08-02-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 5 Opheffen geheimhouding aanbesteding accountant voor zover het de naam betreft van het accountantskantoor dat de aanbesteding heeft gewonnen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, dat op 8 februari 2022 wordt besproken, stelt voor om de geheimhouding op te heffen met betrekking tot de naam van het accountantskantoor dat de aanbesteding heeft gewonnen. Eerder was er geheimhouding opgelegd door de commissie van Onderzoek en bekrachtigd door de raad om financiële en economische belangen te beschermen. Hoewel de aanbesteding nu is afgerond, blijft de geheimhouding van kracht voor de overige documenten, zoals inschrijvingen en prijsoverzichten, om bedrijfsgevoelige informatie te beschermen. Het voorstel benadrukt het belang van vertrouwelijkheid in aanbestedingsprocedures om de concurrentiepositie van marktpartijen te waarborgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Opheffen geheimhouding aanbesteding accountant voor zover het de naam betreft van het accountantskantoor dat de aanbesteding heeft gewonnen." Het voorstel beoogt de geheimhouding op te heffen die eerder was opgelegd met betrekking tot de naam van het accountantskantoor dat de aanbesteding heeft gewonnen. De geheimhouding was ingesteld om de financiële en economische belangen van de betrokken gemeenten en inschrijvers te beschermen. Nu de aanbesteding is afgerond, kan de naam van het winnende accountantskantoor openbaar worden gemaakt, terwijl de overige details vertrouwelijk blijven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden en de juridische basis voor de opheffing van de geheimhouding uiteenzet. Het biedt voldoende context over waarom de geheimhouding oorspronkelijk was ingesteld en waarom deze nu gedeeltelijk kan worden opgeheven.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om te beslissen over het opheffen van de geheimhouding met betrekking tot de naam van het winnende accountantskantoor. De raad heeft eerder de geheimhouding bekrachtigd en moet nu besluiten of deze gedeeltelijk kan worden opgeheven.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze die moet worden gemaakt, betreft de afweging tussen transparantie en het beschermen van vertrouwelijke bedrijfsinformatie. De raad moet beslissen of het in het publieke belang is om de naam van het winnende accountantskantoor openbaar te maken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de actie die moet worden ondernomen (opheffen van geheimhouding over de naam). Het is relevant en tijdgebonden, aangezien de aanbesteding is afgerond. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de geheimhouding met betrekking tot de naam van het winnende accountantskantoor kan worden opgeheven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid betreft die verband houdt met de aanbestedingsprocedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de juridische en administratieve aspecten van geheimhouding en aanbesteding.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het alleen betrekking heeft op de openbaarmaking van de naam van het winnende accountantskantoor. Er wordt geen informatie gegeven over hoe eventuele financiële gevolgen worden gedekt, omdat deze niet van toepassing zijn op dit specifieke besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Aanbesteding Accountantskantoor Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Gemeentewet Marktpartijen Inschrijvingen Financiële belangen Bedrijfsgevoelige informatie PrijsoverzichtVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Voorstel betreft overdracht (dijk) wegen door gemeente van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om het beheer en onderhoud van dijkwegen in Schoorl over te nemen van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Dit is onderdeel van een bredere strategie van HHNK om zich te concentreren op kerntaken zoals waterveiligheid, en het wegbeheer over te dragen aan gemeenten. De overdracht moet zorgen voor duidelijkheid in wegbeheer en efficiënter onderhoud. De gemeente Bergen ontvangt een eenmalige bijdrage van €1.046.577,49 voor deze overdracht, die aan de algemene reserve wordt toegevoegd. Daarnaast worden er bedragen vrijgemaakt voor de kadastrale overname van wegen in Egmond en voor het wegwerken van onderhoudsachterstanden. Het voorstel omvat ook een jaarlijkse bijdrage voor het beheer en onderhoud van de overgenomen wegen. De gemeente en HHNK hebben een businesscase opgesteld om de financiële en praktische aspecten van de overdracht te regelen. De overdracht moet leiden tot een eenduidige beheersituatie en betere regie voor de gemeente over de wegen binnen haar grenzen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overname beheer en onderhoud van (dijk)wegen HHNK". Het voorstel beoogt de overdracht van het beheer en onderhoud van dijkwegen in Schoorl van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) naar de gemeente Bergen. Dit moet leiden tot een eenduidige beheersituatie, waarbij de gemeente Bergen de verantwoordelijkheid krijgt voor de wegen binnen haar grenzen. De overdracht omvat ook een financiële compensatie van HHNK aan de gemeente. Het doel is om de efficiëntie te verhogen en de verantwoordelijkheden duidelijker te maken voor inwoners en betrokken partijen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat gedetailleerde financiële afspraken, een beschrijving van de wegen die worden overgedragen, en de context van de overdracht. Er zijn echter enkele risico's genoemd, zoals mogelijke verontreiniging, die verder uitgewerkt hadden kunnen worden.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het voorstel om de overdracht van het beheer en onderhoud van de wegen te formaliseren. Dit omvat ook het goedkeuren van de bijbehorende financiële wijzigingen in de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de overdracht en de financiële voorwaarden. Dit omvat het accepteren van de risico's en verantwoordelijkheden die gepaard gaan met het beheer van de wegen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële afspraken en de wegen die worden overgedragen. Het is echter minder specifiek over hoe de risico's, zoals verontreiniging, worden beheerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de risico's zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de overdracht van het beheer en onderhoud van de wegen en de bijbehorende financiële afspraken.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een administratief proces tussen twee overheden betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in termen van efficiënter onderhoud, maar er is geen specifieke focus op milieuvriendelijke maatregelen of duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
De gemeente ontvangt een eenmalige bijdrage van €1.046.577,49 van HHNK. Er zijn ook jaarlijkse kosten voor beheer en onderhoud van €78.000. De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt en er zijn afspraken gemaakt over hoe deze kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wegenoverdracht Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) Beheer en onderhoud Dijkwegen Gemeente Bergen Schoorl Egmond Kadastrale overname Hondsbossche zeewering FinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Voorstel betreft Bestemmingsplan Heereweg 163 Schoorl
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Heereweg 163 in Schoorl. De gemeente heeft eerder een omgevingsvergunning verleend voor de transformatie van een bedrijfspand naar vier appartementen en het gebruik van de bedrijfswoning als reguliere woning. Het nieuwe bestemmingsplan zet de bedrijfsbestemming om in een woonbestemming, in lijn met de verleende vergunning. Er zijn geen bezwaren ingediend tegen het ontwerp bestemmingsplan. Hoewel de woningen al mogelijk zijn gemaakt met de omgevingsvergunning, is het bestemmingsplan nodig om de woonbestemming officieel vast te leggen. De kosten van de procedure worden gedekt door leges en een planschadeverhaalsovereenkomst. Na vaststelling kunnen belanghebbenden beroep aantekenen bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Heereweg 163". Het doel is om de bestemming van een perceel in Schoorl te wijzigen van een bedrijfsbestemming naar een woonbestemming. Dit sluit aan bij een eerder verleende omgevingsvergunning voor de realisatie van vier appartementen en de transformatie van een bedrijfswoning naar een reguliere woning. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerp bestemmingsplan, en het voorstel is om het bestemmingsplan vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de achtergrond, het doel, en de gevolgen van het bestemmingsplan. Het vermeldt ook de afwezigheid van zienswijzen en de financiële aspecten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het bestemmingsplan vast te stellen of af te wijzen. Het vaststellen van het plan zorgt ervoor dat de woonbestemming officieel wordt en de bedrijfsbestemming vervalt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de bestemming van bedrijfs- naar woonbestemming. Dit kan invloed hebben op de lokale economie en woningmarkt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de noodzaak van het bestemmingsplan kan ter discussie staan gezien de reeds verleende omgevingsvergunning.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het bestemmingsplan Heereweg 163 vaststelt, waarmee de woonbestemming officieel wordt.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest; de initiatiefnemer heeft de buren geïnformeerd en een loggia uit het bouwplan verwijderd na overleg.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten van de bestemmingsplanprocedure worden gedekt door leges. Er is een planschadeverhaalsovereenkomst gesloten om eventuele planschade te verhalen op de initiatiefnemer.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Heereweg 163 Omgevingsvergunning Bedrijfsbestemming Woonbestemming Zienswijzen Planschadeverhaalsovereenkomst Beroep Leges LoggiaVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 BP Dorp en Duin (woningbouwlocaties EadH en Egm. Binnen) DOORGESCHOVEN NAAR RAAD 8 MAART 2022
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, besproken op 8 februari 2022, richt zich op het vaststellen van het bestemmingsplan "Dorp en Duin" om betaalbare woningen toe te voegen. Dit plan is onderdeel van de gemeentelijke strategie om het woningtekort aan te pakken, vooral voor starters en doorstromers. Het bestemmingsplan omvat locaties in Egmond aan den Hoef en Egmond-Binnen, waar in totaal 350 woningen gepland zijn, verdeeld over sociale, midden- en vrije sector woningen. Het plan maakt gebruik van een overgangsregeling binnen de Omgevingsverordening Noord-Holland 2020, die woningbouw in beschermde landschappen beperkt. Er is een uitgebreid participatietraject doorlopen met inwoners, en diverse onderzoeken zijn uitgevoerd om de plannen te onderbouwen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van snelle besluitvorming vanwege de eindige overgangsregeling en de juridische en financiële risico's die gepaard gaan met mogelijke beroepsprocedures. Het college van Bergen heeft alternatieven overwogen, maar acht het doorgaan met het bestemmingsplan noodzakelijk om de woningnood te verlichten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Dorp en Duin"
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel "Dorp en Duin" betreft de vaststelling van de Nota van Zienswijzen en het bestemmingsplan voor de ontwikkeling van betaalbare woningen in de gemeente Bergen. Het plan richt zich op het toevoegen van woningen in Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef, met een focus op sociale en middensegment woningen. Het voorstel is een reactie op de woningnood en maakt gebruik van een overgangsregeling in de Omgevingsverordening Noord-Holland 2020 om bouwmogelijkheden veilig te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor participatie, juridische aspecten, en financiële overwegingen. Het bevat bijlagen met aanvullende informatie en onderzoeken.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van Zienswijzen vaststellen. De raad heeft de bevoegdheid om het plan niet vast te stellen, maar moet dit ruimtelijk onderbouwen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en landschapsbehoud, en over de toewijzing van woningen aan lokale bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van woningdoelstellingen, maar de tijdsgebonden aspecten zijn afhankelijk van juridische procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van provinciale goedkeuring kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van Zienswijzen vast te stellen, en om af te zien van een exploitatieplan vanwege de anterieure overeenkomsten.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatietraject geweest, inclusief de "Week van Egmond" en diverse bijeenkomsten met bewoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met aandacht voor klimaatadaptatie en biodiversiteit in de ruimtelijke inpassing.
Financiële Gevolgen:
De kosten worden verhaald via anterieure overeenkomsten met grondeigenaren. Er zijn risico's verbonden aan juridische procedures, maar deze worden ook op de grondeigenaren verhaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouw Ontwikkelvisie Participatie Bestemmingsplan Omgevingsverordening Egmond-Binnen Egmond aan den Hoef Sociale woningbouw Provincie Noord-Holland LaddertoetsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Gewijzigde Huisvestingsverordening Bergen 2020 DOORGESCHOVEN NAAR RAAD 8 MAART 2022
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om de Huisvestingsverordening Bergen 2019 te wijzigen. Dit volgt op een externe beoordeling door advocatenkantoor AKD, die juridische risico's identificeerde in de huidige regels. De wijzigingen omvatten het verankeren van voorrangsregels voor nieuwbouw en doorstroomvoorrang in de verordening, in plaats van via beleidsregels. Dit moet de juridische houdbaarheid verbeteren zonder de praktische toepassing te veranderen. Daarnaast wordt de '63-nachten regel' voor toeristische verhuur in Bergen aan Zee en de Terrasflat uitgesteld tot 1 januari 2023, en worden boetebedragen voor overtredingen aangepast op basis van recente jurisprudentie. Het college ziet geen alternatieven voor deze wijzigingen en benadrukt het belang van regionale samenwerking binnen de woningmarktregio Alkmaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Wijziging Huisvestingsverordening Bergen 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Huisvestingsverordening Bergen 2019". Het doel is om juridische risico's te minimaliseren door bestaande voorrangsregels voor nieuwbouw en doorstroomvoorrang beter te verankeren in de verordening. Daarnaast wordt de '63-nachten regel' voor toeristische verhuur in specifieke gebieden uitgesteld tot 2023, en worden boetebedragen voor overtredingen aangepast op basis van recente jurisprudentie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen en de juridische context. Echter, er ontbreekt een uitgebreide financiële analyse en participatie-informatie.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet het wijzigingsbesluit vaststellen. Ze kunnen ervoor kiezen het voorstel te accepteren, te wijzigen of af te wijzen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde wijzigingen accepteren om juridische risico's te vermijden en of ze akkoord gaan met het uitstel van de '63-nachten regel'.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van participatie en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële en participatie-informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het wijzigingsbesluit in zijn huidige vorm willen vaststellen.
Participatie:
Er is geen informatie over participatieprocessen in het voorstel, wat een gemis is voor een besluit dat invloed heeft op de lokale gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat opmerkelijk is gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling in veel beleidsgebieden.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, wat een belangrijke omissie is voor een besluit van deze aard.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Volkshuisvesting Externe toetsing Juridisch risico Voorrangsregels Doorstroomvoorrang Nieuwbouw Toeristische verhuur Boetes WoningmarktregioVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 BP Nw Schulpweg 20 en Nw Schulpweg 20a Egmond-Binnen DOORGESCHOVEN NAAR ARC 3 MAART 2022
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen om het bestemmingsplan voor de percelen Nieuwe Schulpweg 20 en 20a vast te stellen. Dit plan betreft de omzetting van twee bestaande recreatiewoningen naar reguliere woningen. Het college heeft al een omgevingsvergunning verleend voor dit gebruik, maar de aanvrager wil de woonfunctie ook formeel vastleggen in het bestemmingsplan. Tijdens de inzageperiode zijn vier zienswijzen ingediend, die zijn beantwoord in de nota van zienswijzen. Naar aanleiding van deze zienswijzen zijn aanpassingen gedaan aan de hoogtematen en maximale inhoud van de woningen om de kleinschaligheid te waarborgen. Het plan is ruimtelijk aanvaardbaar en voorziet in voldoende parkeergelegenheid. Er is een risico dat er beroep wordt aangetekend tegen het bestemmingsplan, maar het college ziet geen reden om het plan niet vast te stellen. Na vaststelling kunnen belanghebbenden beroep instellen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Nieuwe Schulpweg 20 en 20a". Het doel is om de woonbestemming van twee bestaande recreatiewoningen formeel vast te leggen in het bestemmingsplan. De woningen, gelegen nabij Egmond Binnen, zijn reeds vergund voor gebruik als reguliere woningen. Het bestemmingsplan is ter inzage gelegd en er zijn vier zienswijzen ingediend. Deze zijn beantwoord en het plan is aangepast om de kleinschaligheid te waarborgen. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met de nota van zienswijzen en het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een samenvatting van de zienswijzen, de aanpassingen die zijn gedaan, en de juridische context. Echter, meer gedetailleerde informatie over de inhoud van de zienswijzen en de specifieke aanpassingen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de nota van zienswijzen en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen. Hoewel de omgevingsvergunning al is verleend, is de formele vaststelling van het bestemmingsplan een taak van de raad.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van het bestemmingsplan, rekening houdend met de zienswijzen en de voorgestelde wijzigingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er bezwaren zijn van omwonenden of andere belanghebbenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de nota van zienswijzen en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen.
Participatie:
Er is enige participatie geweest, aangezien belanghebbenden zienswijzen konden indienen. De initiatiefnemer heeft contact gehad met omliggende eigenaren, maar verdere details over de participatieprocessen zijn beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn leges geheven voor het bestemmingsplan en een planschadeverhaalsovereenkomst is gesloten. Verdere financiële details of dekkingsvoorstellen worden niet uitgebreid besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nieuwe Schulpweg 20 en 20a Omgevingsvergunning Recreatiewoningen Woonbestemming Zienswijzen Kleinschaligheid Permanente bewoning Parkeeroverlast PlanschadeverhaalsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11 Voorstel betreft het over hevelen van het benodigde budget voor de dienstverlening op afval naar de werkorganisatie BUCH en bijgaande begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
In de raadsvergadering van de gemeente Bergen op 8 februari 2022 werd een voorstel besproken om het budget voor afvalinzameling over te hevelen naar de Werkorganisatie BUCH. Dit besluit volgt op een eerder raadsbesluit van 4 november 2021, waarin BUCH werd gekozen als de partij voor afvalinzameling vanaf 1 januari 2023. Het voorstel omvat de overdracht van budgetten voor personeel en voertuigen naar BUCH, terwijl investeringen in inzamelmiddelen bij de gemeente Bergen blijven. De overheveling is nodig om BUCH in staat te stellen de inzameling en het grondstoffenplan uit te voeren. De financiële implicaties zijn gespecificeerd, inclusief indexatie en flankerende maatregelen. De aanpak is consistent met die van andere BUCH-partners zoals Uitgeest, Castricum en Heiloo. Na goedkeuring door de raad kan BUCH de voorbereidingen voor de overname van de inzameling voortzetten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overheveling budget afval naar de BUCH". Het raadsvoorstel beoogt het budget voor afvalinzameling over te hevelen naar de Werkorganisatie BUCH, die vanaf 1 januari 2023 verantwoordelijk is voor de afvalinzameling in Bergen. Dit volgt op een eerder raadsbesluit en een motie om de financiële overheveling apart te regelen. Het budget is nodig voor personeel, wagenpark en andere operationele kosten, terwijl investeringen in containers bij de gemeente blijven. De aanpak is consistent met andere BUCH-gemeenten en stelt Bergen in staat om eigen beleid te voeren binnen een gezamenlijke inzamelorganisatie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de financiële implicaties, de noodzaak van de budgetoverheveling, en de consistentie met andere gemeenten binnen de BUCH-samenwerking. Echter, meer informatie over de specifieke impact op de dienstverlening en eventuele risico's zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de budgetoverheveling naar de BUCH. Dit besluit is cruciaal voor de voortgang van de afvalinzameling en de uitvoering van het grondstoffenplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met de financiële overheveling en de samenwerking met de BUCH. Dit omvat ook de keuze om de huidige aanpak van afvalbeheer te continueren of te wijzigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn impact op de afvalinzameling en duurzaamheid is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde budgetoverheveling en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien het beleidsplan "Van Afval naar Grondstof". Het voorstel ondersteunt de uitvoering van dit plan, maar verdere verduidelijking over hoe duurzaamheid wordt bevorderd, ontbreekt.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een totaal budget van €15.235.000 voor de periode 2022-2026. De dekking komt deels uit een incidentele storting in de egalisatievoorziening afval. De verschuiving van uitgaven binnen hetzelfde programmaonderdeel maakt de structurele budgetten minder zichtbaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Overheveling budget Huishoudelijk afval Beleidsplan 'Van Afval naar Grondstof' Inzameling Flankerende maatregelen Indexatie Grondstoffenplan Begrotingswijziging Egalisatievoorziening afvalVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12.1 Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden. Deze kadernota bevat de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting van de GGD, die de gezondheid en veiligheid van inwoners in Noord-Holland Noord bewaakt. De GGD richt zich op vier focuslijnen: gezond opgroeien, gezond ouder worden, meedoen naar vermogen en een gezonde leefomgeving. Voor 2023 zijn de speerpunten onder andere de doorontwikkeling van de jeugdgezondheidszorg, informatiebeveiliging en preventie van infectieziekten. De financiële situatie van de GGD is stabiel, met een positief saldo in de meerjarenbegroting. De algemene reserve wordt mogelijk aangewend voor specifieke projecten, tenzij er rijksbijdragen komen. Het college heeft geen alternatieven overwogen en de zienswijze is regionaal afgestemd. Risico's zijn in kaart gebracht en er is een risicomanagementsysteem opgezet. De deelnemersbijdragen worden geïndexeerd en er zijn geen extra bijdragen gevraagd. Na besluitvorming wordt de zienswijze per brief aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden meegedeeld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2023 GGD Hollands Noorden". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden. De kadernota bevat de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting van 2023. De GGD richt zich op gezondheid en veiligheid in Noord-Holland Noord en voert taken uit op basis van de Wet publieke gezondheid en andere wetgevingen. De raad wordt gevraagd om de focuslijnen en speerpunten van de GGD te ondersteunen, die aansluiten bij eerdere zienswijzen en maatschappelijke ontwikkelingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante beleidsmatige en financiële aspecten van de kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden behandelt. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de focuslijnen, speerpunten en financiële uitgangspunten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kunnen uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GGD voor de begroting van 2023.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde focuslijnen en speerpunten van de GGD willen ondersteunen. Dit omvat keuzes over prioriteiten zoals jeugdgezondheidszorg, informatiebeveiliging en infectieziektepreventie.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is SMART in de zin dat het specifieke focuslijnen en speerpunten benoemt, maar de meetbaarheid en tijdsgebondenheid zijn afhankelijk van de verdere uitwerking in de begroting. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2023 van de GGD Hollands Noorden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er tijdens een regionale raadsinformatieavond gelegenheid was voor participatie en afstemming van zienswijzen met andere raden in de regio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien de deelnemersbijdragen worden geïndexeerd conform de FUGR en er geen extra bijdragen worden gevraagd. De algemene reserve wordt mogelijk aangewend voor specifieke projecten, maar dit is afhankelijk van eventuele rijksbijdragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2023 GGD Hollands Noorden Gezondheid Gemeenschappelijke Regelingen Focuslijnen Jeugdgezondheidszorg Informatiebeveiliging Infectieziekten Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12.2 Veiligheidsregio NHN (VR)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel met betrekking tot de Kadernota 2023 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het voorstel omvat het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota, zonder wensen of bedenkingen over de oprichting van een stichting risicobeheer en het aangepaste Regionaal Risicoprofiel. De kadernota richt zich op het verkleinen van risico's en het beperken van schade bij incidenten, met aandacht voor nieuwe crisistypen zoals digitale verstoringen en pandemieën. Er zijn plannen om de brandweerzorg te moderniseren en de Omgevingswet voor te bereiden. De veiligheidsregio moet bezuinigen, maar er is bestuurlijk verkend om af te zien van de taakstelling voor 2023. Er wordt ook een stichting risicobeheer opgericht om verzekeringsaanspraken beter te beheren. Het Regionaal Risicoprofiel is geactualiseerd, met nieuwe aandachtspunten zoals digitale ontwrichting en cybercriminaliteit. De financiële impact van de kadernota leidt tot een hogere gemeentelijke bijdrage, geschat op €70.000. Na besluitvorming wordt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota Veiligheidsregio Noord-Holland Noord 2023, Regionaal Risicoprofiel en stichting risicobeheer veiligheidsregio’s". Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze te geven op de Kadernota 2023 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het betreft ook de oprichting van een stichting voor risicobeheer en een geactualiseerd Regionaal Risicoprofiel. De kadernota richt zich op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed bij incidenten, met aandacht voor nieuwe crisistypen en de veranderopgave van de brandweer. De financiële impact en participatie van de gemeente worden besproken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde beschrijving van de Kadernota 2023, de oprichting van de stichting risicobeheer, en het Regionaal Risicoprofiel. Het bevat ook financiële implicaties en participatie-informatie. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van alternatieve opties.
Rol van de raad:
De raad moet een zienswijze geven op de Kadernota 2023 en besluiten over de oprichting van de stichting risicobeheer. De raad heeft de mogelijkheid om wensen en bedenkingen te uiten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde zienswijze en de oprichting van de stichting risicobeheer. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet afzien van de taakstelling voor 2023.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel het specifieke doelen en tijdlijnen bevat, ontbreken meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de Kadernota 2023 en geen wensen of bedenkingen te uiten over de stichting risicobeheer en het Regionaal Risicoprofiel.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden hun zienswijzen konden afstemmen. Dit biedt een platform voor participatie en samenwerking.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een hogere gemeentelijke bijdrage door het afzien van de taakstelling en extra inzet op nieuwe crisistypen. De exacte bijdrage per gemeente wordt later inzichtelijk gemaakt, maar een grove inschatting is ongeveer €70.000. Dit moet worden verwerkt in de gemeentebegroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Kadernota 2023 Regionaal Risicoprofiel Stichting risicobeheer Nieuwe crisistypen Veranderopgave brandweer Omgevingswet Veilig Leven Zorg en Veiligheid AmbulancezorgVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12.3 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel besproken om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). Deze kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor de komende begroting. De zienswijzeprocedure is onderdeel van regionale afspraken om de raden meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. De GR RHCA heeft de afgelopen jaren positieve resultaten behaald en de kadernota voldoet aan regionale afspraken. Er zijn enkele risico's benoemd, zoals mogelijke bezuinigingen door de coronacrisis, maar deze worden als beheersbaar ingeschat. De bijdrage per inwoner zal licht stijgen. Na goedkeuring zal het dagelijks bestuur van de GR RHCA per brief worden geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2023 GR RHCA". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). De kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor de begroting. Het Regionaal Archief Alkmaar speelt een cruciale rol in het behoud en toegankelijk maken van historische informatie voor zowel overheidsorganisaties als het publiek. De raad wordt gevraagd om deze zienswijze goed te keuren en deze via een brief aan het bestuur van de GR RHCA kenbaar te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, achtergrond en de noodzaak van de zienswijzeprocedure duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de financiële kaders en risico’s.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR RHCA.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde positieve zienswijze en het bepalen van de mate van betrokkenheid bij de regionale samenwerking en financiële afspraken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2023 van de GR RHCA en deze via een brief kenbaar te maken aan het bestuur.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er tijdens een regionale raadsinformatieavond gelegenheid was voor participatie en afstemming van zienswijzen met andere raden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt en worden gedekt door de bestaande afspraken. De bijdrage per inwoner stijgt conform indexatie met € 0,11. Eventuele extra middelen voor wijzigingen in de Archiefwet zullen tijdig worden besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2023 GR RHCA (Regionaal Historisch Centrum Alkmaar) Gemeenschappelijke Regelingen Informatievoorziening Financiële Uitgangspunten Regionaal Archief Alkmaar Risico’s Meerjarenbegroting IndexatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12.4 Omgevingsdienst NHN (OD)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een zienswijze op de kadernota 2023 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorstel is om niet in te stemmen met de voorgestelde verhogingen van de jaarlijkse bijdrage voor extra Omgevingsadviseurs en de behandeling van Wob-verzoeken, tenzij deze cijfermatig onderbouwd worden. De raad vraagt ook om inzicht in het weerstandvermogen van de OD NHN. De OD NHN vraagt om een structurele verhoging van €450.000 voor extra personeel, wat voor Bergen €21.000 per jaar zou betekenen. De raad vindt de noodzaak voor deze verhoging onvoldoende onderbouwd. Er zijn ook zorgen over de toename van Wob-verzoeken zonder voldoende cijfermatige onderbouwing. De raad benadrukt dat de uitbreiding van de formatie uit bestaande middelen gefinancierd moet worden. Daarnaast worden er opmerkingen gemaakt over de impact van de Omgevingswet en de financiering van bodemtaken. De zienswijze is BCH-breed afgestemd en er zijn geen alternatieven overwogen. De financiële impact voor Bergen kan een nadeel van €13.000 in 2023 betekenen als de kadernota ongewijzigd wordt vastgesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2023 Omgevingsdienst NHN". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2023 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad van Bergen wordt gevraagd niet in te stemmen met de voorgestelde verhoging van de jaarlijkse bijdrage voor de uitbreiding van formatie met 3 fte Omgevingsadviseurs en voor de behandeling van Wob-verzoeken. Daarnaast wordt gevraagd om inzicht in het weerstandvermogen van de OD NHN. De zienswijze moet via een brief aan het dagelijks bestuur van de OD NHN kenbaar worden gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten waar meer onderbouwing gewenst is, zoals de noodzaak voor extra Omgevingsadviseurs en de cijfermatige onderbouwing van de toename in Wob-verzoeken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de OD NHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde verhogingen van de bijdrage en of zij de noodzaak voor extra Omgevingsadviseurs en de behandeling van Wob-verzoeken voldoende onderbouwd vindt.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART geformuleerd, met name door het ontbreken van specifieke, meetbare en tijdgebonden doelen. Er zijn inconsequenties in de onderbouwing van de noodzaak voor extra formatie en de behandeling van Wob-verzoeken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze wil afgeven en daarmee niet instemt met de verhogingen van de bijdrage.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden hun zienswijzen konden afstemmen met andere raden in de regio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de OD NHN gemeenten ondersteunt bij het behalen van klimaatdoelstellingen en energiebesparing.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een mogelijke verhoging van de jaarlijkse bijdrage met € 21.000 voor Bergen. Er wordt aangegeven dat er een nadeel van € 13.000 kan ontstaan in de begroting van Bergen als de kadernota ongewijzigd wordt vastgesteld. De dekking van deze kosten is niet volledig uitgewerkt in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Kadernota 2023 Zienswijze Omgevingsadviseurs Wet openbaarheid van bestuur (Wob) Weerstandvermogen Omgevingswet Gemeenschappelijke Regelingen Indexatie bijdrage KlimaatakkoordVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12.5 Vuilverbrandingsinstallatie (VVI)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een raadsvoorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2023 van de VVI Alkmaar e.o. Het voorstel is om een positieve zienswijze af te geven over deze kadernota. De kadernota dient als voorbereiding op de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De VVI Alkmaar e.o. richt zich op de verwerking van afvalstoffen en heeft geen eigen personeel of gebouwen, waardoor er geen beleidsmatige keuzes zijn die invloed hebben op de geldstromen. De kosten zijn voornamelijk gerelateerd aan transport en verwerking van afvalstoffen. Er worden geen beleidsmatige veranderingen verwacht die het financiële perspectief voor 2023 beïnvloeden. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van de VVI geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2023 VVI Alkmaar e.o." Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2023 van de VVI Alkmaar e.o. De kadernota dient als basis voor de begroting en bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders. De VVI richt zich op de verwerking van afvalstoffen voor deelnemende gemeenten. Er zijn geen beleidsmatige keuzes die de geldstromen beïnvloeden, en er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien voor 2023. De raad wordt voorgesteld om een positieve zienswijze af te geven en dit via een brief aan het dagelijks bestuur van VVI kenbaar te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, achtergrond en de reden voor de zienswijze duidelijk uiteenzet. Het bevat alle relevante informatie over de financiële en beleidsmatige aspecten van de VVI.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze af te geven op de kadernota 2023 van de VVI Alkmaar e.o. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten die in de begroting worden opgenomen.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien er geen beleidsmatige veranderingen of financiële gevolgen worden voorzien. De raad moet echter beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke actie (het afgeven van een zienswijze) binnen een specifieke tijdsperiode (voor 1 maart) beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven ten aanzien van de kadernota 2023 van de VVI Alkmaar e.o.
Participatie:
Er is sprake van participatie, aangezien raadsleden tijdens een regionale raadsinformatieavond in gesprek konden gaan met vertegenwoordigers van de gemeenschappelijke regelingen en hun zienswijzen konden afstemmen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien. De VVI heeft geen eigen gebouwen of personeel en de kosten zijn voornamelijk gerelateerd aan het secretariaat en de verwerking van afvalstoffen. De financiële aspecten zijn duidelijk uiteengezet en er is geen sprake van een gemeentelijke bijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota VVI Alkmaar Gemeenschappelijke Regelingen Afvalstoffen HVC Financieel perspectief Regio Alkmaar Transportkosten GaranstellingsprovisieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12.6 Cocensus
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Cocensus is een organisatie die lokale heffingen efficiënt uitvoert en de kwaliteit daarvan waarborgt. De kadernota bevat beleidslijnen en financiële kaders die richting geven aan de begroting. De zienswijzeprocedure is afgesproken in regionale regelingen en biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op deze kaders.
Belangrijke punten in de kadernota zijn de indexering van bijdragen, klantcontacten, besparingen op bedrijfsvoering, en uitbreiding van deelnemende gemeenten. Cocensus onderzoekt mogelijkheden voor kostenbesparing door thuiswerken, gegevensbeheer en handhaving. Ook wordt gekeken naar de overname van KCC-belastingactiviteiten van deelnemende gemeenten, wat kan leiden tot kostenbesparingen.
Er zijn risico's zoals de toename van bezwaren door no cure no pay bureaus en inflatie. Cocensus heeft maatregelen getroffen voor informatiebeveiliging en privacy. De toeslagenaffaire wordt afgehandeld zonder financieel risico voor de gemeenten. De bijdrage van Bergen aan Cocensus stijgt licht, maar kan dalen bij overname van KCC-activiteiten. Cocensus heeft een duurzaam pand in gebruik genomen. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van Cocensus geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2023 GR Cocensus". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Cocensus is een uitvoeringsorganisatie die zich richt op lokale heffingen en de kwaliteit daarvan. De kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor de begroting. Het voorstel omvat ook de indexering van bijdragen en de uitbreiding van klantcontactactiviteiten. Er wordt onderzocht of besparingen mogelijk zijn op bedrijfsvoering en gegevensbeheer. De raad wordt gevraagd de zienswijze goed te keuren en deze aan het dagelijks bestuur van Cocensus kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke financiële implicaties van de besparingsvoorstellen en de impact van de inflatie op de begroting.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR Cocensus.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de financiële indexering. Daarnaast moet de raad overwegen of zij aanvullende opmerkingen of bezwaren heeft ten aanzien van de kadernota.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de besparingsvoorstellen. Er zijn geen grote inconsequenties, maar de financiële implicaties van de besparingen zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de kadernota 2023 van de GR Cocensus en deze via een brief aan het dagelijks bestuur kenbaar maakt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden in gesprek konden gaan met vertegenwoordigers van de gemeenschappelijke regelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met name door de nieuwe huisvesting van Cocensus die duurzaam en energieneutraal is ontworpen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een indexering van de bijdrage van Bergen aan Cocensus met 2,0%, wat resulteert in een verhoging van de bijdrage van € 784.900 in 2022 tot € 800.600 in 2023. Er is een mogelijke verlaging van € 10.200 als het KCC-overnamevoorstel wordt goedgekeurd. De dekking van deze kosten is niet expliciet vermeld, maar de besparingen en efficiëntieverbeteringen worden als mogelijke dekkingsbronnen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Kadernota 2023 Zienswijze Gemeenschappelijke Regelingen Lokale heffingen KCC activiteiten Indexering Besparingen Thuiswerken No cure no pay bureausVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12.7 Werkorganisatie BUCH
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel besproken om een positieve zienswijze af te geven op de Kaderbrief 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. Deze kaderbrief dient als voorbereiding op de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De zienswijzeprocedure is onderdeel van afspraken om de raad meer invloed te geven op gemeenschappelijke regelingen. De Kaderbrief 2023 biedt verbeterde informatievoorziening ten opzichte van voorgaande jaren en beschrijft ontwikkelingen met financiële gevolgen voor de gemeenten en de werkorganisatie BUCH. De raad wordt voorgesteld om de positieve zienswijze kenbaar te maken aan het bestuur van de werkorganisatie. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college. Risico's worden jaarlijks geactualiseerd en opgenomen in de begroting. De gemeentelijke bijdragen voor de komende jaren zijn vastgesteld, maar de indexatie voor 2026 moet nog worden doorgerekend. Na goedkeuring door de raad wordt het bestuur van de werkorganisatie geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kaderbrief 2023 GR BUCH." Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de Kaderbrief 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkorganisatie BUCH. Deze kaderbrief dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De werkorganisatie BUCH voert taken uit voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Het voorstel benadrukt de verbeterde informatievoorziening ten opzichte van voorgaande jaren en beschrijft de financiële ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de gemeenten. De raad wordt gevraagd om deze zienswijze goed te keuren en door te sturen naar het bestuur van de werkorganisatie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, achtergrond en de noodzaak van de zienswijzeprocedure beschrijft. Het biedt inzicht in de financiële en beleidsmatige aspecten die in de kaderbrief worden behandeld. Echter, er zijn enkele financiële details die nog niet volledig zijn uitgewerkt, zoals de exacte financiële effecten van bepaalde ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze af te geven op de kaderbrief, waarmee zij invloed kunnen uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten die in de begroting worden opgenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde zienswijze en of zij eventuele aanvullende opmerkingen of voorwaarden willen toevoegen. Dit kan betrekking hebben op prioriteiten binnen de financiële kaders of beleidsmatige richtingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), omdat het geen concrete meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële effecten van bepaalde ontwikkelingen zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kaderbrief en deze via een brief kenbaar te maken aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden in gesprek konden gaan met vertegenwoordigers van de GR Werkorganisatie BUCH en hun zienswijzen konden afstemmen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels beschreven, zoals de gemeentelijke bijdragen en de structurele harmonisatievoordelen. Echter, de exacte financiële effecten van bepaalde ontwikkelingen zijn nog niet duidelijk. Het voorstel geeft aan dat de werkelijke kosten worden afgerekend en dat er geen resultaat kan worden gerealiseerd, wat betekent dat eventuele risico's door de deelnemende gemeenten moeten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Kaderbrief 2023 Zienswijze Gemeenschappelijke Regelingen Informatievoorziening Harmonisatievoorstellen Financiële kaders Regionale samenwerking Risico’s Gemeentelijke bijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Motie vreemd aan de orde van de vergadering voortgang ontwikkeling Slotkwartier
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: