27-10-2009 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Verslaglegging, bestuurlijke toezeggingen en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 10-72 Voorstel betreft het uitroepen van de gemeente Bergen tot Millenium Gemeente en het beschikbaar gaan stellen van middelen
Bergen Wordt Millennium Gemeente: Een Stap Richting Duurzaamheid en Gelijkheid
De gemeente Bergen heeft besloten zich aan te sluiten bij de VN-campagne voor de Millenniumdoelen. Dit initiatief, voorgesteld door de PvdA, betekent dat Bergen zich actief zal inzetten voor wereldwijde doelen zoals het uitbannen van armoede en het bevorderen van gendergelijkheid.
Samenvatting
Het initiatiefvoorstel van de PvdA, opgesteld door A.H. van der Leij, stelt voor dat de gemeente Bergen zich aansluit bij de VN-campagne voor de Millenniumdoelen door zich uit te roepen tot een "Millennium Gemeente". Dit houdt in dat de gemeente actief bijdraagt aan het behalen van de acht Millenniumdoelen, zoals het uitbannen van extreme armoede en honger, het bevorderen van gendergelijkheid, en het verbeteren van milieu en onderwijs. Het voorstel omvat de oprichting van een Comité van Aanbeveling dat onderzoekt hoe Bergen deze doelen kan integreren in lokaal beleid en hierover voor 1 juli 2009 rapporteert aan de raad. De gemeente kan bijdragen door bewust consumeren, duurzaam beleggen, milieubeleid, lokale fondswerving en kennisoverdracht aan ontwikkelingslanden. Het voorstel benadrukt de betrokkenheid van inwoners en lokale organisaties bij het ontwikkelen van beleid. Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met het voorstel, maar wel ambtelijke ondersteuning voor het comité. Het doel is om samen met de inwoners een concrete bijdrage te leveren aan de Millenniumdoelen tegen 2015.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Bergen, een Millennium Gemeente midden in de wereld
Samenvatting: Het voorstel beoogt de gemeente Bergen uit te roepen tot Millennium Gemeente. Dit houdt in dat de gemeente zich inzet voor de Millenniumdoelen door bewust consumeren, goed milieu- en klimaatbeleid, het stimuleren van lokale initiatieven en actieve internationale samenwerking. Het voorstel omvat het opnemen van middelen in de Voorjaarsnota 2010 voor de uitvoering en een tussentijdse evaluatie voor juni 2011. Het initiatief komt voort uit een eerder besluit om de VN-campagne voor de Millenniumdoelen te ondersteunen en is gebaseerd op aanbevelingen van een speciaal comité.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijk kader voor de uit te voeren acties en de thema’s waaraan de gemeente zich wil verbinden. Er is echter ruimte voor verdere detaillering van de specifieke acties en de verwachte resultaten.
Rol van de Raad
De raad speelt een kaderstellende rol door het voorstel goed te keuren en de gemeente officieel uit te roepen tot Millennium Gemeente. De raad moet ook instemmen met de financiële middelen die in de Voorjaarsnota 2010 worden opgenomen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij de gemeente Bergen wil positioneren als Millennium Gemeente en welke prioriteit zij geeft aan de Millenniumdoelen binnen het gemeentelijk beleid. Dit omvat keuzes over financiële toewijzing en de mate van betrokkenheid bij internationale samenwerking.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden met een evaluatie gepland voor juni 2011. Echter, de meetbaarheid en haalbaarheid van de doelen zijn minder duidelijk gedefinieerd. Er zijn geen directe inconsistenties, maar verdere specificatie van de verwachte resultaten zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om Bergen uit te roepen tot Millennium Gemeente en de bijbehorende financiële en organisatorische middelen goed te keuren.
Participatie
Het voorstel benadrukt participatie door het stimuleren van lokale initiatieven en het betrekken van inwoners bij de Millenniumdoelen. Er is echter weinig detail over hoe deze participatie concreet vorm krijgt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op bewust consumeren en goed milieu- en klimaatbeleid.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een structurele financiële verplichting van 2010 tot en met 2015, inclusief een formatie-uitbreiding van 0,11 fte en een symbolisch bedrag van €31.155,00. De dekking moet worden opgenomen in de Voorjaarsnota 2010.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Millenniumdoelen Comité van Aanbeveling Bewust consumeren Milieu en klimaatbeleid Lokale initiatieven Internationale samenwerking VNG campagne Ambitieniveau Financiële uitdagingen Voorjaarsnota 2010Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 10-73 Voorstel betreft het aanschaffen en plaatsen van ondergrondse en bovengrondse containers voor de inzameling van kunststofverpakkingsafval en de financiering ervan
Bergen zet in op gescheiden inzameling van kunststof afval
De gemeenteraad van Bergen heeft groen licht gegeven voor de gescheiden inzameling van kunststof verpakkingsafval. Met een investering van € 110.000 zet de gemeente een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst.
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Bergen betreft het starten met de gescheiden inzameling van kunststof verpakkingsafval per 1 november 2009. Dit wordt gedaan door middel van ondergrondse en bovengrondse inzamelsystemen. Het besluit omvat ook de aanpassing van de afvalstoffenverordening en het beschikbaar stellen van een investeringskrediet van € 110.000. De kapitaallasten worden in het eerste jaar gedekt uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing en daarna uit het afvalfonds van het ministerie van VROM. Het voorstel is in lijn met de wettelijke verplichting voor gemeenten om vanaf 1 januari 2010 kunststof verpakkingsafval uit het restafval te verwijderen. De keuze voor ondergrondse inzameling is gemaakt vanwege de voordelen op het gebied van milieu en kostenefficiëntie. De gemeente Bergen wil hiermee bijdragen aan de landelijke doelstellingen voor recycling van kunststof. De totale investeringskosten voor de containers bedragen circa € 110.000, en de vergoedingen vanuit het afvalfonds moeten voldoende zijn om de kosten te dekken. Het besluit is noodzakelijk om te voldoen aan wettelijke eisen en om de gemeente Bergen te laten bijdragen aan het gescheiden inzamelen van kunststof afval.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Inzameling kunststofverpakkingsafval
Samenvatting: Het voorstel betreft de start van gescheiden inzameling van kunststof verpakkingsafval per 1 november 2009 in de gemeente Bergen. Dit wordt gerealiseerd door het plaatsen van ondergrondse en bovengrondse containers. Het voorstel vraagt om een investeringskrediet van €110.000, waarvan de kapitaallasten in het eerste jaar worden gedekt uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing en daarna uit het afvalfonds van het ministerie van VROM. Het doel is om te voldoen aan de wettelijke verplichting om kunststof verpakkingsafval uit het restafval te verwijderen en bij te dragen aan recyclingdoelstellingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke beslispunten, financiële implicaties, en een tijdlijn voor implementatie. Er is echter weinig detail over de specifieke locaties van de containers en hoe de communicatie met inwoners zal worden aangepakt.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het voorstel, inclusief de financiële aspecten en de aanpassing van de afvalstoffenverordening.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende inzamelmethoden en de financiële dekking van de investering. Er moet ook worden besloten over de communicatie en participatie van inwoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (in termen van recyclingdoelstellingen), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is, gezien de beperkte informatie over de praktische uitvoering en participatie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, inclusief de financiële dekking en de aanpassing van de afvalstoffenverordening.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van inwoners, behalve dat er een communicatieplan is. Er is geen gedetailleerde strategie voor betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel bijdraagt aan recycling en vermindering van CO2-uitstoot.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van €110.000 voor containers. De kapitaallasten worden in het eerste jaar gedekt uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing en daarna uit het afvalfonds. Er zijn vergoedingen voor inzameling, communicatie, transport en sortering, die kostendekkend zouden moeten zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kunststofverpakkingsafval Gescheiden inzameling Afvalfonds Recycling Inzamelingsystemen Verpakkingenbelasting Milieuvoordelen Raamovereenkomst Vergoedingen Infrastructuur (ondergrondse/bovengrondse containers)Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 10-74 Voorstel betreft het beschikbaar stellen van krediet voor de aanleg van een trapveld voor de jeugd in Egmond aan Zee
Trapveld voor de Jeugd: Groen Licht voor Nieuw Speelterrein in Egmond aan Zee
De gemeenteraad van Egmond aan Zee heeft unaniem ingestemd met de aanleg van een nieuw trapveld naast jongerencentrum De Wal. Dit initiatief, dat voortkomt uit de behoefte aan meer speelruimte voor de oudere jeugd, moet voor de kerstvakantie gereed zijn.
Samenvatting
Het voorstel betreft de aanleg van een trapveld voor de jeugd naast het jongerencentrum De Wal in Egmond aan Zee. Dit initiatief is ontstaan vanwege overlast bij een bestaand pannaveldje en het gebrek aan geschikte speelplekken voor oudere jeugd. Na overleg met jongeren, jongerenwerk en de wijkvereniging is de locatie naast De Wal als meest geschikt bevonden, mede door het directe toezicht vanuit het jongerencentrum en het ontbreken van bezwaren van omwonenden. De kosten voor de aanleg worden geraamd op € 34.000. Het voorstel vraagt de raad om deze investering in één keer ten laste van de exploitatie te brengen, in afwijking van de nota activabeleid, en om een begrotingswijziging goed te keuren. Het trapveld moet voor de kerstvakantie gereed zijn. De extra kosten voor zaken als verlichting en een hek worden gerechtvaardigd door het verwachte positieve maatschappelijke effect.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanleg van een trapveld voor de jeugd naast het jongerencentrum De Wal in Egmond aan Zee
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanleg van een trapveld voor de jeugd naast het jongerencentrum De Wal in Egmond aan Zee. Dit initiatief is ontstaan vanwege overlast bij een bestaand pannaveldje en de behoefte aan een geschikte plek voor oudere jeugd om te voetballen. Na overleg met jongerenwerk en de wijkvereniging is de locatie naast De Wal als meest geschikt bevonden. Het voorstel vraagt de raad om de investering in één keer ten laste van de exploitatie te brengen, in afwijking van de nota activabeleid, en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, beschrijft de betrokken partijen en legt uit waarom de gekozen locatie het meest geschikt is. Er is echter beperkte informatie over alternatieve financieringsopties of een gedetailleerde kostenanalyse.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de financiering van het trapveld, inclusief het afwijken van de nota activabeleid en het vaststellen van de begrotingswijziging.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze akkoord gaan met het afwijken van de nota activabeleid en of ze de voorgestelde locatie en financiering ondersteunen, gezien de maatschappelijke voordelen en mogelijke kosten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (kosten en locatie zijn duidelijk), en tijdgebonden (gereed voor kerstvakantie). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie, vooral in termen van langetermijnonderhoud en toezicht. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer detail over de financiële dekking.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de investering in één keer ten laste van de exploitatie te brengen en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie van jongeren, jongerenwerk en de wijkvereniging, wat wijst op een goede betrokkenheid van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de geplande installatie van lantaarnpalen met duurzame energie en ledverlichting.
Financiële gevolgen:
De kosten worden geraamd op €34.000 exclusief BTW. Het voorstel vraagt om deze kosten in één keer ten laste van de exploitatie te brengen, in afwijking van de nota activabeleid. De dekking komt deels uit het budget voor de sloop van het zwembad, met een begrotingswijziging om het budget te verschuiven van sportcentrum naar speeltoestellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Trapveld Egmond aan Zee Jongerencentrum De Wal Overlast Jongeren Locatie Wijkvereniging Begrotingswijziging Maatschappelijk nut ExploitatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 10-75 Voorstel betreft het vaststellen van de verordening Tijdelijke Regels Wet Investeringen in Jongeren (WIJ)
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 10-76 Voorstel betreft het onderzoek van de Rekenkamercommissie naar de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan het inkoop- en aanbestedingsbeleid
Gemeente Bergen zet stappen naar transparanter inkoopbeleid
De gemeenteraad van Bergen heeft een onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie besproken over het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het rapport bevat zeven aanbevelingen om de rechtmatigheid, doelmatigheid, doeltreffendheid en integriteit van het beleid te verbeteren. Het management en het college steunen deze aanbevelingen grotendeels.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om kennis te nemen van een onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie over het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente. Het onderzoek richt zich op de rechtmatigheid, doelmatigheid, doeltreffendheid en integriteit van het beleid en doet zeven aanbevelingen ter verbetering. De aanbevelingen zijn gericht op het verbeteren van de bedrijfsvoering en worden grotendeels door het management overgenomen, met steun van het college. De raad wordt geadviseerd om een kaderstellend beleid te formuleren en een verordening op te stellen. Het besluit van de raad zou leiden tot een verbetertraject voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Er zijn geen extra middelen nodig voor de uitvoering van de aanbevelingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderzoeksrapport Rekenkamercommissie Inkoopbeleid Gemeente Bergen". Het rapport onderzoekt de uitvoering van het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Bergen, met als doel de rechtmatigheid, doelmatigheid, doeltreffendheid en integriteit te evalueren en te optimaliseren. De conclusie is dat het beleid sterk procedureel is, met een nadruk op rechtmatigheid, maar dat er verbetering nodig is in de evaluatie- en nazorgfase. Er zijn zeven aanbevelingen gedaan, voornamelijk gericht op de bedrijfsvoering, die grotendeels door het management worden overgenomen. De raad wordt gevraagd de rapportage voor kennisgeving aan te nemen en het beleid in 2012 te evalueren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke conclusies en aanbevelingen. Het biedt echter geen gedetailleerd tijdspad voor de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De raad moet de rapportage voor kennisgeving aannemen en toezien op de evaluatie van het inkoop- en aanbestedingsbeleid in 2012. De raad heeft ook een kaderstellende rol in het formuleren van beleid.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie willen overnemen en hoe zij het inkoop- en aanbestedingsbeleid willen vormgeven en evalueren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege het ontbreken van specifieke termijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de aanbevelingen zijn vrij algemeen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de rapportage voor kennisgeving aannemen en of zij het college willen vragen een verordening voor te leggen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra middelen nodig voor de uitvoering van de aanbevelingen, zoals aangegeven in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoopbeleid Aanbestedingsbeleid Rekenkamercommissie Doelmatigheid Doeltreffendheid Integriteit Aanbevelingen Evaluatie Drempelwaarden Tender Electronic DailyVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 10-77 Voorstel betreft het vaststellen van de beleidsregels onder welke voorwaarden een onttrekking aan de algemene reserve als dekking kan worden voorgesteld
Gemeenteraad Debatteert over Strikte Regels voor Gebruik van Algemene Reserve
In een poging om meer duidelijkheid te scheppen over het gebruik van de algemene reserve, debatteerde de gemeenteraad over nieuwe beleidsregels. Deze regels moeten ervoor zorgen dat de reserve alleen in uitzonderlijke gevallen wordt aangesproken.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van beleidsregels voor het onttrekken van bedragen aan de algemene reserve van de gemeente. Deze reserve dient als financiële buffer voor onverwachte uitgaven. De regels zijn opgesteld naar aanleiding van een motie uit januari 2009 en zijn bedoeld om duidelijkheid te scheppen over de voorwaarden waaronder de algemene reserve kan worden aangesproken. De belangrijkste punten zijn dat de reserve in principe niet wordt gebruikt voor reguliere uitgaven of incidentele tegenvallers, tenzij er sprake is van een groot politiek draagvlak en er geen andere dekking binnen de begroting mogelijk is. De raad wordt gevraagd deze regels vast te stellen, zodat ze bij de volgende herziening van de nota Reserves en Voorzieningen kunnen worden opgenomen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Beleidsregels onttrekking algemene reserve." Het voorstel betreft het vaststellen van beleidsregels voor het onttrekken van bedragen uit de algemene reserve van de gemeente. Deze reserve dient als financiële buffer voor onverwachte uitgaven. De regels zijn opgesteld om te waarborgen dat de reserve alleen onder specifieke omstandigheden wordt aangesproken, zoals bij incidentele uitgaven of als er een groot politiek draagvlak is voor een voorstel dat niet binnen het normale beleid valt. De regels zijn bedoeld om consistentie en duidelijkheid te bieden in het gebruik van de algemene reserve.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijke richtlijnen biedt voor wanneer en hoe de algemene reserve kan worden aangesproken. Het verwijst naar relevante wet- en regelgeving en biedt een kader voor besluitvorming.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde beleidsregels vast te stellen. Dit geeft de raad de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een verantwoord financieel beleid en om te beslissen onder welke voorwaarden de algemene reserve kan worden gebruikt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde regels en of deze voldoende waarborgen bieden voor het behoud van de financiële stabiliteit van de gemeente. Er moet ook worden overwogen of de regels voldoende flexibiliteit bieden voor onvoorziene omstandigheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorwaarden waaronder de reserve kan worden aangesproken. Het is echter minder specifiek over de tijdsgebonden aspecten, zoals hoe snel na vaststelling de regels in werking treden. Er lijken geen duidelijke inconsistenties te zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde beleidsregels voor het onttrekken van de algemene reserve wil vaststellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het opstellen van de regels.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financieel beheer.
Financiële gevolgen:
Het voorstel zelf heeft geen directe financiële gevolgen, aangezien het gaat om het vaststellen van regels. Er wordt niet aangegeven hoe eventuele onttrekkingen gedekt worden, omdat de regels juist bedoeld zijn om te bepalen wanneer en hoe de reserve kan worden aangesproken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsregels Algemene reserve Weerstandcapaciteit Incidentele uitgaven Gemeentebegroting Financiële verordening Nota Reserves en Voorzieningen Politiek draagvlak Gemeentewet UitvoerbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 10-78 Voorstel betreft het vaststellen van het normenkader voor de rechtmatigheidcontrole van de Jaarreking 2009
Gemeenteraad Stelt Normenkader voor Jaarrekening 2009 Vast
In een kort en krachtig debat heeft de gemeenteraad het normenkader voor de controle van de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2009 vastgesteld. Dit kader is cruciaal voor de accountantscontrole en zorgt ervoor dat financiële transacties voldoen aan de wet- en regelgeving.
Samenvatting
Het voorstel betreft het vaststellen van het normenkader voor de controle van de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2009. Dit normenkader is essentieel voor de accountantscontrole, waarbij wordt nagegaan of de financiële transacties voldoen aan de relevante wet- en regelgeving. Het normenkader omvat externe regelgeving, gemeentelijke verordeningen, en specifieke besluiten die financiële beheershandelingen betreffen. Het college is verantwoordelijk voor de verdere uitwerking van het normenkader in een toetsingskader. Het vaststellen van het normenkader is een wettelijke verplichting en maakt deel uit van het controleprotocol dat de reikwijdte van de accountantscontrole bepaalt. De kosten voor de controle zijn al in de begroting opgenomen. Het presidium heeft het normenkader, na advies van de commissie van onderzoek, aan de gemeenteraad voorgelegd ter vaststelling.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen Normenkader 2009
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Normenkader 2009" voor de controle van de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2009. Het normenkader omvat de regelgeving waaraan de accountant financiële beheershandelingen zal toetsen. Het doel is om te waarborgen dat de baten, lasten en balansmutaties in overeenstemming zijn met de relevante wet- en regelgeving. Het normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd en vastgesteld door de gemeenteraad, en vormt de basis voor de rechtmatigheidstoetsing door de accountant.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, inhoud en reikwijdte van het normenkader beschrijft. Het bevat ook informatie over de betrokken partijen en de procedure voor vaststelling en actualisatie.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het normenkader vast te stellen. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad de reikwijdte van de rechtmatigheidstoetsing bepaalt.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het vaststellen van het normenkader een wettelijke verplichting is. De raad moet echter wel beslissen over de goedkeuring van het voorgestelde normenkader.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, aangezien het vooral een procedurele verplichting betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het normenkader voor de controle van de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2009 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technisch en intern gericht document betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid en accountantscontrole.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten van de accountantscontrole, die al in de begroting zijn opgenomen. Er zijn geen extra financiële middelen nodig voor de uitvoering van dit voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Rechtmatigheid Accountantscontrole Jaarrekening 2009 Wet- en regelgeving Financiële beheershandelingen Toetsingskader Externe regelgeving Gemeentelijke verordeningen ControleprotocolVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 10-79 Voorstel betreft het verstrekken van een bedrag ad € 215.650 ten laste van het begrotingssaldo 2009 voor het versterken van een ecologische zone aan de Heilooer Zeeweg en omgeving
Groen Licht voor Ecologische Verbindingszone aan Heilooer Zeeweg
De gemeenteraad van Bergen heeft groen licht gegeven voor de versterking van de ecologische verbindingszone aan de Heilooer Zeeweg. Met een investering van € 215.650 uit het begrotingssaldo van 2009 kan de gemeente gronden aankopen voor natuurontwikkeling en de aanleg van wandel- en ruiterpaden.
Samenvatting
Het voorstel betreft de versterking van de ecologische verbindingszone aan de Heilooer Zeeweg, waarvoor de gemeente Bergen als initiatiefnemer optreedt. De raad wordt gevraagd om een bedrag van € 215.650 vrij te maken uit het begrotingssaldo van 2009 voor de aankoop van gronden, noodzakelijk voor de uitvoering van de derde module van het Raamplan Landinrichting BES. Deze module omvat natuurontwikkeling en de aanleg/verplaatsing van wandel- en ruiterpaden. De uitvoering moet in 2009 plaatsvinden om in aanmerking te komen voor ILG-subsidies, die 90% van de kosten dekken. Bij goedkeuring kan de gemeente de gronden aankopen en de projecten realiseren. Het college zal de uitvoering en de financiële afhandeling verzorgen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Versterking ecologische verbindingszone Heilooer Zeeweg". Het doel is om een ecologische verbindingszone te versterken door de aankoop van gronden en de aanleg/verplaatsing van wandel- en ruiterpaden. Dit project maakt deel uit van de derde uitvoeringsmodule van het Raamplan Landinrichting BES. De gemeente Bergen treedt op als initiatiefnemer. De financiering is grotendeels afhankelijk van ILG-subsidies, die alleen beschikbaar zijn als de uitvoering in 2009 plaatsvindt. De raad wordt gevraagd om een bedrag van € 215.650 ten laste van het begrotingssaldo 2009 te brengen voor de aankoop van de benodigde percelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële aspecten, de noodzaak van spoedige besluitvorming, en de betrokken partijen. Echter, meer details over de ecologische voordelen en de lange termijn impact zouden de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de financiering van de grond aankopen door het bedrag ten laste van het begrotingssaldo 2009 te brengen. Dit is essentieel voor het verkrijgen van de ILG-subsidies en de uitvoering van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde investering willen goedkeuren, rekening houdend met de financiële implicaties en de ecologische voordelen. Er moet ook worden overwogen of de tijdsdruk en afhankelijkheid van subsidies acceptabel zijn.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, gezien de deadline voor subsidie. Het is meetbaar in termen van financiële uitgaven. Echter, het is minder duidelijk hoe de ecologische impact wordt geëvalueerd, wat de haalbaarheid en relevantie betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van subsidies kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de benodigde fondsen vrij te maken voor de aankoop van de percelen, zodat het project kan doorgaan en de subsidies niet verloren gaan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat een gemiste kans kan zijn voor bredere betrokkenheid en steun.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het project gericht is op natuurontwikkeling en ecologische versterking.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de aankoop van de gronden bedragen € 215.650. Dit bedrag wordt gedekt door het begrotingssaldo van 2009, met een gedeeltelijke compensatie van een eerdere verkoop van een perceel. De ILG-subsidies dekken ongeveer 90% van de inrichtingskosten, mits de uitvoering in 2009 plaatsvindt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ecologische verbindingszone Heilooer Zeeweg Landinrichting BES ILG subsidies Grondaankoop Uitvoeringsmodule Natuurontwikkeling Wandel- en ruiterpaden Begrotingssaldo 2009 EigendomsoverdrachtVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 10-80 Voorstel betreft het structureel verhogen van subsidie aan de regio-VVV, het sluiten van de VVV vestiging in Schoorl en het openen van een VVV agentschap in Schoorl
Gemeenteraad Bergen: Toekomst VVV-vestigingen in het geding
De gemeenteraad van Bergen heeft een verhitte discussie gevoerd over de toekomst van de VVV-vestigingen in de gemeente. Het voorstel om de subsidie te verhogen en de vestiging in Schoorl te sluiten, leidde tot verdeeldheid.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een voorstel om de subsidie aan de VVV-vestigingen in de gemeente te verhogen van € 43.716 naar € 76.071. Dit voorstel komt voort uit de noodzaak om de exploitatie van de VVV-vestigingen rendabel te maken, gezien de verliezen die met name de vestiging in Schoorl lijdt. Het voorstel omvat twee opties:
- Optie 1 houdt in dat alle drie de VVV-vestigingen (Bergen, Egmond aan Zee, Schoorl) open blijven, maar met beperkte openingstijden, behalve Egmond dat op hetzelfde niveau blijft.
- Optie 2, de voorkeur van het college, stelt voor om de vestiging in Schoorl te sluiten en daar een VVV-agentschap te realiseren, terwijl de vestigingen in Bergen en Egmond open blijven met beperkte openingstijden.
De financiering van de verhoogde subsidie wordt gedekt door een verlaging van de toevoeging aan de bestemmingsreserve Toerisme en het gebruik van middelen uit de stelpost "Verdieping bestaand beleid". Het voorstel benadrukt het belang van toerisme voor de gemeente en streeft naar een balans in de subsidie ten opzichte van omliggende gemeenten. De uitvoering van het voorstel is gepland voor het eerste kwartaal van 2010, mits goedkeuring door de raad. Risico's zijn verbonden aan de afhankelijkheid van de bijdrage van Noordzeewind voor de vestiging in Egmond aan Zee.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Aanpassing subsidie VVV 2010
Samenvatting: Het voorstel betreft een verhoging van de subsidie voor de VVV-vestigingen in de gemeente Bergen voor 2010. De subsidie wordt verhoogd met €32.355 tot €76.071. Het voorstel omvat ook een verlaging van de toevoeging aan de bestemmingsreserve Toerisme en het gebruik van middelen uit de stelpost "Verdieping bestaand beleid". Er zijn twee opties: het openhouden van alle VVV-vestigingen met beperkte openingstijden of het sluiten van de vestiging in Schoorl en het realiseren van een VVV-agentschap. Het voorstel kiest voor de tweede optie om kosten te besparen en de dienstverlening op een acceptabel niveau te houden.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de huidige situatie, de financiële implicaties, en de voorgestelde oplossingen. Er zijn echter enkele juridische aspecten, zoals de bouwvergunning voor de informatiezuil, die nog moeten worden afgehandeld.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen over de verhoging van de subsidie en de voorgestelde wijzigingen in de structuur van de VVV-vestigingen. Dit is een raadsbevoegdheid omdat het gaat om een wijziging in de structurele subsidie.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet kiezen tussen het openhouden van alle VVV-vestigingen met beperkte openingstijden of het sluiten van de vestiging in Schoorl en het realiseren van een VVV-agentschap. Dit heeft gevolgen voor de dienstverlening en de kosten.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële implicaties en operationele veranderingen. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de juridische goedkeuring van de bouwvergunning. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van de bijdrage van Noordzeewind vormt een risico.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet instemmen met de voorgestelde verhoging van de subsidie en de keuze voor optie 2, waarbij de vestiging in Schoorl wordt gesloten en een VVV-agentschap wordt gerealiseerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
De financiële gevolgen omvatten een verhoging van de subsidie met €32.355. De dekking wordt gevonden door een verlaging van de toevoeging aan de bestemmingsreserve Toerisme en het gebruik van middelen uit de stelpost "Verdieping bestaand beleid". De financiële implicaties zijn duidelijk uiteengezet, maar er is een risico als de bijdrage van Noordzeewind wegvalt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidie Toerisme VVV-vestigingen Schoorl Egmond aan Zee Informatieagentschap Noordzeewind Bemensing Exploitatie Regio-VVVVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:06:27 - 00:07:04 - 00:14:59 - 00:15:11 - 00:17:25 - 00:17:30 - 00:20:24 - 00:20:26 - 00:20:33 - 00:20:42 - 00:20:45 - 00:21:04 - 00:21:29 - 00:21:31 - 00:21:41 - 00:21:50 - 00:21:54 - 00:22:03 - 00:22:05 - 00:22:31 - 00:22:52 - 00:24:53 - 00:24:55 - 00:26:37 - 00:26:41 - 00:27:39 - 00:27:42 - 00:28:51 - 00:28:54 - 00:34:30 - 00:34:34 - 00:34:35 - 00:34:54 - 00:34:55 - 00:35:02 - 00:35:50 - 00:35:54 - 00:36:17 - 00:36:33 - 00:37:29 - 00:37:33 - 00:38:24 - 00:38:31 - 00:39:08 - 00:39:10 - 00:40:24 - 00:40:33 - 00:40:42 - 00:41:00 - 00:41:03 - 00:41:17 - 00:41:24 - 00:41:58 - 00:43:51 - 00:44:13 - 00:44:21 - 00:47:06 - 00:47:18 - 00:48:11 - 00:48:15 - 00:48:17 - 00:48:44 - 00:48:59 - 00:49:25 - 00:49:28 - 00:49:30 - 00:50:26 - 00:50:27 - 00:50:56 - 00:50:58 - 00:51:23 - 00:51:28
Agendapunt 13. 10-81 Voorstel betreft het vaststellen van de notitie Burgers Betrokken, het Participatiebeleid en de kaders voor wijkgericht werken
Bergen zet in op burgerparticipatie: "Burgers Betrokken" krijgt groen licht
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de conceptnotitie "Burgers Betrokken", een ambitieus plan om bewoners meer inspraak te geven in hun leefomgeving. Het participatiebeleid en de kaders voor wijkgericht werken worden hiermee vastgelegd, zonder extra kosten voor de gemeente.
Samenvatting
De conceptnotitie "Burgers Betrokken" wordt aan de gemeenteraad van Bergen voorgelegd ter vaststelling. Deze notitie richt zich op het participatiebeleid en de kaders voor wijkgericht werken, met als doel bewoners meer te betrekken bij hun leefomgeving en hen meer medezeggenschap te geven. Het voorstel omvat onder andere het vaststellen van een participatiemodel, het invoeren van wijkovereenkomsten en het beschikbaar stellen van een budget per wijk. De notitie is tot stand gekomen na inspraak van bewonersorganisaties en belangengroeperingen, en is een uitwerking van het hoofdlijnenakkoord. De raad wordt gevraagd om de notitie vast te stellen, waarna deze direct van kracht wordt. Het participatiebeleid en de kaders voor wijkgericht werken zullen tweejaarlijks geëvalueerd worden. Er zijn geen extra kosten verbonden aan de uitvoering van de kaders, aangezien deze binnen de bestaande begroting vallen. Het doel is om duidelijke spelregels en kaders te bieden voor burgerparticipatie en wijkgericht werken, zodat bewoners en betrokken organisaties effectief kunnen bijdragen aan beleids- en planontwikkeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Conceptnotitie Burgers Betrokken". Het voorstel richt zich op het vaststellen van een participatiebeleid en kaders voor wijkgericht werken in de gemeente Bergen. Het doel is om bewoners meer te betrekken bij hun leefomgeving en hen meer zeggenschap te geven over de leefbaarheid in hun wijk. De notitie legt de spelregels vast voor burgerparticipatie en wijkgericht werken, waarbij maatwerk en flexibiliteit centraal staan. Er wordt een budget van € 2.850 per wijk beschikbaar gesteld, zonder verplichte wijkgrootte of minimum aantal leden voor bewonersverenigingen. Onderhouds- en beheerbudgetten worden niet overgeheveld naar bewonersverenigingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het duidelijke kaders en spelregels biedt voor burgerparticipatie en wijkgericht werken. Het bevat ook financiële informatie en een evaluatieproces.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om beleidskaders vast te stellen. In dit geval moet de raad de conceptnotitie goedkeuren om het participatiebeleid en de kaders voor wijkgericht werken te formaliseren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van participatie en zeggenschap die aan bewoners wordt gegeven, evenals over de financiële toewijzing per wijk en de rolverdeling tussen gemeente en bewonersverenigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (door evaluaties), en tijdgebonden (tweejaarlijkse evaluaties). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is, gezien de beperkte financiële middelen per wijk. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de conceptnotitie "Burgers Betrokken" willen vaststellen, waarmee het participatiebeleid en de kaders voor wijkgericht werken worden goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door bewoners te betrekken bij beleids- en planontwikkeling en hen meer zeggenschap te geven over hun leefomgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er is een structureel budget van € 10.000 voor burgerparticipatie en een budget van € 2.850 per wijk voor wijkgericht werken. Deze kosten worden gedekt uit bestaande budgetten, zonder extra kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Burgerparticipatie Wijkgericht werken Bewonersverenigingen Participatiemodel Kaders Inspraakreacties Wijkcoördinator Beleidsontwikkeling Leefbaarheid EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:53:09 - 00:53:23 - 00:55:35 - 00:55:38 - 00:56:38 - 00:56:39 - 00:56:44 - 00:56:47 - 00:57:45 - 00:57:48 - 00:58:18 - 00:58:24 - 00:58:29 - 00:59:19 - 00:59:22 - 01:05:08 - 01:05:43 - 01:13:00 - 01:13:08 - 01:15:23 - 01:15:24 - 01:15:45 - 01:15:46 - 01:16:36 - 01:16:42 - 01:17:09 - 01:17:50 - 01:17:57 - 01:18:03 - 01:18:08 - 01:18:29 - 01:19:00 - 01:19:09 - 01:19:20 - 01:19:22 - 01:19:36 - 01:19:39 - 01:21:07 - 01:21:56 - 01:22:02 - 01:22:10 - 01:22:14 - 01:22:19 - 01:23:08 - 01:23:14 - 01:23:39 - 01:23:42 - 01:23:54 - 01:25:22 - 01:25:36 - 01:26:22
Onbekende spreker -
Agendapunt 14. 10-82 Voorstel betreft het verkopen van grond voor de realisatie van het bouwplan Plein 31-35 te Bergen
Gemeenteraad Bergen Debatteert Heftig over Grondverkoop voor Nieuwbouwproject
In een verhitte raadsvergadering werd het voorstel besproken om een gemeentelijk perceel te verkopen aan Bot Bouw Initiatief voor de ontwikkeling van appartementen en winkelruimte. Het debat onthulde verdeeldheid over de gehanteerde grondwaardeberekening en de invulling van sociale woningbouw.
Samenvatting
Het voorstel betreft de verkoop van een gemeentelijk perceel van 408 m² aan Bot Bouw Initiatief (BBI) voor € 372.000, ter realisatie van een bouwplan op de voormalige Texacolocatie in Bergen. Het plan omvat 23 appartementen, 1500 m² winkelruimte en 59 parkeerplaatsen. De verkoopprijs is bepaald via de residuele grondwaardeberekening, een nieuwe methode voor Bergen. BBI betaalt daarnaast € 350.000 als parkeerbijdrage voor 19 ontbrekende parkeerplaatsen, die de gemeente ondergronds zal realiseren. Het project voldoet aan de volkshuisvestingsdoelstelling door 6 van de 16 toegevoegde woningen in het sociale segment te realiseren. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de verkoop en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen. Het ontvangen bedrag wordt als incidenteel voordeel geboekt in het begrotingssaldo van 2009.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Verkoop grond aan Bot Bouw Initiatief voor realisatie bouwplan op de v/m Texacolocatie, Plein 31 t/m 35, te Bergen.
Samenvatting: Het voorstel betreft de verkoop van een gemeentelijk perceel van 408 m² aan Bot Bouw Initiatief (BBI) voor € 372.000. Dit is onderdeel van een bouwplan voor 23 appartementen, 1500 m² winkelruimte en 59 parkeerplaatsen. Het plan past binnen het Masterplan Bergen-Centrum, maar niet binnen het huidige bestemmingsplan. De verkoopprijs is bepaald via een residuele grondwaardeberekening. BBI betaalt ook € 350.000 voor de aanleg van 19 parkeerplaatsen elders. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring voor de verkoop en de bijbehorende begrotingswijziging.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële en planologische informatie. Er zijn echter enkele punten die verder verduidelijkt kunnen worden, zoals de langetermijnimpact op de gemeentelijke infrastructuur en eventuele risico's.
Rol van de Raad
De raad moet instemmen met de verkoop van de grond en de bijbehorende begrotingswijziging. Dit is een besluitvormende rol waarbij de raad het voorstel moet goedkeuren of afwijzen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de verkoop van gemeentelijke grond en de financiële voorwaarden daarvan. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de sociale woningbouwverplichting en de parkeeroplossingen.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële transacties en bouwplannen. Echter, de tijdsgebonden aspecten en specifieke verantwoordelijkheden zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de langetermijnplanning voor parkeeroplossingen kan beter worden uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of zij instemt met de verkoop van de grond en de voorgestelde financiële afhandeling.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Er is geen informatie over milieueffecten of duurzame bouwpraktijken.
Financiële Gevolgen
De verkoop levert een incidenteel voordeel van € 372.000 op voor het begrotingssaldo van 2009. De parkeerbijdrage van € 350.000 wordt gereserveerd voor toekomstige parkeeroplossingen. Er is geen grondexploitatiebeleid dat de besteding van deze middelen reguleert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bot Bouw Initiatief Texacolocatie Residuele grondwaardeberekening Masterplan Bergen-Centrum Sociale woningbouw Parkeerbijdrage Appartementen Winkelruimte Parkeerplaatsen BouwkostenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:26:44 - 01:26:52 - 01:36:51 - 01:36:57 - 01:37:00 - 01:37:15 - 01:37:18 - 01:37:21 - 01:38:12 - 01:38:13 - 01:38:38 - 01:38:42 - 01:38:44 - 01:38:47 - 01:42:04 - 01:42:08 - 01:42:37 - 01:42:41 - 01:42:43 - 01:42:48 - 01:43:00 - 01:43:02 - 01:52:20 - 01:52:25 - 01:55:59 - 01:56:02 - 01:56:29 - 01:56:33 - 01:57:10 - 01:57:14 - 01:57:20 - 01:57:22 - 01:57:47 - 01:57:49 - 01:58:26 - 01:58:30 - 01:58:33 - 01:58:36 - 01:59:01 - 01:59:06 - 01:59:09 - 01:59:28 - 02:00:09 - 02:00:12 - 02:00:59 - 02:01:01 - 02:02:45
Agendapunt 15. 10-83 Voorstel betreft vaststellen Najaarsnota 2009
Gemeenteraad stelt Najaarsnota 2009 vast ondanks zorgen over asbestrisico's
Tijdens de raadsvergadering van 27 oktober 2009 heeft de gemeenteraad de Najaarsnota 2009 goedgekeurd. Hoewel de nota een nadelig effect van € 722.000 op de begroting van 2009 laat zien, waren er geen specifieke risico's verbonden aan het besluit. Toch leidde de discussie tot zorgen over de financiële risico's van asbestverwijdering.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad om de Najaarsnota 2009 vast te stellen tijdens de raadsvergadering op 27 oktober 2009. De Najaarsnota maakt deel uit van de jaarlijkse Planning & Control-cyclus en biedt een actuele begroting door budgetten bij te stellen op basis van bekende autonome ontwikkelingen. Het doel is om de voortgang van beleidsuitvoering en investeringen te rapporteren. De nota resulteert in een nadelig effect van € 722.000 op de begroting van 2009. Er zijn geen specifieke risico's verbonden aan dit besluit. Bijlagen bij het voorstel omvatten het raadsbesluit, de Najaarsnota 2009 en de bijbehorende begrotingswijzigingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Najaarsnota 2009". Het voorstel betreft de bespreking en vaststelling van de Najaarsnota 2009, die deel uitmaakt van de jaarlijkse Planning & Control-cyclus. De nota rapporteert over de voortgang van beleidsuitvoering en financiële mutaties per programma. Het doel is om de budgetten bij te stellen voor de lopende begroting van 2009, indien er autonome ontwikkelingen zijn die niet kunnen wachten tot de jaarrekening. De raad wordt gevraagd om de Najaarsnota vast te stellen, wat resulteert in een actuele begroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de hoofddoelstellingen van de Najaarsnota duidelijk uiteenzet en de financiële implicaties vermeldt. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details bieden.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende en opiniërende rol bij dit voorstel. Het is aan de raad om de Najaarsnota vast te stellen, wat onderdeel is van hun budgetrecht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde bijstellingen van de budgetten en de rapportage over de voortgang van beleidsuitvoering. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in de begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële mutaties en beleidsvoortgang. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in de informatie die wordt gepresenteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Najaarsnota 2009 vast te stellen, inclusief de daarbij behorende begrotingswijzigingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van de Najaarsnota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De Najaarsnota 2009 resulteert in een nadelig saldo van € 722.000 voor de begroting van 2009. Er wordt geen specifieke dekking voor dit tekort genoemd, maar het is onderdeel van de reguliere Planning & Control-cyclus. Risico's zijn niet specifiek benoemd, wat suggereert dat deze als beheersbaar worden beschouwd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Najaarsnota 2009 Begroting Planning & Control-cyclus Beleidsuitvoering Financiële mutaties Budgetrecht Begrotingswijzigingen Risicomanagement Voortgang rapporteren InvesteringenVerfijning van de zoekopdracht: