13-12-2012 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 1 november 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Verslaglegging (notulen) raad van 8 november 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 27 november 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.4 Verzamellijst ingekomen stukken week 45 tot en met week 49
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 12-082: Voorstel betreft het budget project handhaving onrechtmatige permanente bewoning recreatiewoningen beschikbaar te stellen ten laste van de bestemmingsreserve en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijzigingen
Raad Steunt Voortzetting Handhavingsproject Recreatiewoningen
De gemeenteraad heeft ingestemd met de voortzetting van het project dat zich richt op de handhaving van onrechtmatige permanente bewoning en illegale bouw van recreatiewoningen. Het project, dat in 2012 begon als een pilot, krijgt een budget van € 85.000,- om de kosten voor 2013 te dekken.
Samenvatting
Het voorstel betreft de voortzetting van het project voor handhaving van onrechtmatige permanente bewoning en illegale bouw van recreatiewoningen. De raad wordt gevraagd om € 85.000,- uit de reserve permanente bewoning recreatiewoningen te onttrekken om de kosten voor 2013 te dekken en de reserve daarna op te heffen. Het project begon in 2012 met een pilot om de omvang van de problematiek te bepalen. De handhaving richt zich eerst op mensen die zonder vergunning in recreatiewoningen wonen. Er is nog geen volledig zicht op de kosten van handhavingszaken, omdat het aantal bezwaren en beroepen onbekend is. De raad moet beslissen om het resterende budget te gebruiken voor de voortzetting van de pilot in 2013, met als doel de beëindiging van onrechtmatige bewoning en verwijdering van illegale bouwwerken. Als het project niet doorgaat, kan dit leiden tot verlies van geïnvesteerd budget en mogelijke planschadeclaims. De uitvoering van het beleid wordt na goedkeuring voortgezet en tussentijds gerapporteerd aan het college.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project permanente bewoning en illegale bouw van recreatiewoningen". Het doel is om de onrechtmatige permanente bewoning van recreatiewoningen en de illegale bouw ervan aan te pakken. Het voorstel vraagt om € 85.000,- uit de reserve te onttrekken om de kosten van het handhavingsproject in 2013 te dekken. De reserve wordt na deze onttrekking opgeheven. Het project is gestart met een pilot in 2012 en 2013, waarna een evaluatie zal plaatsvinden om te beslissen over de voortzetting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn onzekerheden over de omvang van de problematiek en de toekomstige kosten. Er is een duidelijke beschrijving van de huidige stand van zaken en de stappen die zijn genomen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om budgetrecht uit te oefenen en te beslissen over de financiële dekking voor het project. Ze moeten ook de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de financiële middelen willen blijven inzetten voor de handhaving van de beleidsregels en of ze de pilot willen voortzetten. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het omgaan met bewoners die mogelijk bezwaar maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat er geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen zijn voor de volledige uitvoering na de pilot. Er zijn ook onzekerheden over de kosten en de omvang van de problematiek.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het resterende bedrag van de reserve in te zetten voor de voortzetting van het project in 2013 en de reserve daarna op te heffen.
Participatie:
Het participatieniveau is laag (niveau 1 - informeren). Bewoners worden geïnformeerd, maar hebben geen invloed op de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op handhaving en juridische aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een onttrekking van € 85.000,- uit de reserve. Er zijn geen externe subsidiebronnen. De financiële gevolgen zijn onzeker na 2013, omdat de omvang van de problematiek nog niet volledig in kaart is gebracht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Permanente bewoning Recreatiewoningen Illegale bouw Handhaving Gedoogbeschikking Beleidsregels Pilot Begrotingswijziging Bewijsmiddelen DwangsomVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 12-083: Voorstel betreft kennis te nemen van de uitwerking actiepunten evaluatie wijkgericht werken
Wijkgericht Werken: Gemeenteraad Debatteert over Verbeterpunten en Bezuinigingen
De gemeenteraad heeft een voorstel besproken dat voortkomt uit de evaluatie van het wijkgericht werken in 2011. Het plan omvat verbeterpunten en bezuinigingen die in 2016 een totaal van € 100.000 moeten bereiken. De discussie draaide vooral om communicatie en burgerparticipatie.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad over de uitwerking van actiepunten naar aanleiding van de evaluatie van het wijkgericht werken in 2011. Het voorstel omvat onder andere de goedkeuring van verbeterpunten en actiepunten die zijn besproken met wijkverenigingen en andere betrokken partijen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de stapsgewijze bezuinigingen op het wijkgericht werken, die in 2016 een totaalbedrag van € 100.000 moeten bereiken. Er wordt een nieuwe structuur voorgesteld, waaronder de oprichting van kernoverleggen en een nieuwe vorm van wijkschouwen. De wijkverenigingen hebben een belangrijke rol gespeeld in het proces en zijn betrokken geweest bij de evaluatie en de uitwerking van de actiepunten. Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en externe communicatie. De raad wordt geïnformeerd over de voortgang in 2013 en 2014. Het voorstel is een gevolg van de evaluatie en het coalitieakkoord, en de raad moet beslissen over de beleidswijzigingen en de uitvoering van de actiepunten.
-
Raadsvoorstel betreft kennis te nemen van de uitwerking actiepunten evaluatie wijkgericht werken.pdf
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Uitwerking actiepunten evaluatie wijkgericht werken". Het voorstel richt zich op de implementatie van actiepunten die voortkomen uit de evaluatie van het wijkgericht werken in 2011. Het doel is om de structuur en opzet van het wijkgericht werken te verbeteren, met specifieke aandacht voor de overgang van wijk- naar kernoverleggen, het verbeteren van de rol en status van betrokkenen, en het aanpakken van concurrentiegevoelens. Er zijn bezuinigingen gepland die oplopen tot € 100.000 in 2016. De wijkverenigingen zijn nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de nota en de voorgestelde veranderingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde uitwerking biedt van de actiepunten en de betrokkenheid van verschillende stakeholders, zoals wijkverenigingen en gemeentelijke medewerkers, beschrijft. Het bevat ook bijlagen met protocollen en formats die de uitvoering ondersteunen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de nota en in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen in de structuur en opzet van het wijkgericht werken. De raad moet ook beslissen over de stapsgewijze invulling van de bezuinigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de goedkeuring van de voorgestelde veranderingen in het wijkgericht werken, inclusief de bezuinigingen en de nieuwe structuur van kernoverleggen. Er moet ook worden besloten hoe de ondersteuningsubsidies worden verdeeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke doelen en tijdlijnen bevat, zoals de bezuinigingen tot 2016. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen en de uitwerking van de actiepunten, evenals de bezuinigingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van wijkverenigingen in het proces, van evaluatie tot de uitwerking van actiepunten. Er is overleg gevoerd met de verenigingen en hun feedback is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel omvat bezuinigingen van € 100.000 tegen 2016, met een jaarlijkse bezuiniging van € 25.000. Er wordt aangegeven dat de ondersteuningsubsidies zoveel mogelijk intact blijven, maar dat er een algemene bezuiniging van 10% op alle gemeentesubsidies wordt doorgevoerd. De herschikking van middelen is opgenomen in de bijlagen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wijkgericht werken Evaluatie Actiepunten Bezuinigingen Wijkverenigingen Kernoverleggen Wijkschouwen Subsidies Burgerparticipatie BeleidswijzigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 12-084: Voorstel betreft het vaststellen van de Verordening op het gebruik van parkeerplaatsen en de verlening van vergunningen voor het parkeren (Parkeerverordening 2013)(waarin het mogelijk wordt gemaakt om belparkeren te introduceren in de gem. Bergen)
Bergen Introduceert Belparkeren: Gemeenteraad Stemt In met Nieuwe Parkeerverordening
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de Parkeerverordening 2013, waarmee belparkeren wordt geïntroduceerd. Vanaf 1 januari 2013 kunnen inwoners en bezoekers hun parkeergeld eenvoudig via de mobiele telefoon betalen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Bergen om de Parkeerverordening 2013 vast te stellen. Het belangrijkste doel van de wijziging is om belparkeren mogelijk te maken, wat inhoudt dat men voortaan met de mobiele telefoon kan betalen voor parkeren. Dit voorstel is een gevolg van een eerder aangenomen motie door de gemeenteraad. De verordening regelt het fiscaal parkeren in de gemeente en is voor het laatst gewijzigd in december 2011. De gemeenteraad is het bevoegde orgaan om deze verordening vast te stellen, en het parkeerbeleid wordt mede bepaald door de wensen van ondernemers en bewoners. Na goedkeuring treedt de verordening op 1 januari 2013 in werking. De financiële implicaties zijn opgenomen in de begroting van 2013. Er zijn geen externe subsidiebronnen betrokken bij dit voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Parkeerverordening 2013
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Parkeerverordening 2013". Het voorstel betreft een aanpassing van de bestaande parkeerverordening om belparkeren mogelijk te maken in de gemeente Bergen. Dit houdt in dat automobilisten voortaan met hun mobiele telefoon kunnen betalen voor parkeren. De wijziging is een reactie op een eerder aangenomen motie door de gemeenteraad en is bedoeld om het parkeerproces te moderniseren en te vergemakkelijken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen in de parkeerverordening beschrijft en de context en noodzaak van de aanpassing uitlegt. Het bevat echter weinig details over de implementatie van belparkeren en de specifieke voordelen voor de gebruikers.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de parkeerverordening vast te stellen. Hun rol is om het voorstel te beoordelen en te beslissen of de voorgestelde wijzigingen worden goedgekeurd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de modernisering van het parkeersysteem door middel van belparkeren willen ondersteunen. Dit kan invloed hebben op de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van het parkeersysteem voor inwoners en bezoekers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het de invoering van belparkeren per 1 januari 2013 beoogt. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat er geen concrete doelen of evaluatiecriteria zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde wijziging in de parkeerverordening goedkeuren, waardoor belparkeren mogelijk wordt.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het voorstel vermeldt dat externe communicatie en overleg niet van toepassing zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het voorstel richt zich voornamelijk op het gemak en de modernisering van het parkeersysteem.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn opgenomen in de begroting van 2013. Er zijn geen externe subsidiebronnen beschikbaar voor dit project. Het voorstel impliceert dat de invoering van belparkeren mogelijk extra inkomsten kan genereren via parkeerbelasting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerverordening 2013 Belparkeren Fiscaal parkeren Vergunninghoudersgebieden Mobiele telefoon Betaald parkeren Parkeerbeleid Ondernemers Inwoners ParkeerbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 12-085: Voorstel betreft het beschikbaar stellen van € 45.000 voor de herinrichting van de Anna van Burenlaan en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijzigingen 2012 en 2013
Herinrichting Anna van Burenlaan: Slimme Budgetverschuiving Bespaart Gemeente € 10.000
De gemeenteraad van Egmond aan den Hoef heeft ingestemd met een strategische budgetverschuiving voor de herinrichting van de Anna van Burenlaan. Door het onderhoud van bomen uit te stellen naar 2013, worden aanzienlijke synergievoordelen behaald met geplande investeringen in wegen en verlichting.
Samenvatting
Het voorstel betreft de herinrichting van de Anna van Burenlaan in Egmond aan den Hoef, waarbij € 45.000 van het budget voor groot onderhoud van bomen in 2012 wordt doorgeschoven naar 2013. Dit is vanwege synergievoordelen met geplande investeringen in wegen en verlichting in 2013. Door de werkzaamheden te combineren, wordt voorkomen dat het straatwerk twee keer open moet en kunnen plankosten gezamenlijk worden aangepakt, wat een besparing van € 10.000 oplevert. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze budgetverschuiving en de bijbehorende begrotingswijzigingen. De wijkbewoners worden geïnformeerd via Wijkgericht werken en Bureau Communicatie. Het groenplan, inclusief heraanplant van bomen, wordt deels voor april 2013 en grotendeels in november 2013 gerealiseerd, met een vijfjarige garantie op nazorg. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar voor dit project.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herinrichting Anna van Burenlaan". Het vraagt de raad om € 45.000 van het budget voor groot onderhoud bomen in 2012 beschikbaar te stellen voor 2013. Dit bedrag is bedoeld voor de heraanplant van bomen in de Anna van Burenlaan, Egmond aan den Hoef, in combinatie met geplande investeringen in wegen en verlichting. Door de werkzaamheden te combineren, wordt voorkomen dat het straatwerk meerdere keren opengebroken moet worden, wat een kostenbesparing van € 10.000 oplevert. De resterende € 10.000 van het oorspronkelijke budget wordt besteed aan onvoorziene herbeplantingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke financiële onderbouwing en een uitleg van de synergievoordelen. Echter, meer details over de exacte planning en uitvoering zouden nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de herallocatie van het budget van 2012 naar 2013 en de bijbehorende begrotingswijzigingen goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemt met het verschuiven van het budget en de voorgestelde synergievoordelen. Dit kan invloed hebben op de prioritering van andere projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van budget en tijdlijn. Het is realistisch en tijdgebonden, maar mist specifieke details over de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het budget van € 45.000 voor 2012 beschikbaar te stellen in 2013 en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie, maar bewoners worden geïnformeerd via wijkgericht werken en communicatiekanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de heraanplant van bomen en de integratie van groenvoorzieningen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een budgetneutrale verschuiving van € 45.000 van 2012 naar 2013. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar. De financiële dekking wordt bereikt door storting en uitname uit de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Anna van Burenlaan Synergievoordelen Herbeplanting Parkeervoorzieningen Verlichting Groenplan Budget 2012 Algemene reserve Wijkbewoners communicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 12-086: Voorstel betreft in te stemmen met de zienswijze begroting 2013 van de GR WNK en het college op te dragen deze zienswijzen kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van WNK
Raad stemt in met begroting WNK 2013 ondanks zorgen over toekomst
De gemeenteraad heeft ingestemd met de begroting 2013 van de Gemeenschappelijke Regeling WNK, ondanks zorgen over een verwacht exploitatietekort in 2012. De begroting, die aanvankelijk een negatief resultaat liet zien, is door middel van de 'kaasschaafmethode' omgebogen naar een klein positief saldo. Toch blijven er risico's bestaan voor de toekomst.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de begroting 2013 van de Gemeenschappelijke Regeling WNK, waarbij de raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde zienswijze en deze kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van WNK. De begroting laat een aanvankelijk negatief exploitatieresultaat zien, dat door middel van de 'kaasschaafmethode' en andere maatregelen is omgebogen naar een klein positief saldo. Echter, voor 2012 wordt een aanzienlijk exploitatietekort verwacht, dat niet volledig door de reserves kan worden opgevangen, waardoor gemeenten mogelijk moeten bijstorten. De begroting is gebaseerd op het handhaven van de huidige structuur zonder nieuw beleid, ondanks de onzekerheden door rijksontwikkelingen. De raad wordt gevraagd om de zienswijze goed te keuren, zodat deze tijdig aan het Algemeen Bestuur kan worden doorgegeven. Er zijn geen alternatieven voor het bereiken van het doel, en de uitvoering van de begroting start in januari 2013, met regelmatige rapportages over de voortgang. Risico's zijn aanwezig, gezien de oorzaken van het tekort in 2012 ook in 2013 kunnen optreden, wat kan leiden tot verdere financiële bijdragen van de gemeenten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Begroting 2013 GR WNK
- Samenvatting: Het voorstel betreft de begroting voor 2013 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland (GR WNK). De raad wordt gevraagd in te stemmen met de voorgestelde zienswijze op deze begroting en het college op te dragen deze zienswijze kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van WNK. De begroting toont een negatief exploitatieresultaat, waarvoor maatregelen zijn genomen om dit om te buigen naar een positief saldo. Er is echter een tekort in 2012 dat niet volledig door de reserves kan worden gedekt, waardoor gemeenten mogelijk moeten bijstorten.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de financiële situatie, de maatregelen die zijn genomen om de begroting sluitend te maken, en de risico's die gepaard gaan met de begroting. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de lange termijn gevolgen van de voorgestelde maatregelen.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad moet instemmen met de voorgestelde zienswijze op de begroting en deze zienswijze kenbaar maken aan het Algemeen Bestuur van WNK. Dit is een belangrijke stap in het proces, aangezien de zienswijze van de raad invloed kan hebben op de uiteindelijke vaststelling van de begroting.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde maatregelen om de begroting sluitend te maken, inclusief de mogelijke financiële verplichtingen voor de gemeente als gevolg van het tekort in 2012.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er specifieke maatregelen zijn genoemd, ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de implementatie van deze maatregelen en een meetbaar kader voor succes. Er zijn geen directe inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals rijksbijdragen en economische omstandigheden maakt het voorstel kwetsbaar.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde zienswijze op de begroting 2013 van de GR WNK en het college op te dragen deze zienswijze kenbaar te maken aan het Algemeen Bestuur van WNK.
7. Participatie:
- Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Extern overleg is gevoerd met de Beleidsadviescommissie WNK.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- De financiële gevolgen omvatten een mogelijk tekort dat niet volledig door de reserves kan worden gedekt, waardoor gemeenten moeten bijstorten. Er is geen specifieke dekking genoemd voor het tekort, behalve de mogelijkheid van bijstorting door de gemeenten. Het risico bestaat dat de begroting 2013 niet wordt nagekomen, wat kan leiden tot verdere financiële verplichtingen voor de gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begroting 2013 WNK Zienswijze Exploitatietekort Gemeenschappelijke Regeling Sociale Werkvoorziening (WSW) Herstructurering Gemeentelijke bijdrage Kaasschaafmethode Re-integratieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:25:32 - 00:27:32 - 00:28:11 - 00:28:14 - 00:30:22 - 00:30:26 - 00:31:13 - 00:31:16 - 00:31:39 - 00:31:41 - 00:32:07 - 00:32:12 - 00:32:37 - 00:33:23 - 00:33:31 - 00:36:22 - 00:36:25 - 00:37:05 - 00:37:09 - 00:37:51 - 00:37:58 - 00:38:22 - 00:38:28 - 00:38:38 - 00:38:38 - 03:50:43 - 03:50:43 - 03:50:43 - 03:50:43
Agendapunt 9. 12-087: Voorstel betreft het vaststellen van de belastingverordeningen 2013 en de “Eerste wijziging verordening parkeerbelastingen 2013”
Gemeenteraad Bergen Debatteert Heftig over Belastingverordeningen 2013
De gemeenteraad van Bergen heeft een intens debat gevoerd over de belastingverordeningen voor 2013. Het voorstel omvatte onder andere wijzigingen in de parkeerbelastingen en verhogingen van afvalstoffen- en rioolheffingen. De discussie draaide vooral om de vraag hoe de belastingdruk voor burgers kan worden verlicht.
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om de belastingverordeningen voor 2013 vast te stellen, inclusief een wijziging in de parkeerbelastingen. Dit is noodzakelijk om in overeenstemming met de Programmabegroting 2013 belastingen te kunnen heffen. De belangrijkste punten zijn de stijging van tarieven voor afvalstoffenheffing en rioolheffing, die beide streven naar volledige kostendekkendheid. De onroerende-zaakbelastingen (OZB) worden aangepast op basis van de waardeontwikkeling van onroerende zaken, met een verwachte daling van 6% voor woningen en 4% voor niet-woningen. De forensenbelasting wordt verhoogd door een uitbreiding van het areaal en een verwachte waardedaling van recreatiewoningen met 8%. De raad moet deze verordeningen vaststellen om rechtmatig belasting te kunnen heffen in 2013. Na vaststelling worden de verordeningen gepubliceerd en na een inzageperiode van acht dagen rechtsgeldig. De belastingopbrengsten zijn essentieel voor de gemeentelijke begroting. Bij niet-vaststelling loopt de gemeente inkomsten mis.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Belastingverordeningen 2013". Het voorstel betreft de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor het jaar 2013 door de gemeenteraad. Dit omvat onder andere de afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerende-zaakbelastingen (OZB), forensenbelasting en parkeerbelastingen. Het doel is om de belastingheffing rechtmatig en in overeenstemming met de Programmabegroting 2013 te laten plaatsvinden. Er wordt gestreefd naar kostendekkendheid voor afvalstoffen- en rioolheffing, en de OZB-tarieven worden aangepast aan de waardeontwikkeling van onroerende zaken. De raad moet ook de eerste wijziging van de Verordening parkeerbelastingen 2013 vaststellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde informatie over de verschillende belastingverordeningen en de financiële implicaties daarvan. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details en tariefswijzigingen specificeren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de belastingverordeningen vast te stellen, wat noodzakelijk is voor de rechtmatige heffing van gemeentelijke belastingen in 2013. Dit valt onder hun budgetrecht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de belastingverordeningen en de bijbehorende tariefwijzigingen. Dit omvat keuzes over het al dan niet verhogen van tarieven en het gebruik van voorzieningen om kosten te dekken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor het geval van afwijkingen in de verwachte waardeontwikkeling. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige waardeontwikkelingen kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de belastingverordeningen 2013 en de eerste wijziging van de Verordening parkeerbelastingen 2013 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie vindt plaats via publicaties en de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de structurele opbrengsten voor de gemeente door de belastingheffing. De tarieven zijn verwerkt in de programmabegroting 2013. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd. Het niet vaststellen van de verordeningen zou leiden tot gemiste inkomsten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2013 Afvalstoffenheffing Rioolheffing Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Forensenbelasting Parkeerbelastingen Programmabegroting 2013 Tariefstijging Kostendekkendheid Waardevermindering woningenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:39:55 - 00:40:20 - 00:47:23 - 00:47:27 - 00:51:15 - 00:51:18 - 00:53:20 - 00:53:50 - 00:53:56 - 00:55:25 - 00:55:31 - 00:57:04 - 00:57:39 - 00:57:44 - 00:58:01 - 00:58:49 - 00:58:54 - 00:59:34 - 01:00:27 - 01:00:50 - 01:00:53 - 01:01:28 - 01:01:37 - 01:01:49 - 01:02:31 - 01:02:40 - 01:02:56 - 01:10:06 - 01:10:08 - 01:10:44 - 01:21:56 - 01:21:56 - 01:22:13 - 01:27:28 - 01:27:33 - 01:28:56 - 01:29:46 - 01:30:39 - 01:31:25 - 01:33:15 - 01:33:32 - 01:34:56 - 01:35:03 - 01:36:20 - 01:36:25 - 01:37:12 - 01:37:14 - 01:40:33 - 01:40:37 - 01:41:26 - 01:41:31 - 01:41:43 - 01:41:52 - 01:41:55 - 02:00:37 - 02:00:37 - 02:01:01 - 02:03:02 - 02:05:57 - 02:05:57 - 02:06:06 - 02:06:34 - 02:08:47 - 02:09:24 - 02:10:01 - 02:10:45 - 02:11:25 - 02:12:09 - 02:13:26 - 02:13:46 - 02:14:03 - 02:14:06 - 02:14:06 - 03:50:43 - 03:50:43 - 03:50:43 - 03:50:43
Onbekende spreker -
Agendapunt 12. 12-090: Voorstel betreft het vaststellen van het ruimtelijk kader publiek programma van eisen MOB complex Bergen
Herontwikkeling MOB-complex Bergen: Raad stemt in met behoudend plan
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met het Publiek Programma van Eisen (PPE) voor de herontwikkeling van het voormalige mobilisatiecomplex (MOB) aan de Groeneweg. Het plan, dat deel uitmaakt van het Project Ontwikkeling Militaire Terreinen (PrOMT), streeft naar een open karakter dat aansluit bij het omliggende landschap.
Samenvatting
Het voorstel betreft de herontwikkeling van het voormalige mobilisatiecomplex (MOB) aan de Groeneweg in Bergen. De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het Publiek Programma van Eisen (PPE), dat de ontwikkelvisie en ruimtelijke en functionele eisen vastlegt. Het doel is om het terrein, dat deel uitmaakt van het Project Ontwikkeling Militaire Terreinen (PrOMT), een nieuwe bestemming te geven die past binnen het landelijke gebied en de provinciale structuurvisie. Het plan omvat onder andere de sloop van bestaande bebouwing, behoud van de commandobunker, en het creëren van een open karakter dat aansluit bij het omliggende landschap. De raad moet het PPE vaststellen om de openbare verkoop door de Dienst Landelijk Gebied (DLG) mogelijk te maken. Potentiële kopers moeten plannen ontwikkelen binnen het geschetste kader, waarna de gemeente de passendheid toetst. Het voorstel biedt kansen voor landschappelijke verbetering en is in lijn met provinciaal beleid. De provincie en DLG zijn direct betrokken bij de beslissing, en er is advies gevraagd aan het Overlegorgaan Landelijk Gebied Bergen (OLGB). De gemeente kan 70% van de kosten voor onderzoek en ruiming van niet-gesprongen explosieven declareren bij het gemeentefonds.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Publiek Programma van Eisen MOB complex Bergen; vaststellen ruimtelijk kader". Het voorstel betreft de herontwikkeling van het voormalige mobilisatiecomplex (MOB) aan de Groeneweg te Bergen. Het doel is om een ruimtelijk kader vast te stellen dat de herbestemming van het terrein mogelijk maakt, waarbij rekening wordt gehouden met de ligging in het landelijke gebied en de noodzaak om het project budgettair neutraal te houden. Het voorstel omvat het behoud van de commandobunker als cultureel erfgoed en stelt eisen aan de toekomstige ontwikkeling, zoals het creëren van openheid en het bevorderen van duurzaamheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerd overzicht biedt van de ruimtelijke en functionele eisen, evenals de context en betrokken partijen. Echter, er kan meer duidelijkheid worden gegeven over de specifieke invulling van de herontwikkeling en de rol van duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol bij dit voorstel. Zij moet het ruimtelijk beleidskader vaststellen dat de basis vormt voor de herontwikkeling van het MOB complex.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het vaststellen van het Publiek Programma van Eisen (PPE) en het behoud van de commandobunker. Daarnaast moet de raad keuzes maken over de balans tussen economische haalbaarheid en landschappelijke en culturele waarden.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de balans tussen openheid en bebouwing kan verder worden verduidelijkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om akkoord te gaan met het PPE en het ruimtelijk kader voor de herontwikkeling van het MOB complex vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er ruimte is voor burgerparticipatie in het vervolgproces via de Wet ruimtelijke ordening, waarbij inspraak en bezwaarmogelijkheden worden geboden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een mogelijke richting voor de herontwikkeling, maar het voorstel biedt geen concrete duurzaamheidsmaatregelen of -doelstellingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe gemeentelijke middelen gemoeid met het project. De kosten voor onderzoek en ruiming van mogelijke niet-gesprongen explosieven kunnen voor 70% worden gedekt door het gemeentefonds, terwijl de overige 30% door de ontwikkelaar moet worden gedragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Mobilisatiecomplex (MOB) Publiek Programma van Eisen (PPE) Ruimtelijk kader Commandobunker Dienst Landelijk Gebied (DLG) Provincie Noord-Holland Cultuurhistorie Bommenregeling Open weidelandschapVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:14:16 - 02:14:36 - 02:18:50 - 02:18:56 - 02:20:33 - 02:20:35 - 02:25:07 - 02:25:11 - 02:34:25 - 02:34:29 - 02:34:34 - 02:34:49 - 02:34:51 - 02:35:18 - 02:37:45 - 02:37:51 - 02:37:53 - 02:38:10 - 02:38:13 - 02:38:54 - 02:38:59 - 02:39:24 - 02:39:28 - 02:43:34 - 02:43:40 - 02:45:13 - 02:45:16 - 02:48:16 - 02:48:29 - 02:55:18 - 02:55:23 - 02:55:41 - 02:56:53 - 02:56:57 - 02:57:44 - 02:59:07 - 02:59:14 - 02:59:38 - 03:05:08 - 03:05:12 - 03:05:31 - 03:05:36 - 03:05:39 - 03:06:01 - 03:07:01 - 03:07:20 - 03:08:39 - 03:08:42 - 03:08:50 - 03:08:55 - 03:09:03 - 03:09:03 - 03:18:10 - 03:19:48 - 03:19:52 - 03:19:54 - 03:20:01 - 03:20:04 - 03:23:18 - 03:23:21 - 03:23:34 - 03:23:46 - 03:24:05 - 03:24:52 - 03:24:56 - 03:25:14 - 03:25:16 - 03:25:41 - 03:25:45 - 03:30:54 - 03:31:01 - 03:33:53 - 03:34:44 - 03:35:12 - 03:35:29 - 03:35:31 - 03:36:12 - 03:37:34 - 03:37:36 - 03:40:10 - 03:40:12 - 03:41:04 - 03:41:28 - 03:41:51 - 03:42:08 - 03:42:53 - 03:42:55 - 03:43:03 - 03:49:13 - 03:49:17 - 03:49:45 - 03:50:43 - 03:50:43 - 03:50:43 - 03:50:43