04-10-2018 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4.f Leden Rekenkamercommissie
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van vier externe leden voor de gemeenschappelijke Rekenkamercommissie (RKC) van de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. De voorgestelde leden zijn mevrouw drs. J.M. de Groot, de heer mr. W.S. Zorg, de heer drs. F.C.A. van der Knaap en mr. E.J. van den Brink. De benoeming geldt tot 1 oktober 2023, hoewel één van de gemeenteraden een afwijkend besluit heeft genomen over de termijn. De RKC is verantwoordelijk voor het uitvoeren van onderzoeken voor zowel de gezamenlijke als de afzonderlijke gemeenten. De selectiecommissie, bestaande uit raadsleden en de voormalige voorzitter, heeft de kandidaten gekozen op basis van hun ervaring en deskundigheid. Het budget voor de RKC wordt door de gemeenten gezamenlijk gedragen en bedraagt ongeveer € 75.000 per jaar. Na de benoeming kan de RKC direct aan de slag.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Benoeming leden gemeenschappelijke Rekenkamercommissie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming leden gemeenschappelijke Rekenkamercommissie" voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Het raadsvoorstel stelt voor om vier externe leden te benoemen voor de Rekenkamercommissie (RKC), namelijk mevrouw drs. J.M. de Groot, de heer mr. W.S. Zorg, de heer drs. F.C.A. van der Knaap en mr. E.J. van den Brink. Deze benoeming is voor een periode tot 1 oktober 2023. De RKC is verantwoordelijk voor het uitvoeren van beleidsonderzoeken en het bieden van inzicht in overheidsfinanciën en -wetgeving.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de selectieprocedure, de kwalificaties van de kandidaten, en de financiële implicaties. Echter, er is een onduidelijkheid over de termijn van benoeming, aangezien één van de BUCH-gemeenteraden een ander besluit heeft genomen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde kandidaten te benoemen als leden van de RKC. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad de verantwoordelijkheid heeft om de juiste personen te kiezen die de rekenkamerfunctie adequaat kunnen vervullen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de goedkeuring van de voorgestelde kandidaten en het al dan niet uitbreiden van de RKC met een extra lid. De raad moet ook beslissen over de termijn van benoeming, gezien de onduidelijkheid hierover.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van specifieke personen en de financiële bijdrage per inwoner. Echter, de onduidelijkheid over de benoemingstermijn kan als een inconsistentie worden beschouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de voorgestelde kandidaten en de termijn van hun benoeming.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp opgenomen in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt en worden gedekt door de huidige budgetten van de vier gemeenten. Elke gemeente betaalt € 0,75 per inwoner per jaar, wat resulteert in een totaal jaarbudget van ongeveer € 75.000 voor de RKC.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Externe leden Gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo Gemeentewet Samenwerkingsovereenkomst Verordening Selectiecommissie Onderzoek Financiën BenoemingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 05. Voorstel betreft het vaststellen van de nota van zienswijzen en het bestemmingsplan ChaCha-terrein
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het bestemmingsplan voor het Chacha-terrein in Bergen. Het plan heeft zes weken ter inzage gelegen, waarbij één zienswijze is ingediend die geen aanleiding geeft tot aanpassing van het plan. De gemeenteraad wordt voorgesteld het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, in lijn met een eerdere uitspraak van de Raad van State. Het bestemmingsplan bestendigt de conserverende bestemming van het perceel, inclusief de monumentale verschijningsvorm van de stolp. Eerdere rechterlijke uitspraken hebben geleid tot de noodzaak van een nieuw besluit, waarbij de huidige functie en cultuurhistorische waarde worden beschermd. Het plan is vatbaar voor beroep bij de Raad van State, en er is een dwangsom verbeurd wegens overschrijding van de vaststellingstermijn. Na publicatie van het raadsbesluit kan beroep worden aangetekend.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Chacha-terrein" in Bergen. Het raadsvoorstel beoogt de vaststelling van de nota van zienswijzen en het bestemmingsplan voor het Chacha-terrein. Het plan heeft ter inzage gelegen en er is één zienswijze ingediend, die geen aanleiding geeft tot aanpassing van het plan. Het bestemmingsplan moet worden vastgesteld om te voldoen aan een uitspraak van de Raad van State, die de gemeente opdraagt een nieuw bestemmingsplan voor het perceel vast te stellen. Het plan bestendigt de conserverende bestemming en de monumentale verschijningsvorm van de stolp op het terrein.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de relevante juridische context en de noodzaak voor het nieuwe bestemmingsplan beschrijft. Het behandelt de zienswijze en legt uit waarom het plan ongewijzigd wordt vastgesteld.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, zoals voorgesteld in het raadsbesluit. Dit is een formele stap om te voldoen aan de uitspraak van de Raad van State.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het ongewijzigd vaststellen van het bestemmingsplan, ondanks de ingediende zienswijze. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er lokale weerstand is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de juridische deadlines. Het is echter niet volledig meetbaar of realistisch zonder aanvullende informatie over de implementatie en monitoring van het plan.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de nota van zienswijzen vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, met slechts één zienswijze. Het voorstel vermeldt geen uitgebreide participatieprocessen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen in de vorm van een dwangsom van €250 per dag, tot een maximum van €37.500, vanwege de overschrijding van de termijn voor vaststelling van het bestemmingsplan. Het exacte bedrag is afhankelijk van de vaststellingsdatum. Er wordt niet aangegeven hoe deze kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Chacha-terrein Waarde - Cultuurhistorie Stolp Raad van State Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Bergen Centrum 1977 Beschermd Dorpsgezicht 2011 Zienswijze Dwangsom Monumentale verschijningsvormVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 06. Voorstel betreft het afwijzen van het verzoek voor een ingebrekestelling inzake het niet tijdig vaststellen van het bestemmingsplan ChaCha-terrein
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een verzoek tot ingebrekestelling vanwege het niet tijdig vaststellen van het bestemmingsplan voor het Chacha-terrein. De gemeente Bergen ontving op 2 mei een ingebrekestelling van een appellant in een rechtszaak over dit bestemmingsplan. Volgens een uitspraak van de rechter op 9 januari 2018 moest binnen 16 weken een nieuw bestemmingsplan worden vastgesteld, anders zou de gemeente een dwangsom van €250 per dag verbeuren, tot een maximum van €37.500. Echter, de gemeente stelt dat het vaststellen van een bestemmingsplan niet valt onder de bepalingen van artikel 4:17 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en dat de ingebrekestelling daarom niet van toepassing is. Bovendien is de dwangsom in de uitspraak toegewezen aan 'appellant 1' en niet aan de indiener van de ingebrekestelling, 'appellant 2'. Het voorstel is om het verzoek af te wijzen en de verzoeker hierover te informeren via een brief. De gemeenteraad van Bergen is bevoegd om hierover te beslissen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Antwoord op ingebrekestelling niet tijdig beslissen bestemmingsplan Chacha". Het betreft een raadsvoorstel waarin de gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om een verzoek tot ingebrekestelling af te wijzen. Dit verzoek is ingediend omdat de gemeente niet tijdig een nieuw bestemmingsplan voor het Chacha-terrein heeft vastgesteld, zoals eerder door de rechter was bepaald. De gemeente stelt dat het niet mogelijk is om hen in gebreke te stellen, omdat het vaststellen van een bestemmingsplan niet valt onder de definitie van een beschikking op een aanvraag volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de juridische context en de reden voor afwijzing van de ingebrekestelling duidelijk uiteenzet. Het bevat relevante informatie over de uitspraak van de rechter en de interpretatie van de Awb.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het afwijzen van de ingebrekestelling. Dit is een formele rol waarbij de raad het standpunt van de gemeente bevestigt en de verzoeker informeert.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het juridische advies van de gemeente volgt en het verzoek afwijst, of dat zij een andere interpretatie van de wetgeving overweegt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of realistisch in termen van het oplossen van de onderliggende kwestie van het bestemmingsplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het voorstel biedt geen oplossing voor de vertraging in het vaststellen van het bestemmingsplan.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het verzoek tot ingebrekestelling af te wijzen en de verzoeker hierover te informeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen van het afwijzen van de ingebrekestelling, maar er is een impliciete financiële dreiging van een dwangsom als het bestemmingsplan niet tijdig wordt vastgesteld. Het voorstel geeft echter aan dat de dwangsom niet van toepassing is op de verzoeker.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Chacha-terrein Ingebrekestelling Dwangsom Algemene wet bestuursrecht (Awb) Rechtszaak Uitspraak Raad van State Appellant Juridische zaken TermijnoverschrijdingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 07. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Parapluplan Bergingsgebieden HHNK
-
Analyse van het document
Om een gedetailleerde analyse te geven van een voorstel, amendement of motie, heb ik de specifieke tekst of inhoud van het document nodig. Zonder deze informatie kan ik geen gerichte antwoorden geven op de vragen die je hebt gesteld. Echter, ik kan je wel een algemeen kader bieden voor hoe je een dergelijk document zou kunnen analyseren:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Noteer de titel van het document.
- Samenvatting: Lees het document en vat de kernpunten samen in ongeveer 100 woorden. Focus op de doelstellingen en de belangrijkste acties die worden voorgesteld.
2. Volledigheid van het Voorstel:
- Beoordeel of het voorstel alle noodzakelijke informatie bevat om een weloverwogen beslissing te nemen. Zijn de doelen, middelen, tijdlijnen en verantwoordelijkheden duidelijk omschreven?
3. Rol van de Raad:
- Analyseer welke rol de gemeenteraad speelt in het voorstel. Moeten ze goedkeuring geven, toezicht houden, of zijn ze betrokken bij de uitvoering?
4. Politieke Keuzes:
- Identificeer de politieke keuzes die gemaakt moeten worden. Welke belangen en waarden staan op het spel? Zijn er controversiële elementen?
5. SMART-criteria en Inconsistenties:
- Controleer of het voorstel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden (SMART) is. Zijn er tegenstrijdigheden of onduidelijkheden in het document?
6. Besluit van de Raad:
- Wat wordt er van de raad verwacht? Moeten ze stemmen, een besluit nemen of een andere actie ondernemen?
7. Participatie:
- Onderzoek wat het voorstel zegt over de betrokkenheid van belanghebbenden en de gemeenschap. Is er sprake van inspraak of samenwerking?
8. Duurzaamheid:
- Beoordeel of duurzaamheid een rol speelt in het voorstel. Worden er milieuvriendelijke maatregelen voorgesteld?
9. Financiële Gevolgen:
- Analyseer de financiële impact van het voorstel. Worden de kosten en dekkingsbronnen duidelijk vermeld?
Zodra je de specifieke tekst van het voorstel hebt, kun je deze vragen gebruiken om een gedetailleerde analyse te maken. Als je de tekst van het voorstel kunt delen, kan ik je verder helpen met een gerichte analyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 08. Voorstel betreft het veerzoek tot aanpassingen van het bestemmingsplan Bergen Centrum t.b.v. Karel de Grotelaan 14 en de bijbehorende ingebrekestellingen af te wijzen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft twee verzoeken en twee ingebrekestellingen ingediend door de heer B. voor aanpassingen aan het bestemmingsplan Bergen Centrum, specifiek voor het perceel Karel de Grotelaan 14. De gemeenteraad wordt geadviseerd om beide verzoeken en ingebrekestellingen af te wijzen. Het eerste verzoek betreft een wijziging van het bestemmingsplan om de bouwhoogte op alle erfbestemmingen te beperken tot 5 meter, wat wordt afgewezen omdat bestaande rechten en vergunningen hogere bouwhoogten toestaan. Het tweede verzoek omvat drie onderdelen: wijziging van de bestemming van een garage naar recreatiewoning, verschuiving van erfbestemmingen, en uitbreiding van de woning. Deze worden afgewezen omdat ze niet passen binnen het conserverende karakter van het herziene bestemmingsplan en strijdig zijn met bestaand beleid. De ingebrekestellingen worden afgewezen omdat er geen dwangsommen zijn verbeurd volgens de wet. Na het besluit van de gemeenteraad kan de verzoeker bezwaar en beroep aantekenen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een verzoek tot aanpassing van het bestemmingsplan Bergen Centrum voor Karel de Grotelaan 14. Het voorstel omvat vier beslispunten: het afwijzen van een verzoek om de bouwhoogte voor alle percelen te beperken tot 5 meter, het afwijzen van een specifiek verzoek voor Karel de Grotelaan 14, en het afwijzen van twee ingebrekestellingen wegens het niet tijdig beslissen over deze verzoeken. De verzoeken zijn ingediend door de heer B. en betreffen wijzigingen in bouwhoogte, bestemmingswijzigingen voor een garage, en uitbreidingen van de woning.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante aspecten van de verzoeken en ingebrekestellingen behandelt. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de redenen voor afwijzing en verwijst naar relevante beleidskaders en wetgeving.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om bestemmingsplannen vast te stellen of te wijzigen. In dit geval moet de raad beslissen over de afwijzing van de verzoeken en ingebrekestellingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de verzoeken van de heer B. afwijzen of niet. Dit omvat het afwegen van de belangen van de aanvrager tegen het bestaande beleid en de impact op de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beslispunten. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de uitvoering van de besluiten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verzoeken en ingebrekestellingen af te wijzen, zoals voorgesteld.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het voorstel lijkt geen directe financiële impact te hebben.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Karel de Grotelaan 14 Bouwhoogte Ingebrekestelling Recreatiewoning Achtererf Omgevingsvergunning Conserverend Vrijstelling Wet ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09. Voorstel betreft het vaststellen van de herziene gemeenschappelijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herziening van de gemeenschappelijke regeling voor de Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd deze herziene regeling vast te stellen. De aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen en de dualisering van het gemeentebestuur. De herziene regeling is al door andere gemeenten in de regio vastgesteld. De wijzigingen vergroten de invloed van de raden op de besluitvorming door ruimere termijnen voor bestudering en zienswijzen en verduidelijken de bevoegdheden van de bestuursorganen. Er zijn ook juridische en redactionele verbeteringen doorgevoerd. Het college adviseert de regeling vast te stellen, aangezien de wijzigingen bijdragen aan goede regionale samenwerking en geen extra risico's met zich meebrengen. De gemeenschappelijke regeling participeert voor 17% in NV HVC, met een pro rata garantstelling voor financiering. Na vaststelling wordt het besluit gecommuniceerd aan HVC Alkmaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Herziening Gemeenschappelijke Regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en Omstreken
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Herziening gemeenschappelijke regeling Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar en omstreken". Het doel is om de gemeenschappelijke regeling aan te passen aan de gewijzigde Wet gemeenschappelijke regelingen en het dualisme dat sinds 2002 is ingevoerd. De herziene regeling is al door andere gemeenten vastgesteld, maar ligt nu voor bij de BUCH-gemeenten vanwege eerdere vragen. De aanpassingen omvatten onder andere wijzigingen in de begrotings- en jaarrekeningprocedures en de bevoegdheidsverdeling binnen de bestuursorganen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de noodzaak en de inhoud van de wijzigingen. Er zijn geen grote hiaten in de informatie, en de bijlagen bieden verdere details.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de herziene gemeenschappelijke regeling vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen, die voornamelijk procedureel en juridisch van aard zijn. Er zijn geen grote inhoudelijke beleidskeuzes, maar de raad moet wel overwegen of de wijzigingen in lijn zijn met hun visie op regionale samenwerking.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de herziene gemeenschappelijke regeling vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een technische en juridische aanpassing betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen de garantstelling voor leningen van NV HVC, met een pro rata deel van € 101 miljoen voor de VVI. Er is geen direct risicodragend kapitaal gestort, maar de gemeenten staan garant voor de financiering. De dekking van deze financiële verplichtingen wordt niet expliciet besproken in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar Gemeenschappelijke regeling BUCH gemeenten Dualisme Regionale samenwerking Wet gemeenschappelijke regelingen Aandeelhouderschap NV HVC Afvalverwerking Financiële risico'sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10. Voorstel betreft het vaststellen van de eerste aanpassing op de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Bergen 2017
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de eerste aanpassing van de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Bergen uit 2017. De aanpassing is noodzakelijk vanwege wijzigingen in het horecabeleid, zoals vastgelegd in de Horecanota Gastvrij Bergen 2. De wijzigingen richten zich voornamelijk op uitgaansgebieden, openings- en toelatingstijden, paracommercie en beveiliging. De raad wordt gevraagd de gewijzigde APV inclusief toelichting vast te stellen. De aanpassingen respecteren de wettelijke grenzen en sluiten aan bij de APV's van andere BUCH-gemeenten. Bij vaststelling wordt de APV op de gebruikelijke wijze gepubliceerd en gecommuniceerd naar de inwoners via een persbericht.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Eerste aanpassing op de Algemene plaatselijke verordening gemeente Bergen 2017". Het doel is om de APV te wijzigen in lijn met de Horecanota Gastvrij Bergen 2, vastgesteld op 5 juli 2018. De wijzigingen richten zich op toezicht op openbare inrichtingen, met name in uitgaansgebieden, en betreffen zaken als openings- en toelatingstijden, paracommercie en beveiliging. De aanpassingen zijn bedoeld om de balans tussen lastenvermindering en het tegengaan van excessen te verbeteren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met bijlagen die de wijzigingen in detail weergeven. De toelichting biedt inzicht in de noodzaak en achtergrond van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet de gewijzigde APV inclusief toelichting vaststellen. Dit is een formele rol waarbij de raad de voorgestelde wijzigingen beoordeelt en goedkeurt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijzigingen in de APV in lijn zijn met de gemeentelijke doelen en of ze effectief zijn in het reguleren van horecagebieden zonder onnodige lasten te creëren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de wijzigingen moet in de praktijk worden geëvalueerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de APV vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel. Het is een technische aanpassing van de APV zonder directe betrokkenheid van inwoners of belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals aangegeven in de documentatie.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het betreft voornamelijk beleidsmatige en regelgevende aanpassingen zonder directe financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene plaatselijke verordening (APV) Horecanota Gastvrij Bergen 2 Toezicht op openbare inrichtingen Horecabeleid Uitgaansgebieden Openings- en toelatingstijden Paracommercie Beveiliging BUCH-gemeenten Drank- en HorecawetVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11. Voorstel betreft kennis te nemen van het Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2019-2022
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2019-2022 voor de eenheid Noord-Holland. Het plan richt zich op vier prioriteiten: aanpak van ondermijnende criminaliteit, versterking van de samenwerking tussen zorg- en veiligheidsdomeinen, contraterrorisme en het tegengaan van radicalisering en extremisme, en de aanpak van cybercrime. De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd kennis te nemen van het plan en geen zienswijze te geven. Het plan wordt op 22 november 2018 vastgesteld tijdens het Regionaal Bestuurlijk Overleg Politie. Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan de vaststelling van het plan, maar de uitvoering ervan wordt opgenomen in de begroting van 2019 en verder. Het plan beoogt de lokale aanpak van veiligheidsproblemen te ondersteunen en te faciliteren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2019-2022
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2019-2022". Dit plan, opgesteld door burgemeesters en de hoofdofficier van justitie, richt zich op het verbeteren van de veiligheid in de eenheid Noord-Holland. Het plan omvat vier prioriteiten: aanpak van ondermijnende criminaliteit, versterking van de samenwerking tussen zorg- en veiligheidsdomein, contraterrorisme en aanpak van cybercrime. Het doel is om de lokale aanpak te ondersteunen en te intensiveren waar nodig, met een focus op thema's die niet lokaal kunnen worden aangepakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke prioriteiten en doelstellingen. Echter, het bevat een 95% versie van het beleidsplan, wat suggereert dat er nog ruimte is voor aanvullingen of wijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het plan en geen zienswijze te geven. Dit betekent dat de raad voornamelijk een adviserende rol heeft en geen directe invloed op de inhoud van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde prioriteiten en aanpakken, en of zij geen zienswijze wil geven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er lokale zorgen zijn die niet in het plan worden aangepakt.
SMART en Inconsistenties:
Het plan bevat specifieke doelstellingen, maar mist concrete meetbare resultaten (SMART). Er zijn geen duidelijke tijdlijnen of specifieke meetbare uitkomsten genoemd, wat het moeilijk maakt om de effectiviteit te evalueren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om kennis te nemen van het plan en geen zienswijze te geven, zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is enige participatie geweest via consultaties en informatiesessies, maar de invloed van de raad en lokale gemeenschappen lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële consequenties verbonden aan het vaststellen van het plan. De kosten voor de uitvoering worden opgenomen in de begroting van 2019 en verder, met een bedrag van €16.667,- genoemd. Het is onduidelijk hoe deze kosten precies gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid (IMV) Ondermijnende criminaliteit Ketensamenwerking Contraterrorisme Radicalisering en Extremisme Cybercrime Veiligheidsdomein Zorgdomein Regionaal Bestuurlijk Overleg Politie VeiligheidsbeeldVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12. Voorstel betreft in te stemmen met de invulling van De Beeck en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herbouw van De Beeck in Bergen, waarbij de gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met variant 4. Deze variant omvat een multifunctioneel complex met een zwembad, sporthal, multifunctionele zaal, raadszaal, jongerencentrum en biljartcentrum. De sporthal kan in drie gymzalen worden opgedeeld en biedt ruimte voor sport- en zorggerelateerde functies. De exploitatie wordt gegund aan Holland Sport, onder voorbehoud van nadere voorwaarden. De herbouw moet uiterlijk op 13 oktober 2020 starten om de verzekeringsuitkering te behouden. De totale investeringskosten bedragen €13.131.000, waarvan €10.361.000 door de verzekering wordt gedekt. De gemeente moet €2.770.000 zelf financieren. Er is een sterke focus op duurzaamheid, met plannen voor een gasloos gebouw en gebruik van geothermie en zonnepanelen. De planning voorziet in een start van de bouw eind 2019, met een ingebruikname in 2021.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling invulling De Beeck
Samenvatting: Het voorstel betreft de herbouw van De Beeck in Bergen, waarbij de gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met variant 4. Deze variant omvat een multifunctioneel complex met een zwembad, sporthal, multifunctionele zaal, raadszaal, jongerencentrum en biljartruimte. De exploitatie wordt gegund aan Holland Sport, onder voorbehoud van nadere exploitatievoorwaarden. Het project legt nadruk op duurzaamheid, met plannen voor een energieneutraal gebouw. De financiële dekking komt deels uit verzekeringsgelden, maar er is extra krediet nodig. Participatie met betrokkenen heeft plaatsgevonden en de planning voorziet in een start van de bouw eind 2019.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de functies, financiële implicaties, risico's en participatie. Echter, er zijn enkele onzekerheden, zoals de exacte exploitatievoorwaarden en de definitieve goedkeuring van de verzekeraar.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de voorgestelde variant voor de herbouw van De Beeck en de bijbehorende begrotingswijziging. Daarnaast speelt de raad een rol in het vaststellen van de exploitatievoorwaarden.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de invulling van De Beeck, de mate van duurzaamheid, en de financiële dekking voor het project. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de exploitant en de eventuele toevoeging van sport- en zorggerelateerde functies.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (met een duidelijke deadline voor de bouwstart). Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van externe factoren zoals de verzekeraar en de bouwmarkt. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig gegarandeerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om in te stemmen met variant 4 voor de herbouw van De Beeck en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie
Er is sprake van participatie met omwonenden, gebruikers en sportverenigingen. Er zijn verschillende overleggen geweest en er is een klankbordgroep ingesteld.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met plannen voor een energieneutraal gebouw en diverse duurzame technologieën.
Financiële Gevolgen
De totale investering voor variant 4 bedraagt €13.131.000, waarvan €10.361.000 door de verzekering wordt gedekt. Er is een tekort van €2.770.000 dat door de gemeente moet worden gefinancierd. De kapitaalslasten en exploitatiekosten zijn begroot, maar er is een negatieve impact op het begrotingssaldo vanaf 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
De Beeck Variant 4 Multifunctionele sporthal Zwembad Energieneutraal Holland Sport Verzekeringsgelden Duurzaamheid Exploitatie GymzalenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Motie 3: vreemd aan de orde: Toekomstige bestemming St. Adelbertuskerk
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Motie 4: vreemd aan de orde: Mogelijkheden voor wonen te onderzoeken op recreatieparken
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . Motie 5: vreemd aan de orde: Actualisatie parkeerbeleid
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: