12-04-2012 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 01 Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 02 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 8 maart 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 27 maart 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 04 04-020: Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Boendermakerhof
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan Boendermakerhof, dat de herontwikkeling van een locatie met verouderde sociale woningen mogelijk maakt. Het plan voorziet in de sloop van 26 bestaande woningen en de bouw van 32 nieuwe woningen, waaronder sociale woningen en vrije sector woningen. Het bestemmingsplan moet worden aangepast vanwege afwijkingen van het huidige bestemmingsplan, zoals de bouwhoogte en positionering van bouwvlakken. Het plan is eerder ter inzage gelegd en heeft inspraakreacties opgeleverd, wat heeft geleid tot enkele aanpassingen, zoals het verlagen van de bouwhoogte van een appartementengebouw en het wijzigen van de woningbouwcategorieën. De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, waarna het gepubliceerd wordt en een beroepstermijn van zes weken ingaat. Er is geen exploitatieplan nodig vanwege een samenwerkingsovereenkomst met Kennemerwonen. De Provincie Noord-Holland heeft subsidie verleend voor het project.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststellen Bestemmingsplan Boendermakerhof
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Boendermakerhof". Het plan beoogt de herontwikkeling van de Boendermakerhof, waar 26 verouderde sociale woningen worden gesloopt en vervangen door 32 nieuwe woningen. Dit omvat 26 sociale huurwoningen, vier koopappartementen en een twee-onder-een-kapwoning. Het bestemmingsplan moet worden aangepast omdat de nieuwbouw niet binnen het huidige bestemmingsplan past. Het plan is in lijn met het ruimtelijk kader van 2007 en houdt rekening met de centrale ligging van het rijksmonument op de locatie.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de procedure, wijzigingen en betrokken partijen. Het biedt een goed inzicht in de achtergrond, de noodzaak van het plan en de wijzigingen ten opzichte van eerdere plannen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een cruciale stap in de procedure, aangezien het plan zonder goedkeuring van de raad niet kan worden uitgevoerd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het aangepaste bestemmingsplan, inclusief de afwijkingen van het bestaande beleid, zoals de verschuiving in woningbouwcategorieën. Dit vereist een afweging tussen beleidsconsistentie en praktische haalbaarheid.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de bouwhoogtes. Het is tijdgebonden met duidelijke termijnen voor de beroepstermijn en inwerkingtreding. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijking van het beleid kan als een strategische keuze worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee de juridische basis voor de herontwikkeling wordt gelegd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt inspraakprocedures en overleg met belanghebbenden, waaronder omwonenden en bestuursinstanties. Er zijn zienswijzen ingediend en beantwoord, wat wijst op een participatief proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op de herontwikkeling en woningbouwcategorieën.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële afspraken gemaakt via een samenwerkingsovereenkomst met Kennemerwonen, waardoor een exploitatieplan niet nodig is. De Provincie Noord-Holland heeft subsidie verleend, wat de financiële haalbaarheid ondersteunt.
In conclusie, het voorstel is goed onderbouwd en biedt de raad voldoende informatie om een weloverwogen besluit te nemen over het bestemmingsplan Boendermakerhof.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Boendermakerhof Kennemer Wonen Sociale woningen Herontwikkeling Appartementengebouw Woningbouwcategorieën Parkeervoorziening Rijksmonument Bouwhoogte PostzegelplanVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 05 04-021: Voorstel betreft in te stemmen met het bekrachtigen van een onbevoegd besluit en het beslissen op een tegen dat besluit gericht bezwaar
Raad Bekrachtigt Onbevoegd Besluit: Bestemmingsplan Bergen Dorpskern Zuid Blijft Ongewijzigd
In een bewogen raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Bergen besloten een eerder onbevoegd genomen besluit van het college te bekrachtigen. Het gaat om de afwijzing van een verzoek tot herziening van het bestemmingsplan voor twee bouwwerken aan de Oosterweg.
Samenvatting
Het voorstel betreft het bekrachtigen van een onbevoegd door het college genomen besluit om een verzoek tot herziening van het bestemmingsplan 'Bergen Dorpskern Zuid' af te wijzen. Dit verzoek had betrekking op het bestemmen van twee bestaande bouwwerken aan de Oosterweg 12 S1 & S2 te Bergen tot burgerwoningen. De bouwwerken worden al langere tijd permanent bewoond, maar voldoen niet aan de vereisten van het bestemmingsplan en gemeentelijk beleid, zoals het ontbreken van een bouwvergunning en de situering in de tweede rooilijn. Het college heeft ten onrechte beslist op het verzoek, aangezien deze bevoegdheid bij de raad ligt. De commissie voor de bezwaarschriften adviseert het bezwaarschrift ontvankelijk en gegrond te verklaren, maar het besluit niet te herroepen. Het college stelt de raad voor om het bezwaarschrift gegrond te verklaren, het onbevoegd genomen besluit te bekrachtigen en in heroverweging in stand te laten. Er zijn geen financiële middelen met het voorstel gemoeid en de beslissing wordt na goedkeuring door de raad aan de bezwaarmaker bekendgemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het bekrachtigen van een onbevoegd door het college genomen besluit om een verzoek tot herziening van het bestemmingsplan af te wijzen, en het beslissen op een daartegen gericht bezwaarschrift. Het gaat om de bestemming van twee bouwwerken aan de Oosterweg 12 S1 & S2 te Bergen tot burgerwoningen. Deze bouwwerken zijn zonder bouwvergunning opgericht en worden permanent bewoond, wat in strijd is met het bestemmingsplan. Het college heeft ten onrechte beslist op het verzoek, wat eigenlijk een bevoegdheid van de raad is. De commissie voor de bezwaarschriften adviseert het bezwaarschrift ontvankelijk en gegrond te verklaren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de juridische achtergrond en de aanbevelingen van de commissie voor de bezwaarschriften bevat. Echter, het mist een gedetailleerde analyse van alternatieve oplossingen en de gevolgen van het bekrachtigen van het besluit.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de bekrachtiging van het onbevoegd genomen besluit en het al dan niet in stand houden van dit besluit na heroverweging.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bekrachtigen van het besluit van het college of het herroepen ervan, rekening houdend met de juridische en beleidsmatige implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke tijdslijnen of meetbare doelen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van alternatieven en financiële overwegingen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het bezwaarschrift ontvankelijk en gegrond wordt verklaard en of het onbevoegd genomen besluit wordt bekrachtigd en in stand gehouden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van betrokkenen of belanghebbenden buiten de formele bezwaarprocedure.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk om juridische en beleidsmatige kwesties gaat.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel, en er wordt geen dekking aangegeven, wat impliceert dat er geen directe financiële gevolgen zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bezwaarschrift Bouwwerken Herziening Onbevoegd Commissie voor de bezwaarschriften Burgerwoning Gemeentelijk beleid Bouwvergunning PrivacyVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06 04-022: Voorstel betreft het vaststellen van de Verordeningen Wet Werk en Bijstand
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Jennifer Dap, betreft de vaststelling van diverse verordeningen in de gemeente Bergen naar aanleiding van de wijzigingen in de Wet werk en bijstand (WWB) per 1 januari 2012. Deze wijzigingen zijn een voorloper op de Wet werken naar vermogen die in 2013 in werking treedt. De verordeningen die moeten worden vastgesteld zijn: de Toeslagenverordening, Afstemmingsverordening, Langdurigheidstoeslagverordening, Participatieverordening en de Verordening participatie schoolgaande kinderen. De wijzigingen in de WWB leggen meer nadruk op de eigen verantwoordelijkheid van burgers en versterken de activerende en vangnetfunctie van de bijstand. De verordeningen zijn aangepast om in lijn te zijn met de nieuwe wetgeving en zijn regionaal afgestemd. De gemeenteraad moet deze verordeningen vaststellen om een juridisch actueel kader te behouden. De verordeningen treden in werking op 1 mei 2012. Het doel is om de arbeidsparticipatie te bevorderen en de uitkeringsafhankelijkheid te verminderen. De financiële gevolgen van deze wijzigingen zijn nog niet volledig bekend.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van diverse verordeningen in het kader van de Wet aanscherping WWB (Wet werk en bijstand) voor de gemeente Bergen in 2012. De verordeningen zijn aangepast om in lijn te zijn met de wijzigingen in de WWB per 1 januari 2012, die de nadruk leggen op eigen verantwoordelijkheid en arbeidsmarktparticipatie. De verordeningen omvatten onder andere de toeslagenverordening, afstemmingsverordening, langdurigheidstoeslagverordening, participatieverordening en een verordening voor participatie van schoolgaande kinderen. Het doel is om een juridisch actueel kader te bieden dat aansluit bij de nieuwe wetgeving en de beleidsvrijheid is daarbij minimaal.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante verordeningen behandelt die moeten worden aangepast aan de nieuwe wetgeving. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de noodzaak ervan.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde verordeningen vast te stellen. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen en om een actueel juridisch kader te bieden voor de uitvoering van de WWB in de gemeente.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt vanwege de minimale beleidsvrijheid. De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde verordeningen die voornamelijk technische aanpassingen zijn aan de nieuwe wetgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien de verordeningen per 1 mei 2012 in werking treden. Het is echter niet volledig meetbaar of realistisch in termen van financiële gevolgen, aangezien deze nog niet bekend zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde verordeningen vast te stellen, waarmee de gemeente Bergen een juridisch actueel kader krijgt voor de uitvoering van de WWB.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het proces. De WMO Adviesraad is wel betrokken en er is regionaal overleg gevoerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn nog niet duidelijk. Het voorstel suggereert dat de wijzigingen mogelijk tot minder uitgaven leiden door een afname van het aantal uitkeringsgerechtigden, maar dit moet nog worden geëvalueerd. Er zijn geen externe subsidiebronnen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet aanscherping WWB Verordeningen Toeslagenverordening Afstemmingsverordening Langdurigheidstoeslagverordening Participatieverordening Wet werk en bijstand (WWB) Participatie schoolgaande kinderen Arbeidsmarktparticipatie Eigen verantwoordelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 07 04-023: Voorstel betreft het vaststellen van de eerste wijziging Brandbeveiligingsverordening gemeente Bergen 2011
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de eerste wijziging van de Brandbeveiligingsverordening van de gemeente Bergen uit 2011. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van het Bouwbesluit 2012, waardoor het Gebruiksbesluit komt te vervallen. De wijziging betreft aanpassingen in de artikelen 6 en 7 van de verordening en de bijbehorende toelichting. De raad wordt gevraagd deze wijziging vast te stellen, zodat de verordening in lijn is met het nieuwe Bouwbesluit. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit en er zijn geen alternatieve mogelijkheden om het doel te bereiken. Na goedkeuring wordt de verordening op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Eerste wijziging van de Brandbeveiligingsverordening gemeente Bergen 2011". Het voorstel betreft een noodzakelijke aanpassing van de Brandbeveiligingsverordening van de gemeente Bergen als gevolg van de inwerkingtreding van het Bouwbesluit 2012. Dit besluit vervangt het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit), waardoor de artikelen 6 en 7 van de verordening moeten worden gewijzigd. De toelichting bij de verordening wordt eveneens aangepast om de nieuwe naamgeving van de bevoegde minister te reflecteren en de leesbaarheid te verbeteren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de specifieke wijzigingen beschrijft die moeten worden doorgevoerd. Het bevat alle relevante informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde wijziging van de Brandbeveiligingsverordening vast te stellen. Dit is een formele goedkeuring die nodig is om de verordening in lijn te brengen met het Bouwbesluit 2012.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijziging een technische aanpassing betreft die noodzakelijk is door landelijke regelgeving. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt welke artikelen worden gewijzigd en dat de wijzigingen na goedkeuring direct worden doorgevoerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde wijziging van de Brandbeveiligingsverordening vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel, aangezien het een technische aanpassing betreft. De verordening wordt echter wel op de gebruikelijke wijze bekendgemaakt aan het publiek.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en technische aanpassingen van de verordening.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Brandbeveiligingsverordening Bouwbesluit 2012 Gebruiksbesluit Wijziging Verordening Toelichting Artikelen 6 en 7 Minister Bekendmaking LeesbaarheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 08 04-024: Voorstel betreft het vaststellen van de criteria voor evaluatie van de uitgangspunten bij de Verordening Precariobelasting 2012
Gemeenteraad stemt in stilte in met evaluatiecriteria precariobelasting
In een opmerkelijk stil debat heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met het voorstel om criteria vast te stellen voor de evaluatie van de uitgangspunten van de Verordening precariobelasting 2012. Het voorstel, dat gericht is op het vereenvoudigen van de heffing en het verminderen van de regeldruk, werd zonder enige discussie aangenomen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om criteria vast te stellen voor de evaluatie van de uitgangspunten van de Verordening precariobelasting 2012. Deze verordening, die in december 2011 is vastgesteld, heeft als doel de heffing te vereenvoudigen, de regeldruk te verminderen, een evenredige belasting te waarborgen en de uitvoerbaarheid te verbeteren. De evaluatiecriteria richten zich op de uitvoerbaarheid en opbrengsten van zowel incidentele als reguliere precariobelasting. De raad wordt gevraagd om deze criteria vast te stellen en de evaluatie uit te voeren bij de jaarrekening van 2012. De evaluatie zal begin 2013 plaatsvinden en moet inzicht geven in de effectiviteit van de nieuwe uitgangspunten. Er zijn geen externe middelen of subsidies gemoeid met dit voorstel. De raad kan ervoor kiezen om aanvullende criteria toe te voegen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen criteria voor evaluatie van de uitgangspunten bij Verordening precariobelasting 2012". Het doel is om criteria vast te stellen voor de evaluatie van de uitgangspunten van de Verordening precariobelasting 2012, die eerder zijn vastgesteld om de heffing te vereenvoudigen, de regeldruk te verminderen, en de belasting evenredig en uitvoerbaar te maken. De evaluatie moet plaatsvinden bij de jaarrekening van 2012 om te beoordelen of de uitgangspunten zijn behaald.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke criteria voor de evaluatie en een tijdlijn voor uitvoering. Echter, er is ruimte voor de raad om aanvullende criteria toe te voegen.
Rol van de Raad:
De raad moet de voorgestelde evaluatiecriteria vaststellen en besluiten dat de evaluatie bij de jaarrekening 2012 wordt uitgevoerd.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde criteria voldoende zijn of dat er aanvullende criteria nodig zijn. Dit kan invloed hebben op hoe de effectiviteit van de verordening wordt beoordeeld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De criteria zijn specifiek en meetbaar, en er is een duidelijke tijdlijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van sommige criteria kan verder worden aangescherpt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde evaluatiecriteria vast te stellen en de evaluatie uit te voeren bij de jaarrekening 2012.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie of externe communicatie in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt kort genoemd in de context van de te belasten feiten, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of benodigde middelen voor dit voorstel. Er zijn ook geen externe subsidiebronnen betrokken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Evaluatiecriteria Verordening precariobelasting 2012 Uitgangspunten Incidentele precario Reguliere precario APV-vergunningen Aanslagbedragen Bezwaren Opbrengsten Jaarrekening 2012Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09 04-025: Voorstel betreft het vaststellen van het Speelplaatsenbeleid Bergen 2012-2022 en de bijbehorende begrotingswijziging
Bergen Investeert in Speelplezier: Nieuw Beleid voor Kindvriendelijke Gemeente
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een ambitieus speelplaatsenbeleid voor de komende tien jaar. Het plan, dat voortkomt uit een zorgwekkende score als kindvriendelijke gemeente in 2008, richt zich op het verbeteren en uitbreiden van speelvoorzieningen voor alle kinderen.
Samenvatting
Het voorstel betreft het vaststellen van het speelplaatsenbeleid voor de gemeente Bergen voor de periode 2012-2022. Dit beleid is bedoeld om te zorgen voor voldoende en kwalitatief goede speelvoorzieningen in de gemeente, aangezien Bergen in 2008 onder het landelijk gemiddelde scoorde als kindvriendelijke gemeente. Het beleid is gebaseerd op aanbevelingen van Bureau Speelplan uit 2009 en richt zich op een betere spreiding en variatie van speelplaatsen, met aandacht voor verschillende leeftijdsgroepen en toegankelijkheid voor kinderen met beperkingen. Het plan omvat het opknappen, aanleggen en onderhouden van speelplaatsen, met een budget van €22.000 per jaar voor onderhoud en extra investeringen voor vervanging en nieuwe aanleg. Het beleid streeft naar een kindvriendelijke omgeving waarin de jeugd zich optimaal kan ontwikkelen. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met dit beleid, wat ook financiële middelen voor de lange termijn vereist. Het beleid wordt geëvalueerd na vijf jaar en jaarlijks bijgesteld waar nodig.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen speelplaatsenbeleid 2012-2022 gemeente Bergen
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het speelplaatsenbeleid voor de gemeente Bergen voor de periode 2012-2022. Het beleid is gebaseerd op een onderzoek van Bureau Speelplan uit 2009, dat aanbevelingen deed voor het verbeteren van de spreiding en kwaliteit van speelplaatsen in de gemeente. Het doel is om een kindvriendelijke omgeving te creëren met voldoende en diverse speelvoorzieningen. Het beleid omvat richtlijnen voor de aanleg en verbetering van speelplaatsen, inclusief aandacht voor duurzaamheid en toegankelijkheid. Financiële middelen worden beschikbaar gesteld voor onderhoud, vervanging en nieuwe investeringen in speelvoorzieningen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de huidige situatie, de doelen voor de toekomst, en de financiële implicaties. Er zijn echter geen specifieke details over hoe de participatie van kinderen en ouders verder wordt vormgegeven, en er is geen vermelding van eventuele risicoanalyses.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het speelplaatsenbeleid vast te stellen en het bijbehorende budget goed te keuren. Dit besluit is essentieel voor de uitvoering van het beleid en de financiële planning.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioritering van investeringen in speelvoorzieningen, de mate van burgerparticipatie, en de focus op duurzaamheid. Er moet ook worden besloten over de toewijzing van financiële middelen en de evaluatie van het beleid.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het bevat specifieke doelen en een tijdsbestek, maar mist meetbare criteria voor succes en gedetailleerde evaluatieplannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de meetbaarheid van de doelen kan worden verbeterd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het speelplaatsenbeleid 2012-2022 vast te stellen en de bijbehorende financiële middelen goed te keuren.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er participatie is geweest van wijkverenigingen, kinderen, ouders, en scholen bij het opstellen van het speelruimteplan. Er is echter weinig detail over hoe deze participatie in de toekomst wordt voortgezet.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor duurzame materiaalkeuze bij de inrichting van speelplaatsen.
Financiële Gevolgen
Het voorstel geeft een gedetailleerd overzicht van de financiële middelen die nodig zijn voor onderhoud, vervanging en investeringen in speelvoorzieningen. Er is een jaarlijkse begroting voor onderhoud en vervanging, en extra investeringen zijn gepland voor de komende jaren. De dekking van deze kosten is deels al opgenomen in de begroting, maar er zijn extra middelen nodig voor nieuwe investeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Speelplaatsenbeleid Speelruimteplan Bureau Speelplan Kindvriendelijke gemeente Speelvoorzieningen Veiligheid Burgerparticipatie Onderhoud Investeringen DemografieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10 04-026: Voorstel betreft in te stemmen met de Cultuurnota 2012-2013 en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Cultuurnota Bergen: Een Nieuwe Impuls voor Kunst en Erfgoed
De gemeenteraad van Bergen debatteerde deze week over de nieuwe Cultuurnota voor 2012 en 2013. Het voorstel, dat gericht is op het stimuleren van cultuurdeelname en het versterken van kunsteducatie, kreeg zowel lof als kritiek.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Bergen om de Cultuurnota voor de jaren 2012 en 2013 vast te stellen. De nota heeft als doelstellingen het stimuleren van actieve en passieve deelname aan cultuur, met speciale aandacht voor jeugd, toeristen, amateurkunstenaars, hedendaagse beeldende kunst en cultureel erfgoed. Daarnaast richt het zich op het intensiveren van kunst- en cultuureducatie voor jongeren en het verrijken van de openbare ruimte met kunst. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging waarbij de jaarlijkse toevoeging aan de reserve voor beeldende kunst wordt verlaagd en het budget voor Kunstbeleid wordt verhoogd. De nota is bedoeld om richting te geven aan het gemeentelijke cultuurbeleid en om afspraken met gesubsidieerde instellingen te verduidelijken. Het voorstel is budgetneutraal en beoogt een update van het beleid om beter te kunnen sturen op gemeentelijke doelstellingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Nota Kunst en Cultuur Bergen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Kunst en Cultuur Bergen". Het voorstel richt zich op het vaststellen van de cultuurnota voor de jaren 2012 en 2013, met als doel het stimuleren van actieve en passieve deelname aan cultuur in de gemeente Bergen. De nota legt de nadruk op drie specifieke doelgroepen (jeugd en jong volwassenen, toeristen en bezoekers, beoefenaars van amateurkunst) en twee thema’s (hedendaagse beeldende kunst en cultureel erfgoed). Daarnaast wordt kunst- en cultuureducatie voor schoolgaande jeugd gestimuleerd en wordt de beeldkwaliteit van de openbare ruimte verbeterd. Het budget voor kunstbeleid wordt aangepast om deze doelen te ondersteunen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het duidelijke doelstellingen en financiële implicaties bevat. Het biedt echter beperkte informatie over de specifieke instrumenten en methoden die zullen worden gebruikt om de doelstellingen te bereiken.
Rol van de Raad:
De raad speelt een beslissende rol bij het vaststellen van de cultuurnota en de bijbehorende begrotingswijzigingen. Door goedkeuring van het voorstel geeft de raad richting aan het kunst- en cultuurbeleid voor de komende twee jaar.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van culturele doelen en de verdeling van middelen, zoals de verlaging van de reserve voor beeldende kunst en de verhoging van het budget voor kunstbeleid.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelstellingen zijn specifiek en tijdgebonden, maar er ontbreekt een duidelijke meetbare component om de voortgang te evalueren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de voorgestelde maatregelen is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de cultuurnota en de bijbehorende begrotingswijzigingen goedkeurt, waarmee zij instemt met de voorgestelde beleidskoers en financiële aanpassingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er participatie heeft plaatsgevonden door het betrekken van culturele instellingen en het verwerken van hun zienswijzen in de nota. Dit duidt op een zekere mate van participatie van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op culturele stimulering en educatie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn budgetneutraal door de verschuiving van middelen binnen bestaande budgetten. Er wordt € 5.000 verschoven van de reserve voor beeldende kunst naar het kunstbeleid, en er is een incidenteel bedrag van € 30.000 voor een kunstproject, gedekt door de reserve Beeldende Kunst in de Openbare Ruimte.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cultuurnota Kunst- en cultuureducatie Beeldende kunst Cultureel erfgoed Amateurkunst Beeldkwaliteit Leefbaarheid Begrotingswijziging Doelgroepen BeleidskeuzesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11 04-027: Voorstel betreft het vaststellen van de notitie Nulmeting en Procesmodel Accommodaties gemeente Bergen 2011
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om de notitie "Nulmeting en Procesmodel Accommodatiebeleid Bergen 2011" vast te stellen. Deze notitie is een uitwerking van de startnotitie accommodatiebeleid uit 2010 en bevat een nulmeting en een procesmodel voor het accommodatiebeleid. Het doel is om de raad een instrument te geven waarmee zij de regie kan voeren over het accommodatiebeleid, rekening houdend met de specifieke sociale en politieke kenmerken van de gemeente, aangeduid als de "Bergense Kleur". De vaststelling van het procesmodel bepaalt het kader voor het accommodatiebeleid voor de komende jaren. De raad moet dit besluit nemen om een objectief richtinggevend kader te hebben voor de uitvoering van het accommodatiebeleid. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met de vaststelling van deze notitie, en eventuele externe subsidies worden bij concrete projecten onderzocht. Het voorstel benadrukt het belang van burgerparticipatie en externe communicatie in toekomstige fases.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Notitie Nulmeting en Procesmodel Accommodatiebeleid Bergen 2011
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de notitie "Nulmeting en Procesmodel Accommodatiebeleid Bergen 2011". Deze notitie is een uitwerking van de startnotitie accommodatiebeleid van september 2010 en biedt een kader voor het toekomstige accommodatiebeleid in Bergen. Het doel is om een basisaanbod van welzijnsaccommodaties te definiëren, rekening houdend met de specifieke sociale en politieke kenmerken van de gemeente, aangeduid als de "Bergense Kleur". De raad krijgt hiermee een instrument om de regie te voeren over het accommodatiebeleid. Er is geen externe burgerparticipatie georganiseerd voor dit onderdeel, maar dit is wel voorzien in toekomstige projecten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het een duidelijk kader biedt voor het accommodatiebeleid en de stappen die nodig zijn om dit te implementeren. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of concrete uitvoeringsplannen voor het beheer en de exploitatie van accommodaties, wat later in het jaar zal worden opgepakt.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol en moet het voorstel vaststellen om de regie te kunnen voeren over het accommodatiebeleid. Door goedkeuring van de notitie krijgt de raad de instrumenten in handen om richting te geven aan het beleid.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde aanpak en de daarin opgenomen "Bergense Kleur". Dit omvat keuzes over hoe sociale en demografische verschillen tussen dorpen worden meegenomen in het accommodatiebeleid.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat er geen concrete tijdlijnen of meetbare doelen zijn opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering van beheer en exploitatie is nog niet uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de notitie "Nulmeting en Procesmodel Accommodatiebeleid Bergen 2011" vaststelt, waarmee zij het kader voor het accommodatiebeleid goedkeurt.
Participatie
Er is geen externe burgerparticipatie georganiseerd voor dit specifieke onderdeel van het beleid. Participatie is echter wel voorzien bij de ontwikkeling van de Lange Termijn Visie en lopende projecten.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Het is onduidelijk of en hoe duurzaamheid wordt geïntegreerd in het accommodatiebeleid.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met de vaststelling van deze notitie. Bij de implementatie van concrete projecten zal worden onderzocht of er externe subsidies, zoals van het Oranje Fonds, beschikbaar zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accommodatiebeleid Nulmeting Procesmodel Bergense Kleur Maatwerktraject Basisaanbod Sociale componenten Demografische ontwikkelingen Politieke ambitie BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12 04-028: Voorstel betreft het vaststellen van de Uitgangspunten voor de Gemeenschappelijke Regelingen en deze met ingang van begrotingsjaar 2013 in te voeren
Raad stemt in met nieuwe financiële richtlijnen voor Noord-Holland-Noord
In een recent raadsdebat is het voorstel om uniforme financiële en procedurele uitgangspunten voor Gemeenschappelijke Regelingen in Noord-Holland-Noord vast te stellen, unaniem aangenomen. Het voorstel, dat vanaf 2013 van kracht wordt, streeft naar meer transparantie en duidelijkheid voor de deelnemende gemeenten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel, opgesteld door Jan Belleman en voorgelegd aan de raad op 12 april 2012, betreft het vaststellen van financiële en procedurele uitgangspunten voor Gemeenschappelijke Regelingen in Noord-Holland-Noord. Het doel is om gezamenlijke financiële uitgangspunten te creëren voor de gemeenschappelijke regelingen, wat de transparantie en duidelijkheid voor deelnemende gemeenten vergroot. De uitgangspunten, die vanaf begrotingsjaar 2013 van kracht worden, zijn ontwikkeld door gemeenten zoals Alkmaar en Hoorn en omvatten richtlijnen voor indexering van gemeentelijke bijdragen, vermogenspositie, nieuw beleid en advisering. Deze regionale uitgangspunten maken het eenvoudiger om begrotingen en jaarrekeningen te beoordelen en verminderen het aantal verschillende zienswijzen. De raad behoudt zijn sturende rol, terwijl de gemeenschappelijke regelingen voldoende ruimte krijgen om effectief te functioneren. Het voorstel wordt breed gedragen en is besproken met de directies van de Veiligheidsregio en de GGD, evenals met beleidsmedewerkers van de 21 betrokken gemeenten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen
Dit voorstel richt zich op het vaststellen van financiële en procedurele uitgangspunten voor gemeenschappelijke regelingen in Noord-Holland Noord. Het doel is om duidelijkheid en transparantie te bieden aan de deelnemende gemeenten en regelingen door gezamenlijke financiële uitgangspunten vast te stellen. Dit moet leiden tot een efficiëntere advisering en minder verschillende zienswijzen. De uitgangspunten omvatten onder andere de indexering van gemeentelijke bijdragen, vermogenspositie, nieuw beleid en termijnen voor planning en control-documenten. De invoering is gepland voor het begrotingsjaar 2013.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak en inhoud van de uitgangspunten, evenals de betrokkenheid van verschillende gemeenten en instanties. Echter, het mist specifieke details over de implementatie en monitoring van de uitgangspunten.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de uitgangspunten vaststellen. Dit biedt de raad een toetsingskader voor toekomstige begrotingen en jaarrekeningen van gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde uitgangspunten wil vaststellen, wat invloed heeft op de mate van lokale autonomie versus regionale uniformiteit in financiële en procedurele zaken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden (invoering in 2013), maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen of evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de implementatie en monitoring zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde uitgangspunten wil vaststellen en invoeren voor het begrotingsjaar 2013.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Externe communicatie is beperkt tot overleg met de regionale adviesgroep gemeenschappelijke regelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of middelen genoemd in het voorstel. Het richt zich op het vaststellen van uitgangspunten zonder specifieke financiële implicaties of dekkingsvoorstellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Uitgangspunten Gemeenschappelijke regelingen Transparantie Noord-Holland Noord Financiële uitgangspunten Procesmatige uitgangspunten Gemeentelijke bijdrage Zienswijzen Begrotingsjaar 2013 Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: