16-06-2016 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Bespreken Jaarrekening 2015, Jaarstukken en de daarbij behorende begrotingswijziging
Samenvatting
De raadsvergadering van 5 juli 2016 behandelt het voorstel om de jaarrekening 2015 vast te stellen zonder accountantsverklaring. Het college heeft de conceptjaarrekening eerder aangeboden, maar de accountantsverklaring ontbreekt nog vanwege onduidelijkheden en interne procedures bij Ernst & Young. De jaarrekening bevat aanpassingen zoals een huurvergoeding aan de Adriaan Roland Holstschool en een vermindering van de reserve 3D met € 205.000 voor jeugdhulpuitgaven. Het uiteindelijke resultaat voor 2015 is € 2.736.000 positief. De raad moet de jaarrekening goedkeuren voor verzending aan de Gedeputeerde Staten vóór 15 juli. Het college informeert de raad tijdig over de voortgang van de accountantsverklaring.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2015 Resultaatbestemming Incidentele voordelen Reserve 3D Jeugdhulp en WMO Accountantsverklaring Financieel beheer Algemene reserve Toeristenbelasting BegrotingswijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Jaarrekening 2015 exclusief accountantsverklaring
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarrekening 2015 exclusief accountantsverklaring". Het college biedt de raad de jaarrekening aan zonder de gebruikelijke accountantsverklaring vanwege vertragingen in de controle van het sociaal domein door Ernst & Young. De jaarrekening bevat aanpassingen zoals een huurvergoeding aan een stichting en wijzigingen in de reserve 3D voor Jeugd en WMO. De raad wordt gevraagd de jaarrekening en de aangepaste resultaatbestemming en begrotingswijziging vast te stellen, ondanks het ontbreken van de accountantsverklaring.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die beschikbaar is op het moment van schrijven. Het erkent de afwezigheid van de accountantsverklaring en legt uit waarom deze ontbreekt.
Rol van de raad:
De raad moet de jaarrekening goedkeuren, inclusief de aangepaste resultaatbestemming en begrotingswijziging, zodat deze naar de Gedeputeerde Staten kan worden gestuurd.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de jaarrekening zonder accountantsverklaring willen goedkeuren, wat een afwijking van de standaardprocedure is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat de tijdlijn voor het verkrijgen van de accountantsverklaring onduidelijk is. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid rond de accountantsverklaring is een punt van zorg.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de jaarrekening, de aangepaste resultaatbestemming en de begrotingswijziging goed te keuren, ondanks het ontbreken van de accountantsverklaring.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Extern overleg is gevoerd met Ernst & Young.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de aanpassingen in de jaarrekening, zoals de huurvergoeding en de wijzigingen in de reserve 3D. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd, en de risico's zijn beperkt tot mogelijke vertragingen in de toezending aan de toezichthouder.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2015 Accountantsverklaring Sociaal domein Commissie van onderzoek Ernst & Young Resultaatbestemming Reserve 3D Jeugdhulp WMO Toezichthouder provincie Noord HollandVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4. Voorstel betreft vaststellen indeling in BUCH verband geharmoniseerde Programmabegroting
Harmonisatie Programmabegroting BUCH-gemeenten: Een Stap naar Uniformiteit
De BUCH-gemeenten - Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo - staan op het punt een belangrijke stap te zetten in de harmonisatie van hun programmabegrotingen. Het voorstel, dat een uniforme indeling van de Planning & Control-cyclus beoogt, werd tijdens een recent debat met enthousiasme ontvangen.
Samenvatting
In het memo van Sipke Diepbrink aan Jan Belleman wordt een voorstel gedaan voor de harmonisatie van de programmabegroting binnen de BUCH-gemeenten. Momenteel hanteren de gemeenten verschillende indelingen voor de producten binnen de Planning & Control (P&C) cyclus, en de gemeenteraden hebben aangegeven dat een uniforme indeling gewenst is. Dit biedt voordelen voor de werkorganisatie BUCH, omdat er dan met een consistente indeling voor alle vier gemeenten gewerkt kan worden. Het memo stelt een eerste opzet voor een mogelijke indeling voor, waarbij de programmabegroting als uitgangspunt wordt genomen. De voorgestelde indeling is een afspiegeling van de doelstellingen van de gemeenten, stelt inwoners en ondernemers centraal, en biedt ruimte voor lokale en gebiedsgerichte invulling. De voorgestelde programma-indeling omvat vier hoofdprogramma's: een sociale en vitale gemeente, een aantrekkelijke gemeente, een leefbare gemeente, en een financieel gezonde gemeente. Daarnaast worden er paragrafen voorgesteld voor lokale heffingen, risicobeheersing, onderhoud van kapitaalgoederen, financiering, bedrijfsvoering, verbonden partijen, en grondbeleid. Indien de voorgestelde indeling wordt goedgekeurd, kan de bestaande begrotingsindeling van elke gemeente worden omgezet naar de nieuwe indeling.
-
1. Raadsvoorstel betreft vaststellen indeling in BUCH verband geharmoniseerde Programmabegroting.pdf
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUCH samenwerking Programmaindeling Werkorganisatie Efficiëntie Doelmatigheid Sociale gemeente Aantrekkelijke gemeente Leefbare gemeente Financieel gezonde gemeente Raadswerkgroep FA BUCHVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BUCH-gemeenten Programmabegroting Harmoniseren P&C cyclus Werkorganisatie Doelstellingen Inwoners en ondernemers Gebiedsgerichte werkwijze Lokale couleur Programma-indelingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. Zienswijzen indienen over Jaarrekening 2015 en Begroting 2017 bij de algemene besturen van de Gemeenschappelijke Regelingen waaraan Bergen deelneemt:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:21:59 - 01:24:39 - 01:25:06 - 01:27:10 - 01:27:23 - 01:28:01 - 01:28:09 - 01:28:17 - 01:28:35 - 01:28:38 - 01:28:50 - 01:28:57 - 01:29:48 - 01:29:51 - 01:30:08 - 01:30:12 - 01:30:24 - 01:30:37 - 01:30:44 - 01:30:49 - 01:30:55 - 01:31:01 - 01:31:23 - 01:31:33 - 01:32:02 - 01:32:16 - 01:32:20 - 01:32:37 - 01:32:41 - 01:33:42 - 01:33:45 - 01:34:12 - 01:35:46 - 01:37:28 - 01:37:43 - 01:37:50 - 01:38:04 - 01:38:23 - 01:39:02 - 01:40:48 - 01:41:40 - 01:41:46 - 01:42:35 - 01:42:51 - 01:42:54 - 01:43:04 - 01:43:26 - 01:44:43 - 01:44:47 - 01:44:54 - 01:45:00 - 01:45:27 - 01:45:31 - 01:46:53 - 01:47:02 - 01:47:34 - 01:47:39 - 01:50:23 - 01:50:29 - 01:50:34 - 01:50:36 - 01:50:48 - 01:50:50 - 01:50:58 - 01:51:03 - 01:51:16 - 01:51:59 - 01:52:28 - 01:52:32 - 01:53:00 - 01:53:04 - 01:54:06 - 01:54:10 - 01:54:33 - 01:54:46 - 01:55:40 - 01:55:44 - 01:56:02 - 01:56:10 - 01:56:25 - 01:56:56 - 01:57:01 - 01:57:12 - 01:58:09 - 01:58:26 - 01:59:23 - 02:00:05 - 02:00:12 - 02:00:21 - 02:00:24 - 02:01:16 - 02:01:23 - 02:01:47 - 02:02:15 - 02:02:30 - 02:03:04 - 02:03:18 - 02:03:26 - 02:04:01 - 02:04:20 - 02:09:31 - 02:09:40 - 02:11:38 - 02:11:51 - 02:12:46 - 02:12:49 - 02:14:16 - 02:14:18 - 02:15:15 - 02:17:24 - 02:17:30 - 02:18:24 - 02:20:35 - 02:20:59 - 02:23:50 - 02:23:55 - 02:26:37 - 02:27:25 - 02:27:52 - 02:28:50 - 02:28:52 - 02:29:46 - 02:30:14 - 02:31:10 - 02:31:13 - 02:31:23 - 02:31:27 - 02:31:52 - 02:32:05 - 02:32:12
Onbekende spreker -
Agendapunt . Openbaar Lichaam Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
Samenvatting
De raadsvergadering van 23 juni 2016 behandelt het voorstel over de jaarstukken 2015 en de begroting 2017 van het Openbaar Lichaam Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). De raad wordt gevraagd kennis te nemen van deze stukken en de zienswijze van het college, die instemming met de jaarrekening onder voorbehoud van een goedkeurende controleverklaring van de accountant aanbeveelt. De jaarrekening 2015 toont geringe afwijkingen van de oorspronkelijke begroting, met positieve resultaten van de HVC. Voor 2017 zijn er lichte stijgingen in verwerkingstarieven en transportkosten voorzien. De gemeente Bergen heeft een aandeel in de garantstelling, maar het risico daarop is gering. De raad kan invloed uitoefenen door een zienswijze aan de Algemene Raad van de VVI te sturen. De besluitvorming vindt plaats op 23 juni 2016, na bespreking in de commissie op 16 juni 2016.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Jaarstukken 2015 en begroting 2017 VVI Alkmaar e.o." Het besluit gaat over het vaststellen van de jaarstukken 2015 en de begroting 2017 van het Openbaar Lichaam Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI). De raad wordt gevraagd kennis te nemen van deze stukken en de zienswijze van het college, die instemming met de jaarrekening onder voorbehoud van een goedkeurende controleverklaring en geen bijzonderheden in het accountantsverslag voorstelt. De stukken moeten in de toekomst direct worden geleverd, conform de wet gemeenschappelijke regelingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de financiële situatie en de verwachtingen voor de toekomst. Echter, de informatiewaarde van de jaarrekening wordt als laag beoordeeld, wat een punt van aandacht kan zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om kennis te nemen van de jaarstukken en de begroting, en om de zienswijze van het college te beoordelen. De raad kan ook besluiten om een zienswijze in te dienen bij de Algemene Raad van de VVI.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de jaarrekening onder de gestelde voorwaarden. Daarnaast kan de raad overwegen om een zienswijze in te dienen als zij niet akkoord gaat met de huidige voorstellen of als er andere aandachtspunten zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdslijnen opgenomen, behalve de vereiste van directe levering van stukken in de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lage informatiewaarde van de jaarrekening kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij kennis neemt van de jaarstukken en de begroting en of zij instemt met de zienswijze van het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er extern overleg is gevoerd met de deelnemende gemeenten, maar er wordt verder weinig gezegd over bredere participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel de afvalverwerking en de daling van afvalaanvoer indirect met duurzaamheid te maken kunnen hebben.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen voornamelijk de verwerkingskosten en de garantstelling. De hogere verwerkingskosten zijn onderdeel van de Dienst Verlening Overeenkomst met de HVC en worden geactualiseerd in de Planning en Control cyclus. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd. Het risico van de garantstelling wordt als gering ingeschat.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar (VVI) Jaarstukken 2015 Begroting 2017 HVC Gemeenschappelijke Regeling Controleverklaring Afvalverwerking Garantstelling Financiële stukken ZienswijzeVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
De raadsvergadering van 23 juni 2016 behandelt het voorstel om in te stemmen met de jaarstukken 2015 en de programmabegroting 2017 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) zonder een zienswijze in te dienen. De jaarstukken 2015 tonen aan dat het RHCA met minimale middelen en personeel haar taken succesvol heeft uitgevoerd. De programmabegroting 2017 vraagt om een verhoging van de bijdrage per inwoner vanwege nieuwe wettelijke taken en de noodzaak om een digitaal archief (E-depot) te realiseren. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de jaarstukken en de begroting, en de conceptbrief aan het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling goed te keuren. Er zijn geen andere opties om het doel te bereiken vanwege de aard van de gemeenschappelijke regeling. De financiële gevolgen worden verwerkt in de programmabegroting 2017 van de gemeente Bergen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Jaarstukken 2015 Programmabegroting 2017 Gemeenschappelijke regeling Zienswijze Financiële verantwoording Wettelijke taken E-depot Benchmark BezuinigingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Recreatieschap Geestmerambacht
Samenvatting
De raadsvergadering van 23 juni 2016 behandelt een voorstel met betrekking tot de gemeenschappelijke regeling van het Recreatieschap Geestmerambacht. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de jaarstukken van 2015 en de begroting van 2017, onder de voorwaarde dat de zienswijzen worden meegenomen. De documenten zijn beoordeeld op basis van eerder vastgestelde uitgangspunten. De begroting 2017 is beoordeeld met een index van 1,3% voor prijsstijgingen, maar er is geen consensus over deze index binnen de regio. Het college stelt voor om in te stemmen met de conceptbegroting 2017 en de jaarrekening 2015, ondanks een nadelig resultaat dat gunstiger uitviel dan verwacht. Er wordt geadviseerd om een zienswijze in te dienen over het ontbreken van financiële kengetallen in de jaarrekening 2015. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de begrotingswijzigingen van 2016, met de voorwaarde dat een index van 0,8% niet wordt toegepast. De uittreding van de provincie Noord-Holland uit de regeling per 1 januari 2017 wordt ook besproken. Het voorstel benadrukt dat er geen alternatieven zijn vanwege de aard van de gemeenschappelijke regeling en dat de raad na goedkeuring een brief aan het bestuur van het recreatieschap zal sturen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieschap Geestmerambacht Jaarstukken 2015 Programmabegroting 2017 Zienswijzen Gemeenschappelijke regeling Algemeen Bestuur (AB) Dagelijks Bestuur (DB) Uittreding provincie Algemene reserve IndexatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD)
Samenvatting
De raadsvergadering van 23 juni 2016 behandelt het voorstel om kennis te nemen van de jaarrekening 2015 en een positieve zienswijze af te geven op de programmabegroting 2017 van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN). De jaarrekening en begroting zijn beoordeeld door de regionale financiële klankbordgroep en de raadscommissie Noordkop, die enkele verbeterpunten hebben aangedragen, zoals het opnemen van kengetallen en een meerjarige prognose. De financiële klankbordgroep regio Alkmaar adviseert een positieve zienswijze, mits bepaalde aanpassingen worden doorgevoerd. De raad moet uiterlijk 12 juli 2016 zijn zienswijze indienen. Het besluit is noodzakelijk om de RUD NHN in 2017 haar taken te laten voortzetten. De gemeentelijke bijdrage voor 2017 bedraagt € 576.711.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN) Jaarrekening 2015 Programmabegroting 2017 Zienswijze Gemeenschappelijke regeling Financiële klankbordgroep Regionale raadscommissie Noordkop Begroting Accountant Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN)
Samenvatting
De raadsvergadering van 23 juni 2016, opgesteld door Hanneke Butter, bespreekt de jaarstukken 2015, het beleidsplan 2016-2019 en de begroting 2017 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze documenten en in te stemmen met de voorgestelde zienswijzen. De jaarstukken 2015 tonen een positief financieel resultaat van €2.638.000, voornamelijk door minder uitgevoerde werkzaamheden en latere start van activiteiten. De VRNHN stelt voor om een deel van dit resultaat te gebruiken voor aflossing van projectkosten en het vormen van een bestemmingsreserve voor het Individueel Keuze Budget. De ontwerpbegroting 2017 en meerjarenraming tonen een gemeentelijke bijdrage van €39.282.800, met een bezuinigingstaakstelling die structureel ingevuld moet worden. De raad wordt verzocht om zienswijzen in te dienen, die meegenomen worden in de besluitvorming door het algemeen bestuur op 8 juli 2016. De VRNHN richt zich in het beleidsplan op risicobeheersing en preventie, met samenwerking tussen gemeenten en andere partners. De raad moet dit besluit nemen omdat de jaarrekening en begroting statutair goedgekeurd moeten worden door het algemeen bestuur na inbreng van de gemeenteraden.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Jaarstukken 2015 Beleidsplan 2016-2019 Begroting 2017 Meerjarenraming 2018-2020 Brandweerzorg Ambulancezorg Risico- en crisisbeheersing Veiligheidshuis NHN Personele frictiekostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Werkvoorzieningschap Noord-Kennemerland (WNK)
Samenvatting
De raadsvergadering van 23 juni 2016 behandelt het voorstel over de jaarrekening 2015 en de begroting 2017 van WNK Personeelsdiensten. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van deze documenten en in te stemmen met bepaalde zienswijzen. Deze zienswijzen omvatten onder andere het advies aan WNK om SMART-geformuleerde KPI’s te ontwikkelen als onderdeel van hun transitieproces. De jaarrekening 2015 is door de accountant goedgekeurd en voldoet aan de BBV-regelgeving. De begroting 2017 laat een positief meerjarig resultaat zien en bevat een transitiebudget dat door de deelnemende gemeenten wordt gedekt. De gemeentelijke bijdrage is teruggebracht naar € 0, conform regionale afspraken. De raad heeft de mogelijkheid om zienswijzen te geven, maar kan geen bezwaar maken tegen het meerderheidsbesluit van het Algemeen Bestuur van WNK. De beslissing van de raad wordt uitgevoerd na de definitieve vaststelling van de jaarrekening door het AB op 4 juli, waarna deze voor 15 juli aan de Provincie Noord-Holland wordt toegezonden. Het exploitatie resultaat van 2015 wordt deels gereserveerd voor toekomstige verplichtingen.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WNK Personeelsdiensten Jaarrekening 2015 Begroting 2017 Transitieproces KPI’s (SMART gedefinieerd) Participatiewet Gemeenschappelijke regeling Transitiebudget BBV regelgeving ExploitatieresultaatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Cocensus
Samenvatting
De raadsvergadering van 23 juni 2016, opgesteld door Dimitri Druiven, behandelt de jaarstukken van 2015 en de ontwerpbegroting voor 2017 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De raad besluit kennis te nemen van deze documenten en geen zienswijze in te dienen over de ontwerpbegroting. De jaarstukken 2015 tonen een positief resultaat van €119.000, voornamelijk door lagere personeelskosten. Het eigen vermogen is gestegen, maar blijft binnen de afgesproken grenzen na terugbetalingen aan deelnemende gemeenten. De ontwerpbegroting 2017 is sluitend en houdt rekening met een jaarlijkse besparing van 2% in gemeentelijke bijdragen. De raad ziet geen aanleiding om een zienswijze af te geven, mede omdat de gevraagde gegevens grotendeels zijn opgenomen in de ontwerpbegroting. De bijdrage van Bergen voor 2017 stijgt met €3.000, wat in de programmabegroting wordt verwerkt. De GR Cocensus heeft geen eigen weerstandsvermogen; deelnemende gemeenten staan garant. Het besluit van de raad wordt gecommuniceerd met het dagelijks bestuur van Cocensus.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarstukken 2015 Ontwerpbegroting 2017 Cocensus Gemeenschappelijke regeling Accountant Weerstandsvermogen Zienswijze Positief resultaat Gemeentelijke bijdrage MeerjarenperspectiefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . GGD Hollands Noorden
Samenvatting
De raadsvergadering van 23 juni 2016 behandelt het voorstel met betrekking tot de gemeenschappelijke regeling van de GGD Hollands Noorden. Het voorstel omvat de jaarstukken van 2015, de eerste begrotingswijziging van 2016, de programmabegroting van 2017 en het meerjarenbeleidsplan 2016-2019. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de jaarstukken 2015, waarbij het negatieve resultaat van €176.000,- op de algemene reserve wordt verhaald, onder voorwaarden zoals het beheersen van automatiseringskosten en het ontwikkelen van normen voor financiële kengetallen. Voor de begrotingswijziging 2016 wordt geadviseerd niet akkoord te gaan met de verhoging van de gemeentelijke bijdrage vanwege CAO-indexering en kosten voor de mobiliteitspool. De concept-begroting 2017 wordt goedgekeurd met uitzondering van indexeringen voor specifieke producten. Het meerjarenbeleidsplan wordt niet goedgekeurd totdat de financiële consequenties duidelijk zijn. De raad moet uiterlijk 30 juni 2016 zienswijzen indienen bij het Dagelijks Bestuur van de GGD.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Jaarstukken 2015 Begrotingswijziging 2016 Programmabegroting 2017 Meerjarenbeleidsplan 2016-2019 Automatiseringskosten Financiële kengetallen Veilig Thuis Mobiliteitspool Indexering (CAO)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. Voorstel betreft kennis te nemen van de ontwerp Structuurvisie Egmond aan den Hoef en deze vrij te geven voor de inspraak
Gemeenteraad Bergen: Structuurvisie Egmond aan den Hoef in de Steigers
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over de vrijgave van de ontwerpstructuurvisie voor Egmond aan den Hoef voor inspraak. Het document, dat sinds 2011 in ontwikkeling is, moet de ruimtelijke ontwikkeling van het dorp vormgeven. De discussie in de raad was levendig, met kritische noten over de inhoud en actualiteit van het voorstel.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om het ontwerp van de structuurvisie voor Egmond aan den Hoef vrij te geven voor inspraak. Deze structuurvisie, die sinds eind 2011 in ontwikkeling is, richt zich op de ruimtelijke ontwikkeling van Egmond aan den Hoef en omvat thema's zoals woningbouw en andere beleidsvelden. Het proces heeft verschillende themawerkgroepen betrokken, bestaande uit bewoners en belanghebbenden, die hebben bijgedragen aan de analyse en speerpunten voor beleid. Het ontwerp is nu klaar voor inspraak, wat gebruikelijk is in de gemeente Bergen, hoewel niet wettelijk verplicht. De inspraakperiode zal na het zomerreces beginnen en duurt zes weken. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het ontwerp en het vrij te geven voor inspraak, waarna later dit jaar de vaststelling van de structuurvisie zal plaatsvinden, inclusief een Nota van inspraak. De kosten voor het opstellen van de structuurvisie worden gedekt uit het stedenbouwkundige budget.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Egmond aan den Hoef Inspraak Themawerkgroepen Woningbouw Ruimtelijke ordening Delversduin Provincie Burgerparticipatie OntwikkelingsrichtingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:32:22 - 02:32:51 - 02:35:41 - 02:35:47 - 02:36:11 - 02:36:13 - 02:36:55 - 02:37:01 - 02:37:58 - 02:38:34 - 02:38:54 - 02:38:56 - 02:39:18 - 02:39:22 - 02:39:52 - 02:40:29 - 02:40:40 - 02:41:26 - 02:41:30 - 02:42:06 - 02:42:09 - 02:42:33 - 02:43:20 - 02:43:29 - 02:44:42 - 02:44:47 - 02:45:01 - 02:45:25 - 02:46:07 - 02:46:12 - 02:48:40 - 02:48:53 - 02:49:40 - 02:49:45 - 02:50:05 - 02:50:39 - 02:50:43 - 02:52:09 - 02:52:59 - 02:53:04 - 02:53:50 - 02:54:05 - 02:54:35 - 02:54:49 - 02:55:17 - 02:55:45 - 02:56:21 - 02:56:24 - 02:57:16 - 02:57:18 - 02:58:33 - 02:58:40 - 02:59:24 - 02:59:26 - 03:00:08 - 03:00:15 - 03:00:27 - 03:00:32 - 03:00:40 - 03:01:00 - 03:01:02 - 03:01:21 - 03:01:29 - 03:01:36 - 03:01:46 - 03:10:43 - 03:12:12 - 03:12:21 - 03:12:37 - 03:12:39 - 03:12:42 - 03:13:10 - 03:13:14 - 03:13:33 - 03:14:01 - 03:14:43 - 03:15:19