25-04-2024 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening door voorzitter Voskuil
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:05:31 - 00:06:02 - 00:07:02 - 00:07:06 - 00:09:06 - 00:09:13 - 00:09:15 - 00:09:17 - 00:09:17 - 00:09:58 - 00:10:23 - 00:11:14 - 00:14:15 - 00:14:24 - 00:14:43 - 00:15:30 - 00:15:57 - 00:17:42 - 00:17:48 - 00:20:57 - 00:21:04 - 00:21:05 - 00:21:06 - 00:21:06 - 00:21:06 - 00:21:40 - 00:21:42 - 00:21:43 - 00:21:45 - 00:21:47 - 00:22:03 - 00:22:04 - 00:22:13 - 00:22:19 - 00:23:11 - 00:23:13 - 00:23:31 - 00:23:33 - 00:24:15 - 00:24:16 - 00:24:19 - 00:24:28 - 00:25:30 - 00:25:41 - 00:27:42 - 00:28:07 - 00:28:11 - 00:28:15 - 00:29:21 - 00:29:34 - 00:30:04 - 00:30:08 - 00:30:24 - 00:33:53 - 00:34:04 - 00:34:39 - 00:35:27 - 00:35:33 - 00:35:54 - 00:36:33 - 00:36:36 - 00:36:49 - 00:37:10
Agendapunt 4 Primus
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5.2 Verzamellijst ingekomen stukken
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Voorstel betreft het bestemmingsplan Lijtweg 54 Bergen vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Lijtweg 54 e.o. in Bergen. Het plan voorziet in de realisatie van vier woningen: één bestaande bedrijfswoning, een nieuwe woning ten noordwesten daarvan, en twee woningen op de locatie van de huidige wasserette, die pas na beëindiging van de wasserette en sloop gerealiseerd kunnen worden. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en het plan is stedenbouwkundig akkoord bevonden. Er is een anterieure overeenkomst gesloten om eventuele planschade te vergoeden, waardoor er geen financiële risico's zijn. De nieuwe woningen voldoen aan de duurzaamheidseisen. Na inwerkingtreding van het bestemmingsplan kan een omgevingsvergunning worden aangevraagd, wat de initiatiefnemers in 2024 willen doen. De wasserette blijft voorlopig nog in bedrijf.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Lijtweg 54 e.o." in Bergen. Het plan beoogt de realisatie van vier woningen op de locatie van de huidige wasserette Dubbelblank. Dit omvat de vervanging van de bestaande bedrijfswoning door een nieuwe woning, de bouw van een extra woning ten noordwesten van de huidige locatie, en de bouw van twee woningen op de plek van de wasserette na beëindiging van de bedrijfsactiviteiten en sloop. Het bestemmingsplan is stedenbouwkundig akkoord bevonden en er zijn geen beleidsbelemmeringen. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inspraakperiode.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met duidelijke beschrijvingen van de geplande ontwikkelingen, juridische kaders, en participatieprocessen. Het bevat ook informatie over de benodigde sanering van verontreinigde grond.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Ze hebben de mogelijkheid om het plan gewijzigd of niet vast te stellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemmen met de voorgestelde woningbouwontwikkeling en de bijbehorende wijzigingsbevoegdheid, ondanks dat deze onder de Omgevingswet niet meer bestaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal woningen en de locatie. Het is tijdgebonden met een planning voor 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de verwijzing naar de wijzigingsbevoegdheid kan verwarring scheppen onder de nieuwe Omgevingswet.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen of niet.
Participatie:
Er is een participatiebijeenkomst gehouden en het verslag daarvan is bijgevoegd. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat suggereert dat er geen grote bezwaren zijn vanuit de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant; de nieuwe woningen voldoen aan de wettelijke vereisten op dit gebied.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële risico's voor de gemeente, aangezien er een anterieure overeenkomst is gesloten waarin initiatiefnemers eventuele planschade vergoeden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Lijtweg 54 Wasserette Dubbelblank Bedrijfswoning Woningbouw Wijzigingsbevoegdheid Omgevingsvergunning Participatiebijeenkomst Bodemonderzoek DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Voorstel betreft het bestemmingsplan Paulineweg 5s Bergen aan Zee vast te stellen
Nieuwe Woning aan Paulineweg 5s: Van Recreatie naar Permanente Bewoning
De gemeenteraad heeft ingestemd met de wijziging van het bestemmingsplan voor Paulineweg 5s, waarmee de weg vrij is voor de bouw van een nieuwe permanente woning. Het voorstel, dat geen bezwaren van omwonenden kende, werd zonder tegenstand aangenomen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Paulineweg 5s, waarbij de bestemming van een recreatiewoning wordt gewijzigd naar een reguliere woning. De initiatiefnemers willen de huidige recreatiewoning slopen en een nieuwe woning bouwen die permanent bewoond zal worden. Het plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan 'Bergen aan Zee', maar past binnen de provinciale en gemeentelijke ruimtelijke beleidskaders. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en omwonenden hebben geen bezwaren. Het voorstel is om het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen, zonder een exploitatieplan, aangezien de kosten anderszins zijn verzekerd. De woning zal voldoen aan de nieuwste energieprestatie-eisen. Na vaststelling wordt het plan opnieuw ter inzage gelegd, en de kans op beroep wordt als zeer beperkt ingeschat.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan ‘Paulineweg 5s’". Het plan beoogt de wijziging van de bestemming van een perceel aan de Paulineweg 5s van recreatief naar wonen. De initiatiefnemers willen de bestaande recreatiewoning slopen en een nieuwe reguliere woning bouwen. Het bestemmingsplan moet worden aangepast om het bouwvlak te verplaatsen en te vergroten. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode, en het plan past binnen de provinciale en gemeentelijke ruimtelijke beleidskaders.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en bevat alle noodzakelijke informatie, inclusief juridische en beleidsmatige kaders, financiële aspecten, en participatie-informatie.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen of afwijzen. De raad heeft beleidsvrijheid om te beslissen of het plan in lijn is met een goede ruimtelijke ordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de wijziging van recreatief naar wonen in het belang is van de ruimtelijke ordening en of het plan past binnen de gemeentelijke en provinciale beleidskaders.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, maar omwonenden hebben geen bezwaren geuit. Het plan heeft volgens de formele procedure ter inzage gelegen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant; de nieuwe woning voldoet aan de nieuwste energieprestatie-eisen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële risico's voor de gemeente door een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer. Leges zijn verschuldigd voor de planprocedure, en er is geen exploitatieplan nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Paulineweg 5s Recreatiewoning Wonen Ruimtelijke ordening Sloop-nieuwbouw Omgevingsvisie NH2050 Provinciale Ruimtelijke verordening Planschadeovereenkomst Energieprestatie-eisenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8 Voorstel betreft het bestemmingsplan Duinweg 58 en 60 Schoorl en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Groen licht voor herontwikkeling Duinweg: Schoorl krijgt nieuwe woonbestemmingen
De gemeenteraad van Schoorl heeft unaniem ingestemd met het bestemmingsplan voor de herontwikkeling van de percelen aan de Duinweg 58 en 60. Het plan, dat voorziet in de transformatie van een voormalige paardenhouderij en de bouw van nieuwe woningen, werd zonder tegenstand aangenomen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor de percelen Duinweg 58 en 60 in Schoorl. Het plan voorziet in de herontwikkeling van deze percelen, waarbij op Duinweg 60 een voormalige paardenhouderij wordt omgezet naar een woonbestemming met drie wooneenheden in een verbouwde stolpboerderij en een nieuwe vrijstaande woning. Op Duinweg 58 wordt na sloop van de bestaande bebouwing een nieuwe vrijstaande woning gerealiseerd. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerpbestemmingsplan. De kosten voor het opstellen van het bestemmingsplan worden gedragen door de initiatiefnemers, en er is een anterieure overeenkomst gesloten voor kostenverhaal. Het plan voldoet aan de eisen voor duurzaamheid en is aardgasvrij. De planning voorziet in vaststelling door de gemeenteraad op 25 april 2024, waarna het bestemmingsplan in mei 2024 gepubliceerd wordt en in juni 2024 in werking treedt, mits er geen beroep wordt ingesteld.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststellen bestemmingsplan Duinweg 58 en 60 te Schoorl
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan voor Duinweg 58 en 60 in Schoorl. Het plan behelst de herbestemming van een voormalige paardenhouderij naar woonbestemming, waarbij vier nieuwe woningen worden toegevoegd. De bestaande bedrijfswoning wordt omgezet naar permanente bewoning en er worden nieuwe wooneenheden gerealiseerd. Het plan is onderdeel van een kleinschalige woningbouwontwikkeling binnen het dorpslint van Schoorl. Er zijn geen zienswijzen ingediend tijdens de inzageperiode.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd, met bijlagen die verschillende aspecten van de ontwikkeling dekken, zoals ruimtelijke inpassing, akoestisch onderzoek, en stikstofdepositie. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor besluitvorming.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen en besluiten over de bijbehorende begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de herbestemming en de financiële aspecten van het project.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de herbestemming van de percelen en de financiële implicaties daarvan. Er moet worden overwogen of de voorgestelde woningbouw past binnen de regionale afspraken en de lokale behoefte aan woningen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, met duidelijke doelen en een planning. Er zijn geen evidente inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de tijdige aanlevering van documenten door de initiatiefnemer kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen en de begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is communicatie geweest met betrokken vakdisciplines en de initiatiefnemer, die verantwoordelijk is voor het informeren van belanghebbenden en omwonenden. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat kan duiden op voldoende participatie en draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp; de nieuwbouw moet voldoen aan de Wet Voortgang Energietransitie en wordt aardgasvrij gerealiseerd. Er is aandacht voor materiaalgebruik en energieverbruik.
Financiële Gevolgen:
De kosten voor het bestemmingsplan zijn voor rekening van de initiatiefnemers, zoals vastgelegd in de Anterieure overeenkomst. Er is een exploitatiebijdrage vastgesteld, en een begrotingswijziging is nodig om de financiële afspraken te dekken. Eventuele planschade is ook gedekt in de overeenkomst.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Duinweg 58en60 Woningbouwontwikkeling Herbestemming Stolpboerderij Paardenhouderij Stikstofdepositie Anterieure overeenkomst Schoorl Natura 2000-gebiedenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9 Voorstel betreft het bestemmingsplan Hoeverweg 8a Egmond aan den Hoef vast te stellen
Nieuwe Bestemming voor Hoeverweg 8A: Van Agrarisch naar Wonen en Landschapsbehoud
De gemeenteraad van Egmond aan den Hoef heeft unaniem ingestemd met het nieuwe bestemmingsplan voor Hoeverweg 8A. Het perceel krijgt een nieuwe bestemming die wonen en agrarisch landschapsbehoud mogelijk maakt, in lijn met het provinciaal en gemeentelijk beleid.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor Hoeverweg 8A in Egmond aan den Hoef. Het plan wijzigt de bestemming van agrarisch aanverwante bedrijven naar wonen en agrarisch - landschapsbehoud, omdat er geen toekomst is voor een agrarische functie op het perceel. De nieuwe eigenaar wil de woning gebruiken en de schuur behouden voor paarden. Het bestemmingsplan is in lijn met provinciaal en gemeentelijk beleid en heeft geen zienswijzen ontvangen tijdens de inzageperiode. De agrarische beoordelingscommissie ondersteunt de functiewijziging. Er zijn geen financiële risico's voor de gemeente, en er is een planschadeovereenkomst met de initiatiefnemer. De directe omgeving is geïnformeerd en heeft geen bezwaren geuit. Het plan wordt ter vaststelling aan de raad aangeboden, waarna het zes weken ter inzage wordt gelegd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Vaststelling Bestemmingsplan Hoeverweg 8A
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling Bestemmingsplan Hoeverweg 8A". Het bestemmingsplan beoogt de bestemming van het perceel aan de Hoeverweg 8A in Egmond aan den Hoef te wijzigen van "Agrarisch aanverwante bedrijven" naar "Wonen" en "Agrarisch - Landschapsbehoud". De wijziging is noodzakelijk omdat er geen toekomst is voor een agrarische functie op het perceel. De nieuwe eigenaar wil de schuur behouden voor het houden van paarden. Het plan heeft ter inzage gelegen en er zijn geen zienswijzen ingediend.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie, inclusief juridische en beleidsmatige kaders, en er zijn geen zienswijzen ingediend die verdere verduidelijking zouden vereisen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de beleidsvrijheid om te beslissen of het bestemmingsplan in het belang is van een goede ruimtelijke ordening. De raad kan het plan vaststellen of gemotiveerd afwijzen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de functiewijziging van agrarisch naar wonen en landschapsbehoud in lijn is met de ruimtelijke ordeningsdoelen en of het bijdraagt aan de gewenste ontwikkeling van het gebied.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bestemmingswijziging. Het is haalbaar en relevant binnen de beleidskaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen of niet, op basis van de ruimtelijke ordeningsdoelen.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. Direct omwonenden zijn geïnformeerd en er zijn geen bezwaren ingediend. Dit suggereert dat er geen significante weerstand is tegen de wijziging.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is beperkt relevant, aangezien er geen nieuwe bouwactiviteiten plaatsvinden. Het hergebruik van bestaande panden draagt echter bij aan duurzaam ruimtegebruik.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële risico's voor de gemeente, aangezien een planschadeovereenkomst is aangegaan met de initiatiefnemer. De gemeente ontvangt leges voor de planprocedure. Er is geen exploitatieplan nodig.
In conclusie, het voorstel lijkt goed onderbouwd en er zijn geen significante bezwaren of risico's geïdentificeerd. De raad kan overwegen het bestemmingsplan vast te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Hoeverweg 8A Wonen Agrarisch - Landschapsbehoud Functiewijziging Ruimtelijke ordening Omgevingswet Agrarische beoordelingscommissie (ABC) Provinciale Verordening NH2020 Omgevingsvisie NH2050 PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10 Voorstel betreft de verordening Auditcommissie Bergen NH 2024 vast te stellen
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11 Voorstel betreft het bestemmingsplan Laanweg 55-57 Schoorl vast te stellen
Appartementenplan Schoorl: Gemeente stemt in met herontwikkeling Laanweg 55-57
De gemeenteraad van Schoorl heeft ingestemd met de herontwikkeling van het perceel Laanweg 55-57, waar voorheen horecapand 'De Koperen Lantaarn' stond. Het plan omvat de bouw van 12 appartementen, waarvan 4 sociale koopwoningen. Het debat over het voorstel was fel, met zorgen over de sociale woningbouw en het participatieproces.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herontwikkeling van het perceel Laanweg 55-57 in Schoorl, waar voorheen horecapand 'De Koperen Lantaarn' stond. Het pand is verouderd en een nieuwe horecafunctie is niet haalbaar. Een ontwikkelaar wil op deze locatie 12 appartementen bouwen, waarvan 4 sociale koopwoningen. Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning zijn gezamenlijk ter inzage gelegd, waarbij twee zienswijzen zijn ingediend. Deze zienswijzen leiden niet tot wijzigingen in het plan, maar wel tot enkele ambtshalve aanpassingen. Het college stelt voor het bestemmingsplan vast te stellen, zodat de omgevingsvergunning verleend kan worden. Er is beleidsvrijheid voor de raad om te beslissen of het plan bijdraagt aan een goede ruimtelijke ordening. Er zijn geen alternatieven overwogen, en de financiële risico's voor de gemeente zijn beperkt door een planschadeovereenkomst met de ontwikkelaar. Het plan voorziet in de woningbehoefte van de gemeente en is juridisch geborgd. Na vaststelling van het bestemmingsplan kan beroep worden ingesteld bij de Raad van State.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Laanweg 55-57 Schoorl". Het plan beoogt de herontwikkeling van een voormalig horecapand naar een woonlocatie met 12 appartementen, waarvan 4 sociale koopwoningen. Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning zijn gezamenlijk ter inzage gelegd, waarbij twee zienswijzen zijn ingediend. Deze zienswijzen hebben niet geleid tot wijzigingen in het plan, maar wel tot enkele ambtshalve aanpassingen. Het college stelt voor het bestemmingsplan vast te stellen, zodat de omgevingsvergunning kan worden verleend.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de herontwikkeling, de zienswijzen, en de juridische borging van de sociale koopwoningen. Het biedt een gedetailleerde toelichting en bevat bijlagen die de besluitvorming ondersteunen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit houdt in dat de raad moet beoordelen of het plan voldoet aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening en of het in lijn is met de gemeentelijke beleidsdoelen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of de herontwikkeling van een horecapand naar woonruimte, inclusief sociale koopwoningen, in het belang is van de gemeente. Dit omvat het afwegen van de woningbehoefte tegen eventuele bezwaren van omwonenden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het aantal en type woningen. Het is haalbaar en relevant gezien de woningbehoefte. De tijdsplanning is impliciet aanwezig door de procedurele stappen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan al dan niet vast te stellen. Dit besluit is cruciaal voor het verlenen van de omgevingsvergunning.
Participatie:
Er is sprake geweest van participatie door omwonenden, die schriftelijk hun zienswijzen konden indienen. Een fysieke bijeenkomst is later alsnog georganiseerd om verdere toelichting te geven en reacties te verzamelen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd in paragraaf 4.12 van de toelichting, maar verdere details over hoe dit in de uitvoering wordt geïntegreerd, zijn niet gespecificeerd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële risico's voor de gemeente, aangezien een planschadeovereenkomst is afgesloten met de ontwikkelaar. De ambtelijke plankosten zijn beperkt en er zijn leges verschuldigd voor de behandeling van het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning. De raad moet besluiten om geen exploitatieplan vast te stellen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Laanweg 55-57 Schoorl Woningbouw Sociale koopwoningen Zienswijzen Omgevingsvergunning Herontwikkeling Coördinatieregeling Ruimtelijke ordening De Koperen LantaarnVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:44:02 - 00:44:17 - 00:44:18 - 00:44:26 - 00:44:32 - 00:44:51 - 00:44:51 - 00:44:53 - 00:47:27 - 00:47:36 - 00:47:52 - 00:48:13 - 00:49:55 - 00:50:15 - 00:50:16 - 00:50:17 - 00:52:46 - 00:52:53 - 00:52:58 - 00:53:18 - 00:53:23 - 00:53:59 - 00:54:10 - 00:54:22 - 00:54:24 - 00:54:27 - 00:54:33 - 00:54:33 - 00:55:05 - 00:55:07 - 00:55:32 - 00:55:48 - 01:00:33 - 01:00:42 - 01:01:26 - 01:01:28 - 01:02:48 - 01:02:52 - 01:03:03 - 01:03:07 - 01:03:13 - 01:03:16 - 01:03:32 - 01:03:43 - 01:03:57 - 01:03:58 - 01:04:26 - 01:04:45 - 01:07:25 - 01:07:33 - 01:07:47 - 01:07:48 - 01:08:13 - 01:10:47 - 01:10:52 - 01:12:54 - 01:13:25 - 01:15:49 - 01:15:57 - 01:16:21 - 01:16:23 - 01:16:43 - 01:16:45 - 01:16:51 - 01:16:57 - 01:17:10 - 01:17:11 - 01:17:19 - 01:17:22 - 01:18:52 - 01:18:54 - 01:18:56 - 01:19:24 - 01:19:32 - 01:19:37 - 01:19:41 - 01:19:45 - 01:20:06 - 01:20:07 - 01:20:15 - 01:20:21 - 01:20:33 - 01:20:34 - 01:20:36 - 01:20:41 - 01:21:30 - 01:21:32 - 01:21:39 - 01:22:09 - 01:22:10 - 01:23:18 - 01:23:22 - 01:24:21 - 01:24:25 - 01:25:02 - 01:25:05 - 01:25:30 - 01:25:31 - 01:26:01 - 01:26:13 - 01:26:55 - 01:26:55 - 01:27:02 - 01:27:06 - 01:27:07 - 01:27:46 - 01:28:17 - 01:28:53
Agendapunt 12 Voorstel betreft het bestemmingsplan uitbreiding hotel Golfzang te Egmond aan Zee vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan voor de uitbreiding van hotel Golfzang aan de Boulevard Ir. De Vassy 23-27 in Egmond aan Zee. Het voorstel omvat het vaststellen van de nota van zienswijzen en het bestemmingsplan zelf, zonder een exploitatieplan, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd. Het bestemmingsplan is eerder ter inzage gelegd, waarbij zeven zienswijzen zijn ontvangen en verwerkt. De uitbreiding van het hotel is in lijn met de omliggende bebouwing en voldoet aan de regionale visie voor verblijfsrecreatie. Er zijn aanpassingen gedaan naar aanleiding van de zienswijzen, waaronder de maximale aantal kamers en parkeernormen. Het plan is besproken met omwonenden en voldoet aan duurzaamheidsrichtlijnen. De planning voorziet in vaststelling door de gemeenteraad op 25 april 2024, waarna het plan gepubliceerd en beschikbaar gesteld wordt voor beroep. Na inwerkingtreding kan de omgevingsvergunning worden aangevraagd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Uitbreiding hotel Golfzang Boulevard Ir. De Vassy 23-27 te Egmond aan Zee
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan voor de uitbreiding van hotel Golfzang aan de Boulevard Ir. De Vassy 23-27 in Egmond aan Zee. Het plan beoogt de uitbreiding van het hotel in lijn met de bestaande bebouwing en houdt rekening met ruimtelijke en milieuaspecten. Het voorstel omvat de vaststelling van de nota van zienswijzen en het bestemmingsplan, zonder de noodzaak van een exploitatieplan, aangezien kostenverhaal anderszins is verzekerd.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en omvat alle noodzakelijke onderdelen zoals de nota van zienswijzen, planregels, en verbeelding. Het biedt een uitgebreide toelichting op de ruimtelijke en juridische aspecten van het plan.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, inclusief de nota van zienswijzen en de aangepaste planregels. De raad beslist ook over het al dan niet vaststellen van een exploitatieplan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de uitbreiding van het hotel, rekening houdend met de ingediende zienswijzen en de aanpassingen die daarop zijn gedaan. Er moet ook een afweging worden gemaakt over de impact op de lokale gemeenschap en de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde regels en procedures. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de indiening van documenten door de initiatiefnemer kan een risico vormen voor de tijdige uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen en te bepalen dat er geen exploitatieplan nodig is.
Participatie:
Er is participatie geweest met omwonenden, die hun zienswijzen hebben kunnen indienen. Er is een verslag van deze participatie toegevoegd als bijlage.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met aandacht voor materiaalgebruik en energieverbruik. Het plan voldoet aan de geldende wet- en regelgeving, zoals de Wet Voortgang Energietransitie.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen voor de gemeente zijn beperkt, aangezien de kosten worden verhaald via leges. Er is geen exploitatieplan nodig, wat aangeeft dat de financiële risico's beheersbaar zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Uitbreiding hotel Golfzang Zienswijzen Egmond aan Zee Omgevingsvergunning Ruimtelijke ordening Participatie Klimaat en duurzaamheid Parkeernormen Wet Voortgang Energietransitie (VET)Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Voorstel betreft de op 30 november 2023 door de raad opgelegde geheimhouding Karel de Grotelaan 13 Bergen op te heffen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het opheffen van de geheimhouding op documenten die betrekking hebben op de verwervingsprocedure van het pand Karel de Grotelaan 13 in Bergen. Deze geheimhouding werd opgelegd op 30 november 2023, maar aangezien de verwervingsprocedure is afgerond en de reden voor geheimhouding niet langer van toepassing is, wordt voorgesteld deze per 3 mei 2024 op te heffen. Het betreft het raadsvoorstel, het raadsbesluit, de koopovereenkomst en het taxatierapport. De bekendmaking van de aankoop zal na besluitvorming door de raad plaatsvinden op 3 mei 2024. Er zijn geen alternatieven, risico’s, financiële of duurzaamheidsaspecten van toepassing op dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het opheffen van de geheimhouding die op 30 november 2023 door de raad is opgelegd op documenten met betrekking tot de verwervingsprocedure van het pand/perceel Karel de Grotelaan 13 in Bergen. De geheimhouding wordt opgeheven omdat de verwervingsprocedure is afgerond en de reden voor geheimhouding niet langer van toepassing is. De opheffing van de geheimhouding is gepland voor 3 mei 2024, zodat er voldoende tijd is voor de publicatie en bekendmaking.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is beknopt en richt zich specifiek op het opheffen van de geheimhouding. Het bevat de noodzakelijke informatie over de reden en timing van de opheffing, maar mist details over de inhoud van de documenten die openbaar worden gemaakt.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet beslissen over het opheffen van de geheimhouding. Dit is een formele stap die vereist dat de raad instemt met het voorstel om de documenten openbaar te maken.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de geheimhouding niet langer nodig is. De raad moet echter overwegen of er andere redenen zijn om de geheimhouding te handhaven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden (opheffing per 3 mei 2024), maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van details over de inhoud van de documenten kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten of de geheimhouding op de genoemde documenten wordt opgeheven per 3 mei 2024.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel, aangezien het een administratieve handeling betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant voor dit voorstel, aangezien het uitsluitend betrekking heeft op de opheffing van geheimhouding.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Verwervingsprocedure Karel de Grotelaan 13 Raadsbesluit Koopovereenkomst Taxatierapport Bekendmaking Vastgoed & Beleid Algemene raadscommissie OpheffenVerfijning van de zoekopdracht: