08-11-2012 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. 11-082: Beëdiging van de heer D. Haarsma
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. Verslaglegging, toezeggingenlijst en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4.1 Verslaglegging (notulen) raad van 4 oktober 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 23 oktober 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 40 tot en met week 44 - Brief 25 oktober 2012 beëindiging raadslidmaatschap dhr. R.U. Smit
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 11-083: Benoeming burgercommissielid VVD
VVD Verwelkomt Nieuw Burgercommissielid: "Een Stap Voorwaarts voor Lokale Democratie"
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met de benoeming van de heer R.U. Smit als burgercommissielid namens de VVD. Deze benoeming onderstreept het belang van betrokken burgers in de lokale politiek en versterkt de vertegenwoordiging van de VVD in de raadscommissies.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van de heer R.U. Smit tot burgercommissielid namens de fractie VVD. De benoeming gebeurt op voordracht van de fractie en is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2010. De griffier heeft de wettelijke vereisten gecontroleerd en goedgekeurd. Bij goedkeuring door de raad zal de heer Smit als burgercommissielid kunnen beginnen, waarmee het aantal burgercommissieleden van de VVD op twee komt, onder het maximum van drie. De benoeming is besproken in het presidium en geagendeerd voor de raadsvergadering van 8 november 2012. Het voorstel benadrukt het belang van betrokken burgers in raadscommissies voor de lokale democratie. De benoeming brengt een vaste vergoeding en mogelijke reiskostenvergoeding met zich mee, zoals opgenomen in de begroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming burgercommissielid fractie VVD". Het voorstel betreft de voordracht van de fractie VVD om de heer R.U. Smit te benoemen tot burgercommissielid. Dit is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2010, waarbij een commissielid door de raad wordt benoemd op voordracht van de betreffende fractie. De griffier heeft gecontroleerd of de heer Smit voldoet aan de wettelijke vereisten, en deze bevindingen zijn goedgekeurd door het presidium. De benoeming stelt de heer Smit in staat om zijn werkzaamheden als burgercommissielid te beginnen, waarmee de fractie VVD twee burgercommissieleden heeft.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante informatie bevat over de benoemingsprocedure, de wettelijke vereisten, en de rol van de raad. Het biedt een duidelijk overzicht van de stappen die zijn genomen en de redenen voor de voordracht.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voordracht van de fractie VVD te beoordelen en te beslissen over de benoeming van de heer R.U. Smit als burgercommissielid. De raad moet instemmen met de benoeming om deze officieel te maken.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de voordracht van de VVD-fractie. Dit kan afhangen van de politieke verhoudingen binnen de raad en de beoordeling van de geschiktheid van de voorgedragen kandidaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt wie benoemd moet worden, onder welke voorwaarden, en wanneer de benoeming plaatsvindt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van de heer R.U. Smit als burgercommissielid namens de fractie VVD.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet participatie van burgers in de besluitvorming, maar benoemt wel het belang van betrokken burgers in raadscommissies.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van een commissielid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten. Deze kosten zijn al opgenomen in de begroting, dus er is geen extra dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgercommissielid Fractie VVD R.U. Smit Verordening Gemeentewet Griffier Presidium Vacature VergoedingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 11-084: Benoeming voorzitter commissie Gemeentehuis
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 11-074: Voorstel betreft in te stemmen met het project een beeld voor Schoorl en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Kunstwerk langs de N9: Een nieuwe blikvanger voor Schoorl?
De gemeenteraad van Schoorl debatteerde over een voorstel om een kunstwerk langs de N9 te realiseren. Het project, onderdeel van de cultuurnota 2012-2013, moet de beeldkwaliteit en leefbaarheid van de openbare ruimte verbeteren. Maar niet iedereen is overtuigd.
Samenvatting
Het voorstel betreft het realiseren van een kunstwerk in de openbare ruimte langs de N9 in Schoorl, als onderdeel van de cultuurnota 2012-2013. Het projectplan omvat het selecteren van vijf kunstenaars die schetsontwerpen maken, waarna een adviescommissie, aangevuld met vertegenwoordigers van de Schoorlse bevolking, een voorselectie maakt. De inwoners van Schoorl kunnen vervolgens stemmen op de ontwerpen. De raad wordt gevraagd om € 31.000 uit de algemene reserve beschikbaar te stellen voor het project, met een totaalbudget van € 37.000. Het project beoogt de beeldkwaliteit en leefbaarheid van de openbare ruimte te verbeteren en de inwoners in contact te brengen met kunst. Er is een risico dat Rijkswaterstaat geen vergunning verleent voor de beoogde locatie, maar er kan dan een alternatieve locatie worden gezocht. De plaatsing van het kunstwerk is gepland voor eind 2013.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Beeld openbare ruimte in Schoorl" en betreft het realiseren van een kunstwerk langs de N9 in Schoorl. Het project omvat het selecteren van vijf schetsontwerpen door vijf kunstenaars, waarbij de adviescommissie voor beeldende kunst wordt uitgebreid met vertegenwoordigers van de lokale bevolking. Na een voorselectie door de commissie kunnen burgers stemmen op hun favoriete ontwerp. Het project vraagt om een budget van € 31.000 uit de algemene reserve en voorziet in burgerparticipatie en culturele verrijking van de openbare ruimte.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerd projectplan, een begrotingswijziging en een duidelijke procedure voor de selectie en plaatsing van het kunstwerk. Er is echter een risico genoemd met betrekking tot de vergunning van Rijkswaterstaat, wat een potentieel obstakel kan vormen.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het budget en het projectplan. Door in te stemmen, ondersteunt de raad de culturele ontwikkeling en burgerparticipatie in de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de toewijzing van middelen uit de algemene reserve en het al dan niet ondersteunen van het culturele initiatief. Er moet ook rekening worden gehouden met de mogelijke risico's van vergunningverlening door Rijkswaterstaat.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, met een duidelijk omschreven proces en budget. Echter, de haalbaarheid is onzeker vanwege de afhankelijkheid van externe vergunningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van Rijkswaterstaat kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het projectplan en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren en het benodigde budget vrij te maken.
Participatie:
Het voorstel benadrukt burgerparticipatie door de lokale bevolking te betrekken bij de selectie van het kunstwerk. Dit sluit aan bij de nota "Ruimte in Beeld" die draagvlak door participatie centraal stelt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op culturele en sociale aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het project vraagt om een investering van € 31.000 uit de algemene reserve, met een extra € 6.000 uit het budget Kunstbeleid 2013. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar, en er is een risico dat kosten verloren gaan als Rijkswaterstaat geen vergunning verleent.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beeld openbare ruimte Burgerparticipatie Adviescommissie Beeldende Kunst Cultuurnota 2012-2013 Kunstenaars Rijkswaterstaat Algemene Reserve Wijkvereniging Schoorl-Oost Projectplan VergunningaanvraagVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 11-075: Voorstel betreft het vaststellen van de verruiming van de mogelijkheden kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Gemeente overweegt verruiming kwijtscheldingsbeleid: "Een stap in de goede richting"
De gemeenteraad debatteerde gisteren over een voorstel om het kwijtscheldingsbeleid voor gemeentelijke belastingen te verruimen. Het voorstel, ingediend door raadslid Dimitri Druiven, beoogt om kinderopvangkosten mee te nemen in de berekening van betalingscapaciteit en om kleine ondernemers de mogelijkheid te bieden hun privébelastingschulden kwijt te schelden.
Samenvatting
Het raadsvoorstel, opgesteld door Dimitri Druiven, betreft de verruiming van het kwijtscheldingsbeleid voor gemeentelijke belastingen. De raad wordt gevraagd om twee beslissingen te nemen: ten eerste om bij de berekening van de betalingscapaciteit voor kwijtschelding rekening te houden met de kosten van kinderopvang, en ten tweede om kwijtschelding van privébelastingschulden mogelijk te maken voor kleine ondernemers. Deze wijzigingen zijn mogelijk door aanpassingen in de wet- en regelgeving en zijn bedoeld om ongewenste effecten van landelijke maatregelen te mitigeren. De verruiming voor kinderopvangkosten wordt financieel ondersteund door een landelijke bijdrage van € 10 miljoen, terwijl de kwijtschelding voor ondernemers binnen het bestaande budget moet worden opgevangen. De besluiten treden met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2012. Het voorstel verwacht geen significante financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het aantal extra kwijtscheldingsverzoeken beperkt wordt ingeschat.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verruiming mogelijkheden kwijtschelding gemeentelijke belastingen". Het voorstel beoogt de gemeentelijke beleidsvrijheid te benutten door de kwijtscheldingsnormen te verruimen. Dit betreft enerzijds huishoudens met kinderopvangkosten, waarbij deze kosten worden meegenomen in de berekening van de betalingscapaciteit. Anderzijds wordt voorgesteld om kleine ondernemers de mogelijkheid te bieden om kwijtschelding van privébelastingschulden aan te vragen. Deze maatregelen zijn mogelijk door wijzigingen in de wet- en regelgeving en zijn bedoeld om ongewenste effecten van landelijke maatregelen te mitigeren.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de context, de voorgestelde wijzigingen en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde analyse van de lange termijn effecten en mogelijke risico's.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet besluiten over de aanpassing van het kwijtscheldingsbeleid. Dit is een bevoegdheid die voortvloeit uit de gemeentewet en de uitvoeringsregelingen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de verruiming van de kwijtscheldingsmogelijkheden wenselijk acht, gezien de sociale en economische implicaties. Er moet een afweging worden gemaakt tussen het ondersteunen van kwetsbare groepen en de financiële impact op de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en realistische inschatting van de lange termijn effecten kunnen beter worden uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking voor ondernemers is minder concreet.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde verruimingen van het kwijtscheldingsbeleid.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Extern overleg is beperkt tot interne gemeentelijke afdelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen voor de kinderopvang worden gedekt door een landelijke compensatie van € 10 miljoen. Voor ondernemers is er geen specifieke compensatie, maar de verwachting is dat de kosten binnen het bestaande budget kunnen worden opgevangen. Er is een risico dat bij overschrijding van het budget de kosten ten laste van de algemene middelen komen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kwijtscheldingsbeleid Kinderopvangkosten Kleine ondernemers Gemeentelijke belastingen Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 Netto-inkomen Armoedebeleid Gemeentefonds Privébelastingschulden Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 11-076: Voorstel betreft het vaststellen van de verordening leerlingenvervoer gemeente Bergen 2012
Gemeenteraad Bergen Stemt in met Nieuwe Verordening Leerlingenvervoer
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de nieuwe verordening leerlingenvervoer 2012, die het vervoer regelt voor leerlingen die niet zelfstandig naar school kunnen. De verordening is aangepast aan nieuwe wetgeving en vooruitlopend op passend onderwijs. Ondanks besparende maatregelen blijven de kosten hoog.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om de verordening leerlingenvervoer 2012 vast te stellen en in te stemmen met de beantwoording van een motie uit 2010. De verordening regelt het vervoer voor leerlingen die vanwege ziekte, handicap of afstand niet zelfstandig naar school kunnen. De huidige verordening uit 2003 is aangepast aan nieuwe wetgeving en vooruitlopend op de invoering van passend onderwijs. Besparende maatregelen zijn opgenomen, zoals goedkopere reismogelijkheden en een afstandscriterium van 6 km. Ondanks deze maatregelen zijn de kosten voor leerlingenvervoer niet gedaald. De raad moet instemmen om een juridisch actueel kader te bieden dat in lijn is met relevante onderwijswetten. Na goedkeuring treedt de verordening direct in werking. De financiële middelen komen uit het gemeentefonds.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vaststellen verordening leerlingenvervoer gemeente Bergen 2012
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling van de verordening leerlingenvervoer gemeente Bergen 2012 en beantwoording van vragen motie 2010". Het doel is om de verordening leerlingenvervoer te actualiseren in lijn met de Wet op het primair onderwijs, de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs. De verordening regelt het vervoer voor leerlingen die vanwege ziekte, handicap of afstand niet zelfstandig naar school kunnen. Besparende maatregelen zijn opgenomen om kosten te beperken, zoals goedkopere vervoersopties en een afstandscriterium van 6 km.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke technische wijzigingen en besparende maatregelen beschrijft. Het biedt een duidelijk overzicht van de huidige situatie en de voorgestelde aanpassingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen en te wijzigen. In dit geval moet de raad de voorgestelde verordening goedkeuren om een juridisch actueel kader te bieden voor leerlingenvervoer.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de verordening en de daarin opgenomen besparende maatregelen, zoals het afstandscriterium en de eigen bijdrage van ouders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde maatregelen en de financiële impact. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de besparende maatregelen kan ter discussie staan gezien de stijgende kosten.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening leerlingenvervoer 2012 vast te stellen en in te stemmen met de beantwoording van de motie uit 2010.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. De Wmo adviesraad is geïnformeerd, maar niet om advies gevraagd vanwege het technische karakter van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. De focus ligt op kostenbesparing en technische aanpassingen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn onderdeel van de Algemene uitkering gemeentefonds. De kosten voor leerlingenvervoer zijn gestegen van €417.045 in 2010 naar €443.257 in 2011. Ondanks besparende maatregelen zijn de uitgaven niet verminderd, en de gemeente is verplicht deze kosten te vergoeden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Leerlingenvervoer Verordening Passend onderwijs Aangepast vervoer Vervoerskosten Handicap Basisonderwijs Speciaal onderwijs Besparende maatregelen AfstandscriteriumVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 11-077: Voorstel betreft het vaststellen van de wijzigingen WWB verordeningen als gevolg van het afschaffen van de huishoudinkomentoets
Gemeenteraad Bergen Past Verordeningen aan na Afschaffing Huishoudinkomenstoets
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met wijzigingen in drie verordeningen van de Wet werk en bijstand (WWB). Deze aanpassingen zijn noodzakelijk vanwege de afschaffing van de huishoudinkomenstoets, die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 is ingevoerd.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om wijzigingen in drie verordeningen van de Wet werk en bijstand (WWB) vast te stellen, als gevolg van de afschaffing van de huishoudinkomenstoets. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk om de verordeningen in lijn te brengen met de nieuwe wetgeving, die met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 van kracht is. De wijzigingen betreffen de Toeslagenverordening, de Afstemmingsverordening en de Verordening Langdurigheidstoeslag. De afschaffing van de huishoudinkomenstoets houdt in dat de definitie van een gezin is herzien, wat invloed heeft op de vaststelling van uitkeringen. Voor een specifieke groep blijft de huishoudinkomenstoets tot 1 januari 2013 van kracht vanwege een overgangsbepaling. De wijzigingen zijn technisch van aard en zijn regionaal afgestemd met andere gemeenten. Er zijn geen alternatieve mogelijkheden om het doel te bereiken, en de wijzigingen worden na goedkeuring direct gepubliceerd en toegepast met terugwerkende kracht. De financiële impact betreft het terugdraaien van besparingen op uitkeringslasten, zonder vergoeding voor uitvoeringskosten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen van wijzigingen in de WWB-verordeningen als gevolg van het afschaffen van de huishoudinkomenstoets". Het doel is om de gemeentelijke verordeningen in lijn te brengen met de landelijke wetgeving die de huishoudinkomenstoets afschaft, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012. Dit vereist aanpassingen in de Toeslagenverordening, Afstemmingsverordening en de Verordening Langdurigheidstoeslag van de gemeente Bergen. De wijzigingen zijn voornamelijk technisch van aard en zorgen ervoor dat de gemeente een juridisch actueel kader heeft voor de uitvoering van de WWB.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die nodig zijn om de gemeentelijke verordeningen in overeenstemming te brengen met de landelijke wetgeving. Het bevat alle relevante informatie over de wijzigingen en de gevolgen daarvan.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om verordeningen vast te stellen en te wijzigen. In dit geval moet de raad de voorgestelde wijzigingen goedkeuren om de verordeningen juridisch actueel te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen technisch van aard zijn en voortvloeien uit landelijke wetgeving. De raad moet echter beslissen of ze instemmen met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden, aangezien de wijzigingen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 moeten ingaan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de wijzigingen in de verordeningen goed te keuren, zodat deze in lijn zijn met de landelijke wetgeving.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie, aangezien de wijzigingen technisch zijn en geen beleidswijzigingen inhouden. Externe communicatie is beperkt tot het informeren van belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om technische aanpassingen van verordeningen.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot het terugdraaien van de besparingen die met de huishoudinkomenstoets gemoeid waren. Deze worden toegevoegd aan het inkomensdeel van het WWB-budget. Er is geen vergoeding voorzien voor de uitvoeringskosten van de huishoudinkomenstoets. Er zijn geen externe subsidiebronnen van toepassing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet afschaffing huishoudinkomenstoets Verordeningen WWB Toeslagenverordening Afstemmingsverordening Verordening Langdurigheidstoeslag Gezin definitie Terugwerkende kracht Wajong Inkomensdeel WWB-budget OvergangsbepalingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 11-078: Voorstel betreft het vaststellen van de Verordening Duurzaamheidsleningen particulier en Duurzaamheidslening VVE (Verenging van Eigenaren) gemeente Bergen 2012
Bergen zet stap naar duurzaamheid met nieuw fonds
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de oprichting van een revolverend fonds van €500.000 voor duurzaamheidsleningen. Dit fonds, beheerd door de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn), is bedoeld om particulieren en Verenigingen van Eigenaren (VvE's) te stimuleren duurzame investeringen te doen.
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Bergen betreft de oprichting van een revolverend fonds voor duurzaamheidsleningen, met een totaalbedrag van €500.000, beheerd door de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Dit fonds is bedoeld om particulieren en Verenigingen van Eigenaren (VvE's) te stimuleren duurzame investeringen te doen in bestaande bouw, zoals zonnepanelen en sedumdaken, door middel van leningen met een lage rente. De gemeente zal niet zelf het fonds beheren, maar de aanvragen toetsen op duurzame maatregelen, terwijl SVn de kredietwaardigheid beoordeelt en de leningen verstrekt. De jaarlijkse rentelasten van het fonds worden gedekt door het budget voor klimaatbeleid. Het voorstel is onderdeel van het Duurzaamheidsbeleid 2012-2016, dat streeft naar een energieneutrale gemeente in 2030. Het besluit moet in november 2012 worden genomen, waarna de communicatie over de leningen via diverse kanalen zal plaatsvinden. Risico's zijn onder meer mogelijke betalingsproblemen van leners, wat een risico voor de gemeente vormt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening duurzaamheidsleningen particulier en VVE gemeente Bergen 2012". Het richt zich op het instellen van een revolverend fonds van €500.000 voor duurzaamheidsleningen, beheerd door de stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Het doel is om particulieren en Verenigingen van Eigenaren (VvE's) te stimuleren om duurzame investeringen te doen in bestaande bouw door middel van leningen met een lage rente. De gemeente Bergen wil hiermee de drempel voor voorinvesteringen verlagen en energiebesparende maatregelen bevorderen, met als uiteindelijk doel om in 2030 energieneutraal te zijn.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de structuur van het fonds, de samenwerking met SVn, en de financiële implicaties. Echter, meer informatie over de specifieke criteria voor leningstoekenning en de exacte duurzame maatregelen die in aanmerking komen, zou nuttig zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet de verordening vaststellen en beslissen over de instelling van het revolverend fonds. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de financiële toewijzing en het beleidskader voor de duurzaamheidsleningen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde samenwerking met SVn ondersteunen en of ze de financiële middelen willen toewijzen aan het revolverend fonds. Daarnaast moeten ze overwegen hoe dit voorstel past binnen bredere duurzaamheidsdoelstellingen en budgettaire prioriteiten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzing en rentelasten. Echter, de tijdlijn voor implementatie en rapportage is minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar meer gedetailleerde tijdsplanning zou nuttig zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verordening vast te stellen en het revolverend fonds in te stellen, inclusief de financiële toewijzing en samenwerking met SVn.
Participatie:
Er is enige mate van participatie, met betrokkenheid van Stichting Bergen Energie bij de uitvoering van de duurzaamheidsagenda. Externe communicatie en overleg met andere gemeenten zijn ook gepland.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in dit voorstel, met de focus op energiebesparing en duurzame investeringen in de bestaande bouw.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen van €500.000 voor het revolverend fonds, met jaarlijkse rentelasten die ten laste komen van het budget voor aanscherping klimaatbeleid. Er zijn geen externe subsidies, en het risico van niet-terugbetaling ligt bij de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzaamheidsleningen Revolverend fonds Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) Duurzaamheidsbeleid 2012-2016 Energiebesparing Particulieren en VvE's Lage rente Duurzame maatregelen Energieneutraal BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:17:05 - 00:17:21 - 00:18:18 - 00:19:19 - 00:19:29 - 00:19:33 - 00:22:16 - 00:22:54 - 00:22:58 - 00:23:06 - 00:23:25 - 00:24:03 - 00:24:20 - 00:24:38 - 00:24:40 - 00:27:07 - 00:27:15 - 00:29:25 - 00:29:28 - 00:29:45 - 00:30:15 - 00:30:16 - 00:30:40 - 00:30:51 - 00:31:11 - 00:31:13 - 00:31:13 - 02:58:20
Agendapunt 12. 11-079: Voorstel betreft het Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2004 in te trekken en het Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2013 vast te stellen
Nieuwe Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Bergen: Meer Kansen voor Lokale Ondernemers
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid voor 2013. Het beleid, dat het verouderde beleid uit 2004 vervangt, is aangepast aan recente wetgeving en aanbevelingen van de Rekenkamercommissie. Het biedt meer kansen voor lokale ondernemers en legt de nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid 2013 voor de gemeente Bergen, waarbij het beleid uit 2004 wordt ingetrokken. Het nieuwe beleid is aangepast aan de recente wetgeving en aanbevelingen van de interne evaluatie en de Rekenkamercommissie. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de invoering van de proportionaliteitsgids, het verbod op gunning op laagste prijs, en de verplichting om een aanbestedingsdossier aan te leggen voor opdrachten onder de drempelwaarde. Ook worden de drempelbedragen voor offertetrajecten aangepast en is er een definitie van regionale ondernemers opgenomen. Het beleid legt nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen en biedt ruimte voor afwijkingen zolang er geen Europese aanbestedingsplicht is. De raad wordt gevraagd dit beleid goed te keuren, wat zal resulteren in een inkoop- en aanbestedingsbeleid dat voldoet aan de wettelijke eisen met specifieke accenten voor Bergen. Het besluit is noodzakelijk vanwege nieuwe wetgeving en eerdere evaluaties. Risico's zoals integriteitskwesties worden beheerst door strenger budgetbeheer en monitoring.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2013
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Inkoop- en Aanbestedingsbeleid 2013" van de gemeente Bergen. Het doel is om het bestaande beleid uit 2004 te actualiseren in overeenstemming met nieuwe wetgeving en aanbevelingen van de interne evaluatie en de Rekenkamercommissie. Het beleid is gebaseerd op het model van de VNG en legt lokale accenten. Belangrijke wijzigingen zijn de invoering van de proportionaliteitsgids, aanpassing van drempelbedragen, en de definitie van regionale ondernemers. Het beleid streeft naar maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke aanpassingen aan de wetgeving en interne aanbevelingen adresseert. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de wijzigingen en de redenen daarvoor.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet het nieuwe beleid vaststellen. Door "ja" te zeggen, keurt de raad een beleid goed dat voldoet aan wettelijke eisen en lokale accenten bevat.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van flexibiliteit in het inkoopbeleid, de definitie van regionale ondernemers, en de nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van beleidsdoelstellingen en drempelbedragen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de monitoring en uitvoering moet nog worden aangetoond.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid vast te stellen en het oude beleid in te trekken.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in de ontwikkeling van het beleid. Externe communicatie vindt plaats via de gebruikelijke kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, gezien de nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaam inkopen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of externe subsidies vermeld. Het voorstel benadrukt echter de noodzaak van stringenter budgetbeheer en professionalisering van de inkoopfunctie om risico's te beheersen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inkoop- en aanbestedingsbeleid Proportionaliteitsgids Aanbestedingswet Drempelbedragen Maatschappelijk verantwoord ondernemen Regionale ondernemer Economisch meest voordelige inschrijving Administratieve lasten Social return Monitoring en analyseVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:31:30 - 00:31:56 - 00:34:02 - 00:34:10 - 00:36:52 - 00:36:56 - 00:38:18 - 00:38:22 - 00:39:31 - 00:39:34 - 00:40:25 - 00:40:30 - 00:40:50 - 00:46:20 - 00:46:20 - 00:46:44 - 00:49:41 - 00:49:43 - 00:50:07 - 00:50:13 - 00:51:56 - 00:51:59 - 00:53:03 - 00:53:44 - 00:54:15 - 00:55:36 - 00:55:42 - 00:55:53 - 00:55:59 - 00:56:55 - 00:56:58 - 00:57:17 - 00:57:19 - 00:57:49 - 00:57:54 - 00:58:32 - 00:58:54 - 00:59:51 - 01:00:00 - 01:01:06 - 01:01:08 - 01:01:56 - 01:02:02 - 01:02:44 - 01:02:47 - 01:04:05 - 01:04:10 - 01:04:38 - 01:04:48 - 01:04:59 - 01:05:04 - 01:05:11 - 01:06:04 - 01:06:43 - 01:06:46 - 01:07:11 - 01:07:13 - 01:07:48 - 01:08:12 - 01:08:14 - 01:08:26 - 01:08:34 - 01:09:12 - 01:09:12 - 02:58:20
Agendapunt 13. 11-080: Voorstel betreft het vaststellen van de Structuurvisie kern Bergen aan Zee inclusief de Nota van beantwoording ingediende zienswijzen
Bergen aan Zee krijgt groen licht voor toekomstvisie
De gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met de structuurvisie voor Bergen aan Zee, een plan dat de ruimtelijke ontwikkeling van het dorp tot 2030 vormgeeft. Het voorstel, dat met input van de dorpsraad, stichting en bewoners tot stand kwam, benadrukt de kleinschaligheid, toeristische aantrekkelijkheid en duurzaamheid van de kern.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van een structuurvisie voor Bergen aan Zee, die een ruimtelijk ontwikkelingskader biedt voor de toekomst van de kern. Het document is opgesteld met input van de dorpsraad, stichting en bewoners, en heeft een inspraakperiode doorlopen waarin 22 zienswijzen zijn ingediend. De zienswijzen zijn behandeld en deels verwerkt in de visie. Belangrijke thema's zijn de kleinschaligheid, toeristische aantrekkelijkheid en duurzaamheid van de kern. De gemeenteraad wordt gevraagd de structuurvisie vast te stellen, waarmee de beleidsdoelen voor 2030 kunnen worden nagestreefd. Er is een bedrag van € 65.000 gereserveerd voor de uitvoering in de begroting van 2013. Het besluit biedt kansen voor de opwaardering van Bergen aan Zee en heeft een breed draagvlak.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Structuurvisie Bergen aan Zee". Het voorstel betreft de vaststelling van een structuurvisie voor Bergen aan Zee, een kleine woonplaats met een sterke toeristische functie. Het document, dat na inspraak en zienswijzen is aangepast, schetst een ontwikkelingskader voor de ruimtelijke en beleidsmatige toekomst van de kern tot 2030. De visie benadrukt de versterking van de woon- en recreatieve kwaliteiten, met aandacht voor duurzaamheid, bereikbaarheid en de ruimtelijke structuur. De betrokkenheid van de dorpsraad en andere belanghebbenden was significant in het proces, en de visie wordt nu ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde beschrijving van het proces, de betrokkenheid van belanghebbenden, en de inhoudelijke reacties op de zienswijzen. Het bevat ook een uitvoeringsparagraaf en financiële overwegingen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en is verantwoordelijk voor de vaststelling van de structuurvisie. Dit besluit vormt de basis voor toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in Bergen aan Zee.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de vaststelling van de structuurvisie, inclusief de voorgestelde wijzigingen. Politieke keuzes betreffen de balans tussen toeristische ontwikkeling en behoud van de woonkwaliteit, evenals de mate van investering in infrastructuur en duurzaamheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het beleidsdoelen voor 2030 formuleert. Echter, de uitvoerbaarheid en meetbaarheid van sommige doelen kunnen verder worden gespecificeerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige plannen kan afhankelijk zijn van toekomstige investeringen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de structuurvisie vast te stellen, inclusief de nota beantwoording zienswijzen en de aanpassingen aan de kaartbeelden.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de actieve participatie van de dorpsraad en andere lokale belanghebbenden. Er zijn diverse bijeenkomsten en inspraakmomenten georganiseerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in de structuurvisie, met doelen die bijdragen aan het verbeteren van de duurzaamheid van de kern.
Financiële gevolgen:
Er is een bedrag van €65.000 opgenomen in de conceptbegroting voor 2013 voor de uitvoering van de structuurvisie. Er zijn geen externe subsidiebronnen vermeld. De financiële dekking moet nog door de raad worden goedgekeurd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Bergen aan Zee Zienswijzen Ruimtelijke ontwikkeling Toerisme Architect Sjoerd Soeters Kleinschaligheid Duurzaamheid Burgerparticipatie BeleidsdoelstellingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:09:29 - 01:09:56 - 01:16:08 - 01:16:12 - 01:16:49 - 01:16:56 - 01:17:32 - 01:17:37 - 01:18:34 - 01:18:38 - 01:18:48 - 01:21:22 - 01:21:24 - 01:22:05 - 01:22:09 - 01:23:03 - 01:23:10 - 01:23:31 - 01:23:33 - 01:27:40 - 01:27:51 - 01:29:08 - 01:29:10 - 01:29:29 - 01:30:15 - 01:30:18 - 01:30:27 - 01:32:05 - 01:32:07 - 01:33:06 - 01:33:10 - 01:33:26 - 01:33:31 - 01:33:45 - 01:33:57 - 01:34:03 - 01:34:28 - 01:34:46 - 01:39:23 - 01:39:23 - 01:39:45 - 01:40:08 - 01:41:26 - 01:41:26 - 02:58:20
Onbekende spreker -
Agendapunt 14. 11-081: Voorstel betreft het vaststellen van het ruimtelijk kader Publiek programma van Eisen MOB complex Bergen
Creativiteit en Voorzichtigheid Botsen in Debat over Herontwikkeling MOB-complex
In een levendig debat over de herontwikkeling van het voormalige mobilisatiecomplex (MOB) aan de Groeneweg in Bergen, kwamen zowel creativiteit als zorgen naar voren. Het voorstel, dat onderdeel is van het Project Ontwikkeling Militaire Terreinen (PrOMT), roept uiteenlopende reacties op binnen de gemeenteraad.
Samenvatting
Het voorstel betreft de herontwikkeling van het voormalige mobilisatiecomplex (MOB) aan de Groeneweg in Bergen. Het doel is om het terrein, dat onderdeel is van het Project Ontwikkeling Militaire Terreinen (PrOMT), een nieuwe bestemming te geven die past binnen het ruimtelijk kader dat is opgesteld door de gemeente, de provincie en de Dienst Landelijk Gebied (DLG). Het Publiek Programma van Eisen (PPE) stelt dat het terrein een open karakter moet krijgen, met behoud van de commandobunker als cultureel erfgoed. Er zijn mogelijkheden voor extensieve woningbouw, cultuur, en agrarische functies, zonder verkeersaantrekkende activiteiten. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het PPE, dat als basis dient voor de openbare verkoop van het terrein. Potentiële kopers moeten plannen ontwikkelen binnen de gestelde kaders, waarna de gemeente en provincie de plannen toetsen. Het project moet budgettair neutraal verlopen, met mogelijke kosten voor het saneren van vervuiling en het onderzoeken van niet-gesprongen explosieven. De provincie en DLG zijn nauw betrokken bij de besluitvorming, en er is ruimte voor burgerparticipatie in het vervolgproces.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Publiek Programma van Eisen MOB complex Bergen; vaststellen ruimtelijk kader". Het richt zich op de herontwikkeling van het voormalige mobilisatiecomplex (MOB) aan de Groeneweg te Bergen. Het doel is om een ruimtelijk kader vast te stellen dat de herbestemming van het terrein mogelijk maakt, met behoud van de commandobunker als cultureel erfgoed. Het project maakt deel uit van het bredere Project Ontwikkeling Militaire Terreinen (PrOMT) en moet budgettair neutraal verlopen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een open karakter voor het gebied, met mogelijkheden voor natuur, landbouw, en kleinschalige bebouwing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen en eisen voor de herontwikkeling. Het biedt een gedetailleerd ruimtelijk kader en houdt rekening met zowel provinciaal als gemeentelijk beleid. Echter, er zijn enkele open eindes, zoals de exacte invulling van de functies en de financiële dekking van bepaalde kosten.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet het ruimtelijk kader vaststellen. Dit besluit is essentieel voor de openbare verkoop en verdere ontwikkeling van het terrein.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen behoud van cultureel erfgoed en de openheid van het landschap. Ook moet worden gekozen welke functies (wonen, zorg, cultuur) prioriteit krijgen binnen de herontwikkeling.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het biedt specifieke richtlijnen en een tijdsgebonden kader (PrOMT loopt af dit jaar). Echter, de meetbaarheid van succescriteria en de realistische haalbaarheid van alle functies zijn minder duidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet het Publiek Programma van Eisen vaststellen, inclusief het behoud van de commandobunker, en daarmee het ruimtelijk kader voor de herontwikkeling goedkeuren.
Participatie:
Er is ruimte voor burgerparticipatie in het vervolgproces via de Wet ruimtelijke ordening. Externe communicatie wordt verzorgd door DLG.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de nadruk op natuur, openheid, en de mogelijkheid voor duurzaam bouwen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe gemeentelijke middelen gemoeid. De kosten voor onderzoek en ruiming van niet-gesprongen explosieven kunnen voor 70% worden gedekt door het Gemeentefonds, met de resterende 30% voor rekening van de ontwikkelaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Mobilisatiecomplex (MOB) Publiek Programma van Eisen (PPE) Ruimtelijk kader Commandobunker Dienst Landelijk Gebied (DLG) Provincie Noord-Holland Cultuurhistorie Openbare verkoop Natuur- en waterbergingsfunctieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:42:24 - 01:43:01 - 01:43:06 - 01:49:37 - 01:50:19 - 01:53:21 - 01:53:25 - 01:58:35 - 01:58:37 - 02:00:30 - 02:00:36 - 02:03:03 - 02:03:05 - 02:05:21 - 02:05:24 - 02:08:16 - 02:13:26 - 02:26:53 - 02:26:53 - 02:27:16 - 02:39:24 - 02:39:27 - 02:39:41 - 02:42:15 - 02:42:31 - 02:50:33 - 02:52:04 - 02:52:47 - 02:52:54 - 02:53:10 - 02:53:12 - 02:53:22 - 02:53:42 - 02:53:57 - 02:54:33 - 02:54:36 - 02:54:38 - 02:54:42 - 02:55:13 - 02:55:13 - 02:58:20