28-01-2021 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:26:03 - 00:27:04 - 00:27:10 - 00:27:15 - 00:27:16 - 00:27:48 - 00:28:38 - 00:28:56 - 00:29:06 - 00:29:18 - 00:29:31 - 00:29:34 - 00:30:21 - 00:30:28 - 00:30:47 - 00:30:50 - 00:31:10 - 00:31:11 - 00:31:28 - 00:31:49 - 00:32:25 - 00:32:32 - 00:32:54 - 00:32:57 - 00:33:05 - 00:33:23 - 00:34:01 - 00:34:12 - 00:34:21 - 00:34:35 - 00:34:41 - 00:34:55 - 00:35:11 - 00:35:20 - 00:35:20
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Verzamellijst ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 04. Voorstel betreft het benoemen van burgercommissieleden fractie CDA
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 28 januari 2021 een voorstel besproken om op voordracht van de CDA-fractie de heren J.C. Mekken, P.M.H. Korremans en G.N. Baltus te benoemen tot burgercommissieleden namens het CDA. Het doel van dit voorstel is om raadscommissies te bemensen met betrokken burgers met diverse expertise en achtergronden. De benoeming van commissieleden gebeurt op basis van artikel 4 van de Verordening op de raadscommissies 2019, waarbij de raad de voordracht van de betreffende fractie volgt. De griffier heeft gecontroleerd of de kandidaten voldoen aan de wettelijke vereisten. Als de raad instemt met het voorstel, worden de benoemingen officieel en kunnen de betrokkenen hun werkzaamheden beginnen. Burgercommissieleden ontvangen een vaste vergoeding voor hun deelname aan vergaderingen en bijeenkomsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van de heren J.C. Mekken, P.M.H. Korremans en G.N. Baltus tot (burger) commissieleden namens de fractie CDA. Het doel is om de raadscommissies te bemensen met betrokken burgers die diverse expertise en achtergronden hebben, wat de lokale democratie ten goede komt. De benoeming is een formele procedure waarbij de raad de voordracht van de fractie CDA moet goedkeuren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de benoemingsprocedure en de wettelijke vereisten. Er zijn geen overwegingen van het college of andere relevante aspecten zoals participatie of duurzaamheid opgenomen, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de voorgedragen commissieleden goed te keuren. Dit is een formele stap in de procedure.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoeming een formele procedure is. De raad kan echter overwegen of de voorgedragen personen voldoen aan de gewenste diversiteit en expertise.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van specifieke personen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel mist tijdgebonden elementen, hoewel dit minder relevant is voor dit type besluit.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de benoeming van de voorgedragen personen goed te keuren of af te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen participatie van burgers buiten de benoemde commissieleden, wat passend is gezien de aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het gaat om personele benoemingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn beperkte financiële gevolgen, namelijk de vergoeding voor de burgercommissieleden voor hun deelname aan vergaderingen. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar dergelijke vergoedingen zijn doorgaans begroot binnen de gemeentelijke financiën.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voordracht Fractie CDA Burgercommissieleden Benoeming Raadscommissies Griffier Verordening Gemeentewet Presidium VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 05. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Kerkedijk 142s Bergen
Groen Licht voor Biologische Kwekerij in Bergen: Gemeenteraad Stemmen Unaniem In
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het voorstel om het bestemmingsplan voor Kerkedijk 142s vast te stellen. Dit besluit maakt de weg vrij voor de ontwikkeling van een biologische bloemzaden- en plantenkwekerij met bijenhouderij, waarmee tevens een planschade van €197.000 wordt gecompenseerd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om het bestemmingsplan voor Kerkedijk 142s vast te stellen. Dit plan is bedoeld om planschade van €197.000 te compenseren door de oorspronkelijke planologische rechten terug te geven. Het perceel, dat eerder een agrarische bestemming had, wordt nu bestemd voor een biologische bloemzaden- en plantenkwekerij met bijenhouderij. Er zijn geen bezwaren van de provincie of omgevingsdienst, en er zijn enkele aanpassingen gedaan naar aanleiding van zienswijzen. Het plan voorziet in een bedrijfswoning in de vorm van een stolpboerderij en houdt rekening met het zicht op een provinciaal monument. De gemeente heeft geen kosten bij de uitvoering van het bouwplan, en er is geen exploitatieplan nodig. Na vaststelling kan beroep worden ingesteld bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststelling bestemmingsplan Kerkedijk 142s
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Kerkedijk 142s". Het doel is om de geleden planschade van €197.000 te compenseren door de oorspronkelijke planologische rechten terug te geven. Dit gebeurt door het vaststellen van een bestemmingsplan voor een biologische bloemzaden- en plantenkwekerij met bijenhouderij. Het plan houdt rekening met de omgeving en provinciale eisen, zoals het vrijhouden van zicht op een monument. Er zijn geen financiële kosten voor de gemeente en geen exploitatieplan is nodig.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een duidelijke uitleg van de situatie, de voorgestelde oplossing, en de gevolgen van het niet vaststellen van het bestemmingsplan.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het vaststellen van het bestemmingsplan en de Nota van beantwoording zienswijzen. Dit is cruciaal om de planschade in natura te compenseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vaststellen van het bestemmingsplan of het uitbetalen van de planschade in geld. Dit heeft zowel financiële als ruimtelijke implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden. Het is realistisch en relevant, gezien de compensatie van planschade. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen en in te stemmen met de Nota van beantwoording zienswijzen.
Participatie:
Er is participatie geweest door het ontwerp-bestemmingsplan ter inzage te leggen en zienswijzen te ontvangen. De aanvrager is geadviseerd om omwonenden te informeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, maar de keuze voor een biologische kwekerij en bijenhouderij impliceert een zekere mate van duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen kosten voor de gemeente bij de uitvoering van het bouwplan. Het niet vaststellen van het bestemmingsplan zou leiden tot een financiële uitbetaling van de planschade.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Kerkedijk 142s Planschade Bloemzaden- en plantenkwekerij Bijenhouderij Woonbestemming Agrarisch veeteeltbedrijf Stolpboerderij Provinciaal monument Zienswijzen BouwvlakVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06. Voorstel betreft het vaststellen van de meerjarenplanning baggeren watergangen gemeente Bergen 2021-2028
Bergen zet koers naar schonere waterwegen met ambitieus baggerplan
De gemeenteraad van Bergen heeft een meerjarenplan goedgekeurd voor het baggeren van watergangen van 2021 tot 2028. Het plan, dat zowel stedelijke als landelijke watergangen omvat, is gericht op het verbeteren van de waterkwaliteit en -kwantiteit. Een extra financiële injectie van €80.000 moet ervoor zorgen dat de werkzaamheden zonder haperingen kunnen doorgaan.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een meerjarenplanning voor het baggeren van watergangen van 2021 tot 2028. Het doel is om de watergangen in gemeentelijk eigendom te laten voldoen aan vastgestelde profielen, wat bijdraagt aan een goede waterkwantiteit en -kwaliteit. De planning is gebaseerd op gedetailleerde metingen en integreert stedelijke en landelijke baggerplannen. Er is een egalisatievoorziening ingesteld om financiële fluctuaties op te vangen, en een extra dotatie van €80.000 is voorgesteld om de voorziening op peil te houden. De baggerwerkzaamheden moeten voldoen aan wet- en regelgeving, waaronder het Besluit bodemkwaliteit en de Europese Kaderrichtlijn Water. De gemeente streeft naar optimaal hergebruik van baggerspecie, maar vanwege de ligging van watergangen in bebouwde gebieden wordt veel specie naar verwerkers afgevoerd. Specifieke belanghebbenden worden betrokken bij de uitvoering van de werkzaamheden. De planning wordt periodiek geëvalueerd, en rond 2025 wordt onderzocht of extra werkzaamheden nodig zijn voor 2027/2028.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Meerjarenplanning baggeren watergangen 2021-2028
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Meerjarenplanning baggeren watergangen 2021-2028". Het voorstel betreft de vaststelling van een meerjarenplanning voor het baggeren van watergangen in de gemeente Bergen van 2021 tot 2028. Het doel is om de watergangen te laten voldoen aan het vastgestelde profiel, wat bijdraagt aan een goede waterkwantiteit en -kwaliteit. Het voorstel omvat een financiële planning met jaarlijkse stortingen aan de egalisatievoorziening om begrotingsafwijkingen te beperken en de continuïteit van de baggerwerkzaamheden te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de werkzaamheden, de financiële implicaties, en de wettelijke kaders. Echter, de kwaliteit van de baggerspecie is nog niet onderzocht, wat een belangrijk aspect is voor de uitvoering.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel bespreken en besluiten over de vaststelling van de meerjarenplanning en de extra dotatie van €80.000 aan de egalisatievoorziening.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de baggerwerkzaamheden, de financiële dekking voor de extra dotatie, en de balans tussen ecologische, recreatieve en economische belangen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn beperkt door de aannames over de kwaliteit van de baggerspecie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige onderzoeken kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de meerjarenplanning vast te stellen en de extra dotatie van €80.000 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden zoals hengelsportverenigingen en bewoners betrokken worden. De gebiedsregisseurs spelen een rol in het verbinden van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op hergebruik van baggerspecie en de bijdrage aan een klimaatbestendige leefomgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten fluctuaties in de kosten voor baggeren, waarvoor een egalisatievoorziening is ingesteld. De extra dotatie van €80.000 is nodig om een negatieve stand te voorkomen. De dekking komt uit de jaarrekening 2020.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Meerjarenplanning Baggerwerkzaamheden Waterkwaliteit Hoogheemraadschap Hollands Noorder Kwartier (HHNK) Watergangen PFAS Besluit bodemkwaliteit Egalisatievoorziening Kaderrichtlijn Water (KRW) Wet NatuurbeschermingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 07. Voorstel betreft het vaststellen van extra budget voor de uitvoering van de maatregelen en werkzaamheden Covid-19 en de bijgevoegde begrotingswijziging
Gemeenteraad Bergen Stemmen In Met Extra Budget voor COVID-19 Maatregelen
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een extra budget van €194.300 voor 2021 om de gevolgen van de COVID-19-crisis aan te pakken. Dit budget is bedoeld om de druk op medewerkers te verlichten en zowel reguliere als COVID-19-gerelateerde taken op te pakken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen om een extra budget van €194.300 toe te kennen voor 2021 om de gevolgen van de COVID-19-crisis aan te pakken. Dit budget is bedoeld voor de uitvoering van maatregelen en werkzaamheden die voortvloeien uit de tijdelijke wet maatregelen COVID-19 (Twm) en om knelpunten binnen de reguliere bedrijfsvoering op te lossen. De coronacrisis heeft geleid tot een langdurige overbelasting van medewerkers, waardoor regulier werk in de knel komt en er sprake is van structureel overwerken. Het college stelt dat de situatie onhoudbaar is en dat er maatregelen nodig zijn om de druk op de medewerkers te verlichten. Twee scenario's worden voorgesteld: het oppakken van alle reguliere en COVID-19-gerelateerde taken, of het schrappen van reguliere taken om de focus te leggen op COVID-19-gerelateerde werkzaamheden. Het college geeft de voorkeur aan het eerste scenario om politieke doelstellingen te realiseren. Regionale samenwerking blijft noodzakelijk, maar de uitvoering is lokaal. Er zijn risico's zoals langdurige werkdruk en onzekerheid over de duur van de crisis en compensatie vanuit het Rijk. Het voorstel is afgestemd met de werkorganisatie BUCH en de planning voor de uitvoering is reeds gestart.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heeft als titel "Inventarisatie gevolgen Covid-19 crisis". Het raadsvoorstel vraagt om een extra budget van € 194.300 voor 2021 om de gevolgen van de Covid-19 crisis aan te pakken. De coronacrisis heeft geleid tot een verhoogde werkdruk binnen de werkorganisatie BUCH, waardoor reguliere taken in de knel komen. Het voorstel presenteert twee scenario's: het oppakken van alle reguliere en Covid-19 gerelateerde taken, of het schrappen van reguliere taken om de focus te leggen op Covid-19 gerelateerde werkzaamheden. Het college geeft de voorkeur aan het eerste scenario om politieke doelstellingen te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor extra budget, en de risico's en gevolgen van de coronacrisis. Het bevat echter enige onzekerheden, zoals de duur van de crisis en de mate van compensatie door het Rijk.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het toekennen van het extra budget en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad heeft ook de mogelijkheid om te kiezen welke taken prioriteit krijgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volledig oppakken van alle taken of het schrappen van reguliere taken om de focus te leggen op Covid-19 gerelateerde werkzaamheden. Dit heeft gevolgen voor de uitvoering van politieke doelstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden over de duur van de crisis en de compensatie door het Rijk. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen aangegeven.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het extra budget van € 194.300 toekennen en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen.
Participatie:
Het voorstel is afgestemd met de algemeen directeur en het MT van de werkorganisatie en besproken door de raad van secretarissen van de gemeenten. Er is geen verdere participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp in dit voorstel opgenomen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra budget van € 194.300 voor de gemeente Bergen, met een totale verwachte kostenpost van € 2.100.000 voor de BUCH-regio. Er is onzekerheid over de dekking van deze kosten, aangezien de compensatie door het Rijk nog niet is bevestigd. De dekking vindt voorlopig plaats ten laste van het begrotingsresultaat 2021.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Covid-19 crisis BUCH werkorganisatie Tijdelijke wet maatregelen (Twm) Overbelasting medewerkers Extra budget Reguliere taken Veiligheidsregio Coronamaatregelen Gemeentewet Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 08. Voorstel betreft in te stemmen met de conclusies en aanbevelingen van het regionaal uitvoeringsscenario voor de Participatiewet, met inachtneming van de door uw raad geformuleerde aandachtspunten
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over regionale samenwerking voor de uitvoering van de Participatiewet. Het voorstel is gebaseerd op een rapport van Berenschot dat een toekomstbestendig scenario schetst. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de conclusies en aanbevelingen van het rapport. De belangrijkste aandachtspunten zijn: beginnen met wettelijke taken en later uitbreiden, duidelijke afspraken over budgetten, heldere monitoring van resultaten, en aandacht voor lokale verschillen. Het college van Bergen heeft eerder besloten niet deel te nemen aan het onderzoek van Berenschot, maar na verdere verkenning besloten om toch aan te sluiten bij de regiogemeenten. Het voorstel benadrukt het belang van regionale samenwerking om de Participatiewet effectief uit te voeren en meer mensen naar werk te begeleiden. Er is een projectorganisatie opgericht om het scenario verder uit te werken, met als doel implementatie in het najaar van 2021. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het richtinggevende besluit, dat nog flexibiliteit biedt voor verdere uitwerking.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale samenwerking Participatiewet". Het voorstel richt zich op het instemmen met een rapport van Berenschot dat een toekomstbestendig scenario beschrijft voor de uitvoering van de Participatiewet in de regio Alkmaar. Het doel is om de samenwerking tussen verschillende gemeenten te intensiveren om mensen in de bijstand beter te ondersteunen bij hun re-integratie in de arbeidsmarkt. Het voorstel benadrukt het belang van lokale verschillen, monitoring van resultaten, en het behoud van budgetbeheer op lokaal niveau.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de achtergrond, de huidige situatie, en de voorgestelde richting. Er zijn echter nog veel details die in de vervolgfase moeten worden uitgewerkt, zoals het business- en organisatieplan.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de conclusies en aanbevelingen van het rapport en om aandachtspunten mee te geven voor de verdere uitwerking van het scenario. De raad heeft een kaderstellende rol en zal periodiek worden geïnformeerd over de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regionale samenwerking en de voorwaarden waaronder budgetten worden beheerd. Er moet ook worden gekozen hoe lokale verschillen worden meegenomen in de regionale aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat veel details nog moeten worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de flexibiliteit in de uitwerking kan leiden tot onzekerheden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde richting en aandachtspunten mee te geven voor de verdere uitwerking van het scenario.
Participatie:
Er is sprake van participatie van adviesraden en ondernemingsraden in het proces. De Adviesraad sociaal domein Bergen heeft geen bezwaren geuit tegen de aandachtspunten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, maar de focus op een toekomstbestendig scenario impliceert een zekere mate van duurzaamheid in de uitvoering.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt de financiële gevolgen, zoals de mogelijke overdracht van BUIG-budgetten naar een regionale organisatie. Er is onzekerheid over de hoogte van de budgetten en hoe deze worden beheerd. De financiële dekking moet nog verder worden uitgewerkt in de vervolgfase.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiewet Regionale samenwerking Uitvoeringsscenario Berenschot BUCH-gemeenten Pilots Sociale domein Re-integratie Budgetten GovernanceVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09. Voorstel betreft in te stemmen met het structureel verhogen van het budget van het programma “Een sociale en vitale gemeente”, onderdeel Samenleven met € 51.002 voor het indexeren van de subsidies 2021 en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswij
Gemeente Bergen Indexeert Subsidies voor Welzijn en Zorg: "Een Noodzakelijke Stap"
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om de subsidies voor welzijns- en zorgvoorzieningen, evenals de bibliotheek, met 2,5% te verhogen. Deze indexering is bedoeld om de stijgende kosten op te vangen en het huidige aanbod voor de inwoners te behouden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om de subsidies voor het welzijns- en zorgaanbod en de bibliotheekvoorziening in 2021 met 2,5% te indexeren. Dit is nodig om het huidige aanbod voor de inwoners te continueren, gezien de autonome kostenstijgingen zoals loonstijgingen door cao-afspraken. De voorgestelde begrotingswijziging verhoogt het programma "Een sociale en vitale gemeente" met € 51.002. Hoewel de raad niet wettelijk verplicht is om de subsidies te indexeren, kan het niet doen hiervan leiden tot een vermindering van het aanbod en mogelijke bezwaren van organisaties. Het voorstel heeft alleen betrekking op de gemeente Bergen en is bedoeld om een duurzaam welzijns- en zorgaanbod te waarborgen. De betrokken organisaties zijn geïnformeerd over de noodzaak van deze indexering.
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. Voorstel betreft kennis te nemen van het actieplan betaalbaar en bereikbaar Bergen 2020 en de doelgroepenverordening gemeente Bergen 2020 en de wijziging van de verordening VROM Starterslening gemeente Bergen 2013 vast te stellen.
Bergen zet stappen naar een toegankelijkere woningmarkt
De gemeenteraad van Bergen heeft een actieplan besproken om de woningmarkt toegankelijker te maken. Het plan, onderdeel van het formatieakkoord 'Nieuw Vertrouwen', bevat maatregelen zoals de doelgroepenverordening en de wijziging van de Verordening VROM Starterslening. Het debat verliep echter niet zonder horten of stoten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een actieplan om de woningmarkt toegankelijker te maken. Het plan, voortkomend uit het formatieakkoord 'Nieuw Vertrouwen', bevat maatregelen om de betaalbaarheid en bereikbaarheid van woningen te verbeteren. Belangrijke onderdelen zijn de doelgroepenverordening en de wijziging van de Verordening VROM Starterslening. De doelgroepenverordening richt zich op het behouden van woningen voor specifieke inkomensgroepen en bevordert doorstroming op de woningmarkt. De starterslening helpt koopstarters door extra financiering mogelijk te maken, hoewel het ook nadelen kent zoals het kunstmatig hooghouden van huizenprijzen. Het college adviseert de raad om deze maatregelen vast te stellen. Regionale samenwerking met omliggende gemeenten wordt ook genoemd, evenals de financiële en organisatorische aspecten van de voorgestelde maatregelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Betaalbare en Bereikbare Woningen in Bergen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Actieplan Betaalbaar en Bereikbaar Bergen 2020". Het plan richt zich op het verbeteren van de toegankelijkheid van de woningmarkt in Bergen door middel van een doelgroepenverordening en een wijziging van de Verordening VROM Starterslening. De doelgroepenverordening bepaalt welke inkomensgroepen in aanmerking komen voor sociale en middeldure huurwoningen en sociale koopwoningen, en hoe lang deze woningen beschikbaar moeten blijven. De wijziging van de starterslening verlaagt het maximale leningsbedrag om meer starters te helpen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de maatregelen en hun verwachte effecten. Echter, het mist een diepgaande financiële analyse en een evaluatie van de lange termijn impact.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het actieplan en de voorgestelde verordeningen vast te stellen. Dit impliceert een adviserende en besluitvormende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de doelgroepenverordening en de wijziging van de starterslening. Dit omvat keuzes over de prioritering van doelgroepen en de hoogte van het leningsbedrag.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een evaluatieplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de doelgroepenverordening en de wijziging van de starterslening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat maatschappelijke partners betrokken zijn bij de ontwikkeling van het actieplan. Er is echter weinig informatie over bredere participatie van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met de vaststelling van de verordeningen. De kosten voor het beheer van de startersleningen zijn begroot. Het voorstel biedt echter geen uitgebreide financiële dekking voor de lange termijn.
In conclusie, het voorstel biedt een solide basis voor het verbeteren van de woningmarkttoegankelijkheid in Bergen, maar kan profiteren van meer gedetailleerde financiële en evaluatieve analyses.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Actieplan betaalbaar en bereikbaar Bergen Doelgroepenverordening Starterslening Sociale koopwoningen Woningmarkt Betaalbaarheid Bereikbaarheid Woonvisie Nationale Hypotheek Garantie (NHG) BouwbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:43:10 - 00:45:01 - 00:45:07 - 00:45:18 - 00:45:19 - 00:45:32 - 00:45:46 - 00:46:22 - 00:46:34 - 00:46:41 - 00:47:14 - 00:47:21 - 00:47:51 - 00:47:52 - 00:48:00 - 00:48:01 - 00:48:02 - 00:48:11 - 00:48:18 - 00:48:39 - 00:48:46 - 00:48:49 - 01:00:15 - 01:00:23 - 01:01:22 - 01:01:25 - 01:01:47 - 01:04:08 - 01:04:36 - 01:05:12 - 01:05:18 - 01:05:31 - 01:05:32 - 01:07:09 - 01:07:26 - 01:08:10 - 01:08:10 - 01:08:14 - 01:08:21
Agendapunt 11. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Bergerweg 125 Bergen (Aldi)
Bergen in de Ban van Bestemmingsplan Bergerweg 125
De gemeenteraad van Bergen heeft een belangrijk besluit over het bestemmingsplan voor Bergerweg 125 uitgesteld. Het plan omvat de bouw van een Aldi supermarkt, 14 appartementen en 24 woningen. Bezwaren van de provincie Noord-Holland en concurrent Lidl hebben geleid tot een motie om het besluit aan te houden.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 28 januari 2021 een raadsvoorstel besproken met betrekking tot het bestemmingsplan voor Bergerweg 125. Het voorstel omvat de vestiging van een Aldi supermarkt, 14 appartementen en 24 woningen. Het bestemmingsplan is in lijn met eerder vastgestelde ruimtelijke randvoorwaarden en gemeentelijk beleid. Tijdens de inzageperiode zijn zienswijzen ingediend door de provincie Noord-Holland en Lidl Nederland, die bezwaren hebben tegen het plan op basis van provinciale regelgeving en concurrentieoverwegingen. De gemeente heeft deze zienswijzen beantwoord en enkele wijzigingen in het plan doorgevoerd. Het college van Bergen heeft juridische en financiële risico's geanalyseerd, waaronder mogelijke juridische procedures en de kwestie van staatsteun. Er zijn maatregelen getroffen om deze risico's te beheersen, zoals het aanpassen van het bestemmingsplan en het voeren van gesprekken met betrokken partijen. Het bestemmingsplan is onderdeel van een bredere ontwikkeling die ook een beeldkwaliteitsplan omvat, dat aan de Welstandsnota Bergen 2004 wordt toegevoegd. De gemeenteraad moet expliciet besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien de kosten via een anterieure overeenkomst zijn gedekt. Het plan treedt zes weken na publicatie van het vaststellingsbesluit in werking, tenzij er beroep wordt aangetekend of een reactieve aanwijzing door de provincie wordt gegeven.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Bestemmingsplan Bergerweg 125". Het voorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplan voor de locatie Bergerweg 125 in Bergen, waar een Aldi supermarkt, 14 appartementen en 24 grondgebonden woningen gepland zijn. Het plan sluit aan bij het gemeentelijk beleid en is bedoeld om het woon- en leefklimaat te verbeteren. Er zijn zienswijzen ingediend door de provincie Noord-Holland en Lidl Nederland, die deels zijn verwerkt in het aangepaste plan. De raad moet besluiten over de vaststelling van het bestemmingsplan en de bijbehorende nota's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor juridische, financiële en planologische aspecten. Het bevat bijlagen en adviezen die de besluitvorming ondersteunen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de bijbehorende nota's vaststellen. Daarnaast moet de raad besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen, aangezien de kosten anderszins zijn verzekerd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de vaststelling van het bestemmingsplan en de bijbehorende documenten, ondanks de ingediende zienswijzen en mogelijke juridische risico's.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vast te stellen documenten. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen directe inconsequenties, maar er zijn juridische en financiële risico's die beheersmaatregelen vereisen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de bijbehorende nota's vast te stellen en geen exploitatieplan op te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het bestemmingsplan volgens wettelijke voorschriften ter inzage heeft gelegen, wat participatie van belanghebbenden mogelijk maakte.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten van het bestemmingsplan zijn opgenomen in de begroting. Er zijn risico's verbonden aan juridische procedures, maar deze zijn deels gedekt door de overeengekomen plankosten met Aldi. Bij niet-realisatie komen de kosten ten laste van het begrotingssaldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bergerweg 125 Aldi supermarkt Zienswijzen Provincie Noord-Holland Lidl Nederland GmbH Nota Beeldkwaliteitsplan Ruimtelijke ordening Weidewinkel Exploitatieplan StaatsteunVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:09:55 - 01:10:13 - 01:10:30 - 01:10:42 - 01:11:27 - 01:11:54 - 01:13:55 - 01:14:19 - 01:16:08 - 01:16:13 - 01:18:06 - 01:18:10 - 01:18:37 - 01:18:41 - 01:19:26 - 01:19:30 - 01:21:09 - 01:21:12 - 01:23:00 - 01:23:12 - 01:24:02 - 01:24:22 - 01:24:42 - 01:24:55 - 01:26:37 - 01:26:55 - 01:26:55
Agendapunt 12. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Watertorengebied Egmond aan Zee
Gemeenteraad Bergen zet licht op groen voor Watertorengebied: "Een stap naar vitaliteit"
Na jaren van discussie en juridische hobbels heeft de gemeenteraad van Bergen het bestemmingsplan voor het Watertorengebied goedgekeurd. Het plan, dat voorziet in de bouw van een nieuwe sporthal en woningen, werd met een meerderheid aangenomen, ondanks bezwaren van omwonenden en enkele politieke partijen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt op 28 januari 2021 het bestemmingsplan voor het Watertorengebied. Dit plan werd eerder vastgesteld op 8 maart 2018, maar werd deels vernietigd door de Raad van State vanwege problemen met de stikstofberekeningen en enkele technische fouten. Het aangepaste plan, dat nu opnieuw ter goedkeuring wordt voorgelegd, bevat correcties op deze punten en is geactualiseerd volgens het huidige beleid. Het plan omvat de bouw van een nieuwe sporthal, CPO-woningen en vrije sector woningen. BAM Wonen B.V., de oorspronkelijke ontwikkelaar, heeft zich teruggetrokken, waardoor de gemeente de aanbesteding opnieuw moet uitvoeren. Er zijn juridische en financiële risico's verbonden aan het plan, maar de raad heeft besloten door te gaan met de uitvoering ervan. De planning is dat de bouwwerkzaamheden in de tweede helft van 2021 kunnen beginnen, mits alle procedures zijn afgerond.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Watertorengebied". Het bestemmingsplan voor het Watertorengebied in Egmond aan Zee moet opnieuw worden vastgesteld na een eerdere vernietiging door de Raad van State vanwege stikstofproblemen en andere technische fouten. Het plan omvat de bouw van een sporthal en woningen, met aanpassingen om stikstofuitstoot te verminderen en technische correcties in de digitale verbeelding. Het plan is geactualiseerd volgens de huidige omgevings- en beleidsnormen. De gemeenteraad moet nu beslissen over de vaststelling van dit aangepaste plan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde uitleg van de voorgeschiedenis, de noodzakelijke aanpassingen, en de juridische context. Het bevat echter geen diepgaande financiële analyse of een uitgebreide participatieparagraaf.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen, te wijzigen of af te wijzen. De raad moet ook de beeldkwaliteitscriteria vaststellen en toevoegen aan de welstandsnota.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze het aangepaste bestemmingsplan willen vaststellen, rekening houdend met de juridische en ecologische implicaties. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de duurzaamheidseisen voor de bouwprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële en participatieaspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of het bestemmingsplan in zijn gewijzigde vorm wordt vastgesteld, inclusief de beeldkwaliteitscriteria.
Participatie:
Er is een informatiemoment georganiseerd voor betrokkenen, maar de participatie lijkt beperkt en niet diepgaand. Er is geen uitgebreide participatieparagraaf opgenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met de sporthal die energieneutraal moet zijn en de woningen gasloos. Er zijn echter geen aanvullende privaatrechtelijke duurzaamheidsvereisten gesteld.
Financiële Gevolgen:
De externe plankosten worden gedekt uit de begroting voor het Watertorengebied. Er is een risico dat de plankosten niet leiden tot een uitvoerbaar project, maar er is geen gedetailleerde financiële analyse of dekking voor eventuele extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Watertorengebied Stikstofdepositie Natura 2000-gebieden PAS-systematiek Sporthal CPO-woningen BAM Wonen B.V. Ecologisch onderzoek AERIUS Calculator DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:28:10 - 01:28:20 - 01:29:34 - 01:29:37 - 01:30:48 - 01:31:55 - 01:32:04 - 01:35:12 - 01:35:17 - 01:37:46 - 01:37:52 - 01:39:37 - 01:39:40 - 01:41:29 - 01:41:38 - 01:44:02 - 01:44:05 - 01:46:50 - 01:47:08 - 01:47:16 - 01:49:21 - 01:49:26 - 01:49:59 - 01:50:30 - 01:50:39 - 01:51:56 - 01:51:59 - 01:52:37 - 01:52:45 - 01:52:58 - 01:53:00 - 01:53:19 - 01:53:23 - 01:53:44 - 01:53:48 - 01:54:09 - 01:54:15 - 01:55:59 - 01:56:33 - 01:56:43
Agendapunt 13. Voorstel betreft het vaststellen van een tweetal wijzigingen in de Huisvestingsverordening te weten: voortzetten loting en wijziging Wet toeristische verhuur van woonruimte
Bergen kiest voor loting en striktere regels toeristische verhuur
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met wijzigingen in de Huisvestingsverordening Bergen 2019. Het voorstel omvat de invoering van loting als vast onderdeel van het woonruimteverdelingssysteem en nieuwe regels voor toeristische verhuur. Deze veranderingen moeten zorgen voor meer kansen voor jongeren en een betere handhaving van toeristische verhuur.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 28 januari 2021 een voorstel besproken om de Huisvestingsverordening Bergen 2019 te wijzigen. Het voorstel omvat twee belangrijke wijzigingen: het opnemen van loting als vast onderdeel van het woonruimteverdelingssysteem en het aanpassen van de regels voor toeristische verhuur van woonruimte.
-
Loting van Woningen: Sinds 1 juli 2019 is loting als pilot toegepast voor het toewijzen van woningen. Na evaluatie is voorgesteld om door te gaan met loting en het aantal lootwoningen te verhogen naar 100 per jaar, wat 5% van de vrijkomende woningen in de regio Alkmaar zou zijn. Dit systeem biedt vooral kansen aan woningzoekenden met een korte inschrijftijd, zoals jongeren en mensen van buiten de regio.
-
Toeristische Verhuur: Met de inwerkingtreding van de Wet toeristische verhuur van woonruimte wordt de onttrekkingsvergunning vervangen door een registratie- en meldplicht. Dit moet de handhaving van toeristische verhuur vergemakkelijken en misbruik tegengaan. De wijzigingen gaan in op 1 april 2021 of zodra de nieuwe wet van kracht is.
Het voorstel is regionaal afgestemd en de meeste betrokken partijen, inclusief de SVNK-corporaties en hun huurdersorganisaties, zijn akkoord met de wijzigingen. De wijzigingen hebben geen financiële gevolgen en worden na goedkeuring gepubliceerd in het gemeenteblad en verwerkt in de relevante websites.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Wijziging Huisvestingsverordening Bergen 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Huisvestingsverordening Bergen 2019". Het raadsvoorstel beoogt twee belangrijke wijzigingen: het opnemen van lootwoningen als vast onderdeel van de huisvestingsverordening en het aanpassen van de verordening in lijn met de nieuwe Wet toeristische verhuur van woonruimte. De wijziging van de verordening maakt het mogelijk om loting als vast onderdeel van het woonruimteverdelingssysteem te integreren en introduceert een registratie- en meldplicht voor toeristische verhuur, ter vervanging van de onttrekkingsvergunning.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de voorgestelde wijzigingen en de redenen daarvoor. Er zijn echter enkele punten die verder verduidelijkt kunnen worden, zoals de specifieke impact op de woningmarkt en de betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te bespreken en goed te keuren. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de huisvestingsverordening worden aangenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen het aantal lootwoningen en reguliere toewijzingen, en hoe de nieuwe regels voor toeristische verhuur worden geïmplementeerd. Er moet ook rekening worden gehouden met de belangen van verschillende belanghebbenden, zoals woningzoekenden en verhuurders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelen zijn specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en acceptatie kunnen verder worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op de woningmarkt kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de huisvestingsverordening, inclusief de integratie van lootwoningen en de nieuwe regels voor toeristische verhuur.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met de SVNK-corporaties en hun huurdersorganisaties. Echter, de huurdersorganisaties hebben geen formeel adviesrecht, wat de participatie beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met het vaststellen van de wijzigingen. Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële dekking, wat aangeeft dat er geen significante financiële impact wordt verwacht.
In conclusie, het voorstel biedt een gedetailleerde basis voor besluitvorming, maar kan profiteren van verdere verduidelijking op enkele punten, zoals de impact op de woningmarkt en de betrokkenheid van belanghebbenden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Loting Lootwoningen Toeristische verhuur Registratie- en meldplicht Onttrekkingsvergunning Woonruimteverdelingssysteem SVNK-corporaties Inschrijftijd WoningzoekendenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. Voorstel betreft de BUCH werkorganisatie opdracht te geven de formatie op het taakveld verkeer uit te breiden met 1,5 fte ten behoeve van de gemeente Bergen en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeente Bergen zet in op verkeersbeleid: extra handen nodig
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om de werkorganisatie BUCH te versterken met 1,5 extra fte voor verkeersbeleid. Dit besluit komt voort uit de groeiende werkdruk en de ambitie om verkeersvraagstukken beter aan te pakken.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om de werkorganisatie BUCH extra middelen te geven voor het uitbreiden van de capaciteit op het gebied van verkeer met 1,5 fte tot eind 2023. Dit is nodig vanwege de toegenomen werklast en ambities van de gemeente, waardoor de huidige bezetting onvoldoende is om alle taken en projecten te ondersteunen. De uitbreiding moet helpen om regionale en lokale verkeersvraagstukken beter aan te pakken en om te voorkomen dat personeel vertrekt door de hoge werkdruk. Alternatieven zoals het inhuren van externen zijn minder wenselijk vanwege hogere kosten en verminderde efficiëntie. De financiële middelen voor deze uitbreiding zijn nog niet in de begroting opgenomen en zullen ten laste van het begrotingssaldo komen. Het voorstel benadrukt ook het belang van een goed verkeerskundig mobiliteitsplan voor duurzaamheid en CO2-reductie. Na goedkeuring zal direct gestart worden met de werving van extra personeel.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Plustaak BUCH op het taakveld verkeer
- Samenvatting: Het voorstel vraagt om extra middelen voor de werkorganisatie BUCH om de capaciteit op het gebied van verkeer voor de gemeente Bergen te vergroten. De huidige capaciteit is onvoldoende om de toenemende werklast en ambities van de gemeente te ondersteunen. Het voorstel beoogt een uitbreiding van 1,5 fte tot eind 2023 om de werkdruk te verlichten en de invloed van Bergen op regionale en nationale verkeerszaken te vergroten. De uitbreiding moet bijdragen aan een betere uitvoering van lokale verkeersprojecten en het behoud van personeel.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige situatie, de noodzaak voor uitbreiding, en de gevolgen van het niet uitvoeren van de uitbreiding. Het bevat ook een financiële onderbouwing en bespreekt alternatieven.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet het voorstel bespreken en een besluit nemen over de goedkeuring van de uitbreiding van de formatie en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of ze de uitbreiding van de capaciteit willen goedkeuren, gezien de financiële implicaties en de noodzaak om de ambities op het gebied van verkeer te realiseren. Ze moeten ook overwegen of ze prioriteit geven aan het behoud van personeel en de invloed op regionale zaken.
SMART-analyse en inconsequenties:
- Specifiek: Het voorstel is specifiek over de uitbreiding van 1,5 fte.
- Meetbaar: De uitbreiding is meetbaar in termen van fte.
- Acceptabel: Het voorstel lijkt acceptabel gezien de noodzaak en de onderbouwing.
- Realistisch: Het is realistisch, maar er is een risico dat geschikte verkeerskundigen moeilijk te vinden zijn.
- Tijdsgebonden: De uitbreiding is tot eind 2023.
Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar het risico van het niet kunnen vinden van personeel is aanwezig.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de uitbreiding van de formatie en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien een goed verkeerskundig mobiliteitsplan kan bijdragen aan het verminderen van CO2-uitstoot door alternatieven voor de auto te bevorderen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een verhoging van de kosten door de uitbreiding van de formatie. Deze kosten worden voorgesteld om ten laste van het begrotingssaldo te brengen. Er is geen specifieke dekking aangegeven buiten het begrotingssaldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUCH Verkeer Beleidsmedewerkers Werkdruk Capaciteit Uitbreiding Mobiliteitsplan Verkeerskundigen Regionale samenwerking SubsidiesVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. Voorstel betreft de uitvoering van een aangenomen motie en amendement inzake onderzoeken voorrang fietsers Sportlaan-Laanweg- Wolphert van Brederodeweg Schoorl
Fietsers in de Voorrang: Gemeenteraad Bergen Kiest voor Fietsrotonde in Schoorl
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem besloten om fietsers voorrang te geven bij de kruising Sportlaan, Laanweg en Wolphert van Brederodeweg in Schoorl. Dit besluit volgt op een intensief debat en een verkeerskundig onderzoek naar de beste oplossing voor de verkeerssituatie.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over de verkeerssituatie bij de kruising Sportlaan, Laanweg en Wolphert van Brederodeweg in Schoorl. Het oorspronkelijke ontwerp voorziet dat fietsers niet in de voorrang de Sportlaan oversteken. Een eerder aangenomen motie en amendement vroegen om fietsers wel in de voorrang te laten oversteken. Een verkeerskundig adviesbureau onderzocht alternatieven, zoals een mini-rotonde of een fietsrotonde, maar deze zijn kostbaar en ingrijpend. Het college stelt daarom voor om het oorspronkelijke ontwerp te handhaven. De herinrichting van de kruising is onderdeel van een groter project voor het centrum van Schoorl, waarbij al een participatietraject heeft plaatsgevonden. Er zijn geen extra kosten als het oorspronkelijke ontwerp wordt uitgevoerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de herinrichting van de kruising Sportlaan - Laanweg - Wolphert van Brederodeweg in Schoorl, met als specifiek onderwerp de voorrangssituatie voor fietsers. Het oorspronkelijke ontwerp voorziet in het oversteken van fietsers zonder voorrang, in lijn met het fietsbeleidsplan. Een eerder aangenomen motie en amendement vroegen om fietsers wel voorrang te geven. Onderzoek door een verkeerskundig adviesbureau wees uit dat alternatieven zoals een mini-rotonde of fietsrotonde technisch mogelijk zijn, maar aanzienlijke kosten en risico's met zich meebrengen. Het college stelt daarom voor het oorspronkelijke ontwerp te handhaven.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de alternatieven en de financiële implicaties. Er ontbreekt echter een gedetailleerde risicoanalyse en een uitgebreide participatie-evaluatie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of zij het voorstel van het college steunt om het oorspronkelijke ontwerp te handhaven of dat zij de voorkeur geeft aan een van de alternatieven, ondanks de hogere kosten en risico's.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen kostenbeheersing en verkeersveiligheid versus het tegemoetkomen aan de wensen van de fietsersbond en eerdere moties/amendementen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's van de alternatieven zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om het oorspronkelijke ontwerp te handhaven of dat zij kiest voor een van de alternatieven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een participatietraject is geweest met diverse belanghebbenden, waaronder de fietsersbond, die voorstander is van voorrang voor fietsers. Er is echter weinig detail over de uitkomsten van deze participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het oorspronkelijke ontwerp brengt geen meerkosten met zich mee, terwijl de alternatieven aanzienlijke extra kosten met zich meebrengen (300.000 euro voor een mini-rotonde en 50.000 euro voor een fietsrotonde). Het voorstel geeft aan dat er al een budget is voor de herinrichting van het centrumgebied van Schoorl.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kruising Sportlaan - Laanweg - Wolphert van Brederodeweg Fietsers voorrang Herinrichting centrumgebied Schoorl Verkeersveiligheid Fietsbeleidsplan Verkeerskundig adviesbureau (Goudappel Coffeng) Minirotonde Fietsrotonde Omgevingsvergunning ParticipatietrajectVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:22:05 - 02:22:37 - 02:25:03 - 02:25:18 - 02:26:55 - 02:27:07 - 02:28:23 - 02:28:27 - 02:30:09 - 02:30:18 - 02:30:27 - 02:30:47 - 02:30:58 - 02:31:04 - 02:31:05 - 02:31:21 - 02:31:47 - 02:31:58 - 02:33:40 - 02:33:58 - 02:34:01 - 02:34:04 - 02:34:07 - 02:34:41 - 02:35:09 - 02:43:45 - 02:43:48 - 02:44:09 - 02:44:18 - 02:44:42 - 02:44:44 - 02:44:55 - 02:44:57 - 02:45:14 - 02:45:21 - 02:45:25 - 02:45:36 - 02:45:39 - 02:45:49 - 02:45:52 - 02:46:04 - 02:46:14 - 02:46:23 - 02:46:29 - 02:46:29 - 02:46:51 - 02:47:10 - 02:47:35 - 02:47:36 - 02:48:09 - 02:48:14 - 02:48:57 - 02:49:06 - 02:49:43