10-12-2020 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Verzamellijst ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. Voorstel betreft het bestemmingsplan ‘partiële herziening Bergen Dorpskern Zuid – Eeuwigelaan 31’, zoals opgenomen in de bijlage bij het raadsbesluit, vast te stellen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. Voorstel betreft de nota Grondprijsbeleid 2020 vast te stellen
Gemeenteraad Bergen Stemt Unaniem in met Nieuw Grondprijsbeleid
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de nieuwe Nota Grondprijsbeleid 2020, die transparantie en uniformiteit in het grondprijsbeleid moet bevorderen. Een amendement van GroenLinks en VVD om maatwerk mogelijk te maken voor sociale projecten werd eveneens unaniem aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 10 december 2020 een voorstel besproken om de Nota Grondprijsbeleid 2020 vast te stellen, waarmee de oude nota uit 2010 komt te vervallen. Deze nieuwe nota is opgesteld naar aanleiding van adviezen van de Rekenkamercommissie en beoogt transparantie en uniformiteit in het grondprijsbeleid te bevorderen. De nota biedt een kader voor het vaststellen en onderhandelen over grondprijzen voor bouwrijpe grond en wordt voor vier jaar vastgesteld met jaarlijkse indexatie. Het beleid sluit aan op Europese wet- en regelgeving en maakt gebruik van marktconforme grondprijzen, vaak gebaseerd op makelaarstaxaties. Hoewel de nota BUCH-breed is opgesteld voor uniformiteit, blijven grondprijzen per gemeente verschillen vanwege variërende woningverkoopprijzen. Er zijn geen directe financiële gevolgen van de nota en er is geen participatie van inwoners of ondernemers geweest bij de totstandkoming.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Nota Grondprijsbeleid
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Grondprijsbeleid". Het voorstel beoogt de vaststelling van een nieuwe Nota Grondprijsbeleid voor de gemeente Bergen, ter vervanging van de verouderde nota uit 2010. Het document biedt kaders voor de vaststelling van grondprijzen binnen de gemeente, met als doel uniformiteit, transparantie en draagvlak te bevorderen. Het beleid wordt voor vier jaar vastgesteld en jaarlijks geïndexeerd, met de mogelijkheid tot eerdere herziening bij relevante ontwikkelingen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzaak, doelen en methodieken van het nieuwe grondprijsbeleid duidelijk uiteenzet. Het biedt inzicht in de achtergrond en de redenen voor actualisatie, evenals de voordelen van het nieuwe beleid.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te bespreken en goed te keuren. Het vaststellen van de Nota Grondprijsbeleid is een besluit dat door de raad moet worden genomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het nieuwe grondprijsbeleid, waarbij ze de balans moeten vinden tussen marktconformiteit en gemeentelijke belangen. Er moet ook worden overwogen hoe het beleid bijdraagt aan de transparantie en uniformiteit binnen de BUCH-gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het een duidelijke tijdsperiode (vier jaar) en jaarlijkse indexatie aangeeft. Echter, er zijn geen specifieke meetbare doelen of resultaten opgenomen. Er lijken geen directe inconsistenties in het voorstel te zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Grondprijsbeleid 2020 vast te stellen en de oude nota uit 2010 te laten vervallen.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of ondernemers geweest bij de totstandkoming van de nota, wat een gemiste kans kan zijn voor het vergroten van draagvlak en input van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en beleidsmatige aspecten van grondprijsbepaling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel stelt dat er geen rechtstreekse financiële gevolgen zijn en bevat daarom geen financiële paragraaf. Dit kan betekenen dat de financiële impact indirect is of dat deze pas op langere termijn zichtbaar wordt.
In conclusie, de raad moet het voorstel beoordelen op basis van de geboden transparantie, uniformiteit en de mate waarin het bijdraagt aan de financiële en beleidsmatige doelen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Grondprijsbeleid Grondprijzen Transparantie BUCH-gemeenten Rekenkamercommissie Vastgoedbeleid Taxatie Ruimtelijke ontwikkelingen Marktwaarde UniformiteitVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. Voorstel betreft een positieve zienswijze af te geven ten aanzien van de begrotingswijziging 2020 van de Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie BUCH
Gemeenteraad Bergen Steunt Begrotingswijziging BUCH: "Een Stap in de Juiste Richting"
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de begrotingswijziging 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. Ondanks de uitdagingen van de coronacrisis en oplopende juridische kosten, toont de voortgangsrapportage een bescheiden positief saldo.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over de begrotingswijziging 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. Het voorstel is om een positieve zienswijze af te geven en dit via een brief aan het bestuur van de Werkorganisatie kenbaar te maken. De voortgangsrapportage laat een voordelig saldo van €31.000 zien, ondanks nadelen door de coronacrisis en juridische kosten. Voor de komende jaren wordt een beperkt tekort verwacht, waarvoor aanvullend budget nodig is. Het college heeft geen alternatieven overwogen en vertrouwt op de financiële weergave in de rapportage. De zienswijze is afgestemd met andere BUCH-gemeenten. Na besluitvorming wordt het bestuur van de Werkorganisatie geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze begrotingswijziging 2020 GR BUCH". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze door de gemeenteraad van Bergen op de begrotingswijziging 2020 van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. De voortgangsrapportage toont een voordelig saldo van €31.000, ondanks nadelen door de coronacrisis en juridische kosten. De raad wordt gevraagd deze zienswijze te bevestigen en dit besluit per brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH kenbaar te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde financiële analyse en een duidelijke uitleg van de procedurele context. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de langetermijngevolgen en mogelijke risico's.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven over de begrotingswijziging. Het staat de raad vrij om een andere zienswijze vast te stellen dan voorgesteld door het college.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze of een alternatieve zienswijze wil vaststellen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral in het licht van de financiële uitdagingen door de coronacrisis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist concrete tijdsgebonden acties en specifieke doelen voor de toekomst. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onzekerheid over de toekomstige kosten door de coronacrisis is een aandachtspunt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de begrotingswijziging en dit besluit per brief aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH kenbaar maakt.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet, met een voordelig saldo van €31.000 voor 2020. Er zijn echter zorgen over oplopende kosten door de coronacrisis. De dekking voor de jaren 2021 en verder is deels afhankelijk van aanvullende budgetten die worden aangevraagd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Zienswijze Begrotingswijziging 2020 Voortgangsrapportage Gemeenschappelijke Regeling Coronacrisis Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Persoonlijk budget Ombuigingen RechtszakenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. Voorstel betreft de Verordening Bedrijveninvesteringszone Egmond aan Zee 2021 t/m 2025 vast te stellen
Gemeenteraad Bergen Bespreekt Toekomstige Bedrijveninvesteringszone in Egmond aan Zee
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel besproken voor de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in Egmond aan Zee. Het doel is om de samenwerking onder lokale ondernemers te versterken en gezamenlijk te investeren in de bedrijfsomgeving. De stemming over het voorstel is cruciaal, aangezien het draagvlak onder de ondernemers moet worden gemeten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel voor de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in Egmond aan Zee voor de periode 2021-2025. De ondernemersvereniging Egmond Actief wil hiermee de samenwerking onder lokale ondernemers versterken. Om de BIZ te realiseren, moet de gemeenteraad een verordening vaststellen vóór 1 januari 2021. Na deze vaststelling volgt een draagvlakmeting onder de belastingplichtige ondernemers, waarbij minimaal de helft moet stemmen en tweederde voor de BIZ moet zijn. Als er voldoende draagvlak is, wordt een BIZ-bijdrage geheven, die door de gemeente wordt geïnd en als subsidie aan de BIZ-vereniging wordt uitgekeerd. De BIZ is bedoeld om gezamenlijk te investeren in de bedrijfsomgeving. De maximale looptijd is vijf jaar met een jaarlijkse bijdrage van €325 per ondernemer. Er zijn ongeveer 150 onroerende zaken binnen het BIZ-gebied. Het voorstel bevat geen regionale samenwerking en er zijn geen alternatieven overwogen. De gemeente heeft een uitvoeringsovereenkomst met de BIZ-vereniging gesloten en de formele draagvlakmeting staat gepland voor januari/februari 2021.
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. Voorstel betreft ten behoeve van de voorbereiding voor het participatiebeleid een bedrag beschikbaar te stellen van € 100.000,- en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeenteraad Bergen: € 100.000 voor Participatiebeleid Goed Gekeurd
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om € 100.000 vrij te maken voor de uitvoering van het participatiebeleid. Dit beleid, dat in samenwerking met inwoners en andere belanghebbenden is opgesteld, moet de bestuurscultuur verbeteren en voldoet aan wettelijke eisen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om € 100.000 vrij te maken voor de uitvoering van het participatiebeleid van de gemeente. Dit beleid is samen met inwoners, ambtenaren, bestuurders, wijkverenigingen en ondernemers opgesteld en moet nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd. Het budget is nodig om de capaciteit te vergroten voor de uitvoering van het beleid in 2021. Het participatiebeleid is in lijn met wettelijke kaders zoals de Gemeentewet en de Omgevingswet, die voorschrijven dat gemeenten een participatiebeleid moeten hebben. Het niet vrijmaken van het budget kan leiden tot verschillende risico's, zoals het niet voldoen aan wettelijke eisen en het niet verbeteren van de bestuurscultuur. Het voorstel benadrukt dat er geen directe regionale samenwerking vereist is, maar dat er wel indirecte samenwerking plaatsvindt met andere BUCH-gemeenten. Het participatieproces omvatte onder andere enquêtes, co-creatiesessies en interviews met diverse belanghebbenden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een begrotingswijziging voor het participatiebeleid van de gemeente Bergen NH. Het doel is om € 100.000 vrij te maken voor de uitvoering van dit beleid, dat samen met inwoners, ambtenaren en andere belanghebbenden is ontwikkeld. Het participatiebeleid moet de betrokkenheid van burgers bij gemeentelijke besluitvorming vergroten en is een vereiste onder de Omgevingswet. Het bedrag zal worden gebruikt om de benodigde capaciteit voor de uitvoering van het beleid te waarborgen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke verwijzingen naar relevante documenten en wettelijke kaders. Het biedt echter weinig detail over hoe het budget precies zal worden besteed.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de begrotingswijziging om het benodigde budget vrij te maken voor de uitvoering van het participatiebeleid.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij het belangrijk vinden om te investeren in participatie en of zij geloven dat dit beleid zal bijdragen aan een betere bestuurscultuur en meer vertrouwen van de inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Het geeft geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de uitvoering van het beleid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer detail zou nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met de voorgestelde begrotingswijziging van € 100.000 voor de uitvoering van het participatiebeleid.
Participatie:
Het voorstel zelf betreft geen participatie, maar het achterliggende participatiebeleid is ontwikkeld met uitgebreide betrokkenheid van inwoners en andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vraagt om een bedrag van € 100.000 ten laste van het begrotingssaldo. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, behalve dat het ten laste van het begrotingssaldo komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Participatiebeleid Begrotingswijziging Budget Uitvoering Inwoners Co-creatie Omgevingswet Beleid Capaciteit VertrouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. Voorstel betreft het vaststellen van diverse belastingverordeningen 2021
Gemeenteraad stemt in met aangepaste belastingtarieven voor 2021
Na een intensief debat heeft de gemeenteraad ingestemd met de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen voor 2021. De tarieven voor de onroerendezaakbelasting (OZB) en de forensenbelasting zijn aangepast op basis van de definitieve prognose.
Samenvatting
De memo van het college aan de gemeenteraad, gedateerd 26 november 2020, betreft een erratum bij het raadsvoorstel over de belastingverordeningen voor 2021. Het document corrigeert de tarieven voor de onroerendezaakbelasting (OZB) en de forensenbelasting op basis van de definitieve prognose. De wijzigingen zijn als volgt: het percentage in artikel 4 van de forensenbelasting is aangepast van 0,4% naar 0,35%. Voor de OZB is in artikel 5 het tarief voor woningen gewijzigd van 0,1% naar 0,09540% en voor niet-woningen van 0,4% naar 0,38536%. Bijlagen bij de memo bevatten de aangepaste verordeningen voor 2021.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Erratum behorend bij het raadsvoorstel belastingverordeningen 2021". Het document betreft correcties op de belastingtarieven voor de onroerendezaakbelasting (OZB) en de forensenbelasting in de gemeente Bergen voor het jaar 2021. Na herberekening op basis van de definitieve prognose zijn de tarieven aangepast: het forensenbelastingtarief is verlaagd van 0,4% naar 0,35%, en de OZB-tarieven voor woningen en niet-woningen zijn respectievelijk aangepast van 0,1% naar 0,09540% en van 0,4% naar 0,38536%.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van het corrigeren van de belastingtarieven. Het bevat specifieke wijzigingen en verwijst naar de relevante artikelen in de belastingverordeningen.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet de voorgestelde correcties in de belastingverordeningen goedkeuren. Dit is een formele stap om de aangepaste tarieven officieel vast te stellen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde tariefwijzigingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als de wijzigingen invloed hebben op de belastingdruk voor inwoners en bedrijven.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar, aangezien het duidelijke tariefwijzigingen bevat. Het is ook tijdgebonden, omdat het betrekking heeft op de belastingverordeningen voor 2021. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de informatie die wordt verstrekt.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijzigingen in de belastingverordeningen goed te keuren, zodat de nieuwe tarieven van kracht kunnen worden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie. Dit is begrijpelijk gezien de technische aard van het erratum, dat zich richt op het corrigeren van tarieven.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet genoemd in het voorstel. Het document richt zich uitsluitend op fiscale correcties.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële gevolgen of informatie over hoe eventuele veranderingen worden gedekt. Het richt zich enkel op de aanpassing van de tarieven zelf.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen 2021 OZB (Onroerendezaakbelasting) Forensenbelasting Tarieven Prognose Correcties Heffing Invordering Verordening PercentageVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen Bergen 2021". Het doel is om de gemeentelijke belastingverordeningen voor 2021 vast te stellen, inclusief een inflatiecorrectie van 2% voor de meeste tarieven. Er zijn uitzonderingen, zoals de afvalstoffenheffing die met 6% stijgt om kostendekkend te blijven. De verordeningen zijn aangepast op basis van de begroting 2021 en volgen zoveel mogelijk de modelverordeningen van de VNG. De raad wordt gevraagd de bijgevoegde belastingverordeningen vast te stellen, met enkele tarieven nog te bepalen op basis van marktbewegingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is over het algemeen volledig, met duidelijke uitleg over de wijzigingen en de redenen daarvoor. Echter, enkele tarieven, zoals die voor de OZB en forensenbelasting, zijn nog niet definitief vastgesteld.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de belastingverordeningen en tarieven vast te stellen. Ze kunnen ervoor kiezen om tarieven te verhogen, verlagen, handhaven of harmoniseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de belastingtarieven, rekening houdend met inflatiecorrectie en kostendekkendheid. Ze moeten ook kiezen of ze de voorgestelde verhogingen en uitzonderingen accepteren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele onzekerheden, zoals de nog te bepalen tarieven voor OZB en forensenbelasting.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven voor 2021 willen vaststellen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen voor de gemeente en haar inwoners, met name door de inflatiecorrectie en de stijging van de afvalstoffenheffing. De dekking van kosten is gebaseerd op kostendekkendheid en de begroting 2021. Er wordt verwacht dat de tarieven voor rioolheffing en afvalstoffenheffing aan de maximale kostendekkendheid voldoen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Inflatiecorrectie Kostendekkendheid Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Precariobelasting Afvalstoffenheffing Leges Toeristenbelasting RioolheffingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. Voorstel betreft het vaststellen van de mutaties uit Firap 2020 en de bijbehorende begrotingswijziging
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt tijdens de raadsvergadering op 10 december 2020 het voorstel om de Firap 2020 vast te stellen. De Firap, een financiële rapportage, dient ter voorbereiding op de jaarrekening en informeert de raad over grote afwijkingen per programmaonderdeel. Deze afwijkingen worden verwerkt in een begrotingswijziging om de begroting te actualiseren en onrechtmatigheden te voorkomen. Het voorstel maakt deel uit van de door de raad vastgestelde Planning & Control cyclus. Er zijn geen alternatieven, regionale samenwerkingen, risico's, duurzaamheidsaspecten of participatie-elementen vermeld. Bijlagen bij het voorstel zijn de Firap 2020 en de begrotingswijziging 21. Het voorstel is opgesteld door Jan Belleman van het team Control en Advies.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Firap 2020". Het doel van dit voorstel is om de gemeenteraad van Bergen de hoofdlijnen van de Firap 2020 (Financiële rapportage) te laten vaststellen. Deze rapportage dient ter voorbereiding op de jaarrekening en informeert de raad over grote financiële afwijkingen per programmaonderdeel. De financiële gevolgen worden verwerkt in een begrotingswijziging om de begroting te actualiseren en eventuele onrechtmatigheden te voorkomen, wat een solide basis voor de jaarrekening 2020 creëert.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad over de financiële stand van zaken en het voorbereiden van de jaarrekening. Er zijn geen alternatieven of risico's genoemd, wat kan wijzen op een beperkte scope.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de Firap 2020 vast te stellen en daarmee de financiële rapportage te accorderen. Dit is een onderdeel van hun verantwoordelijkheid binnen de Planning & Control cyclus.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes genoemd in het voorstel. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde financiële wijzigingen en de actualisatie van de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van de Firap 2020. Het is echter niet tijdgebonden of actiegericht, aangezien er geen specifieke deadlines of acties worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Firap 2020 vast te stellen en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie in het voorstel, wat suggereert dat er geen directe betrokkenheid van burgers of andere stakeholders is bij dit specifieke financiële proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden verwerkt in de begrotingswijziging, maar specifieke details over de omvang of dekking van deze gevolgen worden niet genoemd in het voorstel. Het is bedoeld om de begroting te actualiseren en onrechtmatigheden te voorkomen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Firap 2020 Financiële rapportage Begrotingswijziging Jaarrekening Afwijkingen Programmaonderdeel P&C cyclus Begroting Begrotingsonrechtmatigheden ActualiserenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. Voorstel betreft het vaststellen van de notitie beleid supermarkten Bergen centrum
Supermarktbeleid Bergen: Gemeenteraad Stemmen Unaniem in met Gewijzigd Voorstel
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een nieuw beleidskader voor supermarkten in het centrum. Het voorstel, dat is aangepast na acht zienswijzen, moet de bijzondere functie van het centrum beschermen en ontwikkelen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over het beleid voor supermarkten in het centrum van Bergen. Het huidige ruimtelijke beleidskader is verouderd en biedt onvoldoende houvast voor nieuwe aanvragen van supermarkten. De notitie "Beleid supermarkten centrum Bergen" is opgesteld om een actueel afwegingskader te bieden voor het beoordelen van deze aanvragen. Het college van burgemeester en wethouders acht de notitie noodzakelijk om de bijzondere functie van het centrum te beschermen en te ontwikkelen. Er zijn acht zienswijzen ingediend, variërend van steun tot kritiek op de plannen, met name over de verplaatsing van de Aldi en de impact van de coronacrisis. De notitie is aangepast op basis van deze zienswijzen en het bestemmingsplan zal begin 2021 ter besluitvorming worden voorgelegd. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel, maar er zijn wel risico's verbonden aan planschadeclaims.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Notitie Beleid supermarkten centrum Bergen". Het voorstel betreft de actualisatie van het ruimtelijk beleidskader voor supermarkten in het centrum van Bergen. De bestaande structuurvisies zijn verouderd en bieden onvoldoende houvast voor nieuwe aanvragen van supermarkten. De notitie biedt een geactualiseerd kader dat rekening houdt met de unieke kenmerken van het centrum van Bergen en de Dienstenrichtlijn. Het doel is om een duidelijk afwegingskader te bieden voor het beoordelen van aanvragen voor uitbreiding, verplaatsing of vestiging van supermarkten in het centrum.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een gedetailleerde analyse biedt van de huidige situatie en de gewenste beleidsrichting. Het houdt rekening met juridische kaders zoals de Dienstenrichtlijn en biedt een basis voor toekomstige bestemmingsplannen.
Rol van de raad:
De raad moet het geactualiseerde beleidskader vaststellen. Dit is cruciaal voor het verdere proces van bestemmingsplanwijzigingen en het beoordelen van supermarktvestigingsaanvragen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het voorgestelde beleid accepteert of dat zij wijzigingen wil aanbrengen. Dit kan betrekking hebben op de toedeling van metrages aan nieuwe ontwikkelingen, waarbij ruimtelijke motieven leidend moeten zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijk kader biedt voor toekomstige beslissingen. Echter, de haalbaarheid en meetbaarheid zijn afhankelijk van de implementatie van het bestemmingsplan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er zijn wel zienswijzen die wijzen op mogelijke strijdigheid met de Dienstenrichtlijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de notitie vast te stellen, zodat deze kan dienen als basis voor het bestemmingsplan en toekomstige beslissingen over supermarktvestigingen.
Participatie:
Er is participatie geweest in de vorm van een inzageperiode van zes weken, waarin acht zienswijzen zijn ingediend. Deze zienswijzen zijn samengevat en hebben geleid tot aanpassingen in de notitie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op ruimtelijke ordening en juridische kaders.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met het voorstel. Echter, er is een risico op planschadeclaims, waarvoor een risicoanalyse wordt uitgevoerd. Dit kan financiële implicaties hebben voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Supermarkten Centrum Bergen Bestemmingsplannen Ruimtelijk beleidskader Dienstenrichtlijn Economische visie Structuurvisie Zienswijzen Planschade DetailhandelVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. Voorstel betreft het vaststellen van het beleidsplan Wegen 2021-2025
Gemeenteraad Bergen Stemt In met Beleidsplan Wegen: Veiligheid Nu Topprioriteit
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met het Beleidsplan Wegen 2021-2025, dat zich richt op het onderhoud en beheer van de openbare verhardingen. Het plan legt de nadruk op duurzaamheid en veiligheid, met een jaarlijkse investering van 3,1 miljoen euro.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen voor het vaststellen van het Beleidsplan Wegen 2021-2025. Dit plan, dat een actualisatie is van het vorige beleidsplan uit 2016, richt zich op het onderhoud en beheer van de openbare verhardingen in de gemeente. Het voorstel omvat onder andere het handhaven van een hoog onderhoudsniveau (niveau A) voor verhardingen in centrumgebieden en fiets- en voetpaden, terwijl overige verhardingen op een voldoende niveau (niveau B) worden onderhouden. De afschrijvingstermijn voor wegen wordt verlengd van 25 naar 60 jaar, wat financiële voordelen oplevert. Het jaarlijkse investeringskrediet wordt vastgesteld op 3,1 miljoen euro. Het plan benadrukt duurzaamheid door het gebruik van duurzame materialen en het beperken van CO2-uitstoot. Er zijn geen alternatieven overwogen, en het plan sluit aan bij bestaande beleidsdoelen zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. Risico's zijn onder andere mogelijke vertragingen in reconstructieplannen en technische uitdagingen zoals vorstschade. Het plan wordt elke twee jaar geëvalueerd om de kwaliteit van de verhardingen te waarborgen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Beleidsplan Wegen 2021 t/m 2025
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan Wegen 2021 t/m 2025" van de gemeente Bergen. Het plan actualiseert het bestaande wegenbeleid en stelt voor om het onderhoudsniveau van verhardingen in centrumgebieden en fiets-/voetpaden op een hoog niveau (A) te houden, terwijl overige verhardingen op een voldoende niveau (B) worden onderhouden. De afschrijvingstermijn voor wegen wordt verlengd van 25 naar 60 jaar, en het jaarlijkse investeringskrediet wordt vastgesteld op 3,1 miljoen euro. Het plan benadrukt duurzaamheid door het gebruik van duurzame materialen en een integrale aanpak van weg- en rioolwerkzaamheden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en financiële implicaties. Het bevat echter enkele technische fouten in de tekst (bijv. "Error: Reference source not found"), wat de leesbaarheid en volledigheid kan beïnvloeden.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het beleidsplan vast te stellen. Hun rol is om het voorstel te beoordelen, goed te keuren en toezicht te houden op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van onderhoudsniveaus, de verlenging van de afschrijvingstermijn, en de toewijzing van financiële middelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van duurzaamheid die wordt nagestreefd.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie zijn minder duidelijk door de technische fouten en het ontbreken van concrete participatieplannen. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de technische fouten moeten worden gecorrigeerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het beleidsplan vast te stellen en de voorgestelde wijzigingen in onderhoudsniveaus, afschrijvingstermijn en investeringskrediet goed te keuren.
Participatie:
Participatie wordt genoemd bij de uitvoering van projecten, maar er is weinig detail over hoe dit concreet wordt vormgegeven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel van het voorstel, met aandacht voor het gebruik van duurzame materialen en CO2-reductie.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel verlaagt het jaarlijkse investeringskrediet met 100.000 euro en verlengt de afschrijvingstermijn, wat een besparing van 76.000 euro in kapitaallasten oplevert. De financiële gevolgen worden verder uitgewerkt in de Kadernota 2022.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan Wegen 2021-2025 Onderhoudsniveau Verhardingen Afschrijvingstermijn Investeringen Duurzaamheid Fiets- en voetpaden CROW normen Kwaliteit Gebakken straatklinkersVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. Voorstel betreft kennis te nemen van het actieplan betaalbaar en bereikbaar Bergen 2020 en de doelgroepenverordening gemeente Bergen 2020 en de wijziging van de verordening VROM Starterslening gemeente Bergen 2013 vast te stellen (NAAR 28 JAN. 2021)
Bergen Debatteert: Woningmarktplan in de Schijnwerpers
De gemeenteraad van Bergen heeft een intens debat gevoerd over een nieuw actieplan om de woningmarkt toegankelijker te maken. Het plan, voortkomend uit het formatieakkoord 'Nieuw Vertrouwen', bevat maatregelen zoals de doelgroepenverordening en de wijziging van de Verordening VROM Starterslening. Deze maatregelen zijn bedoeld om de betaalbaarheid en bereikbaarheid van woningen te verbeteren.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een actieplan om de woningmarkt toegankelijker te maken. Het plan, voortkomend uit het formatieakkoord 'Nieuw Vertrouwen', bevat maatregelen om de betaalbaarheid en bereikbaarheid van woningen te verbeteren. Twee belangrijke maatregelen zijn de doelgroepenverordening en de wijziging van de Verordening VROM Starterslening. De doelgroepenverordening richt zich op het behouden van woningen voor specifieke inkomensgroepen en bevordert doorstroming door koopstarters voorrang te geven. De starterslening helpt starters op de koopwoningmarkt door extra leencapaciteit te bieden. Het college vraagt de raad om deze maatregelen vast te stellen. Hoewel er enkele nadelen aan de starterslening zijn, zoals het risico op hogere schulden en invloed op huizenprijzen, biedt het ook kansen voor starters. De gemeente werkt samen met regionale partners en er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente bij het vaststellen van deze maatregelen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Betaalbare en Bereikbare woningen in Bergen". Het voorstel omvat een actieplan dat maatregelen bevat om de betaalbaarheid en bereikbaarheid van woningen in de gemeente Bergen te verbeteren. Het richt zich op het vaststellen van een doelgroepenverordening en het wijzigen van de Verordening VROM Starterslening Gemeente Bergen 2013. Deze maatregelen zijn bedoeld om woningen beschikbaar te houden voor specifieke inkomensgroepen en om starters op de woningmarkt te ondersteunen met een lening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de maatregelen en hun beoogde effecten. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse van de lange termijn gevolgen van de maatregelen.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het actieplan en om de doelgroepenverordening en de wijziging van de Verordening VROM Starterslening vast te stellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de doelgroepenverordening en de wijziging van de starterslening, inclusief het verlagen van het maximale leningsbedrag van 40.000 naar 30.000 euro.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen voor de effectiviteit van de maatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de starterslening op de huizenprijzen kan als een potentiële tegenstrijdigheid worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de doelgroepenverordening en de wijziging van de Verordening VROM Starterslening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat maatschappelijke partners zoals Kennemer Wonen en de woningmakers betrokken zijn geweest bij het opstellen van het actieplan. Er is echter weinig informatie over bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met het vaststellen van de verordeningen. De jaarlijkse kosten voor het beheer van de startersleningen zijn begroot. Het voorstel biedt geen uitgebreide financiële dekking voor de lange termijn.
In het algemeen biedt het voorstel een kader voor het verbeteren van de woningmarkt in Bergen, maar er is ruimte voor verdere detaillering en verduidelijking van de langetermijneffecten en -kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Actieplan betaalbaar en bereikbaar Bergen Doelgroepenverordening Starterslening Sociale koopwoningen Woningmarkt Woonvisie VROM Starterslening Koopstarters Nationale Hypotheek Garantie (NHG) BouwbegrotingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:41:02 - 00:41:38 - 00:42:28 - 00:42:39 - 00:44:31 - 00:44:47 - 00:45:55 - 00:46:14 - 00:46:43 - 00:46:59 - 00:47:37 - 00:47:47 - 00:49:43 - 00:49:52 - 00:50:23 - 00:50:34 - 00:51:02 - 00:51:13 - 00:52:09 - 00:52:10 - 00:52:19 - 00:52:43 - 00:52:45 - 00:52:54 - 00:53:20 - 00:53:26 - 00:54:26 - 00:54:39 - 00:57:05 - 00:57:14 - 00:57:27 - 01:01:43 - 01:01:43 - 01:01:44 - 01:02:04 - 01:02:09 - 01:02:25 - 01:02:31 - 01:05:22 - 01:05:24 - 01:06:16 - 01:06:25 - 01:06:36 - 01:06:40 - 01:06:55 - 01:06:58 - 01:06:59 - 01:07:22 - 01:07:25 - 01:07:34 - 01:08:04 - 01:10:04 - 01:10:06 - 01:10:46 - 01:10:46 - 01:12:33 - 01:12:38 - 01:12:47 - 01:12:49 - 01:15:24 - 01:15:25 - 01:15:27 - 01:15:38 - 01:15:39 - 01:15:42 - 01:15:46 - 01:16:12 - 01:16:15 - 01:16:18 - 01:17:04 - 01:17:11 - 01:17:24 - 01:17:31 - 01:17:41 - 01:17:58 - 01:18:25 - 01:18:35 - 01:19:42 - 01:19:55 - 01:20:26 - 01:20:52 - 01:20:53 - 01:21:07 - 01:21:13 - 01:21:17 - 01:21:26 - 01:21:30 - 01:23:10 - 01:23:11 - 01:24:17 - 01:24:23 - 01:25:10 - 01:25:16 - 01:25:26 - 01:26:09 - 01:26:23 - 01:26:26 - 01:26:45 - 01:27:23 - 01:27:52 - 01:27:53 - 01:27:54 - 01:27:58 - 01:28:01 - 01:28:09 - 01:28:11 - 01:28:15 - 01:28:35 - 01:28:40 - 01:30:18 - 01:30:21 - 01:30:40 - 01:30:43 - 01:31:14 - 01:31:39 - 01:31:43 - 01:31:45 - 01:31:51 - 01:31:57 - 01:32:16 - 01:32:32 - 01:32:47 - 01:36:59 - 01:42:10 - 01:42:19 - 01:42:36 - 01:44:43
Agendapunt 14. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Bergerweg 125 Bergen (Aldi) (DOORGESCHOVEN NAAR 28 JAN. 2021)
"Bergen kiest voor rust: Bestemmingsplan Bergerweg 125 aangehouden"**
De gemeenteraad van Bergen heeft besloten het bestemmingsplan voor Bergerweg 125, dat de komst van een Aldi supermarkt, 14 appartementen en 24 woningen omvat, voorlopig aan te houden. Dit besluit volgt na een intens debat waarin de noodzaak voor zorgvuldige afstemming met de provincie Noord-Holland centraal stond.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 10 december 2020 een besluit genomen over het bestemmingsplan voor Bergerweg 125. Het plan omvat de vestiging van een Aldi supermarkt, 14 appartementen en 24 woningen. Het bestemmingsplan is in lijn met eerder vastgestelde ruimtelijke randvoorwaarden en gemeentelijk beleid. Tijdens de inzageperiode zijn zienswijzen ingediend door de provincie Noord-Holland en Lidl Nederland, die bezwaren hebben tegen onderdelen van het plan, zoals de vestiging van een winkel buiten de detailhandelsstructuur en de ontsluiting van het perceel. De gemeente heeft deze zienswijzen beantwoord en enkele wijzigingen in het plan doorgevoerd. Het college van Bergen heeft juridische en financiële risico's in kaart gebracht, waaronder mogelijke juridische procedures en de vraag of er sprake is van ongeoorloofde staatssteun. Er zijn maatregelen getroffen om deze risico's te beheersen, zoals het voeren van gesprekken met belanghebbenden en het inschakelen van externe adviseurs. Het bestemmingsplan treedt zes weken na publicatie in werking, tenzij er beroep wordt aangetekend of een reactieve aanwijzing door de provincie wordt gegeven.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Bergerweg 125". Het doel is de vestiging van een Aldi supermarkt, 14 appartementen en 24 grondgebonden woningen op de locatie Bergerweg 125. Het plan volgt op een uitgebreide discussie over de invulling van het centrum van Bergen en sluit aan bij het gemeentelijk beleid. Het voorstel omvat de vaststelling van de Nota van Beantwoording, het bestemmingsplan zelf, en de Nota Beeldkwaliteitsplan. Er zijn zienswijzen ingediend door de provincie Noord-Holland en Lidl Nederland, die deels zijn verwerkt in het aangepaste plan.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor juridische, planologische en financiële aspecten. Het bevat bijlagen en adviezen die de besluitvorming ondersteunen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de bijbehorende documenten vaststellen. De raad heeft de mogelijkheid om het plan niet vast te stellen of wijzigingen aan te brengen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van het bestemmingsplan en de omgang met de ingediende zienswijzen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar, maar de haalbaarheid hangt af van juridische procedures en mogelijke bezwaren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de juridische risico's kunnen de tijdigheid beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan en de bijbehorende nota's vast te stellen en af te zien van een exploitatieplan.
Participatie:
Er is sprake geweest van wettelijke participatie door de tervisielegging van het ontwerpbestemmingsplan, waarbij zienswijzen konden worden ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten van het bestemmingsplan zijn opgenomen in de begroting. Er zijn risico's verbonden aan juridische procedures, maar deze zijn deels gedekt door de overeengekomen plankosten met Aldi. Bij niet-realisatie komen de kosten ten laste van het begrotingssaldo.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bergerweg 125 Aldi supermarkt Zienswijzen Provincie Noord-Holland Lidl Nederland GmbH Nota Beeldkwaliteitsplan Ruimtelijke ordening Weidewinkel Scholtenlocatie StaatsteunVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:45:19 - 01:45:46 - 01:48:27 - 01:48:28 - 01:48:40 - 01:48:42 - 01:48:45 - 01:48:56 - 01:49:06 - 01:49:07 - 01:49:12 - 01:49:21 - 01:51:35 - 01:51:46 - 01:51:49 - 01:54:33 - 01:54:38 - 01:54:44 - 01:54:45 - 01:54:46 - 01:55:24 - 01:55:25 - 01:55:27 - 01:56:30 - 01:56:33 - 01:56:51 - 01:56:52 - 01:56:58 - 01:57:01 - 01:57:03 - 01:57:28 - 01:57:29 - 01:59:35 - 01:59:35 - 01:59:51 - 02:00:41 - 02:00:51 - 02:01:41 - 02:01:43 - 02:02:49 - 02:03:57 - 02:04:00 - 02:05:21 - 02:05:24 - 02:05:25 - 02:06:44 - 02:07:02 - 02:07:03 - 02:07:31 - 02:07:31 - 02:08:10 - 02:08:12 - 02:08:16 - 02:08:28 - 02:08:29 - 02:08:40 - 02:08:51 - 02:10:37 - 02:10:37 - 02:10:39 - 02:10:41 - 02:12:33 - 02:12:34 - 02:12:45 - 02:12:55 - 02:17:08 - 02:17:32 - 02:17:32 - 02:18:45 - 02:18:48 - 02:18:49 - 02:19:15 - 02:19:18 - 02:21:14 - 02:21:18 - 02:21:18 - 02:22:47 - 02:22:47 - 02:22:48 - 02:23:14 - 02:23:15 - 02:23:24 - 02:23:26 - 02:23:30 - 02:24:24 - 02:24:26 - 02:24:27 - 02:24:28 - 02:26:22 - 02:26:23 - 02:26:25 - 02:26:26 - 02:27:15 - 02:27:18 - 02:27:20 - 02:27:21 - 02:27:52 - 02:27:52 - 02:27:52 - 02:27:54 - 02:28:18 - 02:28:19 - 02:28:21 - 02:28:34 - 02:28:35 - 02:28:43 - 02:28:55 - 02:28:59 - 02:29:01 - 02:30:00 - 02:30:11 - 03:00:19 - 03:00:22 - 03:02:10 - 03:02:19 - 03:02:20 - 03:02:28 - 03:02:29 - 03:02:33 - 03:02:42 - 03:02:53 - 03:03:21 - 03:03:23 - 03:03:26 - 03:03:27 - 03:03:31 - 03:03:48 - 03:03:49 - 03:03:56 - 03:04:19 - 03:04:24 - 03:04:28
Agendapunt 15. Voorstel betreft het aanpassen van de Algemene Plaatselijke Verordening (i.v.m. verbod carbidschieten)
Gemeenteraad Bergen: Unaniem Besluit over Carbidverbod
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) om het schieten van carbid te verbieden. Dit besluit volgt op het landelijke vuurwerkverbod voor de jaarwisseling 2020/2021 en is bedoeld om de druk op de zorg te verminderen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen om de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) te wijzigen met een verbod op het schieten van carbid. Dit voorstel komt voort uit het besluit van het kabinet om een algeheel vuurwerkverbod in te stellen voor de jaarwisseling 2020/2021, zonder een landelijk verbod op carbid schieten. Er is een toename in de verkoop van benodigdheden voor carbid schieten, wat risico's met zich meebrengt, vooral voor onervaren gebruikers. Om de druk op de ziekenhuiszorg te verminderen, wordt voorgesteld om carbid schieten te reguleren in de Apv. Het voorstel omvat een verbod op het explosief verbranden van acetyleengas en het vervoeren van carbid of soortgelijke stoffen op openbare plaatsen. Het college kan ontheffing verlenen van het verbod. De wijziging treedt in werking na bekendmaking. Er is geen mogelijkheid geweest voor participatie met inwoners vanwege het krappe tijdspad. Na inwerkingtreding zal toezicht worden gehouden door gemeentelijke toezichthouders.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging Apv Bergen 2019, verbod carbid schieten". Het voorstel beoogt een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (Apv) van Bergen om een verbod op carbid schieten in te voeren. Dit komt voort uit de zorg dat, na het landelijke vuurwerkverbod voor de jaarwisseling 2020/2021, mensen mogelijk overstappen op carbid schieten, wat gevaarlijk kan zijn. Het voorstel wil de druk op de ziekenhuiszorg verminderen door het risico op ongelukken met carbid schieten te beperken. Het verbod omvat zowel het schieten als het vervoeren van carbid, met enkele uitzonderingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak en de context, evenals de specifieke wijzigingen in de Apv. Er zijn echter geen financiële gevolgen of risico's gedetailleerd besproken, wat een lacune in de volledigheid kan zijn.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorgestelde besluit te beoordelen en goed te keuren. De raad moet de wijziging van de Apv vaststellen om het verbod op carbid schieten in te voeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het verbod op carbid schieten willen ondersteunen als een maatregel om de veiligheid te vergroten en de druk op de zorg te verminderen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er weerstand is vanuit de gemeenschap.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de urgentie voor de jaarwisseling. Het is echter minder meetbaar en haalbaar, omdat er geen duidelijke handhavingsstrategie of evaluatiecriteria zijn opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële en risicoanalyses kan als een tekortkoming worden beschouwd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de Apv goed te keuren en daarmee het verbod op carbid schieten in te voeren.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest vanwege het krappe tijdspad. Er is afgestemd met het team Veiligheid en de portefeuillehouder, maar er is geen brede participatie met inwoners geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp in dit voorstel opgenomen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen in het voorstel opgenomen. Dit kan een punt van zorg zijn, aangezien handhaving mogelijk extra middelen vereist.
In conclusie, het voorstel is duidelijk in zijn intentie en urgentie, maar mist enkele details op het gebied van financiële implicaties en participatie. De raad moet deze aspecten overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Carbid schieten Algemene plaatselijke verordening (Apv) Vuurwerkverbod Veiligheid Ziekenhuiszorg Explosieve stof Handhaving Onervarenheid Vervoeren van carbid Lokale bestuurVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie vreemd: Veegplan Bergen 2020
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie vreemd: Tiny houses Schoorl
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie vreemd: instellen van een jeugdlintje
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16. Sluiting
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Lijst moties en amendementen
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: