24-11-2009 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4. 11-86 Voorstel betreft het vaststellen van de wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland vast te stellen. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de invoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) per 1 januari 2008 en de vaststelling van een visiedocument voor de uitvoering van de WSW in Noord-Kennemerland. De wijzigingen in de GR zijn bedoeld om de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gemeenteraad te versterken, zodat de WSW betaalbaar blijft en aansluit op de gemeentelijke begroting. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de wijzigingen, die al door andere gemeenten in de regio zijn vastgesteld. Er zijn geen financiële risico's verbonden aan de wijzigingen. De uitvoering van de GR ligt bij het Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland (WNK). Bijlagen bij het voorstel bevatten de tekst van de gewijzigde GR en een toelichting op de wijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de invoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) per 1 januari 2008, het visiedocument voor de WSW in Noord-Kennemerland, en andere gewijzigde wet- en regelgeving. De wijzigingen beogen de rol van de gemeenteraad te versterken en de WSW betaalbaar te houden. De raad van Bergen moet deze wijzigingen vaststellen om aan te sluiten bij andere gemeenten in de regeling. Er zijn geen financiële risico's verbonden aan deze wijzigingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzaak van de wijzigingen uitlegt, de context van de nieuwe WSW schetst, en verwijst naar de bijlagen voor gedetailleerde informatie over de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling vaststellen. Dit is een formele stap om de wijzigingen te bekrachtigen en aan te sluiten bij andere gemeenten in de regeling.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijzigingen in de Gemeenschappelijke Regeling, wat invloed heeft op de uitvoering van de WSW en de rol van de gemeenteraad daarin.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de vernieuwde WSW verordeningen voor cliëntenparticipatie verplicht stelt, maar geeft geen details over hoe participatie in dit specifieke proces is vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële risico's verbonden aan de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling. Het voorstel verwijst naar programma 8 uit de begroting, maar geeft geen specifieke financiële details.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) Wachtlijstbeheer Visiedocument Bevoegdheden Verordeningen Cliëntenparticipatie Persoonsgebonden budgetten WNK (Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland) BegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5. 11-87 Voorstel betreft het vaststellen van de verordening wachtlijstbeheer Sociale Werkvoorziening WSW
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening voor wachtlijstbeheer binnen de Sociale Werkvoorziening (WSW) in de gemeente Bergen. De verordening is bedoeld om de gemeente meer regie te geven over de wachtlijsten en om prioriteit te kunnen geven aan bepaalde doelgroepen, zodat het beleid beter aansluit bij lokale sociale en werkgelegenheidsdoelen. De verordening bepaalt de volgorde van plaatsing op de wachtlijst en legt vast dat maximaal 50% van de vrijkomende plaatsen wordt toegewezen aan personen op de wachtlijst, waarbij de datum van indicatiestelling leidend is. De overige plaatsen kunnen worden toegewezen aan personen die al een dienstbetrekking hebben via extra ingekochte plaatsen. De verordening is onderdeel van een bredere wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) en wordt uitgevoerd door het Werkvoorzieningschap Noord Kennemerland (WNK). De raad moet instemmen met de wijziging van de GR om de verordening te kunnen vaststellen. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de uitvoering van de verordening.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststelling verordening Wachtlijstbeheer Sociale Werkvoorziening
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling verordening Wachtlijstbeheer Sociale Werkvoorziening." Het voorstel adviseert de gemeenteraad om de verordening voor wachtlijstbeheer binnen de Sociale Werkvoorziening (WSW) vast te stellen. Deze verordening bepaalt hoe wachtlijsten worden beheerd en welke doelgroepen voorrang krijgen bij plaatsing. Het doel is om de WSW beter te laten aansluiten bij lokaal beleid op het gebied van sociale zaken, werkgelegenheid en welzijn. De verordening is onderdeel van een bredere wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) en is noodzakelijk voor een effectief en eerlijk wachtlijstbeheer.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de verordening, de prioritering van doelgroepen, en de samenhang met de wijziging van de GR. Echter, er ontbreekt enige informatie over de specifieke impact op de betrokkenen en de evaluatiecriteria voor het succes van de verordening.
Rol van de raad:
De raad moet de verordening vaststellen en instemmen met de wijziging van de GR. Dit is essentieel om de bevoegdheid voor wachtlijstbeheer over te dragen aan de GR en om de verordening effectief te implementeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de prioritering van bepaalde doelgroepen binnen de WSW en de overdracht van bevoegdheden aan de GR. Dit kan invloed hebben op de lokale autonomie en de manier waarop sociale werkvoorzieningen worden beheerd.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de GR kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en in te stemmen met de wijziging van de GR. Dit is noodzakelijk voor de implementatie van het wachtlijstbeheer zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van betrokkenen bij de totstandkoming van de verordening, behalve een advies van de cliëntenraad WSW Noord Kennemerland.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op sociale en beleidsmatige aspecten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen extra kosten verbonden aan de uitvoering van de verordening. Het voorstel vermeldt dat de uitvoering binnen de bestaande financiële kaders plaatsvindt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wachtlijstbeheer Sociale Werkvoorziening (WSW) Doelgroepenprioritering Gemeenschappelijke Regeling (GR) Visiedocument Werkvoorzieningschap Noord Kennemerland (WNK) Verordening Indicatiestelling Rijksbijdrage UitkeringsgerechtigdenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. 11-88 Voorstel betreft het indienen van de begrotingswijziging gevolgen september circulaire
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Bergen om een begrotingswijziging vast te stellen. Deze wijziging is nodig vanwege de financiële gevolgen van de septembercirculaire 2009 en een bijstelling van de algemene uitkering over 2008. Het voorstel, opgesteld door Jan Belleman, wordt op 24 november 2009 besproken. Door de wijziging vast te stellen, worden de financiële gevolgen verwerkt in de gemeentelijke begroting. Er is een incidentele nabetaling van € 201.618 ontvangen voor 2008, die wordt toegevoegd aan het begrotingssaldo van 2009. Het totale effect op de begroting loopt door tot 2013, met jaarlijkse bedragen die variëren van € 333.431 in 2009 tot € 617.591 in 2013. Het doel is om de financiële gevolgen correct in de begroting te verwerken. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere een memo met de uitkomsten van de berekening van de gevolgen van de septembercirculaire.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling begrotingswijziging betreffende gevolgen septembercirculaire 2009 en nadere vaststelling basisgegevens 2008 voor de algemene uitkering.
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een begrotingswijziging naar aanleiding van de septembercirculaire 2009 en een bijstelling van de algemene uitkering over 2008. De wijzigingen zijn gebaseerd op een memo aan de raad van 1 oktober 2009 en een incidentele nabetaling over 2008. Het doel is om de financiële gevolgen van deze wijzigingen te verwerken in de gemeentelijke begroting. De raad wordt gevraagd om de begrotingswijziging goed te keuren, zodat de financiële aanpassingen officieel kunnen worden doorgevoerd.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de benodigde informatie bevat over de financiële wijzigingen en de bijbehorende memo's en bijlagen. Er is echter weinig detail over de inhoud van de memo's zelf, wat verdere verduidelijking zou kunnen vereisen.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit valt onder hun budgetrecht, waarmee ze invloed uitoefenen op de financiële planning en uitgaven van de gemeente.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve aanpassing betreft. De raad moet echter beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde financiële wijzigingen en de verwerking daarvan in de begroting.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bedragen die moeten worden aangepast. Het is echter niet volledig tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de uitvoering en rapportage. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging goed te keuren, zodat de financiële gevolgen van de septembercirculaire en de bijstelling van de algemene uitkering kunnen worden verwerkt.
Participatie
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat logisch is gezien de technische aard van het onderwerp.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële aanpassingen en niet op beleidsinhoudelijke kwesties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn duidelijk gespecificeerd in het voorstel, met een totaalbedrag van €333.431 voor 2009 en oplopende bedragen voor de daaropvolgende jaren. Het voorstel geeft aan dat deze bedragen worden verwerkt in de begroting, maar er is geen specifieke informatie over hoe deze bedragen gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Septembercirculaire 2009 Algemene uitkering Memo Nabetaling Regionaal Inkomensonderzoek (RIO) Lage inkomens Fysieke basisgegevens Begrotingssaldo MeerjarensaldoVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7. 11-89 Voorstel betreft het instemmen met de Jaarrekening 2008 GGD Hollands Noorden, de begrotingswijziging 2009, begroting 2010 en de verhoging van de gemeentelijke bijdrage per inwoner
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de jaarrekening 2008, de herziene begroting 2009 en de begroting 2010 van de GGD Hollands Noorden. Na de fusie van drie GGD'en in 2007, heeft de GGD te maken gehad met financiële uitdagingen, waaronder een negatief resultaat van € 529.000 in 2008. Dit heeft geleid tot een voorstel om de gemeentelijke bijdrage te verhogen met € 1,26 per inwoner voor zowel 2009 als 2010. De verhoging is noodzakelijk om de continuïteit van de wettelijke taken van de GGD te waarborgen, zoals jeugdgezondheidszorg en infectieziektebestrijding. Een adviescommissie financiën is ingesteld om de financiële situatie te evalueren, maar heeft voorlopig geen snelle oplossingen gevonden om de verhoging te vermijden. De gemeenteraad moet beslissen over de goedkeuring van deze verhoging, die al is opgenomen in de meerjarenbegroting van de gemeente.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Jaarrekening 2008, herziene begroting 2009 en begroting 2010 - GGD Hollands Noorden
Samenvatting: Het voorstel betreft de goedkeuring van de jaarrekening 2008, de herziene begroting 2009 en de begroting 2010 van de GGD Hollands Noorden. Na de fusie van drie GGD's in 2007, blijkt de financiële situatie van de GGD zorgwekkend, met een negatief resultaat van € 529.000 in 2008. De gemeentelijke bijdrage moet worden verhoogd met € 1,26 per inwoner voor zowel 2009 als 2010 om de financiële stabiliteit te waarborgen. De raad moet instemmen met deze verhoging om de continuïteit van de volksgezondheidsdiensten te garanderen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële gegevens en een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Het bevat echter weinig informatie over alternatieve oplossingen of maatregelen om de financiële situatie te verbeteren.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de bevoegdheid om in te stemmen met de voorgestelde verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Dit is essentieel om de continuïteit van de GGD-diensten te waarborgen.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de verhoging van de gemeentelijke bijdrage, ondanks eerdere afspraken over een maximale bijdrage. Dit kan politieke implicaties hebben, gezien de druk op gemeentelijke budgetten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete acties voor verbetering van de financiële situatie (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een gebrek aan alternatieve strategieën.
Besluit van de raad
De raad moet beslissen of zij instemt met de verhoging van de gemeentelijke bijdrage van € 1,26 per inwoner voor 2009 en 2010.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de gemeentelijke bijdrage met € 1,26 per inwoner, wat voor de gemeente Bergen neerkomt op een extra bijdrage van € 39.269 voor 2009. De verhoging is gedekt in de meerjarenbegroting, maar verdere acties van de GGD kunnen invloed hebben op de structurele verhoging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Gemeentelijke bijdrage Fusie Volksgezondheid Begroting 2009 Begroting 2010 Jaarrekening 2008 Financiële crisis Adviescommissie financiën JeugdgezondheidszorgVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8. 11-90 Voorstel betreft het vaststellen van kaders voor Jaarrond exploitatie Strandpaviljoens, aan de hand van een inspraaknota en beleidsnotitie
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen over de jaarrond exploitatie van strandpaviljoens. Het voorstel houdt in dat de gemeente Bergen meewerkt aan de jaarrond exploitatie van strandpaviljoens binnen de 'ja, mits' zones, zoals vastgesteld door de provincie Noord-Holland. Dit geldt voor bestaande paviljoens die een bouwvergunning kunnen krijgen. De gemeente neemt de profielschets en beleidsregels over van de provincie en het Hoogheemraadschap. Voor strandexploitanten die aan de voorwaarden voldoen, wordt een postzegelbestemmingsplan gemaakt, waardoor jaarrond exploitatie mogelijk wordt vanaf het winterseizoen 2010/2011. Sluitingstijden worden vastgelegd in de huurovereenkomst en de APV wordt aangepast. In de winterperiode 2009/2010 wordt geen huur berekend, maar vanaf 2010/2011 wel. Jaarrond paviljoens moeten minimaal vier dagen per week open zijn en mogen maximaal vier weken gesloten zijn voor vakantie. De gemeente is verantwoordelijk voor het bereikbaar houden van de hoofdafgangen en het verwijderen van zwerfvuil. Na de winterperiode 2009/2010 vindt een evaluatie plaats. Het doel is om de toeristisch-economische betekenis van het strand te vergroten en de lokale middenstand te stimuleren. De raad wordt gevraagd in te stemmen met dit beleid om het toerisme in het naseizoen te bevorderen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Jaarrond exploitatie van strandpaviljoens"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsnotitie 'Jaarrond exploitatie van strandpaviljoens'". Het voorstel richt zich op het toestaan van jaarrond exploitatie van strandpaviljoens binnen de 'ja, mits' zones in de gemeente Bergen, zoals vastgesteld door de provincie Noord-Holland. Het doel is om de toeristisch-economische betekenis van het strand te vergroten door het seizoen te verlengen en meer bezoekers aan te trekken, wat ook de lokale middenstand ten goede zou komen. Het voorstel bevat specifieke voorwaarden en regels voor exploitatie, sluitingstijden, huur en afvalbeheer.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en voorwaarden voor jaarrond exploitatie. Het bevat ook informatie over de betrokken partijen en de financiële implicaties. Echter, er kan meer detail worden gegeven over de evaluatiecriteria en de langetermijnimpact.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het beleid voor jaarrond exploitatie van strandpaviljoens. Dit omvat het vaststellen van de voorwaarden en het aanpassen van de APV voor sluitingstijden.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de economische voordelen van jaarrond exploitatie zwaarder laten wegen dan mogelijke nadelen, zoals milieu-impact of overlast. Ook moeten ze beslissen over de voorwaarden waaronder exploitatie plaatsvindt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke voorwaarden en tijdlijnen, maar mist meetbare evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de evaluatiecriteria kunnen beter worden gedefinieerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de jaarrond exploitatie van strandpaviljoens en de bijbehorende beleidsregels en voorwaarden goedkeuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van strandexploitanten, wijkverenigingen en horecaondernemers in de besluitvorming en evaluatie. Er is sprake van een brainstormsessie en een evaluatie na de eerste winterperiode.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp, maar afvalbeheer en het behoud van de natuurlijke omgeving zijn impliciet onderdeel van de voorwaarden.
Financiële gevolgen:
In de eerste winterperiode wordt geen huur berekend, maar vanaf 2010/2011 wel, op basis van advies van het Horeca Advies Centrum. De kosten voor handhaving en schoonmaak vallen binnen bestaande budgetten, waardoor extra kosten beperkt blijven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrond exploitatie Strandpaviljoens Toerisme Noord-Holland Strandseizoen Provinciale ruimtelijke verordening Hoogheemraadschap Postzegelbestemmingsplan Horeca Advies Centrum Zwerfvuil verwijderenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9. 11-91 Voorstel betreft het vaststellen van de uitgangspunten voor de structuurvisie Schoorl Klopt
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van uitgangspunten voor de structuurvisie "Schoorl Klopt", gericht op de herontwikkeling van het centrumgebied van Schoorl. Het project combineert eerdere initiatieven en streeft naar een integrale planologische visie, rekening houdend met de gewijzigde Wet op de Ruimtelijke Ordening. De gemeenteraad wordt gevraagd de kaders vast te stellen, waarna een structuurvisie kan worden opgesteld. Het proces omvat burgerparticipatie via een klankbordgroep en een internetpanel, wat heeft geleid tot breed maatschappelijk draagvlak. De structuurvisie richt zich op diverse thema's zoals wonen, economie, verkeer en landschap. Belangrijke elementen zijn de revitalisering van het winkelgebied, woningbouw, verplaatsing van verenigingen, en het creëren van een recreatief netwerk. Het stedenbouwkundig concept benadrukt het behoud van het dorpse karakter en duurzame ontwikkeling. De gemeenteraad zal uiteindelijk de structuurvisie vaststellen, waarna bestemmingsplannen kunnen worden opgesteld. Het doel is om in 2011 met de uitvoering te beginnen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Vaststellen uitgangspunten voor Structuurvisie Schoorl Klopt"
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen uitgangspunten voor Structuurvisie Schoorl Klopt". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een integrale planologische visie voor het centrum van Schoorl. Het combineert eerdere projecten om een samenhangend plan te creëren dat rekening houdt met wonen, welzijn, zorg, landschap, natuur, recreatie, verkeer, parkeren, economie en stedenbouw. Het doel is om een structuurvisie op te stellen die als basis dient voor toekomstige bestemmingsplannen, met een sterke nadruk op burgerparticipatie en maatschappelijk draagvlak.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, betrokken partijen en het proces. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of concrete tijdlijnen voor alle onderdelen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de uitgangspunten voor de structuurvisie vaststellen. Dit is een cruciale stap voordat verdere planvorming kan plaatsvinden.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen stedelijke ontwikkeling en behoud van het dorpse karakter, de locatie en omvang van nieuwe voorzieningen zoals supermarkten, en de mate van burgerparticipatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de openheid over woningbouwaantallen kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de uitgangspunten voor de structuurvisie vast te stellen, waarmee het college verder kan met de uitwerking van de visie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie, met een klankbordgroep en een internetpanel om breed maatschappelijk draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor duurzaam bouwen en behoud van landschappelijke kwaliteiten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen. Het voorstel vermeldt dat er budget beschikbaar is voor de voorbereiding en opstelling van de structuurvisie, maar verdere financiële details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Schoorl Klopt Herontwikkeling Burgerparticipatie Centrumgebied Klankbordgroep Stedenbouwkundig concept Internetpanel Supermarkt ParkeerproblematiekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10. 11-92 Voorstel betreft het vaststellen van de standpuntbepaling Rijksinpassingsplan Bergermeer gasopslag
Samenvatting
De raad van de gemeente Bergen heeft besloten het standpunt van het college over te nemen en het voorontwerp-rijksinpassingsplan voor de Bergermeer gasopslag als onvoldoende te kwalificeren. De belangrijkste bezwaren zijn de keuze voor de puttenlocatie, de onzekerheden over aardbevingen, de beperkingen door BEVI-regelgeving en het negeren van eerdere argumenten in de MER-procedure. De raad wil alle mogelijkheden benutten om tegen het plan in te gaan en dit standpunt uitdragen bij het ministerie van Economische Zaken. Het plan wordt als maatschappelijk urgent beschouwd vanwege de impact op de regio, zoals de kans op bevingen en verstoring van de natuur. De gemeenten willen niet dat de financiële lasten op hen worden afgewenteld en benadrukken dat er geen draagvlak is onder de bevolking en lokale politiek. Het besluit van de raad is onderdeel van een bredere samenwerking met andere gemeenten en instanties om een collectief standpunt in te nemen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel/Amendement/Motie:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Voorontwerp rijksinpassingsplan Bergermeer gasopslag." Het voorstel betreft de beoordeling van het voorontwerp van het rijksinpassingsplan voor de Bergermeer gasopslag. De raad wordt gevraagd het standpunt van het college over te nemen, dat het plan als onvoldoende kwalificeert vanwege de keuze van de puttenlocatie, onzekerheden over aardbevingen, exploitatiebeperkingen en het negeren van eerdere argumenten in de MER-procedure. De raad moet alle mogelijkheden benutten om tegen het plan in te gaan en dit standpunt uitdragen bij het ministerie van Economische Zaken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke opsomming van de bezwaren en argumenten tegen het voorontwerp. Het bevat echter enkele punten van onduidelijkheid, zoals de economische haalbaarheid en de financiële gevolgen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een adviserende en opiniërende rol. Ze moeten hun standpunt bepalen en dit uitdragen richting het ministerie van Economische Zaken. De raad wordt gehoord in het kader van het Bro-overleg.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze het standpunt van het college overnemen en zich verzetten tegen het voorontwerp. Ze moeten ook bepalen hoe ze omgaan met de onzekerheden rond aardbevingen en de locatiekeuze.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn inconsistenties, vooral rond de technische haalbaarheid en de economische onderbouwing van het project.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het standpunt van het college overnemen en zich verzetten tegen het voorontwerp.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de gemeenten gezamenlijk optrekken en dat de raden worden gehoord, maar er is weinig informatie over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral gezien de milieueffecten en de keuze voor het Meest Milieuvriendelijke Alternatief.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn onduidelijk. Het voorstel geeft aan dat de gemeenten niet de rekening mogen krijgen, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bergermeer gasopslag Rijksinpassingsplan Milieueffectrapportage (MER) Aardbevingen Loterijlanden MOB-terrein Economische haalbaarheid Externe veiligheid Second opinion MIT BEVI-regelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12. 11-94 Voorstel betreft het indienen van zienswijzen op de Provinciale Structuurvisie en de Provinciale Ruimtelijke verordening Structuurvisie.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om een zienswijze in te dienen op de ontwerp Provinciale Structuurvisie van Noord-Holland. Deze structuurvisie behandelt het ruimtelijk beleid van de provincie en heeft invloed op gemeentelijk en regionaal beleid. De visie richt zich op drie hoofdbelangen: ruimtelijke kwaliteit, duurzaam ruimtegebruik en klimaatbestendigheid. De provincie streeft naar stedelijke verdichting, behoud van landschappen, en duurzame energieopwekking, met specifieke aandacht voor gebieden zoals de Kop van Noord-Holland en West-Friesland. De structuurvisie legt ook nadruk op klimaatbestendigheid, ruimtelijke kwaliteit, en duurzaam ruimtegebruik, waarbij functies slim gecombineerd worden en goed bereikbaar zijn. De provincie heeft instrumenten zoals subsidies en verordeningen om het beleid te implementeren. De gemeenteraad van Bergen moet beslissen of ze de zienswijze indienen, aangezien de ontwerpstructuurvisie tot 2 december 2009 ter inzage ligt. De zienswijze biedt de gemeente de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het provinciaal beleid, dat voor de komende tien jaar wordt vastgelegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Zienswijze op Provinciale Structuurvisie en Provinciale Verordening Structuurvisie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het indienen van een zienswijze op de Provinciale Structuurvisie en de bijbehorende verordening. De structuurvisie richt zich op ruimtelijke kwaliteit, duurzaam ruimtegebruik en klimaatbestendigheid. Het doel is om stedelijke gebieden optimaal te benutten, landschappen open te houden, en duurzame energieopwekking te bevorderen. De visie heeft implicaties voor woningbouw, infrastructuur, landbouw, en natuurbehoud in de provincie Noord-Holland, met specifieke aandacht voor de regio's Noordkop en West-Friesland.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de hoofdlijnen van de provinciale structuurvisie en de implicaties voor de gemeente Bergen. Het bevat echter veel technische details die mogelijk moeilijk te interpreteren zijn zonder aanvullende context.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze indienen om invloed uit te oefenen op het provinciale beleid. Dit is een formele stap in het proces van ruimtelijke ordening, waarbij de raad de belangen van de gemeente vertegenwoordigt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de provinciale visie steunen of dat zij bezwaren hebben, vooral waar het beleid afwijkt van het gemeentelijke Kaderbesluit. Politieke keuzes betreffen onder andere de balans tussen stedelijke ontwikkeling en natuurbehoud, en de mate van autonomie die de gemeente wenst te behouden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd, behalve de termijn voor het aanpassen van bestemmingsplannen. Inconsistenties kunnen ontstaan door de brede interpretatie van begrippen zoals "bestaand stedelijk gebied."
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de concept zienswijze goedkeuren en indienen bij de provincie. Dit besluit is cruciaal om de gemeentelijke belangen te waarborgen in het provinciale beleid.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in de zienswijze. De focus ligt op formele procedures en overleg met de provincie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van de provinciale structuurvisie, met nadruk op klimaatbestendigheid en duurzaam ruimtegebruik. Dit is relevant voor de gemeente, vooral in de context van energieopwekking en waterbeheer.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. De implementatie van de structuurvisie kan echter indirecte kosten met zich meebrengen, bijvoorbeeld door aanpassingen in bestemmingsplannen.
In conclusie, de raad moet zorgvuldig overwegen hoe de zienswijze de belangen van de gemeente Bergen kan beschermen en bevorderen binnen het kader van de provinciale structuurvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Provinciale structuurvisie Ruimtelijke kwaliteit Duurzaam ruimtegebruik Klimaatbestendigheid Ecologische Hoofdstructuur (EHS) Landschaps- en dorps DNA Adviescommissie Ruimtelijke Ontwikkelingen (ARO) SER ladder Duurzame energie WoningbouwopgaveVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13. 11-95 Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Bergen Nieuw Kranenburg
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Nieuw Kranenburg, een centrum voor kunst en cultuur in Bergen. Het plan omvat de uitbreiding van het bestaande museum Kranenburgh met faciliteiten voor tentoonstellingen, podiumactiviteiten, educatie, en horeca. De uitbreiding past niet binnen het huidige bestemmingsplan, waardoor een herziening nodig is. Diverse inspraakreacties en zienswijzen zijn verwerkt, wat leidde tot aanpassingen zoals het beperken van horeca- en podiumactiviteiten om het ondersteunende karakter te benadrukken. Er zijn onderzoeken uitgevoerd naar planschade, ecologische effecten, archeologie, geluid, verkeer en parkeren. De conclusie is dat er geen negatieve effecten worden verwacht en dat het bestemmingsplan geen belemmeringen oplevert. De raad wordt gevraagd het bestemmingsplan vast te stellen, wat de juridische basis biedt voor het verlenen van bouwvergunningen. Het project wordt mede gefinancierd door een provinciale subsidie, die tijdsgebonden is.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan Nieuw Kranenburg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Nieuw Kranenburg". Het plan beoogt de realisatie van een nieuw centrum voor kunst en cultuur bij het bestaande museum Kranenburgh in Bergen. Dit omvat tentoonstellingsruimtes, podiumactiviteiten, educatieve faciliteiten, en ondersteunende functies zoals horeca en kantoren. Het bestemmingsplan moet worden aangepast omdat de uitbreiding niet binnen het huidige plan past. Het project is tijdgebonden vanwege een provinciale subsidie en moet voor 1 december 2009 starten. Diverse inspraakreacties zijn verwerkt, en het plan is aangepast om tegemoet te komen aan bezwaren van omwonenden en andere belanghebbenden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor verschillende aspecten zoals ecologie, geluid, verkeer, en archeologie. Het bevat ook een risicoanalyse voor planschade en inspraakreacties zijn verwerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, wat een juridische basis biedt voor de bouwvergunning. De raad is ook verantwoordelijk voor de beantwoording van de zienswijzen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen culturele ontwikkeling en de belangen van omwonenden. Er moet ook worden gekozen hoe om te gaan met de financiële implicaties en de voorwaarden van de provinciale subsidie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline voor de subsidie. Het is meetbaar in termen van oppervlakte en functies. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de subsidie kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, waarmee de weg wordt vrijgemaakt voor de bouwvergunning en de start van het project.
Participatie:
Er is sprake geweest van inspraak en overleg met belanghebbenden, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor ecologie en waterbeheer. Er zijn maatregelen genomen om negatieve effecten op de natuur te minimaliseren.
Financiële gevolgen:
Er is een jaarlijkse subsidie van €500.000,- toegekend voor het project. De begroting voor Nieuw Kranenburg en het budget voor bestemmingsplannen dekken de kosten. Er is geen basis voor planschade volgens de risicoanalyse.
In conclusie, het voorstel is goed onderbouwd en biedt een duidelijke route voor de realisatie van het centrum voor kunst en cultuur, met aandacht voor zowel financiële als ecologische aspecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nieuw Kranenburg Centrum voor kunst en cultuur Provinciale subsidie Inspraakreacties Planschade Ecologie-gebiedsbescherming Vleermuizenonderzoek Archeologie Geluidsonderzoek Verkeer en parkerenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14. Motie vreemd aan de orde van de agenda
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: