01-12-2022 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Voorstel betreft een positieve zienswijze te geven op de derde begrotingswijziging 2022 van de GR Werkorganisatie BUCH.
Raadsdebat over BUCH-begroting: "Heldere communicatie is cruciaal"
In de gemeenteraad werd donderdagavond gedebatteerd over de tweede voortgangsrapportage van de GR Werkorganisatie BUCH en de bijbehorende begrotingswijziging. Het voorstel om een positieve zienswijze te geven op de begrotingswijziging leidde tot een levendige discussie over financiële verplichtingen en de noodzaak van duidelijke communicatie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 december 2022 betreft de tweede voortgangsrapportage 2022 van de GR Werkorganisatie BUCH en de zienswijze op de derde begrotingswijziging 2022. Het voorstel is om een positieve zienswijze te geven op deze begrotingswijziging. De voortgangsrapportage laat een verhoging van de gemeentelijke bijdragen zien, voornamelijk door meerjarige financiële verplichtingen en de impact van de Oekraïne-crisis. De verdeelsleutel voor de bijdragen is aangepast vanwege nieuwe taken. De rapportage bevat ook een specificatie van kosten gerelateerd aan de Corona- en Oekraïne-crisis. Het college heeft geen alternatieven overwogen en volgt de bestaande afspraken. De hogere bijdragen worden deels gecompenseerd door extra inkomsten van het Rijk. De uiteindelijke besluitvorming vindt plaats in de bestuursvergadering van december.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Tweede voortgangsrapportage 2022 GR BUCH en zienswijze op de derde begrotingswijziging 2022". Het voorstel betreft de goedkeuring van de tweede voortgangsrapportage van 2022 van de werkorganisatie BUCH en het geven van een positieve zienswijze op de derde begrotingswijziging van 2022. De rapportage toont een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, voornamelijk door nieuwe opdrachten en de impact van de Oekraïne-crisis. De aanpassing van de verdeelsleutel en de financiële gevolgen worden besproken. Het voorstel vraagt de raden van de deelnemende gemeenten om hun zienswijze te geven op de begrotingswijziging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële wijzigingen en de redenen daarvoor. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere specificatie, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven op de derde begrotingswijziging van 2022. Dit is een formele stap in het proces van goedkeuring van de begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde verhoging van de gemeentelijke bijdragen en de aanpassing van de verdeelsleutel. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezorgdheid is over de financiële lasten voor de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdlijnen. Echter, er zijn geen duidelijke doelen of tijdgebonden acties geformuleerd, wat het minder SMART maakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de derde begrotingswijziging van 2022.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een verhoging van de gemeentelijke bijdragen over meerdere jaren. Er wordt aangegeven dat de gemeente extra inkomsten van het Rijk ontvangt om deze kosten te dekken, met name voor de Corona- en Oekraïne-crisis.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage Begrotingswijziging Werkorganisatie BUCH Verdeelsleutel Gemeenschappelijke regeling Plustaken Zienswijze Financiële gevolgen Corona- en Oekraïne crisis HarmonisatievoorstelVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:01:21 - 00:01:29 - 00:01:52 - 00:02:37 - 00:03:08 - 00:03:16 - 00:03:53 - 00:04:18 - 00:04:39 - 00:04:57 - 00:05:43 - 00:05:51 - 00:05:59 - 00:06:13 - 00:06:14 - 00:06:29 - 00:06:33 - 00:06:42 - 00:06:47 - 00:06:59 - 00:07:02 - 00:07:33 - 00:07:34 - 00:07:35 - 00:08:10 - 00:08:11 - 00:08:12 - 00:08:15
Agendapunt 3 Voorstel betreft het vaststellen van de financiële mutaties uit de FIRAP 2022 en de bijgaande begrotingswijziging.
Raadsdebat over Firap 2022: Onzekerheden en Toekomstperspectieven
De gemeenteraad debatteerde over de Firap 2022, een financiële rapportage die dient ter voorbereiding op de jaarrekening. Het rapport voorspelt een nadelig saldo voor 2022, maar verwacht positieve resultaten voor de komende jaren. De discussie draaide om de noodzaak van duidelijkheid en de integratie van beleidsdoelen met financiële rapportages.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 december 2022 betreft de Firap 2022, een financiële rapportage die dient ter voorbereiding op de jaarrekening. Het doel is om de raad te informeren over grote financiële afwijkingen per programmaonderdeel en om besluitvorming te vragen indien nodig. De financiële gevolgen worden verwerkt in een begrotingswijziging om de begroting te actualiseren en onrechtmatigheden te voorkomen. De Firap maakt deel uit van de vastgestelde Planning & Control-cyclus. Voor 2022 wordt een nadelig saldo van 1.759.000 euro verwacht, maar voor de jaren 2023 tot en met 2025 worden voordelige saldi verwacht. Er zijn geen alternatieven, regionale samenwerkingen, risico's, duurzaamheidsoverwegingen of participatie-elementen vermeld. De planning omvat een technische vragensessie op 24 november, een commissie ARC op 1 december en de raadsvergadering op 15 december.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Firap 2022", een financiële rapportage die de raad informeert over de financiële afwijkingen per programmaonderdeel ter voorbereiding op de jaarrekening. Het doel is om de begroting te actualiseren en eventuele onrechtmatigheden te voorkomen. De financiële gevolgen worden verwerkt via een begrotingswijziging.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van het presenteren van de financiële afwijkingen en de noodzaak voor begrotingswijzigingen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over specifieke programma's en de aard van de afwijkingen.
Rol van de raad:
De raad moet de Firap goedkeuren en besluiten over de voorgestelde begrotingswijzigingen om de financiële planning te actualiseren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en hoe zij eventuele financiële nadelen willen aanpakken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over programma's kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Firap goed te keuren en de voorgestelde begrotingswijzigingen door te voeren.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De Firap 2022 laat een nadelig financieel effect zien voor 2022, maar verwacht voordelen in de jaren daarna. Er is geen specifieke dekking voor de nadelen in 2022 genoemd, maar de begrotingswijziging is bedoeld om deze te adresseren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Firap Financiële rapportage Jaarrekening Begrotingswijziging Begroting Afwijkingen Programmaonderdeel P&C cyclus Begrotingssaldo Technische vragensessieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:08:36 - 00:08:55 - 00:09:52 - 00:09:59 - 00:10:38 - 00:10:46 - 00:10:46 - 00:13:23 - 00:13:29 - 00:14:22 - 00:14:26 - 00:15:14 - 00:15:47 - 00:15:49 - 00:15:55 - 00:16:08 - 00:16:43 - 00:16:44 - 00:16:52 - 00:16:59 - 00:19:05 - 00:19:44 - 00:19:46 - 00:20:05 - 00:20:41 - 00:20:44 - 00:20:59 - 00:21:06 - 00:22:59 - 00:23:10 - 00:23:18 - 00:23:44 - 00:23:55 - 00:24:01 - 00:24:36 - 00:24:38 - 00:25:01 - 00:26:15 - 00:29:18 - 00:29:20 - 00:29:24 - 00:30:08 - 00:30:23 - 00:35:01 - 00:35:04 - 00:36:33 - 00:36:36 - 00:37:09 - 00:37:33 - 00:37:48 - 00:37:49 - 00:37:52 - 00:38:03 - 00:38:46 - 00:38:49 - 00:38:49 - 00:39:23 - 00:39:23 - 00:39:36 - 00:39:44 - 00:39:47 - 00:39:48 - 00:39:56 - 00:39:56 - 00:40:44 - 00:40:54 - 00:41:47 - 00:41:51 - 00:42:32 - 00:50:25 - 00:51:00 - 00:52:12 - 00:52:14 - 00:52:16 - 00:52:20 - 00:52:22 - 00:52:24 - 00:52:33 - 00:52:59 - 00:53:08 - 00:53:36 - 00:53:40 - 00:53:57 - 00:54:07 - 00:54:13 - 00:54:17 - 00:54:31 - 00:54:34 - 00:54:40 - 00:54:40 - 00:54:45 - 00:54:52 - 00:54:55 - 00:55:43
Onbekende spreker -
Agendapunt 4 Voorstel betreft het vaststellen van de Belastingverordeningen Bergen 2023 en de Verordening aansluitvoorwaarden riolering 2022 in te trekken.
Gemeenteraad Bergen Debatteert Heftig over Belastingverordeningen 2023
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen voor de vaststelling van de belastingverordeningen voor 2023. Het voorstel omvat de indexering en aanpassing van diverse belastingtarieven, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en toeristenbelasting. De tarieven worden aangepast op basis van de begroting 2023 en de kadernota, waarbij een algemene indexering van 2% wordt toegepast, met enkele uitzonderingen zoals een 6% indexering voor de forensenbelasting en een verhoging van € 0,15 voor parkeer- en toeristenbelasting.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen voor de vaststelling van de belastingverordeningen voor 2023. Het voorstel omvat de indexering en aanpassing van diverse belastingtarieven, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en toeristenbelasting. De tarieven worden aangepast op basis van de begroting 2023 en de kadernota, waarbij een algemene indexering van 2% wordt toegepast, met enkele uitzonderingen zoals een 6% indexering voor de forensenbelasting en een verhoging van € 0,15 voor parkeer- en toeristenbelasting. Daarnaast wordt voorgesteld om de Verordening aansluitvoorwaarden riolering 2022 in te trekken en te vervangen door een nieuwe regeling. De wijzigingen zijn bedoeld om de belastingopbrengsten in lijn te brengen met de begroting en om te voldoen aan wettelijke richtlijnen. De verordeningen moeten voor 1 januari 2023 worden gepubliceerd om in werking te treden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Belastingverordeningen Bergen 2023
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen Bergen 2023". Het raadsvoorstel stelt voor om diverse belastingverordeningen voor 2023 vast te stellen, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en toeristenbelasting. Het voorstel omvat ook de intrekking van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering 2022. De tarieven zijn aangepast op basis van de begroting 2023 en de kadernota, met een algemene indexering van 2% en specifieke aanpassingen voor enkele belastingen vanwege inflatie en marktwerking.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante belastingverordeningen en bijbehorende tariefwijzigingen voor 2023 behandelt. Het biedt gedetailleerde toelichting per belastingsoort en bevat bijlagen met de specifieke tariefmutaties.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de belastingverordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. Het is aan de raad om de voorgestelde tarieven en verordeningen goed te keuren of aan te passen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de belastingtarieven, rekening houdend met de financiële uitgangspunten en de impact op inwoners en bedrijven. Er zijn keuzes te maken over de mate van indexering en eventuele afwijkingen daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de raad moet de impact van tariefverhogingen op de gemeenschap zorgvuldig overwegen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde belastingverordeningen en tariefwijzigingen voor 2023 goedkeurt.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden vermeld in het voorstel. Het betreft een technische aanpassing van tarieven op basis van de begroting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel, hoewel de afvalstoffenheffing een duurzaamheidsdoelstelling bevat om restafval te verminderen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn in lijn met de begroting 2023. De tarieven zijn aangepast om kostendekkend te zijn, en er is een extra storting in de voorziening afval om de tarieven te verlagen. De dekking is gebaseerd op de verwachte belastingopbrengsten.
In conclusie, het raadsvoorstel is een noodzakelijke jaarlijkse aanpassing van belastingverordeningen en tarieven, waarbij de raad de verantwoordelijkheid heeft om de financiële en maatschappelijke impact van deze wijzigingen te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Indexering Kwijtschelding Afvalstoffenheffing Forensenbelasting Toeristenbelasting Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Precariobelasting RioolheffingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:55:44 - 00:58:49 - 00:58:54 - 00:58:55 - 00:58:57 - 01:01:30 - 01:01:31 - 01:01:38 - 01:01:43 - 01:02:18 - 01:02:21 - 01:02:21 - 01:03:12 - 01:03:13 - 01:03:16 - 01:04:15 - 01:04:18 - 01:04:19 - 01:04:55 - 01:05:00 - 01:05:02 - 01:05:05 - 01:05:25 - 01:05:27 - 01:06:27 - 01:06:29 - 01:06:38 - 01:06:45 - 01:07:00 - 01:07:04 - 01:07:15 - 01:07:29 - 01:08:04 - 01:08:12 - 01:08:51 - 01:08:51 - 01:08:52 - 01:09:00 - 01:09:02 - 01:09:35 - 01:09:45 - 01:10:21 - 01:10:21 - 01:10:33 - 01:10:34 - 01:10:35 - 01:10:40 - 01:10:43 - 01:10:45 - 01:10:51 - 01:14:54 - 01:15:04 - 01:15:11 - 01:15:12 - 01:15:18 - 01:15:23 - 01:17:09 - 01:17:13 - 01:17:19 - 01:17:56 - 01:17:59 - 01:18:22 - 01:20:53 - 01:20:55 - 01:21:27 - 01:22:11 - 01:22:13 - 01:22:32 - 01:22:32 - 01:23:51 - 01:25:28 - 01:25:34 - 01:26:10 - 01:26:10 - 01:26:31 - 01:26:38 - 01:26:44 - 01:26:50 - 01:27:02 - 01:27:54 - 01:28:01 - 01:28:11 - 01:28:16 - 01:30:06 - 01:30:10 - 01:30:48 - 01:30:52 - 01:30:56 - 01:32:09 - 01:32:17 - 01:33:33 - 01:33:36 - 01:33:36 - 01:34:12 - 01:34:15 - 01:34:57 - 01:35:00 - 01:36:38 - 01:37:41 - 01:38:00 - 01:38:16 - 01:38:19 - 01:40:49 - 01:40:59 - 01:41:23 - 01:41:27 - 01:41:42 - 01:41:45
Agendapunt 5 Voorstel betreft het vaststellen van de Financiële verordening (art 212 Gemwet) Gemeente Bergen 2023 en Financiële beleidstukken Bergen 2023.
Gemeente Bergen actualiseert financiële verordening: "Een noodzakelijke exercitie"
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de actualisatie van de financiële verordening en aanverwante beleidsnota's. Deze stap is noodzakelijk om de financiële huishouding van de gemeente aan te passen aan de nieuwste regelgeving en inzichten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de actualisatie van de financiële verordening en aanverwante beleidsnota's van de gemeente Bergen, die vijf jaar geleden zijn vastgesteld. De actualisatie is nodig vanwege wijzigingen in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en gewijzigde inzichten. Er zijn geen grote wijzigingen, maar wel verduidelijkingen en aanpassingen aan de BBV-regelgeving. Twee nieuwe nota's zijn toegevoegd: de Nota kostentoerekening tarieven en de Nota risicomanagementbeleid en weerstandsvermogen/ratio. De financiële verordening, gebaseerd op artikel 212 van de Gemeentewet, regelt de spelregels voor financieel beleid en beheer. De BUCH-gemeenten hebben ervoor gekozen om bepaalde regels in aparte nota's vast te leggen, zoals de Nota vaste activa en het Treasurystatuut. De nota's zijn geharmoniseerd voor alle BUCH-gemeenten, met ruimte voor lokale aanpassingen in grensbedragen. Het voorstel is besproken in de BUCH-raadsbrede financiële werkgroep en bevat verduidelijkende definities. De accountant heeft eerder opmerkingen gemaakt over de noodzaak van actualisatie. Het voorstel bevat geen financiële, duurzaamheids- of participatierisico's.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Actualisatie financiële verordening en aanverwante beleidsnota’s
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Actualisatie financiële verordening en aanverwante beleidsnota’s" voor de gemeente Bergen. Het doel is om de financiële verordening en bijbehorende beleidsnota’s te actualiseren, rekening houdend met wijzigingen in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) en nieuwe inzichten. Er zijn geen grote wijzigingen, maar er zijn verduidelijkingen en actualisaties doorgevoerd. Twee nieuwe nota's zijn toegevoegd: de Nota kostentoerekening tarieven en de Nota risicomanagementbeleid en weerstandsvermogen/ratio. Deze documenten zijn geharmoniseerd voor de BUCH-gemeenten en zijn besproken in de BUCH-raadsbrede financiële werkgroep.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante documenten en wijzigingen omvat die nodig zijn voor de actualisatie van de financiële verordening en beleidsnota’s. Het bevat ook een was-wordt lijst die de wijzigingen duidelijk maakt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de voorgestelde wijzigingen en nieuwe nota's te beoordelen en vast te stellen. Dit omvat het maken van keuzes over grensbedragen en de streefwaarde van de weerstandsratio.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de streefwaarde van de weerstandsratio en de omvang van het benodigde weerstandsvermogen. Er is ook ruimte voor lokale aanpassingen in grensbedragen voor besluitvorming en informatievoorziening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen en de doelen van de nieuwe nota's. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de implementatie hangt af van de naleving en monitoring.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de geactualiseerde financiële verordening en de nieuwe beleidsnota’s vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel. De participatie lijkt beperkt tot de BUCH-raadsbrede financiële werkgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het betreft voornamelijk beleidsmatige en organisatorische aanpassingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financiële verordening BUCH gemeenten Nota kostentoerekening tarieven Nota risicomanagementbeleid BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Nota reserves en voorzieningen Treasurystatuut Nota vaste activa Gemeentewet artikel 212 Weerstandsvermogen en risicomanagementVerfijning van de zoekopdracht: