12-05-2016 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Voorstel betreft kennis te nemen van het Jaarverslag Toezicht en Handhaving gemeente Bergen 2015
Gemeente Bergen Debatteert over Jaarverslag Toezicht en Handhaving 2015**
In een levendig debat besprak de gemeenteraad van Bergen het Jaarverslag Toezicht en Handhaving 2015. Het verslag, dat voldoet aan de wettelijke eisen van de Wabo, werd kritisch onder de loep genomen. De raad had vragen over de effectiviteit van het handhavingsbeleid en de communicatie met inwoners.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het Jaarverslag Toezicht en Handhaving 2015 van de gemeente Bergen. Het doel is dat de raad kennisneemt van dit jaarverslag, dat voldoet aan de wettelijke eisen van onder andere de Wabo. Het verslag beschrijft hoe de toezicht- en handhavingstaken zijn uitgevoerd en bevat informatie over de werkelijk bestede uren aan de beleidsvisie 2014-2018. Het vaststellen van het jaarverslag is verplicht volgens de Wabo en is noodzakelijk om te voldoen aan de kwaliteitseisen en om sancties van de provincie te voorkomen. Het college heeft het jaarverslag al vastgesteld en stuurt het ter informatie naar de raad en de provincie. Er zijn geen financiële middelen of externe subsidies gemoeid met dit voorstel, en er zijn geen rechtsmiddelen tegen het vaststellen van het jaarverslag.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarverslag Toezicht en Handhaving 2015 Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) Algemene plaatselijke verordening (Apv) Drank- en Horecawet Beleidsvisie 2014-2018 Uitvoeringsprogramma Interbestuurlijk toezicht Provincie Kwaliteitscriteria BeleidsregelsVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:03:16 - 00:03:34 - 00:03:53 - 00:03:59 - 00:04:04 - 00:04:16 - 00:04:43 - 00:04:47 - 00:05:29 - 00:08:11 - 00:11:22 - 00:11:27 - 00:11:59 - 00:13:04 - 00:13:12 - 00:14:42 - 00:14:53 - 00:16:49 - 00:16:51 - 00:21:05 - 00:21:30 - 00:25:08 - 00:27:29 - 00:27:35 - 00:28:49 - 00:28:52 - 00:29:05 - 00:29:53 - 00:30:15 - 00:30:18 - 00:30:26 - 00:30:48 - 00:31:01 - 00:31:12 - 00:31:36 - 00:31:58 - 00:34:34 - 00:34:36 - 00:35:47 - 00:35:49 - 00:42:28 - 00:43:18 - 00:43:26 - 00:43:37 - 00:44:47 - 00:44:49 - 00:48:25 - 00:49:17 - 00:49:32 - 00:53:05 - 00:53:07 - 00:53:31 - 00:54:40 - 00:54:42 - 00:55:02 - 00:55:51 - 00:56:35 - 00:57:25 - 00:57:31 - 00:58:58 - 01:00:15 - 01:00:18 - 01:01:13 - 01:01:16 - 01:02:46 - 01:02:51 - 01:03:47 - 01:04:12 - 01:04:44 - 01:05:26 - 01:05:34 - 01:06:29 - 01:07:38 - 01:07:42 - 01:07:47 - 01:08:11 - 01:08:56 - 01:08:59 - 01:10:16 - 01:10:25 - 01:10:29 - 01:10:53 - 01:10:59 - 01:11:23 - 01:11:51 - 01:12:04 - 01:12:39 - 01:12:41 - 01:14:15 - 01:14:20 - 01:14:33 - 01:14:38 - 01:15:55 - 01:16:04 - 01:16:33 - 01:16:48 - 01:17:17 - 01:18:35 - 01:18:43 - 01:19:37 - 01:19:54 - 01:20:20 - 01:20:31 - 01:20:33 - 01:20:44 - 01:20:47 - 01:21:31 - 01:23:09 - 01:23:20 - 01:23:38 - 01:24:25 - 01:26:59 - 01:27:05 - 01:27:11 - 01:27:39 - 01:28:10 - 01:28:14 - 01:28:20 - 01:28:22 - 01:28:33 - 01:28:38 - 01:28:49 - 01:28:58 - 01:29:05 - 01:29:07 - 01:29:11 - 01:29:28 - 01:30:19 - 01:30:28 - 01:33:43 - 01:33:45 - 01:34:16 - 01:34:24 - 01:34:56 - 01:34:59 - 01:35:22 - 01:35:27 - 01:35:29 - 01:35:41 - 01:35:55 - 01:36:44 - 01:37:00 - 01:37:26 - 01:37:31 - 01:38:29 - 01:38:34 - 01:39:31 - 01:39:33 - 01:39:54 - 01:40:24 - 01:40:48 - 01:40:51 - 01:41:40 - 01:41:42 - 01:42:18 - 01:42:20 - 01:42:59 - 01:43:06 - 01:43:12 - 01:43:46 - 01:44:52 - 01:46:22 - 01:46:30 - 01:46:33 - 01:46:38 - 01:46:47 - 01:46:51 - 01:46:59 - 01:48:55 - 01:48:58 - 01:51:32 - 01:51:37 - 01:51:56 - 01:52:27 - 01:52:32 - 01:53:17 - 01:53:20 - 01:54:04 - 01:54:18 - 01:54:57 - 01:55:02 - 01:58:24 - 01:59:34 - 02:00:12 - 02:00:39 - 02:00:43 - 02:00:53 - 02:01:10 - 02:01:14 - 02:01:24 - 02:01:45 - 02:01:52 - 02:01:56 - 02:02:17 - 02:02:22 - 02:02:26 - 02:02:32 - 02:02:37 - 02:02:42 - 02:03:22 - 02:03:30 - 02:03:33 - 02:03:41
Agendapunt 4. Voorstel betreft kennis te nemen van het Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2016
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2016, opgesteld door Esther Quaedflieg en voorgelegd aan de gemeenteraad van Bergen. Het programma beschrijft hoe de gemeente haar toezicht- en handhavingstaken invult, in overeenstemming met de wettelijke eisen van de Wabo en het Besluit omgevingsrecht (Bor). Het programma vertaalt de beleidsvisie Toezicht en Handhaving 2014-2018 naar concrete uitvoeringstaken en uren. De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van dit programma, dat door het college is vastgesteld. Het programma is verplicht en moet jaarlijks worden opgesteld, waarbij de prioriteiten zijn gebaseerd op de eerder vastgestelde beleidsvisie. Er zijn geen extra middelen nodig, aangezien het programma is afgestemd op de beschikbare capaciteit. Het college rapporteert jaarlijks aan de raad over de uitvoering via het jaarverslag.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving Beleidsvisie Wabo Omgevingsrecht (Bor) Algemene plaatselijke verordening (Apv) Drank- en Horecawet Prioriteiten Capaciteit JaarverslagVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5. Voorstel betreft het vaststellen van de derde wijziging van de Gemeenschappelijke regeling GGD Hollands Noorden
Samenvatting
De raadsvergadering van 2 juni 2016 behandelt een voorstel voor de derde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD Hollands Noorden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) op 1 januari 2015 en de fusie van de gemeenten Alkmaar, Graft-De Rijp en Schermer tot de nieuwe gemeente Alkmaar. De aanpassingen omvatten onder andere wijzigingen in de aanhef, de samenstelling van het algemeen bestuur, en de volgorde van artikelen. Ook zijn er inhoudelijke aanpassingen, zoals de toevoeging van een instructie voor de secretaris en de mogelijkheid om de directeur te schorsen. De wijziging moet worden goedgekeurd door zowel de raad als het college van Bergen. Na goedkeuring worden de besluiten aan de GR GGD toegezonden. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met deze wijziging. De wijziging is noodzakelijk vanwege wettelijke veranderingen en de gemeentelijke fusie, en er zijn geen bezwaren tegen de inhoudelijke aanpassingen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regeling GGD Hollands Noorden Wijziging Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Fusie Gemeente Alkmaar Algemeen bestuur Dagelijks bestuur Regionale samenwerking Ambtelijke werkgroepVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie nieuw overleg in bestuur GR GGD over raadsbesluit GR GGD
Samenvatting: De motie roept op tot heroverweging van een wijziging in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de GGD Hollands Noorden. De wijziging stelt dat budgettair neutrale begrotingswijzigingen niet aan de gemeenteraad hoeven te worden voorgelegd. De motie stelt dat dit in strijd is met de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en het budgetrecht van de raad ondermijnt. Het college wordt opgedragen om de wijziging opnieuw te bespreken met de GR-bestuurders en, indien nodig, een geschillenprocedure te starten. De motie benadrukt het belang van democratische controle en grip van de raad op de uitgaven van de GR.
Oordeel over de Volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig in zijn argumentatie en onderbouwing. Het verwijst naar specifieke artikelen in de wet en de GR, en legt duidelijk uit waarom de voorgestelde wijziging problematisch is. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer concrete voorbeelden of casussen om de impact van de wijziging verder te illustreren.
Rol van de Raad
De raad heeft een controlerende rol en moet ervoor zorgen dat het budgetrecht, een fundamenteel democratisch beginsel, wordt gerespecteerd. De raad moet ook beslissen of zij het college de opdracht geeft om de wijziging opnieuw te bespreken en eventueel een geschillenprocedure te starten.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de voorgestelde wijziging, die de controle op de GR-uitgaven vermindert, of het verdedigen van hun budgetrecht door de wijziging aan te vechten. Dit is een keuze tussen meer autonomie voor de GR en meer controle door de raad.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor wat het overleg of de geschillenprocedure moet bereiken. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete doelstellingen.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij het college de opdracht geeft om de wijziging opnieuw te bespreken en eventueel een geschillenprocedure te starten.
Participatie
Het voorstel zegt weinig over participatie van burgers of andere belanghebbenden. De focus ligt voornamelijk op de interne besluitvorming binnen de GR en de rol van de gemeenteraad.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel. De motie richt zich op bestuurlijke en juridische aspecten van de GR.
Financiële Gevolgen
De motie zelf heeft geen directe financiële gevolgen, maar het besluit om de wijziging aan te vechten kan indirecte kosten met zich meebrengen, zoals juridische kosten. Er wordt niet aangegeven hoe deze kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Budgetrecht Gemeenschappelijke Regeling (GR) Wet Gemeenschappelijke Regelingen Budgettair neutraal Democratische legitimatie Zienswijze Begrotingswijzigingen Uitzonderingsbepalingen Invloed gemeenteraad GeschillenprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. Voorstel betreft geen wensen en bedenkingen naar voren te brengen tegen de verkoop van de voormalige bibliotheek in Egmond aan den Hoef en het vaststellen van de daarbij behorende begrotingswijziging
Samenvatting
De raadsvergadering van 2 juni 2016 bespreekt het voorstel om de voormalige bibliotheek in Egmond aan den Hoef te verkopen aan "Eigenaren De Driehoeck". De raad besluit geen bezwaren te maken tegen de verkoop en stelt een begrotingswijziging vast. Het voorstel betreft de verkoop van een appartementsrecht van 800 m2 op de eerste etage van "De Driehoeck". De verkoop is in lijn met de Nota Vastgoed Portefeuille Management, die stelt dat vastgoed dat niet bijdraagt aan beleidsdoelen moet worden afgestoten. Albert Heijn wil 300 m2 gebruiken voor uitbreiding, terwijl de overige 500 m2 mogelijk worden ontwikkeld tot vier huurappartementen. Coltavast, de beoogde koper, is bereid het gehele appartementsrecht te verwerven. De verkoopprijs is vastgesteld op € 425.000, wat een afboeking van € 403.000 betekent gezien de huidige boekwaarde van € 828.000. De gemeente faciliteert hiermee een lokaal initiatief en speelt in op de herontwikkelingsuitdagingen van de locatie. De levering wordt verwacht in november 2016, onder voorbehoud van goedkeuring door de raad en het verkrijgen van de benodigde vergunningen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoop Bibliotheek Egmond aan den Hoef De Driehoeck Albert Heijn Coltavast Appartementen Vastgoedmarkt Omgevingsvergunning HerontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht: