27-03-2025 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:02:54 - 00:03:12 - 00:04:39 - 00:04:57 - 00:06:46 - 00:06:56 - 00:08:05 - 00:08:37 - 00:11:29 - 00:11:41 - 00:13:42 - 00:16:38 - 00:16:43 - 00:17:00 - 00:17:13 - 00:17:15 - 00:18:06 - 00:24:18 - 00:24:20 - 00:24:50 - 00:26:08 - 00:26:10 - 00:26:34 - 00:28:02 - 00:28:11 - 00:29:04 - 00:29:15 - 00:36:07 - 00:36:10 - 00:37:03 - 00:37:07 - 00:37:10 - 00:37:17 - 00:37:20 - 00:37:43 - 00:38:29 - 00:38:35 - 00:38:56 - 00:38:58 - 00:39:02 - 00:39:05 - 00:39:19 - 00:40:19 - 00:45:24 - 00:45:27 - 00:45:30 - 00:47:29 - 00:48:45 - 00:48:48
Agendapunt 4 Primus
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Vaststellen lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Vaststellen afdoeningsvoorstellen lijst moties en amendementen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Vaststellen afdoeningsadviezen lijst ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8 Voorstel betreft vaststellen van het raadscommunicatieplan gemeenteraad Bergen en de bijbehorende begrotingswijziging
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor de gemeenteraad van Bergen NH, dat op 27 maart 2025 wordt besproken, betreft de vaststelling van het Raadscommunicatieplan. Dit plan is ontwikkeld om de communicatie van de gemeenteraad te verbeteren en zichtbaarder te maken voor de inwoners. Het plan omvat kernwaarden zoals inclusiviteit, betrouwbaarheid, apolitieke en representatieve communicatie. Er zijn werkafspraken gemaakt om namens de raad als geheel te communiceren, met aandacht voor toegankelijkheid en inclusie. Het plan stelt 11 activiteiten voor, waaronder een raadsinformatiesysteem, sociale media, en educatieve programma's zoals Democracity en Politiek Actief. De uitvoering van het plan vereist een jaarlijkse investering van €81.136,- en eenmalige opstartkosten van €9.265,-. De klankbordgroep raadscommunicatie, bestaande uit vijf raadsleden, speelt een sleutelrol in de uitvoering en evaluatie van het plan. Het plan voorziet in een opstartjaar van april 2025 tot maart 2026, gevolgd door een evaluatie in 2027 om de effectiviteit en het budget te beoordelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Raadscommunicatieplan gemeenteraad Bergen NH
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Raadscommunicatieplan gemeenteraad Bergen NH". Het plan beoogt de communicatie van de gemeenteraad van Bergen te verbeteren door middel van een reeks activiteiten en initiatieven die de zichtbaarheid en betrokkenheid van de raad bij de inwoners moeten vergroten. Het plan omvat kernwaarden zoals inclusiviteit, betrouwbaarheid, apolitieke en representatieve communicatie. Er worden diverse activiteiten voorgesteld, zoals het gebruik van sociale media, educatieve programma's voor jongeren, en het organiseren van werkbezoeken. Het plan heeft een looptijd van twee jaar, met een evaluatie gepland na het eerste uitvoeringsjaar.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke opsomming van activiteiten, kernwaarden, en werkafspraken. Het bevat ook een financiële onderbouwing en een planning voor de uitvoering en evaluatie. Het lijkt volledig in termen van de informatie die nodig is om een weloverwogen besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een centrale rol in het vaststellen en uitvoeren van het communicatieplan. Raadsleden worden betrokken bij de uitvoering van activiteiten en de klankbordgroep raadscommunicatie fungeert als sparringpartner en aanspreekpunt voor de griffie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het communicatieplan, de benoeming van de klankbordgroep, en de toewijzing van financiële middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de prioritering van activiteiten en de inzet van raadsleden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) met duidelijke doelen, tijdlijnen en evaluatiemomenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt af van de beschikbaarheid van middelen en capaciteit.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het communicatieplan vast te stellen, de financiële middelen goed te keuren, en de klankbordgroep te benoemen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door activiteiten te richten op verschillende doelgroepen, waaronder jongeren en volwassenen met verschillende niveaus van politieke interesse.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in het voorstel, maar kan indirect relevant zijn bij activiteiten zoals werkbezoeken aan lokale bedrijven.
Financiële gevolgen:
De jaarlijkse kosten voor de uitvoering van het plan bedragen €81.136,-, met eenmalige opstartkosten van €9.265,-. Deze kosten vallen buiten de bestaande begroting, en er wordt voorgesteld om de benodigde begrotingswijzigingen vast te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Raadscommunicatieplan Klankbordgroep Griffie Inclusief Betrouwbaar Apolitiek Representatief Sociale media Democracity MotieawardVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Voorstel betreft optiejaren contract voor accountantsdiensten
Raad kiest voor verlenging contract met ETL ondanks tariefsverhoging
De gemeenteraad heeft besloten het contract voor accountantsdiensten met ETL te verlengen voor de boekjaren 2025, 2026 en 2027. Ondanks een tariefsverhoging wordt de verlenging als de meest efficiënte optie gezien, mede door de positieve ervaringen met de huidige dienstverlening.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 27 maart 2025 betreft de verlenging van het contract voor accountantsdiensten met ETL voor de boekjaren 2025, 2026 en 2027. Dit besluit maakt gebruik van de optiejaren die in de aanbesteding van 2021 zijn opgenomen. De verlenging wordt geadviseerd ondanks een tariefsverhoging, die als marktconform en realistisch wordt beschouwd vanwege gewijzigde wet- en regelgeving, krapte op de arbeidsmarkt en verhoogde kwaliteitseisen. Alternatieven zoals een nieuwe aanbesteding worden als onpraktisch gezien vanwege tijdsdruk en het risico van hogere tarieven. De verlenging wordt als de meest efficiënte optie beschouwd, mede omdat de huidige dienstverlening als positief wordt beoordeeld. Geheimhouding is van toepassing op de bijlagen met prijsinformatie.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Optiejaren contract voor accountantsdiensten
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het gebruik van optiejaren in het contract voor accountantsdiensten met ETL voor de boekjaren 2025, 2026 en 2027. De Europese aanbesteding voor deze diensten vond plaats in 2021 voor de jaren 2022-2024, met de mogelijkheid tot verlenging. De raadswerkgroep adviseert de verlenging vanwege marktconforme tarieven en tevredenheid over de dienstverlening. Alternatieven zoals een nieuwe aanbesteding worden als onpraktisch beschouwd vanwege tijdsdruk en mogelijke hogere tarieven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het biedt een duidelijke uitleg van de context, de overwegingen en de alternatieven. De financiële implicaties zijn echter vertrouwelijk en worden niet openbaar gedeeld.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of de optiejaren worden benut. Dit valt onder hun bevoegdheid volgens artikel 213 van de Gemeentewet, waarbij zij de accountant aanwijzen voor de controle van de jaarrekening.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het verlengen van het contract met ETL of het starten van een nieuwe aanbesteding. De keuze heeft implicaties voor kosten, continuïteit en risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de vertrouwelijkheid van financiële details beperkt de transparantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het gebruik van de optiejaren voor de accountantsdiensten.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn vertrouwelijk en worden in geheime bijlagen behandeld. De kosten worden verwerkt in de financiële rapportages van de betrokken gemeenten en de Werkorganisatie BUCH.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accountantsdiensten Optiejaren ETL BUCH-samenwerking Aanbesteding Tariefsverhoging Europese aanbesteding IPA-ACON Geheimhouding AuditcommissieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10 Voorstel betreft het vaststellen van de startnotitie programma Strand
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 27 maart 2025 betreft de vaststelling van de startnotitie voor het "Omgevingsprogramma Strand" in de gemeente Bergen. Het huidige strandbeleid, dat vijftien jaar oud is, werd in 2024 geëvalueerd en bleek verouderd. De startnotitie dient als basis voor het ontwikkelen van een nieuw, integraal strandbeleid dat beter inspeelt op de huidige ontwikkelingen en behoeften van stakeholders. Het nieuwe beleid moet een balans vinden tussen economie, recreatie, kustveiligheid en natuur. Het proces voor het opstellen van het omgevingsprogramma wordt in de startnotitie beschreven en de gemeenteraad wordt vanaf het begin betrokken om hun kaderstellende rol te vervullen. Er zijn risico's geïdentificeerd, zoals tijdsgebrek en politieke gevoeligheden, en maatregelen zijn voorgesteld om deze te mitigeren. Er is een budget van €50.000,- beschikbaar voor het actualiseren van het beleid, en participatie van inwoners en stakeholders is een belangrijk onderdeel van het proces. De planning voorziet in een reeks stappen en bijeenkomsten, met als doel het nieuwe programma begin 2026 vast te stellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Startnotitie Programma Strand
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "De Startnotitie Programma Strand vast te stellen." Het voorstel beoogt de vaststelling van een startnotitie voor het ontwikkelen van een nieuw Omgevingsprogramma Strand. Dit programma is bedoeld om het verouderde strandbeleid te actualiseren, rekening houdend met de evaluatie van 2024. Het doel is om een uitnodigende strandbeleving te creëren die aansluit bij de behoeften van bezoekers, inwoners en stakeholders, en een balans te vinden tussen economie, recreatie, kustveiligheid en natuur.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar relevante wet- en regelgeving, lokale beleidskaders en de noodzaak voor actualisatie. Er zijn echter enkele risico's en financiële aspecten die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol. Hoewel het vaststellen van het omgevingsprogramma een collegebevoegdheid is, wordt de raad betrokken vanwege het raadsbrede akkoord en het budgetrecht.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen economische ontwikkeling, recreatie, kustveiligheid en natuurbehoud. Ook moet de raad beslissen over de mate van participatie en samenwerking met stakeholders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en een tijdlijn, maar meetbare criteria voor succes ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de startnotitie vast te stellen, waarmee het proces voor het nieuwe Omgevingsprogramma Strand formeel wordt gestart.
Participatie:
Participatie is een belangrijk onderdeel van het voorstel. Er is een participatieloket geweest en er wordt een participatieplan opgesteld zodra de onderwerpen concreter zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp en wordt meegenomen in de evaluatie en ontwikkeling van het nieuwe beleid.
Financiële Gevolgen:
Er is €50.000,- begroot voor het actualiseren van het strandbeleid. Het voorstel vermeldt dat extra kosten voor toeristische analyses buiten het budget kunnen vallen, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor deze kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsprogramma Strand Strandbeleid Evaluatie Omgevingswet Participatie Duurzaamheid Stakeholders Programmabegroting 2025-2028 Omgevingsvisie Bergen Regionale Toeristische VisieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11 Voorstel betreft het vaststellen van het Normenkader gemeente Bergen 2024
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het geactualiseerde Normenkader 2024 voor de gemeente Bergen. Dit normenkader is essentieel voor de jaarrekeningcontrole, omdat het bepaalt welke externe en interne wet- en regelgeving moet worden betrokken bij de rechtmatigheidscontrole als onderdeel van de accountantscontrole. Het normenkader wordt jaarlijks bijgewerkt en vastgesteld. Voor 2024 blijft het Controleprotocol 2023-2025 van kracht. Juridische zaken hebben het normenkader geactualiseerd, met toevoegingen en verwijderingen ten opzichte van 2023, zoals weergegeven in de bijlage 'Verschillen normenkader 2024 versus 2023'. Het voorstel wordt ter vaststelling aan de raad aangeboden tijdens de raadsvergadering op 27 maart 2025. Er zijn geen alternatieven, risico's, financiële implicaties of duurzaamheidsaspecten vermeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling geactualiseerd Normenkader 2024" voor de gemeente Bergen. Het doel is om het normenkader, dat de basis vormt voor de jaarrekeningcontrole, te actualiseren en vast te stellen. Dit kader bepaalt welke externe en interne wet- en regelgeving moet worden betrokken bij de rechtmatigheidscontrole als onderdeel van de accountantscontrole. Het normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd, en het controleprotocol dat in 2023 is vastgesteld, blijft geldig tot 2025. Het voorstel bevat een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van het normenkader van 2023.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het actualiseren en vaststellen van het normenkader. Het bevat de nodige informatie over de wijzigingen en de context van het normenkader.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het geactualiseerde normenkader vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is voor de voortgang van de jaarrekeningcontrole.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel voornamelijk een technische en administratieve aard heeft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een administratieve vaststelling betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het geactualiseerde normenkader 2024 vast te stellen.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van het document.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en juridische kaders.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld, wat passend is gezien de aard van het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Jaarrekeningcontrole Controleprotocol Rechtmatigheidscontrole Accountantscontrole Juridische zaken Verdiepingsslag Verschillen Actualisatie VaststellingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12 Voorstel betreft onderzoek ondergrondse parkeergarage Schoorl
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 27 maart 2025 betreft de ontwikkeling van een parkeeroplossing in het centrum van Schoorl, gekoppeld aan de bouw van 60 extra woningen aan de Sportlaan. Het voorstel omvat de verkoop van grond voor de realisatie van een ondergrondse parkeergarage met 116 plaatsen en de aanleg van een parkeerterrein met 500 plaatsen op het terrein Buitenduin. Twee varianten voor de parkeervoorzieningen worden besproken: een combinatie van een ondergrondse parkeergarage en een bovengronds parkeerterrein, en een combinatie met een tweelaagse parkeertafel. De eerste variant wordt aanbevolen vanwege de betere financiële haalbaarheid. De plannen vereisen aanpassing van de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan voor Schoorl-centrum, en er wordt een participatieavond georganiseerd om bewoners te informeren. De financiële impact is positief, met een verwachte jaarlijkse opbrengst van €383.000,-. De uitvoering van de plannen is gepland voor het tweede en derde kwartaal van 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderzoek parkeeroplossing plan Schoorl-centrum". Het raadsvoorstel beoogt de bouw van 60 extra woningen aan de Sportlaan in Schoorl-centrum mogelijk te maken door de realisatie van een ondergrondse parkeergarage met 116 plaatsen en een parkeerterrein op het terrein Buitenduin met 500 parkeerplaatsen. Het voorstel omvat ook de aanpassing van de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan voor Schoorl-centrum en het starten van de voorbereiding voor de vraag aan marktpartijen voor de realisatie van de parkeergarage en woningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke financiële ramingen en varianten voor de parkeeroplossingen. Het bevat ook informatie over de stedenbouwkundige en financiële implicaties, evenals participatie en duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de verkoop van de grond en de aanpassing van de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan. De raad moet ook de politieke afweging maken tussen de verschillende varianten van de parkeeroplossingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen de voorgestelde varianten voor de parkeeroplossingen, waarbij financiële haalbaarheid, ruimtelijke impact en duurzaamheid in overweging moeten worden genomen. Ook moet de raad beslissen over de verkoop van gemeentegrond en de aanpassing van de stedenbouwkundige plannen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van aantallen parkeerplaatsen en woningen. Het is haalbaar en tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de raad moet de balans tussen ruimtelijke impact en financiële haalbaarheid zorgvuldig afwegen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van het voorstel, inclusief de verkoop van de grond en de keuze voor een van de parkeeroplossingsvarianten.
Participatie:
Het voorstel voorziet in een participatieavond voor bewoners van Schoorl-centrum om de wijzigingen in de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan te bespreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het parkeerterrein wordt voorzien van graskeien voor waterdoorlatendheid en groen wordt ingepakt.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief, met een verwachte jaarlijkse opbrengst van €383.000,- voor variant 1. De kosten en opbrengsten zijn gedetailleerd uitgewerkt, en de verkoop van parkeerplaatsen en gemeentegrond dekt de kosten van de ondergrondse parkeergarage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeergarage Sportlaan Buitenduin Schoorl-centrum Woningen Parkeerplaatsen Ondergronds Stedenbouwkundige visie Beeldkwaliteitsplan ParkeerdrukmetingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Voorstel betreft geen wensen en bedenkingen in te brengen tegen verkoop van een perceel grond aan de Sportlaan 5 Schoorl
Gemeentegrond Schoorl: Kans voor Jongeren en Senioren Gemist?
De gemeenteraad van Schoorl debatteerde over de verkoop van gemeentegrond aan de Sportlaan 5, waar plannen zijn voor de bouw van een twee-onder-een-kapwoning en een eigentijdse stolpboerderij. Hoewel het voorstel in lijn is met de stedenbouwkundige visie, klonk er kritiek op het beperkte aantal woningen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de verkoop van gemeentegrond aan de Sportlaan 5 in Schoorl, waar een twee-onder-een-kapwoning en een stolpboerderij zullen worden gebouwd. Deze ontwikkeling is in lijn met de stedenbouwkundige visie en het beeldkwaliteitsplan voor het Schoorl-centrum. Het college stelt voor om de grond via een tender te verkopen, waarbij de architectuur en verkoopprijs cruciaal zijn. De stolpboerderij, die twee woningen omvat, moet eigentijds worden vormgegeven en fungeert als een belangrijk markeringspunt in het nieuwe centrum. Daarom wordt een prijsvraag voor het ontwerp voorgesteld. Het taxatierapport is geheim vanwege de economische belangen van de gemeente. De raad wordt gevraagd geen bezwaren tegen de verkoop in te brengen. De uitvoering van de tender is gepland voor het tweede en derde kwartaal van 2025, met de uitwerking van het ontwerp en de koopovereenkomst in het vierde kwartaal van 2025. Risico's zijn onder meer het niet plaatsvinden van de verkoop als er geen goed ontwerp wordt gepresenteerd. Duurzaamheidseisen worden meegenomen in de beoordeling van het bouwplan.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop grond Sportlaan 5 ten behoeve van de bouw van een twee-onder-een-kap-woning en een stolpboerderij". Het plan is om gemeentegrond te verkopen voor de bouw van deze woningen, waarbij de architectuur en verkoopprijs cruciaal zijn. De verkoop zal via een tender verlopen, met een prijsvraag voor de stolpboerderij om eigentijdse ontwerpen te stimuleren. De verkoopprijs is nog geheim vanwege de onderhandelingspositie van de gemeente. De raad wordt gevraagd geen wensen of bedenkingen te uiten tegen deze verkoop.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de procedure, de reden voor geheimhouding, en de betrokken kaders. Echter, details over de exacte duurzaamheidseisen en participatieprocessen zijn beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet besluiten of zij wensen of bedenkingen hebben tegen de verkoop van de grond. Dit is een formele goedkeuring van de verkoopprocedure.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de verkoop onder de voorgestelde voorwaarden en of zij de geheimhouding van het taxatierapport steunen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot duurzaamheid en participatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de duurzaamheidseisen zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten geen wensen of bedenkingen in te brengen tegen de verkoop van de grond.
Participatie:
Participatie is beperkt tot de procedure voor de omgevingsvergunning, wat betekent dat er mogelijk weinig directe invloed van burgers is op het ontwerp.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de beoordeling van het bouwplan voor de stolpboerderij, maar specifieke eisen worden niet genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk, aangezien de verkoopprijs geheim is. Een begrotingswijziging wordt later aan de raad voorgelegd zodra het definitieve bedrag bekend is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkoop grond Sportlaan 5 Twee-onder-een-kap-woning Stolpboerderij Stedenbouwkundige visie Schoorl-centrum Beeldkwaliteitsplan Schoorl-centrum Tenderprocedure Taxatierapport Geheimhouding DuurzaamheidseisenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:51:46 - 00:51:59 - 00:51:59 - 00:52:28 - 00:52:28 - 00:52:32 - 00:52:32 - 00:52:40 - 00:52:40 - 00:52:56 - 00:52:56 - 00:53:03 - 00:53:06 - 00:53:20 - 00:53:21 - 00:53:24 - 00:53:38 - 00:53:42 - 00:53:46 - 00:53:47 - 00:53:53 - 00:53:53 - 00:54:06 - 00:54:06 - 00:54:08 - 00:54:15 - 00:54:16 - 00:54:18 - 00:54:31 - 00:54:37
Agendapunt 14 Voorstel betreft voor Zuilenhof aan de Oude Bergerweg 2 de nota van zienswijze vast te stellen en een VVGB af te geven
Zorgappartementen in Bergen: Raad stemt in met omstreden plan
De gemeenteraad van Bergen heeft groen licht gegeven voor de bouw van 26 zorgappartementen op het terrein van de monumentale villa 'Zuilenhof' aan de Oude Bergerweg. Ondanks zorgen over verkeersdrukte en parkeeroverlast, stemde de raad unaniem in met het voorstel.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning voor het afwijken van het bestemmingsplan om 26 zorgappartementen te realiseren op het adres Oude Bergerweg 2 in Bergen, bekend als het 'Zuilenhof'. Het plan omvat zowel de bestaande monumentale villa als een nieuwe aanbouw. De zorgappartementen zijn bedoeld voor ouderen om langer zelfstandig te wonen en bieden 24-uurszorg en diverse faciliteiten. Omdat het plan in strijd is met het huidige bestemmingsplan, is een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) van de raad vereist. Er zijn 53 zienswijzen ingediend, wat tot enkele aanpassingen heeft geleid. De raad wordt geadviseerd de Nota Zienswijzen vast te stellen en de VVGB af te geven, waarna de omgevingsvergunning kan worden verleend. De kosten en eventuele planschade zijn voor rekening van de aanvrager. Het project moet voldoen aan duurzaamheidseisen en er is een participatietraject met omwonenden doorlopen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanvraag omgevingsvergunning afwijken bestemmingsplan / VVGB - Oude Bergerweg 2 Bergen (26 zorgappartementen, het 'Zuilenhof')". Het plan is om 26 zorgappartementen te realiseren in een monumentale villa en een nieuwe aanbouw. Deze appartementen zijn bedoeld voor ouderen om zelfstandig te wonen met 24-uurs zorg en diverse faciliteiten. Het project vereist een afwijking van het bestemmingsplan en een Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) van de gemeenteraad. Er zijn zienswijzen ingediend, waarvan enkele tot aanpassingen hebben geleid. De raad moet de Nota Zienswijzen vaststellen en de VVGB afgeven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de aanvraag, de noodzaak van een VVGB, de zienswijzen en de aanpassingen die daarop zijn gemaakt. Er zijn ook bijlagen die verdere details bieden.
Rol van de Raad:
De raad moet de Nota Zienswijzen vaststellen en beslissen over het afgeven van de VVGB. Dit is een cruciale stap in het proces, aangezien zonder VVGB de omgevingsvergunning niet kan worden verleend.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de VVGB afgeven, wat betekent dat zij akkoord gaan met de afwijking van het bestemmingsplan voor dit project. Dit vereist een afweging van de ruimtelijke en maatschappelijke voordelen tegen eventuele bezwaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties voor de lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige vergunningen kan als een onzekerheid worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Zienswijzen vast te stellen en de VVGB af te geven, zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Participatie:
Er is een participatietraject geweest met informatiebijeenkomsten voor omwonenden. De resultaten hiervan zijn verwerkt in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. Het project moet voldoen aan wettelijke duurzaamheidseisen en gemeentelijk beleid, met specifieke maatregelen die in de omgevingsvergunning worden opgenomen.
Financiële Gevolgen:
De kosten van het bouwplan zijn voor de aanvrager. Eventuele planschade en monitoring van parkeerdruk zijn ook voor rekening van de aanvrager. De gemeente ontvangt leges voor de vergunningaanvraag.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Zorgappartementen Zuilenhof Rijksmonument VVGB (Verklaring Van Geen Bedenkingen) Nota Zienswijzen Duurzaamheid Participatie BouwregelsVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:55:12 - 00:56:02 - 00:56:52 - 00:57:03 - 00:57:21 - 00:57:44 - 00:59:25 - 00:59:29 - 00:59:39 - 00:59:48 - 01:00:33 - 01:00:59 - 01:03:23 - 01:03:26 - 01:04:04 - 01:04:09 - 01:04:11 - 01:04:35 - 01:04:35 - 01:04:59 - 01:05:03 - 01:05:53 - 01:05:55 - 01:06:01 - 01:06:10 - 01:06:14 - 01:06:28 - 01:07:53 - 01:08:24 - 01:10:18 - 01:10:23 - 01:10:24 - 01:10:54 - 01:12:05 - 01:12:20 - 01:13:35 - 01:14:08 - 01:16:26 - 01:16:32 - 01:16:54 - 01:16:55 - 01:17:08 - 01:17:09 - 01:17:09 - 01:17:43 - 01:17:43 - 01:18:18 - 01:18:21 - 01:18:37 - 01:18:38 - 01:18:50 - 01:18:51 - 01:19:01 - 01:19:06 - 01:20:05 - 01:20:23 - 01:20:26 - 01:21:36 - 01:21:38 - 01:22:16 - 01:22:18 - 01:22:20 - 01:22:30 - 01:22:41 - 01:22:57 - 01:23:33 - 01:23:41 - 01:25:01
Agendapunt 15a Moties vreemd
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:25:02 - 01:25:39 - 01:25:53 - 01:25:58 - 01:27:10 - 01:27:23 - 01:27:42 - 01:27:52 - 01:27:57 - 01:28:05 - 01:28:26 - 01:28:53 - 01:31:13 - 01:31:23 - 01:31:25 - 01:31:32 - 01:32:09 - 01:32:13 - 01:32:18 - 01:32:20 - 01:32:56 - 01:32:57 - 01:32:57 - 01:32:58 - 01:33:00 - 01:33:06 - 01:33:35 - 01:34:00 - 01:34:20 - 01:34:55 - 01:35:20 - 01:35:24 - 01:35:25 - 01:35:29 - 01:35:48 - 01:41:17 - 01:41:29 - 01:41:32 - 02:19:00 - 02:19:58 - 02:21:37 - 02:22:00 - 02:22:42 - 02:22:59 - 02:23:08 - 02:23:41 - 02:24:02 - 02:24:02 - 02:24:03 - 02:24:06 - 02:24:23 - 02:26:37 - 02:26:50