23-06-2009 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 06-41 Beslissing op een bezwaarschrift tegen het besluit een strook grond aan de openbaarheid te onttrekken ter hoogte van de Hoopweg 6 te Bergen en start nieuwe procedure
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beslissing op bezwaarschrift" met betrekking tot het onttrekken van een strook grond aan de openbaarheid bij Hoopweg 6 te Bergen. Het doel is om een procedurefout te herstellen door de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) te starten. Dit is noodzakelijk omdat het oorspronkelijke besluit niet volgens de UOV was voorbereid, wat leidde tot een gegrond bezwaarschrift. De strook grond is nodig voor extra parkeerruimte voor een praktijk aan huis, en er zijn geen alternatieve oplossingen voor het parkeerprobleem.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de beschrijving van de situatie, de voorgeschiedenis, en de noodzaak om de procedurefout te herstellen. Het bevat echter weinig informatie over de bredere context of mogelijke alternatieve oplossingen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de ontvankelijkheid en gegrondheid van het bezwaarschrift en het opstarten van de UOV-procedure. De raad is het bevoegde orgaan voor deze beslissingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met het herstellen van de procedurefout door de UOV-procedure te starten, en daarmee impliciet instemt met het onttrekken van de strook grond aan de openbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de motivering kan uitgebreider.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bezwaarschrift ontvankelijk en gegrond te verklaren en de UOV-procedure te starten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat tijdens de UOV-procedure zienswijzen kunnen worden ingediend, wat enige mate van participatie mogelijk maakt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel, en er wordt geen dekking aangegeven omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezwaarschrift Openbaarheid Uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) Strook grond Parkeerplaats Procedurefout Hoopweg Commissie voor de bezwaarschriften (CB) Verkeersveiligheid ParkeerzoneVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 06-42 Vaststellen van de Bouwverordening gemeente Bergen 2009
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen “bouwverordening gemeente Bergen 2009”
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van de "bouwverordening gemeente Bergen 2009" met behoud van artikel 352 uit de oude bouwverordening, inclusief bijlagen en toelichting. De actualisatie is gebaseerd op wijzigingen in de Modelbouwverordening en nationale regelgeving. Belangrijke wijzigingen zijn de verplaatsing van de gebruiksvergunning naar landelijke regelgeving en de aanpassing van het sloopvergunningstelsel aan het Asbestverwijderingsbesluit 2005. Het doel is om de bouwverordening in lijn te brengen met actuele wet- en regelgeving.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met verwijzingen naar relevante documenten en wijzigingen. Het biedt een uitgebreide toelichting op de noodzaak en inhoud van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de bouwverordening. Het voorstel vereist een raadsbesluit om in werking te treden.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een technische aanpassing betreft om te voldoen aan nationale regelgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de geactualiseerde bouwverordening vast te stellen.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de aanpassing aan het Asbestverwijderingsbesluit 2005 draagt bij aan een gezonde leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, en er is geen noodzaak voor dekking van kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwverordening Modelbouwverordening Gebruiksbesluit Asbestverwijderingsbesluit 2005 VNG ledenbrieven Woningwet Reglement van Orde Wet- en regelgeving Sloopvergunningstelsel Gemeentelijke regelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 06-43 Instemmen met de concept jaarrekening 2008 en de concept begroting 2010 (onder voorwaarden) van de Milieudienst Regio Alkmaar en het kennisnemen van het milieuwerkprogramma voor de gemeente voor 2009
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de goedkeuring van de concept jaarrekening 2008 en de concept begroting 2010 van de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). De gemeente Bergen, als deelnemer aan de MRA, moet instemmen met de jaarrekening en de begroting, waarbij de indexatie van de loonkosten moet worden aangepast van 2,25% naar 0,85%. Het voorstel omvat ook een evaluatie van de prestaties van de MRA in 2008 en de geplande activiteiten voor 2009, met een focus op handhaving en vergunningverlening.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de financiële situatie, prestaties en toekomstige plannen van de MRA. Echter, er is beperkte informatie over de langetermijnstrategie en de impact van mogelijke beleidsveranderingen.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de financiële stukken en de voorgestelde indexatieaanpassing. Daarnaast heeft de raad een toezichthoudende rol en kan commentaar leveren op de jaarrekening en begroting.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de financiële stukken en de indexatieaanpassing. Er moet ook worden overwogen of de gemeente Bergen binnen de MRA wil blijven of alternatieven wil onderzoeken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van financiële doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verbetering in de specificatie van langetermijndoelen en -strategieën.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de concept jaarrekening 2008 en de aangepaste concept begroting 2010 van de MRA.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, behalve de betrokkenheid van de deelnemende gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de focus op milieutaken en klimaatbeleid binnen het milieuprogramma.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een aanpassing van de gemeentelijke bijdrage aan de MRA van € 570.780 naar € 563.000 door de indexatieaanpassing. Er zijn geen extra middelen nodig, en de financiële gevolgen worden verwerkt in de begroting 2010 of de voorjaarsnota 2010. De gemeente draagt 24% van het financiële risico van de MRA.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieudienst Regio Alkmaar (MRA) Concept jaarrekening 2008 Concept begroting 2010 Milieuprogramma 2009 VROM-Inspectie Activiteitenbesluit Handhaving Gemeenschappelijke regeling Vergunningen KlimaatbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 06-44 Instemmen met de ontwerpbegroting 2010 (onder voorwaarden) en de concept jaarrekening 2008 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Ontwerpbegroting 2010 en concept jaarstukken 2008 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord." Het richt zich op de goedkeuring van de ontwerpbegroting voor 2010, met de voorwaarde dat de indexatie van de gemeentelijke bijdrage wordt verlaagd van 2,55% naar 0,85%. Daarnaast wordt instemming gevraagd voor de conceptjaarrekening van 2008. De Veiligheidsregio coördineert rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg, ambulancezorg en geneeskundige hulp bij rampen in de regio. De raad moet zijn zienswijze geven, die wordt meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een overzicht van de strategische doelen en speerpunten voor 2010. Echter, de resultaten van 2008 worden niet specifiek genoemd in het voorstel, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet zijn zienswijze geven over de ontwerpbegroting en de conceptjaarstukken. Deze zienswijze wordt meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begroting met de voorgestelde indexatieverlaging. Dit heeft implicaties voor de financiële bijdrage van de gemeente en de dekking van eventuele tekorten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel bevat specifieke, meetbare doelen voor 2010, zoals responstijdpercentages en deelname aan netwerken. Het is grotendeels SMART, maar er zijn geen duidelijke tijdlijnen voor de rapportage van de resultaten. Er zijn geen grote inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de ontwerpbegroting 2010 onder de voorwaarde van de verlaagde indexatie en met de conceptjaarrekening 2008.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De begroting voor 2010 bedraagt € 24 miljoen. De verlaging van de indexatie leidt tot een structureel tekort, dat wordt gedekt uit de algemene reserve. De gemeentelijke bijdrage per inwoner stijgt licht. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, inclusief de dekking van tekorten.
In conclusie, het voorstel vraagt om een strategische beslissing van de raad met betrekking tot de financiële bijdrage en de goedkeuring van de jaarstukken, met implicaties voor de regionale veiligheid en crisisbeheersing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Ontwerpbegroting 2010 Concept jaarstukken 2008 Ambulancezorg Brandweerzorg Rampenbestrijding Crisisbeheersing Gemeenschappelijke regeling Indexatie gemeentelijke bijdrage Algemeen bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 06-45 Instemmen met de aankoop in het kader van de Wet Voorkeursrecht Gemeenten van drie percelen aan het Nachtegalenpad te Egmond aan den Hoef en het vaststellen van de dekking van de daarmee gepaard gaande kosten( van agenda gehaald)
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 06-46 Vaststellen van een begrotingswijziging vanwege de ontvangst van de liquidatie-uitkering van de voormalige gemeenschappelijke regeling IZA-Nederland
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitkering resterend vermogen IZA Nederland i.v.m. liquidatie". Het gaat over de liquidatie van IZA Nederland na de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006, waardoor IZA Nederland niet langer in zijn oorspronkelijke vorm kon voortbestaan. Het resterende vermogen van IZA Nederland wordt in twee tranches uitgekeerd aan de deelnemende gemeenten en de Provincie Limburg. De eerste tranche, die in juni 2009 wordt uitgekeerd, bedraagt voor de gemeente Bergen € 383.164,-. De tweede tranche wordt verwacht in 2013, maar het bedrag is nog onzeker vanwege mogelijke nagekomen kosten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de achtergrond, de reden voor de liquidatie, en de financiële implicaties voor de gemeente. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de mogelijke gevolgen van de nagekomen kosten voor de tweede tranche.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de begrotingswijziging om het uitgekeerde bedrag ten gunste van het begrotingssaldo te brengen. Dit is een formele goedkeuring van een eerder genomen besluit.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voortvloeit uit een eerder besluit. De raad moet echter beslissen hoe het uitgekeerde bedrag in de begroting wordt verwerkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen en tijdlijnen voor de eerste tranche. De tweede tranche is minder specifiek vanwege de onzekerheid over het bedrag. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de tweede tranche kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde begrotingswijziging.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om financiële afwikkeling gaat.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn positief voor de gemeente, met een uitkering van € 383.164,- in 2009. Het voorstel geeft aan dat dit bedrag ten gunste van het begrotingssaldo wordt gebracht. De dekking voor de tweede tranche is nog onzeker en wordt niet meegenomen in de huidige begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Liquidatie IZA Nederland Zorgverzekeringswet Uitkering Begrotingswijziging Gemeente Tranche Vermogen Begrotingssaldo AfwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 06-47 Instemmen met de Programmaverantwoording 2008 en de Programmabegroting (onder voorwaarden) van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Programmabegroting 2010 en Programmaverantwoording 2008 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar." Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met de programmaverantwoording van 2008 en de programmabegroting van 2010 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA), onder de voorwaarde dat de indexatie wordt aangepast naar 0,85%. De gemeente Bergen maakt deel uit van de gemeenschappelijke regeling van het RHCA, dat verantwoordelijk is voor het beheer van de gemeentelijke archieven. De goedkeuring van de jaarstukken is een formele vereiste voor de deelnemende gemeenten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat de noodzakelijke informatie over de achtergrond, de betrokken partijen, en de financiële implicaties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de inhoud van de programmabegroting en -verantwoording zou nuttig kunnen zijn voor een diepgaander begrip.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de jaarstukken van het RHCA goed te keuren. Dit is een formele bevoegdheid die voortvloeit uit de gemeenschappelijke regeling waaraan de gemeente Bergen deelneemt.
Politieke Keuzes:
De belangrijkste politieke keuze betreft de goedkeuring van de begroting en verantwoording, met name de aanpassing van de indexatie naar 0,85%. Dit kan invloed hebben op de financiële planning en prioriteiten van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de goedkeuring van de begroting en verantwoording. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor rapportage na goedkeuring. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de implementatie zouden nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de programmaverantwoording 2008 en de programmabegroting 2010 van het RHCA, onder de voorwaarde van aanpassing van de indexatie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de deelnemende gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra kosten verbonden aan dit voorstel, aangezien er voldoende budget is gereserveerd voor deelname aan het RHCA in de begroting van 2010. De financiële gevolgen zijn beperkt tot de goedkeuring van de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Programmabegroting 2010 Programmaverantwoording 2008 Gemeenschappelijke regeling Indexatie Archieven Deelname Algemeen bestuur Wethouder E. Trap JaarstukkenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 06-48 Vaststellen van het bestemmingsplan Schoorl-Kernen en de nota van beantwoording van de daarbij behorende inspraakreacties
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen bestemmingsplan Schoorl – Kernen en Buurtschappen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan "Schoorl – Kernen en Buurtschappen". Dit plan is een herziening van verouderde bestemmingsplannen in de gemeente Bergen, noodzakelijk vanwege wettelijke verplichtingen en om rechtszekerheid te bieden. Het plan omvat regels voor bebouwing, recreatiewoningen, en bedrijven, met als doel het behoud en de versterking van de ruimtelijke karakteristiek van het gebied. Het biedt flexibiliteit voor uitbreidingen en aanpassingen, terwijl het ook rekening houdt met cultuurhistorische waarden en milieuhygiënische aspecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van het bestemmingsplan. Het bevat ook een overzicht van de procedurele stappen en de inspraakreacties die zijn ontvangen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in de ruimtelijke ordening van de gemeente en vereist een zorgvuldige afweging van belangen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen behoud van het karakter van het gebied en de behoefte aan nieuwe ontwikkelingen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van flexibiliteit die wordt geboden voor uitbreidingen en de bescherming van cultuurhistorische waarden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de regels en beperkingen die worden gesteld. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor de procedure. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, inclusief de nota van beantwoording van zienswijzen.
Participatie:
Er is sprake geweest van inspraak en overleg met verschillende belanghebbenden, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in termen van het behoud van groene gebieden en het beperken van milieuhygiënische overlast.
Financiële gevolgen:
De benodigde middelen zijn al opgenomen in de begroting, wat suggereert dat er geen extra financiële lasten zijn voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Schoorl Kernen en Buurtschappen Wet ruimtelijke ordening (Wro) Planherziening Zienswijzen Recreatiewoningen Erfbebouwing Volkshuisvestelijke doelstellingen DetailhandelsstructuurvisieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:12:05 - 00:12:30 - 00:12:42 - 00:23:20 - 00:23:26 - 00:23:37 - 00:23:38 - 00:23:39 - 00:23:45 - 00:27:00 - 00:27:09 - 00:27:11 - 00:27:15 - 00:27:35 - 00:28:29 - 00:30:08 - 00:30:24 - 00:39:09 - 00:39:26 - 00:43:24 - 00:43:30 - 00:45:11 - 00:45:16 - 00:46:23 - 00:46:32 - 00:46:55 - 00:46:59 - 00:48:38 - 00:48:41 - 00:48:43 - 00:48:47 - 00:49:15 - 00:49:17 - 00:49:22 - 00:49:36 - 00:49:37 - 00:50:31 - 00:50:35 - 00:51:47 - 00:51:54 - 00:52:39 - 00:52:42 - 00:55:14 - 00:55:16 - 00:55:30 - 00:55:46 - 00:55:47 - 00:55:48 - 00:55:51 - 00:55:53 - 00:55:55 - 00:55:56 - 00:56:15 - 00:56:22 - 00:56:24 - 00:56:29 - 00:58:07 - 00:58:08 - 00:58:56 - 00:58:58 - 00:59:38 - 00:59:45 - 01:01:33 - 01:02:08 - 01:02:11 - 01:03:12 - 01:03:13 - 01:03:35 - 01:03:39 - 01:03:59 - 01:04:26 - 01:04:33 - 01:04:38 - 01:04:43 - 01:04:58 - 01:05:01 - 01:08:25 - 01:08:37 - 01:08:40 - 01:08:56 - 01:09:08 - 01:09:25 - 01:09:26 - 01:10:47 - 01:10:58 - 01:12:44 - 01:12:47 - 01:12:48 - 01:13:06 - 01:13:07 - 01:21:10 - 01:21:25 - 01:22:43 - 01:22:47 - 01:22:53 - 01:26:45 - 01:27:11 - 01:27:25 - 01:27:37 - 01:28:00 - 01:28:20 - 01:28:22 - 01:28:28 - 01:29:48 - 01:29:52 - 01:29:55 - 01:29:57 - 01:30:56 - 01:31:38 - 01:31:52 - 01:32:03 - 01:32:13 - 01:32:32 - 01:32:48 - 01:33:00 - 01:33:03
Onbekende spreker -
Agendapunt 13. 06-49 Voorstel betreft op basis van de uitkomsten een onderzoek naar het nut, in te stemmen met het voortzetten van de ontwikkeling van een beeldmerk voor de gemeente Bergen
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het onderzoek naar de 'nut en noodzaak' van een beeldmerk voor de gemeente Bergen. Het doel is om de verbondenheid van de verschillende kernen te onderstrepen en de gemeente toeristisch te profileren op nationale en internationale markten. Het onderzoek, uitgevoerd door bureau Leisure Result, concludeert dat een merkstrategie noodzakelijk is. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de voortzetting van de ontwikkeling van het beeldmerk (fase 2), gericht op het verwerven van draagvlak.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de uitgevoerde stappen in fase 1, de conclusies van het onderzoek, en de geplande fasering voor de ontwikkeling van het beeldmerk. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke doelstellingen en meetbare resultaten van fase 2 zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voortzetten van de ontwikkeling van het beeldmerk (fase 2). Dit omvat het verwerven van draagvlak en het concretiseren van doelstellingen per doelgroep.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de ontwikkeling van een beeldmerk als een prioriteit ziet en bereid is om middelen hiervoor vrij te maken. Er moet ook worden besloten of de voorgestelde "endorsed" merkstrategie de juiste benadering is voor de gemeente Bergen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdlijn is voor de fasering, ontbreken specifieke en meetbare doelstellingen voor fase 2. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de doelstellingen kan worden verbeterd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voortzetten van de ontwikkeling van het beeldmerk (fase 2) en het verwerven van draagvlak.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door stakeholders, zoals inwoners en ondernemers, in de ontwikkeling van het beeldmerk. De ontbijtsessie en geplande draagvlaksessies zijn voorbeelden van participatie-inspanningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op toeristische profilering en economische groei.
Financiële gevolgen:
De kosten voor fase 1 zijn €7.000 en zijn gedekt door het reguliere toerismebudget. De kosten voor fase 2 worden geschat op maximaal €10.000 en worden gedekt door het budget van de Stuurgroep Toerisme en Recreatie. De kosten voor fase 3 en 4 zullen uit het Toerismefonds worden betaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeldmerk Toerisme en Recreatie Merkstrategie Identiteit Draagvlak Leisure Result Citybranding Doelgroepen Concurrentie OntbijtsessieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. 06-50 Vaststellen van de Verordening Wmo-adviesraad Bergen
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening Wmo-adviesraad Bergen". Het voorstel betreft de oprichting van een Wmo-adviesraad in de gemeente Bergen, zoals verplicht door de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Deze adviesraad zal het college van Bergen gevraagd en ongevraagd adviseren over het Wmo-beleid en ontwikkelingen signaleren die van belang zijn voor burgers, met een focus op kwetsbare groepen. De verordening is opgesteld na een intensief proces met diverse lokale belanghebbenden en wordt nu ter goedkeuring aan de raad voorgelegd. De adviesraad zal jaarlijks rapporteren aan het college en de raad over haar functioneren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde beschrijving geeft van de achtergrond, het doel, de samenstelling en de werking van de Wmo-adviesraad. Het proces van totstandkoming is uitgebreid beschreven, inclusief de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen, waarmee de oprichting en werking van de Wmo-adviesraad formeel wordt goedgekeurd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde structuur en werking van de Wmo-adviesraad en of zij het budget van € 15.000 per jaar voor de komende vier jaar goedkeurt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en meetbaar doordat het een evaluatie na één jaar voorschrijft. Het is haalbaar en relevant gezien de wettelijke verplichting en de participatieve totstandkoming. De tijdsgebondenheid is duidelijk met jaarlijkse rapportages. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening voor de Wmo-adviesraad Bergen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van diverse lokale groepen en de oprichting van een klankbordgroep die de adviesraad ondersteunt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen van € 15.000 per jaar, gedekt binnen het budget van € 250.000 voor nieuw beleid in 2009. Dit bedrag is structureel voor vier jaar opgenomen in de programmabegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo-adviesraad Verordening Burgerparticipatie Cliëntenparticipatie Klankbordgroep Prestatievelden Evaluatie Werkgroep Zorgbelang Noord-Holland SubsidieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. 06-51 Beslissen op bezwaarschriften gericht tegen de aanwijzing van gronden waarop de Wet Voorkeursrecht Gemeenten van toepassing is verklaard
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beslissing op bezwaarschrift" met betrekking tot de aanwijzing van gronden waarop de Wet voorkeursrecht gemeenten van toepassing is. Het voorstel behelst het besluit om de bezwaarschriften tegen deze aanwijzing ontvankelijk en ongegrond te verklaren, conform het advies van de commissie voor de bezwaarschriften. Hoewel enkele aanwijzingen zijn vervallen door het kaderbesluit landelijk gebied Bergen, worden de bezwaarschriften ongegrond verklaard omdat de vervallen aanwijzingen niet het gevolg zijn van de bezwaren, maar van gewijzigde beleidsinzichten. Verzoeken om vergoeding van gemaakte kosten in de bezwaarfase worden afgewezen, aangezien er geen sprake is van onrechtmatigheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de adviezen van de commissie en de redenen voor het besluit duidelijk uiteenzet. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke bezwaren en de beleidsinhoudelijke gronden voor de herroeping zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de ontvankelijkheid en gegrondheid van de bezwaarschriften en om het bestreden besluit al dan niet in stand te houden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het advies van de commissie voor de bezwaarschriften volgt en de bezwaarschriften ongegrond verklaart, ondanks de vervallen aanwijzingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er publieke druk is om de bezwaren te honoreren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitleg over waarom de kosten niet worden vergoed, kan voor verwarring zorgen zonder verdere toelichting.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het advies van de commissie overneemt en de bezwaarschriften ongegrond verklaart, en of zij de verzoeken om kostenvergoeding afwijst.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de bezwaarschriftenprocedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om juridische en beleidsmatige aspecten van grondaanwijzing.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het besluit, en er worden geen kosten vergoed aan de bezwaarden, aangezien er geen sprake is van onrechtmatigheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bezwaarschriften Wet voorkeursrecht gemeenten Commissie voor de bezwaarschriften Kaderbesluit landelijk gebied Ongegrond verklaren Ontvankelijk verklaren Vervallen aanwijzingen Vergoeding kosten Beleidsinhoudelijke gronden OnrechtmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:59:32 - 01:59:48 - 02:00:38 - 02:00:42 - 02:02:34 - 02:02:40 - 02:05:11 - 02:05:30 - 02:05:46 - 02:06:00 - 02:06:54 - 02:06:56 - 02:08:13 - 02:08:14 - 02:09:39 - 02:09:44 - 02:09:46 - 02:11:06 - 02:11:11 - 02:12:00 - 02:12:08 - 02:14:05 - 02:14:24 - 02:14:45 - 02:14:50 - 02:14:55 - 02:14:57 - 02:14:59
Agendapunt 16. 06-52 Vaststellen van de begrotingswijziging behorende bij het initiatiefvoorstel Gemeentelijke Monumentenbeleid
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Initiatiefvoorstel Cultuurhistorie Toelichting besteding gelden PVDA Nota Cultuurhistorie Inspraakreacties Dekking Stelpost verdieping bestaand beleid Begrotingswijziging Memo Stand van zaken activiteitenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 17. 06-53 Vaststellen van de Nota Cultuurhistorie en de bijbehorende beantwoording van de inspraakreacties erop en de dekking van de daarmee gepaard gaande kosten
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Cultuurhistorie" en "Nota van beantwoording inspraakreacties". Het voorstel richt zich op het vaststellen van de Nota Cultuurhistorie, die de cultuurhistorische waarden van de gemeente Bergen benadrukt en beschermt. Het document is het resultaat van een uitgebreid voortraject, inclusief een symposium, workshops en inspraakprocedures. De nota bevat zes speerpunten die zich richten op gebiedsgerichte benadering, verankering in bestemmingsplannen, behoud van architectuurhistorische kwaliteiten, technische begeleiding bij restauraties, objectgerichte bescherming en de integratie van archeologie in ruimtelijke ordening. De raad wordt gevraagd deze nota en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, doelstellingen en financiële implicaties. Het bevat ook informatie over de betrokken partijen en de inspraakprocedures die zijn gevolgd.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is kaderstellend en besluitvormend. De raad moet de Nota Cultuurhistorie en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van cultuurhistorische waarden in de ruimtelijke ordening en de toewijzing van financiële middelen voor de uitvoering van het beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelstellingen en financiële dekking. Er zijn geen evidente inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Cultuurhistorie en de Nota van beantwoording inspraakreacties vast te stellen, evenals de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door het vermelden van inspraakprocedures en overleg met diverse interne en externe belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel zich richt op het behoud van cultuurhistorische waarden, wat bijdraagt aan de duurzame ontwikkeling van de gemeente.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een incidentele toewijzing van €100.000 en structurele bedragen van €50.000 voor cultuurhistorie en €15.000 voor archeologie. Deze worden gedekt uit de bestaande begroting en een stelpost voor verdieping van bestaand beleid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Cultuurhistorie Cultuurhistorie Inspraakreacties Monumentenbeleid Ruimtelijke kwaliteit Identiteit Archeologie Monumentenzorg Begrotingswijziging Beschermde dorpsgezichtenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:19:57 - 02:20:14 - 02:21:00 - 02:21:02 - 02:21:28 - 02:21:32 - 02:25:08 - 02:25:09 - 02:25:22 - 02:25:25 - 02:27:22 - 02:27:23 - 02:28:10 - 02:28:13 - 02:28:48 - 02:28:51 - 02:28:56 - 02:34:19 - 02:34:23 - 02:35:17 - 02:35:20 - 02:35:32 - 02:35:33 - 02:35:35 - 02:35:37 - 02:36:39 - 02:36:41 - 02:37:33 - 02:37:36 - 02:37:47 - 02:37:49 - 02:38:03 - 02:38:05 - 02:38:13 - 02:38:44 - 02:38:46 - 02:38:58 - 02:39:06 - 02:39:14 - 02:39:26 - 02:39:31 - 02:39:33 - 02:39:41 - 02:40:01 - 02:40:04 - 02:40:38 - 02:40:42 - 02:40:53 - 02:41:39 - 02:41:55 - 02:42:23 - 02:42:26 - 02:43:41 - 02:43:48 - 02:46:44 - 02:46:45 - 02:47:08 - 02:47:45
Agendapunt 18. 06-54 Instemmen met het Klimaatbeleidsplan Bergen 2009-2010 en de daarin opgenomen speerpunten en specifiek genoemde projecten
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Klimaatbeleidsplan Gemeente Bergen 2009-2012
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Klimaatbeleidsplan gemeente Bergen 2009-2012" en de evaluatie van het klimaatbeleid van 2004-2008. Het plan richt zich op het verminderen van CO2-uitstoot en andere broeikasgassen door middel van lokale initiatieven, ondersteund door de SLOK-subsidie. Het omvat maatregelen voor gemeentelijke gebouwen, woningen, utiliteitsbouw, bedrijven, verkeer, en duurzame energie. De Milieudienst Regio Alkmaar coördineert de uitvoering en rapportage.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een evaluatie van het vorige beleid. Het bevat specifieke maatregelen en een financiële onderbouwing, hoewel de afhankelijkheid van subsidies een risico vormt.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet instemmen met het klimaatbeleidsplan. Bij goedkeuring wordt het beleid uitgevoerd en ontvangt de raad jaarlijkse rapportages.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van klimaatmaatregelen, de toewijzing van middelen, en de mate van samenwerking met andere gemeenten.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke en tijdgebonden doelen, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van subsidies. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een probleem zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het voorgestelde klimaatbeleidsplan en de bijbehorende projecten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere lokale belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema, met nadruk op energiebesparing en de inzet van duurzame energiebronnen.
Financiële Gevolgen:
Het plan kost €426.067, waarvan €120.011 is aangevraagd als subsidie. De kosten zijn grotendeels gedekt binnen bestaande budgetten, maar er is een risico als de subsidie niet wordt toegekend. In dat geval moet de raad extra middelen overwegen.
Conclusie:
Het voorstel biedt een gedetailleerd plan voor lokaal klimaatbeleid, maar de afhankelijkheid van subsidies en het gebrek aan burgerparticipatie zijn aandachtspunten. De raad moet zorgvuldig overwegen hoe deze uitdagingen kunnen worden aangepakt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Klimaatbeleidsplan CO2-uitstoot SLOK (Stimulering Lokale Klimaatinitiatieven) Duurzame energie Milieudienst Regio Alkmaar Energiebesparing Subsidieregeling Klimaatakkoord Broeikasgassen DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:48:17 - 02:48:38 - 02:48:38 - 02:51:50 - 02:51:50 - 02:51:53 - 02:51:53 - 02:53:06 - 02:53:06 - 02:53:07 - 02:53:07 - 02:58:18 - 02:58:18 - 02:58:20 - 02:58:20 - 03:01:32 - 03:01:32 - 03:01:35 - 03:01:35 - 03:03:12 - 03:03:12 - 03:03:34 - 03:03:34 - 03:04:01 - 03:04:01 - 03:04:28 - 03:04:28 - 03:04:31 - 03:04:31 - 03:06:48 - 03:06:48 - 03:06:49 - 03:06:49 - 03:07:14 - 03:07:14 - 03:07:19 - 03:07:19 - 03:07:28 - 03:07:28 - 03:07:29 - 03:07:29 - 03:08:52 - 03:08:52 - 03:08:59 - 03:08:59 - 03:10:02 - 03:10:02 - 03:10:04 - 03:10:04 - 03:13:21 - 03:13:21 - 03:13:51 - 03:13:51 - 03:14:35 - 03:14:35 - 03:14:38 - 03:14:38 - 03:15:04 - 03:15:04 - 03:15:57 - 03:15:57 - 03:16:02 - 03:16:02 - 03:25:33 - 03:25:33 - 03:26:17 - 03:26:17 - 03:26:19 - 03:26:19 - 03:27:00 - 03:27:00 - 03:27:03 - 03:27:03 - 03:27:15 - 03:27:15 - 03:27:16 - 03:27:16 - 03:27:21 - 03:27:21 - 03:27:25 - 03:27:25 - 03:27:26 - 03:27:26 - 03:27:29 - 03:27:29 - 03:28:29 - 03:28:29 - 03:28:33 - 03:28:33 - 03:29:45 - 03:29:45 - 03:29:52 - 03:29:52 - 03:30:24 - 03:30:24 - 03:30:41 - 03:30:41 - 03:30:45 - 03:30:45 - 03:30:49 - 03:30:49 - 03:30:55 - 03:30:55 - 03:31:58 - 03:31:58 - 03:32:19 - 03:32:19 - 03:32:57 - 03:32:57 - 03:33:30
Agendapunt 19. 06-55 Toestemming verlenen aan het college tot het aangaan van een Gemeenschappelijke Regeling met de gemeente Alkmaar voor de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken; vaststellen van de
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Samenwerking belastingen Alkmaar - Bergen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Samenwerking belastingen Alkmaar - Bergen". Het doel is om een gemeenschappelijke regeling aan te gaan tussen de gemeenten Alkmaar en Bergen voor de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (WOZ). De samenwerking beoogt voordelen te behalen op het gebied van kwaliteit, continuïteit en financiële efficiëntie. De gemeente Bergen behoudt beleidsbevoegdheden, terwijl Alkmaar de operationele uitvoering op zich neemt. De samenwerking start in 2010 en wordt geëvalueerd in 2011.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten zoals financiële implicaties, personeelsbeleid, en evaluatiecriteria. Het biedt een uitgebreide basis voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet toestemming verlenen aan het college van burgemeester en wethouders om de gemeenschappelijke regeling met Alkmaar aan te gaan. De raad heeft een kaderstellende en controlerende rol.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voordelen van samenwerking opwegen tegen de autonomie van het zelf uitvoeren van belastingtaken. Er moet ook worden overwogen of de financiële voordelen en kwaliteitsverbeteringen de mogelijke risico's waard zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en evaluatiemomenten. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige evaluaties kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde samenwerking en de bijbehorende voorwaarden.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van burgerparticipatie in het voorstel, maar er wordt wel aandacht besteed aan de communicatie met betrokken medewerkers en vakbonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De samenwerking brengt aanloopkosten met zich mee van €300.000 over 2009 en 2010, met een eenmalige investering van €100.000 voor dataverkeer. De kosten worden gedekt uit het batig begrotingssaldo van de jaren 2009 en 2010. Vanaf 2012 wordt een financieel voordeel verwacht.
In conclusie, het voorstel biedt een gedetailleerd plan voor samenwerking met duidelijke financiële en operationele voordelen, maar vereist zorgvuldige overweging van de politieke en operationele implicaties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Samenwerking Belastingen Alkmaar Heffing Invordering Wet waardering onroerende zaken (WOZ) Kwaliteit Continuïteit Financieel voordeel DienstverleningVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 20. 06-56 Vaststellen van de Jaarrekening 2008 van de gemeente Bergen en de bestemming van het resultaat BEHANDELING VERSCHOVEN NAAR 25 JUNI 2009
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen van de jaarrekening en jaarstukken 2008 en bestemmen voordelig resultaat". Het doel is om de gemeenteraad de jaarstukken van 2008 te laten vaststellen, waarmee het college verantwoording aflegt over het financiële beheer van dat jaar. Het voorstel omvat ook de bestemming van het voordelige rekeningsaldo van € 2.813.058, met specifieke toewijzingen voor diverse projecten en reserveringen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde uitleg biedt over de bestemming van het voordelige saldo en de noodzaak van de vaststelling van de jaarstukken. Het bevat ook een tijdlijn voor de behandeling en rapportage.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarrekening vast te stellen. Dit is een essentiële stap in het proces van financiële verantwoording en controle. De raad moet ook beslissen over de voorgestelde bestemmingen van het overschot.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde bestemmingen van het overschot. Dit omvat keuzes over investeringen in onderwijs, personeelskosten, onderhoud van gebouwen, en andere projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2008 vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde bestemmingen van het voordelige saldo.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van de jaarrekening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op financiële verantwoording en toewijzing.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel beschrijft de bestemming van het voordelige saldo van € 2.813.058. De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, en er wordt aangegeven hoe het overschot wordt verdeeld over verschillende projecten en reserveringen. Er is geen sprake van een tekort dat gedekt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2008 Jaarstukken Voordelig resultaat Financieel beheer Indemniteitsbesluit Programmabegroting Begrotingswijziging Algemene reserve Frictiekosten Onderhoud gebouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21. 06-57 Kennisnemen van de Voorjaarsnota 2009 van de gemeente Bergen, de beleidsuitvoering per programma, het vaststellen van de financiele mutaties per programma en het beschikbaar stellen van (aanvullende) kredieten en wijzigingen in onttrekkingen aan voo
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de raadsvergadering van 23 juni 2009, opgesteld door Marcel Ursem, met als onderwerp de Voorjaarsnota 2009. Het voorstel vraagt de raad om de Voorjaarsnota 2009 vast te stellen, wat resulteert in een actuele begroting. De bespreking van de Voorjaarsnota maakt deel uit van de jaarlijkse Planning & Control-cyclus. De nota rapporteert per programma over de voortgang van beleidsuitvoering en financiële mutaties, met als doel de beleidsuitvoering binnen financiële kaders te houden. Belangrijke doelstellingen zijn het inzicht geven in het jaarrekeningresultaat van 2008, het bijstellen van budgetten voor 2009, en het reserveren van middelen voor de financiële crisis. De begrotingswijzigingen resulteren in een nadeel van € 108.000 voor 2009. Er zijn geen specifieke risico’s verbonden aan dit besluit. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere de raadsbesluit en begrotingswijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorjaarsnota 2009". Het voorstel betreft de bespreking en vaststelling van de Voorjaarsnota 2009, die onderdeel is van de jaarlijkse Planning & Control-cyclus. De nota biedt inzicht in de voortgang van beleidsuitvoering en financiële mutaties, met als doel de budgetten bij te stellen op basis van de jaarrekening 2008 en bekende autonome ontwikkelingen. Daarnaast worden incidentele middelen gereserveerd om de gevolgen van de financiële crisis te bestrijden. De raad wordt gevraagd de nota vast te stellen, wat resulteert in een actuele begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de hoofddoelstellingen van de Voorjaarsnota duidelijk uiteenzet en de financiële implicaties en bijbehorende documenten zoals begrotingswijzigingen bijvoegt.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende en opiniërende rol bij dit voorstel. Het is aan de raad om de Voorjaarsnota vast te stellen, wat invloed heeft op de begroting en beleidsuitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde budgetaanpassingen en de reservering van middelen voor de financiële crisis. Dit vereist een afweging van prioriteiten en financiële strategieën.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële mutaties en beleidsdoelen. Echter, er is geen specifieke tijdlijn voor de uitvoering en rapportage, wat de tijdgebondenheid beperkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de Voorjaarsnota 2009 vast te stellen, inclusief de bijbehorende begrotingswijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De Voorjaarsnota resulteert in een nadelig saldo van € 108.000 voor de begroting van 2009. De details van de financiële gevolgen en dekkingsmogelijkheden worden verder uitgewerkt in de bijgevoegde begrotingswijzigingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorjaarsnota 2009 Begroting Financiële mutaties Jaarrekening 2008 Planning & Control-cyclus Beleidsuitvoering Meerjarenperspectief Financiële crisis Budgetten RisicomanagementVerfijning van de zoekopdracht: