23-02-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4 Afscheid van mevrouw De Jongh als lid van de gemeenteraad
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Toelating van de heer Van Leijen als lid van de gemeenteraad
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Toezeggingenlijst en ingekomen stukken:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6.2 Verzamellijst ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . HAMERSTUKKEN
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Voorstel betreft het vaststellen van de Controleprotocol 2022 en Normenkader 2022
Raad Bergen Stemt Unaniem in met Controleprotocol en Normenkader 2022
In een vlot verlopende raadsvergadering heeft de gemeenteraad van Bergen zonder enige tegenstem het Controleprotocol Bergen 2022 en het Normenkader Bergen 2022 vastgesteld. Deze documenten zijn cruciaal voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2022.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Controleprotocol Bergen 2022 en het Normenkader Bergen 2022 voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2022. Het controleprotocol is ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar en dient als leidraad voor de accountant bij de uitvoering van zijn opdracht, inclusief het geven van een oordeel over de rechtmatigheid. Het normenkader, dat alleen wet- en regelgeving met financiële consequenties bevat, is geactualiseerd door het team juridische zaken. Er zijn vier wetten en drie verordeningen toegevoegd, terwijl één wet en vier gemeentelijke stukken zijn vervallen. Het vaststellen van het normenkader is essentieel voor het verkrijgen van een accountantsverklaring. Het voorstel heeft geen financiële, duurzame of participatiegerelateerde implicaties en er zijn geen alternatieven overwogen door het college.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Controleprotocol 2022 en Normenkader 2022". Het doel is om het controleprotocol en het normenkader voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2022 vast te stellen en aan de accountant aan te bieden. Het controleprotocol is ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar, terwijl het normenkader is geactualiseerd door toevoeging en verwijdering van bepaalde wetten en verordeningen. Het normenkader bevat alleen wet- en regelgeving met financiële consequenties en is essentieel voor het verkrijgen van een accountantsverklaring.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke informatie bevat over het controleprotocol en normenkader, inclusief de wijzigingen en het belang ervan voor de accountantsverklaring.
Rol van de Raad:
De raad moet het controleprotocol en normenkader vaststellen. Dit is een formele stap die nodig is om de accountant in staat te stellen zijn controlewerkzaamheden uit te voeren.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en procedurele aangelegenheid betreft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar niet meetbaar of realistisch in termen van doelstellingen, aangezien het een procedureel document betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het controleprotocol en normenkader vast te stellen en deze aan de accountant aan te bieden.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie, aangezien het voorstel een interne procedure betreft zonder directe betrokkenheid van burgers of externe partijen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en regelgeving.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig, aangezien het een administratieve vaststelling betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Accountant Rechtmatigheid Wet- en regelgeving Accountantsverklaring Juridische zaken Verordeningen Gemeentelijke stukken Kadernota rechtmatigheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8.1 Veiligheidsregio NHN (VR)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens de raadsvergadering op 23 februari 2023 een voorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Het voorgestelde besluit is om een positieve zienswijze af te geven over deze kadernota en dit kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de veiligheidsregio. De kadernota dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De veiligheidsregio richt zich op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed bij incidenten door samenwerking met partners en het bieden van adequate hulp. Belangrijke thema’s in de kadernota zijn onder andere de ontwikkeling van een nieuw beleidsplan, de herinrichting van de brandweerorganisatie, doorontwikkeling van crisisbeheersing, versterking van informatieveiligheid, meldkamertaken en ambulancezorg. Er zijn geen alternatieve zienswijzen overwogen. De bijdrage van de gemeente aan de veiligheidsregio zal hoger uitvallen dan verwacht, voornamelijk door hogere indexatie op loon- en prijscompensatie. De exacte financiële impact wordt later in de begroting verwerkt. Na besluitvorming wordt de zienswijze per brief aan de veiligheidsregio gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze kadernota 2024 Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Deze kadernota dient als basis voor de begroting en behandelt de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders. De veiligheidsregio richt zich op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten. Belangrijke thema's zijn onder andere de doorontwikkeling van de crisisbeheersing, versterking van informatieveiligheid, en de organisatie van de brandweer en ambulancezorg.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de belangrijkste beleidsmatige en financiële aspecten van de kadernota behandelt. Het biedt een duidelijk overzicht van de thema's en ontwikkelingen die in de kadernota aan bod komen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten die later in de begroting worden verwerkt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en daarmee de beleids- en financiële kaders van de veiligheidsregio ondersteunt. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, zoals prioritering van bepaalde veiligheidsaspecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de kadernota 2024 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er tijdens een regionale raadsinformatieavond gelegenheid was voor participatie en afstemming van zienswijzen met andere raden in de regio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt als niet relevant beschouwd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een hogere bijdrage van de gemeente dan verwacht, voornamelijk door hogere indexatie op loon- en prijscompensatie. De exacte impact op de gemeentelijke bijdrage is nog niet bekend en zal in de begroting worden verwerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Kadernota 2024 Zienswijzeprocedure Beleidsplan 2024-2027 Crisisbeheersing Informatieveiligheid Ambulancezorg Brandweer Gemeenschappelijke Regelingen Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR)Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8.2 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een positieve zienswijze op de kadernota 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA). De kadernota dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De zienswijzeprocedure is aanvullend afgesproken in regionale regelingen en biedt de raden de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op deze kaders. De kadernota 2024 laat enkele verschillen zien ten opzichte van 2023, zoals stijgende energieprijzen en personeelslasten door wetswijzigingen. De weerstandscapaciteit is voldoende en het jaar 2022 wordt naar verwachting positief afgesloten. De extra bijdrage voor digitale informatie-advisering en gegevensbescherming is logisch gezien de gewijzigde wetgeving. De bijdrage per inwoner stijgt met €0,22 bovenop de indexering. De GR RHCA heeft de afgelopen jaren een positief eindresultaat behaald, waardoor gemeenten een deel van hun bijdrage hebben terugontvangen. De verwachting is dat de extra bijdrage bij een positief resultaat wordt teruggestort. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van de GR RHCA geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Zienswijze kadernota 2024 gemeenschappelijke regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (GR RHCA)
Samenvatting: Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2024 van de GR RHCA. Deze kadernota dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De zienswijzeprocedure biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op deze kaders. De nota benadrukt de stijgende kosten door energieprijzen en personeelslasten, en vraagt om een verhoging van de deelnemersbijdrage voor digitale informatie-advisering. De financiële positie van de GR RHCA is positief, met een voldoende weerstandsvermogen en een geschiedenis van positieve eindresultaten.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het de nodige context, financiële details en risico's beschrijft. Het biedt een duidelijk overzicht van de redenen voor de voorgestelde zienswijze en de financiële implicaties.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële kaders van de GR RHCA.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, inclusief de verhoging van de deelnemersbijdrage. Dit impliceert een afweging tussen de noodzaak van extra middelen voor digitale informatie-advisering en de financiële impact op de gemeenten.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota 2024 van de GR RHCA wil afgeven.
Participatie
Er is sprake van participatie door middel van een regionale raadsinformatieavond, waar raadsleden hun zienswijzen kunnen afstemmen met andere raden in de regio.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet expliciet een relevant onderwerp in dit voorstel, zoals aangegeven in de sectie over duurzaamheid.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen omvatten een stijging van de deelnemersbijdrage met €0,22 per inwoner, bovenop de indexering. De GR RHCA heeft een positief financieel verleden, wat de verwachting ondersteunt dat eventuele extra bijdragen bij positieve resultaten kunnen worden teruggestort. De financiële positie van de GR RHCA is gezond, met een voldoende weerstandsvermogen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2024 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA) Gemeenschappelijke Regelingen Informatievoorziening Financiële kaders Deelnemersbijdrage Energieprijzen Personeelslasten WeerstandsvermogenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8.3 Omgevingsdienst (OD)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze van de gemeente Bergen op de kadernota 2024 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorgestelde besluit houdt in dat de gemeente instemt met de verhoging van de jaarlijkse bijdrage voor de behandeling van verzoeken inzake de Wet open overheid (Woo), maar vraagt om monitoring en verantwoording van deze verhoging. Voor het overige wordt een positieve zienswijze afgegeven. De OD NHN vraagt een structurele verhoging van €406.000,- vanwege toename van Woo-verzoeken, wat voor Bergen neerkomt op €12.500,- per jaar. De kadernota bevat ook informatie over de impact van de Omgevingswet, die in 2024 volledig van kracht wordt, en de financiële gevolgen daarvan. De OD NHN ondersteunt gemeenten bij het behalen van klimaatdoelstellingen en werkt aan de versterking van het VTH-stelsel. Het voorstel is afgestemd met regiogemeenten en er zijn geen alternatieven overwogen. De financiële gevolgen voor Bergen zijn een nadeel van €47.293,- in 2024. Na besluitvorming wordt de zienswijze per brief aan het dagelijks bestuur van de OD NHN kenbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2024 Omgevingsdienst Noord-Holland Noord." Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2024 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad wordt gevraagd in te stemmen met een verhoging van de jaarlijkse bijdrage voor de behandeling van verzoeken inzake de Wet open overheid (Woo), onder voorwaarde van monitoring en verantwoording. Daarnaast wordt een algemene positieve zienswijze voorgesteld. De kadernota dient als basis voor de begroting en biedt de mogelijkheid om beleidsmatige en financiële uitgangspunten te sturen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de financiële implicaties en de noodzaak van de voorgestelde verhoging. Er is echter ruimte voor meer gedetailleerde informatie over de impact van de Omgevingswet en de financiële dekking.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële kaders van de Omgevingsdienst.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde verhoging van de bijdrage voor Woo-verzoeken en of zij akkoord gaat met de algemene positieve zienswijze.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. De doelen zijn specifiek en meetbaar, vooral met betrekking tot de monitoring van Woo-verzoeken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze goedkeurt en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van de OD NHN kenbaar maakt.
Participatie:
Er is sprake van participatie door afstemming met regiogemeenten en het delen van concept zienswijzen. Er is echter geen directe participatie van burgers vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de rol van de OD NHN in het ondersteunen van gemeenten bij het behalen van klimaatdoelstellingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een structureel nadeel in de begroting van Bergen door de indexatie en de verhoging voor Woo-verzoeken. Er is geen duidelijke dekking aangegeven voor deze nadelen, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Kadernota 2024 Wet open overheid (Woo) Omgevingswet Gemeenschappelijke Regelingen Zienswijze Indexatie bijdrage Bodemtaken Energie en Circulair Wet natuurbescherming ‘stikstof’Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8.4 Vuilverbrandingsinstallatie (VVI)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een positieve zienswijze op de kadernota 2024 van de VVI Alkmaar e.o., die zich richt op de verwerking van afvalstoffen voor deelnemende gemeenten. De VVI heeft geen eigen personeel of gebouwen en de financiële stromen zijn direct gekoppeld aan de kosten voor afvalverwerking en transport. Er zijn geen beleidsmatige veranderingen of financiële gevolgen voorzien voor 2024. De zienswijze is gezamenlijk opgesteld voor de BUCH-gemeenten en er zijn geen risico's of duurzaamheidsoverwegingen gemeld. Na goedkeuring wordt de zienswijze per brief aan het dagelijks bestuur van de VVI gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2024 VVI Alkmaar e.o." Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2024 van de VVI Alkmaar e.o. De VVI is verantwoordelijk voor de verwerking van afvalstoffen van deelnemende gemeenten volgens de Wet Milieubeheer. Het voorstel benadrukt dat er geen beleidsmatige veranderingen of financiële gevolgen worden verwacht voor 2024. De VVI heeft geen eigen personeel of gebouwen en de kosten zijn voornamelijk gekoppeld aan de verwerking en transport van afvalstoffen. De raad wordt geadviseerd om een positieve zienswijze af te geven.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante informatie bevat over de VVI, de financiële situatie en de redenen voor de positieve zienswijze. Er zijn geen beleidsmatige veranderingen of financiële gevolgen voorzien, wat de eenvoud van het voorstel verklaart.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om een zienswijze af te geven op de kadernota 2024 van de VVI. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de VVI.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien er geen beleidsmatige veranderingen of financiële gevolgen worden verwacht. De raad moet echter beslissen of zij de voorgestelde positieve zienswijze ondersteunt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de verwachte financiële stabiliteit en het ontbreken van beleidsveranderingen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2024 van de VVI.
Participatie:
Er is participatie geweest tijdens een regionale raadsinformatieavond, waar raadsleden de gelegenheid hadden om hun zienswijzen af te stemmen. Er zijn geen opmerkingen of vragen vanuit de raadsleden van de gemeente Bergen ontvangen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien. De VVI heeft geen eigen gebouwen of personeel en de kosten zijn voornamelijk gerelateerd aan de verwerking en transport van afvalstoffen. De financiële situatie is stabiel en er zijn geen extra gemeentelijke bijdragen vereist.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2024 VVI Alkmaar Gemeenschappelijke Regelingen Afvalstoffen HVC Financieel perspectief BUCH-gemeenten Transportkosten Regio AlkmaarVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8.5 Cocensus
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel besproken tijdens de raadsvergadering op 23 februari 2023, met betrekking tot de kadernota 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Het voorstel omvat het afgeven van een positieve zienswijze over de kadernota en het communiceren van deze zienswijze aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus. Cocensus is een organisatie die zich richt op de uitvoering van lokale heffingen en de Wet WOZ, met als doel efficiënter te opereren en de kwaliteit van de werkzaamheden te waarborgen.
De kadernota dient als voorbereiding op de begroting en biedt de mogelijkheid voor de gemeenteraad om invloed uit te oefenen op beleidsmatige en financiële uitgangspunten. De nota behandelt onderwerpen zoals indexering van bijdragen, klantcontacten, besparingen op bedrijfsvoering, gegevensbeheer, handhaving, huisvesting, ICT-diensten, informatiebeveiliging, en mogelijke toetreding van nieuwe gemeenten.
Er zijn enkele risico's geïdentificeerd, waaronder de toename van bezwaren door no cure no pay bureaus, inflatie en loonontwikkeling, en de afhandeling van de toeslagenaffaire. De financiële aspecten van de kadernota omvatten indexering van bijdragen en de bijdrage van Bergen, die in 2024 naar verwachting € 857.000 zal bedragen. Cocensus heeft ook stappen ondernomen om duurzaamheid te bevorderen met een energieneutraal pand.
De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en er is geen aanleiding gevonden om een andere zienswijze dan een positieve voor te stellen. Na besluitvorming zal het dagelijks bestuur van de GR Cocensus per brief worden geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2024 GR Cocensus". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Cocensus is een uitvoeringsorganisatie die zich richt op de efficiënte uitvoering van lokale heffingen en de Wet WOZ. De kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders voor de begroting. Het voorstel beoogt de raad in staat te stellen om beleidsmatige en financiële uitgangspunten te sturen voordat de begroting wordt vastgesteld.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste aspecten van de kadernota en de zienswijzeprocedure behandelt. Het biedt inzicht in de financiële indexering en de doelstellingen van Cocensus. Echter, het voorstel mist gedetailleerde informatie over de specifieke impact van de voorgestelde wijzigingen op de deelnemende gemeenten.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kunnen uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR Cocensus.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde indexering en de financiële kaders zoals gepresenteerd in de kadernota. Daarnaast moeten zij overwegen of de voorgestelde besparingen en efficiëntieverbeteringen voldoende zijn.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelstellingen zijn specifiek en meetbaar, zoals de indexeringspercentages. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn minder duidelijk, en er zijn enkele inconsequenties, zoals de afwijking van het format van de kadernota.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2024 van de GR Cocensus en deze kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de GR Cocensus.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er een regionale raadsinformatieavond is geweest waar de raden hun zienswijzen konden afstemmen. Dit duidt op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met name door de duurzame huisvesting van Cocensus, die energieneutraal is en gebruikmaakt van zonnepanelen en warmtepompen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een indexering van de bijdragen van de deelnemende gemeenten met 3,4%, wat later wordt bijgesteld naar 7,1% om beter aan te sluiten bij de werkelijke prijsontwikkelingen. De bijdrage van Bergen stijgt van €810.000 in 2023 naar €857.000 in 2024. De financiële dekking wordt deels gerealiseerd door besparingen en efficiëntieverbeteringen binnen Cocensus.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2024 Cocensus Gemeenschappelijke Regelingen Indexering Efficiëntie Informatiebeveiliging Cybersecurity Besparingen HuisvestingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8.6 Werkorganisatie BUCH
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 23 februari 2023 betreft een positieve zienswijze op de kadernota 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkorganisatie BUCH. De raad wordt voorgesteld om het bestuur van de GR Werkorganisatie BUCH te informeren over deze zienswijze en enkele aandachtspunten mee te geven. Deze aandachtspunten zijn: het blijven informeren en betrekken van de raden bij het behalen van de hoofddoelstellingen van de werkorganisatie, en het regelmatig informeren van de gemeenteraden over de voortgang van het organisatieplan. De kadernota 2024 volgt de afspraken uit de vastgestelde Uitgangspunten gemeenschappelijke regelingen (FUGR 2019), maar wijkt af in de indexatie van de loonsom en goederen en diensten. De werkorganisatie heeft toegezegd bij grote projecten vooraf een conceptbegroting te delen en periodiek informatie te delen met auditcommissies. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college en de zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten. Risico’s worden jaarlijks geactualiseerd en opgenomen in de begroting. Na besluitvorming wordt het bestuur van de Werkorganisatie BUCH per brief geïnformeerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2024 GR Werkorganisatie BUCH". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkorganisatie BUCH. De raad wordt gevraagd om het bestuur van de werkorganisatie te adviseren om de gemeenteraden regelmatig te informeren over de voortgang van de hoofddoelstellingen en het organisatieplan. De kadernota dient als basis voor de begroting en biedt de mogelijkheid voor de raad om beleidsmatige en financiële uitgangspunten te sturen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde financiële informatie over de gevolgen van de kadernota. Er wordt wel aangegeven dat de financiële effecten van bepaalde ontwikkelingen nog niet bekend zijn.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de werkorganisatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijze ondersteunt en of zij de aandachtspunten die aan het bestuur worden meegegeven, voldoende vindt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële onzekerheden kunnen als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de kadernota 2024 van de GR Werkorganisatie BUCH en of zij de voorgestelde aandachtspunten wil meegeven aan het bestuur.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat de kadernota is besproken met ambassadeurs uit de raad, wat wijst op enige mate van participatie. Er is echter geen uitgebreide participatie van andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden niet gedetailleerd uiteengezet in het voorstel. Er wordt wel aangegeven dat de financiële effecten van bepaalde ontwikkelingen nog niet bekend zijn en dat deze later in de P&C-documenten worden verwerkt. Er is geen specifieke dekking voor eventuele financiële gevolgen genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2024 Werkorganisatie BUCH Gemeenschappelijke Regelingen Informatievoorziening Financiële Uitgangspunten Indexatie Dienstverlening Risico’s ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8.7 Zaffier
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze op de Kadernota 2024 van Zaffier, een gemeenschappelijke regeling die taken uitvoert op het gebied van participatie, re-integratie, inkomen, schuldhulpverlening en inburgering voor zes gemeenten in de regio Alkmaar. De raad wordt voorgesteld een positieve zienswijze af te geven, waarmee zij instemt met de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders die in de kadernota zijn opgenomen. De kadernota is in lijn met de gemeentelijke ambities en het raadsbesluit dat ten grondslag ligt aan de oprichting van Zaffier. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college. De financiële uitgangspunten zijn gebaseerd op de huidige kosten, verhoogd met een indexatie van 7,1%. Er zijn risico's verbonden aan extra taken die Zaffier mogelijk moet uitvoeren, wat extra kosten met zich mee kan brengen. Na goedkeuring door de raad worden de provincie Noord-Holland en Zaffier geïnformeerd over het besluit.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze Kadernota 2024 Zaffier
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2024 Zaffier." Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de Kadernota 2024 van Zaffier, een gemeenschappelijke regeling die zich richt op de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante regelgeving in de regio Alkmaar. De nota bevat beleidsmatige en financiële kaders die richting geven aan de begroting. Het voorstel ondersteunt het raadsakkoord en richt zich op een breed armoedebeleid, met aandacht voor re-integratie, participatie, inkomen, schuldhulpverlening en inburgering.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de doelstellingen, financiële kaders en risico's. Er zijn echter geen alternatieven overwogen, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de Kadernota, waarmee zij invloed uitoefent op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van Zaffier.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, wat impliceert dat zij akkoord gaat met de beleidsmatige en financiële kaders zoals voorgesteld door Zaffier.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van alternatieven kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet een positieve zienswijze af te geven op de Kadernota 2024 van Zaffier.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de Kadernota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beschreven, met een indexatie van 7,1% voor de uitvoeringskosten. Er is een begrotingstekort voor de Sociale Werkvoorziening voorzien, waarvoor een bijdrage van €880.000 in 2024 is begroot. De dekking komt uit de programmabudgetten van de gemeenten, die integraal worden ingebracht bij Zaffier. Er is echter geen gedetailleerde dekking voor eventuele extra uitvoeringskosten bij nieuwe taken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zaffier Kadernota 2024 Gemeenschappelijke Regelingen Participatiewet Armoedebeleid Schuldhulpverlening Inburgering Re-integratie Sociale Werkvoorziening ProgrammakostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt . BESPREEKSTUKKEN
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8.8 Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD)
Gemeente Bergen steunt financieel herstelplan GGD Hollands Noorden
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een geamendeerd voorstel voor het financieel herstelplan van de GGD Hollands Noorden. Het plan moet de negatieve financiële positie van de GGD herstellen en voorkomt mogelijk preventief toezicht door de provincie Noord-Holland.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een zienswijze over het Financieel herstelplan van de GGD Hollands Noorden, dat is opgesteld om de negatieve financiële positie van de GGD te herstellen. De GGD moet een herstelplan indienen bij de Provincie Noord-Holland om de algemene reserve aan te zuiveren binnen de meerjarenbegroting 2023-2026. Drie varianten zijn uitgewerkt, waarbij de tweede variant de voorkeur heeft. Deze variant omvat een eenmalige verhoging van de deelnemersbijdrage op basis van het aantal inwoners, het opheffen van de bestemmingsreserve corona, en het ongedaan maken van een onttrekking voor infectieziektepreventie. De gemeente Bergen stemt in met deze tweede variant. Indien de GGD er niet in slaagt de financiële positie binnen vier jaar te herstellen, volgt preventief toezicht van de provincie. Het voorstel wordt op 15 maart 2023 ter vaststelling voorgelegd aan het algemeen bestuur van de GGD.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze Financieel herstelplan GGiD GGD Hollands Noorden". Het doel is om de financiële positie van de GGD Hollands Noorden te herstellen na het besluit om te stoppen met het GGiD-project, wat heeft geleid tot een negatieve algemene reserve. Drie varianten zijn uitgewerkt om de reserve aan te zuiveren. De voorkeur gaat uit naar de tweede variant, waarbij een eenmalige deelnemersbijdrage wordt verhoogd en verdeeld over vier jaar. De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze zienswijze en dit kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de GGD.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de situatie, de voorgestelde oplossingen en de financiële implicaties. Er zijn echter geen details over de lange termijn impact of alternatieve oplossingen buiten de drie voorgestelde varianten.
Rol van de Raad:
De raad moet een zienswijze afgeven over het voorgestelde financiële herstelplan en instemmen met de tweede variant. Dit besluit wordt vervolgens gecommuniceerd aan het dagelijks bestuur van de GGD.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen de drie voorgestelde varianten voor het herstelplan. De keuze heeft invloed op de financiële bijdrage van de gemeente en de manier waarop de financiële stabiliteit van de GGD wordt hersteld.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en tijdlijnen. Het is echter minder specifiek over de lange termijn effecten en hoe toekomstige financiële problemen kunnen worden voorkomen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de tweede variant van het herstelplan en deze zienswijze kenbaar maken aan het dagelijks bestuur van de GGD.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel. Het betreft een interne financiële aangelegenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, zoals aangegeven in het document.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen variëren afhankelijk van de gekozen variant. Voor de gemeente Bergen betekent de tweede variant een extra bijdrage van €174.303. Er is een voorziening opgenomen in de 2e Firap 2022 om deze kosten te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Financieel herstelplan GGD Hollands Noorden Algemene reserve Zienswijze Deelnemersbijdrage Begrotingswijziging Negatief weerstandsvermogen Provincie Noord-Holland Gemeenschappelijke Regeling InfectieziektepreventieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Onderwerp Zienswijze Kadernota 2024 GGD HN". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de Kadernota 2024 van de Gemeenschappelijke Regeling GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd niet in te stemmen met een verhoging van de deelnemersbijdrage voor informatiebeveiliging en privacybescherming, en de GGD te verzoeken deze kosten binnen de eigen begroting te dekken. Daarnaast wordt gevraagd om een plan van aanpak voor versterking van de samenwerking binnen het sociaal domein en het gebruik van een instrument voor vroegtijdige risicosignalering in de jeugdgezondheidszorg.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beleidsmatige en financiële uitgangspunten. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de zienswijze en de redenen daarvoor. Echter, er kan meer gedetailleerde informatie worden gegeven over de financiële implicaties en de verwachte resultaten van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de Kadernota 2024 van de GGD HN. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GGD.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, met name met betrekking tot de financiering van informatiebeveiliging en privacybescherming. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van samenwerking binnen het sociaal domein en de aanpak van vroegtijdige risicosignalering.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking voor informatiebeveiliging blijft een punt van discussie.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze ondersteunt en deze door middel van een brief kenbaar maakt aan het dagelijks bestuur van de GGD HN.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er tijdens een regionale raadsinformatieavond gelegenheid was voor overleg en afstemming van zienswijzen met andere raden in de regio Alkmaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een structurele verhoging van de deelnemersbijdrage voor de Wet open overheid, maar niet voor informatiebeveiliging en privacybescherming. De financiële gevolgen worden deels gedekt door rijksmiddelen voor de Wet open overheid, maar er is geen extra financiering voor informatiebeveiliging. De GGD wordt gevraagd deze kosten binnen de eigen begroting op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2024 GGD Hollands Noorden Informatiebeveiliging Privacybescherming Sociaal domein Jeugdgezondheidszorg Wet open overheid Gezondheidsverschillen Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:35:13 - 00:36:00 - 00:37:40 - 00:37:44 - 00:38:56 - 00:39:07 - 00:39:28 - 00:39:43 - 00:41:17 - 00:41:27 - 00:41:38 - 00:42:05 - 00:42:18 - 00:42:44 - 00:42:45 - 00:43:02 - 00:44:15 - 00:44:20 - 00:45:00 - 00:45:04 - 00:46:23 - 00:46:34 - 00:47:06 - 00:47:40 - 00:54:26 - 00:54:41 - 00:54:48 - 01:07:54 - 01:08:10 - 01:08:15 - 01:08:20 - 01:08:55 - 01:08:56 - 01:10:13 - 01:10:38 - 01:11:28 - 01:11:58 - 01:12:18 - 01:12:29 - 01:12:33 - 01:12:36 - 01:12:46 - 01:14:14 - 01:14:15 - 01:14:27 - 01:16:16 - 01:16:57 - 01:17:17
Agendapunt 9 Voorstel betreft de financiering tijdelijke huisvesting Berger Scholengemeenschap (BSG), samenhangende besluiten en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging
Raad stemt in met financiering tijdelijke huisvesting Berger Scholengemeenschap
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een financiering van maximaal €2.622.977,50 voor de tijdelijke huisvesting van de Berger Scholengemeenschap (BSG) tijdens de renovatie van hun huidige locatie. De locatie Oudtburghweg 3 is gekozen vanwege de gunstige verkeerssituatie en lagere kosten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de financiering van de tijdelijke huisvesting voor de Berger Scholengemeenschap (BSG) tijdens de renovatie/nieuwbouw van hun huidige locatie. De raad wordt gevraagd om maximaal € 2.622.977,50 beschikbaar te stellen voor de tijdelijke huisvesting op de locatie Oudtburghweg 3 in Bergen. Dit bedrag moet worden gedekt uit het begrotingssaldo van 2023 en 2024. De tijdelijke huisvesting is noodzakelijk omdat de huidige locatie van de BSG wordt gerenoveerd. De locatie Oudtburghweg 3, die vrijkomt na het vertrek van mytylschool De Ruimte, is gekozen vanwege de gunstige verkeerskundige beoordeling en lagere kosten in vergelijking met andere opties. Er moeten noodlokalen en voorzieningen worden geplaatst om de locatie geschikt te maken voor voortgezet onderwijs. De buurt wordt betrokken bij de keuze van de ontsluitingsroute om draagvlak te creëren. Het schoolbestuur moet zich inspannen om de kosten te beperken, en er wordt gekeken naar duurzame oplossingen voor de stroomvoorziening. Na goedkeuring door de raad kan de inrichting van de tijdelijke huisvesting beginnen, zodat de BSG vanaf het schooljaar 2023/2024 gebruik kan maken van de locatie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Financiering tijdelijke huisvesting Berger Scholengemeenschap (BSG) en samenhangende besluiten". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om maximaal € 2.622.977,50 beschikbaar te stellen voor de tijdelijke huisvesting van de BSG op de locatie Oudtburghweg 3 in Bergen. Dit bedrag wordt gedekt uit het begrotingssaldo van 2023 en 2024. De tijdelijke huisvesting is noodzakelijk vanwege de renovatie/nieuwbouw van het BSG-gebouw. Het voorstel omvat ook de ontwikkeling van een plan voor de toekomstige bestemming van de locatie na het vertrek van de BSG. De buurt wordt betrokken bij de keuze van de ontsluitingsroute om draagvlak te creëren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële ramingen en een duidelijke uitleg van de noodzaak en context. Er zijn echter enkele onzekerheden, zoals de exacte kosten van het accupakket en mogelijke alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van het budget voor de tijdelijke huisvesting en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. De raad moet ook toezien op de inspanningen van het schoolbestuur om de kosten te beperken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze het voorgestelde budget willen goedkeuren en of ze akkoord gaan met de voorgestelde locatie en de bijbehorende verkeersmaatregelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de duurzaamheid van de stroomvoorziening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing, maar mist specifieke tijdsgebonden doelen voor de voltooiing van de tijdelijke huisvesting. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over de kosten van het accupakket.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorgestelde budget goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door de buurt te betrekken bij de keuze van de ontsluitingsroute. Er is een communicatie- en participatiestrategie opgesteld, inclusief een werksessie en een openbare informatiebijeenkomst.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, vooral in de keuze tussen een accupakket en een generator voor de stroomvoorziening. Het accupakket wordt als duurzamer beschouwd.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen bedragen € 2.622.977,50, die niet in de oorspronkelijke begroting zijn opgenomen. De dekking wordt gezocht in het begrotingssaldo van 2023 en 2024. Het voorstel bevat een gedetailleerde kostenraming en een plan voor de financiering.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tijdelijke huisvesting Berger Scholengemeenschap (BSG) Oudtburghweg 3 Renovatie/nieuwbouw Accupakket SOVON Verkeersdruk Begrotingssaldo Noodlokalen (units) ParticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:18:43 - 01:19:11 - 01:22:31 - 01:22:46 - 01:23:09 - 01:36:03 - 01:36:51 - 01:39:13 - 01:39:35 - 01:40:02 - 01:40:04 - 01:41:32 - 01:41:37 - 01:42:53 - 01:43:00 - 01:43:08 - 01:43:12 - 01:45:25 - 01:45:27 - 01:46:09 - 01:46:13 - 01:47:35 - 01:47:41 - 01:48:36 - 01:49:24 - 01:49:46 - 01:49:59 - 01:50:03 - 01:50:13 - 01:53:04 - 01:53:08 - 01:53:45 - 01:53:49 - 01:54:12 - 01:54:13 - 01:54:44 - 01:54:53 - 01:55:32 - 01:55:34 - 01:56:00 - 01:56:06 - 01:56:06 - 01:56:07 - 01:56:08 - 01:56:19 - 01:56:20 - 01:56:22 - 01:56:29 - 01:57:03 - 01:57:06 - 01:58:33 - 01:58:38 - 01:59:46 - 01:59:50 - 02:01:48 - 02:05:00 - 02:05:16 - 02:11:16 - 02:11:27 - 02:14:53 - 02:14:55 - 02:15:42 - 02:15:43 - 02:15:45 - 02:17:34 - 02:17:40 - 02:20:49 - 02:20:59 - 02:21:03 - 02:24:33 - 02:26:33 - 02:26:50 - 02:27:36 - 02:27:45 - 02:28:06 - 02:28:11 - 02:28:13 - 02:28:24 - 02:28:46 - 02:29:06 - 02:29:31
Agendapunt . Motie vreemd ingediend door Fractie Bruin, Groenlinks en CDA inzake Verwoestende aardbevingen in Turkije
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: