28-09-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2 Installatie kinderburgemeester Tygo Fontijn
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:37:20 - 00:38:08 - 00:38:36 - 00:38:45 - 00:39:38 - 00:40:19 - 00:40:44 - 00:40:49 - 00:41:12 - 00:41:12 - 00:41:46 - 00:41:48 - 00:42:07 - 00:42:07 - 00:42:18 - 00:42:21 - 00:42:25 - 00:42:31 - 00:42:39 - 00:42:58 - 00:42:58 - 00:42:59 - 00:43:36 - 00:43:40 - 00:44:16 - 00:44:44 - 00:45:38 - 00:45:41 - 00:45:41 - 00:46:24 - 00:46:24 - 00:46:30 - 00:46:31
Onbekende spreker -
Agendapunt 4 Primus bij hoofdelijke stemming
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Toezeggingenlijst en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6.2 Verzamellijst ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Concept Kaderstellend Besluit inzake wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen in Noord-Holland Noord
Samenvatting: Het voorstel betreft een concept kaderstellend besluit voor wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) in Noord-Holland Noord. Het document bevat voorstellen voor wijzigingen in acht artikelen, waaronder procedures voor zienswijzen, voorwaarden voor uittreding, participatie van ingezetenen, en evaluatie. Het doel is om de gemeenschappelijke regelingen te actualiseren en te verbeteren, met inachtneming van de input van regionale raadsbijeenkomsten en adviezen van griffiers. Gemeenteraden worden gevraagd om in oktober 2023 te besluiten over de kaders, waarna de wijzigingen voor 1 juli 2024 moeten zijn vastgesteld.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het gedetailleerde wijzigingen voorstelt voor specifieke artikelen en de input van verschillende belanghebbenden heeft verwerkt. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere toelichting en advies bieden.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van de kaders voor de wijzigingen in de gemeenschappelijke regelingen. Zij moeten in oktober 2023 een besluit nemen over het concept kaderstellend besluit.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes betreffen het al dan niet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de Wgr, die invloed kunnen hebben op de governance en samenwerking binnen de regio.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het duidelijke deadlines en specifieke wijzigingen bevat. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt, maar de effectiviteit hangt af van de implementatie en naleving van de nieuwe regels.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met het concept kaderstellend besluit en de voorgestelde wijzigingen in de Wgr.
Participatie
Het voorstel erkent de participatie van ingezetenen als een belangrijk aspect, met specifieke aandacht voor hun betrokkenheid in artikel 10, lid 7.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vermeldt dat alleen technische wijzigingen zonder financiële consequenties zijn meegenomen. Er is geen specifieke financiële impact of dekking besproken, wat suggereert dat de wijzigingen voornamelijk procedureel van aard zijn. -
Analyse van het document
Analyse van het Concept Kaderstellend Besluit inzake wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen in Noord-Holland Noord
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Concept Kaderstellend Besluit inzake wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen in Noord-Holland Noord." Het voorstel beoogt wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) te implementeren voor de regio Noord-Holland Noord. Het document biedt een gedetailleerd kader voor de aanpassing van verschillende artikelen binnen de gemeenschappelijke regelingen, met als doel de positie van gemeenteraden te versterken en de procedures voor besluitvorming en participatie te verbeteren. Het omvat onder andere wijzigingen in de zienswijzeprocedures, voorwaarden voor uittreding, participatie van ingezetenen, evaluatie van regelingen, en de actieve informatieplicht van besturen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke structuur per artikel. Het biedt zowel een samenvatting als een tekstvoorstel voor de wijzigingen, inclusief adviezen van griffiers en toelichtingen. De volledigheid is goed, hoewel de praktische implementatie van sommige wijzigingen mogelijk verdere verduidelijking vereist.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het beoordelen en goedkeuren van de voorgestelde wijzigingen. De raad moet besluiten over de aanpassing van de gemeenschappelijke regelingen en heeft invloed op de uiteindelijke tekst en implementatie van de wijzigingen.
Politieke keuzes:
De raad moet politieke keuzes maken over de mate van participatie van ingezetenen, de voorwaarden voor uittreding uit regelingen, en de wijze van evaluatie van de regelingen. Ook moet de raad beslissen over de implementatie van de actieve informatieplicht en de mogelijke instelling van gemeenschappelijke adviescommissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke deadlines en verantwoordelijkheden. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de praktische uitvoering van sommige wijzigingen kan complex zijn en vereist mogelijk verdere afstemming.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen en de implementatie ervan in de gemeenschappelijke regelingen. Dit omvat het vaststellen van de uiteindelijke teksten en procedures.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de participatie van ingezetenen en belanghebbenden, vooral wanneer bevoegdheden zijn overgedragen aan het algemeen bestuur van een openbaar lichaam. De mate van participatie kan variëren afhankelijk van de specifieke regeling.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op bestuurlijke en procedurele aspecten.
Financiële gevolgen:
Het voorstel bespreekt de financiële gevolgen van uittreding uit regelingen, zoals de berekening van uittreedsommen. Er is geen uitgebreide financiële impactanalyse voor de implementatie van de wijzigingen zelf, maar de kosten van evaluaties en participatieprocessen kunnen implicaties hebben voor de begrotingen van de betrokken gemeenten.
Agendapunt 7 VAN DE AGENDA GEHAALD Voorstel betreft het bestemmingsplan saldering NNN herontwikkeling hotel Nassau gewijzigd vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Saldering NNN herontwikkeling hotel Nassau' in Bergen aan Zee. Dit bestemmingsplan is onderdeel van een salderingsovereenkomst met de provincie Noord-Holland, waarbij gronden aan het Natuur Netwerk Nederland (NNN) worden toegevoegd en een natuurbestemming krijgen. De omgevingsvergunning voor de nieuwbouw en uitbreiding van Hotel Nassau werd eerder vernietigd door de Raad van State, maar het bestemmingsplan kan alsnog worden vastgesteld om aan de provinciale afspraken te voldoen. Tijdens de inzageperiode zijn drie zienswijzen ingediend, wat heeft geleid tot aanpassingen in het plan. De horecabestemming is verwijderd, en alleen de natuurbestemmingen zijn nu opgenomen. Er is een risico dat er beroep wordt ingesteld tegen het bestemmingsplan, ondanks dat het slechts de vastlegging van NNN betreft. Na vaststelling kan beroep worden aangetekend bij de Raad van State, en de aanleg van de NNN volgt na de bouw van het hotel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan ‘Saldering NNN herontwikkeling hotel Nassau’". Het doel is om een bestemmingsplan vast te stellen dat voldoet aan een salderingsovereenkomst met de provincie Noord-Holland. Dit plan voegt 120 m² aan Natuur Netwerk Nederland (NNN) toe, ter compensatie van 60 m² NNN die verloren gaat door de herontwikkeling van Hotel Nassau. Het bestemmingsplan is aangepast na drie ingediende zienswijzen en is nu klaar voor vaststelling door de gemeenteraad. De omgevingsvergunning voor het hotel werd eerder vernietigd, maar dit bestemmingsplan voldoet aan de provinciale afspraken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de noodzaak van het bestemmingsplan, en de aanpassingen die zijn gedaan naar aanleiding van zienswijzen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de inhoud van de zienswijzen en hoe deze specifiek zijn verwerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap om te voldoen aan de salderingsovereenkomst met de provincie en om de juridische vastlegging van de NNN te realiseren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het bestemmingsplan zoals voorgesteld, inclusief de wijzigingen naar aanleiding van de zienswijzen. Dit omvat het afwegen van de belangen van natuurbehoud tegen de economische ontwikkeling van het hotel.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de oppervlakte NNN die wordt toegevoegd. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de uitvoering. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdschema kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee de juridische vastlegging van de NNN wordt gerealiseerd.
Participatie:
Er is geen specifieke informatie over participatieprocessen, behalve dat er zienswijzen zijn ingediend en verwerkt. Dit suggereert beperkte participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp, hoewel de toevoeging van natuurgebied aan NNN een duurzaamheidsaspect heeft.
Financiële Gevolgen:
Er is een anterieure overeenkomst gesloten met de initiatiefnemer voor de kosten van het project. Er worden geen specifieke financiële details of dekkingsmethoden genoemd, wat een gebrek aan financiële transparantie kan impliceren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Salderingsovereenkomst Natuur Netwerk Nederland (NNN) Hotel Nassau Omgevingsvergunning Provincie Noord-Holland Zienswijzen Raad van State Compensatiegronden Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 VAN DE AGENDA GEHAALD Voorstel betreft evaluatie 2023 (van beleidsplan van afval naar grondstof) in opmaat naar variabele heffing voor het scheiden van grondstoffen naar afval en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, dat op 28 september 2023 wordt besproken, richt zich op de evaluatie van het afvalbeleid en de voorbereiding op de invoering van een tariefprikkel per 1 januari 2024. Het beleidsplan 'Van Afval naar Grondstof', vastgesteld in 2021, heeft als doel het restafval te verminderen tot 30 kilo per inwoner per jaar. De gemeente heeft al diverse maatregelen genomen, zoals de introductie van PMD-rolcontainers en verbeterde scheidingsmogelijkheden. De evaluatie van 2023 toont aan dat verdere stappen nodig zijn, waaronder het verhogen van de inzamelfrequentie van afval. Vanaf 2024 zal restafval eens per vier weken worden opgehaald, terwijl PMD en GFT alternerend elke twee weken worden ingezameld. Dit betekent een toename van 52 naar 65 inzamelmomenten per jaar. De wijziging is afgestemd met buurgemeenten en wordt ondersteund door inwoners die meer inzamelcapaciteit wensen, vooral voor GFT in de zomermaanden. De financiële impact van de veranderingen bedraagt ongeveer €8 per huishouden. De gemeente bereidt zich voor op de implementatie van de tariefprikkel en de nieuwe inzamelfrequentie, met aandacht voor communicatie en logistieke aanpassingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Evaluatie 2023 in opmaat naar de tariefprikkel". Het betreft een evaluatie van het afvalbeleid van de gemeente Bergen, met als doel de afvalinzameling te optimaliseren en de introductie van een variabele heffing per 1 januari 2024. De inzamelfrequentie voor restafval wordt verlaagd, terwijl die voor PMD en GFT wordt verhoogd. Dit moet leiden tot minder restafval en meer gescheiden afvalstromen. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging om de kosten van de nieuwe inzamelfrequentie te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een evaluatie van de huidige situatie, een plan voor toekomstige stappen, financiële implicaties, en een begrotingswijziging. Er zijn echter geen gedetailleerde risicoanalyses of alternatieve scenario's uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de evaluatie en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het beleid en het toezien op de uitvoering ervan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de verhoging van de inzamelfrequentie en de invoering van de variabele heffing. Dit omvat keuzes over de balans tussen kosten, service, en milieudoelstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen voor afvalreductie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen moet nog worden aangetoond.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de evaluatie en de voorgestelde wijzigingen goed te keuren, inclusief de begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er signalen van inwoners zijn ontvangen over de behoefte aan meer inzamelmogelijkheden, maar er lijkt geen uitgebreide participatie van inwoners te zijn geweest in de besluitvorming.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met de nadruk op afvalreductie en betere afvalscheiding.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de kosten met €8 per huishouden, wat neerkomt op een stijging van ongeveer 2% van het tarief voor meerpersoonshuishoudens. De kosten worden deels gecompenseerd door besparingen op restafvalverwerking en het stoppen van de snoeikorven in het voorjaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tariefprikkel Evaluatie Inzamelfrequentie PMD-rolcontainer GFT Restafval Afvalscheiding Variabele heffing Snoeikorven DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 VAN DE AGENDA GEHAALD Voorstel betreft een verzoek aan de Provincie tot aanwijzing Natuurnetwerk Nederland van de Zuurvenspolder te Bergen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het plan om de Zuurvenspolder, gelegen aan de oostzijde van Bergen, te begrenzen als onderdeel van het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Dit initiatief is gestart door bewoners die de natuur- en landschapswaarden van de polder willen behouden en versterken. De gemeente Bergen overweegt om haar gronden, met uitzondering van een voormalige vuilstort aan de Oosterdijk, aan te melden voor deze begrenzing. Dit zou het mogelijk maken om subsidies te verkrijgen voor natuurbeheer en de natuurpotentie van het gebied te realiseren. De begrenzing als NNN zou ook een planologische beschermingsstatus geven, waardoor grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen, zoals woningbouw, worden beperkt. Het voorstel is een reactie op een bewonersinitiatief en heeft als doel om de Zuurvenspolder te ontwikkelen tot een natuur- en landschapspark met recreatieve mogelijkheden. Een masterplan zal worden opgesteld in samenwerking met alle betrokken partijen om de inrichting, beheer en eigendom van het gebied verder uit te werken. De uiteindelijke beslissing over toekomstig beheer en eigendom volgt na dit proces. Het initiatief heeft geen directe financiële implicaties, maar draagt bij aan de biodiversiteit en duurzaamheid van de regio.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Begrenzing Zuurvenspolder als Natuurnetwerk Nederland
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Begrenzing Zuurvenspolder als Natuurnetwerk Nederland". Het raadsvoorstel beoogt de gemeentelijke gronden in de Zuurvenspolder, met uitzondering van een voormalige vuilstort, aan te melden voor begrenzing als onderdeel van het Natuurnetwerk Nederland (NNN). Dit is een reactie op een bewonersinitiatief dat streeft naar de ontwikkeling van een natuur- en landschapspark. Begrenzing als NNN maakt subsidieaanvragen voor natuurbeheer mogelijk en biedt planologische bescherming, wat essentieel is voor de realisatie van het initiatief.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde achtergrond van het initiatief, de betrokken partijen, en de noodzaak van NNN-begrenzing. Echter, meer informatie over de lange termijn financiële implicaties en beheerstructuur zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het indienen van een aanvraag bij de provincie voor de begrenzing van de gemeentelijke gronden als NNN. Dit is een cruciale stap voor de voortgang van het bewonersinitiatief.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het bewonersinitiatief willen ondersteunen door de gronden aan te melden voor NNN-begrenzing, wat de ontwikkeling van het natuurpark mogelijk maakt. Dit kan invloed hebben op toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in het gebied.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een duidelijke doelstelling en planning voor de NNN-aanmelding. Echter, het is minder meetbaar en realistisch zonder gedetailleerde financiële en beheersplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en eigendomsaspecten zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de aanvraag voor NNN-begrenzing willen indienen bij de provincie Noord-Holland.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat het initiatief voortkomt uit een bewonersinitiatief, wat wijst op een hoge mate van participatie van de lokale gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het initiatief bijdraagt aan biodiversiteit en natuurbehoud.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan de NNN-aanwijzing. Echter, toekomstige financiële implicaties voor eigendomsoverdracht en beheer zijn nog niet gespecificeerd. De Kadernota 2024 bevat een bijdrage van €20.000 voor plankosten. Verdere financiële details zullen volgen na de planvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zuurvenspolder Natuurnetwerk Nederland (NNN) Bewonersinitiatief Stichting Zuurvenspolder Landschap Noord-Holland Natuurontwikkeling Begrenzing Biodiversiteit Waterbergingslocatie MasterplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Benoeming lid werkgeverscommissie
Samenvatting
Tijdens de raadsvergadering van de gemeente Bergen op 28 september 2023 werd een voorstel besproken om een nieuw lid te benoemen voor de werkgeverscommissie van de griffie. Dit was nodig vanwege het vertrek van mevrouw S. Groen-Bruschke. Het voorstel is om mevrouw L.I.H. Verwaaijen te benoemen als nieuw lid. De werkgeverscommissie bestaat uit drie tot vijf raadsleden, bij voorkeur afkomstig uit zowel de coalitie als de oppositie, en de leden komen bij voorkeur niet uit dezelfde fractie. De huidige leden zijn de heer M. Heusy, de heer S. Swart, mevrouw W. Grooteman en de heer K. van der Kaaij. Het doel van de commissie is om goed werkgeverschap te vervullen voor de ambtenaren werkzaam op de griffie. Er zijn geen financiële, duurzame of andere risico's verbonden aan dit voorstel. Het voorstel wordt op de gebruikelijke wijze openbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming lid werkgeverscommissie". Het raadsvoorstel stelt voor om mevrouw L.I.H. Verwaaijen te benoemen als lid van de werkgeverscommissie van de gemeente Bergen. Deze commissie bestaat uit drie tot vijf raadsleden en is verantwoordelijk voor het werkgeverschap van de ambtenaren werkzaam op de griffie. De benoeming is noodzakelijk vanwege het vertrek van een voormalig lid, mevrouw S. Groen-Bruschke.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de voorgestelde benoeming beschrijft. Er zijn geen bijlagen of aanvullende documenten, maar gezien de aard van het voorstel lijkt dit niet noodzakelijk.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om te beslissen over de benoeming van het nieuwe lid van de werkgeverscommissie. Dit is een besluitvormend agendapunt, wat betekent dat de raad een formeel besluit moet nemen.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft de benoeming van een nieuw lid voor de werkgeverscommissie. De raad moet overwegen of mevrouw Verwaaijen de juiste kandidaat is, rekening houdend met de samenstelling van de commissie en de voorkeur voor diversiteit in fracties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van een specifiek persoon. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke termijn voor de benoeming wordt genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van mevrouw L.I.H. Verwaaijen als lid van de werkgeverscommissie.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het op de gebruikelijke wijze openbaar wordt gemaakt, maar er is geen verdere participatie van het publiek of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het gaat om een personele benoeming zonder directe impact op duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals vermeld in het document. Er is geen sprake van extra kosten of budgettaire dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkgeverscommissie Benoeming Griffie Raadsleden Voordracht Coalitie Oppositie Fractie Werkgeverschap AmbtenarenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11 Voorstel betreft een verklaring van geen bezwaar af te geven op de statutenwijziging van de SOVON
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een statutenwijziging van de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Noord-Holland Noord (SOVON). De wijziging is noodzakelijk om te voldoen aan de 'Code Goed Onderwijsbestuur voortgezet onderwijs 2019' en de 'Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen 2021'. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de verkorting van de zittingstermijn van de Raad van Toezicht van vijf naar vier jaar en de toevoeging van een artikel dat leden met een persoonlijk belang uitsluit van besluitvorming. Ook wordt digitaal vergaderen statutair mogelijk gemaakt. De gemeenteraad wordt gevraagd een verklaring van geen bezwaar af te geven. Er zijn geen risico’s of financiële implicaties verbonden aan deze wijziging. De samenwerking tussen de gemeenten Bergen en Alkmaar is essentieel voor de goedkeuring van de statutenwijziging.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderwerp Statutenwijziging SOVON". Het voorstel betreft een statutenwijziging van de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Noord-Holland Noord (SOVON). De wijzigingen zijn noodzakelijk om te voldoen aan de 'Code Goed Onderwijsbestuur voortgezet onderwijs 2019' en de 'Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen 2021'. Belangrijke wijzigingen omvatten de verkorting van de zittingstermijn van de Raad van Toezicht en de toevoeging van bepalingen over belangenverstrengeling. De gemeenteraad wordt gevraagd een verklaring van geen bezwaar af te geven voor deze wijzigingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en hun grondslagen duidelijk uiteenzet. Het bevat ook de relevante bijlagen en verwijzingen naar de wettelijke kaders die de wijzigingen ondersteunen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een verklaring van geen bezwaar af te geven voor de voorgestelde statutenwijzigingen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is voor de wijzigingen om doorgevoerd te worden.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen voornamelijk technisch en juridisch van aard zijn en gericht zijn op naleving van bestaande wet- en regelgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is relevant en tijdgebonden, aangezien het voldoet aan recente wet- en regelgeving. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een verklaring van geen bezwaar af te geven voor de statutenwijziging van SOVON.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een interne wijziging betreft die voornamelijk juridische en bestuurlijke implicaties heeft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op bestuurlijke en juridische aspecten van de statuten van SOVON.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, zoals aangegeven in het document. De wijzigingen hebben geen impact op de financiële situatie van de betrokken gemeenten of SOVON.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Statutenwijziging SOVON Raad van Toezicht Code Goed Onderwijsbestuur Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen Gemeente Alkmaar Digitaal vergaderen Zittingstermijn Persoonlijk belang GemeenteradenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12 Voorstel betreft second opinion onderzoek
Gemeenteraad Bergen: Samenwerking en Vooruitgang in Dossier Dorpsplein
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens de raadsvergadering op 28 september 2023 een belangrijke stap gezet in het langlopende dossier rondom het Dorpsplein. Een second opinion onderzoek door HBR advocaten werd besproken en een raadsbrede motie werd aangenomen om de samenwerking te bevorderen.
Samenvatting
Op 28 september 2023 heeft de gemeenteraad van Bergen een raadsvergadering gehouden waarin een second opinion onderzoek naar het Dorpsplein Bergen werd besproken. Dit onderzoek, uitgevoerd door HBR advocaten, richtte zich op de verklaring van geen bedenkingen (Vvgb) en de bijbehorende coördinatiebesluiten. De gemeenteraad heeft besloten het openbare deel van het advies vast te stellen en geheimhouding op te leggen op een specifiek onderdeel vanwege economische en financiële belangen. De raadswerkgroep die het onderzoek begeleidde, heeft haar taken afgerond en wordt opgeheven. De kosten van het onderzoek worden gedekt uit het begrotingssaldo van 2023. Het college zal binnenkort een nieuw raadsvoorstel indienen, waarna de gemeenteraad een inhoudelijk besluit zal nemen over het Dorpsplein Bergen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Second opinion onderzoek verklaring van geen bedenkingen Dorpsplein Bergen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een second opinion onderzoek naar de verklaring van geen bedenkingen (Vvgb) voor het Dorpsplein Bergen. Het doel is om te beoordelen of de Vvgb voldoet aan relevante wet- en regelgeving, gemeentelijke kaders en participatieve voorwaarden. Het onderzoek, uitgevoerd door HBR advocaten, biedt inzicht in de gevolgen en risico’s van het al dan niet afgeven van de Vvgb en de mogelijkheden voor de gemeenteraad om inhoudelijk te sturen op het plan. De gemeenteraad moet besluiten over de vaststelling van het openbare advies en de geheimhouding van een deel van het advies.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een toelichting op de achtergrond en noodzaak van het onderzoek. Echter, de inhoudelijke details van het second opinion onderzoek zelf zijn niet volledig openbaar, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De raad moet het openbare advies vaststellen, geheimhouding opleggen op een deel van het advies en erkennen dat de raadswerkgroep haar taken heeft afgerond. De raad speelt een cruciale rol in de besluitvorming over de Vvgb en de verdere ontwikkeling van het Dorpsplein.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over het al dan niet afgeven van de Vvgb, rekening houdend met de uitkomsten van het second opinion onderzoek. Dit omvat het afwegen van juridische, economische en participatieve aspecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het openbare advies vast te stellen, geheimhouding op te leggen op een deel van het advies en de afronding van de raadswerkgroep te erkennen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de noodzaak van participatieve voorwaarden, maar geeft geen gedetailleerde informatie over hoe participatie is vormgegeven of welke input van belanghebbenden is meegenomen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De kosten van het second opinion onderzoek worden gedekt uit het begrotingssaldo en verwerkt in de jaarrekening van 2023. Verdere financiële implicaties worden niet gedetailleerd besproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Second opinion onderzoek Dorpsplein Verklaring van geen bedenkingen (Vvgb) Omgevingsvergunningen Geheimhouding Raadswerkgroep Wet open overheid Initiatiefraadsbesluit Omgevingsrecht Ruimtelijke ontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13 Voorstel betreft het project Bergerweg 125 te Bergen te herstarten
Super-Erf in Bergen: Unaniem Enthousiasme voor Groen en Leefbaarheid
In Bergen is er een ambitieuze transformatie op komst: het Super-Erf. Een bestaand bedrijfsterrein zal plaatsmaken voor een supermarkt en woonerf, met behoud van de groene omgeving en landschappelijke karakteristiek. Tijdens de gemeenteraadsvergadering bleek er brede steun voor het plan.
Samenvatting
De tekst beschrijft de plannen voor de ontwikkeling van het Super-Erf in Bergen, waarbij een bestaand bedrijfsterrein wordt getransformeerd tot een gebied met een supermarkt en woonerf. De ontwikkeling houdt rekening met de ruimtelijke kwaliteitseisen van artikel 15 van de Provinciale Ruimtelijke Verordening (PRV) en de Leidraad Landschap en Cultuurhistorie. Het plan behoudt de bestaande groene omkadering en zorgt ervoor dat de openheid en schaal van het landschap niet worden aangetast. De nieuwe bebouwing blijft binnen de bestaande massa en draagt bij aan het zichtbaarder maken van de landschappelijke karakteristiek. De welstandscommissie heeft de plannen positief beoordeeld, mits de groene randen behouden blijven en de architectonische details zorgvuldig worden uitgevoerd. Het plan voorziet in een verbetering van de ruimtelijke kwaliteit door het verminderen van verharding en het toevoegen van groen, wat bijdraagt aan een fraaiere en leefbaardere omgeving.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Motivering Super-Erf Bergen ruimtelijke kwaliteitseisen artikel 15 PRV." Het voorstel betreft de herontwikkeling van een bestaand bedrijfsterrein in het landelijke gebied van Bergen naar een gemengd gebruik van een supermarkt en woonerf. Het plan houdt rekening met de Leidraad Landschap en Cultuurhistorie, waarbij de landschappelijke karakteristieken behouden blijven. De ontwikkeling omvat een supermarkt met appartementen en rijwoningen, waarbij de groene omkadering behouden blijft. Het doel is om de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren door de bestaande loods te vervangen door een ensemble dat beter past bij de omgeving.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke motivering en verwijzing naar relevante beleidsdocumenten zoals de Leidraad Landschap en Cultuurhistorie. Het bevat ook input van de welstandscommissie en een beeldkwaliteitsplan, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad speelt een beslissende rol in het goedkeuren van het voorstel. Ze moeten beoordelen of het plan voldoet aan de gestelde ruimtelijke kwaliteitseisen en of het in lijn is met de gemeentelijke en provinciale ambities.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen ontwikkeling en behoud van landschappelijke waarden. Er moet worden afgewogen of de voorgestelde ontwikkeling voldoende bijdraagt aan de ruimtelijke kwaliteit en of het past binnen de beleidskaders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van ruimtelijke kwaliteit en behoud van landschappelijke kenmerken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van de groene omkadering en detaillering van de architectuur zijn cruciaal voor succes.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze akkoord gaan met de voorgestelde herontwikkeling en of ze de plannen goedkeuren zoals gepresenteerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt participatie van de welstandscommissie en een interactief ontwerpproces, maar het is onduidelijk in hoeverre de lokale gemeenschap betrokken is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de focus op het verminderen van verharding en het behouden van groene omkadering, wat bijdraagt aan een beter klimaat en waterbeheer.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft geen gedetailleerde financiële analyse, maar impliceert dat de herontwikkeling binnen de bestaande kaders blijft. Het is onduidelijk hoe de kosten worden gedekt en of er financiële risico's zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Super-Erf Ruimtelijke ontwikkeling Leidraad Landschap en Cultuurhistorie Strandvlakte Openheid Groene rand Welstandscommissie Beeldkwaliteitsplan Landelijk gebied OntstaansgeschiedenisVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Herstart project Bergerweg 125, Bergen
Samenvatting: Het voorstel betreft de herstart van het project Bergerweg 125 in Bergen, waar een Aldi supermarkt, 12 appartementen en 24 grondgebonden woningen gepland zijn. Het oorspronkelijke bestemmingsplan werd vernietigd door de Raad van State vanwege drie tekortkomingen: de locatie ligt niet in een bestaand stedelijk gebied, er was onduidelijkheid over de locatiekenmerken, en er was onvoldoende vooroverleg met de provincie. Aldi heeft nieuwe documenten laten opstellen om deze tekortkomingen te adresseren. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in overleg te treden met de provincie om het project opnieuw op te starten.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de achtergrond, de problemen met het eerdere plan, en de stappen die zijn genomen om deze problemen aan te pakken, duidelijk uiteenzet. Het bevat ook informatie over de betrokken partijen en de juridische context.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet beslissen of het project Bergerweg 125 opnieuw kan worden opgestart door in overleg te treden met de provincie. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de herstart en het begeleiden van het proces.
Politieke keuzes
De raad moet kiezen of zij het project willen herstarten ondanks de eerdere vernietiging door de Raad van State. Dit omvat het overwegen van de belangen van de betrokken partijen, de impact op de gemeenschap, en de juridische en planologische haalbaarheid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel het specifieke doelen en acties beschrijft, ontbreken meetbare criteria en een duidelijke tijdlijn voor de herstart. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid hangt sterk af van de uitkomst van het overleg met de provincie.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaan met het herstarten van het project door in overleg te treden met de provincie op basis van de nieuwe documenten.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er in de vorige procedure brede instemming was, behalve van de provincie. Bij een herstart zal opnieuw participatie plaatsvinden via het participatieloket.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel. Het is echter mogelijk dat het aspect van duurzame verstedelijking in de nieuwe onderbouwing wordt meegenomen.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de tijdsbesteding van gemeentelijke medewerkers voor het vooroverleg met de provincie, geschat op 40 uur. Dit valt binnen het bestaande budget voor Bergen centrum. Er is geen verdere financiële dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bergerweg 125 Aldi Raad van State Bestemmingsplan Provincie Locatieonderzoek Anterieure Overeenkomst Kernwaarden Vooroverleg HarmonielocatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14 Voorstel betreft een zienswijze te geven op de 95% versie van het Integraal Meerjaren Veiligheidsplan (IMV) 2024-2027 van de politie eenheid NH
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 28 september 2023 vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de 95% versie van het Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2024-2027 van de politie-eenheid Noord-Holland. Dit beleidsplan, dat elke vier jaar wordt opgesteld, richt zich op het verbeteren van de veiligheid voor inwoners en bezoekers van de regio. De voorgestelde prioriteiten zijn ondermijning, cybercrime, maatschappelijke onrust en jeugdveiligheid. Het plan is tot stand gekomen door samenwerking tussen het Openbaar Ministerie, de politie en de 32 gemeenten in de regio. De definitieve versie van het plan wordt op 9 november 2023 vastgesteld. De gemeenteraad wordt gevraagd om hun zienswijze, die door de burgemeester aan de werkgroep IMV wordt doorgegeven voor de definitieve vaststelling. Het plan bevat geen gedetailleerde uitvoeringsplannen; deze worden jaarlijks opgesteld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze op de 95% versie van het Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid 2024-2027 van de politie eenheid Noord-Holland." Het plan richt zich op het verbeteren van de veiligheid in de regio Noord-Holland door middel van een gecoördineerde aanpak op vier prioritaire thema's: ondermijning, cybercrime, maatschappelijke onrust en jeugdveiligheid. Het doel is om de lokale aanpak te ondersteunen en te versterken door regionale samenwerking. De gemeenteraad wordt gevraagd een positieve zienswijze te geven, waarna de burgemeester deze zal communiceren aan de werkgroep IMV voor de definitieve vaststelling.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, de gekozen thema's en de procedure. Echter, het mist gedetailleerde financiële informatie en concrete uitvoeringsplannen, die pas in de jaarlijkse uitvoeringsplannen worden opgenomen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de 95% versie van het beleidsplan. Dit is een adviserende rol, waarbij de raad zijn mening kan geven voordat het plan definitief wordt vastgesteld.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde thema's en prioriteiten. Er moet ook worden overwogen of de regionale focus voldoende aansluit bij lokale behoeften.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete doelen en meetbare resultaten bevat. Deze worden pas in de jaarlijkse uitvoeringsplannen uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op het beleidsplan en of zij de burgemeester verzoekt deze zienswijze te communiceren aan de werkgroep IMV.
Participatie:
Er is geen directe participatie van inwoners en ondernemers in dit regionale plan. Participatie vindt plaats op lokaal niveau bij het opstellen van het Integraal Veiligheid Beleid (IVB).
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het beleidsplan. De financiële aspecten worden behandeld in de jaarlijkse uitvoeringsplannen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Meerjarenbeleidsplan Veiligheid (IMV) Politie eenheid Noord-Holland Zienswijze Regionaal Bestuurlijk Overleg Politie (RBOP) Thema's Ondermijning Cybercrime Maatschappelijke onrust en radicalisering Jeugd en Veiligheid Sterkteverdeling van politieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15 Voorstel betreft financieel gebaar energiekosten maatschappelijke organisaties en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeente Bergen biedt financiële steun aan maatschappelijke organisaties voor gestegen energiekosten
De gemeenteraad van Bergen heeft op 28 september 2023 ingestemd met een voorstel om maatschappelijke organisaties te ondersteunen die worstelen met de stijgende energiekosten. Het plan omvat subsidies voor zowel gesubsidieerde als niet-gesubsidieerde organisaties, met een totaal budget van bijna €415.000.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, besproken op 28 september 2023, richt zich op het bieden van financiële steun aan maatschappelijke organisaties die te maken hebben met gestegen energiekosten. Het voorstel omvat twee hoofdmaatregelen:
-
Jaarlijks gesubsidieerde organisaties, met uitzondering van amateursportorganisaties en openbare zwembaden, kunnen eenmalig 60% van het verschil in energiekosten ten opzichte van het prijsplafond gesubsidieerd krijgen voor de periode van 1 januari 2022 tot 1 juli 2023. Hiervoor is maximaal € 364.957 beschikbaar.
-
Maatschappelijke non-profit organisaties zonder gemeentelijke subsidierelatie, die financieel in de knel zitten en geen aanspraak kunnen maken op de TEK-regeling, kunnen een eenmalige subsidie van € 5.000 aanvragen, met een totaal beschikbaar budget van € 50.000.
De totale kosten van dit financiële gebaar bedragen maximaal € 414.957 en worden ten laste gebracht van het begrotingssaldo 2023. Daarnaast wordt voorgesteld gebruik te maken van landelijke regelingen voor zwembaden en amateursportverenigingen (SPUK MEOZ en SPUK NEAS). Het voorstel komt voort uit een inventarisatie die aantoonde dat meer dan 80% van de maatschappelijke organisaties financieel onder druk staat door gestegen energiekosten. Het college heeft overwogen geen maximum te stellen, maar gezien de beperkte financiële ruimte is gekozen voor een gemaximeerd bedrag. Het voorstel is onderdeel van een bredere regionale samenwerking binnen de BUCH-gemeenten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Financieel gebaar energiekosten maatschappelijke organisaties
Titel en Samenvatting:
Het voorstel, getiteld "Financieel gebaar energiekosten maatschappelijke organisaties," beoogt financiële steun te bieden aan maatschappelijke organisaties die lijden onder verhoogde energiekosten. Het voorstel stelt voor om gesubsidieerde organisaties 60% van hun extra energiekosten te vergoeden, met een maximum van €364.957. Daarnaast kunnen non-profitorganisaties zonder gemeentelijke subsidie een eenmalige bijdrage van €5.000 aanvragen, met een totaalplafond van €50.000. De totale kosten van dit gebaar bedragen €414.957, ten laste van het begrotingssaldo 2023. Het voorstel maakt ook gebruik van landelijke regelingen voor zwembaden en sportverenigingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke financiële kaders en een overzicht van de betrokken regelingen. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de context en de noodzaak van het voorstel.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het financiële gebaar en de bijbehorende begrotingswijzigingen. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet toekennen van de voorgestelde subsidies.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de financiële lasten van maatschappelijke organisaties willen verlichten ten koste van het begrotingssaldo. Er moet ook worden besloten of de voorgestelde plafonds en verdelingen eerlijk en effectief zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële plafonds en deadlines. Het is tijdgebonden met een aanvraagdeadline van 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van landelijke regelingen kan onzekerheid met zich meebrengen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met het voorstel en de bijbehorende financiële lasten ten laste van het begrotingssaldo willen brengen.
Participatie:
Er is geen specifieke participatie van de betrokken organisaties in de besluitvorming genoemd, hoewel zij wel worden geïnformeerd en uitgenodigd om aanvragen in te dienen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in de context van verduurzamingsplannen voor zwembaden, maar is geen centraal thema van het voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen maximaal €414.957, ten laste van het begrotingssaldo 2023. Er is geen extra financiële ruimte ontstaan na de meicirculaire, waardoor de dekking uit het bestaande begrotingssaldo moet komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Energiekosten Maatschappelijke organisaties Subsidieaanvraag Begrotingssaldo SPUK MEOZ SPUK NEAS Meicirculaire Financieel gebaar TEK-regeling VerduurzamingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 16 Voorstel betreft het vaststellen van de verordening BIZ Bergen 2024-2028
Bergen zet stap naar gezamenlijke bedrijfsinvesteringen
De gemeenteraad van Bergen heeft groen licht gegeven voor de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het centrum. Dit initiatief, dat ondernemers de kans biedt om samen te investeren in hun bedrijfsomgeving, kan vanaf 2024 van start gaan.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de oprichting van een Bedrijveninvesteringszone (BIZ) in het centrum van Bergen voor de periode 2024-2028. Ondernemers in Bergen, in samenwerking met Stad&co, willen een BIZ vormen om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving. De gemeenteraad moet voor 1 januari 2024 de verordening vaststellen om de BIZ te starten. Na vaststelling is een draagvlakmeting vereist, waarbij ten minste de helft van de belastingplichtigen moet stemmen en 2/3 daarvan voor moet zijn. De BIZ-bijdrage varieert tussen € 400 en € 1200, afhankelijk van de WOZ-waarde van het pand. De opbrengsten worden gebruikt voor projecten in het BIZ-plan. De gemeente en ondernemers sluiten een uitvoeringsovereenkomst, en de BIZ-stichting wordt opgericht om de projecten te beheren. De formele draagvlakmeting is gepland voor november/december 2023. Als de BIZ wordt goedgekeurd, gaat deze in per 1 januari 2024.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bedrijveninvesteringszone Bergen Centrum 2024-2028
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Bedrijveninvesteringszone Bergen Centrum 2024-2028". Het doel is om een bedrijveninvesteringszone (BIZ) op te richten in het centrum van Bergen, inclusief een uitloper naar de Breelaan en Duinweg. Dit initiatief, gestart door lokale ondernemers, beoogt de kwaliteit van de bedrijfsomgeving te verbeteren door gezamenlijke investeringen. De gemeenteraad moet de verordening vaststellen voor 1 januari 2024, waarna een draagvlakmeting volgt. Bij voldoende steun wordt de BIZ voor vijf jaar opgericht, waarbij ondernemers een jaarlijkse bijdrage betalen, variërend van €400 tot €1200, afhankelijk van de WOZ-waarde van hun pand.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de BIZ, de stappen die nodig zijn voor oprichting, en de financiële implicaties. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke projecten en activiteiten binnen het BIZ-plan zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de rol om de verordening voor de BIZ vast te stellen. Dit is een noodzakelijke stap voordat de draagvlakmeting kan plaatsvinden en de BIZ daadwerkelijk kan worden opgericht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de verordening willen vaststellen, rekening houdend met de belangen van de ondernemers en de impact op de lokale economie. Ze moeten ook overwegen of ze de perceptiekosten voor hun rekening willen nemen.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het ontbreken van specifieke meetbare doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de verordening voor de BIZ willen vaststellen, waarmee ze de oprichting van de BIZ mogelijk maken, afhankelijk van de uitkomst van de draagvlakmeting.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van lokale ondernemers in het proces. De ondernemersvereniging heeft een BIZ-plan ontwikkeld en werkt aan de oprichting van een BIZ-stichting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een onderwerp in het BIZ-plan, maar er worden geen specifieke duurzame projecten of initiatieven beschreven.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten de jaarlijkse BIZ-bijdrage van ondernemers en de perceptiekosten van 3% (€3.600 per jaar) voor de gemeente. Deze kosten worden pas aangevraagd na de draagvlakmeting. De dekking van deze kosten is afhankelijk van de besluitvorming in de Kadernota 2025/1e firap 2024.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Draagvlakmeting Ondernemers BIZ-plan Verordening BIZ-bijdrage Gemeente BIZ-stichting Samenwerking BelastingplichtigenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 17 Voorstel betreft het vaststellen van de afvalstoffenverordening gemeente Bergen 2023
Nieuwe Afvalstoffenverordening Bergen: Unanieme Steun voor Ja-Ja Sticker
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de nieuwe Afvalstoffenverordening 2023, die de verordening uit 2011 vervangt. Een belangrijk onderdeel van de discussie was de toekomstige invoering van de ja-ja sticker voor ongeadresseerd drukwerk, een maatregel die al in 2019 werd voorgesteld.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de nieuwe Afvalstoffenverordening voor de gemeente Bergen in 2023. De huidige verordening uit 2011 wordt vervangen door een nieuwe versie, gebaseerd op het recent gepubliceerde model van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Belangrijke wijzigingen zijn de wettelijke verplichting voor gescheiden inzameling van afvalstoffen en de mogelijkheid om in de toekomst een ja-ja sticker voor ongeadresseerd drukwerk in te voeren. Hoewel de ja-ja sticker nog niet wordt ingevoerd, is er een artikel toegevoegd dat de huidige situatie met de nee-nee sticker handhaaft. Verder zijn bepalingen toegevoegd voor de implementatie van de Omgevingswet. Het college van Bergen zal een uitvoeringsbesluit vaststellen om snel in te kunnen spelen op ontwikkelingen in afvalbeheer. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de nieuwe verordening en de inspraakprocedure is afgerond zonder zienswijzen. Na vaststelling door de raad treedt de verordening direct in werking.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststelling afvalstoffenverordening gemeente Bergen 2023". Het voorstel beoogt de verouderde afvalstoffenverordening uit 2011 te vervangen door een nieuwe versie, gebaseerd op het model van de VNG. Belangrijke wijzigingen zijn de toevoeging van bepalingen voor de toekomstige invoering van de Ja-ja sticker en de aanpassing aan de Omgevingswet. De verordening richt zich op het verbeteren van afvalscheiding en het verminderen van afvalstromen. Er is een inspraakprocedure gevolgd, maar er zijn geen zienswijzen ingediend. Het voorstel heeft geen financiële gevolgen en duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de wijzigingen, de juridische kaders en de inspraakprocedure. Het biedt ook inzicht in de toekomstige stappen en de rol van het college.
Rol van de Raad:
De raad moet de nieuwe afvalstoffenverordening vaststellen. Dit is een formele goedkeuring van de voorgestelde wijzigingen en de nieuwe richtlijnen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de invoering van de nieuwe verordening en de eventuele toekomstige invoering van de Ja-ja sticker. Dit kan invloed hebben op de hoeveelheid ongeadresseerd drukwerk en daarmee op afvalreductie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheidseffecten worden niet expliciet behandeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nieuwe afvalstoffenverordening vast te stellen.
Participatie:
Er is voldaan aan de wettelijke inspraakprocedure, maar er zijn geen zienswijzen ontvangen, wat kan wijzen op een gebrek aan actieve participatie van burgers.
Duurzaamheid:
Hoewel duurzaamheid niet expliciet als relevant onderwerp wordt genoemd, is afvalreductie een duurzaamheidsdoel. De verordening draagt bij aan betere afvalscheiding en vermindering van afvalstromen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afvalstoffenverordening VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Inspraakprocedure Wet milieubeheer Ja-ja sticker Grondstoffenplan Omgevingswet Uitvoeringsbesluit Huis-aan-huisbladen Circulaire economieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Agendapunt 18 Voorstel betreft zienswijze tweede begrotingswijziging 2023 GR BUCH en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeenteraad Bergen stemt in met begrotingswijziging ondanks zorgen over Werkorganisatie BUCH
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een positieve zienswijze op de tweede begrotingswijziging van 2023 voor de Werkorganisatie BUCH. Ondanks zorgen over de kwaliteit van raadsvoorstellen en de toekomst van de organisatie, benadrukte de raad het belang van regionale samenwerking en de noodzaak om personele uitdagingen aan te pakken.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een positieve zienswijze op de tweede begrotingswijziging 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkorganisatie BUCH. De eerste voortgangsrapportage 2023 toont een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, voornamelijk door cao-wijzigingen en nieuwe opdrachten. De totale lasten stijgen met €2.725.000. De verdeelsleutel voor de bijdragen van de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo is aangepast vanwege nieuwe taken. Het voorstel benadrukt het belang van regionale samenwerking en de noodzaak om personele uitdagingen aan te pakken. De gemeenteraad wordt gevraagd de zienswijze goed te keuren, waarna deze in de bestuursvergadering van oktober 2023 definitief wordt vastgesteld. De bijlagen bevatten de voortgangsrapportage en de begrotingswijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze tweede begrotingswijziging 2023 GR BUCH". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een positieve zienswijze te geven op de tweede begrotingswijziging van de GR Werkorganisatie BUCH voor 2023. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege een verhoging van de gemeentelijke bijdragen, veroorzaakt door cao-wijzigingen en nieuwe opdrachten. De voortgangsrapportage toont een stijging van de lasten met €2.725.000. De raad wordt gevraagd om hun zienswijze te geven, die in oktober 2023 door het BUCH-bestuur wordt meegenomen in de definitieve vaststelling van de begrotingswijziging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële specificaties en een toelichting op de noodzaak van de begrotingswijziging. Echter, er zijn geen alternatieven overwogen, wat een beperking in de volledigheid kan zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze geven op de voorgestelde begrotingswijziging. Deze zienswijze wordt meegenomen in de definitieve besluitvorming door het BUCH-bestuur.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de verhoging van de gemeentelijke bijdragen en de bijbehorende financiële consequenties. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er zorgen zijn over de stijgende kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen en alternatieven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van alternatieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze geven op de tweede begrotingswijziging van 2023 voor de GR BUCH.
Participatie:
De voortgangsrapportage en de concept zienswijze zijn besproken met ambassadeurs uit de raad, wat enige mate van participatie aangeeft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet van toepassing beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een stijging van de lasten met €2.725.000 in 2023. De dekking komt uit verhoogde bijdragen van de deelnemende gemeenten, zoals gespecificeerd in de voortgangsrapportage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Begrotingswijziging Voortgangsrapportage Werkorganisatie BUCH Verdeelsleutel Gemeenschappelijke regeling Cao-effecten Reguliere bijdrage Personele uitdagingen Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:19:34 - 01:19:54 - 01:20:46 - 01:20:47 - 01:24:23 - 01:25:05 - 01:26:28 - 01:26:39 - 01:27:57 - 01:28:28 - 01:31:15 - 01:31:16 - 01:31:40 - 01:32:32 - 01:32:33 - 01:33:15 - 01:33:20 - 01:33:25 - 01:33:39 - 01:34:54 - 01:34:57 - 01:35:20 - 01:35:20 - 01:35:21 - 01:35:33 - 01:35:34 - 01:35:54 - 01:35:54 - 01:35:55 - 01:36:11 - 01:36:14 - 01:36:28 - 01:36:32 - 01:36:42 - 01:36:42 - 01:37:46 - 01:37:51 - 01:37:56 - 01:37:56 - 01:38:20 - 01:38:21 - 01:39:36 - 01:39:42 - 01:40:00 - 01:40:02 - 01:40:39 - 01:40:48 - 01:40:49 - 01:41:02 - 01:41:06 - 01:41:08 - 01:41:23 - 01:41:23 - 01:41:25 - 01:41:37 - 01:41:37 - 01:41:38 - 01:41:39 - 01:41:40 - 01:41:41
Agendapunt . Lijst ingediende motie en amendement
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:42:43 - 01:43:11 - 01:44:40 - 01:44:47 - 01:45:38 - 01:45:59 - 01:48:29 - 01:48:33 - 01:49:26 - 01:50:17 - 01:50:20 - 01:50:43 - 01:50:45 - 01:51:22 - 01:52:07 - 01:52:08 - 01:52:09 - 01:52:25 - 01:52:41 - 01:53:14 - 01:53:17 - 01:53:42 - 01:54:50 - 01:56:43 - 01:57:01 - 01:57:35 - 01:57:41 - 01:57:50 - 01:58:02 - 01:59:02 - 01:59:08 - 01:59:19 - 01:59:29 - 01:59:53 - 01:59:54 - 01:59:56 - 02:00:01 - 02:00:05 - 02:00:06 - 02:00:06 - 02:00:20 - 02:00:20 - 02:01:06 - 02:01:08 - 02:01:16 - 02:01:29 - 02:01:30 - 02:01:32 - 02:01:40 - 02:01:45 - 02:02:01 - 02:02:02 - 02:02:06 - 02:02:10 - 02:02:18 - 02:02:19 - 02:02:24 - 02:02:35 - 02:03:20 - 02:03:23 - 02:03:41 - 02:04:20 - 02:04:49 - 02:04:53 - 02:04:54 - 02:05:00 - 02:05:01 - 02:05:02 - 02:06:04 - 02:06:17 - 02:06:30 - 02:06:36 - 02:08:01 - 02:08:20 - 02:08:45 - 02:08:47 - 02:09:05 - 02:09:32 - 02:09:37 - 02:09:47 - 02:09:53 - 02:10:03 - 02:10:05 - 02:10:07 - 02:10:11 - 02:10:17 - 02:11:53 - 02:12:03 - 02:12:14 - 02:12:17 - 02:12:26 - 02:12:32 - 02:13:03 - 02:13:06 - 02:13:47 - 02:14:23 - 02:14:25 - 02:14:39 - 02:16:28 - 02:16:29 - 02:17:02 - 02:17:04 - 02:17:38 - 02:17:39 - 02:17:40 - 02:17:44 - 02:17:46 - 02:18:08 - 02:18:13 - 02:18:22 - 02:18:48 - 02:19:28 - 02:19:38 - 02:20:15 - 02:20:22 - 02:20:25 - 02:20:27 - 02:20:28 - 02:20:35 - 02:20:37 - 02:20:39 - 02:20:41 - 02:20:42 - 02:20:44 - 02:20:44 - 02:20:46 - 02:20:49 - 02:20:51 - 02:20:52 - 02:20:53 - 02:20:56 - 02:20:57 - 02:20:59 - 02:21:00 - 02:21:01 - 02:21:03 - 02:21:04 - 02:21:06 - 02:21:07 - 02:21:09 - 02:21:10 - 02:21:11 - 02:21:12 - 02:21:14 - 02:21:15 - 02:21:16 - 02:21:18 - 02:21:19 - 02:21:21 - 02:21:23 - 02:21:25 - 02:23:10 - 02:25:36 - 02:25:50 - 02:26:02 - 02:26:16 - 02:27:00 - 02:27:01 - 02:27:02 - 02:27:19 - 02:27:20 - 02:27:21 - 02:27:25 - 02:27:57 - 02:27:59 - 02:28:18 - 02:28:18 - 02:28:20 - 02:28:44 - 02:28:44 - 02:29:01 - 02:29:26 - 02:33:38 - 02:33:49 - 02:34:01 - 02:34:22 - 02:35:21 - 02:35:39 - 02:36:16 - 02:36:40 - 02:36:51