27-02-2025 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1 Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:01:01 - 00:01:07 - 00:01:44 - 00:02:16 - 00:02:41 - 00:02:51 - 00:03:03 - 00:03:54 - 00:03:58 - 00:04:17 - 00:04:24 - 00:04:28 - 00:04:48 - 00:04:48 - 00:04:50 - 00:04:50 - 00:04:51 - 00:05:02 - 00:05:04 - 00:05:05 - 00:05:13 - 00:05:14 - 00:05:25 - 00:05:25 - 00:05:27 - 00:05:40 - 00:05:43 - 00:05:50 - 00:06:10 - 00:06:13 - 00:06:25 - 00:06:26 - 00:06:27 - 00:06:28 - 00:06:42 - 00:06:44 - 00:06:51 - 00:06:52 - 00:06:53 - 00:07:23 - 00:07:34 - 00:07:46 - 00:07:46 - 00:07:47 - 00:07:49 - 00:07:52 - 00:07:55 - 00:07:57 - 00:07:58 - 00:08:00 - 00:08:01 - 00:08:05 - 00:08:08 - 00:08:08 - 00:08:10 - 00:08:11 - 00:08:13 - 00:08:14 - 00:08:14 - 00:08:16 - 00:08:19 - 00:08:25 - 00:08:27 - 00:08:28 - 00:08:30 - 00:08:32 - 00:08:34 - 00:08:35 - 00:08:37 - 00:08:38 - 00:08:39
Agendapunt 3 Afscheid van de heer Heusy als lid van de gemeenteraad
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:08:40 - 00:08:40 - 00:08:44 - 00:08:45 - 00:08:51 - 00:08:55 - 00:08:59 - 00:09:00 - 00:09:02 - 00:09:03 - 00:09:05 - 00:09:07 - 00:09:07 - 00:09:09 - 00:09:09 - 00:09:16 - 00:09:28 - 00:11:10 - 00:11:10 - 00:11:43 - 00:11:53 - 00:12:04 - 00:12:15 - 00:12:39 - 00:13:47 - 00:13:51 - 00:13:51 - 00:16:51 - 00:16:57 - 00:17:00
Agendapunt 4 Toelating van de heer Borst als lid van de gemeenteraad
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:25:40 - 00:26:14 - 00:27:54 - 00:28:10 - 00:28:29 - 00:28:31 - 00:29:07 - 00:29:20 - 00:29:26 - 00:29:44 - 00:29:45 - 00:30:07 - 00:30:08 - 00:30:14 - 00:30:18 - 00:31:21 - 00:31:22 - 00:32:13 - 00:32:25 - 00:33:25 - 00:33:30 - 00:33:40 - 00:33:42 - 00:33:43 - 00:33:44 - 00:34:03 - 00:34:09 - 00:34:24 - 00:34:31 - 00:34:32 - 00:34:34 - 00:34:47 - 00:34:49 - 00:35:25
Agendapunt 6 Primus
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Toezeggingenlijst en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7.2 Vaststellen afdoeningsadviezen lijst ingekomen stukken
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Amendement Zienswijze Kadernota 2026 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Concept begroting 2026 Scenario Bezuinigingsscenario GroenLinks PvdA Advies dagelijks bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Voorstel betreft vaststellen Analyse woonzorg gemeente Bergen
Gemeente Bergen Stelt Woonzorganalyse Vast: "Een Stap in de Juiste Richting"
De gemeenteraad van Bergen heeft op 27 februari 2025 een belangrijke stap gezet in de richting van een toekomstbestendige woonzorgvisie. Het raadsvoorstel, dat zich richt op de vaststelling van een lokale analyse van de woonzorgbehoeften, werd besproken in een drukbezochte raadsvergadering. Deze analyse vormt de basis voor de ontwikkeling van een visie die aansluit bij de nieuwe wetgeving en de behoeften van aandachtsgroepen en ouderen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, dat op 27 februari 2025 wordt besproken, richt zich op de vaststelling van een lokale analyse van de woonzorgbehoeften. Deze analyse dient als basis voor de ontwikkeling van een woonzorgvisie, die wettelijk verplicht wordt door de wet 'Versterking regie volkshuisvesting', welke naar verwachting in 2026 in werking treedt. De woonzorgvisie moet in lijn zijn met het Integraal beleidskader Sociaal Domein en richt zich op het bieden van passende huisvesting en zorg aan aandachtsgroepen en ouderen. De analyse benadrukt de behoefte aan betaalbare sociale huurwoningen voor diverse groepen, zoals ouderen, mensen met beperkingen, en uitstromers uit zorginstellingen. Er is ook aandacht voor regionale samenwerking en de noodzaak van verder onderzoek naar de woonzorgbehoeften. De gemeente Bergen werkt samen met andere gemeenten in de regio Alkmaar om een gezamenlijke visie te ontwikkelen. De woonzorgvisie wordt naar verwachting eind 2025 aan de gemeenteraad voorgelegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Analyse Woonzorg Gemeente Bergen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Analyse woonzorg gemeente Bergen". Het voorstel betreft de vaststelling van een lokale analyse van de woonzorgbehoeften in de gemeente Bergen. Deze analyse dient als basis voor de ontwikkeling van een woonzorgvisie, die in lijn moet zijn met het Integraal beleidskader Sociaal Domein. De woonzorgvisie is noodzakelijk vanwege de verwachte inwerkingtreding van de wet 'Versterking regie volkshuisvesting' in 2026. Het document identificeert de behoeften van verschillende aandachtsgroepen en ouderen, en vormt de basis voor afspraken met woningcorporaties en zorgaanbieders.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de huidige onzekerheden rondom de wetgeving. Het biedt een gedetailleerde analyse van de woonzorgbehoeften en schetst de stappen die nodig zijn om tot een woonzorgvisie te komen. Echter, er is nog nader onderzoek nodig om een compleet beeld te krijgen van de woonzorgopgave.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de lokale analyse en het begeleiden van het proces naar een woonzorgvisie. De raad moet ook besluiten over de verdere stappen en eventuele regionale samenwerking.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over prioriteiten binnen de woonzorgvisie, zoals welke aandachtsgroepen voorrang krijgen en hoe de samenwerking met regionale partners wordt vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de afhankelijkheid van toekomstige wetgeving en nader onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren kan de uitvoering bemoeilijken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de lokale analyse woonzorg vast te stellen en de verdere stappen richting een woonzorgvisie goed te keuren.
Participatie:
Er is minimale participatie geweest bij het opstellen van de analyse, maar er is wel input gevraagd van relevante maatschappelijke partners. Voor de woonzorgvisie is een bredere participatie met stakeholders gepland.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt, aangezien het benodigde budget en personele capaciteit binnen de bestaande begroting beschikbaar zijn. Er zijn echter nog geen formele opdrachten gegeven voor het regionale onderzoek, wat toekomstige kosten met zich mee kan brengen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonzorgvisie Woonzorgvraag Aandachtsgroepen Versterking regie volkshuisvesting Sociale huurwoning Integraal beleidskader Sociaal Domein Regionale samenwerking Ouderenhuisvesting Nationale Woon- en Bouwagenda ParticipatiebeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9.1 Vuilverbrandingsinstallatie (VVI)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft de kadernota 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Vuilverbrandingsinstallatie (GR VVI) Alkmaar e.o. Het college stelt voor om geen zienswijze af te geven op deze kadernota. De reden hiervoor is dat de GR VVI geen eigen organisatie heeft met bijbehorende lasten, waardoor er geen beleidsmatige keuzes zijn die invloed hebben op de geldstromen. De kadernota is opgesteld volgens een format dat door de regietafel Noord-Holland Noord is aangeleverd en bevat geen beleidsmatige ontwikkelingen die het financiële perspectief veranderen. Er zijn bezuinigingsscenario's opgenomen, maar deze zijn niet van toepassing op de GR VVI vanwege de beperkte omvang en taken. De zienswijze is regionaal afgestemd binnen de Regio Alkmaar. Na besluitvorming wordt het raadsbesluit aan het dagelijks bestuur van de GR VVI Alkmaar e.o. gestuurd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Zienswijze kadernota 2026 GR VVI Alkmaar e.o.
Samenvatting: Het voorstel betreft het afzien van een zienswijze op de kadernota 2026 van de GR Vuilverbrandingsinstallatie (VVI) Alkmaar e.o. De kadernota dient als basis voor de begroting van 2026 en bevat beleids- en financiële kaders. Vanwege de beperkte omvang en het ontbreken van een eigen ambtelijke organisatie bij de GR VVI, zijn er geen beleidsmatige keuzes die invloed hebben op de geldstromen. De gemeente Bergen maakt een integrale afweging van de gemeentefinanciën voor 2026, wat later invloed kan hebben op de zienswijze op de begroting van de VVI.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de redenen uiteenzet waarom er geen zienswijze wordt afgegeven. Het biedt inzicht in de financiële en beleidsmatige context van de GR VVI.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het besluit om geen zienswijze af te geven. De raad speelt een rol in het beoordelen van de financiële en beleidsmatige kaders die door de GR VVI worden voorgesteld.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet afgeven van een zienswijze op de kadernota. Dit besluit kan implicaties hebben voor de toekomstige financiële planning en samenwerking binnen de regio.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART geformuleerd, maar het is wel duidelijk en consistent in zijn argumentatie. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om geen zienswijze af te geven op de kadernota 2026 van de GR VVI Alkmaar e.o.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een interne bestuurlijke aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een relevante ambitie van de gemeente Bergen, maar het voorstel zelf heeft geen directe duurzaamheidsimplicaties.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien de GR VVI geen eigen middelen of reserves heeft. De kosten worden doorberekend aan de deelnemende gemeenten. Het voorstel geeft aan dat er geen beleidsmatige keuzes zijn die invloed hebben op de geldstromen binnen de GR VVI.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2026 GR VVI Alkmaar e.o. Zienswijze Gemeenschappelijke Regelingen Bezuinigingen Regietafel Noord-Holland Noord Financiële Uitgangspunten Informatievoorziening Gemeentefinanciën Regio AlkmaarVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.2 Cocensus
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een zienswijze op de kadernota 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus, die als basis dient voor de begroting van 2026. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders, en de mogelijkheid voor gemeenten om hun zienswijze te geven. Vanwege bezuinigingen op het gemeentefonds is aan de GR's gevraagd om bezuinigingsscenario's op te nemen. Cocensus, een uitvoeringsorganisatie voor lokale heffingen, kan echter niet zelfstandig bezuinigingen doorvoeren, maar onderzoekt wel efficiëntieverbeteringen. De voorgestelde zienswijze vraagt om de raad op de hoogte te houden van besparingsmogelijkheden door harmonisatie van belastingen. Cocensus heeft een lagere indexering toegepast dan voorgesteld door de Regietafel, wat resulteert in een lagere bijdrageverhoging voor de gemeente Bergen. Risico's zoals krapte op de arbeidsmarkt en informatiebeveiliging worden benoemd. De kadernota leidt tot een verhoging van de bijdrage van Bergen met €29.000 in 2026.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2026 van de GR Cocensus
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2026 van de GR Cocensus". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad om een zienswijze af te geven op de kadernota 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. De kadernota dient als basis voor de begroting van 2026 en bevat beleidsmatige en financiële kaders. Vanwege bezuinigingen op het gemeentefonds is Cocensus gevraagd om scenario’s voor bezuinigingen te onderzoeken. Het voorstel benadrukt de noodzaak van harmonisatie van belastingheffingen als mogelijke besparingsmaatregel en vraagt de raad om op de hoogte te blijven van de uitkomsten van deze onderzoeken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de financiële implicaties en de voorgestelde zienswijze. Er zijn echter geen specifieke details over de exacte besparingsmogelijkheden of concrete stappen voor harmonisatie.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR Cocensus.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en de focus op harmonisatie als besparingsmaatregel. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er verschillen zijn in de belastingverordeningen van de deelnemende gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke doelen en tijdlijnen voor de harmonisatie en besparingsonderzoeken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van harmonisatie is niet concreet onderbouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en Cocensus te informeren over dit besluit.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt tot een verhoging van de bijdrage van de gemeente Bergen met €29.000 voor 2026. Er wordt aangegeven dat de verhoging lager is dan de indexering volgens de FUGR, wat een besparing van €39.000 oplevert ten opzichte van de oorspronkelijke indexering. De financiële dekking wordt niet expliciet besproken, maar er wordt een sluitende meerjarenbegroting verwacht.
In het algemeen biedt het voorstel een gedegen basis voor besluitvorming, maar verdere specificatie van de harmonisatieplannen en financiële dekking zou de volledigheid kunnen verbeteren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2026 GR Cocensus Harmonisatie Besparingsmogelijkheden Indexering Gemeenschappelijke Regelingen Weerstandsvermogen Bezuinigingen InformatiebeveiligingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.3 Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD)
Bergen in Beweging: Politieke Veranderingen en Controversiële Besluiten
In een bewogen raadsvergadering op 27 februari 2025 stond de gemeente Bergen voor belangrijke beslissingen. Het debat over de Kadernota 2026 van de GGD Hollands Noorden en het omstreden dorpspleinproject zorgden voor verhitte discussies en emotionele momenten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor de vergadering op 27 februari 2025 betreft de zienswijze op de Kadernota 2026 van de GGD Hollands Noorden. Het voorgestelde besluit omvat drie punten: 1) kiezen voor een bezuinigingsscenario van 7% zonder maatregel 5, en de GGD verzoeken dit in de begroting 2026 te verwerken; 2) aangeven dat de behandeling van de Kadernota 2026 van de gemeente Bergen een integrale afweging van de gemeentefinanciën voor 2026 en verder inhoudt, wat invloed kan hebben op de zienswijze op de begroting van de GGD; 3) de zienswijze kenbaar maken aan het dagelijks bestuur van de GGD door het toesturen van het ondertekende raadsbesluit.
De Kadernota 2026 van de GGD Hollands Noorden dient als basis voor de begroting 2026 en biedt de mogelijkheid om te sturen op beleidsmatige en financiële uitgangspunten. Vanwege bezuinigingen op het gemeentefonds moeten scenario’s voor bezuinigingen worden opgenomen. Voor Bergen betekent dit een bezuinigingsopgave van 1,4 miljoen euro in 2026, oplopend naar 3,5 miljoen euro in 2029. De GGD heeft 22 bezuinigingsmaatregelen uitgewerkt, waarvan 15 in de scenario’s zijn opgenomen. Het voorgestelde 7% scenario bevat maatregelen met verschillende impactniveaus, waaronder een maatregel met een 'rode' impact: 10% minder inspecties kinderopvang.
Er zijn risico’s verbonden aan de bezuinigingsscenario’s, zoals verschuiving of verzwaring van taken bij netwerkpartners en gemeenten. De financiële situatie van de GGD is onder druk door het Cao-gat en de algemene reserve is ontoereikend om risico’s op te vangen. De voorgestelde bezuinigingsscenario’s vertalen zich in specifieke financiële bedragen. De zienswijze is afgestemd met de regio Alkmaar om gezamenlijk richting de GGD op te treden. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van de GGD geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2026 GGD Hollands Noorden
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2026 GGD Hollands Noorden". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de Kadernota 2026 van de GGD Hollands Noorden, waarin een bezuinigingsscenario van 7% wordt voorgesteld, exclusief maatregel 5. De gemeente Bergen maakt een integrale afweging van de gemeentefinanciën voor 2026, wat invloed kan hebben op de zienswijze op de begroting van de GGD later dat jaar. De zienswijze wordt kenbaar gemaakt aan het dagelijks bestuur van de GGD door middel van een ondertekend raadsbesluit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde informatie over de bezuinigingsscenario’s en de impact daarvan. Er zijn echter enkele technische vragen die nog beantwoord moeten worden, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de Kadernota 2026 van de GGD Hollands Noorden. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GGD.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen welk bezuinigingsscenario het meest wenselijk is, rekening houdend met de impact op de maatschappij en de gemeentelijke financiën. Er moet ook worden besloten of maatregel 5 moet worden uitgesloten van de bezuinigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de implementatie van de bezuinigingen. Er zijn enkele inconsistenties, zoals de noodzaak voor nader onderzoek naar de impact van bepaalde maatregelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze goed te keuren en deze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van gesprekken met raadsambassadeurs, maar verdere participatie met het bredere publiek lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, met name door de bezuinigingsopgave van de gemeente Bergen. Er wordt echter geen specifieke dekking voor de financiële gevolgen genoemd, behalve dat er een integrale afweging van de gemeentefinanciën zal plaatsvinden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2026 GGD Hollands Noorden Bezuinigingsscenario Gemeentefinanciën Gezondheidsbeleid Jeugdgezondheidszorg Veilig Thuis Algemene reserve Cao-gatVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:11:43 - 00:11:53 - 00:12:04 - 00:12:15 - 00:12:39 - 00:13:47 - 00:13:51 - 00:13:51 - 00:14:11 - 00:16:51 - 00:16:57 - 00:17:00 - 00:17:12 - 00:17:43 - 00:18:35 - 00:18:59 - 00:19:09 - 00:19:34 - 00:20:57 - 00:21:12 - 00:21:18 - 00:22:02 - 00:22:26 - 00:25:24 - 00:25:40 - 00:26:14 - 00:27:54 - 00:28:10 - 00:28:29 - 00:28:31 - 00:29:07 - 00:29:20 - 00:29:26 - 00:29:44 - 00:29:45 - 00:30:07 - 00:30:08 - 00:30:14 - 00:30:18 - 00:31:21 - 00:31:22 - 00:32:13 - 00:32:25 - 00:33:25 - 00:33:30 - 00:33:40 - 00:33:42 - 00:33:43 - 00:33:44 - 00:34:03 - 00:34:09 - 00:34:24 - 00:34:31 - 00:34:32 - 00:34:34 - 00:34:47 - 00:34:49 - 00:34:58 - 00:35:25 - 00:35:28 - 00:35:50 - 00:35:58 - 00:36:00 - 00:36:04 - 00:36:16 - 00:36:23 - 00:36:37 - 00:38:06 - 00:38:19 - 00:38:27 - 00:39:09 - 00:39:13 - 00:39:41 - 00:39:43 - 00:40:14 - 00:40:15 - 00:40:37 - 00:40:38 - 00:40:39 - 00:41:00 - 00:41:02 - 00:41:18 - 00:41:24
Agendapunt 9.4 Werkorganisatie BUCH
Kadernota 2026: Gemeenteraad Verdeeld over Ombuigingen BUCH
In een verhitte raadsvergadering op 27 februari 2025 werd het voorstel voor de Kadernota 2026 van de werkorganisatie BUCH besproken. Het voorstel, dat zich richt op ombuigingen in de bedrijfsvoering zonder kwaliteitsverlies, stuitte op verdeeldheid binnen de gemeenteraad.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 27 februari 2025 betreft de zienswijze op de Kadernota 2026 van de werkorganisatie BUCH. Het voorstel omvat het goedkeuren van een ombuigingspakket gericht op de bedrijfsvoering van BUCH, dat in de begroting van 2026 moet worden verwerkt. De Kadernota 2026 dient als basis voor de begroting en biedt de mogelijkheid om beleidsmatige en financiële uitgangspunten te sturen. Vanwege bezuinigingen op het gemeentefonds zijn scenario’s voor bezuinigingen opgenomen. De voorgestelde ombuigingen richten zich op de bedrijfsvoering en zijn haalbaar zonder de kwaliteit in gevaar te brengen. De besparingen worden gerealiseerd door onder andere minder voorzichtig ramen van opbrengsten, verlaging van budgetten en beperking van opleidingsmogelijkheden. Het voorstel benadrukt dat er geen extra middelen worden aangevraagd en dat de strategische koers wordt voortgezet. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en er zijn geen alternatieven overwogen. Risico’s worden als minimaal ingeschat en er zijn geen financiële of juridische risico’s verbonden aan de voorgestelde ombuigingen. De financiële effecten van de ombuigingen zijn gespecificeerd voor de gemeente Bergen. Na besluitvorming wordt het bestuur van de werkorganisatie BUCH geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2026 werkorganisatie BUCH
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2026 werkorganisatie BUCH". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de Kadernota 2026 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. Het raadsvoorstel stelt voor om in te stemmen met het ombuigingspakket 'Bedrijfsvoering werkorganisatie BUCH' en dit te verwerken in de begroting van 2026. Daarnaast wordt aangegeven dat de gemeentelijke financiën integraal worden afgewogen, wat invloed kan hebben op de zienswijze op de begroting later in het jaar. De zienswijze wordt kenbaar gemaakt aan het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de voorgestelde ombuigingen en de financiële implicaties. Echter, er is weinig informatie over de mogelijke gevolgen van de bezuinigingen op de operationele effectiviteit van de werkorganisatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de Kadernota 2026, waarmee zij invloed uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de werkorganisatie BUCH.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde ombuigingen en de strategische koers van de werkorganisatie BUCH. Dit omvat het balanceren van financiële bezuinigingen met de kwaliteit van dienstverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het specifieke bezuinigingspercentages en bedragen noemt. Echter, de impact van de bezuinigingen op de operationele prestaties is niet volledig uitgewerkt, wat een inconsistentie kan zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze op de Kadernota 2026 willen afgeven en deze kenbaar maken aan het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft de financiële gevolgen van de ombuigingen, met een besparing van €921.773 in 2026 oplopend tot €1.059.522 in 2028. De dekking van deze bezuinigingen wordt gerealiseerd door interne herzieningen van budgetten en taakstellingen binnen de werkorganisatie BUCH.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kadernota 2026 Werkorganisatie BUCH Zienswijze Ombuigingen Gemeenschappelijke Regeling Bezuinigingsscenario Strategische hoofddoelstellingen Financiële kaders Regietafel Noord-Holland Noord GemeentefinanciënVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9.5 Zaffier
Gemeente Bergen kiest voor 3% bezuiniging: "Cherry picking" in debat over Kadernota 2026
In een verhitte raadsvergadering op 27 februari 2025 heeft de gemeenteraad van Bergen besloten om het 3% bezuinigingsscenario van Zaffier te steunen. Het debat over de Kadernota 2026, die als voorbereiding dient voor de begroting van 2026, bracht verschillende meningen naar voren over de financiële toekomst van de gemeente.
Samenvatting
Het raadsvoorstel voor de vergadering op 27 februari 2025 betreft de zienswijze op de Kadernota 2026 van Zaffier. Het voorstel omvat vier beslispunten:
- Het kiezen voor het 3% bezuinigingsscenario van Zaffier.
- Het overwegen om het extra meedoen budget in te zetten voor het beleidskader minimabeleid en schuldhulpverlening 2024-2027, met financiële dekking binnen de bezuinigingsscenario’s.
- Het maken van een integrale afweging van de gemeentefinanciën voor 2026 en verder, wat invloed kan hebben op de zienswijze op de begroting voor 2026.
- Het kenbaar maken van de zienswijze aan het dagelijks bestuur van Zaffier.
De Kadernota 2026 dient als voorbereiding op de begroting voor 2026 en bevat beleids- en financiële kaders. Vanwege kortingen op het gemeentefonds moeten bezuinigingsscenario’s worden opgenomen. Zaffier voert taken uit op het gebied van re-integratie, participatie, inkomen, schuldhulpverlening, beleid & innovatie, en inburgering. De voorgestelde bezuinigingen zijn verdeeld over drie scenario’s: 3%, 5%, en 7%, waarbij het 3% scenario wordt geadviseerd. Het 7% scenario wordt ontraden vanwege de negatieve maatschappelijke en financiële impact. De zienswijze is afgestemd binnen de regio Alkmaar en er zijn risico’s verbonden aan de besparingsscenario’s, zoals verschuiving of verzwaring van taken bij netwerkpartners en gemeenten. De financiële impact van de maatregelen is geanalyseerd en de bijdrage van de gemeente Bergen aan Zaffier stijgt in 2026. De uitvoering van het voorstel omvat het informeren van het dagelijks bestuur van Zaffier over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2026 Zaffier
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2026 Zaffier". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de Kadernota 2026 van Zaffier, waarbij wordt voorgesteld om te kiezen voor het 3% bezuinigingsscenario. Daarnaast wordt overwogen om het extra meedoen budget in te zetten voor het beleidskader minimabeleid en schuldhulpverlening 2024-2027, met financiële dekking binnen de bezuinigingsscenario’s. Er wordt ook een integrale afweging van de gemeentefinanciën voor 2026 en verder voorgesteld, wat invloed kan hebben op de zienswijze op de begroting voor 2026.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een uitgebreide toelichting op de context en gevolgen van de bezuinigingsscenario’s. Er zijn echter enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke impact van de bezuinigingen op de dienstverlening van Zaffier.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de Kadernota 2026 van Zaffier, waarbij zij keuzes moeten maken over de voorgestelde bezuinigingsscenario’s en de inzet van het extra meedoen budget.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welk bezuinigingsscenario het meest wenselijk is en of het extra meedoen budget moet worden ingezet. Dit vereist een afweging tussen financiële haalbaarheid en de impact op sociale voorzieningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke en meetbare doelen zoals het 3% bezuinigingsscenario. Echter, de tijdsgebonden aspecten en specifieke verantwoordelijkheden zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de impact van de bezuinigingen kan verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemmen met de voorgestelde zienswijze, inclusief het 3% bezuinigingsscenario en de overweging om het extra meedoen budget in te zetten.
Participatie:
Er is sprake van participatie door afstemming met raadsambassadeurs en regionale samenwerking, maar de directe participatie van inwoners lijkt beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een stijging van de bijdrage van de gemeente Bergen en mogelijke besparingen door de voorgestelde scenario’s. De dekking voor het extra meedoen budget kan worden gevonden binnen de bezuinigingsscenario’s.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Kadernota 2026 Bezuinigingsscenario's Participatiewet Schuldhulpverlening Minimabeleid Gemeenschappelijke Regelingen Inburgering Collectieve Zorgverzekering Minima (CZM) Re-integratieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9.6 Omgevingsdienst NN (OD)
Gemeente Bergen eist duidelijkheid en bezuinigingen van Omgevingsdienst
De gemeente Bergen heeft een zienswijze ingediend op de Kaderbrief 2026 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De gemeente dringt aan op bezuinigingsscenario's en meer transparantie over toekomstige kosten. Tijdens het debat in de gemeenteraad werd de noodzaak van regionale samenwerking benadrukt, maar ook kritiek geuit op het huidige beleid.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft een zienswijze op de Kaderbrief 2026 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De gemeente wordt gevraagd om bezuinigingsscenario's van 3, 5 en 7% te overwegen vanwege verwachte begrotingstekorten. De OD NHN heeft echter geen bezuinigingsvoorstellen opgenomen in hun kaderbrief, wat aanleiding geeft voor de gemeente om een zienswijze in te dienen. De zienswijze vraagt ook om binnen de eigen begroting middelen te zoeken voor het 'Plan van Aanpak Robuustheid' en om meer onderbouwing voor de kosten van toekomstige ontwikkelingen en taken. De gemeente Bergen wil hiermee invloed uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de OD NHN. Het voorstel benadrukt de noodzaak van regionale samenwerking en afstemming met andere gemeenten in de regio Alkmaar. Risico's zijn onder andere hogere kosten door PM-posten en het niet voldoen aan landelijke robuustheidscriteria. De financiële gevolgen van de kaderbrief worden in de gemeentelijke begroting verwerkt.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kaderbrief 2026 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kaderbrief 2026 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de Kaderbrief 2026 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad wordt gevraagd om de OD NHN te verzoeken om bezuinigingsscenario's van 3, 5 en 7% uit te werken en de financiële gevolgen daarvan te beschrijven. Daarnaast wordt de OD NHN gevraagd om binnen de eigen begroting middelen te zoeken voor het 'Plan van Aanpak Robuustheid' en om de financiële onderbouwing van toekomstige ontwikkelingen en verhogingen in deelnemersbijdragen te verstrekken. De zienswijze moet uiterlijk 1 maart 2025 kenbaar worden gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de Kaderbrief 2026. Het biedt een uitgebreide toelichting op de voorgestelde zienswijzen en de context waarin deze zijn opgesteld. Echter, er zijn enkele punten die verder uitgewerkt moeten worden, zoals de financiële onderbouwing van de PM-posten.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de Kaderbrief 2026, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de OD NHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde bezuinigingsscenario's en de financiële onderbouwing van toekomstige ontwikkelingen steunt. Daarnaast moet de raad bepalen hoe zij omgaat met de financiële uitdagingen en de noodzaak van bezuinigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, vooral in de financiële onderbouwing van de PM-posten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen en de dekking daarvan zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze afgeven en deze kenbaar maken aan het dagelijks bestuur van de OD NHN.
Participatie:
Er is geen directe participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de OD NHN taken uitvoert die bijdragen aan duurzaamheid, energietransitie en klimaatdoelen.
Financiële gevolgen:
Het voorstel beschrijft mogelijke financiële gevolgen, zoals een nadeel in de gemeentelijke begroting door de indexatie en uitbreiding van taken. Er wordt echter niet duidelijk aangegeven hoe deze gevolgen gedekt worden, behalve dat er wordt aangedrongen op het zoeken van middelen binnen de eigen begroting en mogelijke rijksmiddelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Kaderbrief 2026 Zienswijze Bezuinigingen Plan van Aanpak Robuustheid Efficiencyonderzoek Gemeentelijke basistaken Gemeentelijke plustaken Regio Alkmaar Wet gemeenschappelijke regelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9.7 Veiligheidsregio NHN (VR)
Bergen Debatteert: Toekomst van Veiligheid en Woningbouw in de Gemeente
Tijdens de raadsvergadering van 27 februari 2025 stond de Kadernota 2026 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) centraal. De gemeente Bergen bespreekt de financiële impact en de noodzaak van samenwerking, terwijl de woningbouwplannen voor het dorpsplein de gemoederen flink bezighouden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, besproken tijdens de raadsvergadering op 27 februari 2025, betreft de Kadernota 2026 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). Het voorstel houdt in dat er geen zienswijze wordt afgegeven op de Kadernota zelf, maar wel op de voorgestelde bezuinigingsscenario's van 4%, 5% en 7%. De gemeente Bergen benadrukt dat bezuinigingen niet ten koste mogen gaan van wettelijke taken, repressieve taken en voorzieningen voor vrijwilligers. Er wordt voorgesteld om bepaalde bezuinigingsmaatregelen niet door te voeren, zoals het verlagen van vergoedingen voor vrijwilligers en het verminderen van brandweermaterieel. Daarnaast wordt geadviseerd om te onderzoeken of taken efficiënter uitgevoerd kunnen worden door samenwerking met andere organisaties. De gemeente Bergen roept VRNHN op om bij nieuwe eisen van het ministerie van Justitie en Veiligheid te blijven aandringen op bijbehorende financiële middelen. Het raadsvoorstel is afgestemd met andere gemeenten in de regio en houdt rekening met de input van raadsambassadeurs. De financiële impact van de Kadernota en de bezuinigingsscenario's wordt besproken, waarbij de gemeentelijke bijdrage in 2026 naar verwachting hoger zal zijn dan in 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2026 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord." Het voorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de Kadernota 2026 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). De gemeente ziet geen aanleiding om een zienswijze af te geven op de Kadernota zelf, maar wel op de voorgestelde bezuinigingsscenario’s van 4%, 5%, en 7%. De gemeente benadrukt dat bezuinigingen niet ten koste mogen gaan van wettelijke taken, repressieve brandweertaken, en voorzieningen voor vrijwilligers. Er wordt opgeroepen om te onderzoeken of taken efficiënter uitgevoerd kunnen worden door samenwerking met andere organisaties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de inhoudelijke als financiële aspecten van de Kadernota en de bezuinigingsscenario’s. Het biedt een uitgebreide zienswijze met duidelijke argumenten voor en tegen specifieke bezuinigingsmaatregelen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de Kadernota en de bezuinigingsscenario’s, waarmee zij invloed uitoefent op de beleidsmatige en financiële keuzes van de VRNHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen welke bezuinigingsmaatregelen acceptabel zijn, rekening houdend met de veiligheid, wettelijke verplichtingen, en de financiële situatie van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde bezuinigingspercentages en maatregelen. Echter, de haalbaarheid en tijdsgebondenheid zijn minder duidelijk, vooral gezien de afhankelijkheid van externe factoren zoals financiering door het ministerie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijze en welke bezuinigingsmaatregelen zij wel of niet steunt.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent dat de gemeentelijke bijdrage aan de VRNHN in 2026 hoger zal zijn dan in 2025, zelfs met de voorgestelde bezuinigingen. Er is geen specifieke dekking voor deze verhoging aangegeven, wat een financieel risico kan vormen voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Kadernota 2026 Bezuinigingsscenario's Gemeentefinanciën Zienswijze Brandweer Vrijwilligers Gemeenschappelijke Regelingen Ministerie van Justitie & Veiligheid CrisisbeheersingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9.8 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de Kadernota 2026 van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA). Het voorgestelde besluit is om te kiezen voor een bezuinigingsscenario van 3%, dat in de begroting van 2026 moet worden verwerkt. Dit scenario wordt als overkomelijk beschouwd, ondanks de risico's voor de bedrijfsvoering en vermindering van de dienstverlening. Hogere bezuinigingspercentages van 5% en 7% worden afgeraden vanwege de grote impact op de wettelijke taken en dienstverlening. De gemeente Bergen maakt een integrale afweging van de gemeentefinanciën voor 2026, wat invloed kan hebben op de zienswijze op de begroting van het RHCA later in het jaar. De zienswijze wordt kenbaar gemaakt aan het dagelijks bestuur van het RHCA door het toesturen van het ondertekende raadsbesluit.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2026 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2026 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)." Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de Kadernota 2026 van het RHCA. Het voorstel adviseert te kiezen voor een bezuinigingsscenario van 3%, wat leidt tot een besparing van €103.000. Dit scenario wordt als overkomelijk beschouwd, ondanks de risico's voor de bedrijfsvoering en vermindering van dienstverlening. Hogere bezuinigingspercentages zouden leiden tot grotere risico's en het niet kunnen uitvoeren van wettelijke taken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het biedt een uitgebreide analyse van de mogelijke bezuinigingsscenario's en de gevolgen daarvan voor het RHCA. De financiële implicaties en risico's zijn duidelijk uiteengezet.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de Kadernota 2026 van het RHCA. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de begroting.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen welk bezuinigingsscenario het meest verantwoord is. De keuze ligt tussen een besparing van 3%, 5%, of 7%, waarbij het advies is om voor 3% te kiezen vanwege de beperkte negatieve gevolgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de politieke keuzes en de uiteindelijke uitvoering door het RHCA. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde zienswijze, die een bezuiniging van 3% aanbeveelt, goed te keuren en deze aan het dagelijks bestuur van het RHCA kenbaar te maken.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel, hoewel er een investering wordt genoemd die leidt tot een besparing op energielasten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een besparing van €103.000 bij een bezuiniging van 3%. De financiële situatie van het RHCA is op orde, en er zijn geen directe financiële consequenties voor de gemeente, anders dan de toepassing van de indexatiecijfers.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Kadernota 2026 Bezuinigingsscenario's Gemeenschappelijke Regelingen Wettelijke taken Dienstverlening Personeelskosten Huisvestingskosten Digitalisering EnergielastenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Voorstel betreft het afgeven van de definitieve VVGB’s voor het L- en Pleingebouw & het besluit tot onttrekking openbare weggedeelten – Dorpsplein Bergen centrum
Bergen verdeeld over herontwikkeling Dorpsplein: "Een zwanenzang voor het dorp"
De gemeenteraad van Bergen heeft na een lang en emotioneel debat besloten om de omstreden herontwikkeling van het Dorpsplein door te zetten. Het plan, dat de bouw van het L-gebouw en het Pleingebouw omvat, kreeg elf stemmen voor en tien tegen. De discussie over de toekomst van het plein verdeelt de gemeenschap al jaren en lijkt voorlopig nog niet voorbij.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herontwikkeling van het Dorpsplein in Bergen, met de bouw van het L-gebouw en het Pleingebouw. Beide gebouwen hebben afzonderlijke omgevingsvergunningen aangevraagd om af te wijken van het bestemmingsplan. Het L-gebouw omvat 20 appartementen, commerciële ruimten, horeca en een parkeergarage, terwijl het Pleingebouw 9 appartementen en horeca omvat. De Raad van State heeft eerder de vergunningen geschorst omdat er geen Verklaring Van Geen Bedenkingen (VVGB) was afgegeven. Nu wordt voorgesteld om deze VVGB's alsnog af te geven en de openbare weggedeelten te onttrekken, onder voorwaarden dat beide gebouwen gerealiseerd moeten worden voordat ze in gebruik genomen kunnen worden. Er zijn 689 zienswijzen ingediend, waarvan de meeste identiek zijn. De zienswijzen hebben geleid tot aanpassingen in de besluiten, zoals het moment van onttrekking van de weggedeelten. Het voorstel benadrukt het belang van een goede ruimtelijke ordening en de noodzaak van sociale woningbouw. Er zijn juridische en financiële risico's verbonden aan het niet verlenen van de VVGB's, waaronder mogelijke vertragingen en kosten. Het voorstel is om de VVGB's af te geven en de weggedeelten aan de openbaarheid te onttrekken, zodat de vervangende omgevingsvergunningen verleend kunnen worden.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Bestemmingsplan Hofstede Bot Bouw Initiatief Nieuwbouw Voorlopige voorziening Wro (Wet ruimtelijke ordening) Crisis- en herstelwet Parkeergarage Ruimtelijke ordeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het afgeven van de definitieve Verklaringen Van Geen Bedenkingen (VVGB’s) voor het L- en Pleingebouw en het besluit tot onttrekking van openbare weggedeelten in het Dorpsplein Bergen centrum. Het project omvat de bouw van 29 woningen, horeca en commerciële ruimtes, met een focus op sociale woningbouw en vergroening van de gebouwen. De Raad van State had eerder de omgevingsvergunningen geschorst wegens procedurele fouten. Het voorstel beoogt deze fouten te herstellen en de benodigde vergunningen te verkrijgen om de bouwplannen voort te zetten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de juridische als de ruimtelijke aspecten van het project. Het bevat een uitgebreide toelichting op de zienswijzen en de aanpassingen die daarop zijn gedaan. De volledigheid is goed, hoewel de financiële dekking van de plannen niet volledig wordt uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet besluiten over het afgeven van de VVGB’s en het onttrekken van de weggedeelten aan de openbaarheid. Dit is cruciaal voor het voortzetten van de bouwplannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de VVGB’s afgeven, wat de voortgang van het project mogelijk maakt, of deze weigeren op basis van inhoudelijke en ruimtelijke gronden. Dit heeft invloed op de beschikbaarheid van sociale woningen en de ontwikkeling van het dorpscentrum.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële uitvoerbaarheid kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de VVGB’s al dan niet af te geven en de weggedeelten aan de openbaarheid te onttrekken.
Participatie:
Er is participatie geweest bij het opstellen van de richtinggevende documenten. Er zijn veel zienswijzen ingediend, wat wijst op betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant; de gebouwen worden gasloos en met vergroende daken en gevels gerealiseerd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn aanzienlijk, met reeds gemaakte kosten van 781.000 euro. De dekking van deze kosten en de financiële haalbaarheid bij het niet doorgaan van het Pleingebouw zijn niet volledig uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunningen L-gebouw Pleingebouw Dorpsplein Sociale woningbouw Zienswijzen Bestemmingsplan Parkeergarage Nieuwbouw Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:36:37 - 00:37:46 - 00:38:06 - 00:38:19 - 00:38:27 - 00:39:09 - 00:39:13 - 00:39:41 - 00:39:43 - 00:40:14 - 00:40:15 - 00:40:37 - 00:40:38 - 00:40:39 - 00:41:00 - 00:41:02 - 00:41:18 - 00:41:24 - 00:43:02 - 00:43:26 - 00:44:06 - 00:44:16 - 00:44:18 - 00:44:19 - 00:44:20 - 00:44:24 - 00:44:40 - 00:44:42 - 00:44:42 - 00:44:51 - 00:46:06 - 00:46:07 - 00:46:56 - 00:46:57 - 00:47:12 - 00:47:18 - 00:48:45 - 00:49:00 - 00:49:09 - 00:49:26 - 00:49:27 - 00:51:11 - 00:51:16 - 00:51:27 - 00:51:27 - 00:51:32 - 00:51:35 - 00:51:45 - 00:51:53 - 00:52:04 - 00:52:38 - 00:54:35 - 00:54:41 - 00:54:46 - 00:54:48 - 00:54:49 - 00:54:51 - 00:54:57 - 00:55:06 - 00:55:35 - 00:56:14 - 00:56:21 - 00:56:41 - 00:56:52 - 00:58:57 - 00:59:17 - 00:59:40 - 01:00:06 - 01:00:40 - 01:00:43 - 01:01:41 - 01:02:26 - 01:02:36 - 01:02:37 - 01:02:49 - 01:02:50 - 01:03:02 - 01:05:47 - 01:05:49 - 01:06:51 - 01:07:10 - 01:07:33 - 01:08:02 - 01:08:22 - 01:08:33 - 01:08:34 - 01:09:23 - 01:09:25 - 01:09:44 - 01:09:54 - 01:10:33 - 01:10:40 - 01:10:50 - 01:10:50 - 01:10:55 - 01:11:26 - 01:11:28 - 01:11:31 - 01:11:40 - 01:11:44 - 01:11:57 - 01:11:58 - 01:12:01 - 01:12:29 - 01:12:31 - 01:12:33 - 01:12:36 - 01:12:58 - 01:12:58 - 01:12:58 - 01:12:59 - 01:13:00 - 01:13:05 - 01:13:05 - 01:13:08 - 01:14:00 - 01:14:01 - 01:14:52 - 01:14:55 - 01:14:58 - 01:15:36 - 01:15:38 - 01:16:12 - 01:16:16 - 01:16:25 - 01:17:23 - 01:17:24 - 01:17:28 - 01:17:31 - 01:18:00 - 01:18:03 - 01:18:14 - 01:18:30 - 01:18:33 - 01:18:54 - 01:18:54 - 01:18:55 - 01:18:56 - 01:19:04 - 01:19:05 - 01:19:27 - 01:19:28 - 01:19:32 - 01:19:32 - 01:19:34 - 01:19:53 - 01:19:55 - 01:20:32 - 01:20:33 - 01:20:41 - 01:20:42 - 01:20:44 - 01:21:07 - 01:21:22 - 01:21:22 - 01:21:24 - 01:21:26 - 01:21:27 - 01:21:34 - 01:21:44 - 01:21:47 - 01:22:31 - 01:28:08 - 01:28:12 - 01:29:23 - 01:29:25 - 01:29:48 - 01:29:49 - 01:30:18 - 01:30:20 - 01:30:21 - 01:30:22 - 01:30:33 - 01:30:58 - 01:38:09 - 01:38:24
Agendapunt 11 VAN DE AGENDA GEHAALD Voorstel betreft vaststellen van de Woonvisie gemeente Bergen NH 2025-2030
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de nieuwe Woonvisie voor de gemeente Bergen NH voor de periode 2025-2030. De huidige woonvisie, die loopt van 2015-2020, wordt ingetrokken. De nieuwe woonvisie is ontwikkeld na een intensief traject dat begon met een startnotitie in april 2023. De visie speelt in op de veranderde woningmarkt, waar de vraag naar woningen het aanbod overstijgt, en op nieuwe wet- en regelgeving. Er is samengewerkt met een begeleidingsgroep bestaande uit inwoners en samenwerkingspartners zoals Kennemer Wonen. Ook is er een enquête gehouden onder de inwoners. De woonvisie behandelt onderwerpen als betaalbaarheid, doorstroming, duurzaamheid en lokale voorrang. Het college stelt in 2025 een uitvoeringsprogramma vast om de acties uit de woonvisie te realiseren. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan het opstellen van de woonvisie. De raad wordt betrokken bij de verdere uitwerking en uitvoering van de plannen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Woonvisie gemeente Bergen NH 2025 - 2030". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe woonvisie voor de gemeente Bergen, die de oude visie voor 2015-2020 vervangt. De nieuwe visie speelt in op de veranderde woningmarkt en demografische ontwikkelingen, zoals de toename van het aantal huishoudens en de behoefte aan betaalbare woningen. Het document is opgesteld in samenwerking met lokale belanghebbenden en bevat richtlijnen voor woningbouw, duurzaamheid, en sociale huur. Het doel is om de woningmarkt toegankelijker en duurzamer te maken, met specifieke aandacht voor doelgroepen en lokale behoeften.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de belangrijkste onderwerpen die in de startnotitie zijn benoemd, zoals betaalbaarheid, doorstroming, en duurzaamheid. Er is ook aandacht voor participatie en regionale samenwerking. Echter, specifieke details over de uitvoering en meetbare doelen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de woonvisie. Het raadsakkoord benadrukt dat de raad aan de voorkant wil sturen op dit onderwerp. De raad heeft richting gegeven aan de woningbouwprogrammering en moet nu besluiten over de vaststelling van de woonvisie.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten binnen de woonvisie, zoals de balans tussen verschillende woningtypen en prijsklassen, en de mate van focus op duurzaamheid en sociale huur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er concrete acties worden genoemd, ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoeringsdetails zijn beperkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de oude woonvisie in te trekken en de nieuwe woonvisie voor 2025-2030 vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie, met een begeleidingsgroep van inwoners en samenwerkingspartners, en een enquête onder de inwoners. De resultaten van deze participatie zijn meegenomen in de woonvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met een specifiek hoofdstuk gewijd aan duurzame woningbouw en ambities voor duurzaam wonen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen gemeld voor het opstellen van de woonvisie. Er is geen budget gevraagd, en de benodigde uren zijn opgenomen in de werkorganisatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonvisie Woningmarkt Woningbouwprogramma Duurzaamheid Begeleidingsgroep Participatie Wetgeving Sociale huurwoning Enquête WoningcorporatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12a Moties Vreemd
Gemeenteraad Bergen wil woningbouw versnellen: "We hebben woningen nodig, niet alleen plannen"
De gemeenteraad van Bergen heeft een motie ingediend om de realisatie van woningbouwplannen te versnellen. De woningnood in de gemeente is aanzienlijk en veel plannen blijven te lang in de pijplijn hangen. De motie roept het college op om snel duidelijkheid te geven over de status van deze plannen en te onderzoeken hoe de uitvoering kan worden versneld.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 27 februari 2025 een motie ingediend om de realisatie van woningbouwplannen te versnellen vanwege de aanzienlijke woningnood in de gemeente. De raad constateert dat veel plannen langdurig in de pijplijn zitten en dat er vaak onduidelijkheid is over de redenen waarom deze plannen niet worden uitgevoerd. De motie roept het college op om de raad snel te voorzien van een overzicht van de status van de woningbouwplannen, inclusief informatie over bestemmingsplannen, omgevingsvergunningen en oorzaken van vertraging. Daarnaast wordt het college gevraagd om te onderzoeken hoe de realisatie van deze plannen kan worden versneld, met speciale aandacht voor de mogelijkheid van een intrekkingsbeleid. De motie is ondertekend door meerdere fracties, waaronder PvdA, GroenLinks, D66, CDA, Ons Dorp, VVD, KIES Lokaal en Fractie Bruin.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningnood Woningbouwplannen Pipeline Onduidelijkheid Omgevingsvergunning Intrekkingstermijn Statusoverzicht Vertraging Realisatie IntrekkingsbeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Taskforce Asielopvang Asielzoekers Opvangcapaciteit Gemeente Bergen Participatie Beleidsopties Transparante communicatie Veiligheid Scholing IntegratieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:06:51 - 01:07:10 - 01:07:33 - 01:08:02 - 01:08:22 - 01:08:33 - 01:08:34 - 01:09:23 - 01:09:25 - 01:09:44 - 01:09:54 - 01:10:33 - 01:10:40 - 01:10:50 - 01:10:50 - 01:10:55 - 01:11:26 - 01:11:28 - 01:11:31 - 01:11:40 - 01:11:44 - 01:11:57 - 01:11:58 - 01:12:01 - 01:12:29 - 01:12:31 - 01:12:33 - 01:12:36 - 01:12:58 - 01:12:58 - 01:12:58 - 01:12:59 - 01:13:00 - 01:13:05 - 01:13:05 - 01:13:08 - 01:14:00 - 01:14:01 - 01:14:52 - 01:14:55 - 01:14:58 - 01:15:36 - 01:15:38 - 01:16:12 - 01:16:16 - 01:16:25 - 01:17:23 - 01:17:24 - 01:17:28 - 01:17:31 - 01:18:00 - 01:18:03 - 01:18:14 - 01:18:30 - 01:18:33 - 01:18:54 - 01:18:54 - 01:18:55 - 01:18:56 - 01:19:04 - 01:19:05 - 01:19:27 - 01:19:28 - 01:19:32 - 01:19:32 - 01:19:34 - 01:19:53 - 01:19:55 - 01:20:32 - 01:20:33 - 01:20:41 - 01:20:42 - 01:20:44 - 01:21:07 - 01:21:22 - 01:21:22 - 01:21:24 - 01:21:26 - 01:21:34