26-01-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4.2 Verzamellijst ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Brief inzake beeldvormende avond Slotkwartier
Samenvatting: De brief is een verzoek van zeven stichtingen aan de gemeenteraad van Bergen om uitvoering te geven aan een eerder aangenomen motie betreffende de ontwikkeling van het Slotkwartier in Egmond aan den Hoef. De motie vraagt om opschorting van activiteiten in het Slotkwartier totdat een beeldvormende avond heeft plaatsgevonden en er overleg is geweest tussen de stichtingen en het college. De stichtingen benadrukken het belang van een integrale benadering van de ontwikkeling, met aandacht voor cultuurhistorisch erfgoed en een diverse invulling van het Slotkwartier. Ze verzoeken de raad om spoedig een beeldvormende avond te organiseren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de wensen en zorgen van de stichtingen uiteenzet. Het bevat echter geen gedetailleerd plan van aanpak of tijdlijn voor de organisatie van de beeldvormende avond.
Rol van de Raad
De raad heeft een controlerende, kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol. In dit geval moet de raad de organisatie van de beeldvormende avond faciliteren en ervoor zorgen dat alle betrokken partijen over dezelfde informatie beschikken.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen hoe zij de ontwikkeling van het Slotkwartier wil benaderen, met name in termen van balans tussen commercieel gebruik en behoud van cultuurhistorisch erfgoed. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de mate van participatie van verschillende belanghebbenden.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke doelen, meetbare resultaten en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van de motie lijkt te stagneren.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de beeldvormende avond te organiseren en de kaders voor de ontwikkeling van het Slotkwartier vast te stellen.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door alle betrokken partijen, inclusief de stichtingen en de gemeenteraad, om een integrale benadering te waarborgen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van cultuurhistorisch erfgoed kan als een vorm van duurzaamheid worden beschouwd.
Financiële Gevolgen
De brief vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Slotkwartier Beeldvormende avond Zeven stichtingen Motie Cultuurhistorisch erfgoed Integrale aanpak WOO verzoek Vastgoedontwikkeling Gemeentewet Educatie en sociaal/maatschappelijkVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Benoeming en beëdiging twee commissieleden CDA
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 26 januari 2023 een voorstel besproken om twee personen, de heer F.J. van der Pol en mevrouw T.M.P. Leijen-Veldt, te benoemen als burgercommissieleden namens de fractie CDA. Het doel van het voorstel is om de raadscommissies te versterken met betrokken burgers die diverse expertise en achtergronden hebben. De benoeming van commissieleden gebeurt op voordracht van de betreffende fractie en moet voldoen aan de wettelijke vereisten zoals vastgelegd in de Gemeentewet. Het presidium heeft de voordrachten van de fractie CDA gecontroleerd en goedgekeurd. Als de raad instemt met het voorstel, worden de benoemingen officieel en kunnen de betrokkenen hun werkzaamheden beginnen. Burgercommissieleden ontvangen een vaste vergoeding voor hun deelname aan vergaderingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van de heer F.J. van der Pol en mevrouw T.M.P. Leijen-Veldt als burgercommissieleden namens de fractie CDA. Het doel is om de raadscommissies te versterken met betrokken burgers die diverse expertise en achtergronden meebrengen. De benoeming is een formele procedure waarbij de raad de voordracht van de fractie CDA moet goedkeuren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat over de benoemingsprocedure, de betrokken personen, en de wettelijke kaders. Er zijn geen overbodige details of ontbrekende essentiële informatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de voorgedragen burgercommissieleden goed te keuren. Dit is een formele stap in de procedure die vereist is volgens het Reglement van Orde.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoeming een formele procedure is. De raad kan echter overwegen of de voorgedragen personen voldoen aan de gewenste diversiteit en expertise.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de benoeming van specifieke personen. Het is haalbaar en relevant binnen de context van de gemeentelijke procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de voorgedragen personen als burgercommissieleden.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van burgers in het proces, behalve dat de benoemde personen burgers zijn die betrokken worden bij de raadscommissies.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het gaat om een benoemingsprocedure.
Financiële gevolgen:
Er zijn beperkte financiële gevolgen, aangezien burgercommissieleden een vaste vergoeding ontvangen voor hun deelname aan vergaderingen. Er is geen specifieke dekking genoemd, maar dit lijkt een standaardprocedure te zijn binnen het budget van de gemeenteraad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgercommissielid Fractie CDA Benoeming Voordracht Reglement van Orde Griffie Presidium Gemeentewet Vergoeding PersoonsgegevensVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Aanwijzen plaatsvervangend griffier
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Voorstel betreft eerste wijziging van de legesverordening Bergen 2023 vast te stellen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen om de Legesverordening Bergen 2023 te wijzigen. Het betreft een correctie van het bouwkostenplafond waarover leges worden berekend bij aanvragen voor omgevingsvergunningen. In de huidige verordening is dit plafond onjuist vastgesteld op € 2.000.000, terwijl dit € 15.000.000 zou moeten zijn, zoals in 2022 het geval was. Deze wijziging is noodzakelijk om te voorkomen dat de gemeente lagere legesopbrengsten ontvangt dan begroot. De correctie moet op korte termijn worden vastgesteld om financiële risico's te minimaliseren. Er zijn geen alternatieven overwogen voor deze technische wijziging. Na goedkeuring door de raad zal de wijziging worden gepubliceerd en van kracht worden de dag na bekendmaking.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Eerste wijziging Legesverordening Bergen 2023
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging Legesverordening Bergen 2023". Het voorstel beoogt een correctie in de legestarieventabel van 2023 door het maximum aan bouwkosten waarover leges kunnen worden berekend te verhogen van € 2.000.000 naar € 15.000.000. Dit is nodig omdat het huidige plafond onjuist is en lager dan het in 2022 geldende plafond, wat kan leiden tot lagere legesopbrengsten dan begroot. De wijziging moet snel worden doorgevoerd om financiële risico's te minimaliseren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de reden voor de wijziging uitlegt. Het bevat een gedetailleerde toelichting op de achtergrond en de gevolgen van de huidige situatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om belastingverordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. In dit geval moet de raad beslissen over de voorgestelde wijziging van de Legesverordening.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze instemmen met de voorgestelde wijziging om het bouwkostenplafond te verhogen, wat invloed heeft op de legesopbrengsten en de financiële planning van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijziging van het bouwkostenplafond. Het is tijdgebonden omdat het snel moet worden doorgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de eerste wijziging van de Legesverordening Bergen 2023 vast te stellen, waarmee het bouwkostenplafond wordt verhoogd.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een technische correctie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het uitsluitend gaat om een technische wijziging van de legestarieven.
Financiële gevolgen:
Als het bouwkostenplafond niet wordt aangepast, kunnen de leges voor grote bouwprojecten niet naar verwachting worden berekend, wat kan leiden tot lagere inkomsten dan begroot. Het voorstel geeft echter geen specifieke details over hoe eventuele financiële tekorten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Bouwkostenplafond Omgevingsvergunning Tarieventabel Bouwprojecten Amendement Tarief Begroting Wijziging LegesopbrengstenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8 Voorstel betreft het plan van aanpak implementatie wijzigingen Wet GR 2022-2024 NHN vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het plan van aanpak voor de implementatie van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) voor de regio Noord-Holland Noord (NHN) in de periode 2022-2024. De wijzigingen in de Wgr, die op 1 juli 2022 zijn ingegaan, beogen meer invloed voor gemeenteraden op gemeenschappelijke regelingen. Het plan van aanpak, opgesteld door de Regietafel NHN, richt zich op een gezamenlijke regionale aanpak om de wetswijzigingen te implementeren. Gemeenteraden worden vanaf het begin betrokken om hun kaderstellende rol te vervullen. Het plan voorziet in het nemen van kaderstellende besluiten en het aanpassen van alle gemeenschappelijke regelingen voor 1 juli 2024. De totale kosten voor de uitvoering worden geraamd op €100.000, waarvan Bergen een deel bijdraagt. Het voorstel benadrukt het belang van regionale samenwerking en voorziet in periodieke consultatie. Risico's zijn onder meer de betrokkenheid van gemeenten buiten NHN en beperkte ambtelijke capaciteit. Het plan wordt in januari 2023 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraden in NHN.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Plan van Aanpak Implementatie Wijzigingen Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) 2022-2024 in Noord-Holland Noord (NHN)
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Plan van Aanpak implementatie wijzigingen Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) 2022-2024 in Noord-Holland Noord (NHN)." Het plan richt zich op de implementatie van wijzigingen in de Wet gemeenschappelijke regelingen, die gemeenteraden meer invloed geven op deze regelingen. Het doel is om de wijzigingen uiterlijk 1 juli 2024 door te voeren. Het plan is opgesteld door de Regietafel NHN en omvat een regionale aanpak om de wetswijzigingen effectief te implementeren, waarbij gemeenteraden vanaf het begin betrokken worden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de context, de betrokken partijen, en de stappen die genomen moeten worden. Er zijn echter enkele aspecten, zoals de specifieke inhoud van de wijzigingen en de exacte rol van de gemeenteraden, die verder uitgewerkt kunnen worden.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende en richtinggevende rol. Ze moeten het plan van aanpak vaststellen en hun inbreng leveren via regionale raadsbijeenkomsten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de wijze van uitvoering van verplichte wijzigingen en over de keuzeopties die de wet biedt, zoals het instellen van adviescommissies en extra zienswijzeprocedures.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het heeft een duidelijke tijdlijn en specifieke doelen, maar mist concrete meetbare resultaten en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van sommige doelen kan verbeterd worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het plan van aanpak vast te stellen en hun inbreng te leveren via regionale bijeenkomsten.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat burgerparticipatie beperkt is, maar dat participatie een inhoudelijke vraag is die per regeling moet worden beslist.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten worden geraamd op €100.000, verdeeld naar rato van inwonersaantallen. Voor Bergen betekent dit een bijdrage van €3.048 in 2023 en €1.306 in 2024, gedekt uit het budget voor regionale samenwerking. Eventuele subsidies worden in mindering gebracht op de bijdrage.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Implementatie Regietafel Noord-Holland Noord (NHN) Gemeenschappelijke regelingen Wijzigingen Plan van aanpak Regionale samenwerking Invoeringstermijn Kaderstellende besluiten ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9 Voorstel betreft het vaststellen van de gedragscode integriteit raad en college
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van nieuwe gedragscodes voor integriteit voor volksvertegenwoordigers, de burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen, evenals procesafspraken voor de handhaving van integriteit. Deze nieuwe codes vervangen de verouderde versies uit 2005 en 2007 en zijn bedoeld om gemeenschappelijke waarden en normen te benoemen die de basis vormen voor de omgang tussen inwoners, de raad en het college. De gedragscodes richten zich op zaken als belangenverstrengeling, nevenfuncties, en het aannemen van geschenken, en dienen als richtsnoer voor politieke ambtsdragers. De procesafspraken beschrijven hoe te handelen bij vermoedens van integriteitsschendingen. De gedragscodes en procesafspraken zijn gebaseerd op VNG-modellen en de procesafspraken van de gemeente Eindhoven. Er zijn geen financiële of andere risico's verbonden aan het voorstel. Na vaststelling door de raad worden de documenten gepubliceerd op overheid.nl.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gedragscode integriteit volksvertegenwoordigers, burgemeester en wethouders en procesafspraken handhaving integriteit" van de gemeente Bergen. Het voorstel beoogt de vaststelling van nieuwe gedragscodes voor volksvertegenwoordigers, de burgemeester en wethouders, evenals procesafspraken voor de handhaving van integriteit. Deze codes en afspraken zijn bedoeld om de gemeenschappelijke waarden en normen te benoemen die de basis vormen voor de omgang tussen inwoners, de raad en het college, en onderling tussen raads- en collegeleden. Het doel is om het vertrouwen van de inwoners in het openbaar bestuur te vergroten en de integriteit van het bestuur te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke elementen van de gedragscode en de procesafspraken beschrijft. Het biedt een duidelijk kader voor integriteit en de handhaving daarvan binnen de gemeente.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde gedragscodes en procesafspraken vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting volgens de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes betreffen de vaststelling van de gedragscodes en procesafspraken. De raad moet beslissen of de voorgestelde regels en afspraken voldoende zijn om de integriteit binnen de gemeente te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde regels en afspraken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel. Het is echter niet tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines of evaluatiemomenten worden genoemd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de gedragscodes en procesafspraken vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen participatie van inwoners of andere belanghebbenden in het opstellen van de gedragscodes en procesafspraken. Dit wordt niet als noodzakelijk geacht voor dit type voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op integriteit en niet op milieukwesties.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Het voorstel vereist geen extra middelen of budgetten.
In conclusie, het raadsvoorstel is een noodzakelijke stap in het actualiseren van de integriteitsregels binnen de gemeente Bergen, zonder financiële of duurzaamheidsimplicaties. De raad moet de gedragscodes en procesafspraken vaststellen om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en om de integriteit van het gemeentebestuur te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gedragscode integriteit Volksvertegenwoordigers Burgemeester Wethouders Procesafspraken Integriteitsschendingen Gemeentebestuur Vertrouwen Belangenverstrengeling NevenfunctiesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10 Voorstel betreft het vaststellen van het protocol veilig werken politieke ambtsdragers
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het "Protocol veilig werken politieke ambtsdragers gemeente Bergen 2023". Dit protocol is bedoeld om agressie en geweld tegen politieke ambtsdragers, zoals raadsleden, commissieleden en collegeleden, te adresseren en te voorkomen. Het document legt vast hoe de gemeente omgaat met dergelijke situaties en welke stappen moeten worden ondernomen. Het vaststellen van het protocol is een autonome bevoegdheid van de raad, wat betekent dat zij vrij zijn om het protocol aan te passen of goed te keuren. Het college ondersteunt het protocol vanwege de inhoud en de boodschap die het naar de samenleving uitzendt, namelijk dat agressie en geweld tegen politieke ambtsdragers onacceptabel zijn. Het protocol is bedoeld om BUCH-breed te worden vastgesteld, met ruimte voor lokale accenten. Er zijn geen financiële verplichtingen verbonden aan de vaststelling van het protocol, en het treedt onmiddellijk in werking na goedkeuring.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Protocol veilig werken politieke ambtsdragers 2023" van de gemeente Bergen. Het protocol stelt dat agressie en geweld tegen politieke ambtsdragers onacceptabel zijn en nooit worden getolereerd. Het biedt richtlijnen voor hoe om te gaan met dergelijke situaties en wijst op de verantwoordelijkheden van betrokkenen. Het protocol benadrukt dat het een collectief probleem is en geeft een duidelijk signaal aan de samenleving dat dergelijk gedrag niet wordt getolereerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzaak, de inhoud en de implicaties van het protocol duidelijk uiteenzet. Er zijn geen evidente lacunes in de informatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de autonome bevoegdheid om het protocol vast te stellen, te wijzigen of af te wijzen. Het is aan de raad om te beslissen of het protocol in zijn huidige vorm wordt aangenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het protocol in zijn huidige vorm willen aannemen of dat er wijzigingen nodig zijn. Dit kan betrekking hebben op de inhoudelijke richtlijnen of de signaalwerking naar de samenleving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het protocol direct na vaststelling van kracht wordt. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat er geen specifieke doelen of evaluatiecriteria worden genoemd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij het protocol willen vaststellen zoals voorgesteld, eventueel met wijzigingen.
Participatie:
Er is geen participatieproces beschreven in het voorstel. Het protocol lijkt zonder directe input van de gemeenschap of andere belanghebbenden te zijn opgesteld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, zoals expliciet vermeld.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële verplichtingen, wat betekent dat er geen extra budget nodig is voor de implementatie van het protocol.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Protocol veilig werken Politieke ambtsdragers Agressie en geweld Veilig klimaat Gemeente BUCH Signaalwerking Risico’s Procedure SamenlevingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11 Voorstel betreft het vaststellen van de stedenbouwkundige visie Schoorl-centrum
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een stedenbouwkundige visie voor het centrum van Schoorl, als uitwerking van de eerder vastgestelde Visie Dorpshart 2017. De visie richt zich op het compacter maken van het winkelgebied, het beter benutten van parkeerterreinen voor wonen en parkeren, en het verbreden van de woonbestemming aan de Duinvoetweg. Er zijn participatie-avonden gehouden met bewoners en ondernemers, en de visie is positief ontvangen door de raad. De visie voorziet in de bouw van circa 150 woningen en een parkeergarage, wat een aanzienlijke investering vraagt. De financiële haalbaarheid en exploitatiemogelijkheden van de parkeergarage worden verder onderzocht. De visie biedt een kader voor toekomstige ontwikkelingen, maar stelt geen financiële middelen beschikbaar. Het plan is gefaseerd en begint met de ontwikkeling van de locatie van het oude politiebureau en de parkeergarage. De visie respecteert bestaande plannen voor de openbare ruimte, inclusief fietsvoorzieningen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Stedenbouwkundige visie Schoorl-centrum". Het voorstel betreft de vaststelling van een stedenbouwkundige visie voor het centrum van Schoorl. Deze visie is een uitwerking van de eerder vastgestelde Dorpsvisie 2017 en richt zich op het compacter maken van het dorpshart, het verbeteren van de parkeermogelijkheden en het uitbreiden van de woonbestemming. Het plan omvat de bouw van ongeveer 150 woningen en een parkeergarage, met als doel een levendiger centrum te creëren. De visie is tot stand gekomen na participatie met bewoners en ondernemers en biedt een kader voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het een duidelijke visie biedt op de ruimtelijke ontwikkeling van Schoorl-centrum en de stappen die nodig zijn om deze visie te realiseren. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële uitwerking, wat in latere fasen moet worden uitgewerkt.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol bij het vaststellen van de stedenbouwkundige visie. Na vaststelling door de raad kan het college beginnen met de uitvoering. De raad heeft ook het laatste woord over de ruimtelijke en financiële kaders van gemeentelijke projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de visie en de prioritering van de projecten binnen de visie. Er moeten keuzes worden gemaakt over de realisatie en exploitatie van de parkeergarage en de fasering van de bouwprojecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële haalbaarheid van de parkeergarage vraagt om nader onderzoek.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de stedenbouwkundige visie voor Schoorl-centrum wordt vastgesteld.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie met bewoners en ondernemers via drie participatie-avonden. De input van deze avonden is meegenomen in de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de uitgangspunten van het Beleid- en uitvoeringsplan Klimaatadaptatie en Natuurinclusief Bouwen worden meegenomen in de verdere concretisering van de visie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een incidenteel tekort van ongeveer €400.000 voor de grondexploitatie en een structureel negatief effect van €300.000 per jaar voor de exploitatie van de parkeergarage. Er is nader onderzoek nodig naar de financiële haalbaarheid en exploitatiemogelijkheden. De visie zelf stelt geen financiële middelen beschikbaar; dit gebeurt in latere fasen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stedenbouwkundige visie Schoorl-centrum Dorpsvisie 2017 Woningbouw Parkeergarage Participatie Ruimtelijke ontwikkeling Beeldkwaliteitsplan Financiële haalbaarheid CentrumfunctiesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:44:30 - 00:45:27 - 00:48:09 - 00:48:20 - 00:51:23 - 00:51:43 - 00:51:45 - 00:51:49 - 00:54:34 - 00:54:41 - 00:56:40 - 00:56:44 - 00:57:39 - 00:57:50 - 00:57:51 - 00:58:06 - 01:04:14 - 01:04:31 - 01:05:12 - 01:11:33 - 01:11:48 - 01:13:03 - 01:13:50 - 01:14:03 - 01:14:04 - 01:14:05 - 01:14:07 - 01:14:16 - 01:14:17 - 01:14:31 - 01:22:01 - 01:22:28 - 01:23:20 - 01:23:30 - 01:23:34 - 01:24:39 - 01:24:43 - 01:24:45 - 01:25:19 - 01:27:19 - 01:27:25 - 01:27:28 - 01:27:35 - 01:27:43 - 01:27:48 - 01:28:24 - 01:28:43 - 01:29:04 - 01:29:08 - 01:29:35 - 01:29:45 - 01:30:30 - 01:30:35 - 01:30:53 - 01:31:41 - 01:31:48 - 01:32:02
Agendapunt 12 GEEN BESLUIT OVER GENOMEN: Voorstel betreft in te stemmen met het plan Dorpsplein centrum Bergen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het project "Dorpsplein" in Bergen Centrum, dat bestaat uit twee deelprojecten: het L-gebouw en het Pleingebouw. Beide projecten omvatten onder andere appartementen, commerciële ruimtes en horeca. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het plan en het collegebesluit, en om een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) en een coördinatiebesluit af te geven. Dit is noodzakelijk omdat de voorzieningenrechter van de Raad van State oordeelde dat de projecten als één integraal project moeten worden gezien, waardoor een vvgb en coördinatiebesluit vereist zijn. Het niet afgeven van deze documenten kan leiden tot vertragingen en extra kosten. Het project heeft een lange voorgeschiedenis met veel participatie en overleg met belanghebbenden. De raad wordt geadviseerd om in te stemmen met het plan om verdere vertraging en negatieve beeldvorming te voorkomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderwerp Dorpsplein, Verklaring van geen bedenkingen en coördinatiebesluit". Het project Dorpsplein in Bergen Centrum omvat de bouw van het L-gebouw en het Pleingebouw, met parkeergarage, commerciële ruimten, horeca en appartementen. Na juridische complicaties en een uitspraak van de Raad van State, wordt de gemeenteraad gevraagd om een verklaring van geen bedenkingen (vvgb) en een coördinatiebesluit af te geven. Dit is noodzakelijk om de omgevingsvergunningen te valideren en verdere juridische en financiële risico's te minimaliseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de procedurele als inhoudelijke aspecten van het project. Het biedt een uitgebreide achtergrond en legt de noodzaak van de gevraagde besluiten duidelijk uit.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het plan en het collegebesluit door een vvgb en een coördinatiebesluit af te geven. Dit is een procedurele stap om de omgevingsvergunningen te valideren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het plan en de bijbehorende besluiten, rekening houdend met de juridische risico's en de impact op de voortgang van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van juridische procedures kan de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de vvgb en het coördinatiebesluit afgeven om de omgevingsvergunningen te valideren.
Participatie:
Er is uitgebreide participatie geweest, met betrokkenheid van de Bewonersvereniging Bergen Centrum en diverse informatiebijeenkomsten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd, maar er zijn impliciete risico's van vertraging en juridische kosten. Het voorstel vermeldt niet hoe eventuele kosten gedekt worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsplein Omgevingsvergunningen L-gebouw Pleingebouw Structuurvisie Beeldkwaliteitskader Bot Bouw Ruimtelijke Randvoorwaarden Voorzieningenrechter ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Voorstel betreft het vaststellen van het Integraal beleidskader sociaal domein 2023-2026
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het integraal beleidskader Sociaal Domein 2023-2026, getiteld "Iedereen doet mee!". Het nieuwe beleidskader richt zich op het versterken van de sociale basis en het bieden van kwalitatief hoogwaardige ondersteuning aan inwoners. Het doel is om inwoners eerder te ondersteunen in het behouden van hun eigen regie, wat zelfredzaamheid bevordert, persoonlijk leed voorkomt, escalatie tegengaat en zorgkosten verlaagt. Het beleidskader is opgebouwd rond vier pijlers: aansluiten bij de leefwereld van inwoners, preventief werken, eenvoudig organiseren en duidelijke keuzes maken. Het kader vraagt om een transformatieproces waarbij inwoners, hun netwerken en maatschappelijke organisaties samenwerken, ondersteund door de gemeente. Het beleidskader is regionaal afgestemd met de BUCH-gemeenten en biedt ruimte voor lokaal maatwerk via gebiedsplannen. Het voorstel benadrukt het belang van opgave- en datagestuurd werken om meer zicht en grip te krijgen op de opgaven en kosten. Het beleidskader heeft een doorlooptijd van vier jaar en is leidend voor de uitvoering van de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. De uitvoering van de participatiewet en andere wetten is gedelegeerd aan de werkorganisatie Zaffier. Het voorstel is besproken met de Adviesraad Sociaal Domein en maatschappelijke partners, die hun waardering hebben uitgesproken voor het participatieproces en de opzet van het beleidskader. Het beleidskader treedt per 1 januari 2023 in werking, waarna beleidsregels en verordeningen worden aangepast.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Integraal beleidskader Sociaal Domein 2023 - 2026: 'Iedereen doet mee!'". Het beleidskader richt zich op het versterken van de sociale basis en het bieden van kwalitatief hoogwaardige ondersteuning binnen het sociaal domein. Het doel is om inwoners eerder te ondersteunen in het behouden van hun eigen regie, wat zelfredzaamheid bevordert en zorgkosten verlaagt. Het kader werkt langs vier pijlers: aansluiten bij de leefwereld, preventief werken, eenvoudig organiseren en duidelijke keuzes maken. Het beleidskader is een gezamenlijk document voor de BUCH-gemeenten en biedt ruimte voor lokaal maatwerk via gebiedsplannen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele opmerkingen over het hoge abstractieniveau en het ontbreken van een evaluatie van het vorige beleidskader. Deze punten zijn deels aangepakt door een toelichting en een korte terugblik op eerdere ontwikkelingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het beleidskader vast te stellen en de algemene beleidskaders voor Zaffier te bepalen. De raad houdt toezicht op de uitvoering en kan jaarlijks het ambitieniveau van de uitvoering bepalen.
Politieke Keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioriteiten binnen het sociaal domein, de mate van preventie en zelfredzaamheid die nagestreefd wordt, en de financiële middelen die beschikbaar worden gesteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege het abstractieniveau. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdslijnen opgenomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het integraal beleidskader vast te stellen en de bijbehorende beleidsregels en verordeningen aan te passen.
Participatie:
Er is participatie geweest met de Adviesraad Sociaal Domein en maatschappelijke partners. Er zijn bijeenkomsten georganiseerd en adviezen zijn ingewonnen en deels verwerkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel maakt een onderscheid tussen inhoud en financiën. Er zijn budgetten aangevraagd voor de jaren 2023-2026, maar het voorstel geeft aan dat er jaarlijks financiële keuzes gemaakt moeten worden binnen de beschikbare middelen. Eventuele extra financiële vragen worden bij de begroting van het betreffende jaar aangevraagd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal beleidskader Sociaal Domein Iedereen doet mee Zelfredzaamheid Preventie Sociale basis Passende ondersteuning Transformatieproces Gebiedsplannen Maatschappelijke partnersVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:32:53 - 01:33:12 - 01:36:35 - 01:36:41 - 01:37:29 - 01:37:37 - 01:37:43 - 01:37:46 - 01:37:56 - 01:37:58 - 01:38:59 - 01:39:02 - 01:39:05 - 01:39:08 - 01:39:40 - 01:39:47 - 01:39:57 - 01:40:15 - 01:41:02 - 01:41:02 - 01:42:04 - 01:42:15 - 01:42:23 - 01:42:28 - 01:42:32 - 01:42:32 - 01:42:36 - 01:43:03 - 01:43:07 - 01:43:28 - 01:43:35 - 01:43:57 - 01:44:00 - 01:44:56 - 01:45:17 - 01:45:20 - 01:45:28 - 01:46:00 - 01:46:03 - 01:46:32 - 01:46:36 - 01:49:01 - 01:49:15 - 01:49:46 - 01:49:50 - 01:49:59 - 01:50:38 - 01:50:42 - 01:50:42 - 01:56:24 - 01:56:27 - 01:57:28 - 01:57:31 - 01:57:33 - 02:00:30 - 02:00:55 - 02:01:25 - 02:01:28 - 02:03:05 - 02:03:07 - 02:03:18 - 02:03:22 - 02:03:28 - 02:03:32 - 02:03:34 - 02:03:52 - 02:07:02 - 02:07:03 - 02:07:26 - 02:07:33 - 02:07:33 - 02:08:39 - 02:08:54 - 02:09:08 - 02:09:16 - 02:09:34 - 02:09:38 - 02:11:05
Agendapunt . Motie vreemd: Dialoog tafel toekomstig bestendig duingebied (PWN)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:11:58 - 02:12:18 - 02:13:49 - 02:14:20 - 02:15:20 - 02:15:26 - 02:17:32 - 02:17:37 - 02:18:22 - 02:18:25 - 02:18:46 - 02:18:53 - 02:20:00 - 02:20:08 - 02:20:53 - 02:20:57 - 02:21:14 - 02:21:28 - 02:21:31 - 02:22:38 - 02:23:00 - 02:24:59 - 02:25:43 - 02:25:54 - 02:25:57 - 02:25:57 - 02:26:06 - 02:29:18 - 02:29:28 - 02:29:52 - 02:30:57