19-11-2020 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4. Voorstel betreft een positieve zienswijze af te geven ten aanzien van de begrotingswijziging 2020 van de Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie BUCH
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over de begrotingswijziging 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. Het voorstel is om een positieve zienswijze af te geven en dit aan het bestuur van de Werkorganisatie te communiceren. De tweede voortgangsrapportage toont een voordelig saldo van €31.000, ondanks nadelen door de coronacrisis en juridische kosten. Voor de komende jaren wordt een beperkt tekort verwacht, waarvoor aanvullend budget nodig is. Het college heeft geen alternatieven overwogen en vertrouwt op de geschetste financiële situatie. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en na besluitvorming wordt het bestuur geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze begrotingswijziging 2020 GR BUCH". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de begrotingswijziging 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. De tweede voortgangsrapportage van 2020 toont een voordelig saldo van €31.000, ondanks nadelen door de coronacrisis en juridische kosten. De raad wordt gevraagd om binnen tien weken hun zienswijze kenbaar te maken aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH, zoals vereist door de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de financiële situatie en de noodzaak van de zienswijze. Het bevat echter geen diepgaande analyse van alternatieven of risico's, hoewel het college aangeeft geen alternatieven te hebben overwogen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de begrotingswijziging. Dit is een formele stap in de besluitvorming, waarbij de raad zijn goedkeuring of bezwaren kenbaar kan maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde begrotingswijziging en de financiële strategie van de Werkorganisatie BUCH. Dit omvat het beoordelen van de impact van de coronacrisis en de voorgestelde ombuigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien de raad binnen tien weken een zienswijze moet geven. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat de toekomstige kosten van de coronacrisis nog onzeker zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeven op de begrotingswijziging 2020 van de Werkorganisatie BUCH.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd beschreven, met een voordelig saldo van €31.000 voor 2020. Er zijn echter extra kosten door de coronacrisis en toekomstige tekorten in de jaren 2021-2024. De dekking van deze kosten wordt niet volledig uitgewerkt, maar er wordt aangegeven dat aanvullende budgetten nodig zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Zienswijze Begrotingswijziging 2020 Voortgangsrapportage Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen 2019 (FUGR) Coronacrisis Ombuigingen Persoonlijk budget InvesteringenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5. Voorstel betreft de verordening bedrijveninvesteringszone Egmond aan Zee 2021 tm 2025 vast te stellen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in Egmond aan Zee voor de periode 2021-2025. De ondernemersvereniging Egmond Actief wil hiermee de samenwerking onder lokale ondernemers versterken. De BIZ zou per 1 januari 2021 moeten starten, mits de gemeenteraad de benodigde verordening tijdig vaststelt. Na deze vaststelling volgt een draagvlakmeting onder de belastingplichtige ondernemers, waarbij minimaal de helft moet stemmen en twee derde voor de BIZ moet zijn. De BIZ houdt in dat ondernemers gezamenlijk investeren in hun bedrijfsomgeving, gefinancierd door een BIZ-bijdrage die de gemeente int en als subsidie aan de BIZ-vereniging uitkeert. De voorgestelde jaarlijkse bijdrage is € 325, en de BIZ zou ongeveer 150 onroerende zaken omvatten. Als er onvoldoende draagvlak is, gaat de BIZ niet door. De gemeente heeft al een uitvoeringsovereenkomst met de BIZ-vereniging gesloten.
Agendapunt 6. Voorstel betreft ten behoeve van de voorbereiding voor het participatiebeleid een bedrag beschikbaar te stellen van € 100.000,- en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om € 100.000,- vrij te maken voor de uitvoering van het participatiebeleid van de gemeente. Dit beleid is in samenwerking met inwoners, ambtenaren, bestuurders, wijkverenigingen en ondernemers opgesteld. Het bedrag is nodig om de capaciteit te vergroten voor de uitvoering van het beleid in 2021. Het participatiebeleid moet voldoen aan wettelijke kaders, zoals de Gemeentewet en de Omgevingswet, die voorschrijven dat de gemeente voor 2022 een participatiebeleid moet hebben. Het niet vrijmaken van het budget kan leiden tot risico's zoals het niet voldoen aan wettelijke eisen en het niet verbeteren van de bestuurscultuur. Het participatiebeleid is mede ontwikkeld door middel van enquêtes, co-creatiesessies en interviews met diverse betrokken partijen. Het beleid en de uitvoering ervan zullen worden geëvalueerd. De BUCH-gemeenten (Uitgeest, Castricum en Heiloo) worden uitgenodigd om zich bij het beleid aan te sluiten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Begrotingswijziging: budget voor de uitvoering van het participatiebeleid gemeente Bergen NH." Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om een bedrag van € 100.000 vrij te maken voor de uitvoering van het participatiebeleid in Bergen NH. Dit beleid is in samenwerking met inwoners, ambtenaren, bestuurders, wijkverenigingen en ondernemers opgesteld. Het bedrag is bedoeld om de benodigde capaciteit voor de uitvoering van het beleid te waarborgen. Het participatiebeleid moet voldoen aan wettelijke kaders, waaronder de Omgevingswet, die vereist dat gemeenten voor 2022 een participatiebeleid hebben vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het gevraagde budget. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak van het budget en de risico's als het niet wordt toegekend. Er zijn echter geen gedetailleerde plannen of specificaties over hoe het budget precies zal worden besteed.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van het gevraagde budget van € 100.000 voor de uitvoering van het participatiebeleid. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze het participatiebeleid voldoende belangrijk vinden om het gevraagde budget toe te kennen. Dit omvat ook een afweging van de prioriteit van participatie ten opzichte van andere gemeentelijke uitgaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het gevraagde bedrag en de beoogde uitvoering van het participatiebeleid. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten en de exacte resultaten die met het budget worden beoogd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze de begrotingswijziging goedkeuren en het bedrag van € 100.000 beschikbaar stellen voor de uitvoering van het participatiebeleid.
Participatie:
Het voorstel zelf betreft geen participatie, maar het achterliggende participatiebeleid is in co-creatie met verschillende belanghebbenden tot stand gekomen. Er zijn enquêtes, co-creatiesessies en interviews uitgevoerd om input te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een bedrag van € 100.000 ten laste van het begrotingssaldo. Er is geen specifieke dekking aangegeven, behalve dat het ten laste van het begrotingssaldo komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebeleid Begrotingswijziging Budget Uitvoering Beleid Omgevingswet Co-creatie Inwoners Capaciteit VertrouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7. Voorstel betreft het vaststellen van diverse belastingverordeningen 2021
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen voor de vaststelling van de belastingverordeningen voor 2021. Het voorstel omvat diverse belastingcategorieën, zoals afvalstoffenheffing, toeristenbelasting en onroerende-zaakbelastingen (OZB). De meeste tarieven worden verhoogd met een inflatiecorrectie van 2%, hoewel sommige tarieven, zoals de afvalstoffenheffing, met een hoger percentage stijgen om kostendekkend te blijven. De OZB-tarieven zijn nog niet definitief vastgesteld, omdat de marktbewegingen nog niet volledig bekend zijn. De raad heeft de bevoegdheid om de tarieven aan te passen, maar sommige tarieven zijn gebonden aan wettelijke maxima. Het voorstel benadrukt het belang van kostendekkendheid en de noodzaak om de verordeningen vóór 1 januari 2021 bekend te maken, zodat de heffing kan ingaan. Er zijn geen alternatieven overwogen en de belastingheffing wordt als een lokale aangelegenheid beschouwd. De verordeningen worden na goedkeuring gepubliceerd op officiële websites.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Belastingverordeningen Bergen 2021
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen Bergen 2021". Het raadsvoorstel stelt voor om de belastingverordeningen voor 2021 vast te stellen, inclusief een inflatiecorrectie van 2% voor de meeste tarieven. Er zijn uitzonderingen, zoals de afvalstoffenheffing die met 6% stijgt om kostendekkend te blijven. De verordeningen zijn aangepast op basis van de begroting 2021 en volgen de modelverordeningen van de VNG. De tarieven voor de onroerende-zaakbelastingen (OZB) zijn nog niet vastgesteld en worden later voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is over het algemeen volledig, met gedetailleerde informatie over de verschillende belastingverordeningen en de voorgestelde tariefaanpassingen. Echter, de OZB-tarieven zijn nog niet beschikbaar, wat een belangrijk onderdeel is dat ontbreekt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de belastingverordeningen en tarieven vast te stellen. Ze kunnen ervoor kiezen om de tarieven te verhogen, verlagen, handhaven of harmoniseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de belastingtarieven, rekening houdend met de inflatiecorrectie en kostendekkendheid. Er is ook een keuze om de gemaximeerde rijkstarieven te volgen of niet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke tarieven voor de OZB, wat een inconsistentie vormt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven vast te stellen, met uitzondering van de OZB-tarieven die later worden voorgelegd.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in termen van de inkomsten uit gemeentelijke belastingen. De tarieven zijn aangepast om kostendekkend te zijn, vooral voor de rioolheffing en afvalstoffenheffing. Er is geen specifieke dekking voor eventuele tekorten genoemd, behalve de aanpassing van tarieven om kostendekkendheid te bereiken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Inflatiecorrectie Kostendekkendheid Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Afvalstoffenheffing Rioolheffing Leges Toeristenbelasting PrecariobelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8. Voorstel betreft het vaststellen van de mutaties uit Firap 2020 en de bijbehorende begrotingswijziging
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt tijdens de raadsvergadering op 10 december 2020 het voorstel om de Firap 2020 vast te stellen. Firap, de financiële rapportage, dient ter voorbereiding op de jaarrekening en informeert de raad over grote afwijkingen per programmaonderdeel. Deze afwijkingen worden verwerkt in een begrotingswijziging om de begroting te actualiseren en onrechtmatigheden te voorkomen. Het voorstel maakt deel uit van de door de raad vastgestelde planning- en controlcyclus. Er zijn geen alternatieven, regionale samenwerkingen, risico's, duurzaamheidsaspecten of participatie-elementen vermeld. De bijlagen bij het voorstel zijn de Firap 2020 en de begrotingswijziging 21 Firap 2020. Het voorstel is ondertekend door de burgemeester en wethouders van Bergen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Firap 2020". De Firap (Financiële rapportage) is een document dat de financiële afwijkingen per programmaonderdeel rapporteert en dient ter voorbereiding op de jaarrekening. Het doel is om de financiële gevolgen van 2020 vast te stellen en eventuele begrotingsonrechtmatigheden te voorkomen door de begroting te actualiseren. Dit gebeurt door middel van een begrotingswijziging, zodat de financiële basis voor de jaarrekening 2020 wordt gelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het vaststellen van de financiële rapportage en het voorbereiden van de jaarrekening. Er zijn geen alternatieven of risico's besproken, wat kan wijzen op een beperkte scope gericht op financiële actualisatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Firap 2020 vast te stellen en de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren. Dit is een onderdeel van hun verantwoordelijkheid binnen de Planning & Control cyclus.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes genoemd in het voorstel. De focus ligt op financiële actualisatie en het voorkomen van onrechtmatigheden, wat een technische en administratieve taak is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële rapportage en begrotingswijziging. Het is tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op het boekjaar 2020. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van alternatieven en risico's kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Firap 2020 vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijzigingen goed te keuren.
Participatie:
Er is geen informatie over participatie opgenomen in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere belanghebbenden is in dit proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. De focus ligt volledig op financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het de begroting van 2020 actualiseert. Er wordt echter geen specifieke informatie gegeven over hoe deze gevolgen worden gedekt, behalve dat ze worden verwerkt in de begrotingswijziging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Firap 2020 Financiële rapportage Begrotingswijziging Jaarrekening Afwijkingen Programmaonderdeel P&C cyclus Begroting Begrotingsonrechtmatigheden ActualiserenVerfijning van de zoekopdracht: