04-03-2021 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt . Installatie Kinderburgemeester
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 00. Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:03:08 - 01:03:24 - 01:04:36 - 01:04:48 - 01:08:12 - 01:08:13 - 01:08:15 - 01:08:41 - 01:08:46 - 01:09:38 - 01:09:40 - 01:09:44 - 01:09:44 - 01:09:47 - 01:10:27 - 01:10:45 - 01:12:00 - 01:12:10 - 01:14:50 - 01:14:58 - 01:15:04 - 01:15:16 - 01:15:53 - 01:15:56 - 01:15:59 - 01:16:07 - 01:16:47 - 01:17:12 - 01:18:01 - 01:18:15 - 01:18:52 - 01:18:52 - 01:19:06 - 01:19:14 - 01:19:15 - 01:19:19 - 01:19:29 - 01:19:38 - 01:20:43 - 01:20:51 - 01:21:54 - 01:22:04
Agendapunt 01. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 02. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Verzamellijst ingekomen stukken
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie bij Begrotingswijziging 2021 - Werkorganisatie BUCH
Samenvatting: De motie richt zich op de financiële afspraken tussen de gemeente Castricum en de Werkorganisatie BUCH. De raad constateert dat de dienstverleningsovereenkomsten nog niet zijn gerealiseerd en dat de financiële taakstellingen niet zijn gehaald, wat leidt tot een jaarlijks stijgende kostenpost voor Castricum. De motie roept op om de basisbijdrage en externe inhuur te beperken tot het niveau van 2020, met uitzondering van CAO-gerelateerde loonkostenstijgingen. Verder vraagt de motie om een plan om externe inhuur te verminderen en om de ondertekening van dienstverleningsovereenkomsten door alle betrokken gemeenten te bevorderen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het adresseren van de financiële problemen en de noodzaak voor concrete afspraken met de Werkorganisatie BUCH. Echter, het biedt weinig gedetailleerde oplossingen of tijdlijnen voor de implementatie van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad
De raad speelt een toezichthoudende en besluitvormende rol. Het is aan de raad om de motie goed te keuren en het college op te dragen de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde financiële beperkingen en maatregelen willen ondersteunen, wat kan leiden tot spanningen met de Werkorganisatie BUCH en mogelijk andere gemeenten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
De motie is deels SMART: Specifiek in de doelen (bijv. beperking van externe inhuur tot 10% van de loonsom), maar mist concrete tijdlijnen en meetbare criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de doelen is niet volledig onderbouwd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college de opdracht geven om de voorgestelde maatregelen uit te voeren.
Participatie
De motie vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, maar richt zich op intergemeentelijke samenwerking en afspraken.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in deze motie.
Financiële Gevolgen
De motie heeft aanzienlijke financiële implicaties, zoals het beperken van de basisbijdrage en externe inhuur. Er wordt echter niet gedetailleerd aangegeven hoe deze maatregelen precies gedekt zullen worden, behalve door efficiencymaatregelen en schaalvoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) Financieel Preventief Toezicht Begrotingstekort Externe inhuur Evaluatierapport Berenschot Kadernota Gemeentefonds Efficiencymaatregelen LoonkostenstijgingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4.1 Voorstel betreft het benoemen van raadslid GL
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4.2 Voorstel betreft het benoemen burgercommissieleden D66 en VVD
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een raadsvoorstel ontvangen om op voordracht van de fracties D66 en VVD nieuwe (burger) commissieleden te benoemen. De heer K.A. van der Kaaij is voorgedragen door D66, terwijl mevrouw A.M. Splinter en de heer J. Corts zijn voorgedragen door de VVD. Het benoemen van burgercommissieleden is belangrijk voor de lokale democratie, omdat het raadscommissies bemenst met burgers met diverse expertise en achtergronden. De benoeming gebeurt op basis van de Verordening op de raadscommissies 2019 en is gecontroleerd door de Griffier. De voordrachten zijn goedgekeurd door het presidium en geagendeerd voor de raadsvergadering van 4 maart 2021. Na goedkeuring door de raad kunnen de benoemingen formeel worden afgerond en ontvangen de betrokkenen hun benoemingsbesluit. Burgercommissieleden krijgen een vaste vergoeding voor hun deelname aan vergaderingen en bijeenkomsten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de benoeming van de heer K.A. van der Kaaij als burgercommissielid namens D66 en mevrouw A.M. Splinter en de heer J. Corts als burgercommissieleden namens VVD. Het doel is om de raadscommissies te bemensen met betrokken burgers met diverse expertise en achtergronden, wat bijdraagt aan de lokale democratie. De benoemingen zijn voorgesteld door de respectievelijke fracties en voldoen aan de wettelijke vereisten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de benodigde informatie bevat over de benoemingsprocedure, de betrokken personen, en de wettelijke vereisten waaraan is voldaan.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de benoemingen te bekrachtigen door het voorstel goed te keuren. Dit is een formele stap in de benoemingsprocedure.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoemingen een interne aangelegenheid van de fracties zijn en de raad voornamelijk een formele rol speelt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van benoemingen, maar niet tijdgebonden of resultaatgericht in bredere zin. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de benoemingen van de voorgedragen personen als burgercommissieleden goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers buiten de benoemde commissieleden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het gaat om personele benoemingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn beperkte financiële gevolgen, aangezien burgercommissieleden een vaste vergoeding ontvangen voor hun deelname aan vergaderingen. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar dergelijke vergoedingen zijn doorgaans onderdeel van het reguliere budget voor raadsactiviteiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgercommissielid Fractie D66 Fractie VVD Voordracht Raadscommissies Verordening Griffier Gemeentewet PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 05. Voorstel betreft het vaststellen Controleprotocol en Normenkader 2020
Raad Bergen Stemt In met Controleprotocol en Normenkader 2020
Tijdens de raadsvergadering van 4 maart 2021 heeft de gemeenteraad van Bergen unaniem ingestemd met het vaststellen van het Controleprotocol en Normenkader 2020. Deze documenten zijn cruciaal voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2020 en bevatten de relevante wet- en regelgeving die nodig is voor een geldige accountantsverklaring.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Controleprotocol en Normenkader Bergen 2020 voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2020. Het voorstel houdt in dat deze documenten worden vastgesteld en aangeboden aan de accountant. Het normenkader bevat relevante wet- en regelgeving met financiële consequenties en is essentieel voor het verkrijgen van een accountantsverklaring. Zonder dit kader kan de accountant geen oordeel geven. Het normenkader is geactualiseerd met nieuwe wet- en regelgeving, waarbij enkele verouderde zaken zijn verwijderd. Het voorstel is besproken in de auditcommissie en zal worden behandeld in de raadsvergadering van 4 maart 2021. Er zijn geen alternatieven, regionale samenwerkingen, risico's, financiële implicaties, duurzaamheidsaspecten of participatievereisten vermeld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen Controleprotocol en Normenkader 2020
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Controleprotocol en Normenkader 2020" voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2020 van de gemeente Bergen. Het doel is om het controleprotocol en het normenkader vast te stellen en aan de accountant aan te bieden. Het normenkader bevat relevante wet- en regelgeving met financiële consequenties en is een essentieel onderdeel van het controleprotocol dat de accountant gebruikt om de rechtmatigheid en het getrouwe beeld van de jaarrekening te beoordelen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling. Het bevat de noodzakelijke informatie over de inhoud en het belang van het controleprotocol en normenkader. Er zijn geen alternatieven of risico's besproken, wat logisch is gezien de aard van het voorstel.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het controleprotocol en normenkader vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de accountantscontrole van de jaarrekening te faciliteren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een technische en administratieve aangelegenheid betreft. De raad moet echter wel beslissen over de vaststelling van het protocol en normenkader.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, wat gebruikelijk is voor een administratief document. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Controleprotocol Bergen 2020 en Normenkader Bergen 2020 vast te stellen en aan de accountant aan te bieden.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat passend is gezien de technische aard van het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en regelgeving.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het vaststellen van het controleprotocol en normenkader. Het voorstel vermeldt geen specifieke financiële dekking, wat logisch is gezien de aard van het document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Accountantscontrole Jaarrekening 2020 Rechtmatigheid Wet- en regelgeving Accountantsverklaring Financiële consequenties Wettelijke kaders Gemeente BergenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06. Voorstel betreft het vaststellen van de begrotingswijziging over de decembercirculaire 2020
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt tijdens de raadsvergadering op 4 maart 2021 een voorstel om de begrotingswijziging nummer 6 van de decembercirculaire 2020 vast te stellen. Dit voorstel is eerder behandeld in de Algemene raadscommissie op 11 februari 2021. Het doel van de wijziging is om de raad tijdig te informeren en de begroting te actualiseren naar aanleiding van de decembercirculaire. Er zijn geen alternatieven, regionale samenwerkingen, risico's, of participatie-elementen van toepassing op dit voorstel. Het financiële effect van de decembercirculaire op het begrotingssaldo wordt in het voorstel toegelicht. Het voorstel is opgesteld door Jan Belleman van het team Control en Advies.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging decembercirculaire vaststellen". Het voorstel betreft het vaststellen van een begrotingswijziging naar aanleiding van de decembercirculaire 2020. Deze wijziging is bedoeld om de gemeenteraad te informeren en de begroting te actualiseren op basis van de financiële effecten die voortkomen uit de circulaire. Het voorstel is een standaardprocedure om de gemeentelijke begroting aan te passen aan de meest recente financiële inzichten en verplichtingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad en het aanpassen van de begroting. Er zijn geen alternatieven of risico's genoemd, wat aangeeft dat het een routinematige aanpassing betreft zonder beleidsmatige keuzes.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde begrotingswijziging vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de begroting officieel te actualiseren.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes die gemaakt moeten worden, aangezien het voorstel een technische aanpassing van de begroting betreft zonder beleidsmatige implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in de zin dat het een duidelijke actie (vaststellen van de wijziging) en een specifiek doel (actualiseren van de begroting) heeft. Er zijn geen inconsequenties opgemerkt, maar het voorstel mist specifieke tijdsgebonden elementen en is niet gericht op specifieke resultaten buiten de technische aanpassing.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging vast te stellen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, wat logisch is gezien de technische aard van de begrotingswijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het een technische aanpassing van de begroting betreft zonder directe beleidsmatige of projectmatige implicaties.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er een financieel effect is op het begrotingssaldo, maar geeft geen specifieke details over de omvang of dekking van deze effecten. Dit suggereert dat de financiële gevolgen binnen de normale begrotingsaanpassingen vallen en geen extra dekking vereisen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Decembercirculaire Begroting Vaststellen Inlichten Actualiseren Financiële effect Begrotingssaldo Raadsvoorstel Control en AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 07. Voorstel betreft het vaststellen van de uitgangspunten van het schoonmaakbestek voor het strand en de financiële gevolgen en de bijbehorende begrotingswijziging
Gemeente Bergen zet in op schonere stranden met nieuw schoonmaakcontract
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een nieuw raadsvoorstel voor de strandschoonmaak, waarbij duurzaamheid en social return centraal staan. Het huidige contract loopt in maart 2021 af, en de nieuwe aanbesteding moet zorgen voor schonere stranden en tevreden toeristen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanbesteding voor de strandschoonmaak in de gemeente Bergen, aangezien het huidige contract in maart 2021 afloopt. Er is een Europese aanbestedingsprocedure gestart vanwege de verwachte kosten. Het voorstel omvat het schoonhouden van het strand en het legen van afvalbakken in strandkernen, waarbij duurzaamheid en social return belangrijke criteria zijn. De huidige budgetten zijn ontoereikend, waardoor een verhoging noodzakelijk is om de kwaliteit te behouden. Het nieuwe contract loopt van 1 april 2021 tot 1 april 2025, met een mogelijke verlenging. De gemeente streeft naar een schoon strand, wat belangrijk is voor het toerisme en de inkomsten. Het plan van aanpak van de opdrachtnemer wordt beoordeeld op kwaliteit en uitvoering, waarna een voorlopige gunning kan plaatsvinden. De gemeente zal de uitvoering controleren van 2021 tot 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Aanbesteding Strandschoonmaak
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanbesteding strandschoonmaak" in de gemeente Bergen. Het huidige contract voor strandschoonmaak en afvalbeheer in strandkernen loopt af in maart 2021. Een nieuwe Europese aanbesteding is gestart vanwege de verwachte kosten. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de financiële gevolgen en een begrotingswijziging om de kwaliteit van het strandonderhoud te behouden. Het voorstel benadrukt duurzaamheid en sociale participatie, met criteria voor CO2-reductie en arbeidsparticipatie. Zonder budgetverhoging zou de kwaliteit dalen, wat negatieve gevolgen kan hebben voor het toerisme en de gemeentelijke inkomsten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak voor de aanbesteding, de financiële implicaties, en de duurzaamheids- en sociale criteria. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde risicoanalyse en een overzicht van alternatieve financieringsmogelijkheden.
Rol van de Raad:
De raad moet de financiële gevolgen en de uitgangspunten van de aanbesteding goedkeuren. Dit omvat het vaststellen van de begrotingswijziging om de benodigde budgetverhogingen te dekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde budgetverhogingen goedkeuren om de huidige kwaliteitsstandaard te behouden. Dit omvat een afweging tussen financiële lasten en het behoud van toeristische aantrekkelijkheid en gemeentelijke inkomsten.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en contractvoorwaarden. Het is tijdgebonden met een duidelijk contracttermijn. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de goedkeuring van de raad en er zijn geen duidelijke alternatieven of risicoanalyses gepresenteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de financiële gevolgen en de uitgangspunten van de aanbesteding goed te keuren, inclusief de voorgestelde begrotingswijziging.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met strandondernemers over de uitgangspunten van het schoonmaakplan, maar verdere details over bredere publieke participatie ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op CO2-reductie en afvalscheiding. Het voorstel is kostenneutraal op het gebied van duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een jaarlijkse budgetverhoging van €53.075 voor strandschoonmaak en €35.000 voor afvalbeheer in de kernen. Deze verhogingen worden gedekt door het begrotingssaldo. Er is geen gedetailleerde uitleg over alternatieve financieringsopties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Strandschoonmaak Budget Duurzaamheid Circulaire economie Social return Kwaliteitsniveau Afvalbeheer Toerisme CO2-uitstootVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 08. Voorstel betreft het vaststellen van de zienswijze ten aanzien van de 1e begrotingswijziging 2021 van de GGD Hollands Noorden
Gemeenteraad Bergen Steunt Begrotingswijziging GGD: "Noodzakelijke Investeringen in Gezondheid en Veiligheid"
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over de eerste begrotingswijziging van 2021 voor de GGD Hollands Noorden. Het voorstel omvat het ondersteunen van de begrotingswijziging, inclusief het gebruik van € 545.000 uit de algemene reserve van de GGD om extra kosten te dekken. Deze kosten zijn gerelateerd aan jeugdgezondheidszorg (JGZ) en verbeteringen in informatiebeveiliging en privacybescherming. De raad vraagt de GGD om vanaf 2022 binnen de begroting dekking te vinden voor structurele lasten en om de voortgang van informatiebeveiliging te monitoren. De algemene reserve van de GGD zal door deze wijziging halveren, maar blijft voldoende voor de huidige risico's. De zienswijze wordt per brief aan het dagelijks bestuur van de GGD kenbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "1e begrotingswijziging 2021 GGD Hollands Noorden". Het voorstel betreft een zienswijze van de gemeenteraad van Bergen op de eerste begrotingswijziging van de GGD Hollands Noorden voor 2021. De wijziging is nodig vanwege ontwikkelingen in de jeugdgezondheidszorg, informatiebeveiliging en privacybescherming. Het voorstel ondersteunt de onttrekking van € 545.000 uit de algemene reserve van de GGD om deze kosten te dekken. De raad wordt gevraagd om de GGD te verzoeken om vanaf 2022 binnen de begroting dekking te vinden voor structurele lasten en om de voortgang van informatiebeveiliging te monitoren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de redenen voor de begrotingswijziging en de financiële implicaties. Er is echter een gebrek aan specifieke tijdlijnen voor het bereiken van de doelen, vooral met betrekking tot informatiebeveiliging.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze te geven op de begrotingswijziging van de GGD. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de financiële beslissingen van de GGD en om te zorgen voor verantwoorde besteding van middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de onttrekking van € 545.000 uit de algemene reserve van de GGD ondersteunt. Daarnaast moet de raad bepalen of zij de GGD willen verzoeken om structurele lasten binnen de begroting te dekken vanaf 2022 en om de voortgang van informatiebeveiliging te monitoren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelen duidelijk zijn, ontbreken specifieke tijdlijnen en meetbare criteria voor succes, vooral met betrekking tot informatiebeveiliging.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze ondersteunen en de bijbehorende brief aan het dagelijks bestuur van de GGD willen versturen.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn een tekort van € 545.000, dat gedekt wordt door de algemene reserve van de GGD. Dit heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeenten, aangezien de deelnemersbijdrage niet wijzigt. Echter, de algemene reserve van de GGD zal hierdoor aanzienlijk afnemen, wat het weerstandsvermogen voor toekomstige risico's vermindert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Informatiebeveiliging Privacybescherming Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Algemene reserve Begrotingswijziging Managementstructuur Financieel herstelplan Covid-19 pandemie VeiligheidslekkenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09. Zienswijzen indienen over de Kadernota 2021 bij de algemene besturen van de Gemeenschappelijke Regelingen waaraan Bergen deelneemt:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9.1 Gezondheidsdienst Holland Noorden (GGD)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens de raadsvergadering op 11 februari 2021 een voorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2022 van de GGD Hollands Noorden. Het voorgestelde besluit omvat het afgeven van een zienswijze waarin de beleidsmatige uitgangspunten van de kadernota worden ondersteund. De raad verzoekt de GGD om in de begroting 2022 de beoogde resultaten, KPI's en effecten per focuslijn te beschrijven en aandacht te besteden aan informatiebeveiliging en privacybescherming. Daarnaast wordt de GGD gevraagd om haar algemene reserve opnieuw op te bouwen volgens het financieel herstelplan van 2018. De zienswijze is regionaal afgestemd en zal per brief aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden worden kenbaar gemaakt. De kadernota vormt de basis voor de begroting, die later in het jaar aan de gemeenten wordt voorgelegd voor zienswijze. De raad benadrukt het belang van transparantie en actieve informatievoorziening over de voortgang van informatiebeveiliging en privacybescherming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2022 GGD Hollands Noorden". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2022 van de GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd de beleidsmatige uitgangspunten te ondersteunen en de GGD te verzoeken om specifieke maatregelen te nemen, zoals het beschrijven van beoogde resultaten en KPI's, het vinden van dekking voor structurele lasten voor informatiebeveiliging en privacybescherming, en het opnieuw opbouwen van de algemene reserve. De zienswijze wordt door middel van een brief aan het dagelijks bestuur van de GGD kenbaar gemaakt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en verzoeken aan de GGD. Het bevat specifieke punten van aandacht en biedt een uitgebreide toelichting op de voorgestelde zienswijze.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de zienswijze goed te keuren en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden kenbaar te maken. De raad heeft invloed op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de kadernota.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijze ondersteunt, inclusief de focus op jeugdgezondheidszorg, informatiebeveiliging, privacybescherming, en infectieziektebestrijding. Ook moet de raad kiezen of zij akkoord gaat met een mogelijke verhoging van de deelnemersbijdrage voor informatiebeveiliging.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke verzoeken en tijdlijnen. Echter, er zijn enkele onduidelijkheden, zoals de exacte indicatoren voor de doorontwikkeling van de jeugdgezondheidszorg.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze goedkeurt en de brief aan het dagelijks bestuur van de GGD verstuurt.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest, waar raadsleden de gelegenheid hadden om hun zienswijzen af te stemmen met andere raden in de regio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt een mogelijke verhoging van de deelnemersbijdrage met €0,29 per inwoner om de kosten voor informatiebeveiliging en privacybescherming te dekken. De financiële gevolgen worden duidelijk aangegeven, inclusief de noodzaak voor dekking binnen de bestaande begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2022 GGD Hollands Noorden Informatiebeveiliging Privacybescherming Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Infectieziekten Algemene reserve Financieel herstelplan DeelnemersbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9.2 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VR NHN)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel met betrekking tot de Kadernota 2022 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). Het voorstel omvat het afgeven van een positieve zienswijze over de Kadernota en het bestuursvoorstel Omgevingswet. Daarnaast worden wensen en bedenkingen geuit over de deelname van VRNHN aan de landelijke Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio's (WVSV). De Kadernota 2022 richt zich op thema's zoals de coronacrisis, taakstellingen, zorg en veiligheid, en nieuwe crisistypen. Het bestuursvoorstel Omgevingswet beschrijft de basis waarop gemeenten vanaf 2022 diensten van VRNHN kunnen afnemen, met een basis- en pluspakket. De deelname aan WVSV is bedoeld om collectieve arbeidsvoorwaarden voor veiligheidsregio's te regelen. De gemeenteraad moet voor 1 maart 2021 zienswijzen indienen, zodat deze tijdig kunnen worden besproken in de vergadering van het algemeen bestuur van VRNHN op 5 maart 2021.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Het voorstel betreft de Kadernota 2022 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en het bestuursvoorstel Omgevingswet.
- Samenvatting: Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de Kadernota 2022 en het bestuursvoorstel Omgevingswet van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Daarnaast wordt gevraagd om wensen en bedenkingen kenbaar te maken over de deelname aan de landelijke Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio's. De Kadernota behandelt thema's zoals de coronacrisis, taakstellingen, zorg en veiligheid, en de Omgevingswet. Het bestuursvoorstel Omgevingswet richt zich op de diensten die de VRNHN vanaf 2022 kan aanbieden aan gemeenten.
2. Volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig, met een uitgebreide toelichting op de verschillende onderdelen van de Kadernota en het bestuursvoorstel Omgevingswet. Er zijn echter enkele onzekerheden, met name rond de financiële en personele gevolgen van het niet-wettelijke pluspakket.
3. Rol van de raad:
- De raad moet een zienswijze afgeven op de Kadernota en het bestuursvoorstel Omgevingswet. Daarnaast moet de raad wensen en bedenkingen kenbaar maken over de deelname aan de WVSV.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijzen en deelname aan de WVSV. Er moeten keuzes worden gemaakt over de financiële bijdragen en prioriteiten binnen de Kadernota.
5. SMART en inconsequenties:
- Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral vanwege de onzekerheden rond het pluspakket van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor sommige onderdelen.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten om al dan niet een positieve zienswijze af te geven en wensen en bedenkingen kenbaar te maken.
7. Participatie:
- Er is sprake van participatie door middel van een regionale raadsinformatieavond, waar raadsleden in gesprek kunnen gaan met vertegenwoordigers van gemeenschappelijke regelingen.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
9. Financiële gevolgen:
- Er zijn financiële gevolgen, zoals de taakstelling van 3% en de kosten voor het basispakket Omgevingswet. De dekking van deze kosten is deels afhankelijk van de verdeelsleutel en doeluitkeringen van het Rijk. Er is sprake van een budgetneutrale overgang voor de deelname aan de WVSV.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Kadernota 2022 Omgevingswet Zienswijzeprocedure Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio's (WVSV) Brandweer 360 Zorg en Veiligheid Coronavirus Gemeenschappelijke Regelingen Basispakket en Pluspakket (Omgevingswet)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.3 Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland (WNK)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 11 februari 2021 een raadsvoorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2022 van WNK Personeelsdiensten. Het voorstel omvat het afgeven van een positieve zienswijze over deze kadernota, die vervolgens via een brief aan het dagelijks bestuur van WNK kenbaar wordt gemaakt. De kadernota dient als voorbereiding op de begroting en biedt de mogelijkheid voor de raad om beleidsmatige en financiële uitgangspunten te sturen. De transitie van WNK Bedrijven naar WNK Personeelsdiensten, gericht op budget-neutraliteit, heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd, met een verwacht tekort van € 915.000 voor 2022. Dit tekort is lager dan het tekort van € 1,2 miljoen in 2021, mede door verbeterde subsidies. De stijgende personeelskosten zijn een gevolg van de complexere begeleiding van medewerkers. De kadernota houdt geen rekening met de coronapandemie of de herpositionering van WNK in de regionale keten van Werk en Inkomen. De gemeentelijke bijdragen aan het tekort worden begroot op € 915.000, aflopend naar € 850.000 in 2025. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van WNK geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2022 WNK Personeelsdiensten". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2022 van WNK Personeelsdiensten. Deze kadernota dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De raad wordt gevraagd om deze zienswijze goed te keuren en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van WNK kenbaar te maken. De kadernota is een belangrijk instrument voor de raad om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de WNK.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke toelichting op de achtergrond, de financiële situatie van WNK Personeelsdiensten, en de rol van de raad. Er zijn geen grote lacunes in de informatievoorziening.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële kaders van WNK Personeelsdiensten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota. Dit houdt in dat de raad akkoord gaat met de financiële en beleidsmatige kaders zoals voorgesteld door WNK Personeelsdiensten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de gevraagde zienswijze. Het is echter minder specifiek over hoe toekomstige financiële tekorten structureel worden aangepakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige ontwikkelingen zoals de coronapandemie en herpositionering in de regionale keten brengt onzekerheden met zich mee.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota 2022 van WNK Personeelsdiensten goedkeurt.
Participatie:
Er wordt geen specifieke participatie van burgers of andere stakeholders genoemd in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel erkent een verwacht tekort van € 915.000 voor 2022, dat door de deelnemende gemeenten moet worden gedekt. Er is geen directe oplossing voor het tekort, maar er wordt verwacht dat de eigen inkomsten van WNK door detacheringen zullen toenemen. De financiële gevolgen zijn dus aanzienlijk, maar er is geen specifieke dekking of bezuinigingsmogelijkheid aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze WNK Personeelsdiensten Kadernota 2022 Gemeenschappelijke Regelingen Participatiewet Transitie Budget-neutraliteit Begroting Regionale samenwerking Risico’sVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.4 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens de raadsvergadering op 11 februari 2021 een voorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2022 van de VVI Alkmaar e.o. Het voorstel houdt in dat de raad een positieve zienswijze afgeeft over deze kadernota en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van VVI Alkmaar e.o. kenbaar maakt. De kadernota dient als voorbereiding op de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De VVI Alkmaar e.o. richt zich op de verwerking van afvalstoffen en heeft geen eigen personeel of gebouwen, waardoor er geen beleidsmatige keuzes zijn die invloed hebben op de geldstromen. De kosten zijn voornamelijk gerelateerd aan transport en verwerking van afvalstoffen. Er worden geen beleidsmatige ontwikkelingen verwacht die het financiële perspectief voor 2022 veranderen. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van VVI Alkmaar e.o. geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze kadernota 2022 VVI Alkmaar e.o.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2022 van de VVI Alkmaar e.o. De kadernota dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De VVI richt zich op de verwerking van afvalstoffen voor deelnemende gemeenten. Er zijn geen beleidsmatige keuzes die de geldstromen beïnvloeden, en de VVI heeft geen eigen personeel of gebouwen. De raad wordt gevraagd om de zienswijze goed te keuren en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van VVI Alkmaar e.o. kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de context, de inhoud van de kadernota, en de redenen voor de positieve zienswijze uiteenzet. Het bevat ook informatie over de financiële aspecten en de rol van de VVI.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële kaders die in de begroting worden opgenomen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel geen beleidsmatige veranderingen of financiële implicaties met zich meebrengt.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke actie (het afgeven van een zienswijze) binnen een bepaalde termijn (voor 1 maart) beschrijft. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van het behalen van specifieke resultaten, omdat het slechts een procedurele stap betreft. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2022 van VVI Alkmaar e.o. en deze via een brief kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de VVI.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar raadsleden in gesprek konden gaan met vertegenwoordigers van gemeenschappelijke regelingen en zienswijzen konden afstemmen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de procedurele aspecten van de kadernota en niet op inhoudelijke beleidsveranderingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen nieuwe financiële gevolgen geïdentificeerd. De VVI heeft geen eigen gebouwen of personeel en de kosten zijn voornamelijk gerelateerd aan het secretariaat en de verwerking van afvalstoffen. De financiële aspecten zijn duidelijk uiteengezet en er zijn geen extra dekkingsmaatregelen nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2022 VVI Alkmaar Gemeenschappelijke Regelingen Afvalstoffen Financiële kaders Informatievoorziening Regio Alkmaar HVC TransportkostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.5 VVI Alkmaar
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 11 februari 2021 een raadsvoorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2022 van de VVI Alkmaar e.o. Het voorstel is om een positieve zienswijze af te geven over deze kadernota. De kadernota dient als voorbereiding op de begroting en bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders. De VVI Alkmaar e.o. richt zich op de verwerking van afvalstoffen en heeft geen eigen personeel of gebouwen, waardoor er geen beleidsmatige keuzes zijn die invloed hebben op de geldstromen. De kosten zijn voornamelijk gerelateerd aan transport en verwerking van afvalstoffen. Er worden geen beleidsmatige veranderingen verwacht die het financiële perspectief voor 2022 beïnvloeden. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van VVI Alkmaar e.o. geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze kadernota 2022 VVI Alkmaar e.o.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2022 van de VVI Alkmaar e.o. De kadernota dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De VVI richt zich op de verwerking van afvalstoffen voor deelnemende gemeenten. Er zijn geen beleidsmatige veranderingen of financiële gevolgen voorzien voor 2022. De raad wordt gevraagd de zienswijze goed te keuren en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van VVI Alkmaar e.o. kenbaar te maken.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de context, doelstellingen en financiële implicaties van de kadernota duidelijk uiteenzet. Er zijn geen beleidsmatige veranderingen of financiële gevolgen voorzien, wat de eenvoud van het voorstel benadrukt.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële kaders die in de begroting worden opgenomen.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel geen beleidsmatige veranderingen of financiële gevolgen met zich meebrengt.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke actie (het afgeven van een zienswijze) binnen een specifieke termijn (voor 1 maart) beschrijft. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van het behalen van specifieke resultaten, omdat er geen veranderingen worden verwacht.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2022 van VVI Alkmaar e.o.
Participatie:
Er is sprake van participatie doordat raadsleden tijdens een regionale raadsinformatieavond de gelegenheid hebben gehad om in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van de gemeenschappelijke regelingen en zienswijzen af te stemmen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen en dekking:
Er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien. De VVI heeft geen eigen gebouwen of personeel, en de kosten zijn beperkt tot het secretariaat. De tarieven voor afvalverwerking zijn al bekend en er zijn geen beleidsmatige veranderingen die het financieel perspectief beïnvloeden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2022 VVI Alkmaar e.o. Gemeenschappelijke Regelingen Afvalstoffen Financiële kaders Informatievoorziening Regio Alkmaar HVC TransportkostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9.6 Cocensus
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 11 februari 2021 een raadsvoorstel besproken over de kadernota 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Het voorstel is om een positieve zienswijze af te geven op deze kadernota en dit kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus. Cocensus is een uitvoeringsorganisatie die zich richt op lokale heffingen en de Wet WOZ. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders die richting geven aan de begroting. Belangrijke punten in de kadernota zijn de indexering van bijdragen, nieuwe huisvesting, thuiswerken, gegevensbeheer, klantcontacten, handhaving en ISO-certificering. De nieuwe huisvesting van Cocensus is duurzaam en energieneutraal, wat naar verwachting een structurele kostenbesparing van 2% oplevert. Er zijn ook initiatieven om het verdienmodel van no cure no pay bureaus te beperken. De bijdrage van Bergen aan Cocensus wordt geïndexeerd met 1,33%, wat kan leiden tot een besparing als de verwachte kostenbesparing van 2% wordt gerealiseerd. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en er zijn geen risico's of financiële bezwaren die een negatieve zienswijze rechtvaardigen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2022 van de GR Cocensus". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Cocensus is een uitvoeringsorganisatie die zich richt op lokale heffingen en de kwaliteit van uitvoerende werkzaamheden. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders die als basis dienen voor de begroting. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een zienswijzeprocedure om de gemeenteraad in staat te stellen invloed uit te oefenen op deze kaders. De nota behandelt onderwerpen zoals indexering van bijdragen, huisvesting, thuiswerken, gegevensbeheer, klantcontacten, handhaving en ISO-certificering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste beleidsmatige en financiële aspecten van de kadernota behandelt. Het biedt inzicht in de doelstellingen en ontwikkelingen van Cocensus voor 2022 en de financiële consequenties daarvan. Er zijn echter enkele punten waar meer detail of verduidelijking nuttig zou kunnen zijn, zoals de specifieke impact van de voorgestelde besparingen.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kunnen uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten die in de begroting worden opgenomen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde zienswijze en of er aanvullende opmerkingen of bezwaren zijn die in de zienswijze moeten worden opgenomen. Dit kan betrekking hebben op de indexering van bijdragen, de duurzaamheid van de huisvesting, en de efficiëntie van de bedrijfsvoering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), vooral in termen van financiële indexering en huisvestingsdoelstellingen. Er zijn echter enkele gebieden, zoals de besparingen op gegevensbeheer en klantcontacten, waar de specificiteit en meetbaarheid verbeterd kunnen worden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van bepaalde maatregelen kan verder worden uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota 2022 van de GR Cocensus willen afgeven en of er aanvullende opmerkingen moeten worden toegevoegd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat na besluitvorming het dagelijks bestuur van de GR Cocensus per brief wordt geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze. Er is geen verdere informatie over bredere participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met name in de context van de nieuwe huisvesting van Cocensus, die energieneutraal zal zijn met zonnepanelen en warmtepompen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een indexering van de bijdrage van de gemeente Bergen aan de GR Cocensus met 1,33%, wat resulteert in een toename van € 797.400 in 2021 tot € 808.000 in 2022. Er is een verwachte besparing van 2% door de nieuwe huisvesting, wat kan leiden tot een lagere bijdrage. De begroting van de GR Cocensus neemt toe met € 221.300, maar kan lager uitvallen als de besparingen worden gerealiseerd. De dekking van deze kosten is opgenomen in de lopende begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Kadernota 2022 Zienswijze Gemeenschappelijke Regelingen Lokale heffingen Duurzaamheid Thuiswerken Indexering ISO certificering No cure no pay bureausVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Heereweg 190-192 Schoorl
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel voor het bestemmingsplan van Heereweg 190-192 in Schoorl. Op dit voormalige bedrijfsperceel, waar de bebouwing al is gesloopt, is het plan om twee vrijstaande woningen te bouwen. Dit wordt gezien als een stedenbouwkundige verbetering, aangezien de locatie zich beter leent voor woonfuncties dan voor bedrijfsactiviteiten. Er zijn geen bezwaren of zienswijzen ingediend tegen het plan. Een aandachtspunt is de geurbelasting door nabijgelegen veehouderijen, maar de berekeningen tonen aan dat de wettelijke normen niet worden overschreden. De bouw van de woningen wordt als acceptabel beschouwd, mede omdat de schapenhouderij in de buurt al niet kan uitbreiden vanwege bestaande geurnormen. De stikstofuitstoot zal verminderen doordat de nieuwe woningen gasloos worden gebouwd. Er zijn geen financiële risico's, en er is een planschade-verhaalsovereenkomst met de initiatiefnemer. Na vaststelling is het bestemmingsplan vatbaar voor beroep, maar wordt onherroepelijk als er geen beroep wordt ingediend.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Heereweg 190-192 Schoorl
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het "Bestemmingsplan Heereweg 190-192 Schoorl". Het plan beoogt de herontwikkeling van een voormalig bedrijfsperceel naar twee vrijstaande woningen. De bedrijfsbebouwing is gesloopt en de nieuwe ontwikkeling wordt als stedenbouwkundig en planologisch gewenst beschouwd. Er zijn geen zienswijzen ingediend en de buurt is geïnformeerd zonder dat er bezwaren zijn geuit. Het voorstel vraagt de raad om het bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de planologische context, geurbelasting, stikstofuitstoot, en participatie. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële dekking en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit houdt in dat de raad de juridische basis legt voor de herontwikkeling van het perceel.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde herontwikkeling in lijn is met de gemeentelijke visie op ruimtelijke ordening en of de geurbelasting acceptabel is binnen de gestelde normen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de ontwikkeling van woningen en de geurbelasting. Het is echter minder specifiek over de tijdsplanning en de financiële aspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de duurzaamheid en financiële dekking zijn niet SMART geformuleerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de buurt is geïnformeerd en dat er geen bezwaren zijn ingediend. Dit suggereert een zekere mate van participatie, maar details over de participatieprocessen ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt kort genoemd in relatie tot stikstofuitstoot en de gasloze bouw van de woningen. Het is echter geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel. Dit is een gemis, aangezien financiële implicaties belangrijk zijn voor besluitvorming.
In conclusie, het raadsvoorstel is over het algemeen goed onderbouwd, maar mist details over financiële en duurzaamheidsaspecten. De raad moet deze aspecten overwegen bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Heereweg 190-192 Schoorl Woningbouw Geurbelasting Veehouderijen Geurnormen Stikstof Schapenhouderij Gasloos bouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Kerkepad 1 Bergen
Bergen stemt in met nieuw bestemmingsplan Kerkepad 1, maar niet zonder kanttekeningen
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met het bestemmingsplan voor Kerkepad 1, dat de sloop en nieuwbouw van een woning op een nieuwe locatie mogelijk maakt. Hoewel het plan stedenbouwkundig akkoord is en er geen bezwaren zijn ingediend, klonken er tijdens het debat toch kritische noten.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel voor het bestemmingsplan Kerkepad 1, dat betrekking heeft op de sloop en nieuwbouw van een woning op een andere locatie dan de huidige. Het nieuwe bouwplan is stedenbouwkundig akkoord, maar vereist een herziening van het bestemmingsplan omdat de nieuwe locatie buiten het huidige bouwvlak ligt. Het plan is afgestemd met de buren, die akkoord zijn, en er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. Het bestemmingsplan wordt ter vaststelling aangeboden en treedt 6 weken na publicatie in werking, mits er geen beroep wordt ingediend. Er zijn geen financiële of duurzaamheidsaspecten van toepassing, en er zijn geen risico's aangezien er een planschade verhaalsovereenkomst is ondertekend met de initiatiefnemer.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Kerkepad 1" in Bergen. Het plan behelst de sloop en nieuwbouw van een woning op een andere locatie dan de huidige. De nieuwe locatie valt buiten het huidige bouwvlak, wat een herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk maakt. Het plan is stedenbouwkundig akkoord en afgestemd met de buren, die geen bezwaren hebben. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. Het voorstel is om het bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de aanleiding, de procedure, en de afstemming met betrokken partijen. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap in de procedure om de herziening van het bestemmingsplan te bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de herziening van het bestemmingsplan om de nieuwbouw op de voorgestelde locatie mogelijk te maken. Dit omvat het afwegen van stedenbouwkundige belangen en de afstemming met de directe omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de herziening van het bestemmingsplan. Het is tijdgebonden, aangezien het bestemmingsplan 6 weken na publicatie in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, zodat de nieuwbouw op de voorgestelde locatie kan plaatsvinden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het plan is afgestemd met de buren en dat er geen zienswijzen zijn ingediend, wat wijst op voldoende participatie en draagvlak in de directe omgeving.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel. Het lijkt geen rol te spelen in de herziening van het bestemmingsplan.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel. Er is een planschade verhaalsovereenkomst met de initiatiefnemer, wat eventuele financiële risico's afdekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Kerkepad 1 Sloop en nieuwbouw Bouwvlak Stedenbouwkundig akkoord Herziening Omgevingsvergunning Planschade verhaalsovereenkomst Zienswijzen Vaststellingsbesluit ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Kamperkade 1 Schoorl
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Kamperkade 1 in Schoorl. Het plan beoogt de herbestemming van een voormalig manegeterrein naar een woonbestemming voor de bestaande stolpboerderij en een natuurbestemming voor de overige gronden. De manege is gesloopt, maar de stolpboerderij blijft behouden en wordt omgevormd tot een burgerwoning. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en de wijziging past binnen zowel provinciaal als gemeentelijk beleid. De provincie Noord-Holland, eigenaar van het perceel, wil het verkopen met de verplichting het open landschap te behouden. Het college stelt voor het bestemmingsplan vast te stellen zonder exploitatieplan, aangezien er geen financiële risico's zijn voor de gemeente. Er is geen participatietraject gevolgd vanwege de beperkte impact van de wijziging.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststelling bestemmingsplan Kamperkade 1 Schoorl
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Kamperkade 1, Schoorl'. Het plan beoogt de herbestemming van een voormalig manegeterrein naar een woonbestemming voor de stolpboerderij en een natuurbestemming voor de overige gronden. De stolpboerderij, van cultuurhistorische waarde, blijft behouden en wordt omgevormd tot burgerwoning. De overige gronden worden natuurgebied. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en de provincie Noord-Holland, eigenaar van het perceel, ondersteunt de wijziging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de huidige en toekomstige bestemmingen, de wettelijke procedures die zijn gevolgd, en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het bestemmingsplan vast te stellen of af te wijzen. De raad moet beoordelen of het plan bijdraagt aan een goede ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de herbestemming van recreatie naar wonen en natuur in het belang is van de ruimtelijke ordening en of het behoud van de stolpboerderij voldoende gewaarborgd is.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar minder gericht op de haalbaarheid en relevantie in termen van bredere gemeentelijke doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen of niet. Gezien het ontbreken van zienswijzen en de steun van de provincie, lijkt vaststelling waarschijnlijk.
Participatie:
Er is geen participatietraject gevolgd vanwege de kleinschaligheid en beperkte impact. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat duidt op een gebrek aan bezwaren vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid speelt een rol, aangezien de herbestemming naar natuur bijdraagt aan het behoud van open landschap en biodiversiteit.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële risico’s voor de gemeente, aangezien een planschadeovereenkomst is gesloten met de initiatiefnemer. Leges zijn verschuldigd voor de planprocedure, en er is geen exploitatieplan nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Kamperkade 1 Schoorl Stolpboerderij Natuurbestemming Recreatie Manege Cultuurhistorische waarde Provincie Noord-Holland Omgevingsvisie NH2050Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Heereweg 198 Schoorl
Nieuwe Levensadem voor Oude Zuivelfabriek in Schoorl
De gemeenteraad van Schoorl heeft groen licht gegeven voor de transformatie van de voormalige zuivelfabriek aan de Heereweg 198. Het plan omvat de bouw van vier appartementen en de omzetting van bedrijfswoningen naar reguliere woningen. Ook komt er een pand met atelier- en expositieruimte. Het voorstel werd unaniem gesteund, zonder dat er zienswijzen waren ingediend.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het bestemmingsplan voor Heereweg 198 in Schoorl, waar een voormalige zuivelfabriek wordt omgebouwd tot vier appartementen en twee bedrijfswoningen worden omgezet in reguliere woningen. Daarnaast wordt er een pand met atelier/expositieruimte en stallingsruimte gerealiseerd. Het plan wordt als stedenbouwkundig en planologisch wenselijk beschouwd en er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode. Er zijn geen belemmeringen gevonden in de haalbaarheidsonderzoeken, hoewel er aandacht is besteed aan geurhinder vanwege nabijgelegen veehouderijen. De geurbelasting blijft binnen de wettelijke normen, en er wordt geen schade verwacht voor de schapenhouderij. Het bestemmingsplan kan na vaststelling in werking treden, tenzij er beroep wordt aangetekend. Er zijn geen financiële risico's en er is een planschade-verhaalsovereenkomst met de initiatiefnemer gesloten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Heereweg 198". Het plan beoogt de transformatie van een voormalig zuivelfabriekspand naar vier appartementen en de omzetting van twee bedrijfswoningen naar reguliere woningen. Daarnaast wordt een nieuw pand met atelier/expositieruimte en stallingsruimte gerealiseerd. Het plan is stedenbouwkundig en planologisch gewenst en er zijn geen zienswijzen ingediend. Het voorstel benadrukt de ruimtelijke verbetering en de cultuurhistorische waarde van het pand. Geurbelasting is onderzocht en valt binnen acceptabele normen. Er is geen exploitatieplan nodig en er zijn geen financiële risico's voor de gemeente.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het behandelt de belangrijkste aspecten zoals ruimtelijke verbetering, geurbelasting, en de afwezigheid van zienswijzen. Echter, er is weinig informatie over participatie en duurzaamheid.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Er is geen exploitatieplan nodig, wat de besluitvorming vereenvoudigt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde transformatie van het pand en de bijbehorende wijzigingen in het bestemmingsplan in lijn zijn met de gemeentelijke visie op ruimtelijke ordening en woningbouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de geplande transformaties en de geurbelasting. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de betrokkenheid van belanghebbenden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen zonder een exploitatieplan.
Participatie:
Er is weinig informatie over participatie. Het voorstel vermeldt dat er geen zienswijzen zijn ingediend, maar geeft geen details over hoe belanghebbenden zijn betrokken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt kort genoemd in relatie tot stikstofuitstoot en gasloze woningen, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, en er is een planschade-verhaalsovereenkomst gesloten met de initiatiefnemer. Er is geen verdere financiële dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Heereweg 198 Zuivelfabriek de Goede Verwachting Appartementen Atelier/expositieruimte Geurhinder Veehouderijen Geurnormen Schapenhouderij Stikstofuitstoot Gasloos bouwenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. Zienswijzen indienen over de Kadernota 2021 bij de algemene besturen van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst NHN (OD NHN)
Gemeente Bergen in Dubio over Financiering Omgevingsdienst: "Milieu en Klimaat Houden Niet op bij de Gemeentegrenzen"
De gemeenteraad van Bergen debatteerde fel over de financiële bijdrage aan de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorstel om de uitbreiding van de formatie binnen de bestaande begroting te realiseren, stuitte op weerstand. Diverse partijen pleiten voor een heroverweging van de afwijzing van extra middelen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over de zienswijze op de kadernota 2022 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorstel benadrukt dat de uitbreiding van de formatie voor de Omgevingswet, het traineeshipproject en de VTH-strategie binnen de bestaande begroting moet worden gerealiseerd. De OD NHN vraagt om een structurele verhoging van €696.000, waarvan €25.000 voor Bergen, voor deze uitbreidingen. De raad wordt geadviseerd om een zienswijze in te dienen die aandringt op financiering binnen de bestaande middelen. Er wordt ook gevraagd om meer inzicht in het weerstandvermogen van de OD NHN. De voorgestelde zienswijze is afgestemd met andere gemeenten in de regio. Het risico bestaat dat de zienswijze niet leidt tot aanpassing van de kadernota. De financiële impact voor Bergen kan oplopen tot een nadeel van €33.000 per jaar. De OD NHN ondersteunt gemeenten bij klimaatdoelstellingen en duurzaamheid. Na besluitvorming wordt de zienswijze aan het dagelijks bestuur van de OD NHN gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2022 Omgevingsdienst NHN". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2022 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad van Bergen wordt gevraagd om in te stemmen met een zienswijze die aandringt op het realiseren van personele uitbreidingen binnen de bestaande begroting van de OD NHN. Dit betreft uitbreidingen voor de Omgevingswet, een traineeshipprogramma en de VTH-strategie. Daarnaast wordt gevraagd om inzicht in het weerstandvermogen van de OD NHN.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die beter onderbouwd kunnen worden, zoals de noodzaak van de personele uitbreidingen en de relatie tussen uittredend personeel en het traineeshipprogramma.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële kaders van de OD NHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, die aandringt op het realiseren van uitbreidingen binnen de bestaande middelen en vraagt om meer inzicht in het weerstandvermogen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn enkele inconsequenties, zoals de onvoldoende onderbouwing van de personele uitbreidingen en het ontbreken van inzicht in het weerstandvermogen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze afgeven aan het dagelijks bestuur van de OD NHN.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er tijdens een regionale raadsinformatieavond gelegenheid was voor participatie en afstemming met andere raden in de regio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de OD NHN gemeenten ondersteunt bij het behalen van klimaatdoelstellingen en duurzaamheidstaken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen voor de gemeente Bergen, met een structureel nadeel van € 33.000 per jaar als de kadernota ongewijzigd wordt vastgesteld. Het voorstel dringt aan op het realiseren van uitbreidingen binnen de bestaande middelen om extra kosten te vermijden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Kadernota 2022 Zienswijze Omgevingswet Traineeship VTH-strategie Weerstandvermogen Gemeenschappelijke Regelingen Klimaatakkoord Masterplan ICTVerfijning van de zoekopdracht:
-
Amendement 7 fracties PVDA GL CDA D66 KL GB VVD zienswijze tav kadernota 2022 ODNHN - aangenomen.pdf
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. Voorstel betreft het vaststellen van de Bergense aanpak Coronasteun en de bijbehorende begrotingswijziging
"Gemeenteraad Bergen: Steunpakket voor ondernemers, maar zorgen over balans met bewoners"**
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een nieuw steunpakket van €193.000 om het economisch en maatschappelijk leven te ondersteunen. Het pakket richt zich vooral op ondernemers, maar er zijn zorgen over de balans met bewoners.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 8 april 2021 een voorstel besproken voor een nieuw pakket aan maatregelen (fase 5) in het kader van Corona Steun en Herstel, dat loopt tot 1 juli 2021. Het voorstel omvat een storting van €193.000 in de bestemmingsreserve herstelfonds corona, ten laste van het begrotingssaldo 2021. De maatregelen zijn bedoeld om het economisch en maatschappelijk leven in Bergen te ondersteunen en omvatten onder andere financiële steun voor maatschappelijke organisaties, een taskforce voor economisch en maatschappelijk herstel, en verlenging van de verruiming van terrassen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan maatwerk bij gemeentelijke belastingen en ondersteuning van het MKB. De gemeente zet ook in op communicatie over beschikbare regelingen voor ondernemers. Het voorstel is een vervolg op eerdere steun- en herstelmaatregelen en is afgestemd met verschillende betrokken vakdisciplines. De raad wordt regelmatig geïnformeerd over de voortgang en uitgaven binnen het herstelfonds.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Bergense aanpak Corona Steun en Herstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Bergense aanpak Corona Steun en Herstel". Het betreft een nieuw pakket aan maatregelen (fase 5) om de economische en maatschappelijke gevolgen van de coronapandemie in de gemeente Bergen te verzachten. Het voorstel omvat financiële steun voor maatschappelijke organisaties, de voortzetting van task forces voor economisch en maatschappelijk herstel, en specifieke maatregelen zoals de TVS-aanvraag en verlenging van terrasverruimingen. Er wordt €193.000 gevraagd voor het herstelfonds, ten laste van het begrotingssaldo 2021.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke opsomming van de maatregelen en financiële implicaties. Het biedt een goed overzicht van de voorgestelde acties en de context waarin deze plaatsvinden.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met het voorgestelde besluit om de maatregelen van fase 5 vast te stellen en de bijbehorende financiële middelen vrij te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van financiële middelen en de prioritering van steunmaatregelen. Er moet ook worden overwogen of de voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de lokale economie en het maatschappelijk leven te ondersteunen.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen en doelstellingen. Echter, de tijdsgebondenheid is beperkt tot 1 juli 2021, wat mogelijk niet voldoende is voor langdurige effecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van sommige maatregelen, zoals parkeerbeleid, is niet bewezen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het nieuwe pakket aan maatregelen goed te keuren en de financiële middelen beschikbaar te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met lokale task forces en betrokkenheid van de gemeenschap bij het ontwikkelen en uitvoeren van maatregelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een belangrijk aspect, met de nadruk op het investeren in de lokale economie en het maatschappelijk leven om de gemeente aantrekkelijk te houden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een extra storting van €193.000 in het herstelfonds, ten laste van het begrotingssaldo 2021. Er is een risico dat de middelen niet voldoende zijn om aan alle aanvragen te voldoen, maar de raad wordt hierover geïnformeerd en kan anticiperen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Corona Steun en Herstel Herstelfonds Maatregelen Ondernemers Financiële steun Task force Gemeentelijke belastingen Precario Parkeren SchuldhulpverleningVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:58:06 - 01:58:26 - 02:02:19 - 02:02:22 - 02:04:48 - 02:04:50 - 02:05:50 - 02:05:51 - 02:06:49 - 02:06:53 - 02:09:05 - 02:09:08 - 02:11:09 - 02:11:14 - 02:13:37 - 02:13:39 - 02:14:53 - 02:14:57 - 02:16:34 - 02:16:44 - 02:18:25 - 02:18:37 - 02:19:15 - 02:19:24 - 02:19:52 - 02:19:58 - 02:20:14 - 02:20:33 - 02:20:49 - 02:20:51 - 02:21:19 - 02:21:29 - 02:21:49 - 02:21:55 - 02:22:30 - 02:22:32 - 02:22:53 - 02:23:12 - 02:26:20 - 02:26:20 - 02:26:25 - 02:26:40 - 02:26:51 - 02:27:23 - 02:27:28 - 02:27:30 - 02:27:32 - 02:35:22 - 02:35:28 - 02:35:55 - 02:35:59 - 02:36:45 - 02:36:51 - 02:37:01
Agendapunt . Motie vreemd: wet gegevingsverwerking door samenwerkingsverbanden
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie vreemd: gebruik AI en algoritmes
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:43:01 - 02:43:14 - 02:46:34 - 02:46:42 - 02:47:48 - 02:48:06 - 02:48:14 - 02:48:49 - 02:48:52 - 02:48:53 - 02:48:56 - 02:48:59 - 02:49:06 - 02:49:12 - 02:49:14 - 02:49:18 - 02:49:20 - 02:49:49 - 02:49:54 - 02:49:58 - 02:50:05 - 02:50:11 - 02:50:17 - 02:52:59 - 02:53:00 - 02:53:07 - 02:53:13 - 02:54:14 - 02:54:20 - 02:54:25 - 02:55:28 - 02:55:33 - 02:56:25 - 02:56:30 - 02:57:53 - 02:57:53 - 02:58:29 - 02:59:17
Agendapunt . Motie vreemd: actieagenda wonen
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie vreemd: bestemmingsplan Delverduin
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:04:17 - 03:04:31 - 03:06:22 - 03:06:27 - 03:06:58 - 03:07:09 - 03:07:38 - 03:07:42 - 03:07:52 - 03:07:52 - 03:08:22 - 03:08:30 - 03:09:18 - 03:09:21 - 03:09:27 - 03:09:29 - 03:09:47 - 03:09:52 - 03:10:33 - 03:10:50 - 03:11:08 - 03:11:14 - 03:11:56 - 03:12:02 - 03:12:05 - 03:12:16