24-06-2008 Gemeenteraad
Agendapunt 1. Opening
Agendapunt 3.3 Volglijst financiële goedkeuringen provincie in het kader van preventief toezicht tot en met 2008
Agendapunt 5. 06-42 Personele aangelegenheden Griffie
Samenvatting
In de raadsvergadering van 24 juni 2008 wordt voorgesteld om de heer D. de Vries, momenteel tijdelijk in dienst als loco-griffier/beleidsmedewerker, een vast dienstverband aan te bieden per 1 juli 2008, met uitzicht op een hogere inschaling per 1 januari 2009. Mevrouw M. Wagemans, die een nieuwe functie bij de gemeente Bergen heeft aanvaard, zal op eigen verzoek per 1 juni 2008 uit haar huidige functie worden ontheven. Mevrouw M. Miedema wordt voorgesteld als nieuwe medewerker griffie voor 28 uur per week vanaf 1 augustus 2008. De kosten voor deze personele wijzigingen worden gedekt uit de bestaande vacature ruimte. Het presidium heeft positief geadviseerd over deze voorstellen. In het najaar van 2008 zullen de functies op de griffie opnieuw worden beschreven en gewaardeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Personele aangelegenheden van de griffie". Het voorstel omvat drie beslispunten: het aanbieden van een vast dienstverband aan de heer De Vries, het intrekken van de benoeming van mevrouw Wagemans, en het benoemen van mevrouw Miedema voor 28 uur per week. De heer De Vries heeft goed gefunctioneerd in zijn tijdelijke rol en wordt daarom een vast contract aangeboden. Mevrouw Wagemans heeft een andere functie aanvaard, waardoor haar benoeming wordt ingetrokken. Mevrouw Miedema wordt intern benoemd, wat kosten bespaart en een snelle invulling van de vacature mogelijk maakt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de aanleiding, beslispunten, en de financiële dekking beschrijft. Het bevat ook relevante juridische en organisatorische informatie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de benoemingen op de griffie goed te keuren. Het werkgeverschap is gedelegeerd aan het presidium van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde personele wijzigingen en de financiële dekking daarvan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete doelen en evaluatiecriteria (realistisch en tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de benoemingen en de intrekking zoals voorgesteld.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van andere belanghebbenden of medewerkers bij het opstellen van dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op personele aangelegenheden.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra financiële gevolgen, aangezien de kosten worden gedekt uit de bestaande vacature ruimte en de post "overige diensten".Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Personele aangelegenheden Griffie Dienstverband Benoeming Formatie Vacature Loco-griffier Beleidsmedewerker Interne kandidaat InschaalverhogingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. 06-43 Verordeningen PFB, WSW en WSW cliënten raad per 1 juli 2008
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad over de vaststelling van twee verordeningen in het kader van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), die per 1 juli 2008 van kracht moeten worden. Het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Noord Kennemerland heeft deze verordeningen opgesteld en vraagt de gemeenteraad om hun zienswijze te geven. De eerste verordening betreft het persoonsgebonden budget (PGB) voor begeleid werken, dat WSW-geïndiceerden meer rechten en keuzemogelijkheden biedt. De tweede verordening gaat over cliëntenparticipatie, waarbij WSW-geïndiceerden betrokken worden bij de uitvoering van de wet. De verordeningen moeten uiterlijk op 25 juni 2008 worden vastgesteld om de deadline van 1 juli 2008 te halen. De uitvoering en rapportage van deze verordeningen worden opgenomen in het jaarverslag van het Werkvoorzieningschap Noord Kennemerland.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordeningen PGB WSW en WSW-cliëntenraad ingaande 1 juli 2008". Het voorstel betreft de vaststelling van twee verordeningen door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap Noord Kennemerland, namelijk de Verordening Persoonsgebonden Budget (PGB) voor begeleid werken en de Verordening WSW-cliëntenraad. Deze verordeningen zijn bedoeld om meer rechten en keuzemogelijkheden te bieden aan WSW-geïndiceerden, waaronder het recht op een PGB en de betrokkenheid van cliënten bij de uitvoering van de WSW. De gemeenteraad wordt gevraagd om hun zienswijze kenbaar te maken over de inhoud van deze verordeningen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, doelstellingen en de inhoud van de verordeningen duidelijk uiteenzet. Het biedt ook informatie over de betrokkenheid van de raad en de uitvoeringstermijnen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om hun zienswijze kenbaar te maken over de inhoud van de verordeningen. Hoewel de vaststelling van de verordeningen de bevoegdheid is van het Algemeen Bestuur, is de raad betrokken bij het proces door hun mening te geven.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de mate van ondersteuning en betrokkenheid bij de verordeningen die meer rechten en keuzemogelijkheden aan WSW-geïndiceerden bieden. De raad moet beslissen of zij de richting en inhoud van de verordeningen onderschrijven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke deadline voor de vaststelling van de verordeningen. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van specifieke uitkomsten of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om hun zienswijze kenbaar te maken over de inhoud van de verordeningen en deze te onderschrijven.
Participatie:
Het voorstel benadrukt cliëntenparticipatie door de oprichting van een cliëntenraad, die WSW-geïndiceerden betrekt bij de uitvoering van de wet.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op sociale rechten en participatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn opgenomen in de begroting van het WNK. Er wordt geen specifieke dekking buiten deze begroting genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Persoonsgebonden budget (PGB) Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) Cliëntenparticipatie Werkvoorzieningschap Noord Kennemerland Begeleid werken WSW-geïndiceerden Verordening Algemeen Bestuur Regierol gemeenten KeuzemogelijkhedenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7. 06-44 Beslissing op bezwaarschrift tegen afwijzing planschadeverzoek
Samenvatting
Het voorstel betreft een beslissing op een bezwaarschrift tegen de weigering om planschadevergoeding toe te kennen voor de bouw van een receptiegebouw op een kampeerterrein aan de Duinweg 99 te Schoorl. De aanvraag van de heer en mevrouw Eldering werd eerder afgewezen, maar de rechtbank vernietigde deze beslissing en droeg de gemeente op een nieuw besluit te nemen. Maandag planschadeadvies bv heeft de aanvraag opnieuw beoordeeld en adviseert de gemeenteraad om het bezwaarschrift gegrond te verklaren, maar de aanvraag om planschadevergoeding alsnog af te wijzen. De commissie concludeert dat de aanvragers niet in een planologisch nadeliger positie verkeren door het nieuwe bestemmingsplan. De raad moet hierover beslissen omdat de aanvraag voor 1 september 2005 is ingediend. Er zijn geen financiële middelen met het voorstel gemoeid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beslissing op bezwaarschrift tegen de weigering om vergoeding van planschade in verband met de bouw van een receptiegebouw op een kampeerterrein aan de Duinweg 99 te Schoorl." Het voorstel houdt in dat de gemeenteraad instemt met het advies van Maandag planschadeadvies bv om de aanvraag om vergoeding van planschade af te wijzen. Het bezwaarschrift tegen het eerdere besluit wordt gegrond verklaard, maar na heroverweging wordt opnieuw besloten de aanvraag af te wijzen. De herbeoordeling concludeert dat de aanvragers niet in een planologisch nadeliger positie verkeren door het nieuwe bestemmingsplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde achtergrond biedt, inclusief de voorgeschiedenis, de juridische context, en de overwegingen van de adviescommissie. Het bevat ook de relevante bijlagen zoals de uitspraak van de rechtbank en het advies van Maandag planschadeadvies bv.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen op het bezwaarschrift, aangezien de aanvraag voor 1 september 2005 is ingediend. De raad moet het advies van de planschadeadviescommissie overwegen en een besluit nemen over de afwijzing van de planschadevergoeding.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het advies van de planschadeadviescommissie volgt en de aanvraag afwijst, of dat zij een andere koers kiest. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er publieke druk is om de aanvragers tegemoet te komen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals duidelijke criteria voor de beoordeling van planschade. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwegingen zijn complex en kunnen voor interpretatie vatbaar zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het advies om de aanvraag om planschadevergoeding af te wijzen en het bezwaarschrift gegrond te verklaren, maar na heroverweging de aanvraag alsnog af te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden dan de bezwaarden. Het lijkt een juridische en administratieve kwestie zonder bredere publieke betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op juridische en planologische aspecten.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel, aangezien het gaat om de afwijzing van een schadevergoeding. Er wordt geen dekking voor eventuele kosten genoemd, omdat er geen kosten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planschadevergoeding Bezwaarschrift Receptiegebouw Bestemmingsplan Maandag planschadeadvies Rechtbank Kampeerterrein Privacybelemmering Bouwmogelijkheden PlanvergelijkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8. 06-45 Financiële jaarstukken 2007 en Begroting 2009 Milieudienst Regio Alkmaar en reactie MRA op opdracht raad van 28 augustus 2007
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen met betrekking tot de financiële jaarstukken van 2007 en de begroting voor 2009 van de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). De raad wordt gevraagd in te stemmen met de jaarstukken van 2007 en de begroting van 2009, en kennis te nemen van de afwijzing door het Dagelijks Bestuur van de MRA van een bezuinigingsopdracht van 750 uur. De MRA heeft in 2007 een verlies geleden van €52.215, waarvan €12.389 ten laste komt van de gemeente Bergen. Voor 2009 wordt een uurtariefverhoging van €75 naar €77 voorgesteld. De MRA streeft naar groei en kostenefficiëntie en heeft een ambitieuze doelstelling om extra uren te vermarkten. De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de financiële stukken en de afwijzing van de bezuinigingsopdracht, en wordt geïnformeerd over de financiële risico's en verplichtingen die hiermee gemoeid zijn.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiële jaarstukken 2007 en Begroting 2009 Milieudienst Regio Alkmaar en reactie MRA op opdracht Raad van 28 augustus 2007". Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de financiële jaarstukken van 2007 en de begroting van 2009 van de Milieudienst Regio Alkmaar (MRA). Daarnaast wordt de raad gevraagd kennis te nemen van de afwijzing door het Dagelijks Bestuur (DB) van de MRA van een bezuinigingsopdracht van 750 uur. Het voorstel bevat ook een verzoek aan de MRA om bij toekomstige jaarrekeningen en begrotingen rekening te houden met de cyclus van de raad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante financiële documenten en de context van de bezuinigingsopdracht behandelt. Het biedt inzicht in de financiële situatie en de strategische keuzes van de MRA.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de financiële stukken goed te keuren en om commentaar te leveren op de begroting. Daarnaast moet de raad beslissen over de reactie op de afwijzing van de bezuinigingsopdracht.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de financiële stukken en de begroting, en hoe zij wil reageren op de afwijzing van de bezuinigingsopdracht. Dit kan invloed hebben op de toekomstige samenwerking met de MRA.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en uren. Echter, de haalbaarheid van de ambitieuze doelstelling om extra uren te vermarkten kan in twijfel worden getrokken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijzing van de bezuinigingsopdracht kan als een obstakel worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de jaarstukken en de begroting, en hoe zij wil omgaan met de afwijzing van de bezuinigingsopdracht.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de betrokken gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel milieudiensten inherent aan duurzaamheid gerelateerde taken uitvoeren.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een negatief jaarresultaat van €52.215 voor 2007, waarvan €12.389 ten laste komt van de gemeente Bergen. Voor 2009 is er een verhoging van het uurtarief en een verplichting van maximaal €11.200 voor overheadkosten. De dekking lijkt te zijn opgenomen in de milieubudgetten van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Milieudienst Regio Alkmaar (MRA) Jaarrekening 2007 Begroting 2009 Uurtarief Gemeenschappelijke regeling Bezuinigingsopdracht Overheadkosten Vermarkten van uren Financieel resultaat Interne organisatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9. 06-46 Nieuwe verordening artikel 212 Gemeentewet
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een wijziging in de financiële verordening om de planning en control cyclus te verbeteren. Het voorstel houdt in dat de kwartaalrapportages worden vervangen door een voorjaarsnota en een najaarsnota. Deze notities bieden inzicht in de financiële voortgang en helpen de raad bij het toetsen en bijstellen van beleidsmatige en financiële ontwikkelingen. De raad krijgt beter inzicht in wijzigingen in reserves, kredieten, budgetoverhevelingen en financiële risico's. De wijziging is een uitwerking van een eerder raadsbesluit en overleg in de Commissie van Onderzoek. De nieuwe rapportagesystematiek zal vanaf september 2008 worden toegepast. Er zijn geen andere mogelijkheden om het doel te bereiken en er zijn geen extra middelen nodig voor de uitvoering van dit voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging op de verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid en voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Bergen." Het voorstel beoogt de planning en control cyclus van de gemeenteraad van Bergen te verbeteren door de kwartaalrapportages te vervangen door een voorjaars- en najaarsnota. Dit moet leiden tot betere informatievoorziening over de financiële positie van de gemeente, inclusief inzicht in kredieten, budgetoverhevelingen, en financiële risico’s. De wijzigingen betreffen onder andere de rapportagevorm en de ondergrens voor het rapporteren van financiële afwijkingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de wijzigingen in de rapportagestructuur en de specifieke informatie die het college moet verschaffen. Echter, het mist specifieke details over hoe deze veranderingen de besluitvorming of de efficiëntie van de raad zullen verbeteren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel goed te keuren, waardoor de financiële verordening wordt aangepast. Dit stelt de raad in staat om beter geïnformeerd te worden over de financiële positie van de gemeente en om effectiever toezicht te houden.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de rapportagestructuur voldoende zijn om de gewenste verbeteringen in de financiële controle en transparantie te bereiken. Er moet ook worden overwogen of de ondergrens van €25.000 voor het rapporteren van afwijkingen passend is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een evaluatiemechanisme om de effectiviteit van de veranderingen te beoordelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de besluitvorming is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de financiële verordening goed te keuren, waardoor de rapportagestructuur wordt aangepast.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de interne werking van de gemeenteraad en het college.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële rapportage en controle.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen extra middelen gemoeid zijn met de voorgestelde wijzigingen. Het richt zich op het verbeteren van de bestaande rapportagestructuur zonder extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planning en control cyclus Financiële verordening Voorjaarsnota Najaarsnota Perspectiefnota Programmabegroting Jaarrekening Financiële rapportages Gemeentelijke financiële risico’s BudgetoverhevelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10. 06-47 Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om een verordening vast te stellen die de secundaire arbeidsvoorwaarden voor wethouders, raads- en commissieleden regelt. Momenteel maken deze politieke ambtsdragers geen gebruik van dergelijke voorwaarden omdat er nog geen verordening is opgesteld. De nieuwe verordening, gebaseerd op een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), biedt een totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden en wijkt op enkele punten af van het model. Bij goedkeuring kan de verordening met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2008 worden toegepast. De financiële gevolgen zijn afhankelijk van het gebruik van de voorzieningen, met geschatte kosten van ongeveer €11.600 per jaar. De verordening is al besproken in verschillende commissies en zal na goedkeuring aan Gedeputeerde Staten worden toegezonden. Er zijn geen alternatieven voor het vaststellen van deze verordening, en de raad heeft exclusieve bevoegdheid om hierover te beslissen. Risico's zijn beperkt tot de mate van gebruik van de voorzieningen door de betrokken ambtsdragers.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een verordening die de secundaire arbeidsvoorwaarden voor wethouders, raads- en commissieleden regelt. Momenteel maken deze politieke ambtsdragers geen gebruik van dergelijke voorwaarden, omdat er nog geen verordening is opgesteld. De nieuwe verordening, gebaseerd op een model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), biedt een totaalpakket aan arbeidsvoorwaarden. Het voorstel bevat enkele afwijkingen van het VNG-model, die zijn toegelicht en verwerkt. Na vaststelling kan de verordening met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2008 worden toegepast.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een gedetailleerde beschrijving geeft van de inhoud en de noodzaak van de verordening. Het bevat ook financiële ramingen en toelichtingen op afwijkingen van het VNG-model. Echter, de financiële gevolgen zijn niet volledig te overzien, wat een punt van aandacht is.
Rol van de Raad
De gemeenteraad heeft de exclusieve bevoegdheid om deze verordening vast te stellen. De raad moet beslissen over de goedkeuring en implementatie van de verordening.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde afwijkingen van het VNG-model en of zij de financiële risico's van de open-einde regelingen accepteert.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2008). Echter, de financiële gevolgen zijn niet volledig inzichtelijk, wat de haalbaarheid en realisme beïnvloedt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de open-einde regelingen vormen een risico.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen, waarmee de secundaire arbeidsvoorwaarden voor politieke ambtsdragers worden geregeld.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of burgers in het proces van totstandkoming van de verordening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp binnen dit voorstel, aangezien het zich richt op arbeidsvoorwaarden.
Financiële Gevolgen
De geschatte jaarlijkse kosten bedragen ongeveer €11.600. De kosten zijn afhankelijk van het gebruik van de voorzieningen. Er is een verzoek ingediend om deze kosten op te nemen in de perspectiefnota. Voor 2008 wordt gekeken naar ruimte binnen het raadsbudget. De open-einde regelingen vormen een financieel risico, omdat het gebruik van de voorzieningen niet voorspelbaar is.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verordening rechtspositie Secundaire arbeidsvoorwaarden VNG model Gemeentewet Gedeputeerde Staten Financiële gevolgen Risicomanagement Griffie Planning & Control PersoneelszakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11. 06-48 Verordening op het onderzoeksrecht van de raad
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Bergen betreft de vaststelling van een verordening op het onderzoeksrecht van de raad. Sinds de invoering van het dualisme kunnen gemeenteraden een raadsonderzoek houden naar het gevoerde bestuur, maar in Bergen is hier nog geen gebruik van gemaakt. De verordening, gebaseerd op een model van de VNG, stelt nadere regels voor het onderzoeksrecht en beoogt de raad in staat te stellen dit instrument zonodig te gebruiken. Het onderzoeksrecht is een zwaar en exclusief recht van de raad, geregeld in de Gemeentewet, en niet overdraagbaar. Voordat een raadsonderzoek wordt ingesteld, wordt aanbevolen eerst een tijdelijke werkgroep te vormen om de noodzaak en haalbaarheid van een dergelijk onderzoek te beoordelen. Alternatieve controlemiddelen zijn onder andere het vragenrecht, interpellaties en de rekenkamerfunctie. De raad moet zorgvuldig overwegen of een raadsonderzoek het juiste instrument is, gezien de mogelijke politieke en financiële gevolgen. Na vaststelling van de verordening kan elk raadslid een voorstel doen voor een onderzoek, maar de raad besluit bij meerderheid. De kosten voor een onderzoek worden opgenomen in de ontwerpbegroting, waarbij externe deskundigheid vaak de grootste kostenpost is. Het is belangrijk de verordening na een onderzoek te evalueren om de effectiviteit te verbeteren.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verordening op het onderzoeksrecht van de raad
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op het onderzoeksrecht van de raad". Het voorstel beoogt de vaststelling van een verordening die de regels vastlegt voor het onderzoeksrecht van de gemeenteraad. Sinds de invoering van het dualisme kunnen gemeenteraden een raadsonderzoek houden naar het gevoerde bestuur, maar in Bergen is hier nog geen gebruik van gemaakt. De verordening, gebaseerd op een model van de VNG, voorziet in de behoefte van de raad om dit instrument zonodig te kunnen inzetten. Het onderzoeksrecht is een zwaar en exclusief recht van de raad, dat niet overdraagbaar is.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over het doel en de noodzaak van de verordening, de context van het onderzoeksrecht, en de procedurele aspecten. Er is echter weinig informatie over de specifieke inhoud van de verordening zelf.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de verordening vast te stellen en daarmee het onderzoeksrecht formeel te verankeren. De raad moet ook beslissen wanneer en hoe het onderzoeksrecht wordt ingezet.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het onderzoeksrecht als instrument wordt toegevoegd aan de bestaande controlemiddelen. Er moet ook worden overwogen onder welke omstandigheden een raadsonderzoek wordt gestart, gezien de mogelijke politieke en maatschappelijke gevolgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of tijdlijnen genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de verordening hangt af van de uitvoering en evaluatie na gebruik.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening op het onderzoeksrecht vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het vaststellen van de verordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke processen en niet op milieukwesties.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten van het uitvoeren van een raadsonderzoek, zoals het inschakelen van externe deskundigen. Deze kosten moeten realistisch worden geraamd en opgenomen in de ontwerpbegroting van het college.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onderzoeksrecht Raadsonderzoek Gemeentewet Vooronderzoek Controlemiddelen Externe deskundigen VNG model Politieke gevolgen Verordening EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12. 06-49 Eerste wijziging van de legesverordening 2008 door inwerkingtreding nieuwe WRO
Samenvatting
Het voorstel betreft de eerste wijziging van de Legesverordening 2008, noodzakelijk door de inwerkingtreding van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) op 1 juli 2008. Deze wet vervangt de oude Wet op de Ruimtelijke Ordening en introduceert onder andere het "projectbesluit" en vervangt binnenplanse vrijstellingen door ontheffingen. Deze veranderingen hebben gevolgen voor de heffing en invordering van leges door de gemeente. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de wijziging van de Legesverordening, zodat de gemeente leges kan blijven heffen voor diensten onder de nieuwe Wro. De wijziging treedt in werking zodra de Wro en de Invoeringswet van kracht worden. Burgers en bedrijven moeten rekening houden met deze veranderingen bij het indienen van ruimtelijke plannen. De gemeente heeft nog geen gebruik gemaakt van het VNG-model voor transparante bouwgerelateerde leges, maar verwacht dit in 2009 te integreren. Tot die tijd blijven de tarieven gelijk aan de huidige vrijstellingsprocedures.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging van de Legesverordening 2008". Het voorstel betreft de aanpassing van de Legesverordening naar aanleiding van de inwerkingtreding van de nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro). Deze wet vervangt de oude Wet op de Ruimtelijke Ordening en introduceert onder andere het projectbesluit en ontheffingen in plaats van vrijstellingen. De wijziging van de Legesverordening is noodzakelijk om de heffing van leges voor gemeentelijke diensten in lijn te brengen met de nieuwe wetgeving, die naar verwachting op 1 juli 2008 in werking treedt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar verwijst naar een memo en nota voor verdere details. Dit kan de toegankelijkheid voor raadsleden zonder deze documenten beperken.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de wijziging van de Legesverordening. Dit is een kaderstellende en budgetrechtelijke beslissing.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de wijziging van de Legesverordening om de heffing van leges in lijn te brengen met de nieuwe Wro.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de verwachte inwerkingtreding van de Wro op 1 juli 2008. Het is echter minder meetbaar en realistisch zonder de bijbehorende memo en nota. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe documenten kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de wijziging van de Legesverordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of bedrijven, maar impliceert dat zij rekening moeten houden met de gewijzigde leges.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat de wijziging van de Legesverordening noodzakelijk is om leges te kunnen blijven heffen. Er wordt echter niet gedetailleerd ingegaan op de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. De tarieven blijven voorlopig gelijk aan de bestaande vrijstellingsprocedures.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Wet ruimtelijke ordening (Wro) Projectbesluit Bestemmingsplan Vrijstellingen Ontheffingen Invoeringswet Bouwvergunningen VNG-model TarievenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13. 06-50 Kredieten riolering 2008 en afwikkeling kredieten riolering 2007
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad betreft het beschikbaar stellen van financiële middelen voor de afronding van rioleringsprojecten uit 2007 en de uitvoering van nieuwe projecten in 2008. Voor de afronding van eerdere projecten is een aanvullend krediet van 1,6 miljoen euro nodig, terwijl voor de nieuwe projecten in 2008, zoals maatregelen tegen wateroverlast, een krediet van 790.000 euro vereist is. De kosten voor het verwijderen van verontreinigde wegverharding en het aanleggen van een kabel voor straatverlichting moeten op een andere manier worden gedekt, aangezien deze niet uit de rioolheffing mogen worden gefinancierd. De provincie draagt bij met een subsidie van 250.000 euro in 2008 en 30.000 euro jaarlijks tot 2015. Het is essentieel dat de kredieten snel beschikbaar komen om de geplande maatregelen tijdig uit te voeren, wat ook een voorwaarde is voor de verzekering om kosten en schade door wateroverlast te dekken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Kredieten riolering 2008 en afwikkeling kredieten riolering 2007". Het richt zich op het verkrijgen van voldoende financiële middelen voor noodzakelijke rioleringswerken in 2008, inclusief de afronding van projecten uit 2007. Het voorstel vraagt om een aanvullend krediet van 1,6 miljoen euro voor lopende projecten en 790.000 euro voor nieuwe projecten in 2008. Het omvat investeringen in noodpompinstallaties en maatregelen tegen wateroverlast. De financiële dekking komt deels uit de Algemene Reserve en subsidies van de provincie. Het doel is om de geplande maatregelen tijdig uit te voeren om verzekeringsdekking te behouden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële details en een overzicht van de benodigde kredieten. Het biedt echter beperkte informatie over de exacte uitvoeringstijdlijnen en de specifieke impact van de maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen voor de rioleringsprojecten. Dit omvat het goedkeuren van de benodigde kredieten en het vaststellen van de financiële dekking.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde financiële dekking en investeringen in lijn zijn met de gemeentelijke prioriteiten en budgettaire beperkingen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de wateroverlast effectief aan te pakken.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële behoeften, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde kredieten goed te keuren en de financiële dekking te bevestigen, zodat de rioleringsprojecten kunnen doorgaan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de bevolking en ondernemers van Egmond aan Zee betrokken zijn bij de maatregelen, maar biedt geen gedetailleerde informatie over de participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op waterbeheer en infrastructuurverbeteringen, maar het wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een totaal krediet van 2,39 miljoen euro, met dekking uit de Algemene Reserve en provinciale subsidies. De kapitaallasten en exploitatiekosten worden gedekt uit de voorziening riolering, en de impact op het rioolrecht is meegenomen in de perspectiefnota 2008.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Riolering Kredieten Wateroverlast Investeringen Noodpompinstallatie Verontreinigde wegverharding Straatverlichting Algemene Reserve Perspectiefnota HoogheemraadschapVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 14. 06-51 Begroting 2009 en meerjarenramijng 2010-2012 van de Veiligheidsregio Noord Holland Noord
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om niet in te stemmen met de ontwerpbegroting 2009 en de meerjarenraming 2010-2012 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (NHN). De Veiligheidsregio NHN, die sinds 2004 bestaat, coördineert de samenwerking tussen besturen en hulpverleningsdiensten op het gebied van rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg, ambulancezorg en geneeskundige hulp bij rampen. De begroting moet uiterlijk 1 juli worden vastgesteld door het algemeen bestuur, dat bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De gemeenteraad van Bergen heeft tot 27 juni om zienswijzen in te dienen. De begroting bevat speerpunten voor 2009, zoals verbeteringen in ambulancezorg, brandweer, GHOR, meldkamer en veiligheidsbureau. De gemeentelijke bijdrage per inwoner stijgt licht, en er is een discussie over de indexering van deze bijdrage. De raad moet een besluit nemen om uitvoering te geven aan regionale afspraken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begroting 2009 en meerjarenraming 2010 - 2012 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om niet in te stemmen met de ontwerpbegroting voor 2009 en de meerjarenraming tot 2012 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. De Veiligheidsregio coördineert rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg, ambulancezorg en geneeskundige hulp bij rampen. De begroting omvat de financiële bijdragen van deelnemende gemeenten en de plannen voor verbetering van de hulpdiensten. De raad moet zijn zienswijze geven voor de vaststelling door het Algemeen Bestuur.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide beschrijving van de financiële en operationele plannen van de Veiligheidsregio. Het bevat specifieke doelstellingen en maatregelen voor verschillende hulpdiensten. Echter, de reden voor het advies om niet in te stemmen met de begroting wordt niet expliciet uitgelegd.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet zijn zienswijze geven over de ontwerpbegroting en meerjarenraming. Deze zienswijze wordt meegenomen in de besluitvorming door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiële bijdragen en plannen van de Veiligheidsregio. Dit omvat keuzes over prioriteiten in veiligheid en hulpverlening en de financiële impact op de gemeente.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel bevat specifieke, meetbare doelstellingen voor de hulpdiensten, zoals responstijden en capaciteitsuitbreidingen. Echter, de reden voor het advies om niet in te stemmen is niet duidelijk, wat een inconsequentie vormt.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet beslissen of zij instemt met de ontwerpbegroting en meerjarenraming of dat zij een zienswijze indient met bezwaren of suggesties voor aanpassingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in de besluitvorming over de begroting.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op veiligheid en hulpverlening.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de gemeentelijke bijdrage per inwoner. De dekking komt uit bijdragen van het rijk, ritopbrengsten van ambulancezorg en andere derden. De indexering van de bijdrage is gebaseerd op afspraken binnen de regio en de centrumgemeente Alkmaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Begroting 2009 Meerjarenraming 2010-2012 Rampenbestrijding Crisisbeheersing Ambulancezorg Brandweerzorg GHOR (Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen) Gemeenschappelijke regeling Indexering gemeentelijke bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15. 06-52 Regionale aanpak Wmo prestatievelden 7,8, en 9
Samenvatting
De motie van de raad van Bergen, ingediend op 24 juni 2008, richt zich op een regionale aanpak van de WMO-prestatievelden 7, 8 en 9. De raad constateert dat de aanbevelingen van de SGBO deels zijn verwerkt in de beslispunten en benadrukt het belang van deze aanbevelingen voor de geestelijke gezondheidszorg. Er is echter geen overzicht van de inspanningen van de gemeenten binnen het PONK om het tekort aan woonvormen voor bijzondere doelgroepen aan te pakken. Het college wordt opgedragen om de aanbevelingen van de SGBO specifiek voor Bergen te vertalen en om in het PONK-overleg voor te stellen een inventarisatie te maken van het huidige aanbod aan woonvormen per gemeente. Daarnaast wordt aangedrongen op het direct beschikbaar stellen van relevante onderzoeksrapporten aan de deelnemende gemeenten. De motie is aangenomen met 19 stemmen voor.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Regionale aanpak Wmo-prestatievelden 7, 8 en 9". Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een regionaal ambitieplan voor de maatschappelijke opvang, openbare geestelijke gezondheidszorg en ambulante verslavingszorg in Noord-Kennemerland. Het plan beoogt de samenwerking tussen meldpunten te verbeteren, knelpunten in de ketenaanpak weg te nemen, een monitor voor OGGZ-gegevens te ontwikkelen en een regionaal preventieplan op te stellen. Daarnaast wordt voorgesteld om 5% van het vrijkomend woningaanbod te reserveren voor bijzondere doelgroepen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelstellingen en acties die ondernomen moeten worden. Echter, specifieke details over de uitvoering en tijdlijnen ontbreken, evenals een gedetailleerde financiële onderbouwing.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het voorstel om de intentie uit te spreken voor een regionale aanpak van de Wmo-prestatievelden. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad richting geeft aan het beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde regionale aanpak steunt en of zij akkoord gaat met het reserveren van 5% van het woningaanbod voor bijzondere doelgroepen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral met betrekking tot woningverdeling en prioritering van doelgroepen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelen specifiek zijn, ontbreken meetbare criteria en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een financiële paragraaf is een tekortkoming.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voorstel van het PONK om de regionale aanpak te ondersteunen en het beleid voor woonvormen gelijk te trekken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, wat een gemis kan zijn in het draagvlak voor de uitvoering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het voorstel kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid door de ondersteuning van kwetsbare groepen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met dit voorstel, wat een punt van zorg kan zijn gezien de omvang van de voorgestelde acties. Het ontbreken van een financiële dekking kan een risico vormen voor de uitvoering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wmo-prestatievelden Noord-Kennemerland Regionaal ambitieplan Bijzondere doelgroepen Samenwerking Ketenaanpak Preventieplan OGGZ-gegevens Woningaanbod Maatschappelijke opvangVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie draagt de titel "Regionale aanpak WMO-prestatievelden 7, 8 en 9". Het richt zich op het verbeteren van de geestelijke gezondheidszorg door aanbevelingen van het SGBO te vertalen naar de lokale situatie in Bergen. Het benadrukt de noodzaak van een inventarisatie van woonvormen voor bijzondere doelgroepen binnen de PONK-gemeenten en dringt aan op directe beschikbaarheid van relevante onderzoeksrapporten. De motie beoogt een regionale samenwerking om het tekort aan geschikte woonvormen aan te pakken en de inspanningsverplichtingen per gemeente te bepalen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het voorstellen van concrete stappen. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en tijdlijnen voor de voorgestelde acties.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol door het college op te dragen de aanbevelingen te vertalen en actie te ondernemen binnen het PONK-overleg.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van regionale samenwerking en de prioritering van geestelijke gezondheidszorg en woonvormen voor bijzondere doelgroepen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het ontbreekt aan specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering kan verduidelijking vereisen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het college op te dragen de aanbevelingen te vertalen en actie te ondernemen binnen het PONK-overleg.
Participatie:
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, maar impliceert regionale samenwerking tussen gemeenten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar het verbeteren van woonvormen kan indirect bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen, wat een aandachtspunt kan zijn voor verdere besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
WMO-prestatievelden Geestelijke gezondheidszorg SGBO aanbevelingen Woonvormen Bijzondere doelgroepen PONK overleg Inventarisatie Inspanningsverplichting Onderzoeksrapport Maatschappelijke ZakenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16. 06-53 Verkoop Watertoren terrein en voortgang exploitatie Sportcentrum de Watertoren
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen over de verkoop van het Watertorenterrein en de toekomst van de sportvoorzieningen in Egmond aan Zee. Het voorstel omvat drie hoofdonderdelen:
-
Verkoop van het Watertorenterrein: De raad wordt gevraagd in te stemmen met verkoopprocedure Variant II, die zich richt op het maximaliseren van de kwaliteit van de ontwikkeling van het terrein. Er wordt een voorbereidingskrediet van €160.000 voorgesteld voor begeleidende kosten en onderzoeken. De verkoopopbrengst zal worden verrekend met de boekwaarde van het Sportcentrum De Watertoren.
-
Nieuwe sportvoorzieningen: Er wordt voorgesteld om een onderzoek te starten naar de invulling en locatie van een nieuwe sporthal en de haalbaarheid van een zwemvoorziening in Egmond aan Zee.
-
Exploitatie van de Watertoren: Het zwembadgedeelte van de Watertoren zal per 1 juli 2008 worden gesloten, en het schoolzwemmen wordt verplaatst naar een ander zwembad. De sporthal blijft open tot de geplande sloop na juni 2010. De kosten voor de exploitatie van de sporthal worden deels ten laste van de algemene reserve gebracht.
Het voorstel benadrukt de noodzaak van een zorgvuldige en transparante verkoopprocedure en de financiële onhoudbaarheid van de huidige exploitatie van het zwembad. De raad wordt gevraagd om de benodigde middelen goed te keuren en de voorgestelde maatregelen te ondersteunen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Verkoop Watertorenterrein
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop Watertorenterrein" en omvat de verkoopprocedure van het Watertorenterrein, de sluiting van het zwembadgedeelte van de Watertoren, en de planning voor nieuwe sportvoorzieningen in Egmond aan Zee. Het doel is om het terrein te verkopen via een openbare aanbesteding met focus op kwaliteit (Variant II), een voorbereidingskrediet van €160.000 beschikbaar te stellen, en de sporthal open te houden tot de sloop in 2010. Het zwembad sluit per 1 juli 2008, en schoolzwemmen wordt verplaatst naar een ander zwembad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële overzichten en een duidelijke uitleg van de verkoopprocedures. Echter, er ontbreekt een gedetailleerd participatieplan voor de betrokkenen in de omgeving.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de verkoopprocedure, het voorbereidingskrediet, en de sluiting van het zwembad. Daarnaast moet de raad besluiten over de financiële dekking van de exploitatiekosten en de begrotingswijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen een snelle verkoop (Variant I) of een procedure gericht op kwaliteit (Variant II). Ook moet de raad beslissen over de financiële prioriteiten, zoals het al dan niet openhouden van het zwembad en de sporthal.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft specifieke doelen en een tijdsgebonden planning. Echter, de meetbaarheid van de kwaliteit en de haalbaarheid van de financiële dekking zijn minder concreet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële risico's zijn aanzienlijk.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de verkoopprocedure (Variant II), het voorbereidingskrediet, de sluiting van het zwembad, en de financiële dekking van de exploitatiekosten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het stedenbouwkundig plan nog niet ter inzage heeft gelegen voor de omgeving, wat wijst op beperkte participatie. Variant II biedt meer ruimte voor communicatie met de omgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het bij de ontwikkeling van nieuwe voorzieningen een rol zou kunnen spelen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met een voorbereidingskrediet van €160.000 en exploitatiekosten van €1.270.000 voor het sportcentrum. De dekking komt deels uit de algemene reserve en toekomstige begrotingen. De verkoopopbrengst moet de kosten uiteindelijk dekken, maar er zijn risico's als de opbrengst lager is dan de boekwaarde.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Watertorenterrein Verkoopprocedure Sportvoorzieningen Exploitatie Zwembad Sporthal Begrotingswijziging Aanbesteding Onderzoek KwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft de "Verkoop Watertorenterrein" en is ingediend door Gemeentebelangen BES, Janina Luttik-Swart. Het amendement stelt voor om de verkoopprocedure van het Watertorenterrein te wijzigen, een onderzoek naar de behoefte aan natte en droge voorzieningen in Egmonden te starten, het zwembadgedeelte van de watertoren per 1 september te sluiten, en de sporthal met horeca open te houden totdat er een adequate vervangende sportvoorziening is gerealiseerd en de bouwvergunning onherroepelijk is. Het amendement benadrukt het belang van toerisme en de noodzaak van een gefundeerd onderzoek naar sportvoorzieningen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verdere verduidelijking behoeven, zoals de specifieke verkoopprocedure en de financiële implicaties van het openhouden van de sporthal.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de gewijzigde verkoopprocedure, het starten van het onderzoek naar voorzieningen, en de sluiting en openhouding van de faciliteiten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het direct sluiten van faciliteiten of het openhouden ervan in afwachting van nieuwe voorzieningen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioriteit van toerisme versus kostenbesparing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en tijdgebonden elementen, zoals de deadline voor het onderzoek (1 januari 2009) en de sluitingsdatum van het zwembad (1 september). Echter, de financiële dekking en meetbare resultaten ontbreken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de verkoopprocedure en de andere beslispunten van het amendement.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van toeristische voorzieningen kan indirect bijdragen aan economische duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd, noch hoe deze gedekt worden. Er is sprake van mogelijke kosten voor het openhouden van de sporthal en compensatie aan de aannemer, maar details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Watertorenterrein Verkoopprocedure Onderzoek Natte en droge voorziening Egmonden Zwembadgedeelte Sporthal Horeca Toerisme BouwvergunningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft als titel "Amendement B Onderwerp Watertoren". Het amendement stelt voor om de sporthal Watertoren open te houden totdat de bouwvergunning voor een nieuwe sportvoorziening bruikbaar is. De kosten voor de exploitatie van de sporthal voor de rest van 2008, ter waarde van 75.000 euro, worden gedekt uit de algemene reserve. De kosten voor 2009 tot en met juli 2010, ter waarde van 125.000 euro, worden naar evenredigheid opgenomen in de gemeentelijke begrotingen van die jaren. Het amendement is aangenomen met 19 stemmen voor, door de PvdA en CDA.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het zowel de financiële implicaties als de tijdsduur van de exploitatie van de sporthal behandelt. Echter, het biedt geen gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de sporthal of de planning van de nieuwe sportvoorziening.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het amendement, inclusief de financiële dekking en de tijdelijke voortzetting van de exploitatie van de sporthal.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de tijdelijke openstelling van de sporthal willen ondersteunen en of ze akkoord gaan met het gebruik van de algemene reserve en de aanpassing van de begrotingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden. Het is echter minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder aanvullende context over de noodzaak van de sporthal. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het amendement goed te keuren of af te wijzen, inclusief de financiële dekking en de tijdelijke voortzetting van de exploitatie van de sporthal.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van de bouw van een nieuwe sportvoorziening.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: 75.000 euro voor 2008 uit de algemene reserve en 125.000 euro voor 2009-2010 uit de gemeentelijke begrotingen. De dekking voor 2008 is expliciet aangegeven, terwijl de dekking voor de daaropvolgende jaren in de begrotingen moet worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Watertoren Sporthal Bouwvergunning Exploitatiekosten Algemene reserve Gemeentelijke begrotingen PvdA CDA 2008 2010Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17. 06-54 Museaal Centrum Bergen 2008
Samenvatting
Het voorstel betreft de ontwikkeling van het Museaal Centrum Bergen (MCB 2009), een nieuwbouwproject dat kunst, cultuur en natuur in de gemeente Bergen wil samenbrengen. Het plan omvat een investerings- en dekkingsplan, een exploitatieprognose en uitgangspunten voor het programma van eisen. De gemeente Bergen en de provincie Noord-Holland dragen elk 1,8 miljoen euro bij aan het project. Het centrum zal diverse culturele instellingen huisvesten en een podium bieden voor actuele kunst en educatieve activiteiten. De locatie is het monumentale Kranenburgh, dat uitgebreid zal worden met een nieuwbouw van 2.700 m². De raad wordt gevraagd om de uitgangspunten en visie voor het MCB 2009 vast te stellen, de verkoop van een pand te starten om de opbrengst als dekkingsmiddel te gebruiken, en het dekkings- en investeringsplan goed te keuren. Het project moet voor 1 oktober 2008 starten om de provinciale subsidie te behouden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Museaal Centrum Bergen 2009
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de ontwikkeling van het Museaal Centrum Bergen (MCB 2009). Het plan omvat de nieuwbouw van een centrum dat kunst, cultuur en natuur samenbrengt, met een investerings- en dekkingsplan en een exploitatieprognose. Het centrum zal diverse culturele instellingen huisvesten en dient als podium voor actuele kunst en educatieve activiteiten. De gemeente Bergen en de Provincie Noord-Holland dragen financieel bij. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring van de uitgangspunten, de verkoop van een pand voor financiering, en de vaststelling van een erfpachtconstructie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële plannen en een visie. Echter, de exploitatieprognose en enkele bijlagen worden nog nagezonden, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de uitgangspunten, de verkoop van het pand Berkenlaan 2, en de vaststelling van het dekkings- en investeringsplan. De raad speelt een kaderstellende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de voorgestelde financiële dekking en de erfpachtconstructie. Ook moet zij beslissen over de verkoop van gemeentelijk vastgoed als financieringsmiddel.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële dekking en bouwvolume. Het is tijdgebonden vanwege de provinciale subsidievoorwaarden. Echter, de nog te ontvangen exploitatieprognose kan een gebrek aan volledigheid betekenen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, zodat de bouw van het Museaal Centrum kan beginnen en de provinciale subsidie behouden blijft.
Participatie:
Het voorstel is tot stand gekomen in samenwerking met de betrokken culturele instellingen, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de integratie van kunst, cultuur en natuur suggereert een zekere mate van aandacht voor duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten worden geraamd op €4.995.000. De dekking komt uit gemeentelijke en provinciale bijdragen, en de verkoop van vastgoed. De financiële dekking lijkt adequaat, maar de exploitatieprognose moet nog worden bevestigd.
In conclusie, het voorstel vraagt om een strategische beslissing van de raad om de culturele infrastructuur van Bergen te versterken, met implicaties voor de lokale economie en toerisme.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Museaal Centrum Bergen (MCB 2009) Kunst en Cultuur Investering en Dekking Provinciale Steun Nieuwbouw Exploitatieprognose Programma van Eisen Kunstenaarsdorp Samenwerking Erfgoed en NatuurVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft het "Museaal Centrum" en is ingediend tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen op 24 juni 2008. Het amendement stelt wijzigingen voor in de besluitvorming over het Museaal Centrum, waaronder het koppelen van besluiten aan afspraken uit een gespreksverslag, het voorleggen van een eventuele bestemmingswijziging aan de raad, en het uitwerken van een recht van erfpacht voor de toekomstige eigendomssituatie. Het amendement benadrukt zorgvuldigheid vanwege de ligging van het pand in een kwetsbaar gebied en vraagt om verdere onderbouwing en voorstellen voorafgaand aan voorbereidingswerkzaamheden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verdere uitwerking en onderbouwing vereisen, zoals de eigendomssituatie en de exploitatiebegroting.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de wijzigingen en het uiteindelijke besluit over de eigendomssituatie en eventuele bestemmingswijzigingen. De raad moet ook toezien op de zorgvuldigheid bij de behandeling van het pand in het kwetsbare gebied.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid bij de eigendomssituatie, de zorgvuldigheid bij de behandeling van het pand, en de koppeling van besluiten aan eerdere afspraken. Er moet ook een afweging worden gemaakt tussen de culturele waarde en de ruimtelijke impact.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn inconsistenties, zoals het ontbreken van een duidelijke tijdlijn en meetbare doelen voor de eigendomssituatie en de exploitatiebegroting.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen en de verdere uitwerking van de eigendomssituatie en bestemmingswijziging.
Participatie:
Het voorstel verwijst naar participatie door het koppelen van besluiten aan afspraken uit een gespreksverslag met betrokken partijen, maar verdere details over bredere participatie worden niet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de ligging van het pand in een kwetsbaar gebied.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet expliciet genoemd in het amendement. Er wordt wel aangegeven dat er nadere voorstellen verwacht worden, met name in samenhang met de exploitatiebegroting, wat impliceert dat de financiële dekking nog moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Museaal Centrum Museum Kranenburgh Museum Sterkenhuis Gespreksverslag Bestemmingswijziging Recht van erfpacht Recht van opstal Conceptplan GROEN Projectorganisatie ExploitatiebegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18. 06-55 Vaststellen strandnota gemeente Bergen
Samenvatting
De Strandnota van de gemeente Bergen, opgesteld door Patty Laan en behandeld in de raadsvergadering van 24 juni 2008, heeft als doel duidelijkheid te scheppen over het gebruik van de stranden langs de 20 kilometer lange kustlijn van Bergen. De nota is bedoeld om onveilige situaties, aantasting van natuurwaarden en conflicterende economische belangen te voorkomen door richtlijnen te geven voor strandgebruik. Het voorstel omvat onder andere het stimuleren van innovatief ondernemen in toerisme en recreatie, en het vaststellen van regels voor bebouwing en activiteiten op het strand. Tijdens de commissievergadering Ruimte en Beheer op 1 april 2008 werden bedenkingen geuit over de nota, met name over bereikbaarheid, proces- en communicatietraject, uitvoeringsprogramma, bebouwing, zonering en het gebruik van paarden op het strand. Naar aanleiding van inspraakreacties en vragen van commissieleden zijn deze punten nader overwogen. De nota streeft naar aantrekkelijke stranden voor verschillende doelgroepen, behoud en versterking van economisch potentieel, en verbetering van natuur- en cultuurhistorische waarden. Het uiteindelijke doel is om een helder beleidskader te bieden voor het gebruik van het strand in de komende 10-15 jaar.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Strandnota Uitvoeringsprogramma." Het voorstel omvat een reeks plannen en beleidsmaatregelen gericht op het beheer en de ontwikkeling van strandgebieden in de gemeente. Het programma behandelt onder andere bestemmingsplannen, evenementenbeleid, drank- en horecabeleid, en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Het doel is om een samenhangend beleid te creëren dat de kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van de stranden waarborgt, terwijl ook rekening wordt gehouden met economische en recreatieve belangen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt redelijk volledig, aangezien het verschillende aspecten van strandbeheer en -ontwikkeling behandelt, zoals bestemmingsplannen, evenementenbeleid, en handhaving. Echter, er kunnen details ontbreken over de specifieke implementatie en de betrokkenheid van belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de verschillende onderdelen van het uitvoeringsprogramma, zoals bestemmingsplannen en beleidsnota's. De raad moet deze documenten goedkeuren voordat het college verder kan met de uitvoering.
Politieke Keuzes:
Politieke keuzes omvatten het balanceren van economische ontwikkeling met milieubehoud, het bepalen van prioriteiten in handhaving en veiligheid, en het vaststellen van de mate van participatie van belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke deadlines voor de vaststelling van plannen. Echter, er zijn mogelijk inconsistenties in de tijdlijnen en de samenhang tussen verschillende beleidsmaatregelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de vaststelling van de verschillende onderdelen van het uitvoeringsprogramma, zoals de bestemmingsplannen en de evenementen- en horecanota's.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie in de vorm van jaarlijkse bijeenkomsten met huurders en gebruikers, maar het is onduidelijk hoe breed de participatie van andere belanghebbenden is.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in termen van milieubehoud en het schoonhouden van de stranden. Initiatieven zoals de "Blauwe Vlag" en "Schoonste Strand" worden genoemd.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt niet expliciet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er is sprake van mogelijke herberekening van huurprijzen, maar verdere financiële details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strandnota Bestemmingsplan Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Gebiedsvisie Evenementennota Drank- en horecabeleid Huurovereenkomst Bebouwing Handhaving KwaliteitsverbeteringVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Strandnota gemeente Bergen
Samenvatting: De Strandnota van de gemeente Bergen richt zich op het beheer en gebruik van de 20 kilometer lange kustlijn. Het doel is om een balans te vinden tussen recreatie, natuurbehoud en economische activiteiten. De nota biedt een beleidskader voor strandgebruik, inclusief richtlijnen voor bebouwing en voorzieningen. Innovatie en dynamiek worden gestimuleerd, met ruimte voor nieuwe initiatieven zoals Beach Spa & Wellness. De nota behandelt ook bereikbaarheid, parkeren, en zonering. Na inspraak en overleg met belanghebbenden zijn er aanpassingen gedaan, zoals het herzien van de activiteitenzone en het beleid voor paarden op het strand.
Oordeel over de volledigheid
De Strandnota lijkt uitgebreid en gedetailleerd, maar er zijn zorgen geuit over de concreetheid en de effecten van bepaalde onderdelen. De inspraakreacties wijzen op een behoefte aan meer duidelijkheid en draagvlak.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de Strandnota vaststellen. Ze moeten ook toezien op de uitvoering en handhaving van het beleid.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de balans tussen economische ontwikkeling en natuurbehoud, de omvang van bebouwing, en de invulling van de activiteitenzones.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het biedt specifieke richtlijnen en een tijdsbestek, maar mist soms meetbare doelen en concrete uitvoeringsdetails. Er zijn inconsistenties in de mate van detail en concreetheid van de plannen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de Strandnota in de huidige vorm willen vaststellen, met inachtneming van de inspraakreacties en voorgestelde aanpassingen.
Participatie
Er is inspraak geweest van diverse belanghebbenden, maar er zijn klachten over het proces- en communicatietraject. Er is geprobeerd om belangengroepen te betrekken, maar individuele participatie was beperkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op natuurbehoud en het beheer van de kustlijn. Het voorstel streeft naar een balans tussen recreatie en natuurwaarden.
Financiële Gevolgen
Er zijn beperkte financiële middelen gereserveerd voor de uitvoering van de Strandnota. In 2007 was er 25.000 euro uitgegeven en in 2008 is 2.000 euro gereserveerd. Verdere financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strandnota Toerisme en Recreatie Innovatief ondernemen Bebouwing Bereikbaarheid en parkeren Proces- en communicatietraject Uitvoeringsprogramma Zonering Activiteitenzone Paarden op het strandVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement betreft een wijziging van de Strandnota, specifiek gericht op het reguleren van de aanwezigheid van honden en paarden op stranden bestemd voor zonnen en zwemmen. Het stelt voor om deze stranden in de zomerperiode van 1 mei tot 1 oktober tussen 10.00 uur en 19.00 uur te verbieden voor honden en paarden, met als doel overlast te verminderen en regelgeving te vereenvoudigen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is beknopt en richt zich specifiek op het reguleren van de aanwezigheid van honden en paarden op stranden. Het biedt een duidelijke tijdsperiode en motiveert de wijziging met argumenten over overlast en deregulering. Echter, het mist gedetailleerde informatie over handhaving en mogelijke uitzonderingen.
Rol van de raad:
De raad moet het amendement beoordelen, bespreken en uiteindelijk stemmen over de voorgestelde wijziging in de Strandnota. De raad speelt een cruciale rol in het afwegen van de belangen van verschillende belanghebbenden en het maken van een weloverwogen beslissing.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van het amendement, dat streeft naar minder overlast en vereenvoudiging van regels, en het behouden van de huidige situatie, waarbij mogelijk meer vrijheid is voor honden- en paardeneigenaren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke beschrijving van de haalbaarheid en relevantie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de handhaving en impact op betrokkenen zijn niet uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aanneemt en daarmee de voorgestelde wijzigingen in de Strandnota doorvoert.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden, zoals honden- en paardeneigenaren, of andere strandgebruikers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op overlast en deregulering.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Mogelijke kosten voor handhaving worden niet besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strandnota Zonnen en zwemmen Honden Paarden Overlast Deregulering Gemeentebelangen BES Thijs Bijl Tijdvak VoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Amendement G AGENDAPUNT Amendement 24/06/2008 Onderwerp Strandnota, agendapunt 18". Het amendement stelt voor om specifieke beperkingen en voorwaarden te stellen aan de bouw en uitbreiding van horecagebouwen op het strand van Bergen. Het richt zich op het beperken van de maximale bedrijfsoppervlakte van paviljoens en kiosken, het vaststellen van maximale bouwdieptes, en het reguleren van de afstand tussen gebouwen. Daarnaast worden er voorwaarden gesteld aan functiewijzigingen en wordt een welstandstoets verplicht gesteld voor het verkrijgen van een bouwvergunning.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van de specifieke beperkingen en voorwaarden die het wil instellen. Het biedt duidelijke richtlijnen voor de maximale afmetingen en functies van de gebouwen. Echter, het zou baat kunnen hebben bij meer gedetailleerde informatie over de implementatie en handhaving van deze regels.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen, te bespreken en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad moet ook overwegen hoe deze regels passen binnen de bredere beleidsdoelen voor het strandgebied.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde beperkingen en voorwaarden in lijn zijn met de visie voor de ontwikkeling van het strandgebied. Er moet een balans worden gevonden tussen commerciële belangen en het behoud van de ruimtelijke kwaliteit en toegankelijkheid van het strand.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde limieten voor oppervlakte en bouwdiepte. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten van de implementatie en handhaving. Er lijken geen directe inconsistenties te zijn, maar de handhaafbaarheid van de regels kan een uitdaging vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement goedkeuren, afwijzen of eventueel aanpassen. Dit besluit zal invloed hebben op de toekomstige ontwikkeling en het gebruik van het strandgebied.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in de ontwikkeling van het amendement. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel, maar de beperkingen op bouwgrootte en functiewijzigingen kunnen bijdragen aan een duurzamere ontwikkeling van het strandgebied door overontwikkeling te voorkomen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt niet direct de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Er kunnen implicaties zijn voor de inkomsten van horecabedrijven en de kosten van handhaving, maar deze worden niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strandnota Horecabedrijven Paviljoens Kiosken Bedrijfsoppervlak Nevenactiviteiten Bouwvergunning Welstandstoets Brandwerende maatregelen FunctiewijzigingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over de Strandnota van de gemeente Bergen
Samenvatting: De motie betreft de Strandnota van de gemeente Bergen en richt zich op de communicatie en handhaafbaarheid van de nota. De raad maakt zich zorgen over de communicatie en de kosten die gepaard gaan met de handhaving. De motie stelt dat het beheer en het gezamenlijk belang van exploitanten voorop moeten staan, in plaats van de handhaafbaarheid. Het college wordt opgeroepen om bij de uitwerking van de strandnota niet alleen per exploitatie-eenheid een gebruiksovereenkomst af te sluiten, maar ook een overkoepelende gebruiksovereenkomst te creëren die door alle exploitanten wordt ondertekend.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de zorgen over communicatie en handhaafbaarheid. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of stappen voor de implementatie van de voorgestelde overkoepelende gebruiksovereenkomst.
Rol van de Raad
De rol van de raad is om de motie te bespreken, te amenderen indien nodig, en uiteindelijk te stemmen over de goedkeuring ervan. De raad fungeert als toezichthouder en beleidsmaker in dit proces.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij het eens zijn met de voorgestelde aanpak van het beheer en de communicatie, en of zij de nadruk willen leggen op een overkoepelende gebruiksovereenkomst. Dit kan invloed hebben op de relatie met exploitanten en de manier waarop het strandbeheer wordt georganiseerd.
SMART en Inconsistenties
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn oproep voor een overkoepelende overeenkomst, maar mist meetbare doelen en een tijdsbestek voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer concrete details.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de motie willen aannemen en het college willen oproepen om de voorgestelde wijzigingen in de strandnota door te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op de exploitanten als belangrijkste stakeholders.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn als onderdeel van het beheer van het strandgebied.
Financiële Gevolgen
De motie wijst op zorgen over de kosten van handhaving, maar geeft geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen. Het is belangrijk dat de raad deze aspecten verder onderzoekt om de financiële haalbaarheid te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Strandnota Communicatie Handhaafbaarheid Beheer Exploitanten Gebruiksovereenkomst Overkoepelende overeenkomst Realisatie Kosten PvdAVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19. 06-56 beleidsnotitie masten voor telecommunicatie gemeente Bergen
Samenvatting
De Raad van Bergen heeft op 26 juni 2008 een motie besproken met betrekking tot de beleidsnotitie voor mobiele telecommunicatie in de gemeente. De raad is van mening dat de plaatsingscriteria voor antennemasten, zoals beschreven in hoofdstuk 5 van de beleidsnotitie, aangescherpt moeten worden. Het college wordt opgeroepen om bij nieuwe aanvragen voor antennedragers locaties te zoeken die minimaal 300 meter van de bebouwde kom liggen en bij voorkeur op of nabij grijze functies zoals bedrijventerreinen en sportterreinen. Indien er geen geschikte locatie wordt gevonden, moet de raadscommissie hierover geïnformeerd worden. De motie is unaniem aangenomen met 17 stemmen voor en 0 tegen, ondertekend door Alwin Hietbrink (GroenLinks), Karin Kindt (PvdA), en Janina Luttik-Swart (gemeentebelangen BES).
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Beleidsnotitie Masten voor Telecommunicatie Gemeente Bergen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsnotitie masten voor telecommunicatie gemeente Bergen." Het voorstel beoogt de beleidsnotitie voor mobiele telecommunicatiemasten in de gemeente Bergen terug te brengen naar de originele versie zoals vastgesteld op 5 maart 2008. Dit is noodzakelijk omdat de wijzigingen die toen zijn aangebracht juridisch niet houdbaar zijn en niet uitvoerbaar blijken. Het voorstel omvat ook het intrekken van het eerdere besluit en het vaststellen van de originele beleidsnotitie, inclusief de nota van beantwoording van inspraakreacties.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de context en de noodzaak van de herziening duidelijk maakt. Het verwijst naar eerdere besluiten en biedt een overzicht van de problemen die zijn ontstaan door de eerdere wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet beslissen over het vaststellen van de beleidsnotitie binnen de wettelijke kaders. De raad moet ook richtinggevende uitspraken doen over de uitvoering van de beleidsnotitie.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de gewijzigde beleidsnotitie, die juridisch en praktisch problematisch is, of het terugkeren naar de originele versie. Dit heeft implicaties voor de locatie en plaatsing van telecommunicatiemasten.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de evaluatie van de beleidsnotitie na vaststelling. Inconsistenties zijn aanwezig in de uitvoerbaarheid van de eerdere wijzigingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het eerdere besluit van 5 maart 2008 in te trekken en de originele beleidsnotitie vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er inspraakreacties zijn geweest en dat deze zijn beantwoord in een nota. Er is echter geen uitgebreide informatie over de mate van participatie van inwoners en andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt voornamelijk op juridische en praktische uitvoerbaarheid.
Financiële Gevolgen:
Er zijn vooralsnog geen financiële middelen gemoeid met het voorstel. Eventuele kosten voor alternatieve locaties zouden uit de algemene reserve worden gedekt, maar dit is niet verder uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsnotitie Telecommunicatie Mobiele telecommunicatie Inspraakreacties Juridisch Locatie Bouwvergunningen College Raadscommissie Flankerende maatregelenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie over de Beleidsnotitie voor mobiele telecommunicatie gemeente Bergen
Samenvatting: De motie roept op tot aanscherping van de plaatsingscriteria voor antennedragers zoals beschreven in de beleidsnotitie "Masten voor Mobiele telecommunicatie gemeente Bergen". De raad van Bergen verzoekt het college om bij nieuwe aanvragen voor antennedragers locaties te kiezen die minimaal 300 meter van de bebouwde kom liggen en bij voorkeur op grijze functies zoals bedrijventerreinen of nabij bestaande horizonvervuilende elementen. Indien geen geschikte locatie wordt gevonden, moet de raadscommissie worden geïnformeerd.
Oordeel over de volledigheid
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk aangeeft welke acties van het college worden verwacht. Echter, het biedt geen gedetailleerde richtlijnen voor situaties waarin geen geschikte locatie kan worden gevonden.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende rol door het college op te roepen om specifieke criteria te hanteren bij de plaatsing van antennedragers en om geïnformeerd te worden als aan deze criteria niet kan worden voldaan.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen de balans tussen de noodzaak van mobiele telecommunicatie-infrastructuur en de wens om deze infrastructuur op een manier te plaatsen die minimale impact heeft op de leefomgeving.
SMART en Inconsistenties
De motie is deels SMART: het is specifiek en meetbaar (300 meter van de bebouwde kom), maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor wat te doen als geen geschikte locatie wordt gevonden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn over de vervolgstappen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij het college willen oproepen om de voorgestelde plaatsingscriteria te hanteren en om geïnformeerd te worden bij afwijkingen.
Participatie
De motie zegt niets expliciet over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd, maar de keuze voor locaties die reeds horizonvervuilend zijn, kan als een duurzame keuze worden gezien om verdere verstoring van het landschap te minimaliseren.
Financiële Gevolgen
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Het is onduidelijk of de voorgestelde criteria extra kosten met zich meebrengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
UMTS Beleidsnotitie Mobiele telecommunicatie Antennedrager Plaatsingscriteria Bebouwde kom Grijze functies Horizonvervuiling Raadscommissie LocatiecriteriaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 20. 06-57 Handhavingbeleid permanente bewoning recreatiewoningen in de gemeente
Agendapunt 21.1 Vaststellen Nota van Uitgangspunten Egmond aan Zee-Centrum en Boulevard
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om de Nota van Uitgangspunten (NvU) voor het bestemmingsplan Egmond aan Zee - Centrum en Boulevard vast te stellen. Deze NvU, opgesteld in samenwerking met een interne projectgroep en het adviesbureau RBOI, bevat de beleidsuitgangspunten die als basis dienen voor het toekomstige bestemmingsplan. De NvU is besproken met een externe klankbordgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van lokale verenigingen en stichtingen. De raad wordt gevraagd de NvU en de voorgestelde aanpassingen goed te keuren, waarna het college kan beginnen met het opstellen van het voorontwerp bestemmingsplan. Het voorstel is onderdeel van een afgesproken procedure en past binnen het budget voor bestemmingsplannen. Na goedkeuring zal het bestemmingsplan verder worden ontwikkeld en opnieuw aan de commissie en de raad worden voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Nota van Uitgangspunten Egmond aan Zee - Centrum en Boulevard." Het voorstel betreft de vaststelling van de beleidsuitgangspunten voor het bestemmingsplan Egmond aan Zee - Centrum en Boulevard. Deze Nota van Uitgangspunten (NvU) vormt de basis voor de verdere ontwikkeling van het bestemmingsplan en is tot stand gekomen in samenwerking met een interne projectgroep en een extern adviesbureau. De NvU is besproken met een klankbordgroep bestaande uit lokale verenigingen en stichtingen. De raad wordt gevraagd de NvU en de voorgestelde aanpassingen vast te stellen, waarna het college het voorontwerp bestemmingsplan zal opstellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een gedetailleerde beschrijving geeft van het proces, de betrokken partijen en de stappen die moeten worden genomen. Het bevat ook bijlagen met de Nota van Uitgangspunten en een lijst van aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol bij dit voorstel. Door de NvU vast te stellen, geeft de raad richting aan het opstellen van het bestemmingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde uitgangspunten en aanpassingen in de NvU voldoende aansluiten bij de beleidsdoelen en belangen van de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het direct na vaststelling wordt uitgevoerd. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het succes afhangt van de verdere ontwikkeling van het bestemmingsplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties vermeld.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Nota van Uitgangspunten en de lijst van aanpassingen vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van een klankbordgroep met lokale verenigingen en stichtingen, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in de ruimtelijke uitgangspunten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat het opstellen van de NvU en het bestemmingsplan binnen het budget Bestemmingsplannen past, wat aangeeft dat er geen extra financiële middelen nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Uitgangspunten (NvU) Bestemmingsplan Egmond aan Zee - Centrum en Boulevard Klankbordgroep Beleidsuitgangspunten Interne projectgroep Externe klankbordgroep Ruimtelijke uitgangspunten Advies Voorontwerp bestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 21.2 06-58 Vaststellen Nota van Uitgangspunten Bergen aan Zee- Dorpskern
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad om de Nota van Uitgangspunten (NvU) voor het bestemmingsplan Bergen aan Zee - Dorpskern vast te stellen. Deze nota, opgesteld in samenwerking met een interne projectgroep en het adviesbureau RBOI, vormt de basis voor het toekomstige bestemmingsplan. De NvU is besproken met een externe klankbordgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van lokale verenigingen en ondernemers. De raad wordt gevraagd de NvU en de voorgestelde aanpassingen goed te keuren, waarna het college kan beginnen met het opstellen van het voorontwerp bestemmingsplan. Het voorstel is onderdeel van een herzieningsproces dat in 2004 is gestart en past binnen het budget voor bestemmingsplannen. Na goedkeuring zal het bestemmingsplan verder worden uitgewerkt en opnieuw aan de commissie en de raad worden voorgelegd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen Nota van Uitgangspunten Bergen aan Zee - Dorpskern." Het voorstel betreft de vaststelling van de Nota van Uitgangspunten (NvU) voor het bestemmingsplan van de dorpskern van Bergen aan Zee. Deze nota dient als basis voor de ontwikkeling van het bestemmingsplan en is opgesteld in samenwerking met een interne projectgroep en een extern adviesbureau. De NvU is besproken met een klankbordgroep bestaande uit lokale verenigingen en ondernemers. De raad wordt gevraagd de NvU en de voorgestelde aanpassingen goed te keuren, waarna het college verder kan met het opstellen van het voorontwerp bestemmingsplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, betrokken partijen, en de stappen naar de vaststelling van het bestemmingsplan duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een lijst van aanpassingen en reacties op adviezen van de klankbordgroep.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de NvU en de voorgestelde aanpassingen vaststellen. Dit is een essentiële stap voordat het college verder kan met het opstellen van het voorontwerp bestemmingsplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde uitgangspunten en aanpassingen in lijn zijn met de gewenste ontwikkeling van Bergen aan Zee. Dit omvat keuzes over ruimtelijke ordening, detailhandel, recreatiewoningen, en de relatie met de strandnota.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast, vooral op het gebied van meetbaarheid en haalbaarheid.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de NvU en de lijst van aanpassingen vast te stellen, zodat het college verder kan met het opstellen van het voorontwerp bestemmingsplan.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de betrokkenheid van een klankbordgroep met lokale verenigingen en ondernemers, wat wijst op een participatieve benadering.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, maar kan impliciet aanwezig zijn in de beleidsuitgangspunten, vooral gezien de betrokkenheid van milieu-experts.
Financiële Gevolgen:
Het opstellen van de NvU en het bestemmingsplan valt binnen het bestaande budget voor bestemmingsplannen, dus er zijn geen extra financiële gevolgen aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota van Uitgangspunten (NvU) Bestemmingsplan Klankbordgroep Beleidsuitgangspunten Projectgroep Ruimtelijke uitgangspunten Adviesbureau RBOI Detailhandelsstructuurvisie Recreatiewoningen StrandnotaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 23. Sluiting
Agendapunt 25. 06-59 1e kwartaalrapportage 2008
Agendapunt 26. 06-60 Jaarrekening 2007
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om de jaarrekening en jaarstukken van 2007 vast te stellen en het voordelige resultaat te bestemmen. Het college legt jaarlijks verantwoording af over het financiële beheer, zoals vereist door de Gemeentewet. De jaarrekening 2007 is eerder onderzocht door de Commissie van Onderzoek en besproken in vakcommissies. De raad moet de jaarrekening goedkeuren om de leden van het college te ontlasten van verantwoordelijkheid voor het financieel beheer, tenzij er onregelmatigheden worden ontdekt. Het voordelige rekeningsaldo van € 2.324.512 wordt voorgesteld te worden verdeeld over vier bestemmingen: een reserve voor reïntegratietrajecten (€ 616.000), dekking voor klimaatbeleid (€ 20.000), afwikkeling van oude jaren van Stichting Welzijn Bergen (€ 51.000), en toevoeging aan de Algemene reserve (€ 1.637.512). De goedkeuring van de jaarstukken is noodzakelijk voordat deze naar Gedeputeerde Staten worden gestuurd. Bijlagen bij het voorstel bevatten de jaarrekening, een verslag van Ernst & Young, en andere relevante documenten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen jaarrekening en jaarstukken 2007 en bestemmen voordelig resultaat
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de jaarrekening en jaarstukken van 2007 door de gemeenteraad. Het college legt verantwoording af over het financiële beheer en de beleidsinhoudelijke effecten van dat jaar. De raad moet beslissen over de bestemming van het voordelige rekeningsaldo van €2.324.512. Het college stelt voor om een deel van dit saldo te gebruiken voor een reserve voor reïntegratietrajecten, dekking voor klimaatbeleid, en afwikkeling van oude jaren van Stichting Welzijn Bergen. Het restant wordt toegevoegd aan de Algemene reserve ter verbetering van het weerstandsvermogen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de bestemming van het voordelige saldo en de noodzaak van de vaststelling van de jaarrekening. Er zijn echter geen specifieke details over de inhoud van de jaarstukken zelf, zoals de exacte beleidsinhoudelijke effecten.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de jaarrekening vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting en onderdeel van hun toezichthoudende rol op het financiële beheer van de gemeente.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de voorgestelde bestemmingen van het voordelige saldo. Dit omvat keuzes over het al dan niet instemmen met de vorming van reserves en de toewijzing van middelen aan specifieke beleidsdoelen zoals klimaatbeleid en welzijn.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke bedragen en bestemmingen noemt, ontbreken meetbare doelen en tijdlijnen voor de voorgestelde uitgaven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van SMART-doelstellingen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de jaarrekening 2007 vast te stellen en akkoord te gaan met de voorgestelde bestemmingen van het voordelige saldo.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke vormen van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van vaststelling van de jaarrekening.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, gezien de voorgestelde dekking voor klimaatbeleid. Dit toont aan dat er aandacht is voor milieuvraagstukken binnen de financiële planning.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten de bestemming van het voordelige saldo van €2.324.512. Het voorstel beschrijft hoe dit saldo wordt verdeeld over verschillende reserves en beleidsdoelen. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, aangezien het gaat om de bestemming van een reeds bestaand overschot.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jaarrekening 2007 Voordelig rekeningsaldo Reserve Reïntegratietrajecten Indemniteitsbesluit Algemene reserve Klimaatbeleid Stichting Welzijn Bergen Programmabegroting Gedeputeerde Staten WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 27. 06-61 Wet Voorkeursrecht Gemeenten, aanwijzing gronden
Samenvatting
Het voorstel betreft het vestigen van een voorkeursrecht op diverse percelen in de gemeente Bergen, zoals aangegeven op bijgevoegde kaarten en perceelslijsten. Dit voorkeursrecht, gebaseerd op de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg), geeft de gemeente het eerste recht van koop wanneer eigenaren hun percelen willen verkopen. Het doel is om speculatie en prijsopdrijving te voorkomen en de gemeente een sterkere positie te geven bij de realisatie van bestemmingsplannen. Het voorkeursrecht geldt voor maximaal twee jaar, waarin een ontwerpbestemmingsplan of structuurvisie moet worden opgesteld. De gemeente wil hiermee haar regisserende rol behouden bij toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Het voorstel wordt aan de gemeenteraad voorgelegd, die binnen acht weken moet beslissen om het voorkeursrecht te bestendigen. Het besluit wordt gepubliceerd en eigenaren worden persoonlijk geïnformeerd. Bezwaar en beroep zijn mogelijk volgens de Algemene wet bestuursrecht.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Besluit tot aanwijzing van gronden in de gemeente Bergen onder de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg)." Het doel is om een voorkeursrecht te vestigen op diverse percelen in de gemeente Bergen, waardoor de gemeente een eerste recht van koop krijgt. Dit moet speculatie en prijsopdrijving voorkomen en de gemeente in staat stellen haar ruimtelijke en ontwikkelingsplannen effectief te realiseren. Het voorstel is een strategisch instrument om de regie te behouden over de ontwikkeling van het gebied.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met een uitgebreide uitleg over de juridische basis, de betrokken percelen, en de procedurele stappen. Het bevat ook informatie over de gevolgen en de context van de Wet voorkeursrecht gemeenten.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de vestiging van het voorkeursrecht op de genoemde percelen. Dit is een raadsbevoegdheid en vereist een formeel besluit.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de regie over de grondontwikkeling wil behouden door het voorkeursrecht te vestigen, of dat zij de markt zijn gang laat gaan, met mogelijke speculatie en prijsopdrijving als gevolg.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (twee jaar), maar mist concrete meetbare doelen en een duidelijke toewijzing van verantwoordelijkheden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorkeursrecht te vestigen op de genoemde percelen voor een periode van twee jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken en dat er een hoorzitting zal zijn, maar er is weinig informatie over bredere participatie van de gemeenschap in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het indirect kan bijdragen aan duurzame ruimtelijke ontwikkeling.
Financiële gevolgen:
Er zijn nog geen directe financiële middelen gemoeid met het voorstel. Kosten kunnen ontstaan bij aankoop van gronden en voor projectleiding en planvorming. Deze zullen later in de begroting worden opgenomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) Voorkeursrecht Percelen Grondbeleid Bestemmingsplannen Gebiedsvisie Bergen Onroerende zaak Structuurplan Planontwikkeling SpeculatieVerfijning van de zoekopdracht: