15-12-2016 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 01. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:37:57 - 00:38:02 - 00:38:12 - 00:38:23 - 00:38:29 - 00:38:33 - 00:38:59 - 00:39:30 - 00:39:36 - 00:39:47 - 00:39:54 - 00:40:01 - 00:40:05 - 00:42:36 - 00:42:53 - 00:44:19 - 00:44:30 - 00:44:36 - 00:44:40 - 00:44:44 - 00:44:48 - 00:44:51 - 00:45:01 - 00:45:17 - 00:45:23 - 00:45:31
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 29 november 2016
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Verzamellijst ingekomen stukken van de raad van 15 december 2016 week 45 tot en met week 49
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie D66 iinzake de omgevingswet
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.4 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie Gemeentebelangen inzake beelden/kunstwerken in de openbare ruimte
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 04. Voorstel betreft de Nota zienswijzen en het bestemmingsplan 2e herziening Egmonden gewijzigd vast te stellen
Raad Egmond Herstelt Bestemmingsplanfouten: "Een Stap in de Juiste Richting"
In een poging om eerdere fouten in het bestemmingsplan van de Egmonden te corrigeren, heeft de gemeenteraad op 15 december 2016 ingestemd met de tweede herziening van het plan. Het voorstel, opgesteld door Simon van Dam, beoogt vooral om recreatieve functies te herstellen die in het huidige plan per abuis waren geschrapt.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 december 2016, opgesteld door Simon van Dam, betreft de vaststelling van het bestemmingsplan "2e herziening Egmonden". Het doel is om fouten in de huidige bestemmingsplannen voor de kernen van Egmond en de Boulevard te corrigeren, waarbij enkele percelen per abuis de verkeerde bestemming hebben gekregen. Dit betreft met name recreatieve functies die eerder waren toegestaan, maar in het huidige plan niet meer. Het voorstel beoogt deze bestemmingen te herstellen om claims op planschade te voorkomen. Het ontwerp bestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn 12 zienswijzen ontvangen. Enkele wijzigingen zijn aangebracht, zoals het verwijderen van het plandeel aan de Slotweg 1 vanwege parkeermogelijkheden en het opnemen van een recreatiewoning aan de Julianastraat 68. Bij instemming van de raad wordt het vaststellingsbesluit gepubliceerd en kunnen belanghebbenden beroep instellen. Het bestemmingsplan treedt in werking na afloop van de beroepstermijn, tenzij er een beroepschrift wordt ingediend. De plankosten vallen binnen het bestaande budget en er zijn geen externe subsidiebronnen betrokken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan 2e herziening Egmonden". Het doel is om planologische fouten in de huidige bestemmingsplannen van Egmond te corrigeren. Dit betreft met name het herstellen van recreatieve functies die per abuis zijn wegbestemd, zoals bij appartementencomplexen aan de Boulevard. Het plan voorkomt mogelijke planschadeclaims en herstelt bestaande rechten. Er zijn 12 zienswijzen ontvangen, waarvan enkele buiten het plangebied vallen. Wijzigingen zijn opgenomen in de Nota zienswijzen. Het voorstel vraagt de raad om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor. De bijlagen, zoals de Nota zienswijzen, bieden verdere context.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van bestemmingsplannen. Dit voorstel vereist een besluit van de raad om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, rekening houdend met de belangen van eigenaren en de ruimtelijke visie van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de gevolgen van het niet oplossen van parkeerproblemen bij Slotweg 1 zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen, wat publicatie en een beroepstermijn in gang zet.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie. Er zijn inspraakmomenten geweest, zoals een inloopavond en een inzageperiode voor het ontwerpplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De plankosten vallen binnen het bestaande budget. Het voorstel minimaliseert het risico op vergoedbare planschade. Er zijn geen externe subsidies of significante financiële risico's vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Egmonden Recreatief gebruik Zienswijzen Appartementencomplexen Plangebied Planschade Terrasflats Julianastraat SlotwegVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 05. Voorstel betreft een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor de nieuwbouw van een jeugdcentrum aan de Visweg 45a te Egmond-Binnen
Jeugdcentrum Egmond-Binnen: Bouw kan eindelijk hervat worden
Na een tumultueuze start zonder geldige vergunning, lijkt de bouw van het nieuwe jeugdcentrum aan de Visweg 45 A in Egmond-Binnen weer op de rails te staan. De gemeenteraad heeft ingestemd met de benodigde 'verklaring van geen bedenkingen', waardoor de omgevingsvergunning alsnog verleend kan worden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de nieuwbouw van een jeugdcentrum (JOEB) aan de Visweg 45 A te Egmond-Binnen. Het college had eerder een omgevingsvergunning verleend via de reguliere procedure, maar na bezwaar en beroep van een omwonende bleek dat de uitgebreide procedure gevolgd had moeten worden. Hierdoor is de bouw zonder geldige vergunning gestart. Een nieuwe aanvraag volgens de uitgebreide procedure is ingediend, waarbij een 'verklaring van geen bedenkingen' van de raad nodig is. De raad wordt geadviseerd deze verklaring af te geven, zodat de omgevingsvergunning verleend kan worden en de bouw hervat kan worden. De gemeente financiert grotendeels de bouw en heeft al middelen beschikbaar gesteld. Er zijn geen planologische of milieutechnische belemmeringen voor de vergunningverlening. De bouw van het jeugdcentrum is belangrijk voor de herhuisvesting van de jongerenorganisatie en het verbeteren van de sociale veiligheid in de omgeving.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Omgevingsvergunning nieuwbouw jeugdcentrum JOEB - Visweg 45 A te Egmond-Binnen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Omgevingsvergunning nieuwbouw jeugdcentrum JOEB - Visweg 45 A te Egmond-Binnen". Het college vraagt de raad om een 'verklaring van geen bedenkingen' af te geven voor de nieuwbouw van een jeugdcentrum. Het oorspronkelijke besluit om een omgevingsvergunning te verlenen via de reguliere procedure werd aangevochten, waarna het college besloot dat de uitgebreide procedure gevolgd moest worden. Het jeugdcentrum is belangrijk voor de sociale veiligheid en herhuisvesting van jongeren. De raad moet nu beslissen of zij de verklaring afgeven, zodat de bouw kan worden hervat.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat achtergrondinformatie, de noodzaak van de uitgebreide procedure, en de betrokken partijen. Er zijn echter enkele financiële details die nog moeten worden uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet een 'verklaring van geen bedenkingen' afgeven, wat een noodzakelijke stap is voordat het college de omgevingsvergunning kan verlenen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de bouw van het jeugdcentrum op deze locatie steunen, rekening houdend met de sociale en planologische voordelen en de bezwaren van omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen voor de hervatting van de bouw en de financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de 'verklaring van geen bedenkingen' afgeven, zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend en de bouw kan worden hervat.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. Het ontwerpbesluit lag ter inzage en er kon een zienswijze worden ingediend, maar er was geen uitgebreid burgerparticipatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële middelen voor de bouw zijn reeds gedekt in de gemeentebegroting en er zijn subsidies van het Oranjefonds en VSB fonds. Er zijn echter nog onduidelijkheden over de kosten van het hervatten van de bouw en mogelijke overschrijdingen, die later moeten worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Nieuwbouw Jeugdcentrum JOEB Egmond-Binnen Bezwaarprocedure Ruimtelijke onderbouwing Sociale veiligheid Zienswijze Dorpshuis ‘De Schulp’ SubsidiebronnenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06. Voorstel betreft het bestemmingsplan Woningbouw en Agrarisch bedrijf Hargerweg, Groet inclusief de Nota beantwoording zienswijzen, met de daarin opgenomen wijzigingen vast te stellen, de beeldkwaliteitsplannen Hargerweg 2 te Groet en Nieuw boerenerf
Raad stemt in met verplaatsing melkveehouderij en woningbouw in Groet
Tijdens de raadsvergadering van 15 december 2016 werd het voorstel om het bestemmingsplan "Woningbouw en agrarisch bedrijf Hargerweg, Groet" vast te stellen, unaniem aangenomen. Dit plan maakt de verplaatsing van een melkveehouderij naar de Groeterpolder en de bouw van vijf woningen op de oude locatie mogelijk.
Samenvatting
De raadsvergadering van 15 december 2016 behandelt het voorstel om het bestemmingsplan "Woningbouw en agrarisch bedrijf Hargerweg, Groet" en de bijbehorende beeldkwaliteitsplannen vast te stellen. Dit plan maakt de verplaatsing van een melkveehouderij naar de Groeterpolder en de bouw van vijf woningen op de oude locatie mogelijk. Het proces heeft een lange voorgeschiedenis en is nu in de afrondende fase. Er zijn zienswijzen ingediend door de provincie Noord-Holland en het Hoogheemraadschap, die deels zijn verwerkt in de plannen. De provincie had opmerkingen over de ruimtelijke inpassing, wat heeft geleid tot aanpassingen in het beeldkwaliteitsplan. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het voorstel, zodat het vaststellingsbesluit kan worden gepubliceerd. Dit is noodzakelijk om nog gebruik te kunnen maken van de oude Ruimte voor Ruimte regeling. Er zijn geen alternatieve mogelijkheden om het doel te bereiken, en de plankosten zijn voor rekening van de initiatiefnemer.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen nota zienswijzen, ontwerp bestemmingsplan 'Woningbouw en agrarisch bedrijf Hargerweg, Groet' en beeldkwaliteitsplannen". Het plan faciliteert de verplaatsing van een melkveehouderij naar de Groeterpolder en de bouw van vijf woningen op de oude locatie. Dit is het resultaat van 15 jaar planvorming. Het bestemmingsplan en de beeldkwaliteitsplannen zijn aangepast na zienswijzen van de provincie en het Hoogheemraadschap. De raad wordt gevraagd om het plan vast te stellen, zodat het binnen de oude Ruimte voor Ruimte regeling valt, die verplaatsingskosten dekt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de voorgeschiedenis, de zienswijzen en de aanpassingen die zijn gemaakt. Echter, er is beperkte informatie over de financiële dekking van eventuele risico's.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om bestemmingsplannen vast te stellen. In dit geval moet de raad beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de beeldkwaliteitsplannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde verplaatsing en woningbouw, rekening houdend met de zienswijzen en de noodzaak om binnen de oude regeling te blijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline van 14 januari 2017. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van financiële risico's en duurzaamheid.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de beeldkwaliteitsplannen vast te stellen.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie, maar er is wel overleg geweest met betrokken instanties en adviseurs.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen van de gemeente gemoeid. Plankosten zijn voor de initiatiefnemer en eventuele planschade is afgedekt. Er is geen informatie over externe subsidies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Woningbouw Agrarisch bedrijf Hargerweg Groet Beeldkwaliteitsplan Zienswijzen Melkveehouderij Ruimte voor Ruimte regeling Provincie Noord-HollandVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 07. Voorstel betreft het bestemmingsplan Herenweg 58 en het bestemmingsplan Jan Apeldoornweg 4, inclusief de nota zienswijzen, vast te stellen
Samenvatting
De raadsvergadering van 15 december 2016 behandelt het voorstel om de bestemmingsplannen voor Herenweg 58 in Egmond Binnen en Jan Apeldoornweg 4 in Bergen vast te stellen. Het plan voor Herenweg 58 omvat de bouw van vijf woningen, terwijl het plan voor Jan Apeldoornweg 4 voorziet in 17 woningen, waarvan zes in de sociale sector. Er zijn zienswijzen ingediend tegen het plan voor Jan Apeldoornweg 4, met name gericht op verkeersafwikkeling, privacy, bouwhoogte en doelgroep. Deze zienswijzen hebben geleid tot aanpassingen in het plan, waarbij gestapelde woningbouw is vervangen door grondgebonden woningen. Na vaststelling worden de plannen gepubliceerd en treedt een beroepstermijn van zes weken in werking. Indien geen beroep wordt ingesteld, worden de plannen onherroepelijk. Eventuele planschadekosten worden door de initiatiefnemers vergoed.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen bestemmingsplannen Herenweg 58 en Jan Apeldoornweg 4
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van bestemmingsplannen voor Herenweg 58 in Egmond Binnen en Jan Apeldoornweg 4 in Bergen. De bedrijven Min en Tambach worden verplaatst naar het MAG complex, waardoor de vrijgekomen locaties worden bestemd voor woningbouw. Het plan voor Herenweg 58 omvat vijf woningen, terwijl Jan Apeldoornweg 4 voorziet in 17 woningen, waarvan zes in de sociale sector. Zienswijzen over Jan Apeldoornweg 4 leidden tot aanpassingen, zoals het vervangen van gestapelde woningbouw door grondgebonden woningen. De raad wordt gevraagd de bestemmingsplannen vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de bestemmingsplannen, de zienswijzen en de wijzigingen die zijn doorgevoerd. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële dekking en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om bestemmingsplannen vast te stellen. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad de plannen beoordeelt en goedkeurt.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de vaststelling van de bestemmingsplannen, rekening houdend met de zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen. Er moet een balans worden gevonden tussen woningbouwbehoeften en de bezwaren van omwonenden.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en tijdlijnen bevat, ontbreekt het aan meetbare duurzaamheidsdoelen en financiële specificaties. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in de woonbestemming kan voor interpretatieverschillen zorgen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de bestemmingsplannen voor Herenweg 58 en Jan Apeldoornweg 4 vaststelt, inclusief de voorgestelde wijzigingen.
Participatie
Er is sprake van burgerparticipatie, aangezien zienswijzen zijn ingediend en beantwoord. Externe communicatie is echter niet uitgebreid besproken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. Eventuele planschadekosten worden door de initiatiefnemers vergoed, maar er is geen verdere financiële dekking of subsidiebronnen vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplannen Woningbouw Zienswijzen Sociale woningen Verkeersafwikkeling Gestapelde woningbouw Grondgebonden woningen Privacy Hoogtematen ErfbebouwingsregelingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 08. Voorstel betreft het bestemmingsplan Nieuwedam 2 Schoorl vast te stellen
Raad Schoorl stemt unaniem in met flexibel bestemmingsplan voor Nieuwedam 2
De gemeenteraad van Schoorl heeft zonder tegenstemmen ingestemd met het nieuwe bestemmingsplan voor Nieuwedam 2. Dit plan maakt de verplaatsing van een bouwvlak voor een bedrijfswoning mogelijk, wat meer flexibiliteit biedt voor de aanvrager.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan 'Nieuwedam 2 Schoorl'. Het plan beoogt de verplaatsing van een bouwvlak voor een bedrijfswoning binnen de bestemming "Bedrijf" aan de Nieuwedam 2 in Schoorl. De wijziging is nodig omdat de gewenste locatie voor de bedrijfswoning in het noordwestelijke deel van het bouwvlak ligt, waar volgens het huidige bestemmingsplan geen bedrijfswoning is toegestaan. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, waardoor het bestemmingsplan kan worden vastgesteld. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan vast te stellen, wat meer flexibiliteit biedt voor de positionering van de bedrijfswoning. De kosten en eventuele planschade zijn voor rekening van de aanvrager. Na vaststelling wordt het besluit gepubliceerd en treedt het bestemmingsplan in werking na afloop van de beroepstermijn, mits er geen beroepschrift is ingediend.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen bestemmingsplan 'Nieuwedam 2 Schoorl'
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan 'Nieuwedam 2 Schoorl'. Het plan beoogt de verplaatsing van een bouwvlak voor een bedrijfswoning binnen de bestemming “Bedrijf” aan de Nieuwedam 2 in Schoorl. De wijziging is nodig omdat de huidige locatie van de bedrijfswoning niet overeenkomt met de gewenste locatie volgens het geldende bestemmingsplan. Door de functie scheidende lijn te verwijderen, ontstaat er meer flexibiliteit voor de positionering van de bedrijfswoning. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, waardoor het plan nu ter vaststelling aan de raad wordt voorgelegd.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de aanleiding, procedure, en de gevolgen van het vaststellen van het bestemmingsplan. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de betrokken partijen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een kaderstellende en besluitvormende taak waarbij de raad de uiteindelijke goedkeuring verleent aan de voorgestelde wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan. Dit omvat het afwegen van de belangen van de aanvrager tegen mogelijke bezwaren van omwonenden en andere belanghebbenden, hoewel er geen zienswijzen zijn ingediend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld over de impact van de wijziging. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel aangetroffen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan 'Nieuwedam 2 Schoorl' vast te stellen, waarmee de voorgestelde wijzigingen officieel worden goedgekeurd.
Participatie:
Er is geen sprake geweest van burgerparticipatie in de vorm van overleg met adviseurs burgerparticipatie. Externe communicatie is wel gevoerd met relevante instanties zoals de RUD, Provincie en Hoogheemraadschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op de ruimtelijke ordening en de flexibiliteit van de bouwmogelijkheden.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien alle kosten, inclusief eventuele planschade, voor rekening van de aanvrager zijn. Dit is contractueel vastgelegd voordat het bestemmingsplan wordt vastgesteld. Er zijn geen externe subsidiebronnen betrokken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nieuwedam 2 Schoorl Bedrijfswoning Bouwvlak Verbeelding Omgevingsvergunning Zienswijzen Postzegelbestemmingsplan Beroepstermijn PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09. Voorstel betreft in te stemmen met het Splitsingsbeleid gemeente Bergen 2016
Bergen Stemt In met Verruiming Splitsingsbeleid: "Een Stap Vooruit voor Woningaanbod"
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het vernieuwde 'Splitsingsbeleid gemeente Bergen 2016'. Het beleid, dat sinds 2014 van kracht is binnen de bebouwde kom, wordt aangepast om het splitsen van woningen te vergemakkelijken zonder de omgeving te benadelen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het 'Splitsingsbeleid gemeente Bergen 2016', dat de raad wordt gevraagd goed te keuren. Het beleid, dat sinds 2014 van kracht is binnen de bebouwde kom, wordt geëvalueerd en er worden wijzigingen voorgesteld. Het doel is om het splitsen van woningen mogelijk te maken zonder de omgeving onevenredig te benadelen. Er zijn 17 zaken getoetst aan het beleid, waarvan de helft passend was. De belangrijkste strijdigheden betroffen parkeren, volume en afstand tot erfgrenzen. Er is een BOT-sessie gehouden waarin werd gediscussieerd over het verruimen van het beleid en het opstellen van beleid voor het buitengebied, dat pas in werking treedt na de nieuwe provinciale verordening. De wijzigingen binnen de bebouwde kom omvatten onder andere het verlagen van de minimale grootte van woningen en percelen voor splitsing. Voor het buitengebied wordt maatwerk voorgesteld. Het beleid heeft ter inzage gelegen zonder inspraakreacties. Bij instemming wordt een kader gecreëerd voor het splitsen van woningen binnen en buiten de bebouwde kom. Het college is bevoegd gezag voor omgevingsvergunningen, en de raad dient enkel met het beleid in te stemmen. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel, en alle kosten liggen bij de aanvrager.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Splitsingsbeleid gemeente Bergen 2016". Het betreft een evaluatie en herziening van het splitsingsbeleid voor woningen binnen de bebouwde kom, dat sinds 2014 van kracht is. Het voorstel introduceert wijzigingen om het beleid te verruimen en stelt nieuw beleid voor het buitengebied voor, dat pas in werking treedt na de nieuwe provinciale verordening. De evaluatie toont aan dat ongeveer de helft van de aanvragen binnen het huidige beleid past. Het voorstel beoogt duidelijkheid te scheppen over de voorwaarden voor het splitsen van woningen, met aandacht voor de impact op de omgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een evaluatie van het huidige beleid, voorgestelde wijzigingen, en een nieuw beleid voor het buitengebied. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of een uitgebreide participatieparagraaf.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voorgestelde beleid. Hoewel het college bevoegd is om omgevingsvergunningen te verlenen, is de instemming van de raad nodig om het beleidskader vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van verruiming van het splitsingsbeleid en de timing van de invoering van het beleid voor het buitengebied, rekening houdend met de provinciale verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de provinciale verordening kan voor onzekerheid zorgen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het 'Splitsingsbeleid gemeente Bergen 2016', waarmee een kader wordt gecreëerd voor het splitsen van woningen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest; het beleid heeft ter inzage gelegen, maar er zijn geen inspraakreacties ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente; de kosten liggen bij de aanvrager. Er wordt een planschadeverhaalovereenkomst afgesloten om eventuele planschade te dekken. Er zijn geen externe subsidiebronnen van toepassing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Splitsingsbeleid Bebouwde kom Buitengebied Evaluatie Omgevingsvergunning Provinciale verordening Maatwerk Straatbeeld Erfgrens PlanschadeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. Voorstel betreft het vaststellen van de Parkeerverordening 2017
Raad Stemt in met Ongewijzigde Parkeerverordening 2017
Tijdens de raadsvergadering van 15 december 2016 werd zonder veel discussie ingestemd met de Parkeerverordening 2017. Deze verordening, die het fiscaal parkeren in de gemeente reguleert, blijft ongewijzigd ten opzichte van 2016 en treedt per 1 januari 2017 in werking.
Samenvatting
De raadsvergadering van 15 december 2016 behandelt het voorstel om de Parkeerverordening 2017 vast te stellen. Deze verordening regelt het fiscaal parkeren in de gemeente, zoals betaald parkeren en vergunninghoudersgebieden. Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van de Parkeerverordening 2016, waardoor de verordening ongewijzigd kan worden vastgesteld. Het vaststellen van de verordening is een bevoegdheid van de raad en de Parkeerverordening 2017 zal per 1 januari 2017 in werking treden. De financiële gevolgen zijn opgenomen in de begroting van 2017. Externe communicatie over de verordening zal plaatsvinden via lokale nieuwsbladen en de gemeentelijke website. Er zijn geen externe subsidiebronnen of significante risico's verbonden aan dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Parkeerverordening 2017". Het voorstel betreft de vaststelling van de Parkeerverordening 2017, die het fiscaal parkeren in de gemeente regelt, inclusief betaald parkeren en vergunninghoudersgebieden. De verordening is voor het laatst gewijzigd op 10 december 2015 en er zijn geen veranderingen ten opzichte van de Parkeerverordening 2016. Het voorstel vraagt de raad om de verordening ongewijzigd vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het duidelijk de inhoud en het doel van de verordening beschrijft. Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van de vorige versie, wat de eenvoud van het voorstel benadrukt.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de parkeerverordening vast te stellen. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad het beleid voor fiscaal parkeren in de gemeente bepaalt.
Politieke keuzes:
Er zijn geen nieuwe politieke keuzes te maken, aangezien de verordening ongewijzigd blijft ten opzichte van de vorige versie. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de continuering van het bestaande beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het per 1 januari 2017 in werking treedt. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of resultaten, maar gezien de aard van het voorstel is dit wellicht niet noodzakelijk. Er zijn geen inconsequenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Parkeerverordening 2017 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie geweest bij het opstellen van deze verordening. Externe communicatie vindt plaats via lokale nieuwsbladen en de gemeentelijke website.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De verordening vormt de basis voor het heffen van parkeerbelasting en het verstrekken van vergunningen. De financiële gevolgen zijn opgenomen in de begroting van 2017. Er zijn geen externe subsidiebronnen en de risico's zijn niet opgenomen in het risicomanagementsysteem.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerverordening 2017 Fiscaal parkeren Betaald parkeren Vergunninghoudersgebieden Gemeente Raadsbevoegdheid Burgerparticipatie Externe communicatie Parkeerbelasting Begroting 2017Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. Voorstel betreft het vaststellen van de verordening tot wijziging van de Huisvestingsverordening 2015
Raad Bergen stemt unaniem in met wijzigingen Huisvestingsverordening
De gemeenteraad van Bergen heeft op 15 december 2016 unaniem ingestemd met de voorgestelde wijzigingen in de Huisvestingsverordening van 2015. Het voorstel, opgesteld door Janine Sanders, beoogt zowel noodzakelijke als wenselijke aanpassingen door te voeren. De wijzigingen moeten per 1 januari 2017 van kracht worden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 december 2016, opgesteld door Janine Sanders, betreft de wijziging van de Huisvestingsverordening gemeente Bergen 2015. De raad wordt gevraagd om de voorgestelde wijzigingen vast te stellen. Deze wijzigingen zijn deels noodzakelijk, zoals het corrigeren van definities en het opnemen van verplichte bepalingen uit de Huisvestingswet, en deels wenselijk, zoals het invoeren van regio-brede bepalingen voor woningtoewijzing en alternatieve verhuurvormen. De wijzigingen moeten per 1 januari 2017 van kracht worden. Daarnaast wil de gemeente Alkmaar een hoofdstuk toevoegen over splitsing en kamerverhuur, wat niet door andere regiogemeenten wordt overgenomen. De raad wordt gevraagd om de wijzigingen te evalueren voor 1 mei 2017. Er zijn geen financiële middelen of externe subsidies gemoeid met dit voorstel. Het doel is om de verordening regionaal gelijk te houden in de regio Alkmaar.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Wijzigingen Regiogemeenten Inschrijving Woningzoekende Voorrangsregel Alternatieve verhuur Evaluatie Splitsing/onttrekking/kamerverhuur HardheidsclausuleVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. Voorstel betreft het vaststellen van de interne klachtenregeling gemeente Bergen 2017
Nieuwe Klachtenregeling Bergen 2017 Zonder Vragen Aangenomen
De gemeenteraad van Bergen heeft zonder enige discussie de nieuwe 'Interne klachtenregeling gemeente Bergen 2017' aangenomen. Deze regeling, opgesteld in BUCH-verband, biedt een verbeterde procedure voor het afhandelen van klachten over het gedrag van bestuursorganen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van de 'Interne klachtenregeling gemeente Bergen 2017'. Deze regeling is opgesteld in BUCH-verband en biedt een interne procedure voor de afhandeling van klachten over het gedrag van bestuursorganen. De raad wordt gevraagd de regeling vast te stellen, wat binnen hun bevoegdheid valt. De nieuwe regeling vervangt de 'Klachtenregeling gemeente Bergen 2009' en treedt in werking op 1 januari 2017. Er zijn geen alternatieve mogelijkheden voor een adequate klachtenafhandeling en er zijn geen financiële middelen of risico's verbonden aan dit voorstel. Extern overleg is gevoerd met juridische adviseurs en klachtencoördinatoren van omliggende gemeenten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen van de 'Interne klachtenregeling gemeente Bergen 2017'
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen van de 'Interne klachtenregeling gemeente Bergen 2017'." Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe interne klachtenregeling voor de gemeente Bergen, die in lijn is met de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Deze regeling biedt een uniforme procedure voor de afhandeling van klachten binnen de gemeente, zowel mondeling als schriftelijk. De nieuwe regeling vervangt de klachtenregeling uit 2009 en treedt in werking op 1 januari 2017.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, het doel en de werking van de nieuwe klachtenregeling beschrijft. Het bevat alle relevante informatie over de betrokken partijen en de procedurele stappen die moeten worden gevolgd.
Rol van de raad bij het voorstel:
De rol van de raad is om de nieuwe interne klachtenregeling vast te stellen. Dit valt binnen hun bevoegdheid en is noodzakelijk voor de inwerkingtreding van de regeling.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is en gericht is op het verbeteren van de interne processen binnen de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (SMART) doordat het een duidelijke implementatiedatum heeft en een specifiek doel dient. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de 'Interne klachtenregeling gemeente Bergen 2017' vast te stellen, zodat deze op 1 januari 2017 in werking kan treden.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het opstellen van deze regeling. Het voorstel is ontwikkeld in samenwerking met juridische adviseurs en klachtencoördinatoren van verschillende gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op interne administratieve processen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Er zijn geen middelen gemoeid met de implementatie van de regeling en er zijn geen externe subsidiebronnen of risico’s vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Interne klachtenregeling Adequate afhandeling Algemene wet bestuursrecht (Awb) Mondelinge en schriftelijke klacht BUCH-verband Juridische Zaken Klachtencoördinatoren Regionale samenwerking Juridisch adviseur Klachtenregeling gemeente Bergen 2009Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. Voorstel betreft het vaststellen van de begrotingswijziging voor de ontwikkeling van het Maritieme centrum aan de Werf in Egmond aan Zee
Raad stemt in met financiering Maritiem Centrum Egmond aan Zee
De gemeenteraad van Egmond aan Zee heeft unaniem ingestemd met een eenmalige bijdrage van € 161.917,33 voor de bouw van een Maritiem Centrum. Dit centrum zal onderdak bieden aan de Stichting de Egmonder Pinck, de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Egmondse reddingsbrigade (ERB).
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 december 2016 betreft de financiering van een Maritiem centrum in Egmond aan Zee. De raad wordt gevraagd om een eenmalige bijdrage van € 161.917,33 beschikbaar te stellen voor de bouw van het deel van het centrum dat de Stichting de Egmonder Pinck zal huisvesten. Het Maritieme centrum zal ook onderdak bieden aan de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Egmondse reddingsbrigade (ERB). De totale investering bedraagt € 768.473,-, waarvan de KNRM en ERB hun deel zelf financieren. De Pinck kan echter niet het volledige bedrag voor hun deel opbrengen en heeft daarom aanvullende financiering nodig. Het voorstel omvat ook de overdracht van grond aan de betrokken stichtingen en de verkoop van twee vrijkomende panden. Het Maritieme centrum is belangrijk voor de ruimtelijke kwaliteit van de locatie en heeft een culturele en toeristische functie. Alternatieven, zoals het behouden van de huidige Pinck-loods, worden niet geadviseerd. De raad moet beslissen over de eenmalige bijdrage en de bijbehorende begrotingswijziging.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Financiering Maritiem Centrum
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiering Maritieme Centrum" in Egmond aan Zee. Het raadsvoorstel vraagt om een eenmalige bijdrage van € 161.917,33 om de bouw van het Maritieme centrum mogelijk te maken. Dit centrum zal onderdak bieden aan de KNRM, de Egmondse Reddingsbrigade en de Stichting de Egmonder Pinck. De bijdrage is specifiek bedoeld voor de bouw van het deel waarin de Pinck wordt ondergebracht. Het voorstel omvat ook de overdracht van grond aan de betrokken stichtingen en de verkoop van twee gemeentelijke panden. Het doel is om een ruimtelijke kwaliteitsimpuls te geven aan de locatie De Werf.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële verdeling, eigendomssituaties en de noodzaak van het project. Er zijn echter enkele punten die verder verduidelijkt kunnen worden, zoals de exacte planning en de risico's bij beëindiging van de activiteiten van de Pinck.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van de eenmalige financiële bijdrage en instemmen met de bijbehorende begrotingswijziging. De raad heeft ook een kaderstellende rol in het vaststellen van de ruimtelijke en maatschappelijke visie voor het gebied.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de eenmalige bijdrage willen verstrekken en of zij instemmen met de voorgestelde eigendomssituatie. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de verkoop van de vrijgekomen panden en hoe om te gaan met eventuele financiële risico's.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage en de betrokken partijen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de uitvoering en de rapportage aan de raad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's bij beëindiging van de Pinck-activiteiten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de eenmalige bijdrage van € 161.917,33 en de bijbehorende begrotingswijziging. Ook moet de raad beslissen over de eigendomsoverdracht en de verkoop van de panden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er overleg is geweest met de betrokken partijen en de dorpsvereniging "De Parel". Er is echter weinig informatie over bredere burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel de ruimtelijke kwaliteitsimpuls en de culturele functie van de Pinck indirect bijdragen aan een duurzame ontwikkeling van het gebied.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige bijdrage van € 161.917,33, gedekt door het begrotingssaldo. Er zijn potentiële risico's als de activiteiten van de Pinck eindigen, wat kan leiden tot extra kosten voor de gemeente. De verkoop van de panden kan echter ook financiële voordelen opleveren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Maritieme centrum Egmond aan Zee KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) Egmondse reddingsbrigade (ERB) Stichting de Egmonder Pinck Financiering Investering Bestemmingsplan Ruimtelijke kwaliteit HuisvestingskostenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. Voorstel betreft het vaststellen van de financiele mutaties uit de voorbereiding jaarrekening 2016 de autonome ontwikkelingen en investeringen en de begrotingswijziging
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 15 december 2016, opgesteld door Astrid van Bockhooven, betreft de voorbereiding van de jaarrekening 2016. Het voorstel vraagt de raad om akkoord te gaan met een begrotingswijziging om financiële afwijkingen tussen de begroting en de werkelijkheid te minimaliseren. Dit proces, ook wel een "harde afsluiting" genoemd, houdt in dat budgetten en investeringen worden bijgesteld. De wijzigingen zijn nodig vanwege de harmonisatie van de programma-indeling en het rekeningschema die in 2017 ingaan. De raad krijgt een actuele begroting als zij instemt met het voorstel. De financiële mutaties omvatten zowel voordelen als nadelen, met een totaal saldo van 1.106.470 euro in het voordeel van de raadsbevoegdheid voor 2016. Er zijn geen externe subsidiebronnen of risico's vermeld. Het doel is om begrotingsonrechtmatigheden te voorkomen en de raad wordt geadviseerd om de voorgestelde aanpassingen goed te keuren. Bijlagen bij het voorstel specificeren de financiële mutaties en investeringswijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Voorbereiding Jaarrekening 2016". Het betreft een raadsvoorstel om de begroting van 2016 aan te passen, zodat de jaarrekening van dat jaar zo min mogelijk afwijkingen vertoont ten opzichte van de werkelijkheid. Dit wordt bereikt door een begrotingswijziging die de financiële gevolgen van afwijkingen in exploitatiebudgetten en investeringen nog in 2016 verwerkt. Het doel is om begrotingsonrechtmatigheden te voorkomen en de budgetten bij te stellen volgens de oude programma-indeling, aangezien er in 2017 een nieuwe indeling wordt gehanteerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de noodzaak en gevolgen van de begrotingswijziging. Echter, er ontbreekt informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde begrotingswijziging, wat binnen hun budgetrecht valt. Dit is een kaderstellende en opiniërende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen, wat invloed heeft op de financiële planning en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële aanpassingen, maar mist tijdgebonden elementen en concrete doelen voor participatie en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificatie van participatie en duurzaamheid.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet akkoord te gaan met de begrotingswijziging voor 2016.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie of overleg met externe communicatieadviseurs in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met een totaal voordeel van €1.159.381 voor 2016. De financiële mutaties zijn gedetailleerd gespecificeerd, maar er wordt niet aangegeven hoe eventuele nadelen gedekt worden. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereiding jaarrekening 2016 Begrotingswijziging Exploitatiebudgetten Investeringen Harmonisatie programma-indeling Financiële gevolgen Budgetten bijstellen Kapitaallasten Burgerparticipatie Externe communicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. Voorstel betreft de Leges- en belastingverordeningen 2017 vast te stellen
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van 15 december 2016 werd een voorstel besproken over de belastingverordeningen voor 2017. De raad werd gevraagd om verschillende besluiten te nemen, waaronder het vaststellen van de belastingverordeningen 2017, het intrekken van de hondenbelasting 2016, het vaststellen van de kwijtscheldingsregels 2017 en de kostenonderbouwing voor naheffingsaanslagen parkeerbelastingen 2017. De belangrijkste wijzigingen omvatten een verhoging van de leges met 2%, gelijkblijvende tarieven voor afvalstoffenheffing, een verhoging van de rioolheffing, en aangepaste tarieven voor onroerende-zaakbelastingen (OZB) en forensenbelasting. De hondenbelasting wordt afgeschaft. De raad moet deze verordeningen vaststellen om rechtmatig belastingen te kunnen heffen in 2017. Na vaststelling worden de verordeningen gepubliceerd en kunnen de aanslagen worden opgelegd. De belastingopbrengsten zijn essentieel voor de gemeentelijke begroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Erratum behorende bij het raadsvoorstel tot vaststelling van de Belastingverordeningen 2017". Het document bevat tekstuele correcties in de bijlagen van het raadsvoorstel voor de belastingverordeningen van 2017. De wijzigingen betreffen voornamelijk verduidelijkingen en correcties in de nummering en formulering van artikelen in verschillende verordeningen, zoals de Legesverordening, Verordening afvalstoffenheffing, Verordening parkeerbelastingen, en Verordening precariobelasting.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het aanbrengen van noodzakelijke tekstuele correcties. Het document specificeert duidelijk welke wijzigingen zijn aangebracht en in welke artikelen.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde tekstuele correcties in de belastingverordeningen goedkeuren. Dit is een formele stap om ervoor te zorgen dat de verordeningen juridisch correct en consistent zijn.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel zich beperkt tot tekstuele en nummeringscorrecties zonder beleidsinhoudelijke veranderingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de aangebrachte correcties. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, aangezien het document zich richt op het corrigeren van bestaande fouten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde tekstuele correcties in de belastingverordeningen goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie, wat logisch is gezien de aard van het document als een erratum.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve correcties.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien het enkel tekstuele correcties betreft. Er is geen informatie over dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2017 Legesverordening 2017 Verordening afvalstoffenheffing 2017 Verordening parkeerbelastingen Verordening precariobelasting 2017 Tarieventabel Correcties Gemeentewet Tarieven NummeringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Belastingverordeningen 2017
Dit voorstel betreft de vaststelling van diverse belastingverordeningen voor het jaar 2017 door de gemeenteraad. Het omvat onder andere de intrekking van de hondenbelasting, vaststelling van kwijtscheldingsregels, en aanpassing van tarieven voor verschillende belastingen zoals OZB, rioolheffing, en parkeerbelastingen. Het doel is om de belastinginning rechtmatig en in lijn met de programmabegroting 2017 te laten verlopen. De tarieven zijn gebaseerd op kostendekkendheid en waardeontwikkelingen. Het voorstel bevat ook de mogelijkheid tot automatische incasso voor forensenbelasting en benadrukt de noodzaak van een besluit om de gemeentelijke inkomsten te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de verschillende belastingverordeningen en de bijbehorende tarieven. Het bevat ook bijlagen met tarieventabellen en wijzigingen, wat bijdraagt aan de transparantie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de belastingverordeningen vast te stellen, wat essentieel is voor de rechtmatige inning van gemeentelijke belastingen in 2017.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de belastingverordeningen, inclusief de intrekking van de hondenbelasting en de aanpassing van tarieven. Dit vereist een afweging tussen kostendekkendheid en de belastingdruk voor inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van burgerparticipatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven vast te stellen, zodat de gemeente rechtmatig belastingen kan heffen in 2017.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het proces, wat een gemiste kans kan zijn voor betrokkenheid van inwoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, aangezien de belastingopbrengsten een structurele bron van inkomsten voor de gemeente vormen. De tarieven zijn verwerkt in de programmabegroting 2017, maar er is geen specifieke dekking voor eventuele tekorten genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2017 Programmabegroting 2017 Legesverordening Afvalstoffenheffing Rioolheffing Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Forensenbelasting Parkeerbelastingen Precariobelasting Kwijtscheldingsregels 2017Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 16. Voorstel betreft de nota van zienswijzen en de Structuurvisie Egmond aan den Hoef vast te stellen
Egmond aan den Hoef zet koers met nieuwe structuurvisie
De gemeenteraad van Egmond aan den Hoef heeft na een intensief debat de structuurvisie voor de regio vastgesteld. Deze visie, die sinds 2011 in ontwikkeling is, biedt een kader voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen en bestemmingsplannen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Egmond aan den Hoef wordt gevraagd om de nota van zienswijzen en de structuurvisie voor het gebied vast te stellen. Deze structuurvisie, die sinds eind 2011 in ontwikkeling is, biedt een ruimtelijk beleidskader voor toekomstige ontwikkelingen in de regio. Het proces omvatte interactieve sessies met themawerkgroepen, bestaande uit bewoners en belanghebbenden, om speerpunten voor beleid te identificeren. Na een inspraakperiode waarin 30 zienswijzen werden ontvangen, wordt voorgesteld om de structuurvisie met enkele tekstuele toevoegingen vast te stellen. De structuurvisie is zelfbindend voor de gemeente, wat betekent dat toekomstige besluiten hiermee in overeenstemming moeten zijn, hoewel gemotiveerde afwijkingen mogelijk zijn. De visie dient als basis voor bestemmingsplannen, zoals voor Delversduin, en is essentieel voor het faciliteren van woningbouw en andere ontwikkelingen. De provincie Noord-Holland en de Veiligheidsregio hebben aanbevelingen gedaan, en de provincie heeft specifieke aandachtspunten aangegeven, zoals het behoud van zichtlijnen en het beperken van sportveldontwikkeling. Het college adviseert de raad om de structuurvisie vast te stellen, waarmee een beleids- en uitvoeringskader wordt gecreëerd voor Egmond aan den Hoef.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling structuurvisie Egmond aan den Hoef." Het voorstel betreft de vaststelling van een structuurvisie voor Egmond aan den Hoef, die de ruimtelijke ontwikkelingsrichting van het gebied bepaalt. Het proces begon in 2011 en omvatte themawerkgroepen met bewoners en belanghebbenden. De visie integreert verschillende beleidsvelden, zoals wonen en sportvoorzieningen. Na een inspraakperiode en de ontvangst van 30 zienswijzen, wordt de gemeenteraad gevraagd de structuurvisie vast te stellen. De visie dient als beleids- en uitvoeringskader voor toekomstige ontwikkelingen en is zelfbindend voor de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van het proces, de betrokkenheid van belanghebbenden, en de ontvangen zienswijzen. Het bevat echter weinig specifieke details over de financiële implicaties en de exacte uitvoeringsstappen na vaststelling.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de structuurvisie en de Nota van zienswijzen vast te stellen. Dit besluit creëert een beleids- en uitvoeringskader voor toekomstige ontwikkelingen in Egmond aan den Hoef.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de structuurvisie met de voorgestelde wijzigingen wil vaststellen, rekening houdend met de zienswijzen en de aanbevelingen van de provincie. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de sportvoorzieningen en de balans tussen ontwikkeling en behoud van het landschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en uitvoeringsaspecten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota van zienswijzen en de structuurvisie vast te stellen, inclusief de voorgestelde tekstuele toevoegingen.
Participatie:
Participatie is een belangrijk onderdeel geweest van het proces, met themawerkgroepen die zijn samengesteld uit bewoners en belanghebbenden. Dit heeft bijgedragen aan de inhoudelijke vormgeving van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een centraal thema, maar de aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en behoud van landschappelijke waarden impliceert een zekere mate van duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen specifieke middelen met het voorstel gemoeid zijn en er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd. De financiële gevolgen worden niet uitgebreid besproken, wat een lacune in het voorstel vormt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Egmond aan den Hoef Zienswijzen Woningbouw Sportvoorziening Themawerkgroepen Provincie Noord-Holland Delversduin Ruimtelijk beleid BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 17. Voorstel betreft te kiezen voor het plan de 7 dorpelingen van Schrama voor de Harmonielocatie in project Mooi Bergen 2.0 en het college opdracht te geven hiertoe een vervolgovereenkomst met Schrama aan te gaan en de planologische procedure op te starten
Twee Visies op de Toekomst van Bergen: Raad Kiest voor 'De 7 Dorpelingen'
In een lang en intens debat heeft de gemeenteraad van Bergen gekozen voor het plan 'De 7 Dorpelingen' van Schrama B.V. voor de herontwikkeling van de Harmonielocatie. Het besluit kwam na een avond vol emotie, argumenten en een motie van wantrouwen.
Samenvatting
De raadsvergadering van 15 december 2016 behandelt een voorstel over de keuze tussen twee plannen voor de Harmonielocatie in het project Mooi Bergen 2.0. De raad moet beslissen tussen het plan "de 7 dorpelingen" van Schrama B.V. en het plan "In Harmonie" van Stichting Initiatiefgroep Mooier Bergen. Het college adviseert te kiezen voor "de 7 dorpelingen" vanwege de betere aansluiting op de structuurvisie Mooi Bergen 2.0, de financiële uitvoerbaarheid, en de bijdrage aan een levendiger en samenhangend centrum. Het plan van Schrama B.V. omvat onder andere een parkeergarage, supermarkt, en woningen, terwijl het plan "In Harmonie" zich richt op cultuur, een foodmarkt, en een hotel. Het college waardeert de inspanningen van de initiatiefgroep maar ziet meer voordelen in het plan van Schrama B.V. De raad moet een principieel besluit nemen, waarna een bestemmingsplan wordt opgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Keuze voor een plan voor de Harmonielocatie in project Mooi Bergen 2.0". Het voorstel betreft de keuze tussen twee plannen voor de invulling van de Harmonielocatie: "de 7 dorpelingen" van Schrama B.V. en "In Harmonie" van Stichting Initiatiefgroep Mooier Bergen. Het plan van Schrama B.V. richt zich op commerciële voorzieningen met een supermarkt en woningen, terwijl het plan van Stichting Mooier Bergen de nadruk legt op cultuur, sociale cohesie en behoud van bestaande gebouwen. De raad moet beslissen welk plan verder uitgewerkt wordt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is zeer uitgebreid en gedetailleerd, met een grondige analyse van beide plannen op basis van verschillende criteria zoals ruimtelijke kwaliteit, financiële haalbaarheid en maatschappelijk draagvlak. Het bevat ook bijlagen met aanvullende informatie en adviezen van externe deskundigen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een principiële keuze te maken tussen de twee voorgestelde plannen voor de Harmonielocatie. Dit besluit is kaderstellend en heeft invloed op de verdere ontwikkeling van het project Mooi Bergen 2.0.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een plan dat meer commercieel en functioneel is (de 7 dorpelingen) en een plan dat meer gericht is op cultuur en sociale cohesie (In Harmonie). Deze keuze heeft implicaties voor de ruimtelijke en economische ontwikkeling van het centrum van Bergen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de uiteindelijke uitkomst afhankelijk is van de keuze van de raad. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel zelf, maar de plannen verschillen sterk in benadering en uitwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen welk plan verder uitgewerkt wordt: "de 7 dorpelingen" of "In Harmonie". Dit besluit heeft invloed op de verdere planologische en financiële uitwerking van het project.
Participatie:
Het voorstel beschrijft een uitgebreid participatieproces met een klankbordgroep en input van verschillende belanghebbenden. Er is echter kritiek op het participatieproces, omdat sommige standpunten gebaseerd zijn op feitelijke onjuistheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als hoofdonderwerp genoemd, maar aspecten zoals sociale cohesie en behoud van cultuurhistorische waarden in het plan "In Harmonie" kunnen als duurzaam worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
Het plan "de 7 dorpelingen" heeft een positieve grondwaarde van €1.230.000, terwijl het plan "In Harmonie" een negatieve grondwaarde van €-440.000 heeft, wat kan oplopen tot €-780.000 als de gemeente investeert in de Huiskamer en het podium. Het financiële verschil tussen de plannen is ongeveer €2 miljoen, wat gedekt moet worden vanuit de algemene reserve als voor "In Harmonie" wordt gekozen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mooi Bergen 2.0 Harmonielocatie Schrama B.V. Stichting Initiatiefgroep Mooier Bergen De 7 dorpelingen In Harmonie Stedenbouwkundige contourenkaart Parkeergarage Supermarkt Cultuurhistorische waardenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:07:01 - 01:08:56 - 01:10:45 - 01:18:29 - 01:18:37 - 01:19:22 - 01:19:27 - 01:19:32 - 01:19:53 - 01:19:57 - 01:20:40 - 01:20:42 - 01:21:29 - 01:21:48 - 01:21:51 - 01:22:41 - 01:23:00 - 01:23:34 - 01:23:43 - 01:23:56 - 01:31:21 - 01:31:35 - 01:31:44 - 01:32:23 - 01:32:25 - 01:32:36 - 01:32:54 - 01:32:59 - 01:33:18 - 01:33:40 - 01:33:48 - 02:00:06 - 02:00:18 - 02:00:56 - 02:01:21 - 02:01:36 - 02:01:39 - 02:03:39 - 02:03:42 - 02:04:11 - 02:04:15 - 02:05:38 - 02:05:42 - 02:06:28 - 02:06:32 - 02:07:18 - 02:07:23 - 02:07:48 - 02:09:15 - 02:09:19 - 02:09:33 - 02:09:42 - 02:09:50 - 02:30:42 - 02:30:51 - 02:31:26 - 02:31:31 - 02:31:36 - 02:31:40 - 02:32:36 - 02:32:41 - 02:33:10 - 02:34:15 - 02:34:18 - 02:34:59 - 02:36:55 - 02:37:01 - 02:38:15 - 02:40:48 - 02:40:56 - 02:44:48 - 02:45:01 - 02:46:41 - 02:46:48 - 02:47:14 - 02:47:39 - 02:47:46 - 02:57:48 - 02:57:53 - 02:58:14 - 02:58:16 - 02:58:46 - 02:58:51 - 02:59:10 - 02:59:41 - 02:59:46 - 02:59:53 - 03:00:18 - 03:00:27 - 03:10:45 - 03:10:50 - 03:11:21 - 03:12:11 - 03:12:13 - 03:14:13 - 03:15:14 - 03:15:17 - 03:16:31 - 03:16:47 - 03:16:51 - 03:17:00 - 03:17:04 - 03:17:17 - 03:17:21 - 03:17:24 - 03:17:27 - 03:18:09 - 03:18:15 - 03:34:09 - 03:35:45 - 03:36:43 - 03:36:47 - 03:36:49 - 03:37:58 - 03:39:43 - 03:39:56 - 03:41:28 - 03:41:42 - 03:42:30 - 03:42:42 - 03:43:32 - 03:43:35 - 03:44:55 - 03:45:04 - 03:45:20 - 03:45:37 - 03:46:03 - 03:48:03 - 03:48:08 - 03:49:17 - 03:49:21 - 03:49:27 - 03:49:32 - 03:49:38 - 03:49:41 - 03:50:36 - 03:51:02 - 03:51:37 - 03:51:39 - 03:51:42 - 03:51:51 - 03:51:59 - 03:52:15 - 03:54:16 - 03:54:21 - 03:55:36 - 03:55:38 - 03:56:56 - 03:59:33 - 04:00:00 - 04:00:14 - 04:04:04 - 04:04:07 - 04:05:06 - 04:05:09 - 04:05:32 - 04:06:11 - 04:06:44 - 04:06:53 - 04:07:15 - 04:07:28 - 04:07:35 - 04:08:16 - 04:08:19 - 04:08:29 - 04:08:39 - 04:10:22 - 04:10:25 - 04:10:50 - 04:10:59 - 04:11:43 - 04:11:54 - 04:25:23 - 04:28:07 - 04:31:07 - 04:31:09 - 04:31:53 - 04:34:07 - 04:34:23 - 04:34:28 - 04:35:35 - 04:35:53 - 04:36:50 - 04:37:00 - 04:40:51 - 04:41:01 - 04:41:22 - 04:41:25 - 04:41:42 - 04:41:48 - 04:41:55 - 04:42:02 - 04:42:24 - 04:42:28 - 04:42:33 - 04:42:45 - 04:42:58 - 04:43:02 - 04:43:05 - 04:43:27 - 04:43:31 - 04:44:53 - 04:45:01 - 04:57:49 - 04:58:44 - 05:00:35 - 05:01:03 - 05:01:15 - 05:07:08 - 05:09:16 - 05:09:21 - 05:10:04 - 05:10:10 - 05:10:13 - 05:10:16 - 05:10:33 - 05:10:35 - 05:10:45 - 05:10:53 - 05:11:06