07-04-2009 Algemene Raadscommissie
Agendapunt Algemene bijlagen
Agendapunt 2.3 Ingekomen stukken
Agendapunt 2. Overige onderwerpen
Agendapunt 2.1 Verslag Algemene Raadscommissie 10 en 17 maart 2009
Agendapunt 2.2 Toezeggingenlijst Algemene Raadscommissie 10 maart 2009
Agendapunt 2.4 Mededelingen uit het college
Agendapunt 2.5 Rondvraag commissieleden
Agendapunt 3. Voorstel tot het vaststellen van het visiedocument regie en uitvoering van de WSW in Noord-Kennemerland voor de jaren 2009-2013
Samenvatting
Het visiedocument voor de Wet sociale werkvoorziening (WSW) in Noord-Kennemerland voor 2009-2013 wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. Dit document is het resultaat van een proces dat in 2008 begon en beschrijft hoe de gemeenten en het SW-bedrijf WNK de uitvoering van de WSW zien. De vernieuwde WSW, sinds 1 januari 2008 van kracht, vraagt om een sterkere regierol van gemeenten, waarbij zij meer betrokken worden bij de doelgroep, beleidskeuzes maken, financiële consequenties in kaart brengen en een gemeentelijke visie ontwikkelen. Belangrijke veranderingen zijn onder andere dat gemeenten verantwoordelijk worden voor het wachtlijstbeheer en dat subsidiegelden naar de gemeenten vloeien. Het visiedocument is gebaseerd op discussies en bijeenkomsten met gemeenteraadsleden en andere belanghebbenden. De goedkeuring van het document legt de kaders vast voor de uitvoering van de vernieuwde WSW en geeft het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling WNK een duidelijke uitgangspositie voor verdere implementatie. Het document voorziet in een groeimodel voor de ontwikkeling van het WNK en stelt dat gemeenten vanaf 2013 het strategisch en tactisch beleid zullen uitvoeren. De financiële consequenties worden in de loop van het moderniseringsproces tot 2013 duidelijk.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen visiedocument WSW
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen visiedocument regie en uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW) in Noord-Kennemerland voor de jaren 2009-2013". Het document schetst een nieuwe visie voor de uitvoering van de WSW, waarbij gemeenten een sterkere regierol krijgen. Het doel is om de sociale werkvoorziening te verbeteren door gemeenten meer verantwoordelijkheid te geven in beleidsontwikkeling en uitvoering. Dit omvat het beheer van wachtlijsten, financiële stromen en prestatieafspraken met het SW-bedrijf WNK. Het visiedocument is het resultaat van een proces dat in 2008 begon en biedt een kader voor de implementatie van de vernieuwde WSW.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, doelstellingen en de stappen die nodig zijn voor implementatie. Het bevat ook informatie over de betrokkenheid van verschillende stakeholders en de noodzaak van een herbezinning op de WSW.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet het visiedocument goedkeuren. Dit geeft richting aan de uitvoering van de WSW en biedt een basis voor verdere beleidsontwikkeling en implementatie.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de uitvoering van de WSW. Dit omvat keuzes over financiële bijdragen, prestatieafspraken en de rol van gemeenten als werkgever.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelstellingen en een tijdlijn tot 2013, maar mist concrete meetbare resultaten en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het visiedocument vast te stellen, waarmee de kaders voor de uitvoering van de vernieuwde WSW worden vastgelegd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de instelling van een regionale cliëntenraad en het betrekken van diverse stakeholders, waaronder de Cliëntenraad WSW en de Ondernemingsraad van WNK Bedrijven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het streven naar langdurige arbeidsparticipatie en zelfredzaamheid kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk en worden in de loop van het moderniseringsproces tot 2013 uitgewerkt. Het voorstel noemt de noodzaak om het weerstandsvermogen te verhogen naar minimaal 3 miljoen euro en het handhaven van de gemeentelijke bijdrage tot eind 2012. Het plan van aanpak zal verdere details geven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visiedocument Wet sociale werkvoorziening (WSW) Noord-Kennemerland Gemeenschappelijke Regeling (GR) WNK Bedrijven Regierol gemeenten Arbeidsparticipatie Cliëntenraad Prestatieafspraken GroeimodelVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4. Voorstel voor het aanleggen van een tijdelijk parkeerterrein in Egmond aan Zee
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad betreft het tijdelijk gebruik van twee percelen in Egmond aan Zee als betaalde parkeerterreinen voor een periode van twee jaar. Dit is nodig vanwege reconstructiewerkzaamheden aan bestaande wegen en parkeerterreinen, waardoor er tijdelijk behoefte is aan extra parkeerplaatsen. Het terrein van de voormalige Trompschool, eigendom van de gemeente Bergen, kan ongeveer 50 parkeerplaatsen bieden en vergt een investering van €50.000,- voor tijdelijke verharding. Het terrein van de voormalige garage van Genet, eigendom van Triforte planontwikkeling b.v., kan ongeveer 35 parkeerplaatsen bieden. Er zijn inloopmiddagen gehouden om bewoners te informeren en hun zienswijzen te verzamelen. De meeste bewoners zijn akkoord met het parkeerterrein bij de Trompschool, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Er is echter verdeeldheid over de verkeersafwikkeling bij het terrein van de garage van Genet. De aanleg van de parkeerterreinen is in strijd met het bestemmingsplan, maar kan worden toegestaan met een tijdelijke ontheffing. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het voorstel en een krediet van €50.000,- beschikbaar te stellen, waarbij de kapitaalslasten uit het mobiliteitsfonds worden gedekt. Het doel is om het parkeerterrein voor 1 juni gereed te hebben. De verwachte inkomsten van het parkeerterrein zijn €17.000,- per jaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Tijdelijk parkeerterrein in Egmond aan Zee
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de tijdelijke inrichting van twee percelen in Egmond aan Zee als (betaald) parkeerterrein voor een periode van twee jaar. Het terrein van de voormalige Trompschool en de voormalige garage van Genet worden hiervoor overwogen. Dit is nodig vanwege reconstructiewerken aan bestaande parkeerterreinen in de omgeving. Het voorstel vraagt om een krediet van €50.000 voor de aanleg, te dekken uit het mobiliteitsfonds, en een tijdelijke ontheffing van het bestemmingsplan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de situatie, de financiële aspecten, en de reacties van bewoners. Echter, er is enige onzekerheid over de tijdelijke behoefte aan parkeerplaatsen en de juridische haalbaarheid van de ontheffing.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het gebruik van het terrein als tijdelijk parkeerterrein, het krediet goedkeuren, en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de tijdelijke parkeeroplossing de beste manier is om de parkeerproblemen tijdens de reconstructiewerken aan te pakken, en of de financiële investering gerechtvaardigd is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van kosten en tijdsduur. Echter, de haalbaarheid van de tijdelijke ontheffing en de onzekerheid over de inkomsten zijn mogelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze instemmen met het voorstel om het terrein van de voormalige Trompschool als tijdelijk parkeerterrein te gebruiken en het krediet van €50.000 goedkeuren.
Participatie:
Er is een inloopmiddag georganiseerd voor bewoners om hun zienswijze te geven. De reacties zijn deels verwerkt in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het gebruik van braakliggende terreinen kan als duurzaam worden beschouwd door verloedering tegen te gaan.
Financiële gevolgen:
De aanleg kost €50.000, te dekken uit het mobiliteitsfonds. Verwachte inkomsten zijn €17.000 per jaar, maar deze zijn onzeker en niet extra begroot. De exploitatiekosten worden binnen bestaande budgetten opgevangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tijdelijk parkeerterrein Egmond aan Zee Trompschool Bestemmingsplan Mobiliteitsfonds Parkeerplaatsen Inloopmiddag Zienswijze Ontheffing RenovatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5. Voorstel tot het verstrekken van een lening aan de Blinkerd, ter (co)-financiering van het groot onderhoud
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met het verstrekken van een gemeentelijke lening van € 75.000,- aan St. Dorpscentrum Schoorl voor het groot onderhoud van De Blinkerd. Dit bedrag is nodig als co-financiering naast een subsidie van de provincie Noord-Holland. De lening heeft een looptijd van 15 jaar en de gemeente zal de jaarlijkse kapitaallasten van € 7.225,67 subsidiëren om de exploitatie van De Blinkerd niet te belasten. Het voorstel is om de eerder geplande gemeentelijke investering van € 90.000,- om te zetten in deze lening, waarbij € 15.000,- wordt afgeraamd. De lening wordt verstrekt onder de voorwaarde dat De Blinkerd niet zonder toestemming van de gemeente verkocht mag worden en dat er een eerste hypotheekrecht wordt gevestigd ten gunste van de gemeente. Alternatieve financieringsopties, zoals een banklening of inzamelingsactie, zijn minder haalbaar of duurder. Het besluit draagt bij aan het behoud van een belangrijke maatschappelijke voorziening in Schoorl en Groet.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Gemeentelijke lening De Blinkerd
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Gemeentelijke lening De Blinkerd". Het college stelt voor om een gemeentelijke lening van € 75.000,- te verstrekken aan St. Dorpscentrum Schoorl voor het groot onderhoud van De Blinkerd. Dit bedrag is nodig als co-financiering naast een provinciale subsidie. De lening heeft een looptijd van 15 jaar en vervangt een eerdere geplande investering van € 90.000,-. De gemeente zal de kapitaallasten subsidiëren om de exploitatie van De Blinkerd niet te belasten. Het voorstel omvat ook het vestigen van een hypotheekrecht op het gebouw om risico's te beperken.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de financiële implicaties, en de risico's. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële projecties of een uitgebreide risicoanalyse opgenomen.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het verstrekken van de lening en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad heeft een kaderstellende en budgetrechtelijke rol.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of het maatschappelijk belang van De Blinkerd groot genoeg is om de lening te rechtvaardigen en of de voorgestelde financiële constructie acceptabel is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de lening en de looptijd. Het is haalbaar en relevant gezien de maatschappelijke functie van De Blinkerd. De tijdsgebondenheid is minder duidelijk, behalve dat de lening een looptijd van 15 jaar heeft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het verstrekken van de lening en de bijbehorende begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen directe participatie van burgers of andere stakeholders, behalve de betrokkenheid van de provincie Noord-Holland.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De lening leidt tot een jaarlijkse last van € 7.225,67, die door de gemeente wordt gesubsidieerd. De financiering komt uit de omzetting van een eerdere investering van € 90.000,- naar een lening van € 75.000,-, met een aframing van € 15.000,-. Risico's worden beperkt door een hypotheekrecht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeentelijke lening De Blinkerd Co-financiering St. Dorpscentrum Schoorl Provincie Noord-Holland Groot onderhoud Hypotheekrecht Kapitaallasten Publieke taak Sociale cohesieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. Voorstel voor de verhuizing en verbouwing van het Regionaal Historisch Centrum
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad over de verhuizing van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar naar een nieuwe locatie aan de Bergerweg in Alkmaar. Het huidige gebouw voldoet niet meer aan de wettelijke eisen en heeft onvoldoende capaciteit. Uit onderzoek blijkt dat nieuwbouw financieel en organisatorisch de beste optie is. De verhuizing naar de Bergerweg biedt voordelen zoals een gunstige ligging en synergie met andere culturele instellingen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de verhuizing en een verhoging van het deelname tarief per inwoner naar maximaal € 3,82. De extra kosten worden opgenomen in de begroting vanaf 2010. Het besluit is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen voor archiefbewaarplaatsen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel:
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verhuizing van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar". Het voorstel beoogt de verhuizing van het Regionaal Historisch Centrum van de huidige locatie aan de Hertog Albrechtweg naar de Bergerweg in Alkmaar. Dit is noodzakelijk omdat het huidige gebouw niet meer voldoet aan de wettelijke eisen en capaciteitsbehoeften. De verhuizing naar de Bergerweg biedt een duurzame en kosteneffectieve oplossing, waarbij het nieuwe pand voldoet aan de eisen van de Archiefwet en ruimte biedt voor toekomstige groei. De verhuizing zal gepaard gaan met een verhoging van het deelname tarief per inwoner.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak van de verhuizing, de historische context, de huidige problemen, en de onderzochte alternatieven. Het bevat ook financiële implicaties en een plan voor de toekomstige huisvesting.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de verhuizing en de verhoging van het deelname tarief. Dit besluit is nodig om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en om de continuïteit van de archiefdiensten te waarborgen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de verhuizing en de bijbehorende kostenverhoging. Dit omvat het afwegen van de financiële lasten tegen de noodzaak om te voldoen aan wettelijke eisen en de voordelen van een moderne, duurzame archieffaciliteit.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verhuizing en kostenverhoging. Het is haalbaar en relevant gezien de wettelijke eisen. De tijdlijn is echter niet volledig SMART, omdat er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de voltooiing van de verhuizing.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de verhuizing en de verhoging van het deelname tarief, en om de extra kosten op te nemen in de begroting vanaf 2010.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel. Er wordt gestreefd naar een energieneutraal archiefdepot en een voorbeeldrestauratie van het hoofdgebouw.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van het deelname tarief per inwoner van € 2,25 naar € 3,82, wat leidt tot een jaarlijkse stijging van € 45.330 voor de gemeente Bergen. Deze kosten worden gedekt door opname in de perspectiefnota en de begroting vanaf 2010.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionaal Historisch Centrum Verhuizing Archiefwet Depot Nieuwbouw Alkmaar Capaciteit Gemeenschappelijke regeling Kosten DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht: