26-09-2013 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 20 en 27 juni 2013, 2 juli (voortzetting van 27 juni) en 2 juli 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen raad bijgewerkt tot en met 10 september 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 32 tot en met week 38 (volgt)
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.4 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie GroenLinks inzake herinrichtingsplan Schoorl Oost
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 09-064/09-065: Benoeming burgercommissieleden VVD en Gemeentebelangen BES
VVD en Gemeentebelangen versterken hun teams met nieuwe burgercommissieleden
Tijdens de raadsvergadering van 26 september 2013 werd het voorstel besproken om mevrouw J.E. Bruin te benoemen tot burgercommissielid namens de VVD. De benoeming is urgent en voldoet aan alle wettelijke vereisten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van mevrouw J.E. Bruin tot burgercommissielid namens de fractie VVD. De benoeming is voorgesteld door de VVD-fractie en voldoet aan de wettelijke vereisten zoals gecontroleerd door de Griffier. Als de raad instemt, wordt mevrouw Bruin het tweede burgercommissielid van de VVD-fractie. De benoeming is urgent om de vacature snel te vervullen, zodat het nieuwe lid kan beginnen met haar werkzaamheden. De benoeming is besproken in het presidium en geagendeerd voor de raadsvergadering van 26 september 2013. Het burgercommissielid ontvangt een vergoeding voor deelname aan vergaderingen en bijeenkomsten, wat in de begroting is opgenomen. Het doel is om de raadscommissies te versterken met betrokken burgers met diverse expertise.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming burgercommissielid fractie GBB". Het voorstel betreft de voordracht van de fractie GBB om mevrouw J.L. Luttik-Swart te benoemen tot burgercommissielid. De benoeming is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2010 en het reglement van orde van de gemeenteraad 2010. De griffier heeft de wettelijke vereisten gecontroleerd en het presidium heeft deze bevindingen goedgekeurd. Bij goedkeuring door de raad zal mevrouw Luttik-Swart het tweede burgercommissielid van de fractie GBB worden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de procedure, wettelijke vereisten en de rol van de betrokken partijen. Het biedt een duidelijke uitleg over de benoemingsprocedure en de rol van de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van het burgercommissielid goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de voordracht van de fractie GBB te bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het een procedurele benoeming betreft. De raad moet echter wel overwegen of de voorgedragen kandidaat voldoet aan de verwachtingen en eisen van de functie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar niet direct actiegericht of resultaatgericht, omdat het een benoemingsprocedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van mevrouw J.L. Luttik-Swart als burgercommissielid namens de fractie GBB.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de benoeming van burgercommissieleden bijdraagt aan de lokale democratie door betrokken burgers met diverse achtergronden en expertise in te schakelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoemingskwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaste vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten. Deze kosten zijn al opgenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgercommissielid Fractie GBB Mevrouw J.L. Luttik-Swart Verordening op de raadscommissies 2010 Griffie Presidium Gemeentewet Lokale democratie VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming van burgercommissielid fractie VVD". Het raadsvoorstel gaat over de voordracht van de fractie VVD om mevrouw J.E. Bruin te benoemen tot burgercommissielid namens de VVD. De benoeming is conform de Verordening op de raadscommissies 2010 en het reglement van orde van de gemeenteraad 2010. De griffier heeft de wettelijke vereisten gecontroleerd en het presidium heeft deze bevindingen goedgekeurd. Bij goedkeuring door de raad zal mevrouw Bruin haar werkzaamheden als burgercommissielid kunnen beginnen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de procedure, wettelijke vereisten en de rol van de betrokken partijen. Het biedt een duidelijke uitleg over de stappen die zijn genomen en de vereisten die zijn gecontroleerd.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van het burgercommissielid goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de voordracht van de fractie VVD te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoeming een formele procedure volgt. De raad moet echter wel overwegen of de voorgedragen kandidaat voldoet aan de verwachtingen en behoeften van de raad en de fractie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke actie (benoeming) betreft die direct na goedkeuring kan worden uitgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van mevrouw J.E. Bruin als burgercommissielid namens de VVD.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het belangrijk is voor de lokale democratie om raadscommissies te bemensen met betrokken burgers. Dit impliceert een vorm van participatie door burgers in het politieke proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een personele benoeming binnen de raadscommissies.
Financiële gevolgen:
Er zijn beperkte financiële gevolgen, aangezien een burgercommissielid een vaste vergoeding ontvangt voor het bijwonen van vergaderingen en mogelijk reiskostenvergoeding binnen de gemeente. Deze kosten zijn al opgenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgercommissielid Fractie VVD Mevrouw J.E. Bruin Verordening op de raadscommissies 2010 Gemeentewet Griffie Presidium Vacature Lokale democratieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 09-066: Voorstel betreft in te stemmen met bijgaand voorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden
Gemeenteraad Bergen stemt in met wijziging GGD-regeling zonder debat
De gemeenteraad van Bergen heeft zonder enige discussie ingestemd met een voorstel tot wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de fusie van de gemeenten Harenkarspel, Schagen en Zijpe tot de nieuwe gemeente Schagen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met een wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de fusie van de gemeenten Harenkarspel, Schagen en Zijpe tot de nieuwe gemeente Schagen, en moet volgens de Wet algemene regels herindeling binnen zes maanden na de herindeling worden doorgevoerd. Daarnaast zijn er andere aanleidingen voor de wijziging, zoals opmerkingen van deelnemende gemeenten na een eerdere wijziging in 2012. De gewijzigde regeling moet voor 1 juli 2013 worden vastgesteld, maar omdat dit niet door alle gemeenten is gehaald, heeft de wijziging een terugwerkende kracht tot die datum. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging, waarna deze rechtsgeldig wordt na publicatie door alle deelnemende bestuursorganen. Er zijn geen financiƫle middelen gemoeid met het voorstel en er zijn geen andere keuzes beschikbaar. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere een brief van de GGD en een artikelgewijze toelichting van de wijzigingen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden". Het doel is om de gemeenschappelijke regeling aan te passen na de fusie van de gemeenten Harenkarspel, Schagen en Zijpe tot de nieuwe gemeente Schagen. Daarnaast worden er andere wijzigingen doorgevoerd op basis van eerdere herzieningen en opmerkingen van deelnemende gemeenten. De wijziging moet formeel worden goedgekeurd door de gemeenteraden en colleges van de deelnemende gemeenten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak tot wijziging, de betrokken partijen, en de juridische context. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting geven.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de gemeenschappelijke regeling. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad het besluit van het college bekrachtigt.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijziging grotendeels een juridische noodzaak is vanwege de gemeentelijke herindeling. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde wijzigingen in lijn zijn met de belangen van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien de wijzigingen voor 1 juli 2013 moeten worden vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden.
Participatie:
Burgerparticipatie is niet aan de orde bij dit voorstel. Externe communicatie is wel vereist voor de rechtsgeldige inwerkingtreding van de regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om juridische en organisatorische wijzigingen gaat.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Er is geen sprake van uitgaven of investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden Wijziging Fusie Noord-Holland Noord Herindeling Bestuursorganen Regiogemeenten Publicatie InwerkingtredingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 09-067: Voorstel betreft in te stemmen met het stedenbouwkundig plan De Werf in Egmond aan Zee en de daarbij behorende begrotingswijziging vast te stellen
Egmond aan Zee krijgt groen licht voor ambitieuze herinrichting: "Een feestelijk moment voor de gemeenschap"
De gemeenteraad van Egmond aan Zee heeft unaniem ingestemd met het stedenbouwkundig plan voor de herinrichting van de Werf en omgeving. Het plan, dat in 2014/2015 gerealiseerd moet worden, belooft een duurzame en verbeterde kuststrook, een integraal maritiem centrum en een betere verkeerssituatie.
Samenvatting
Het voorstel betreft het stedenbouwkundig plan voor de herinrichting van de Werf en omgeving in Egmond aan Zee. Het plan, dat in 2014/2015 als één project gerealiseerd moet worden, omvat onder andere de herinrichting van het boulevardgebied, verbetering van de waterhuishouding en kustverdediging, en de ontwikkeling van een integraal maritiem centrum. Het resterende krediet van ⬠484.250 uit de gemeentebegroting 2013 wordt doorgeschoven naar 2014. Een klankbordgroep van 20 personen, waaronder omwonenden en belanghebbenden, heeft positief gereageerd op het plan. Het plan voorziet in een duurzame inrichting van de kuststrook, verbetering van de verkeerssituatie en parkeervoorzieningen, en de herontwikkeling van de voormalige bowlinglocatie. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het plan, zodat de bestemmingsplanprocedure kan starten en de herinrichting gedetailleerd kan worden uitgewerkt. Het totale projectbudget bedraagt 1,65 miljoen euro, inclusief een aanvullend krediet van 1,15 miljoen euro uit de perspectiefnota 2014. De provincie Noord-Holland heeft een subsidie van ⬠183.000 toegekend, die mogelijk een jaar wordt uitgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Stedenbouwkundig plan de Werf e.o." Het voorstel betreft de herinrichting van het gebied de Werf en omgeving in Egmond aan Zee. Het plan omvat de verbetering van de waterhuishouding, kustverdediging, en de herinrichting van de strandafgangen en parkeerfaciliteiten. Het project wordt in samenhang met omliggende ontwikkelingen uitgevoerd, zoals de herontwikkeling van een voormalige bowlinglocatie en de oprichting van een maritiem centrum. Het plan is afgestemd met een klankbordgroep en diverse belanghebbenden, en vraagt om een kredietverschuiving en aanvullende financiering voor uitvoering in 2014/2015.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de verschillende onderdelen van het plan, betrokken partijen, en financiële aspecten. Het bevat bijlagen ter ondersteuning van de besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het stedenbouwkundig plan en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit omvat het goedkeuren van de kredietverschuiving en het aanvullende investeringskrediet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de herinrichting van de Werf en de financiering ervan. Er moet ook worden overwogen hoe de belangen van verschillende stakeholders, zoals bewoners en ondernemers, worden gewogen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en financiële middelen. Het is tijdgebonden met een geplande uitvoering in 2014/2015. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het stedenbouwkundig plan en de bijbehorende financiële regelingen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een klankbordgroep, waarin diverse belanghebbenden zijn vertegenwoordigd. Dit heeft geleid tot afstemming en draagvlak voor het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor waterhuishouding en kustverdediging, die bijdragen aan een duurzame inrichting van het gebied.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor de herinrichting bedragen 1,65 miljoen euro. Dit wordt gedekt door een verschuiving van het restantkrediet van 2013 en een aanvullend investeringskrediet van 1,15 miljoen euro. Er is ook een subsidie van 183.000 euro van de provincie Noord-Holland. De financiële planning is gedetailleerd uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbouwkundig plan Herinrichting Egmond aan Zee Waterhuishouding Hoofdstrandafgang Maritiem centrum Parkeren Voormalige bowlinglocatie Klankbordgroep BoulevardgebiedVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 09-068: Voorstel betreft in te stemmen met de beslissing op het bezwaarschrift Wvg Karel de Grotelaan 13 te Bergen
Gemeente Bergen Houdt Voorkeursrecht in Stand: Apothekers Vangen Bot
In een verhitte raadsvergadering heeft de gemeente Bergen besloten het voorkeursrecht op een perceel aan de Karel de Grotelaan 13 te handhaven. Dit besluit is een klap voor de heer en mevrouw Apotheker, die bezwaar hadden gemaakt tegen het raadsbesluit van 18 april 2013.
Samenvatting
Het voorstel betreft de beslissing op een bezwaarschrift van de heer en mevrouw Apotheker tegen een raadsbesluit van 18 april 2013, waarbij een voorkeursrecht is gevestigd op een perceel aan de Karel de Grotelaan 13 in Bergen. Dit voorkeursrecht stelt de gemeente in staat om het perceel eerst aangeboden te krijgen bij verkoop, in het kader van het project Mooi Bergen. De commissie voor de bezwaarschriften heeft het bezwaarschrift ongegrond verklaard en adviseert de raad om het besluit in stand te houden. De raad wordt geadviseerd dit advies te volgen. Het voorkeursrecht heeft momenteel geen financiële gevolgen en is noodzakelijk voor de realisatie van het project. De bezwaarde wordt via een brief geïnformeerd over de beslissing.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beslissing op het bezwaarschrift tegen het raadsbesluit van 18 april 2013, waarbij op het perceel Karel de Grotelaan 13, kadastraal bekend als gemeente Bergen, sectie C, nummer 875 een voorkeursrecht is gevestigd." Het voorstel behandelt het bezwaar van de heer en mevrouw Apotheker tegen het besluit van de gemeenteraad om een voorkeursrecht te vestigen op hun perceel. De commissie voor de bezwaarschriften heeft geadviseerd het bezwaar ongegrond te verklaren. De raad wordt geadviseerd dit advies te volgen en het oorspronkelijke besluit te handhaven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante informatie bevat, inclusief het advies van de commissie voor de bezwaarschriften en de context van het voorkeursrecht. Er zijn geen duidelijke lacunes in de informatievoorziening.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet handhaven van het eerder genomen besluit om een voorkeursrecht te vestigen op het perceel. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad het advies van de commissie voor de bezwaarschriften in overweging moet nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies van de commissie en het handhaven van het voorkeursrecht, of het bezwaar van de heer en mevrouw Apotheker gegrond verklaren en het voorkeursrecht intrekken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het voornamelijk een juridische beslissing betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om het bezwaarschrift ongegrond te verklaren en het oorspronkelijke besluit in stand te houden, zoals geadviseerd door de commissie voor de bezwaarschriften.
Participatie:
Er is beperkte participatie, voornamelijk communicatie met de bezwaarde. Er is geen bredere burgerparticipatie betrokken bij dit specifieke besluit.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk een juridische kwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
Er zijn momenteel geen financiële gevolgen verbonden aan de vestiging van het voorkeursrecht. Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële dekking, aangezien er geen directe kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorkeursrecht Bezwaarschrift Karel de Grotelaan 13 Mooi Bergen Commissie voor de bezwaarschriften Hoorzitting Structuurvisie Grondverwerving Realisatie Advies commissieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 09-069: Voorstel betreft het vaststellen van kaders voor strategie regionale samenwerking regio Alkmaar
Regio Alkmaar zet koers naar versterkte samenwerking
De gemeenteraad van Alkmaar heeft een voorstel besproken dat de basis moet leggen voor strategische samenwerking in de regio. Het plan richt zich op het verbeteren van bereikbaarheid en economische ontwikkeling zonder een nieuw orgaan op te richten.
Samenvatting
Het voorstel betreft de kaderstelling voor regionale samenwerking in de regio Alkmaar. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de beantwoording van vier kaderstellende vragen die de basis vormen voor strategische samenwerking. Daarnaast wordt het coƶrdinatieteam regionale samenwerking regio Alkmaar opgedragen een regiobeeld voor 2025 op te stellen. De planning omvat de vaststelling van dit regiobeeld tussen oktober 2013 en maart 2014, de overdracht aan nieuwe gemeenteraden in mei 2014, en verdere uitwerking van jaarplannen en projecten na mei 2014. Het coƶrdinatieteam wordt ook gevraagd gemeenteraden te informeren over de voortgang en communicatie met inwoners. De samenwerking richt zich op versterking van de regio op gebieden zoals bereikbaarheid en economische ontwikkeling, zonder een apart orgaan op te richten. De kosten voor de samenwerking bedragen ā¬100.000, verdeeld over de acht gemeenten. Het voorstel is een uitwerking van beleidsintenties uit de programmabegroting 2013-2016.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kaderstelling Regionale Samenwerking regio Alkmaar". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een kader voor strategische samenwerking tussen de acht gemeenten in de regio Alkmaar. Het doel is om de regio te versterken op gebieden zoals bereikbaarheid en economische ontwikkeling. Het voorstel omvat het opstellen van een regiobeeld voor 2025, dat de basis zal vormen voor verdere samenwerking. De gemeenteraden worden gevraagd in te stemmen met de beantwoording van vier kaderstellende vragen en de planning voor de ontwikkeling van het regiobeeld en de daaropvolgende projecten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijke beslispunten bevat, een tijdlijn voor de uitvoering, en een overzicht van de betrokken partijen en hun verantwoordelijkheden. Het biedt ook een gedetailleerde beschrijving van de communicatie- en informatievoorziening aan de gemeenteraden.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het kader voor de strategische samenwerking en het vaststellen van het regiobeeld. De raad moet ook toezien op de voortgang en de financiële implicaties van de samenwerking.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde strategische samenwerking en de bijbehorende kaders. Dit omvat keuzes over de mate van samenwerking, de betrokkenheid van andere regio's, en de prioriteiten binnen de samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde kaders en de planning voor de ontwikkeling van het regiobeeld en de daaropvolgende projecten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgers en het bedrijfsleven betrokken zullen worden bij de uitwerking van concrete projecten en maatregelen. Er is echter weinig detail over hoe deze participatie precies vorm zal krijgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het impliciet kan worden meegenomen in de economische en infrastructurele ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
De huidige kosten voor de regionale samenwerking bedragen €100.000, verdeeld over de acht gemeenten. Er worden geen directe financiële gevolgen verwacht voor het opstellen van het regiobeeld, maar toekomstige kosten voor jaarplannen en projecten zullen later worden gepresenteerd aan de gemeenteraden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale samenwerking Regio Alkmaar Regiobeeld 2025 Strategische samenwerking Gemeenteraden Coördinatieteam Kaderstelling Economische ontwikkeling Informatievoorziening CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 09-070: Voorstel betreft gewijzigd vaststellen bestemmingsplan Bergen aan Zee - Dorpskern
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:29:34 - 00:29:50 - 00:31:19 - 00:31:22 - 00:35:46 - 00:36:01 - 00:40:50 - 00:40:53 - 00:42:37 - 00:42:40 - 00:43:37 - 00:43:40 - 00:50:43 - 00:50:50 - 00:52:53 - 00:52:56 - 00:56:33 - 00:56:35 - 00:57:59 - 00:58:02 - 00:58:26 - 01:00:08 - 01:00:08 - 01:06:12 - 01:06:19 - 01:10:26 - 01:10:30 - 01:11:20 - 01:16:01 - 01:16:11 - 01:16:20 - 01:16:25 - 01:16:29 - 01:16:33 - 01:18:57 - 01:19:00 - 01:21:43 - 01:21:47 - 01:23:13 - 01:23:27 - 01:23:32 - 01:25:39 - 01:25:45 - 01:25:55 - 01:26:01 - 01:26:30 - 01:26:36 - 01:27:38 - 01:29:57 - 01:30:02 - 01:30:03 - 01:31:08 - 01:31:11 - 01:31:34 - 01:32:43 - 01:33:42 - 01:33:42
Agendapunt 10. 09-071: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan Magazijncomplex Egmond (IS VAN DE AGENDA AFGEVOERD)
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van bestemmingsplannen voor het Mag complex, Herenweg 58 in Egmond-Binnen en Jan Apeldoornweg 4 in Bergen. Het doel is om bedrijven Min en Tambach te vestigen op het Mag complex en woningbouw te realiseren op de vrijkomende locaties. Voor Herenweg 58 voorziet het plan in de bouw van vijf woningen, terwijl Jan Apeldoornweg 4 maximaal 17 woningen, waarvan zes in de sociale sector, mogelijk maakt. Er zijn zienswijzen ingediend tegen de plannen voor Jan Apeldoornweg 4 en het Mag complex, met name gericht op verkeersafwikkeling, privacy en bouwhoogte. Deze zienswijzen hebben geleid tot enkele wijzigingen in de plannen. De raad wordt gevraagd de bestemmingsplannen vast te stellen, waarna publicatie en een beroepstermijn volgen. Initiatiefnemers dragen de plankosten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van bestemmingsplannen voor het Mag complex, Herenweg 58 in Egmond-Binnen en Jan Apeldoornweg 4 in Bergen. Het doel is om de bedrijven Min en Tambach te verplaatsen naar het Mag complex, waardoor ruimte vrijkomt voor woningbouw op hun huidige locaties. Het bestemmingsplan voor Herenweg 58 voorziet in de bouw van vijf woningen, terwijl het plan voor Jan Apeldoornweg 4 maximaal 17 woningen toestaat, waarvan zes in de sociale sector. De zienswijzen hebben geleid tot enkele wijzigingen in de plannen, zoals het vervallen van gestapelde woningen en het uitsluiten van vuurwerkopslag op het Mag complex.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de plannen en de behandeling van zienswijzen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en participatieprocessen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de bestemmingsplannen vast te stellen. Ze moeten de zienswijzen en voorgestelde wijzigingen beoordelen en een besluit nemen over de vaststelling van de plannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en bedrijfsverplaatsing, de behandeling van zienswijzen, en de impact op de lokale gemeenschap, zoals verkeersafwikkeling en behoud van groen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële en participatieaspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in het aantal woningen kan tot onzekerheid leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de bestemmingsplannen al dan niet vaststellen, eventueel met de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat zienswijzen zijn ingediend en behandeld, maar biedt weinig inzicht in bredere participatieprocessen of hoe inwoners zijn betrokken bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door het behoud van bomen en groen, maar het voorstel geeft geen uitgebreide aandacht aan duurzaamheid als kernonderwerp.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken; initiatiefnemers betalen de plankosten. Er is geen gedetailleerde uitleg over de financiële dekking van de plannen of mogelijke kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplannen Mag complex Herenweg 58 Jan Apeldoornweg 4 Zienswijzen Woningbouw Min en Tambach Verkeersafwikkeling Sociale sector Groen en BosVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11. 09-072: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan Herenweg 58 in Egmond Binnen (IS VAN DE AGENDA AFGEVOERD)
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van bestemmingsplannen voor het Mag complex, Herenweg 58 in Egmond-Binnen en Jan Apeldoornweg 4 in Bergen. Het doel is om bedrijven Min en Tambach te vestigen op het Mag complex en woningbouw te realiseren op de vrijkomende locaties. Voor Herenweg 58 voorziet het plan in de bouw van vijf woningen, terwijl Jan Apeldoornweg 4 maximaal 17 woningen, waarvan zes in de sociale sector, mogelijk maakt. Er zijn zienswijzen ingediend tegen de plannen voor Jan Apeldoornweg 4 en het Mag complex, met name gericht op verkeersafwikkeling, privacy en bouwhoogte. Deze zienswijzen hebben geleid tot enkele wijzigingen in de plannen. De raad wordt gevraagd de bestemmingsplannen vast te stellen, waarna publicatie en een beroepstermijn volgen. Initiatiefnemers dragen de plankosten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van bestemmingsplannen voor het Mag complex, Herenweg 58 in Egmond-Binnen en Jan Apeldoornweg 4 in Bergen. Het doel is om de bedrijven Min en Tambach te verplaatsen naar het Mag complex, waardoor ruimte vrijkomt voor woningbouw op hun huidige locaties. Het bestemmingsplan voor Herenweg 58 voorziet in de bouw van vijf woningen, terwijl het plan voor Jan Apeldoornweg 4 maximaal 17 woningen toestaat, waarvan zes in de sociale sector. De zienswijzen hebben geleid tot enkele wijzigingen in de plannen, zoals het vervallen van gestapelde woningen en het uitsluiten van vuurwerkopslag op het Mag complex.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de plannen en de behandeling van zienswijzen. Echter, meer gedetailleerde informatie over de financiële dekking en participatieprocessen zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de bestemmingsplannen vast te stellen. Ze moeten de zienswijzen en voorgestelde wijzigingen beoordelen en een besluit nemen over de vaststelling van de plannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en bedrijfsverplaatsing, de behandeling van zienswijzen, en de impact op de lokale gemeenschap, zoals verkeersafwikkeling en behoud van groen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, vooral met betrekking tot de financiële en participatieaspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in het aantal woningen kan tot onzekerheid leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de bestemmingsplannen al dan niet vaststellen, eventueel met de voorgestelde wijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat zienswijzen zijn ingediend en behandeld, maar biedt weinig inzicht in bredere participatieprocessen of hoe inwoners zijn betrokken bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd door het behoud van bomen en groen, maar het voorstel geeft geen uitgebreide aandacht aan duurzaamheid als kernonderwerp.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken; initiatiefnemers betalen de plankosten. Er is geen gedetailleerde uitleg over de financiële dekking van de plannen of mogelijke kosten voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplannen Mag complex Herenweg 58 Jan Apeldoornweg 4 Zienswijzen Woningbouw Min en Tambach Verkeersafwikkeling Sociale sector Groen en BosVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12. 09-073: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan Jan Apeldoornweg 4 in Bergen (IS VAN DE AGENDA AFGEVOERD)
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om bestemmingsplannen vast te stellen voor drie locaties: het Mag complex, Herenweg 58 in Egmond-Binnen, en Jan Apeldoornweg 4 in Bergen. Het doel is om bedrijven te verplaatsen en woningbouw mogelijk te maken. Voor Herenweg 58 zijn geen zienswijzen ingediend, terwijl voor de andere locaties wel zienswijzen zijn ontvangen, met name over verkeersafwikkeling, privacy, en bouwhoogte. De plannen zijn aangepast op basis van deze zienswijzen. De raad wordt gevraagd de aangepaste plannen vast te stellen. Na goedkeuring worden de besluiten gepubliceerd en treedt een beroepstermijn van zes weken in werking. De plankosten worden door de initiatiefnemers gedragen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van bestemmingsplannen voor het Mag complex, Herenweg 58 in Egmond-Binnen, en Jan Apeldoornweg 4 in Bergen. Het doel is om bedrijven te verplaatsen naar het Mag complex en op de vrijgekomen locaties woningbouw te realiseren. Voor Herenweg 58 voorziet het plan in de bouw van vijf woningen, terwijl Jan Apeldoornweg 4 maximaal 17 woningen, inclusief sociale woningen, mogelijk maakt. De zienswijzen hebben geleid tot enkele wijzigingen, zoals het vervallen van gestapelde woningen en het uitsluiten van vuurwerkopslag op het Mag complex.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beschrijvingen van de plannen en de behandeling van zienswijzen. Echter, meer gedetailleerde financiële informatie en een uitgebreidere participatieanalyse zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de bestemmingsplannen vast te stellen. Ze moeten de zienswijzen en voorgestelde wijzigingen beoordelen en een besluit nemen over de vaststelling van de plannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en bedrijfsontwikkeling, de behandeling van zienswijzen, en de impact op de lokale gemeenschap en infrastructuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en gedetailleerde financiële dekking. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit in woningbouwlocaties kan voor interpretatieverschillen zorgen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de bestemmingsplannen, inclusief de voorgestelde wijzigingen, willen vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat zienswijzen zijn ingediend en behandeld, maar geeft geen uitgebreide informatie over bredere participatieprocessen of betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt beperkt behandeld. Het behoud van bomen op het Mag complex is een positief punt, maar verdere verduurzamingsmaatregelen worden niet genoemd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden beperkt besproken. Initiatiefnemers betalen de plankosten, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking of impactanalyse opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplannen Mag complex Herenweg 58 Jan Apeldoornweg 4 Zienswijzen Woningbouw Min en Tambach Verkeersafwikkeling Sociale sector Groen en BosVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13. 09-074: Voorstel betreft kennis te nemen van de tussentijdse rapportage 2013 en het vaststellen van de financiële mutaties VOORZETTING OP 1 OKTOBER
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. 09-076: Voorstel betreft in te stemmen met de voorbereiding voor het realiseren van de nieuwe brandweerkazerne in de kern Bergen en de daarbij behorende begrotingswijziging vast te stellen
Nieuwe brandweerkazerne in Bergen: Raad stemt in met locatie Elkshove
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne op de locatie Elkshove. De kazerne is noodzakelijk vanwege de regionalisering van de brandweer en de sloop van de huidige kazerne. De oplevering staat gepland voor mei/juni 2015.
Samenvatting
Het voorstel betreft de bouw van een nieuwe brandweerkazerne in de kern Bergen op de locatie Elkshove. De raad wordt gevraagd om het college opdracht te geven de voorbereidingen te starten binnen het bestaande bestemmingsplan en een begrotingswijziging vast te stellen om ā¬70.000 van het krediet voor 2014 naar 2013 te verschuiven. Dit bedrag is bedoeld voor het opstellen van een technisch programma van eisen, een schetsontwerp en een kostenraming. De locatie Elkshove is eerder aangewezen als de meest geschikte plek voor de nieuwe kazerne vanwege de lage kosten, duurzaamheid en flexibiliteit. De bouw is noodzakelijk vanwege de regionalisering van de brandweer en de sloop van de huidige kazerne in verband met het plan Mooi Bergen. De planning voorziet in een oplevering van de nieuwe kazerne in mei/juni 2015. De raad moet in september 2013 en januari/februari 2014 besluiten nemen om de voortgang van het project te waarborgen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Nieuwbouw Brandweerkazerne
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Nieuwbouw brandweerkazerne" in de kern Bergen. Het doel is om de voorbereidingen te starten voor de bouw van een nieuwe brandweerkazerne op de locatie Elkshove, binnen het bestaande bestemmingsplan. Dit omvat het vaststellen van een begrotingswijziging om €70.000 van het krediet voor 2014 naar 2013 te verplaatsen voor het opstellen van een technisch programma van eisen (PVE), schetsontwerp en kostenraming. De locatie Elkshove is gekozen vanwege de lage kosten, duurzaamheid en flexibiliteit voor toekomstige wijzigingen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde achtergrond, financiële overzichten en een planning. Echter, er is beperkte informatie over de participatie van burgers en andere belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het starten van de voorbereidingen en het vaststellen van de begrotingswijziging. In januari/februari 2014 zal de raad opnieuw moeten beslissen over de verdere realisatie en financiering.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de locatie Elkshove steunen en of zij akkoord gaan met de financiële verschuivingen en de voorgestelde planning.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële en tijdsplanning. Het is echter minder specifiek over de betrokkenheid van belanghebbenden en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorbereidingen voor de bouw te starten en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is beperkt overleg met de wijkvereniging Koninginneweg e.o. genoemd. Verdere participatie lijkt minimaal.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een voordeel van de locatie Elkshove, maar er zijn geen specifieke duurzaamheidsmaatregelen of -doelstellingen opgenomen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verschuiving van €70.000 naar 2013 voor voorbereidingskosten. Er zijn geen externe subsidies. De rentelasten worden als minimaal beschouwd en ten laste van het begrotingssaldo 2013 gebracht. Verdere financiële details worden in 2014 verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuwbouw brandweerkazerne Elkshove Veiligheidsregio Noord Holland Noord Haalbaarheidsonderzoek Mooi Bergen Bestemmingsplan Kostenraming Architectenselectie Regionale brandweer BouwvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:33:52 - 01:34:07 - 01:35:23 - 01:35:27 - 01:35:31 - 01:38:56 - 01:39:00 - 01:40:11 - 01:40:46 - 01:40:50 - 01:43:12 - 01:43:15 - 01:43:53 - 01:45:03 - 01:45:06 - 01:46:35 - 01:47:00 - 01:50:01 - 01:51:06 - 01:51:36 - 01:51:39 - 01:52:04 - 01:52:26 - 01:52:54 - 01:52:57 - 01:53:01 - 01:57:28 - 01:57:36 - 01:57:54 - 01:58:08 - 01:58:25 - 01:58:38 - 02:01:18 - 02:03:22 - 02:03:49 - 02:04:55 - 02:05:05 - 02:05:46 - 02:07:03 - 02:08:15 - 02:08:30 - 02:08:34 - 02:08:52 - 02:10:14 - 02:10:29 - 02:10:45 - 02:10:48 - 02:11:01 - 02:11:27 - 02:11:29 - 02:13:45 - 02:14:14 - 02:14:14
Agendapunt 16. 09-077: Voorstel betreft in te stemmen met het haalbaarheidsonderzoek multifunctionele accommodatie De Marke en de daarbij behorende begrotingswijziging vast te stellen
Nieuwe multifunctionele accommodatie De Marke zorgt voor verdeeldheid in Bergen
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over de plannen voor de ontwikkeling van een multifunctionele accommodatie (MFA) genaamd De Marke. Het voorstel, dat de integratie van het Ontmoetingscentrum T&O en de Binnenhof omvat, stuitte op zowel enthousiasme als kritiek.
Samenvatting
Het voorstel betreft de ontwikkeling van een multifunctionele accommodatie (MFA) genaamd De Marke in Bergen, waarbij de functies van het Ontmoetingscentrum T&O en de Binnenhof worden geïntegreerd. De gemeente heeft samen met Stichting Zorgcentrum voor Ouderen De Marke een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd, dat nu ter goedkeuring aan de raad wordt voorgelegd. De MFA zal diverse faciliteiten bieden, zoals een sociaal restaurant, multifunctionele zalen en een paramedisch centrum. De gemeente zal 600m² van de MFA huren en betaalt hiervoor een marktconforme huurprijs, die gekoppeld is aan de afnemende kapitaalslasten. Er is een eenmalige gemeentelijke bijdrage van ⬠221.400,- nodig voor de inrichting. Het project is in lijn met het gemeentelijke accommodatiebeleid en het coalitieakkoord, dat streeft naar kostenbesparing en efficiëntie door het realiseren van MFA's. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het haalbaarheidsonderzoek en de bijbehorende begrotingswijziging, zodat de herontwikkeling van De Marke kan starten. Risico's zijn onder andere de financiering van De Marke en de gevolgen van landelijke beleidsveranderingen in de zorg.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Multifunctionele accommodatie De Marke". Het voorstel betreft een haalbaarheidsonderzoek naar de integratie van de functies van het Ontmoetingscentrum T&O en de Binnenhof in een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA) bij Zorgcentrum De Marke. De gemeente Bergen en De Marke hebben een intentieovereenkomst getekend om deze integratie te onderzoeken. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de gemeentelijke participatie in de MFA en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. De MFA zal diverse functies bieden, zoals een sociaal restaurant, multifunctionele zalen en een paramedisch centrum, en is bedoeld om de maatschappelijke participatie en leefbaarheid te bevorderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de context, financiële implicaties en de betrokken partijen. Het bevat ook een risicoanalyse en bespreekt alternatieve opties, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de instemming met het haalbaarheidsonderzoek en de condities voor gemeentelijke participatie in de MFA. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de integratie van de functies van T&O en de Binnenhof in de MFA willen ondersteunen, rekening houdend met de financiële implicaties en de lange termijn voordelen voor de gemeenschap.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en ruimtegebruik. Het is tijdgebonden met een duidelijk tijdspad voor de besluitvorming en uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het haalbaarheidsonderzoek en de gemeentelijke participatie in de MFA, inclusief de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via een klankbordgroep en externe communicatie met belanghebbenden, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap bij de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de integratie van functies en het streven naar kostenbesparing en efficiëntie kunnen als duurzame aspecten worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een eenmalige gemeentelijke bijdrage van €221.400 en hogere kosten in de eerste jaren van exploitatie, die op lange termijn budgetneutraal worden. De kosten worden gedekt door een onttrekking aan de algemene reserve en toekomstige besparingen.
Conclusie:
Het voorstel biedt een gedetailleerd plan voor de integratie van functies in een nieuwe MFA, met duidelijke financiële en maatschappelijke voordelen. De raad moet zorgvuldig overwegen of de lange termijn voordelen opwegen tegen de initiële kosten en risico's.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Multifunctionele accommodatie (MFA) De Marke Haalbaarheidsonderzoek Gemeentelijke participatie Exploitatiebegroting Zorgcentrum voor Ouderen Herontwikkeling Subsidie Huurprijs AccommodatiebeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:15:36 - 02:16:07 - 02:19:52 - 02:19:57 - 02:26:00 - 02:26:05 - 02:28:57 - 02:28:59 - 02:30:13 - 02:30:15 - 02:34:04 - 02:34:07 - 02:34:33 - 02:36:49 - 02:36:52 - 02:38:45 - 02:38:50 - 02:39:16 - 02:44:45 - 02:44:55 - 02:49:46 - 02:49:52 - 02:51:00 - 02:51:02 - 02:54:58 - 02:55:22 - 02:55:26 - 02:56:44 - 02:56:49 - 02:56:50 - 02:58:19 - 02:58:26 - 03:01:34 - 03:01:43 - 03:02:03 - 03:03:46 - 03:04:39 - 03:04:39
Onbekende spreker -
Agendapunt 17. 09-078: Voorstel betreft in te stemmen met de stedenbouwkundige uitwerking De Marke en de daarbij behorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het voorstel betreft de herontwikkeling van Zorgcentrum De Marke in Bergen, waarbij een nieuw stedenbouwkundig plan is opgesteld. Dit plan vervangt een eerder vergund bouwplan uit 2005 en richt zich op de bouw van een nieuw verzorgingshuis, 74 appartementen en de renovatie van aanleunwoningen. Het nieuwe plan speelt in op de veranderende zorgvraag en biedt ruimte voor zowel intra- als extramurale zorg. Het verzorgingshuis zal bestaan uit zorgstudio's en multifunctionele voorzieningen, terwijl de appartementen deels in het vrije segment en deels als sociale zorgappartementen worden aangeboden. De herontwikkeling omvat ook de integratie van gemeentelijke functies in een nieuwe multifunctionele accommodatie (MFA). Het plan voorziet in 148 parkeerplaatsen en een grondruil met de gemeente is noodzakelijk voor de realisatie. Een klankbordgroep van omwonenden heeft positief gereageerd op het plan. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het stedenbouwkundig plan en de bijbehorende begrotingswijziging, zodat een bestemmingsplanprocedure kan worden gestart. De financiering van het project is nog onzeker, en er zijn risico's verbonden aan de veranderende zorgwetgeving en de financiƫle haalbaarheid voor De Marke.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Stedenbouwkundig plan De Marke". Het plan richt zich op de herontwikkeling van de locatie van Zorgcentrum De Marke in Bergen. Het omvat de sloop en nieuwbouw van het verzorgingshuis, de bouw van 74 appartementen en de renovatie van aanleunwoningen. Het plan speelt in op de veranderende zorgbehoeften en voorziet in een mix van zorg- en woonfaciliteiten, inclusief een multifunctionele accommodatie (MFA). Het doel is om een moderne woonservicezone te creëren die aansluit bij de actuele vraag naar intra- en extramurale zorg, met aandacht voor verschillende inkomenscategorieën en zorgbehoeften.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de plannen en de context. Het bevat informatie over de bouwplannen, volkshuisvesting, verkeer, parkeren, waterberging, groen, en de financiële aspecten. Er zijn echter enkele risico's en onzekerheden, zoals de financiering en mogelijke gevolgen van nieuw zorgbeleid, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het stedenbouwkundig plan en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de plannen, wat nodig is om de bestemmingsplanprocedure te starten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het stedenbouwkundig plan en de integratie van gemeentelijke functies in de MFA. Er moeten keuzes worden gemaakt over de verdeling van woningen over verschillende volkshuisvestingscategorieën en de participatie van de gemeente in de MFA.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal te bouwen en te renoveren eenheden. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de haalbaarheid van de financiering. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden doelen genoemd, en de risico's rondom financiering en zorgbeleid zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het stedenbouwkundig plan en de sloop van het T&O-gebouw, evenals de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via een klankbordgroep, die betrokken is geweest bij de uitwerking van het plan. Dit heeft geleid tot een positieve beoordeling van het plan door de klankbordgroep.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt impliciet behandeld via de aandacht voor waterberging en groenstructuur. Er is echter geen expliciete focus op duurzaamheid in termen van energie-efficiëntie of milieuvriendelijke bouwmaterialen.
Financiële Gevolgen:
De gemeentelijke plankosten zijn geraamd op €50.000, gedekt door De Marke. De grondruil levert de gemeente €455.100 op. De sloopkosten van het T&O-gebouw worden geraamd op €39.000 en gedekt door de algemene reserve. Er zijn risico's verbonden aan de financiering van het project door De Marke, wat invloed kan hebben op de gemeentelijke plannen voor de MFA.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbouwkundig plan De Marke Multifunctionele accommodatie (MFA) Zorgcentrum voor Ouderen Herontwikkeling Zorgwoningen Bouwvergunning Grondruil Klankbordgroep VolkshuisvestingVerfijning van de zoekopdracht: