14-03-2013 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 7 februari 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 26 februari 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 6 tot en met week 10
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 03-011: Burgercommissieleden D66 en Groenlinks
D66 Verwelkomt Nieuw Burgercommissielid: "We Zullen U Vaker Tegenkomen"
In een vlot verlopende raadsvergadering is mevrouw A. Otto van der Ende benoemd tot burgercommissielid namens de fractie D66. De benoeming, die zonder tegenstemmen werd aangenomen, onderstreept het belang van betrokken burgers in de lokale democratie.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van mevrouw A. Otto van der Ende tot burgercommissielid namens de fractie D66. De benoeming wordt gedaan op voordracht van de fractie en is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2010. De Griffier heeft de wettelijke vereisten gecontroleerd en goedgekeurd. Als de raad instemt, wordt mevrouw Van der Ende benoemd en kan zij direct aan de slag. De benoeming is belangrijk voor de lokale democratie, omdat het raadscommissies versterkt met betrokken burgers. De financiële middelen voor de vergoeding van burgercommissieleden zijn al in de begroting opgenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming burgercommissieleden fractie GroenLinks". Het voorstel betreft de voordracht van de fractie GroenLinks om mevrouw S.C. Groen-Bruschke en de heer S. Meereboer te benoemen tot burgercommissieleden. Deze benoeming is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2010 en het reglement van orde van de gemeenteraad 2010. De griffier heeft de wettelijke vereisten gecontroleerd en goedgekeurd. Bij goedkeuring door de raad kunnen de voorgedragen personen hun werkzaamheden beginnen, waarmee het aantal burgercommissieleden van GroenLinks op twee komt, onder het maximum van drie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief de wettelijke basis, de controle van vereisten, en de procedurele stappen die zijn gevolgd.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van de voorgedragen burgercommissieleden goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de benoeming officieel te maken.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de voordracht een interne aangelegenheid van de fractie GroenLinks is. De raad moet echter wel overwegen of de voorgedragen personen voldoen aan de verwachtingen en behoeften van de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op haalbaarheid en relevantie in termen van bredere gemeentelijke doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de benoeming van de voorgedragen personen als burgercommissieleden.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door burgers in de lokale democratie, door hen te betrekken als commissieleden met diverse achtergronden en expertise.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op personele benoemingen binnen de raadscommissies.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaste vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en eventuele reis- en verblijfskosten. Deze kosten zijn al opgenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GroenLinks Burgercommissieleden Benoeming Fractie Verordening Griffie Gemeentewet Presidium Vacature VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Benoeming burgercommissielid fractie D66
Samenvatting: Het voorstel betreft de benoeming van mevrouw A. Otto van der Ende tot burgercommissielid namens de fractie D66. De benoeming is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2010 en het reglement van orde van de gemeenteraad 2010. De griffier heeft de wettelijke vereisten gecontroleerd en goedgekeurd. De benoeming is bedoeld om de raadscommissie te versterken met betrokken burgers en moet zo snel mogelijk plaatsvinden om de werkzaamheden te kunnen starten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de benoemingsprocedure, de wettelijke vereisten en de rol van de raad. Het biedt een duidelijke uitleg over de noodzaak en urgentie van de benoeming.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de benoeming van het burgercommissielid te bekrachtigen. Dit is een formele stap die nodig is om de voordracht van de fractie D66 te bevestigen en het nieuwe lid officieel te benoemen.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoeming een procedurele kwestie is. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde kandidaat voldoet aan de verwachtingen en behoeften van de commissie.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, aangezien het een benoemingsprocedure betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van mevrouw A. Otto van der Ende als burgercommissielid namens D66.
Participatie
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door burgers in de lokale democratie, maar geeft geen specifieke details over bredere participatieprocessen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op een benoemingsprocedure.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten. Deze kosten zijn al opgenomen in de begroting, dus er is geen extra dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgercommissielid Fractie D66 Mevrouw A. Otto van der Ende Verordening op de raadscommissies 2010 Gemeentewet Griffie Presidium Lokale democratie VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 03-012: Voorstel betreft in te stemmen met de wijziging van de Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Geestmerambacht
Gemeente Schagen treedt toe tot Geestmerambacht: Gemeenteraad stemt in met wijziging regeling
De gemeenteraad heeft ingestemd met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Geestmerambacht. Deze aanpassing is noodzakelijk vanwege tekstuele correcties en de toetreding van de voormalige gemeente Harenkarspel, nu Schagen. De wijzigingen omvatten ook een juiste weergave van het aantal hectares en verduidelijking van de kostenverdeling.
Samenvatting
Het voorstel betreft de wijziging van de gemeenschappelijke regeling Geestmerambacht, waaraan de gemeente sinds 2005 deelneemt. De wijziging is noodzakelijk vanwege tekstuele onjuistheden en de wens van de voormalige gemeente Harenkarspel (nu Schagen) om toe te treden. De wijzigingen omvatten onder andere de toetreding van Schagen, een juiste weergave van het aantal hectares, en verduidelijking van de kostenverdeling. De gemeenteraad moet instemmen met de wijzigingen, ondanks dat de gemeente geen stemrecht heeft in het Algemeen Bestuur. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel en er zijn geen alternatieve mogelijkheden om de wijziging te realiseren. Na instemming wordt het Recreatieschap geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Wijziging Gemeenschappelijke Regeling Geestmerambacht
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Wijziging gemeenschappelijke regeling Geestmerambacht." Het voorstel betreft het aanpassen van de gemeenschappelijke regeling van het recreatieschap Geestmerambacht. De wijzigingen omvatten de toetreding van de gemeente Schagen (voorheen Harenkarspel), correcties in de tekst met betrekking tot het aantal hectares, verduidelijking van de verdeling van beheerkosten, aanpassing van de begrenzing van het werkgebied, en het opstellen van de (meerjaren)begroting op basis van CPB-ramingen. De wijziging vereist instemming van alle betrokken gemeenten en de provincie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzakelijke wijzigingen en de redenen daarvoor beschrijft. Het bevat ook de procedurele stappen die nodig zijn voor de goedkeuring van de wijzigingen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen van de gemeenschappelijke regeling. Hoewel de gemeente geen stemrecht heeft in het Algemeen Bestuur, is instemming van de raad noodzakelijk voor de wijziging.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de wijzigingen, die de toetreding van een nieuwe gemeente en tekstuele correcties mogelijk maken.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden goedgekeurd. Het is haalbaar en relevant, gezien de noodzaak van correcties en de toetreding van een nieuwe gemeente. Er is echter geen specifieke tijdsgebondenheid aangegeven voor de implementatie na instemming, behalve dat het na goedkeuring in werking treedt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om al dan niet in te stemmen met de voorgestelde wijzigingen van de gemeenschappelijke regeling.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Extern overleg is gevoerd met het Recreatieschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel, en er worden geen financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geestmerambacht Gemeenschappelijke regeling Wijziging Toetreding Schagen (Harenkarspel) Beheerkosten Park van Luna CPB ramingen Adviesfunctie InstemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 03-013: Omgevingsvergunning voor het oprichten van een schaapskooi in het duingebied aan de kruising Zeeweg/ Eeuwige Laan in Bergen
Groen licht voor schaapskooi en educatiecentrum in Bergen
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de bouw van een nieuwe schaapskooi en educatiecentrum in het duingebied. Dit project, geïnitieerd door PWN Waterleidingen NH, heeft als doel het behoud van het open duinlandschap door middel van begrazing met schapen.
Samenvatting
Het voorstel betreft de aanvraag van een omgevingsvergunning door PWN Waterleidingen NH voor de bouw van een schaapskooi met educatiecentrum in het duingebied bij de kruising Zeeweg/Eeuwige Laan in Bergen. De schaapskooi is bedoeld om het open duinlandschap te behouden door begrazing met schapen. Het huidige educatiecentrum aan de Uilenvangerweg zal worden gesloopt. Het college heeft al medewerking toegezegd en de procedure gestart. Er zijn geen bezwaren ingediend en de provincie heeft goedkeuring verleend. De raad wordt nu gevraagd een ‘verklaring van geen bedenkingen’ af te geven, wat een vereiste stap is voordat het college de vergunning kan verlenen. Er zijn geen alternatieve mogelijkheden om het doel te bereiken. Na goedkeuring door de raad zal de vergunning zo snel mogelijk worden verleend en gepubliceerd.
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 03-014: Voorstel betreft het vaststellen van de wijziging afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2012
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om de Afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ 2012 te wijzigen en de Handhavingsverordening uit 2003 in te trekken. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving per 1 januari 2013. Deze wet verplicht gemeenten om ten onrechte verstrekte bijstand terug te vorderen en boetes op te leggen bij schending van de inlichtingenplicht. De wijzigingen moeten met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2013 worden doorgevoerd. De Wmo Adviesraad is geïnformeerd, maar niet om advies gevraagd vanwege het technische karakter van de wijzigingen. De wijzigingen worden na goedkeuring gepubliceerd en uitkeringsgerechtigden zijn al geïnformeerd over de gevolgen. Het doel is om uitkeringsfraude strenger aan te pakken, in lijn met een financiële taakstelling uit het regeerakkoord.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Wijzigen Afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2012, intrekken Handhavingsverordening gemeente Bergen en vaststellen beleidsregels handhaving WWB, IOAW en IOAZ.
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de Afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ van de gemeente Bergen naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving per 1 januari 2013. Deze wet maakt terugvordering van ten onrechte verstrekte bijstand verplicht bij schending van de inlichtingenplicht na 1 januari 2013. Daarnaast wordt het boetestelsel heringevoerd om overtreders af te schrikken. De Handhavingsverordening van 2003 wordt ingetrokken en nieuwe beleidsregels worden opgesteld.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de nieuwe wetgeving. Het biedt een duidelijke uitleg van de veranderingen en de gevolgen voor de gemeente.
Rol van de Raad
De raad moet de voorgestelde wijzigingen in de verordeningen goedkeuren en de intrekking van de oude Handhavingsverordening bevestigen. Dit is een formele stap om de lokale regelgeving in lijn te brengen met de nationale wetgeving.
Politieke Keuzes
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen dwingendrechtelijk zijn opgelegd door de nationale wetgeving. De raad moet echter beslissen over de goedkeuring van de nieuwe beleidsregels en de intrekking van de oude verordening.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het de wijzigingen beschrijft die per 1 januari 2013 van kracht zijn. Het is meetbaar in termen van de implementatie van de nieuwe regels. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de gewijzigde Afstemmingsverordening vast te stellen en de Handhavingsverordening van 2003 in te trekken.
Participatie
Er is geen burgerparticipatie bij dit voorstel, gezien het technische karakter en de afwezigheid van beleidswijzigingen. Externe communicatie is wel gevoerd, met informatie aan uitkeringsgerechtigden en publicatie van wijzigingen.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op handhaving en sanctiebeleid binnen de sociale zekerheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn gerelateerd aan de intensivering van de bestrijding van uitkeringsfraude, met een taakstelling die oploopt tot €180 miljoen structureel in 2015. Het voorstel geeft aan dat deze taakstelling moet worden gerealiseerd door gemeenten, UWV en SVB, maar biedt geen specifieke details over de dekking van deze kosten op lokaal niveau.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afstemmingsverordening Handhavingsverordening Inlichtingenplicht Boetestelsel Verzamelwet Terugvordering Fraudewet Beleidsregels Uitkeringsfraude SanctiebeleidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 03-015: Voorstel betreft het vaststellen van de APV gemeente Bergen 2013
Nieuwe APV Bergen 2013: Strengere Regels en Minder Bureaucratie
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een integrale herziening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) uit 2009. De nieuwe APV 2013 belooft een betere bescherming van de openbare orde en veiligheid, terwijl overbodige regels worden geschrapt.
Samenvatting
Het voorstel betreft de integrale herziening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Bergen uit 2009, met als doel de vaststelling van de nieuwe APV 2013. De APV bevat regels ter bescherming van de openbare orde, veiligheid en ter voorkoming van overlast en vervuiling. De herziening is noodzakelijk vanwege nieuwe wettelijke regelgeving, jurisprudentie en uitvoeringsproblemen. Bij de herziening is gekeken naar deregulering, waarbij overbodige regels zijn geschrapt, maar essentiële "kapstokartikelen" behouden zijn om snel op problemen te kunnen inspelen. De nummering van de artikelen volgt de model-APV van de VNG, met enkele aanpassingen voor lokale specificiteiten. De APV 2013 bevat ook nieuwe bevoegdheden voor de gemeente op basis van de Drank- en Horecawet en houdt rekening met de Europese Dienstenrichtlijn. De raad wordt gevraagd de nieuwe APV vast te stellen, waarna deze na bekendmaking in werking treedt. Er zijn geen alternatieve mogelijkheden om het doel te bereiken en er zijn geen externe middelen of subsidies gemoeid met het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Integrale herziening APV gemeente Bergen 2009 en vaststellen APV gemeente Bergen 2013". Het doel is om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Bergen te herzien en vast te stellen voor 2013. De APV reguleert de leefbaarheid binnen de gemeente door regels te stellen ter bescherming van de openbare orde, veiligheid en ter voorkoming van overlast. De herziening is noodzakelijk vanwege nieuwe wetgeving, jurisprudentie en uitvoeringsproblemen. Het voorstel streeft naar deregulering, maar behoudt essentiële bepalingen om snel op problemen te kunnen reageren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een uitgebreide toelichting geeft op de noodzaak van de herziening, de inhoudelijke wijzigingen en de procedurele aspecten. Het bevat bijlagen met specifieke wijzigingen per artikel, wat bijdraagt aan de transparantie.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de APV vast te stellen. Het is aan de raad om te beslissen of de voorgestelde wijzigingen worden aangenomen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen deregulering en het behoud van voldoende regels om effectief op te kunnen treden bij overlast. Ook moet de raad keuzes maken over de toepassing van de lex silencio positivo.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke herziening van de APV betreft die na vaststelling direct in werking treedt. Het is minder meetbaar en haalbaar in termen van concrete resultaten, omdat het vooral om juridische aanpassingen gaat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de APV gemeente Bergen 2013 vast te stellen en de APV van 2009 in te trekken.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Extern overleg is gevoerd met de politie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of externe subsidiebronnen genoemd in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale herziening Algemene plaatselijke verordening (APV) Openbare orde Deregulering Lex silencio positivo Model-APV Verblijfsontzegging Drank- en Horecawet Gemeentelijk beleid Externe communicatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09. 03-020: Voorstel betreft het vaststellen van de beleidsnotitie “Naar een nuchter Bergen”
Bergen zet in op bewustwording: Nieuw alcohol- en drugsbeleid voor jongeren
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een nieuw beleidsplan dat zich richt op het verminderen van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren. Het plan, getiteld 'Naar een nuchter Bergen', legt de nadruk op preventie en bewustwording, en werkt samen met regionale partners om de gezondheid van jongeren te bevorderen.
Samenvatting
Het voorstel 'Naar een nuchter Bergen' betreft het vaststellen van een beleidsplan gericht op alcohol- en drugsbeleid in de gemeente Bergen. Het doel is om de gevolgen van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren te verminderen door middel van preventie en bewustwording. De gemeente wil jongeren en hun omgeving, zoals ouders en horeca-exploitanten, bewust maken van de risico's. Het plan sluit aan bij het Wmo-beleid en werkt samen met de regio Noord-Kennemerland. De raad wordt gevraagd in te stemmen met een integrale aanpak, waarbij de gemeente maatwerk kan leveren. Het budget voor alcoholmatiging is €48.000 per jaar, met een bijdrage van €0,50 per inwoner voor regionale activiteiten. De uitvoering ligt bij het Programmabureau Integrale Veiligheid, de GGD en de Brijder Stichting. Het plan draagt bij aan de gezondheid en kennis van jongeren en ouders over alcohol en drugs.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel 'Naar een nuchter Bergen' alcohol- en drugsbeleid
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is 'Naar een nuchter Bergen' alcohol- en drugsbeleid. Het beleidsplan richt zich op het verminderen van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren in de gemeente Bergen. Het doel is om jongeren bewust te maken van de risico's en hen te stimuleren verstandig om te gaan met alcohol en drugs. Het plan omvat een integrale aanpak met betrokkenheid van ouders, scholen, horeca en andere lokale partijen. Er wordt samengewerkt met de regio Noord-Kennemerland om kennis en middelen te delen en een effectieve preventiestrategie te ontwikkelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelstellingen, een overzicht van betrokken partijen, en een financiële onderbouwing. Echter, de details over de uitvoering en evaluatie van de maatregelen kunnen uitgebreider.
Rol van de raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen en daarmee instemmen met de voorgestelde integrale aanpak. De raad heeft ook een toezichthoudende rol bij de uitvoering en evaluatie van het beleid.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde regionale samenwerking en de financiële inzet ondersteunen. Er moet ook worden gekozen of er extra lokale maatregelen nodig zijn.
SMART en Inconsistenties:
De doelstellingen zijn deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar sommige doelen missen specifieke meetbare criteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering en evaluatie kunnen specifieker worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan vast te stellen en daarmee akkoord te gaan met de voorgestelde aanpak en financiële inzet.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie genoemd, maar er is wel sprake van externe communicatie en overleg met regionale partners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als onderwerp, maar het bevorderen van een gezonde levensstijl kan bijdragen aan sociale duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een jaarlijks budget van €48.000 voor alcoholmatiging. De kosten zijn gedetailleerd uitgewerkt en passen binnen de begroting. Er zijn geen externe subsidies vermeld. De handhavingskosten zijn nog niet volledig in kaart gebracht.
In conclusie, het voorstel biedt een gedegen basis voor het alcohol- en drugsbeleid in Bergen, maar kan op sommige punten verder worden uitgewerkt om de effectiviteit en meetbaarheid te verbeteren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alcoholpreventie Drugsbeleid Jongeren Gezondheidsschade Preventie Ouders Regionale samenwerking Bewustwording Educatie MaatwerkVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 03-016: Voorstel betreft het vaststellen van de beleidsnotitie Archeologie gemeente Bergen 2013
Gemeente Bergen NH omarmt archeologisch beleid unaniem
De gemeenteraad van Bergen NH heeft unaniem ingestemd met de vaststelling van de Beleidsnotitie Archeologie. Deze notitie verduidelijkt het bestaande archeologiebeleid en is bedoeld om zowel burgers als bedrijven beter te informeren over de archeologische waarden binnen de gemeente.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen NH wordt gevraagd om de Beleidsnotitie Archeologie vast te stellen. Deze notitie verduidelijkt het archeologiebeleid van de gemeente, dat sinds 2006 bestaat en is vastgelegd in bestemmingsplannen en de Erfgoedverordening van 2012. Het beleid verplicht de gemeente om archeologische waarden te behouden en stelt eisen aan bodemverstoringen in gebieden met archeologische verwachtingen. De notitie is bedoeld om het belang en de kaders van het archeologiebeleid op een toegankelijke manier uiteen te zetten, zodat zowel burgers, bedrijven als de gemeentelijke organisatie beter geïnformeerd zijn. Er zijn geen extra middelen nodig voor dit voorstel, aangezien het beleid al loopt en de kosten voor archeologisch onderzoek door de verstoorder worden gedragen. Het doel is om duidelijkheid en draagvlak te creëren voor het archeologiebeleid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsnotitie Archeologie Bergen NH". Het voorstel betreft de vaststelling van een beleidsnotitie die het archeologiebeleid van de gemeente Bergen-NH uiteenzet. De notitie is bedoeld om duidelijkheid te verschaffen over de wettelijke verplichtingen en de praktische uitvoering van archeologisch onderzoek binnen de gemeente. Het document dient als informatief hulpmiddel voor burgers, bedrijven en de gemeentelijke organisatie, en benadrukt het belang van archeologie en de gevolgen van het beleid voor betrokken partijen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de achtergrond, noodzaak en gevolgen van het archeologiebeleid duidelijk uiteenzet. Het biedt een overzicht van de huidige situatie en de redenen voor het opstellen van de notitie.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de beleidsnotitie vast te stellen. Dit betekent dat de raad instemt met de inhoud en de verspreiding ervan als informatief document voor betrokken partijen.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk informatief van aard is en geen nieuw beleid introduceert. De raad moet echter beslissen of zij de notitie als voldoende beschouwt om de duidelijkheid en draagvlak voor het archeologiebeleid te bevorderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het doel om duidelijkheid te verschaffen. Het is echter minder tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de evaluatie van de effectiviteit van de notitie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de beleidsnotitie vast te stellen en goed te keuren voor verspreiding.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het opstellen van de notitie. Het richt zich voornamelijk op het informeren van deze groepen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op het behoud van archeologische waarden.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het vaststellen van de notitie, aangezien het beleid al loopt en de kosten voor archeologisch onderzoek door de verstoorder worden gedragen. De notitie zelf brengt geen extra kosten met zich mee.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Archeologie Beleidsnotitie Erfgoedverordening Bestemmingsplannen Archeologisch onderzoek Gemeentelijke organisatie Draagvlak Particulieren Informatie OnderzoekskostenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 03-017: Voorstel betreft in te stemmen met de Dienstverleningsovereenkomst gemeente Bergen – Reddingsbrigades en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Gemeente Bergen stemt in met nieuwe overeenkomst voor strandbewaking
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met de reddingsbrigades voor de periode van april 2013 tot april 2016. De overeenkomst, die strandbewaking en bijbehorende verantwoordelijkheden vastlegt, vraagt om extra budget voor vrijwilligersvergoedingen en materiaal.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met een dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente en de reddingsbrigaden van Bergen, die loopt van april 2013 tot april 2016. De overeenkomst legt afspraken en verantwoordelijkheden vast voor de strandbewaking, een primaire taak van de reddingsbrigaden. Het voorstel omvat ook aanpassingen in het investeringsplan en een begrotingswijziging. De reddingsbrigaden, bestaande uit de VRB, SRB en ERB, bewaken ongeveer 16,7 kilometer strand en zijn het hele jaar door inzetbaar voor ondersteuning van andere hulpdiensten. De overeenkomst is tot stand gekomen na overleg met diverse betrokken partijen en is gebaseerd op risicoprofielen van de stranden. Het voorstel vraagt om extra budget vanwege hogere kosten voor vrijwilligersvergoedingen, onderhoud en aanschaf van materiaal. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de overeenkomst om de veiligheid op de stranden te waarborgen en de Blauwe Vlag, een keurmerk voor schone en veilige stranden, te behouden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Dienstverleningsovereenkomst gemeente Bergen - reddingsbrigaden gemeente Bergen 1 april 2013 tot en met april 2016". Het voorstel betreft de vaststelling van een dienstverleningsovereenkomst tussen de gemeente Bergen en de drie lokale reddingsbrigaden. Deze overeenkomst legt de wederzijdse afspraken en verantwoordelijkheden vast, met een focus op strandbewaking, een primaire taak van de brigades. Het doel is om onduidelijkheden weg te nemen en bestaande afspraken te formaliseren. De overeenkomst is gebaseerd op ervaringen uit een eerdere pilot en omvat ook financiële afspraken en investeringsplannen voor de periode 2013-2016.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met gedetailleerde informatie over de afspraken, financiële implicaties en de betrokken partijen. Het bevat ook bijlagen die verdere specificaties bieden.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd in te stemmen met de dienstverleningsovereenkomst en de bijbehorende jaarafspraken. Daarnaast moet de raad akkoord gaan met de aanpassingen in het investeringsplan en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de financiering van de extra benodigde budgetten voor de reddingsbrigaden en de instandhouding van bewaakte stranden, wat invloed heeft op de toeristische aantrekkingskracht van de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en operationele afspraken. Het is tijdgebonden (2013-2016), maar er zijn enkele onzekerheden, zoals de toekomstige kosten voor opleidingsplannen en de impact van de zandsuppletie bij Camperduin.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de dienstverleningsovereenkomst en de financiële aanpassingen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van vrijwilligers binnen de reddingsbrigaden, wat een vorm van burgerparticipatie is. Er is ook sprake van overleg met externe partijen zoals Reddingsbrigade Nederland en de KNRM.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als onderwerp, maar de instandhouding van de Blauwe Vlag, een keurmerk voor schone en veilige stranden, impliceert een zekere mate van milieubewustzijn.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra budget van ongeveer €90.000 per jaar voor de reddingsbrigaden, met specifieke kostenposten zoals vrijwilligersvergoedingen en materiaal. Dit extra budget gaat ten laste van het begrotingssaldo. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd.
In conclusie, de raad moet een weloverwogen beslissing nemen over de financiële en operationele aspecten van de strandbewaking, met oog voor de economische en toeristische belangen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverleningsovereenkomst Reddingsbrigaden Strandbewaking Blauwe Vlag Vrijwilligersvergoeding Budgetten Jaarafspraken Materiaal Veiligheid ToerismeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:16:41 - 00:17:16 - 00:18:15 - 00:18:18 - 00:23:07 - 00:23:14 - 00:24:24 - 00:24:34 - 00:25:13 - 00:25:18 - 00:25:58 - 00:26:02 - 00:26:18 - 00:26:29 - 00:26:46 - 00:26:48 - 00:27:10 - 00:27:16 - 00:27:17 - 00:27:18 - 00:27:40 - 00:28:12 - 00:28:15 - 00:30:46 - 00:30:49 - 00:30:49 - 00:31:49 - 00:32:00 - 00:32:02 - 00:32:06 - 00:33:26 - 00:33:32 - 00:33:55 - 00:34:24 - 02:52:02 - 02:52:02 - 02:52:02
Agendapunt 12. 03-018: Voorstel betreft het beschikbaar stellen van een investeringskrediet van €106.480,-- ter dekking van de inrichting van het volkstuinencomplex De Oosthoek te Schoorldam en de bij behorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het voorstel betreft de herinrichting van het volkstuinencomplex "de Oosthoek" in Schoorldam, waarvoor een investeringskrediet van € 106.480 inclusief BTW wordt gevraagd. Dit is nodig vanwege de verplaatsing van het complex door de omlegging van de N9 en de vondst van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Eerdere kosten voor grondverzet en onderzoeken zijn al gemaakt, maar blijken niet voldoende voor de volledige herinrichting. Na overleg met de bewonersvereniging en de volkstuinvereniging is een definitief inrichtingsplan opgesteld. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het krediet, zodat de aanleg kan starten en een huurovereenkomst voor 30 jaar met de volkstuinvereniging kan worden afgesloten. De jaarlijkse kapitaallasten worden deels gedekt door de huurinkomsten. Het besluit is belangrijk om eerdere toezeggingen aan de betrokken partijen na te komen en een gezamenlijk gedragen oplossing te realiseren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Inrichting volkstuinencomplex 'de Oosthoek'". Het college stelt de raad voor om een investeringskrediet van € 106.480 beschikbaar te stellen voor de herinrichting van het volkstuinencomplex in Schoorldam. Dit is noodzakelijk vanwege de verplaatsing door de omlegging van de N9 en de vondst van explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Na overleg met de bewoners- en volkstuinvereniging is een definitief inrichtingsplan opgesteld. De kosten worden deels gedekt door een huurovereenkomst met de volkstuinvereniging. Het voorstel beoogt een einde te maken aan een langdurig traject en een breed gedragen oplossing te realiseren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een uitgebreide achtergrond, inclusief de voorgeschiedenis, betrokken partijen, en financiële details. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte inhoud van het inrichtingsplan en de specifieke duurzaamheidsmaatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet verstrekken van het investeringskrediet. Dit valt onder hun budgetrecht en is maatschappelijk urgent vanwege eerdere toezeggingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze het investeringskrediet willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële implicaties en de belangen van de betrokken partijen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden (30 jaar afschrijvingstermijn). Echter, het mist specifieke details over de uitvoeringstijdlijn en evaluatiemomenten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze het investeringskrediet van € 106.480 goedkeuren voor de herinrichting van het volkstuinencomplex.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie door overleg met de bewonersvereniging en de volkstuinvereniging, wat heeft geleid tot een breed gedragen inrichtingsplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel, hoewel het mogelijk een impliciete rol speelt in de herinrichting.
Financiële Gevolgen:
De kosten bedragen € 106.480, met jaarlijkse kapitaallasten van ruim € 8.000. De huur van € 5.500 per jaar dekt een deel van deze kosten. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Volkstuinencomplex Schoorldam Inrichtingsplan Investeringskrediet Asbestsanering Landschapsarchitect Bewonersvereniging Volkstuinvereniging N9 omlegging BodemonderzoekVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. 03-019: Voorstel betreft in te stemmen met het verlenen van een lening aan Kranenburgh
Kranenburgh krijgt lening van 350.000 euro: Raad stemt in na verhitte discussie
De gemeenteraad heeft ingestemd met een lening van 350.000 euro aan de culturele instelling Kranenburgh. De lening is bedoeld om noodzakelijke investeringen en bedrijfskosten te dekken voor de geplande opening in oktober 2013. Het debat over de lening was fel, met verschillende partijen die hun zorgen uitten over de financiële toekomst van Kranenburgh.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een lening van 350.000 euro aan Kranenburgh, een culturele instelling, om noodzakelijke investeringen en bedrijfskosten te dekken voor een geplande opening in oktober 2013. De lening is aflossingsvrij voor de eerste vijf jaar met een rente van 3% en een looptijd van 15 jaar. De gemeente heeft in 2012 extra kosten gemaakt voor Kranenburgh, deels door de noodzaak om tijdelijk de raad van toezicht in te vullen en externe adviezen in te winnen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de lening onder de voorgestelde voorwaarden. De lening is noodzakelijk omdat Kranenburgh niet in staat is de kosten zelf te dekken door een gebrek aan fondsen en sponsoring. Het voorstel is getoetst aan wettelijke kaders en er zijn zienswijzen van politieke partijen ontvangen en beantwoord. De raad moet beslissen over de lening omdat het bedrag hoger is dan 200.000 euro, wat de bevoegdheid van de raad vereist volgens de financiële verordening.
-
Analyse van het document
Analyse van het Gewijzigd Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kosten Kranenburgh 2012 en Lening Kranenburgh". Het voorstel betreft het verlenen van een lening van 350.000 euro aan Kranenburgh, een culturele instelling, om noodzakelijke investeringen in de inrichting van het gebouw en bedrijfskosten te dekken. De lening is bedoeld om de opening van Kranenburgh in oktober 2013 mogelijk te maken. De lening wordt verstrekt onder voorwaarden zoals een aflossingsvrije periode van vijf jaar en een jaarlijkse rente van 3%. Het voorstel geeft ook een overzicht van de extra kosten die de gemeente in 2012 heeft gemaakt voor Kranenburgh.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide uitleg over de financiële situatie van Kranenburgh, de noodzaak van de lening, en de voorwaarden waaronder deze wordt verstrekt. Het bevat ook reacties op zienswijzen van politieke partijen, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over het verstrekken van leningen boven de 200.000 euro. In dit geval moet de raad instemmen met de lening aan Kranenburgh en de voorwaarden waaronder deze wordt verstrekt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het verstrekken van de lening onder de voorgestelde voorwaarden. Dit omvat het overwegen van de financiële risico's en de maatschappelijke waarde van Kranenburgh.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de leningvoorwaarden. Het is tijdgebonden met een looptijd van 15 jaar en een heroverweging na vijf jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige financiële prestaties van Kranenburgh kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de reactie van het college op de zienswijzen voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de lening aan Kranenburgh onder de geschetste voorwaarden.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie vermeld. Extern overleg is gevoerd met de directeur en de raad van toezicht van Kranenburgh.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De lening van 350.000 euro wordt aflossingsvrij voor de eerste vijf jaar, met een jaarlijkse rente van 3%. De financiële risico's zijn opgenomen in de programmabegroting 2013. De gemeente hoeft geen extra lening aan te trekken voor deze transactie, en de rentelasten worden doorberekend aan Kranenburgh.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kranenburgh Lening Kosten Inrichting Zienswijzen Subsidie Aflossingsvrij Rente Financiële positie Opening 2013Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:34:26 - 00:34:47 - 00:42:30 - 00:42:49 - 00:43:11 - 00:43:18 - 00:43:54 - 00:43:56 - 00:45:28 - 00:45:38 - 00:53:55 - 00:54:07 - 00:55:11 - 00:56:30 - 00:56:38 - 00:57:02 - 00:57:07 - 00:57:40 - 00:57:57 - 00:58:03 - 00:58:07 - 00:58:21 - 01:00:34 - 01:00:36 - 01:00:39 - 01:00:43 - 01:01:14 - 01:01:18 - 01:01:26 - 01:01:50 - 01:01:58 - 01:02:06 - 01:02:24 - 01:02:55 - 01:02:57 - 01:03:15 - 01:03:19 - 01:03:36 - 01:04:52 - 01:05:10 - 01:05:32 - 01:05:37 - 01:05:44 - 01:05:47 - 01:06:03 - 01:06:06 - 01:06:13 - 01:07:53 - 01:08:02 - 01:08:05 - 01:08:19 - 01:08:22 - 01:13:24 - 01:13:37 - 01:14:41 - 01:14:49 - 01:14:59 - 01:18:01 - 01:18:05 - 01:18:16 - 01:19:22 - 01:19:25 - 01:19:39 - 01:19:44 - 01:23:26 - 01:23:26 - 01:38:32 - 01:38:32 - 01:38:48 - 01:40:12 - 01:40:24 - 01:41:01 - 01:41:06 - 01:41:26 - 01:41:30 - 01:41:39 - 01:41:44 - 01:44:42 - 01:44:45 - 01:46:53 - 01:46:59 - 01:47:01 - 01:47:08 - 01:48:17 - 01:48:23 - 01:48:36 - 01:48:50 - 01:48:53 - 01:48:59 - 01:49:07 - 01:49:08 - 01:49:41 - 01:49:49 - 01:49:56 - 01:49:56 - 01:55:51 - 01:56:06 - 01:56:16 - 01:56:23 - 01:56:33 - 01:57:05 - 01:57:33 - 01:57:57 - 02:52:02 - 02:52:02 - 02:52:02
Agendapunt 14. 03-021: Voorstel betreft zekerheidsstelling van de postitie van de gemeente bij de ontwikkeling van het MOB complex Bergen
Gemeenteraad stemt unaniem in met saneringsplan MOB-complex
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met een voorstel om de sanering van het MOB-complex via privaatrechtelijke afspraken in de koopakte te regelen. Dit besluit moet financiële risico's voor de gemeente beperken en biedt duidelijkheid aan potentiële kopers.
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad betreft de sanering van het MOB complex. Het college stelt voor om de zekerheidstelling voor de uitvoering van het ontwikkelingsplan van het MOB complex via de koopakte te regelen. Dit houdt in dat er privaatrechtelijke afspraken worden gemaakt met de koper, inclusief boetes en een kettingbeding, om te waarborgen dat de sanering en ontwikkeling volgens plan plaatsvinden. Het amendement over sanering van 13 december 2012 kan hierdoor worden ingetrokken. De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze aanpak, die financiële risico's voor de gemeente moet voorkomen en duidelijkheid biedt aan potentiële kopers. Het besluit is van belang voor DLG en potentiële kopers, en er is geen burgerparticipatie of externe communicatie voorzien.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Aangepaste regeling sanering MOB complex
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de regeling voor de sanering van het MOB complex. Het college heeft geconstateerd dat het besluit van de raad over het Publiek Programma van Eisen niet volledig is overgenomen door DLG. DLG heeft aangegeven dat de saneringsonderdelen niet passen binnen hun verkoopproces. Na overleg is besloten om de zekerheidstelling voor de sanering via de koopakte te regelen, met boetes en kettingbedingen om naleving te waarborgen. Dit biedt zekerheid zonder financieel risico voor de gemeente. Het amendement over sanering kan hierdoor worden ingetrokken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de situatie, de voorgestelde oplossing en de juridische mechanismen (zoals boetes en kettingbedingen) die worden ingezet om de naleving te waarborgen. Er is echter geen gedetailleerde informatie over de specifieke termijnen en boetebedragen, wat verdere uitwerking vereist.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad moet een standpunt innemen over de voorgestelde privaatrechtelijke regeling voor de sanering van het MOB complex. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde aanpak via de koopakte en het intrekken van het eerdere amendement.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt
De raad moet kiezen tussen het accepteren van de privaatrechtelijke regeling met boetes en kettingbedingen of het zoeken naar alternatieve oplossingen. Dit omvat het afwegen van de zekerheid en risico's voor de gemeente en de impact op potentiële kopers.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke termijnen en boetebedragen nog niet zijn vastgesteld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde termijnen en bedragen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde regeling via de koopakte en het intrekken van het amendement over sanering.
Participatie
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Extern overleg is gevoerd met DLG, maar er is geen bredere externe communicatie of participatie van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt op juridische en financiële zekerheidstelling.
Financiële gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente genoemd in het voorstel. De regeling is bedoeld om financieel risico voor de gemeente te voorkomen door middel van boetes en kettingbedingen. Er is geen informatie over hoe eventuele kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sanering MOB complex Koopakte Zekerheidstelling DLG (Dienst Landelijk Gebied) Kettingbeding Boete Termijnstelling Ontwikkelingsplan Publiek Programma van EisenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. Reserve agendapunt
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:32:02 - 02:32:05 - 02:34:29 - 02:34:39 - 02:35:30 - 02:35:42 - 02:35:45 - 02:36:00 - 02:36:05 - 02:36:41 - 02:36:44 - 02:36:57 - 02:36:59 - 02:38:24 - 02:38:36 - 02:38:37 - 02:38:38 - 02:39:42 - 02:39:44 - 02:39:54 - 02:40:09 - 02:40:13 - 02:40:37 - 02:40:42 - 02:40:48 - 02:41:05 - 02:41:05 - 02:52:02 - 02:52:02 - 02:52:02