19-01-2023 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Voorstel betreft het plan van aanpak implementatie wijzigingen Wet GR 2022-2024 NHN vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het plan van aanpak voor de implementatie van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in de regio Noord-Holland Noord (NHN) voor de periode 2022-2024. De wijzigingen in de Wgr, die op 1 juli 2022 zijn ingegaan, beogen meer invloed voor gemeenteraden op gemeenschappelijke regelingen. De implementatie moet uiterlijk op 1 juli 2024 voltooid zijn. Het plan van aanpak, opgesteld door de Regietafel NHN, richt zich op een gezamenlijke regionale aanpak om de wetswijzigingen door te voeren. Gemeenteraden worden vanaf het begin betrokken bij het proces om hun kaderstellende rol te vervullen. De totale kosten voor de uitvoering van het plan worden geraamd op €100.000, waarvan Bergen een deel bijdraagt. Het voorstel benadrukt het belang van regionale samenwerking en voorziet in periodieke consultatie. Risico's zijn onder meer de betrokkenheid van gemeenten buiten NHN en beperkte ambtelijke capaciteit. Het plan wordt in januari 2023 ter besluitvorming voorgelegd aan alle gemeenteraden in NHN.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Plan van Aanpak implementatie wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) 2022-2024 in Noord-Holland Noord (NHN)." Het plan richt zich op de implementatie van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen, die gemeenteraden meer invloed geven op deze regelingen. Het plan van aanpak is ontwikkeld door de Regietafel NHN en omvat een gezamenlijke regionale aanpak om de wetswijzigingen te implementeren. Het doel is om de gemeenteraden vanaf het begin te betrekken, zodat zij hun kaderstellende rol goed kunnen vervullen. De implementatie moet uiterlijk 1 juli 2024 zijn afgerond.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de betrokken partijen, en de stappen die moeten worden genomen. Het bevat echter weinig details over specifieke acties of tijdlijnen binnen het implementatietraject.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende en richtinggevende rol. Ze moeten het plan van aanpak vaststellen en hun inbreng leveren via regionale raadsbijeenkomsten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de wijze van uitvoering van verplichte wijzigingen en over de keuzeopties die de wet biedt, zoals het instellen van adviescommissies en extra zienswijzeprocedures.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen genoemd, behalve de einddatum van 1 juli 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het plan van aanpak vast te stellen en hun inbreng te leveren via regionale bijeenkomsten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie beperkt is, maar dat participatie een onderwerp van discussie is binnen het traject voor elke gemeenschappelijke regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten worden geraamd op €100.000, verdeeld naar rato van inwonersaantallen. Voor Bergen betekent dit een bijdrage van €3.048 in 2023 en €1.306 in 2024, gedekt uit het budget voor regionale samenwerking. Eventuele subsidies worden in mindering gebracht op de bijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Implementatie Regietafel Noord-Holland Noord (NHN) Gemeenschappelijke regelingen Wijzigingen Plan van aanpak Regionale samenwerking Invoeringstermijn Kaderstellende besluiten ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3 Voorstel betreft het vaststellen van de gedragscode integriteit raad en college
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van nieuwe gedragscodes voor integriteit voor volksvertegenwoordigers, de burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen, evenals procesafspraken voor de handhaving van integriteit. Deze gedragscodes vervangen de verouderde versies uit 2005 en 2007 en zijn bedoeld om gemeenschappelijke waarden en normen te benoemen die de basis vormen voor de omgang tussen inwoners, de raad en het college. De gedragscodes behandelen onderwerpen zoals belangenverstrengeling, nevenfuncties, en het aannemen van geschenken. De procesafspraken beschrijven hoe te handelen bij vermoedens van integriteitsschendingen. De gedragscodes zijn gebaseerd op VNG-modellen en de procesafspraken zijn geïnspireerd door die van de gemeente Eindhoven. Er zijn geen financiële of andere risico's verbonden aan het voorstel. Na goedkeuring door de raad worden de documenten gepubliceerd op overheid.nl.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Gedragscode integriteit volksvertegenwoordigers, burgemeester en wethouders en procesafspraken handhaving integriteit". Het voorstel beoogt de actualisatie van de verouderde gedragscodes voor raadsleden, commissieleden, wethouders en de burgemeester van de gemeente Bergen. Het stelt nieuwe gedragscodes vast voor volksvertegenwoordigers en het college, evenals procesafspraken voor de handhaving van integriteit. Deze codes en afspraken zijn bedoeld om de integriteit binnen het gemeentebestuur te waarborgen en het vertrouwen van de inwoners in het openbaar bestuur te vergroten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het zowel de gedragscodes als de procesafspraken omvat. Het biedt een duidelijke structuur voor de handhaving van integriteit en is gebaseerd op bestaande modellen van de VNG en de gemeente Eindhoven.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde gedragscodes en procesafspraken vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de gedragscodes en procesafspraken. De raad moet beslissen of de voorgestelde codes en afspraken adequaat zijn voor het waarborgen van integriteit binnen het gemeentebestuur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vaststelling van gedragscodes en procesafspraken. Het is echter minder specifiek over hoe de naleving en effectiviteit van deze codes worden geëvalueerd. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gedragscodes en procesafspraken vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Participatie van burgers of andere belanghebbenden wordt niet genoemd in het voorstel. Het lijkt een intern gerichte maatregel zonder directe participatie van externe partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Het voorstel vereist geen extra financiële middelen.
In conclusie, het voorstel is gericht op het verbeteren van de integriteit binnen het gemeentebestuur door middel van geactualiseerde gedragscodes en procesafspraken. Het is een intern gerichte maatregel zonder financiële implicaties of directe betrokkenheid van externe partijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gedragscode integriteit Integriteitsschendingen Procesafspraken Volksvertegenwoordigers Burgemeester en wethouders Gemeentebestuur Vertrouwen Belangenverstrengeling Nevenfuncties Intimidatie en bedreigingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4 Voorstel betreft het vaststellen van het protocol veilig werken politieke ambtsdragers
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het "Protocol veilig werken politieke ambtsdragers gemeente Bergen 2023". Dit protocol is bedoeld om agressie en geweld tegen politieke ambtsdragers, zoals raadsleden en collegeleden, te adresseren en te voorkomen. Het document legt vast hoe de gemeente omgaat met dergelijke situaties en welke stappen moeten worden ondernomen. Het protocol benadrukt dat agressie en geweld tegen politieke ambtsdragers onacceptabel zijn en nooit worden getolereerd. Het college ondersteunt het protocol en ziet het als een belangrijk signaal naar de samenleving. Het protocol is bedoeld om BUCH-breed te worden vastgesteld, met ruimte voor lokale aanpassingen. Er zijn geen financiële verplichtingen verbonden aan de vaststelling van het protocol, en het treedt onmiddellijk in werking na goedkeuring.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Protocol veilig werken politieke ambtsdragers 2023" van de gemeente Bergen. Dit protocol stelt dat agressie en geweld tegen politieke ambtsdragers onacceptabel zijn en niet worden getolereerd. Het biedt richtlijnen voor hoe om te gaan met dergelijke situaties en wijst op de beschikbare ondersteuning voor de betrokkenen. Het protocol benadrukt dat het een collectieve verantwoordelijkheid is om een veilig werkklimaat te waarborgen en geeft een duidelijk signaal aan de samenleving dat geweld tegen politieke ambtsdragers niet wordt geaccepteerd.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, doelstellingen en de werking van het protocol beschrijft. Het biedt een helder kader voor de aanpak van agressie en geweld tegen politieke ambtsdragers.
Rol van de Raad:
De raad heeft de autonome bevoegdheid om het protocol vast te stellen, te wijzigen of af te wijzen. De raad speelt een cruciale rol in het formaliseren van het protocol en het uitdragen van het signaal dat agressie en geweld niet worden getolereerd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het protocol in de voorgestelde vorm willen vaststellen of dat er aanpassingen nodig zijn. Er moet ook worden overwogen hoe het protocol in de praktijk wordt gehandhaafd en welke lokale accenten eventueel toegevoegd moeten worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het direct na vaststelling van kracht wordt. Het is echter minder meetbaar en realistisch in termen van concrete resultaten of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het protocol willen vaststellen zoals voorgesteld, eventueel met wijzigingen, of dat zij het voorstel afwijzen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere stakeholders in de totstandkoming van het protocol, aangezien het een intern gericht document betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op de veiligheid van politieke ambtsdragers.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële verplichtingen of gevolgen, wat betekent dat er geen dekking nodig is voor de uitvoering ervan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Protocol veilig werken Politieke ambtsdragers Agressie en geweld Veilig klimaat Gemeente Signaalwerking BUCH Risico’s Procedure SamenlevingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Voorstel betreft het vaststellen van het integraal beleidskader sociaal domein 2023 -2026
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het integraal beleidskader Sociaal Domein 2023-2026, getiteld "Iedereen doet mee!". Het nieuwe beleidskader richt zich op het versterken van de sociale basis en het bieden van kwalitatief hoogwaardige ondersteuning aan inwoners. Het doel is om inwoners eerder te ondersteunen in het behouden van hun eigen regie, wat zelfredzaamheid bevordert, persoonlijk leed voorkomt, escalatie tegengaat en zorgkosten verlaagt. Het beleidskader is opgebouwd rond vier pijlers: aansluiten bij de leefwereld van inwoners, preventief werken, eenvoudig organiseren en duidelijke keuzes maken. Het kader is bedoeld om een transformatieproces te ondersteunen dat veranderingen vraagt in gedrag en samenwerking tussen inwoners, maatschappelijke organisaties en de gemeente. Het beleidskader is regionaal afgestemd met de BUCH-gemeenten en biedt ruimte voor lokaal maatwerk via gebiedsplannen. Het voorstel benadrukt het belang van data- en opgavegestuurd werken om meer zicht en grip te krijgen op de opgaven en kosten. Het beleidskader heeft een doorlooptijd van vier jaar en is leidend voor de uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. De uitvoering van de participatiewet en andere wetten is gedelegeerd aan de werkorganisatie Zaffier. Het voorstel is besproken met de Adviesraad Sociaal Domein en maatschappelijke partners, die hun input hebben geleverd. Het beleidskader treedt per 1 januari 2023 in werking, waarna beleidsregels en verordeningen worden aangepast.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Integraal beleidskader Sociaal Domein 2023 - 2026: 'Iedereen doet mee!'". Het beleidskader richt zich op het versterken van de sociale basis en het bieden van kwalitatief hoogwaardige ondersteuning binnen het sociaal domein. Het doel is om inwoners eerder te ondersteunen in het behouden van hun eigen regie, wat zelfredzaamheid bevordert, persoonlijk leed voorkomt, escalatie tegengaat en zorgkosten beheersbaar maakt. Het beleidskader is gebaseerd op vier pijlers: aansluiten bij de leefwereld, preventief werken, eenvoudig organiseren en duidelijke keuzes maken. Het kader is bedoeld om de kwaliteit en betaalbaarheid van hulp en ondersteuning te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele opmerkingen over het hoge abstractieniveau en het ontbreken van een evaluatie van het vorige beleidskader. Deze punten zijn deels aangepakt door een toelichting en terugblik op eerdere ontwikkelingen toe te voegen.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het beleidskader en het bepalen van de beleidsmatige en financiële grenzen voor de uitvoering door Zaffier. De raad houdt toezicht op de uitvoering en kan jaarlijks het ambitieniveau van de uitvoering bepalen.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten binnen het sociaal domein, de mate van preventie en zelfredzaamheid die nagestreefd wordt, en de financiële middelen die beschikbaar worden gesteld.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, gezien het abstractieniveau. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, wat het moeilijk maakt om de voortgang te evalueren.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het integraal beleidskader vast te stellen en de bijbehorende verordeningen en beleidsregels aan te passen.
Participatie:
Er is participatie geweest met de Adviesraad Sociaal Domein en maatschappelijke partners. Er zijn bijeenkomsten georganiseerd om input te verzamelen, en er is een advies uitgebracht door de adviesraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel maakt een onderscheid tussen inhoud en financiën. Er zijn budgetten aangevraagd voor de jaren 2023-2026, maar het voorstel blijft op een abstract niveau, waardoor specifieke financiële gevolgen en dekkingsplannen niet duidelijk zijn. Jaarlijks worden gebiedsplannen opgesteld die richting geven aan de inzet van middelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal beleidskader Sociaal Domein Iedereen doet mee Zelfredzaamheid Preventie Sociale basis Passende ondersteuning Transformatieproces Opgavegestuurd werken GebiedsplannenVerfijning van de zoekopdracht: