijkheid om in hun meerjarenbegroting rekening te houden met 75% van de benodigde middelen voor Jeugdhulp, vooruitlopend op definitieve besluitvorming. Daarnaast wordt een aangepast voorstel voor de verdeling van het gemeentefonds besproken, met consultaties gepland om gemeenten te informeren en hun input te verzamelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van informatieverstrekking over de afspraken en het proces rondom de stelpost Jeugd en het gemeentefonds. Het biedt duidelijke richtlijnen en tijdlijnen voor betrokken partijen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad speelt een rol in het goedkeuren van de begroting waarin de stelpost Jeugd is opgenomen. Daarnaast kan de raad deelnemen aan de consultaties over het verdeelvoorstel van het gemeentefonds.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de stelpost Jeugd in de begroting willen opnemen en hoe ze willen reageren op het verdeelvoorstel van het gemeentefonds. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in de gemeentelijke financiën.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral omdat het afhankelijk is van toekomstige besluitvorming door het kabinet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe besluitvorming kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de stelpost Jeugd in de begroting opnemen en hoe ze willen reageren op het verdeelvoorstel van het gemeentefonds.
Participatie:
Het voorstel voorziet in participatie door middel van consultatiesessies, waarbij gemeenten hun input kunnen geven over het verdeelvoorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, met name door de extra middelen voor Jeugdhulp en de herverdeling van het gemeentefonds. Er wordt echter geen specifieke dekking genoemd, aangezien de structurele bekostiging afhankelijk is van toekomstige kabinetsbesluiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdhulp Stelpost Hervormingsagenda Gemeentefonds Verdeelvoorstel Bestuurlijke consultatie Arbitragecommissie Provinciaal toezicht Informatie sessies OpschalingskortingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Voorstel betreft het kennisnemen van de 1e voortgangsrapportage GR BUCH
Gemeenteraad Bergen Bespreekt Financiële Voortgang BUCH: "We Maken Mooie Voortgang"
De gemeenteraad van Bergen heeft de eerste financiële voortgangsrapportage van 2021 voor de Werkorganisatie BUCH besproken. Het voorstel omvatte het erkennen van de rapportage, het verwerken van de financiële consequenties in de begroting van 2022, en het afgeven van een positieve zienswijze op de begrotingswijziging.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt de eerste financiële voortgangsrapportage van 2021 voor de Werkorganisatie BUCH. Het voorstel omvat het erkennen van deze rapportage, het verwerken van de financiële consequenties in de begroting van 2022, en het afgeven van een positieve zienswijze op de begrotingswijziging. De rapportage behandelt de voortgang van de bedrijfsvoering en financiën, met een nadelig saldo van €152.000 voor 2021. Voor de jaren 2022 tot 2025 wordt een beperkt tekort verwacht. De verdeelsleutel voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo is aangepast vanwege wijzigingen in afvalbeheer. De begrotingswijziging is noodzakelijk en wordt voorgelegd aan de raden. De BUCH-werkorganisatie heeft besparingen gerealiseerd, maar de begroting is gestegen door nieuwe taken. Er zijn geen alternatieven overwogen en de zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-regio. De financiële consequenties worden verder uitgewerkt in de tweede rapportage en de jaarrekening. Na goedkeuring informeert het college het bestuur van de Werkorganisatie BUCH over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "1e financiële voortgangsrapportage 2021 van de Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie BUCH". Het voorstel omvat de eerste voortgangsrapportage van 2021 en een concept zienswijze op de voorgenomen begrotingswijziging van de GR Werkorganisatie BUCH. De raad wordt gevraagd om de voortgangsrapportage voor kennisgeving aan te nemen, de financiële consequenties te verwerken in de begroting van 2022 en de tweede voortgangsrapportage van 2021, en een positieve zienswijze af te geven over de begrotingswijziging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de nodige financiële gegevens en context biedt over de voortgangsrapportage en de begrotingswijziging. Het bevat ook informatie over de wettelijke kaders en de procedurele aspecten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voortgangsrapportage te beoordelen en een zienswijze te geven over de begrotingswijziging. Dit is een belangrijke stap in de besluitvorming over de financiële planning en uitvoering van de Werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en de financiële consequenties zoals gepresenteerd. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in de begroting en de samenwerking binnen de BUCH.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Echter, het is minder specifiek over de strategische doelen en resultaten die bereikt moeten worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voortgangsrapportage voor kennisgeving aan te nemen, de financiële consequenties te verwerken in de begroting van 2022 en de tweede voortgangsrapportage van 2021, en een positieve zienswijze af te geven over de begrotingswijziging.
Participatie:
Participatie is niet van toepassing op dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële gevolgen, waaronder een nadelig resultaat van € 152.000 voor 2021. De financiële consequenties voor de jaren 2022 en verder worden ook besproken, met een beperkt tekort dat afneemt tot € 89.000 in 2025. De dekking van deze tekorten wordt niet expliciet besproken, maar er wordt vermeld dat de mutaties op afval budgetneutraal zijn voor de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage Werkorganisatie BUCH Begrotingswijziging Zienswijze Financiële consequenties Gemeenschappelijke Regeling Taakstelling Verdeelsleutel Bedrijfsvoering CoronacrisisVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Voorstel betreft het vaststellen van de verordening gemeentelijke onderscheidingen jeugdlintje
Jeugdlintje voor jonge helden: Bergen erkent maatschappelijke inzet van jongeren
In de raadsvergadering van 23 september 2021 heeft de gemeenteraad van Bergen een voorstel besproken om een jeugdlintje in te stellen. Dit lintje is bedoeld om kinderen en jongeren te erkennen die zich inzetten voor de maatschappij. Het voorstel werd zonder tegenstemmen aangenomen, ondanks een rumoerig debat over andere agendapunten.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 23 september 2021 heeft de gemeenteraad van Bergen een voorstel besproken om een jeugdlintje in te stellen, naar aanleiding van een motie die op 10 december 2020 werd aangenomen. Het jeugdlintje is bedoeld om kinderen en jongeren te erkennen die maatschappelijk actief zijn en iets goeds doen voor anderen. Het voorstel is om het jeugdlintje op te nemen in de bestaande verordening en beleidsregels voor gemeentelijke onderscheidingen. De criteria voor het toekennen van het lintje zijn gebaseerd op voorbeelden uit andere gemeenten. Het jeugdlintje zal bestaan uit een bronzen schelp met een oranje/blauw lintje en wordt uitgereikt op dezelfde dag als de Koninklijke onderscheidingen. De kinderburgemeester en de kinderraad spelen een rol in het toekenningsproces. De kosten voor het lintje bedragen 65 euro en worden gedekt door het budget representatie college. Het voorstel benadrukt participatie van jongeren in het proces en er zijn geen risico's verbonden aan de uitvoering.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitvoering motie instellen jeugdlintje". Het doel is om een jeugdlintje in te voeren als onderdeel van de gemeentelijke onderscheidingen, om kinderen en jongeren te erkennen voor hun maatschappelijke inzet. De verordening en beleidsregels voor gemeentelijke onderscheidingen worden aangepast om het jeugdlintje hierin op te nemen. Het jeugdlintje wordt uitgereikt aan jongeren tussen 6 en 18 jaar en sluit aan bij de bestaande traditie van Koninklijke onderscheidingen. De kinderburgemeester en kinderraad spelen een rol in het toekenningsproces. De kosten worden gedekt uit het budget representatie college.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat duidelijke informatie over de achtergrond, de noodzaak, de uitvoering en de financiële aspecten van het jeugdlintje.
Rol van de raad:
De raad moet de aangepaste verordening goedkeuren, zodat het college de beleidsregels kan vaststellen en de uitvoering kan starten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het jeugdlintje als onderdeel van de gemeentelijke onderscheidingen wordt opgenomen en of de voorgestelde criteria en processen acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de participatie van de kinderraad kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening gemeentelijke onderscheidingen 2021 vast te stellen, inclusief de opname van het jeugdlintje.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van de kinderburgemeester en kinderraad in het toekenningsproces, wat jongeren een actieve rol geeft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een centraal thema, maar de lokale productie van de lintjes door een edelsmid in Alkmaar kan als duurzaam aspect worden gezien.
Financiële gevolgen:
De kosten voor het jeugdlintje bedragen 65 euro per stuk en worden gedekt uit het budget representatie college. Er is geen aparte begrotingspost nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdlintje Verordening Beleidsregels Kinderburgemeester Onderscheidingen Maatschappelijke inzet Toekenningscommissie Uitreiking Criteria ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Voorstel betreft het instemmen met de langetermijnfinanciering energiebedrijf Alliander
Gemeente Bergen stemt in met financiering voor energietransitie Alliander
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om bij te dragen aan de langetermijnfinanciering van netwerkbedrijf Alliander. Deze financiering is cruciaal voor de voortzetting van de energietransitie en het waarborgen van een betrouwbaar energienetwerk.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de langetermijnfinanciering van Alliander, een netwerkbedrijf dat verantwoordelijk is voor de energievoorziening in Nederland. De gemeente Bergen, als aandeelhouder van Alliander, wordt gevraagd in te stemmen met een 'reverse converteerbare hybride obligatielening' van minimaal € 1.055.920 en maximaal € 1.319.900. Deze lening is bedoeld om het eigen vermogen van Alliander te versterken, zodat het bedrijf kan blijven investeren in de energietransitie en zijn maatschappelijke taak kan vervullen. De lening biedt een rendement van circa 2% en kan in de toekomst worden omgezet in aandelen. Het voorstel is onderdeel van een bredere kapitaalbehoefte van € 600 miljoen, die nodig is om de verwachte investeringen van € 1,2 miljard per jaar te financieren. Alternatieven, zoals het niet uitkeren van dividend of de uitgifte van aandelen, zijn overwogen maar niet gekozen. Het voorstel is relevant voor de energietransitie en de betrouwbaarheid van het energienetwerk. De gemeente Bergen heeft 0,176% van de aandelen in Alliander.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Langetermijnfinanciering (LTF) Alliander
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Langetermijnfinanciering (LTF) Alliander" en vraagt de gemeenteraad van Bergen in te stemmen met een 'reverse converteerbare hybride obligatielening' voor Alliander, variërend van minimaal € 1.055.920 tot maximaal € 1.319.900. Deze lening is bedoeld om het eigen vermogen van Alliander te versterken, zodat het bedrijf kan blijven investeren in de energietransitie en zijn maatschappelijke opdracht kan vervullen. Het rendement voor aandeelhouders wordt geschat op circa 2%.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de noodzaak, financiële implicaties, en risico's van de lening. Het biedt ook inzicht in de alternatieven en de juridische en financiële onderbouwing.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiering. Dit omvat het beoordelen van de financiële en maatschappelijke voordelen en risico's.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de financiering om de energietransitie te bevorderen of het risico van lagere dividenden en mogelijke alternatieven zoals aandelenuitgifte accepteren.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en rendement. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige marktcondities kan onzekerheden introduceren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de deelname aan de obligatielening binnen de voorgestelde financiële bandbreedte.
Participatie:
Er is geen directe participatie van burgers vermeld in het voorstel. Het betreft een besluit op aandeelhoudersniveau.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, aangezien de financiering gericht is op het ondersteunen van de energietransitie en het verduurzamen van het energienet.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van minimaal € 1.055.920 tot maximaal € 1.319.900. Het rendement wordt geschat op 2%, wat een klein voordeel biedt ten opzichte van de huidige rentetarieven. De dekking wordt deels voorzien door de inzet van ontvangen Eneco-middelen.
In conclusie, het voorstel vraagt de raad om een strategische investering te overwegen die zowel financiële als maatschappelijke voordelen kan bieden, met een sterke nadruk op duurzaamheid en de energietransitie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alliander Langetermijnfinanciering (LTF) Reverse converteerbare hybride obligatielening Energietransitie Aandeelhouders Investeringen Eigen vermogen Dividend Netbeheer DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8 Voorstel betreft het vaststellen van de wijziging van de gemeenschappelijke regeling GGD Hollands Noorden
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om de taken van Veilig Thuis onder te brengen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de GGD Hollands Noorden. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, en deze taken zijn belegd bij Veilig Thuis via een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met de GGD. Na evaluatie en onderzoek bleek dat de huidige situatie nadelen heeft op het gebied van sturing en besluitvorming. Het voorstel om Veilig Thuis op te nemen in de GR van de GGD biedt een betere governance, vermindert bestuurlijke drukte en bevordert een integrale aanpak van huiselijk geweld. De wijziging vereist toestemming van de gemeenteraad en moet voor 1 januari 2022 worden doorgevoerd. Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeentelijke bijdrage, en de verdeelsleutel voor de financiering blijft ongewijzigd. Het voorstel is in samenwerking met betrokken gemeenten en organisaties voorbereid en wordt na goedkeuring bekendgemaakt in het Gemeenteblad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de GGD Hollands Noorden om de taken van Veilig Thuis hierin op te nemen. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, uitgevoerd door Veilig Thuis. De huidige dienstverleningsovereenkomst (DVO) loopt af op 31 december 2021. Evaluaties toonden nadelen in sturing en besluitvorming. Het voorstel beoogt de governance te verbeteren door Veilig Thuis onder de GR van de GGD te brengen, wat bestuurlijke drukte vermindert en integrale aanpak bevordert. Dit biedt gemeenten meer grip op de uitvoering en financiën.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de achtergrond, noodzaak en voordelen van de wijziging. Er zijn echter enkele verwijzingen naar ontbrekende bronnen, zoals "Error: Reference source not found", die de volledigheid enigszins ondermijnen.
Rol van de raad:
De gemeenteraad moet toestemming geven voor de wijziging van de GR. De raad kan deze toestemming alleen onthouden als het voorstel in strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de GR, waarbij de taken van Veilig Thuis worden ondergebracht. Dit omvat het overwegen van de voordelen van verbeterde governance en integrale aanpak versus eventuele bezwaren of risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline van 1 januari 2022. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete uitkomsten en er zijn enkele inconsistenties, zoals de ontbrekende bronverwijzing.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het college toestemming verleent om de wijziging van de GR vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel is opgesteld in samenwerking met diverse stakeholders, waaronder gemeenten, GGD, en ervaringsdeskundigen. Er zijn regionale bijeenkomsten gehouden voor input van gemeenteraden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeentelijke bijdrage, die blijft gebaseerd op de huidige verdeelsleutel. Er zijn echter financiële risico's vanwege de onvoorspelbaarheid van meldingen bij Veilig Thuis. Een egalisatiereserve wordt overwogen om deze risico's te beheersen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veilig Thuis GGD Hollands Noorden Huiselijk geweld Kindermishandeling Gemeenschappelijke regeling Dienstverleningsovereenkomst (DVO) Governance Evaluatie Bureau HHM Financiële risico'sVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9 Voorstel betreft het vaststellen overkoepelend kader jeugdhulp Regio Alkmaar en de regionale visie op ambulante jeugdhulp Regio Alkmaar
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over het vaststellen van een overkoepelend kader voor jeugdhulp en een regionale visie op ambulante jeugdhulp in de regio Alkmaar. Het doel is om samenhang te creëren tussen verschillende soorten jeugdhulp en de basis te leggen voor de inkoop van jeugdhulp vanaf 2023. Het overkoepelend kader en de visie op ambulante jeugdhulp moeten zorgen voor een effectievere en efficiëntere jeugdhulp, waarbij de eigen kracht van jeugdigen en gezinnen centraal staat. Er wordt gestreefd naar een verschuiving van zware naar lichtere zorg, met meer focus op lokale ondersteuning. De documenten zijn opgesteld met input van diverse stakeholders en sluiten aan bij lokale initiatieven. De inkoopstrategie voor jeugdhulp wordt in oktober vastgesteld, met als doel nieuwe contracten per 1 januari 2023.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Overkoepelend Kader Jeugd en Regionale Visie op Ambulante Jeugdhulp". Het document biedt een samenhangend kader voor jeugdhulp in de regio Alkmaar, met specifieke aandacht voor ambulante jeugdhulp. Het doel is om de jeugdhulp effectiever en efficiënter te maken door de verschillende onderdelen beter op elkaar af te stemmen. Het kader legt de basis voor de inkoopstrategie van jeugdhulp vanaf 2023, waarbij de focus ligt op het versterken van de eigen kracht van jeugdigen en gezinnen, en het bieden van passende ondersteuning. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een integrale aanpak en samenwerking met ketenpartners.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en uitgangspunten voor de jeugdhulp. Het biedt een samenhangend kader en een visie die de basis vormen voor toekomstige inkoopstrategieën. De volledigheid is goed, hoewel de praktische implementatie en specifieke meetbare doelen verder uitgewerkt moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het overkoepelend kader en de regionale visie vast te stellen. Dit biedt de raad de mogelijkheid om het regionale beleid te toetsen en te sturen op basis van de vastgestelde kaders.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het kader en de visie, wat invloed heeft op de toekomstige inkoop en inrichting van jeugdhulp. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van middelen en de focus op preventieve versus curatieve zorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het duidelijke doelen en uitgangspunten biedt, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar verdere specificatie van meetbare doelen zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het overkoepelend kader en de regionale visie vast te stellen, wat de basis vormt voor de inkoopstrategie van jeugdhulp vanaf 2023.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door input van diverse stakeholders, waaronder ervaringsdeskundigen, cliëntenraden en jeugdhulpaanbieders. Dit toont een breed draagvlak en betrokkenheid van verschillende partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van het streven naar een duurzame borging van jeugdhulpresultaten. Het voorstel richt zich op het versterken van de eigen kracht van gezinnen, wat bijdraagt aan langdurige oplossingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het vaststellen van het kader en de visie. Echter, de verschuiving van zware naar lichtere zorg kan op termijn financiële verschuivingen veroorzaken. Het voorstel geeft aan dat de uitgaven aan zwaardere jeugdhulp zullen afnemen, terwijl de kosten voor lichtere, lokale jeugdhulp kunnen toenemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Overkoepelend kader Ambulante jeugdhulp Regionale visie JeugdzorgPlus Inkoopstrategie Eigen kracht Jeugdwet Kwaliteit Gezinnen TransformatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10 Voorstel betreft het vaststellen ‘Transformatievisie Jeugdzorg Plus’ vanaf 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een transformatievisie voor JeugdzorgPlus, die vanaf 2023 van kracht moet worden. Het huidige contract met jeugdhulpaanbieder Horizon loopt af in februari 2023, waardoor de achttien gemeenten in Noord-Holland-Noord een nieuwe visie hebben opgesteld. Deze visie richt zich op het gecontroleerd afbouwen van JeugdzorgPlus en het voorkomen van instroom door samenwerking tussen gemeenten, jeugdhulp, onderwijs en andere betrokkenen. De visie ziet JeugdzorgPlus als een tijdelijke oplossing en benadrukt de ontwikkeling van alternatieven voor jeugdigen met complexe problemen. Gemeenten moeten een regierol vervullen en samenwerken met partners om de doelen te bereiken. De transformatievisie is besproken met diverse stakeholders en adviesraden, die overwegend positief zijn. Na vaststelling wordt de visie verder uitgewerkt in een inkoopvisie en strategie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Transformatievisie JeugdzorgPlus vanaf 2023". Het voorstel richt zich op de transformatie van JeugdzorgPlus in de regio Noord-Holland-Noord (NHN) na het aflopen van het huidige contract in februari 2023. Het doel is om de instroom in JeugdzorgPlus te voorkomen en de zorg voor jeugdigen met complexe problematiek te verbeteren. Dit wordt bereikt door samenwerking tussen gemeenten, jeugdhulpaanbieders, onderwijs en andere betrokkenen. De visie benadrukt een gecontroleerde afbouw van gesloten jeugdhulp en de ontwikkeling van alternatieve zorgvormen. De gemeenteraad wordt gevraagd deze visie vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de achtergrond, doelstellingen en de noodzaak van de transformatie. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van verschillende partijen en de stappen die moeten worden genomen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de transformatievisie vast te stellen, waarmee zij de kaders vastlegt voor de uitvoering door de colleges. De raad heeft ook een toezichthoudende rol in het proces.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de transformatievisie, wat impliceert dat zij akkoord gaan met de voorgestelde richting en de nadruk op samenwerking en preventie. Er moet ook worden nagedacht over de balans tussen kosten en de kwaliteit van zorg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering en effectiviteit hangen sterk af van de samenwerking tussen verschillende partijen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de transformatievisie vast te stellen, waarmee zij de richting en kaders voor de toekomstige inrichting van JeugdzorgPlus goedkeuren.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatieproces geweest, met betrokkenheid van raadsleden, adviesraden, zorgaanbieders, onderwijs en andere stakeholders. Dit heeft geleid tot een breed gedragen visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt momenteel niet tot aanpassingen in de begroting. Er wordt verwacht dat de kosten op termijn verschuiven van zwaardere naar lichtere vormen van jeugdhulp, wat mogelijk tot besparingen kan leiden. Echter, de transformatie vraagt ook om investeringen in kleinschaligheid en alternatieve zorgvormen. Er is een lopende lobby voor betere financiering vanuit het Rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transformatievisie JeugdzorgPlus Noord-Holland-Noord Gemeenten Jeugdigen Samenwerking Jeugdwet Zorgaanbieders Onderwijs AlternatievenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11 Voorstel betreft het vaststellen gewijzigde Bestemmingsplan Heereweg 198 Schoorl
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 23 september 2021 een voorstel besproken om het bestemmingsplan voor Heereweg 198 te wijzigen. Het pand, een voormalige melkfabriek, heeft cultuurhistorische waarde en er is een voorstel gedaan om een omgevingsvergunningplicht voor sloop toe te voegen aan het bestemmingsplan. Dit betekent dat sloop alleen is toegestaan als de cultuurhistorische waarden niet onevenredig worden aangetast. De melkfabriek is een zeldzaam voorbeeld van functionele architectuur uit het begin van de 20e eeuw en maakt deel uit van de provinciale stolpenstructuur. Het college onderzoekt ook of het pand kan worden aangewezen als gemeentelijk monument, wat extra bescherming zou bieden. Het voorstel kan worden aangevochten bij de Raad van State, maar er zijn geen financiële of duurzaamheidsaspecten aan verbonden. De gemeente Bergen streeft ernaar haar cultureel erfgoed te beschermen als onderdeel van haar identiteit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gewijzigde vaststelling bestemmingsplan Heereweg 198". Het voorstel beoogt het bestemmingsplan voor Heereweg 198 te wijzigen door een omgevingsvergunningplicht voor sloopwerkzaamheden in te voeren. Dit is bedoeld om de cultuurhistorische waarden van de voormalige melkfabriek op dit perceel te beschermen. De wijziging houdt in dat sloop alleen is toegestaan als de cultuurhistorische waarden niet onevenredig worden aangetast, wat ter advisering wordt voorgelegd aan een cultuurhistorisch deskundige. Hiermee wordt een eerdere omissie in het bestemmingsplan hersteld.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het beschermen van cultuurhistorische waarden. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van de wijziging en de specifieke maatregelen die worden voorgesteld.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het gewijzigde bestemmingsplan goed te keuren of af te wijzen. Ze moeten beslissen of de voorgestelde bescherming van de cultuurhistorische waarden voldoende is en of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van cultuurhistorisch erfgoed en de mogelijke ontwikkeling van het perceel voor andere doeleinden. Dit kan invloed hebben op lokale economische en sociale belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bescherming van cultuurhistorische waarden. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de haalbaarheid van de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdlijn kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan om de cultuurhistorische waarden te beschermen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op de juridische bescherming van het erfgoed.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Cultuurhistorische waarden Omgevingsvergunning Melkfabriek Sloopverbod Architectuurhistorische waarde Stolpenstructuur Monument Erfgoedverordening Cultuurhistorisch deskundigeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12 Voorstel betreft het vaststellen Bestemmingsplan Zeeweg 31 Bergen aan Zee (Monsmarem)
Appartementenplan Bergen aan Zee: Gemeenteraad verdeeld over sociale woningbouw
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor Zeeweg 31 in Bergen aan Zee, waar een nieuw appartementengebouw met 11 woningen zal verrijzen. Het plan stuitte echter op kritiek vanwege het ontbreken van sociale woningbouw, een punt dat leidde tot een levendig debat.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt het voorstel om het bestemmingsplan voor Zeeweg 31 in Bergen aan Zee vast te stellen. Op deze locatie, waar vroeger Hotel Monsmarem stond, is de bouw van een appartementengebouw met 11 woningen gepland. Het oude hotel is gesloopt en de nieuwe eigenaar wil een toekomstbestendig gebouw realiseren dat past in de omgeving. Er zijn vijf zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het bestemmingsplan, zoals het verbod op gebruik als tweede woning om leegstand te voorkomen. Het bestemmingsplan is ruimtelijk aanvaardbaar bevonden en er zijn geen belemmeringen voor de uitvoering van het project. Er is gekozen voor een kleinschalig gebouw zonder sociale woningbouw, omdat dit financieel niet haalbaar was. De gemeente heeft een overeenkomst met de initiatiefnemer gesloten, waardoor de kosten worden gedekt en een exploitatieplan niet nodig is. Er is een risico dat er beroep wordt ingesteld tegen het bestemmingsplan, maar de gemeente loopt geen financieel risico. Het plan is duurzaam en er is participatie geweest met de buurt. Als de raad het plan goedkeurt, kan er beroep worden aangetekend bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Zeeweg 31 (Monsmarem)". Het plan beoogt de bouw van een appartementengebouw met 11 woningen op de locatie van het voormalige Hotel Monsmarem in Bergen aan Zee. Het oude pand is gesloopt en het nieuwe gebouw moet toekomstbestendig en passend in de omgeving zijn. Er zijn vijf zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen in het bestemmingsplan. Het plan voorziet niet in sociale woningbouw vanwege financiële overwegingen en eerdere toezeggingen van de gemeente. De kosten worden gedekt door de initiatiefnemer, waardoor een exploitatieplan niet nodig is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de zienswijzen, de ruimtelijke aanvaardbaarheid, de financiële aspecten, en de participatie. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de specifieke aanpassingen die zijn gedaan naar aanleiding van de zienswijzen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of het bestemmingsplan wordt vastgesteld. Ze hebben beleidsvrijheid om te bepalen of het plan bijdraagt aan een goede ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met het afwijken van het beleid voor sociale woningbouw en of ze het plan zonder exploitatieplan willen vaststellen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afwezigheid van sociale woningbouw kan als een beleidsinconsistentie worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan al dan niet vast te stellen en om geen exploitatieplan vast te stellen.
Participatie:
Er is enige mate van participatie geweest; het plan is besproken met de buren en er is gelegenheid geboden voor het indienen van zienswijzen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp; het gebouw moet energieneutraal zijn en duurzame materialen gebruiken.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden gedekt door de initiatiefnemer. Eventuele planschade kan ook op de initiatiefnemer worden verhaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Zeeweg 31 Appartementengebouw Hotel Monsmarem Zienswijzen Ruimtelijke ordening Sociale woningbouw Structuurvisie Kostenverhaal DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:27:33 - 00:27:46 - 00:28:15 - 00:28:18 - 00:28:45 - 00:28:57 - 00:29:30 - 00:29:46 - 00:30:39 - 00:33:15 - 00:33:23 - 00:33:28 - 00:33:30 - 00:34:09 - 00:34:21 - 00:34:53 - 00:35:04 - 00:35:53 - 00:35:57 - 00:36:00 - 00:36:04 - 00:36:27 - 00:36:41 - 00:37:15 - 00:37:31 - 00:39:18 - 00:39:25 - 00:39:27 - 00:39:27 - 00:39:40
Agendapunt 13 Voorstel betreft het vaststellen Bestemmingsplan Watertorenweg 14 Egmond aan Zee
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 23 september 2021 een raadsvoorstel besproken betreffende het bestemmingsplan voor Watertorenweg 14 in Egmond aan Zee. Het plan beoogt de sloop van een bestaande woning en de splitsing van het perceel voor de bouw van twee nieuwe woningen. Dit is in strijd met het huidige bestemmingsplan, waardoor een nieuw planologisch kader nodig is. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn vier zienswijzen ontvangen, die zijn samengevat en beantwoord in een nota. Het plan voldoet aan de eisen van goede ruimtelijke ordening en veroorzaakt geen significante stikstofdepositie. Er is een planschadeovereenkomst afgesloten om financiële risico's voor de gemeente te beperken. Na vaststelling van het bestemmingsplan is er een beroepstermijn van zes weken bij de Raad van State, maar de kans op een gegrond beroep wordt als beperkt ingeschat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bestemmingsplan voor Watertorenweg 14 in Egmond aan Zee. Het plan beoogt de sloop van een bestaande woning en de splitsing van het perceel voor de bouw van twee nieuwe woningen. Dit is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dus een nieuw planologisch kader is nodig. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn vier zienswijzen ontvangen en beantwoord. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de nota van beantwoording en het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de procedure, de ontvangen zienswijzen en de juridische en planologische aspecten. Het bevat ook informatie over de financiële en juridische risico's.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en instemmen met de nota van beantwoording van de zienswijzen. Dit is een formele stap in de planologische procedure.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan, rekening houdend met de zienswijzen en de belangen van de betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de planologische doelen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning voor beroep. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en in te stemmen met de nota van beantwoording van de zienswijzen.
Participatie:
Er is een informatiebijeenkomst georganiseerd door de initiatiefnemer voorafgaand aan de terinzagelegging, wat wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een aspect dat vooral in de uitvoeringsfase aandacht moet krijgen, maar het bestemmingsplan zelf behandelt dit niet expliciet.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële risico's voor de gemeente, aangezien een planschadeovereenkomst is afgesloten met de initiatiefnemer. De plankosten worden via leges verhaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Watertorenweg 14 Egmond aan Zee Zienswijzen Splitsen perceel Bouwkavels Ruimtelijke ordening Planschadeovereenkomst Informatie bijeenkomst Afdeling Bestuursrecht Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14 Voorstel betreft het vaststellen van het Herstel bestemmingsplan 2021
Herstel Bestemmingsplan 2021: Duidelijkheid voor Recreatiewoningen in Bergen
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen op 23 september 2021 werd het Herstel Bestemmingsplan 2021 besproken en aangenomen. Dit plan corrigeert omissies in bestaande bestemmingsplannen en biedt duidelijkheid voor eigenaren van recreatiewoningen.
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen op 23 september 2021 werd het voorstel besproken om het Herstel bestemmingsplan 2021 vast te stellen. Dit plan corrigeert omissies in bestaande bestemmingsplannen, met name voor vergunde recreatiewoningen die nog niet positief bestemd waren. Er was één zienswijze ingediend, die wees op een technische fout in de bestemming Bedrijf. Deze fout is hersteld en de indiener was akkoord, waardoor er geen beroep zal worden ingediend. Het herstel bestemmingsplan is belangrijk voor eigenaren, omdat het duidelijkheid schept over de status van hun eigendommen en invloed kan hebben op zaken zoals hypotheekverstrekking. Het plan wordt nu vastgesteld omdat de Omgevingswet vanaf 2022 het bestemmingsplan zal vervangen en er geen verdere actualisaties gepland zijn. Alle betrokken eigenaren zijn geïnformeerd over de terinzagelegging van het ontwerp.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Herstel bestemmingsplan 2021". Dit plan beoogt om een aantal omissies op perceelsniveau in diverse bestemmingsplannen te herstellen, met name voor vergunde maar niet positief bestemde recreatiewoningen op particuliere erven. Het doel is om de planologie in overeenstemming te brengen met de feitelijke, vergunde situatie, wat belangrijk is voor eigenaren voor zaken als hypotheekverstrekking. Er is één zienswijze ingediend, die na een technische correctie is opgelost. De raad wordt gevraagd het plan gewijzigd vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de wijzigingen en de zienswijze die is ingediend. Het biedt ook een duidelijke uitleg over de noodzaak van het herstelplan.
Rol van de Raad:
De raad moet het herstel bestemmingsplan 2021 gewijzigd vaststellen. De raad heeft de keuze om het plan niet of gewijzigd vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan. Dit omvat het overwegen van de belangen van de eigenaren van de recreatiewoningen en de technische correcties die zijn aangebracht.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het inspeelt op de overgang naar de Omgevingswet in 2022. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat er geen concrete doelen of evaluatiecriteria worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het herstel bestemmingsplan 2021 gewijzigd vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Participatie:
Eigenaren zijn geïnformeerd via een brief over de terinzagelegging van het ontwerp bestemmingsplan, wat wijst op een basisniveau van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het lijkt erop dat er geen directe financiële impact is voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herstel bestemmingsplan 2021 Recreatiewoningen Zienswijze Perceelsniveau Omgevingswet Overgangsrecht Hypotheekverstrekking Planologie Eigenaren BestemmingsplannenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15 Voorstel betreft het vaststellen Bestemmingsplan Zomerdijkje 13a Egmond aan den Hoef
Nieuwe Woningbouwplannen in Egmond aan den Hoef: Raad Stemmen Stilzwijgend Toe
Het bestemmingsplan voor Zomerdijkje 13a in Egmond aan den Hoef is zonder veel ophef goedgekeurd door de gemeenteraad. Het voormalige agrarische perceel krijgt een nieuwe bestemming als woongebied, ondanks enkele formele hobbels.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan voor Zomerdijkje 13a in Egmond aan den Hoef. Het perceel, een voormalig agrarisch bedrijf, wordt niet langer agrarisch gebruikt en de eigenaar wil de bestemming wijzigen naar wonen. Dit omvat de omzetting van een bedrijfswoning naar een reguliere woning en de bouw van een extra woning na sloop van een deel van de bestaande bebouwing. Het plan voldoet grotendeels aan de wijzigingsbevoegdheid van het bestemmingsplan 'Landelijk Gebied Zuid', hoewel formeel niet toepasbaar vanwege vernietiging door de Raad van State. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat duidt op weinig bezwaren. Het plan wordt als ruimtelijk verantwoord beschouwd, ondanks de bouw van een woning achter een bestaande woning, wat normaal niet wenselijk is. Er zijn geen financiële risico's voor de gemeente door een planschadeovereenkomst. Het plan zal ter inzage worden gelegd en gepubliceerd na vaststelling door de raad.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan 'Zomerdijkje 13a'". Het plan beoogt de bestemming van een voormalig agrarisch perceel in Egmond aan den Hoef te wijzigen naar een woonbestemming. Dit houdt in dat de bestaande bedrijfswoning een reguliere woning wordt en dat er, in ruil voor de sloop van een groot deel van de bestaande bebouwing, één extra woning mag worden gerealiseerd. Het plan voldoet grotendeels aan de wijzigingsbevoegdheid van het bestemmingsplan ‘Landelijk Gebied Zuid’, hoewel er een kleine afwijking is vanwege de locatie van de nieuwe woning. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerpbestemmingsplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de voorgestelde wijzigingen, de juridische context, en de overwegingen van het college. Er is echter weinig detail over de participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen of af te wijzen. Ze moeten beoordelen of het plan in lijn is met een goede ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de wijziging van agrarisch naar wonen in het belang is van een goede ruimtelijke ordening, ondanks de afwijking van het beleid 'wonen achter wonen'.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen. Er is een kleine inconsistentie met betrekking tot de locatie van de nieuwe woning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het bestemmingsplan ongewijzigd vaststellen of niet.
Participatie:
Er is geen participatietraject voorafgaand aan het voorstel geweest, maar er was wel een mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen. Er zijn geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de toelichting, maar het bestemmingsplan zelf behandelt dit niet uitgebreid. Het wordt vooral als een aspect van de uitvoering gezien.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële risico's voor de gemeente, aangezien eventuele planschadeclaims door de initiatiefnemer worden gedragen. De plankosten worden via leges verhaald. Er zijn geen overige kosten geïdentificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Zomerdijkje 13a Egmond aan den Hoef Woonbestemming Agrarisch gebruik Woningbouw Ruimtelijke ordening Raad van State Omgevingsverordening PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 16 Voorstel betreft het vaststellen Bestemmingsplan Herenweg 45 Bergen
Gemeenteraad Bergen Stemt in met Nieuw Bestemmingsplan voor Herenweg 45
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het voorstel om het bestemmingsplan voor het perceel Herenweg 45 vast te stellen. Het plan beoogt de bestaande legale situatie te formaliseren zonder ruimte te bieden voor nieuwe ontwikkelingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om het bestemmingsplan voor het perceel Herenweg 45 vast te stellen. Het perceel valt momenteel onder twee verschillende bestemmingsplannen, wat ongebruikelijk is. Het noordelijke deel valt onder "Landelijk gebied Zuid 2014" en het zuidelijke deel onder "Weidegebied 1993". Dit is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State die een deel van het bestemmingsplan "Landelijk gebied Zuid 2014" vernietigde. Het nieuwe bestemmingsplan beoogt de bestaande legale situatie vast te leggen zonder nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode van zes weken. Het plan maakt het gebruik van de grond voor een recreatiewoning mogelijk, in plaats van reguliere bewoning, en voorziet in passende regelingen voor bestaande bebouwing. Het voorstel heeft geen invloed op de kernkwaliteiten van het landschap en er zijn geen directe risico's verbonden aan de vaststelling van het bestemmingsplan. Na goedkeuring zal het plan ter visie worden gelegd voor beroep.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen bestemmingsplan Herenweg 45 Bergen
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplan voor het perceel Herenweg 45 in Bergen. Het perceel valt momenteel onder twee verschillende bestemmingsplannen, wat ongebruikelijk is. Het noordelijke deel valt onder "Landelijk Gebied Zuid 2014" en het zuidelijke deel onder "Weidegebied 1993". Dit is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Het nieuwe bestemmingsplan beoogt de bestaande legale situatie vast te leggen zonder nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken. Het plan maakt het gebruik van de grond voor een recreatiewoning mogelijk, in plaats van reguliere bewoning, en zorgt voor een passende regeling voor bestaande bebouwing.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is volledig in de zin dat het de huidige legale situatie van het perceel beschrijft en de noodzakelijke wijzigingen in het bestemmingsplan toelicht. Het biedt een duidelijk planologisch kader zonder nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan vast te stellen. Ze kunnen ervoor kiezen het plan niet vast te stellen of wijzigingen aan te brengen. Gezien het ontbreken van zienswijzen en de noodzaak om de legale situatie vast te leggen, wordt de raad geadviseerd het plan vast te stellen.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet vaststellen van het bestemmingsplan en het accepteren van het gebruik van de grond voor een recreatiewoning in plaats van reguliere bewoning.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vastleggen van de bestaande legale situatie. Het is haalbaar en relevant, gezien de uitspraak van de Raad van State. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen zoals voorgesteld, gezien het advies en het ontbreken van zienswijzen.
Participatie
Er is beperkte participatie geweest, aangezien het om een solitair perceel zonder buren gaat. Het plan heeft zes weken ter visie gelegen, maar er zijn geen zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om het vastleggen van de bestaande situatie.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële gevolgen vermeld in het voorstel. Het betreft het vastleggen van een bestaande situatie zonder nieuwe ontwikkelingen, dus er worden geen extra kosten verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Herenweg 45 Legale situatie Raad van State Recreatiewoning Wonen Weidegebied 1993 Landelijk Gebied Zuid 2014 Zienswijzen OntsluitingVerfijning van de zoekopdracht: