16-02-2010 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0. Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:00:00 - 00:00:19 - 00:02:46 - 00:02:49 - 00:05:04 - 00:05:05 - 00:05:55 - 00:06:22 - 00:06:27 - 00:07:23 - 00:07:26 - 00:10:32 - 00:10:43 - 00:10:48 - 00:10:50 - 00:11:36 - 00:11:38 - 00:14:26 - 00:14:27 - 00:14:35 - 00:14:39 - 00:14:43 - 00:14:45 - 00:14:52 - 00:14:58 - 00:14:59 - 00:16:38 - 00:16:40 - 00:16:47 - 00:16:49 - 00:18:10 - 00:18:11 - 00:18:18 - 00:18:24 - 00:20:29 - 00:20:38 - 00:21:37 - 00:21:46 - 00:21:47 - 00:24:19 - 00:24:31 - 00:26:01 - 00:26:04 - 00:26:45 - 00:26:54 - 00:27:28 - 00:27:31 - 00:27:55 - 00:28:06 - 00:28:07
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) 26 januari 2010
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 02-06 Voorstel betreft geen wensen en bedenkingen naar voren te brengen tegen deelname van de gemeente Bergen aan de oprichting van de Stichting Ondergrondse Opslag Bergermeer
Gemeenten verenigen zich in unieke stichting voor gasopslag
In een opmerkelijke stap hebben de gemeenten Alkmaar, Bergen, Heiloo en Schermer samen met diverse belangenverenigingen besloten een stichting op te richten om de belangen van de regio Bergermeer/Boekelemeer te beschermen tegen de plannen van het Rijk voor ondergrondse gasopslag.
Samenvatting
Het voorstel betreft de oprichting van een Stichting voor ondergrondse gasopslag in de Bergermeer/Boekelemeer regio. Het Rijk wil een gasopslag en gasbehandelingsinstallatie mogelijk maken via een Rijksinpassingsplan. Door de Crisis- en herstelwet kunnen gemeenten na vaststelling van dit plan geen beroep meer instellen bij de Raad van State. De Stichting, bestaande uit gemeenten Alkmaar, Bergen, Heiloo, Schermer en belangenverenigingen, moet het publieke belang via privaatrechtelijke weg behartigen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de oprichting van deze Stichting om hun invloed te behouden. De oprichting is noodzakelijk om de veiligheid, leefkwaliteit, natuurkwaliteit, werkgelegenheid en rechtszekerheid in de regio te bevorderen en beschermen. De kosten voor de oprichting worden gedeeld met de betrokken gemeenten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Oprichten/deelnemen Stichting ondergrondse opslag
Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een stichting door de gemeenten Alkmaar, Bergen, Heiloo en Schermer, samen met belangenverenigingen, om de publieke belangen te behartigen in verband met de geplande ondergrondse gasopslag in Bergermeer. Door de Crisis- en herstelwet vervalt het beroepsrecht van gemeenten tegen het Rijksinpassingsplan, waardoor een stichting nodig is om via privaatrechtelijke weg invloed uit te oefenen. De stichting zal zich richten op het bevorderen van veiligheid, leefkwaliteit, natuurkwaliteit, werkgelegenheid en rechtszekerheid in de regio. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de oprichting en deelname aan deze stichting.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de financiële implicaties en de exacte rol van de betrokken partijen binnen de stichting. Er is ook geen gedetailleerde tijdlijn voor de oprichting en werking van de stichting.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft een opiniërende rol en kan wensen en bedenkingen kenbaar maken. Het uiteindelijke besluit ligt bij het college, maar de raad moet instemmen met de oprichting van de stichting.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij instemt met de oprichting van de stichting en deelname daaraan. Dit omvat het afwegen van de belangen van veiligheid, leefkwaliteit en economische ontwikkeling tegen de beperkingen die de Crisis- en herstelwet oplegt.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke meetbare doelen, een tijdlijn voor de oprichting en uitvoering, en concrete financiële details. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de onduidelijkheid over de kosten en participanten kan als een zwakte worden gezien.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet beslissen of zij instemt met de oprichting van de stichting en deelname daaraan, en eventuele wensen en bedenkingen kenbaar maken.
Participatie in het voorstel:
Het voorstel voorziet in participatie van gemeenten en belangenverenigingen in de stichting. Er is echter geen gedetailleerd plan voor bredere burgerparticipatie of inspraak van andere belanghebbenden.
Duurzaamheid als relevant onderwerp:
Duurzaamheid wordt impliciet genoemd in termen van natuurkwaliteit, maar het is niet het centrale thema van het voorstel. De focus ligt meer op juridische en economische aspecten.
Financiële gevolgen van het voorstel:
De financiële gevolgen zijn nog onduidelijk. Er worden oprichtingskosten voor de notaris en advocaatskosten genoemd, maar de exacte bedragen zijn niet gespecificeerd. Er is een intentie om de kosten te delen met andere gemeenten, maar verdere details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Stichting ondergrondse opslag Crisis- en herstelwet Rijksinpassingsplan Gasopslag Bergermeer Publieke belang Privaatrechtelijke weg Beroepsrecht Gemeentebesturen Particuliere (rechts)personen Veiligheid en leefkwaliteitVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 02-07 Voorstel betreft het vaststellen van de begrotingswijzigingen voor het invoeren van de nieuwe kostenverdeelstaat 2010-2013
Gemeente Bergen: Reorganisatie Leidt Tot Financiële Herziening
De gemeenteraad van Bergen debatteerde afgelopen week over een voorstel om de kostenverdeling en personeelsbudgetten aan te passen na een recente reorganisatie. Hoewel het voorstel op lange termijn besparingen belooft, riep het vragen op over de huidige financiële impact en de transparantie van de cijfers.
Samenvatting
Het voorstel betreft de aanpassing van de kostenverdeelstaat en personeelsbudgetten van de gemeente Bergen na een reorganisatie per 1 september 2009. Door deze reorganisatie is de huidige kostenverdeelstaat niet meer in lijn met de nieuwe organisatiestructuur, wat correcties op de personeelsbudgetten vereist. De formatie is uitgebreid van 249,38 fte naar 255,00 fte, met een doelstelling om dit terug te brengen naar 240,56 fte per 1 januari 2011. Dit leidt tot een nadelig effect van €224.000 in 2010, maar een voordelig effect in de jaren 2011-2013. De nieuwe kostenverdeelstaat zorgt voor een transparante verdeling van kosten over programma's en producten. De raad wordt gevraagd de begrotingswijzigingen goed te keuren, zodat de nieuwe kostenverdeelstaat per 1 januari 2010 kan worden ingevoerd. Er zijn geen alternatieve oplossingen of risico's gemeld.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Wijziging budgetten personeelskosten en inrichting kostenverdeelstaat
Samenvatting: Het voorstel betreft de aanpassing van de kostenverdeelstaat en personeelsbudgetten van de gemeente Bergen na een reorganisatie per 1 september 2009. De huidige kostenverdeelstaat sluit niet meer aan bij de nieuwe organisatiestructuur, waardoor correcties nodig zijn. Het voorstel beoogt de kostenverdeelstaat te herzien om de kosten transparant te verdelen over programma's en producten. Er is een tijdelijke formatie-uitbreiding en een taakstelling om de formatie te reduceren. De financiële impact is nadelig in 2010, maar voordelig in de jaren daarna. De raad wordt gevraagd de begrotingswijzigingen vast te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de noodzaak van de wijzigingen en de financiële implicaties. Er zijn echter geen details over de participatie van medewerkers of andere belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft een beslissende rol, aangezien het budgetrecht bij de raad ligt. De raad moet de begrotingswijzigingen goedkeuren om de nieuwe kostenverdeelstaat te implementeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze instemt met de voorgestelde wijzigingen in de kostenverdeelstaat en de personeelsbudgetten, rekening houdend met de financiële gevolgen en de noodzaak van een efficiënte kostenverdeling.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële impact en formatie-aanpassingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatiedatum. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de participatie van belanghebbenden wordt niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde begrotingswijzigingen goed te keuren, zodat de nieuwe kostenverdeelstaat kan worden ingevoerd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van medewerkers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een nadelig financieel effect van €224.000 in 2010, maar een voordelig effect in de jaren 2011-2013. Het voorstel suggereert dat het nadelige effect in 2010 in de begroting moet worden verwerkt, terwijl de positieve resultaten in latere jaren aan het begrotingsresultaat kunnen worden toegevoegd. Er zijn geen risico's vermeld in het kader van risicomanagement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kostenverdeelstaat Reorganisatie Personeelskosten Formatie Begrotingswijziging Taakstelling Transparantie Budgetbeheer Interne producten DoorbelastingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:33:55 - 00:34:09 - 00:40:57 - 00:41:00 - 00:42:01 - 00:42:05 - 00:43:07 - 00:43:13 - 00:43:59 - 00:44:11 - 00:44:14 - 00:44:17 - 00:44:23 - 00:45:12 - 00:45:14 - 00:45:16 - 00:45:18 - 00:45:20 - 00:45:30 - 00:45:46 - 00:46:04 - 00:46:20 - 00:46:22 - 00:46:23 - 00:47:00 - 00:47:28 - 00:47:47 - 00:47:49 - 00:48:07 - 00:48:12 - 00:48:16
Agendapunt 6. 02-08 Voorstel betreft het gaan verrichten van onderzoeken voor het realiseren van een nieuw gemeentehuis
Nieuw Gemeentehuis Bergen: Raad Debatteert over Onderzoeksmogelijkheden
De gemeenteraad van Bergen heeft gedebatteerd over een voorstel om een onderzoek voor te bereiden naar de realisatie van een nieuw multifunctioneel gemeentehuis op de locatie Elkshove. Het voorstel roept gemengde reacties op, waarbij sommige raadsleden pleiten voor een sobere aanpak en anderen de noodzaak van een breed onderzoek benadrukken.
Samenvatting
Het voorstel betreft het voorbereiden van een onderzoek naar de mogelijkheden voor de realisatie van een nieuw multifunctioneel gemeentehuis op de locatie Elkshove in Bergen. De raad wordt gevraagd het college opdracht te geven dit onderzoek voor te bereiden en een tijdelijke vakcommissie in te stellen die hierbij betrokken wordt. Tijdens eerdere besprekingen is gebleken dat er een voorkeur is voor een multifunctioneel gemeentehuis op deze locatie, maar dat een definitieve keuze pas gemaakt wordt als alle opties en financiële consequenties zijn doorgerekend. Het onderzoek moet onder andere de kosten van het huidige tijdelijke gebouw, mogelijke opbrengsten bij verkoop, en de gevolgen van sloop of nieuwbouw in kaart brengen. Ook moeten financieringsmogelijkheden en samenwerking met andere partners worden onderzocht. Het doel is om een goed onderbouwde beslissing te kunnen nemen over de toekomstige huisvesting van de gemeente. Het onderzoek wordt voorbereid door de eigen organisatie en de bestaande regiegroep, zonder dat er in deze fase extra financiële middelen nodig zijn.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Onderzoek Nieuw Gemeentehuis
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Onderzoek Nieuw Gemeentehuis" en richt zich op het voorbereiden van een onderzoek naar de mogelijkheden voor de realisatie van een nieuw multifunctioneel gemeentehuis op de locatie Elkshove in Bergen. Het voorstel omvat het instellen van een tijdelijke vakcommissie die betrokken wordt bij de voorbereiding van dit onderzoek. De raad heeft eerder aangegeven dat er een voorkeur is voor een multifunctioneel gebouw en dat een definitieve keuze pas gemaakt wordt na een grondige analyse van alle opties en financiële consequenties.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de context, de behoefte aan een nieuw gemeentehuis, en de stappen voor het onderzoek duidelijk uiteenzet. Het bevat echter geen gedetailleerde tijdlijn voor de uitvoering van het uiteindelijke project.
Rol van de Raad:
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van het voorstel en het instellen van de tijdelijke vakcommissie. De raad moet ook de resultaten van het onderzoek beoordelen en uiteindelijk beslissen over de realisatie van het nieuwe gemeentehuis.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de locatie, de multifunctionaliteit van het gebouw, en de betrokkenheid van externe partners. Er moeten keuzes gemaakt worden over de financieringsmogelijkheden en de mogelijke verkoop van het huidige gebouw.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het opstellen van een onderzoeksvoorstel. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn en de exacte criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de SMART-criteria kunnen verder uitgewerkt worden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het college opdracht te geven het onderzoek voor te bereiden en de tijdelijke vakcommissie in te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt de betrokkenheid van een tijdelijke vakcommissie, wat wijst op een zekere mate van participatie. Er is echter geen specifieke vermelding van bredere publieke participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn bij de overwegingen voor een multifunctioneel gebouw en de mogelijke integratie van duurzame technologieën.
Financiële Gevolgen:
In deze fase zijn er geen extra financiële middelen nodig voor het voorbereiden van het onderzoek. Het voorstel benadrukt dat het onderzoek inzicht zal geven in de financiële gevolgen en risico’s van de verschillende opties. De dekking van eventuele kosten wordt nog niet gespecificeerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuw Gemeentehuis Multifunctioneel gebouw Locatie Elkshove Onderzoek Financiële consequenties Tijdelijke vakcommissie Huisvesting Kaderstellende discussie Samenwerking Kennemer Wonen RisicomanagementVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:48:39 - 00:48:49 - 00:52:28 - 00:52:32 - 00:55:15 - 00:55:16 - 00:55:20 - 00:55:21 - 00:56:48 - 00:56:53 - 00:56:55 - 00:58:03 - 00:58:04 - 00:58:12 - 00:58:28 - 00:58:30 - 00:58:44 - 00:58:46 - 00:59:10 - 00:59:14 - 01:00:26 - 01:00:28 - 01:03:44 - 01:03:47 - 01:06:51 - 01:07:01 - 01:07:34 - 01:07:38 - 01:07:42 - 01:08:07 - 01:08:18 - 01:08:21 - 01:08:25 - 01:08:27 - 01:08:28
Agendapunt 7. 02-09 Voorstel betreft het instellen en samenstellen van de commissie die onderzoek doet naar de geloofsbrieven van nieuw benoemde raadsleden (mondeling)
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 02-10 Voorstel betreft het nemen van een voorbereidingsbesluit ten behoeve van de herinrichting Herenweg 53-57 te Bergen
Herinrichting Herenweg Bergen: Raad stemt in met voorbereidingsbesluit
Na een langdurig debat heeft de gemeenteraad van Bergen ingestemd met een voorbereidingsbesluit voor de herinrichting van de percelen aan de Herenweg 53-57. Het plan omvat de herbouw van een stolpboerderij, de splitsing daarvan in twee wooneenheden, en de bouw van twee vrijstaande woningen. Dit besluit markeert een belangrijke stap in de herziening van het verouderde bestemmingsplan 'Weidegebied'.
Samenvatting
Het voorstel betreft een voorbereidingsbesluit voor de herinrichting van de percelen Herenweg 53-57 te Bergen. Er is een bouwaanvraag ingediend voor de herbouw van een stolpboerderij, de splitsing daarvan in twee wooneenheden, en de bouw van twee vrijstaande woningen met bijgebouwen. Dit plan is in strijd met het huidige bestemmingsplan 'Weidegebied', dat ouder is dan 10 jaar. Daarom is een herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk. Het college heeft besloten medewerking te verlenen aan de herinrichting, omdat deze een aanzienlijke planologische verbetering oplevert. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel. De raad wordt gevraagd om te verklaren dat een herziening van het bestemmingsplan wordt voorbereid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een voorbereidingsbesluit voor de herinrichting van het perceel Herenweg 53-57 te Bergen. Het doel is om een herziening van het bestemmingsplan 'Weidegebied' voor te bereiden, zodat de herbouw van een stolpboerderij, de splitsing in twee wooneenheden, en de bouw van twee vrijstaande woningen mogelijk wordt. Dit bouwplan is in strijd met het huidige bestemmingsplan, dat ouder is dan tien jaar. Het college heeft besloten medewerking te verlenen aan de herinrichting vanwege de planologische verbetering die het met zich meebrengt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van de gegeven informatie. Het beschrijft de noodzaak van een voorbereidingsbesluit en de reden voor de herziening van het bestemmingsplan. Echter, details over de exacte planologische verbeteringen en de impact op de omgeving worden niet uitgebreid besproken.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorbereidingsbesluit voor de herziening van het bestemmingsplan. Dit is een formele stap die nodig is om de herinrichting mogelijk te maken.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de herinrichting en de bijbehorende wijziging van het bestemmingsplan steunt, rekening houdend met mogelijke bezwaren van omwonenden en de impact op de omgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afwezigheid van een tijdlijn voor de herziening kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het voorbereidingsbesluit goedkeurt, waarmee zij instemt met de herziening van het bestemmingsplan.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces, wat een belangrijk aspect kan zijn bij ruimtelijke ordening.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de herinrichting en mogelijke milieu-impact.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel, wat betekent dat er geen directe kosten voor de gemeente zijn aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herinrichting Bestemmingsplan 'Weidegebied' Herenweg 53-57 Stolpboerderij Vrijstellingsprocedure Planologische verbetering Bouwaanvraag Vrijstaande woningen Splitsing Wet op de Ruimtelijke OrdeningVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:10:30 - 01:10:48 - 01:11:26 - 01:11:28 - 01:14:47 - 01:14:51 - 01:16:02 - 01:16:05 - 01:18:21 - 01:18:30 - 01:24:18 - 01:24:22 - 01:28:46 - 01:28:50 - 01:30:02 - 01:30:10 - 01:34:17 - 01:34:20 - 01:34:22 - 01:34:59 - 01:35:14 - 01:35:27 - 01:37:09 - 01:37:12 - 01:37:25 - 01:38:46 - 01:38:47 - 01:38:57 - 01:38:59 - 01:39:02 - 01:39:05 - 01:39:16 - 01:39:29 - 01:39:34 - 01:42:15 - 01:42:49 - 01:42:54 - 01:45:27 - 01:45:29 - 01:47:17 - 01:47:19 - 01:48:29 - 01:48:30 - 01:49:08 - 01:49:13 - 01:49:37 - 01:49:39 - 01:49:51 - 01:49:53 - 01:49:54 - 01:50:10 - 01:50:25 - 01:50:29 - 01:51:11 - 01:51:22 - 01:51:28 - 01:59:47 - 02:00:02 - 02:00:49 - 02:01:10 - 02:01:14 - 02:01:24 - 02:01:25 - 02:01:30 - 02:01:40 - 02:01:48 - 02:02:00 - 02:02:33 - 02:03:53 - 02:03:55 - 02:04:03 - 02:04:18 - 02:04:24 - 02:05:15 - 02:05:20
Agendapunt 9. 02-11 Voorstel betreft het vaststellen van het ontwerpplan Centrum voor Jeugd en Gezin en de bijbehorende begrotingswijziging
Gemeente Bergen zet stap naar toekomst met Centrum voor Jeugd en Gezin
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de oprichting van een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Dit centrum moet een samenhangend netwerk van partners creëren om de opvoeding en ontwikkeling van kinderen te ondersteunen. Het plan, dat in samenwerking met diverse partners en de Wmo-adviesraad is ontwikkeld, moet in 2011 operationeel zijn.
Samenvatting
Het voorstel betreft de oprichting van een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in de gemeente Bergen, zoals wettelijk vereist. Het plan richt zich op het creëren van een samenhangend netwerk van partners die bijdragen aan de opvoeding en ontwikkeling van kinderen. Belangrijke doelen zijn het realiseren van een sluitende keten, aanstellen van een CJG-coördinator, en het werken volgens een multidisciplinaire aanpak. Daarnaast wordt er ingezet op deskundigheidsbevordering, optimalisatie van het hulpaanbod, en het opzetten van fysieke inlooppunten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met het ontwerpplan en de bijbehorende begrotingswijziging. Het CJG moet in 2011 operationeel zijn en de gemeente fungeert als regisseur, waarbij instellingen voor jeugd en gezin als uitvoerende partijen optreden. Het plan is ontwikkeld in samenwerking met diverse partners en de Wmo-adviesraad. De financiering komt uit verschillende bronnen, waaronder de brede doeluitkering CJG. De coördinator zal in eerste instantie op detacheringbasis worden aangesteld. Het voorstel benadrukt het belang van een laagdrempelige en herkenbare toegang tot het CJG voor jeugdigen en ouders.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Ontwerpplan Centrum voor Jeugd en Gezin gemeente Bergen
- Samenvatting: Het voorstel betreft de oprichting van een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in de gemeente Bergen, conform wettelijke verplichtingen. Het plan richt zich op het creëren van een samenhangend netwerk van diensten voor jeugd en gezin, met een focus op preventie en vroegtijdige signalering van problemen. Belangrijke elementen zijn de aanstelling van een CJG-coördinator, het verbeteren van het hulpaanbod, en het realiseren van fysieke inlooppunten. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging om de financiering te dekken.
2. Volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelen en een gedetailleerde financiële onderbouwing. Het bevat echter weinig concrete details over de implementatie en evaluatie van de voorgestelde maatregelen.
3. Rol van de raad:
- De raad heeft een kaderstellende en budgetrechtelijke rol. Ze moeten instemmen met het ontwerpplan en de bijbehorende begrotingswijziging.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de mate van betrokkenheid bij de uitvoering en monitoring van het CJG.
5. SMART en Inconsistenties:
- Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar mist specifieke meetbare doelen en evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de implementatiedetails zijn beperkt.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met het ontwerpplan en de bijbehorende begrotingswijziging.
7. Participatie:
- Het voorstel vermeldt betrokkenheid van de Wmo-adviesraad en samenwerking met diverse netwerkpartners, maar geeft weinig details over bredere participatie van burgers.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
9. Financiële gevolgen:
- Het voorstel bevat een gedetailleerde financiële planning, met middelen uit de brede doeluitkering CJG en andere bronnen. Het risico van verschillen in exploitatiekosten en uiteindelijke uitkering wordt genoemd, evenals de noodzaak om niet-bestede middelen terug te betalen aan het rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Multidisciplinaire aanpak Sluitende keten CJG coördinator Jeugdgezondheidszorg Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Wet op de Jeugdzorg Netwerkorganisatie Fysiek inlooppunt DeskundigheidsbevorderingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 02-12 Voorstel betreft het overhevelen c.q. beschikbaar stellen van exploitatiebudgetten 2009-2010 (verworpen)
Raad wijst voorstel tot budgetoverheveling af: "Onrechtmatigheid ligt op de loer"
De gemeenteraad heeft het voorstel om exploitatiebudgetten van 2009 naar 2010 over te hevelen, ter waarde van € 342.350, verworpen. Het voorstel was bedoeld om de voortgang van diverse projecten te waarborgen, maar stuitte op stevige kritiek van de Commissie van Onderzoek.
Samenvatting
Het voorstel betreft de overheveling van exploitatiebudgetten van 2009 naar 2010, met een totaalbedrag van € 342.350. De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze overheveling en de bijbehorende onttrekking aan de algemene reserve. Dit moet een rechtmatige afwikkeling van uitgaven in 2010 waarborgen. De budgetten zijn bestemd voor verschillende projecten, zoals werkzaamheden in het Slotpark, bestrijding van jeugdwerkloosheid, en subsidies voor na-isolatie. Het besluit moet nu worden genomen om tijdig over de benodigde budgetten te beschikken en onrechtmatige uitgaven in 2010 te voorkomen. De voortgang van de bestedingen zal via de voor- en najaarsnota worden gerapporteerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overheveling c.q. beschikbaar stellen van exploitatiebudgetten 2009 naar 2010". Het doel is om de raad te laten instemmen met het overdragen van niet-bestede exploitatiebudgetten van 2009 naar 2010, ter waarde van € 342.350. Dit bedrag wordt als voordelig resultaat in de jaarrekening van 2009 verwerkt. De overheveling is bedoeld om rechtmatige uitgaven in 2010 te waarborgen, vooruitlopend op de vaststelling van de jaarstukken.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke opsomming van de budgetten die overgeheveld moeten worden en de financiële implicaties daarvan. Er zijn bijlagen toegevoegd voor verdere detaillering.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met de overheveling van de budgetten en de bijbehorende begrotingswijziging vaststellen. Dit is essentieel voor de rechtmatige afwikkeling van de budgetten in 2010.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met het overhevelen van de budgetten en het onttrekken van het bedrag aan de algemene reserve. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er andere prioriteiten zijn voor het gebruik van de algemene reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de bedragen en budgetten die worden overgeheveld. Het is tijdgebonden, aangezien de uitvoering in 2010 plaatsvindt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de overheveling van de budgetten en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk: een bedrag van € 342.350 wordt overgeheveld naar 2010 en gedekt door een onttrekking aan de algemene reserve. Dit beïnvloedt het resultaat van 2009 positief, maar vermindert de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Exploitatiebudgetten Overheveling Algemene reserve Jaarrekening 2009 Begrotingswijziging Afdelingen Beheer Openbare Ruimte Ontwikkeling Burgers en Bedrijven Werkzaamheden Slotpark Voetbalkooi Jongerencentrum De WalVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:15:42 - 02:15:56 - 02:16:10 - 02:22:15 - 02:22:18 - 02:25:07 - 02:25:31 - 02:28:06 - 02:28:08 - 02:28:55 - 02:28:57 - 02:29:16 - 02:29:55 - 02:30:05 - 02:30:33 - 02:30:41 - 02:32:07 - 02:32:09 - 02:32:27 - 02:32:29 - 02:33:36 - 02:33:46 - 02:34:33 - 02:34:35 - 02:34:47 - 02:34:52 - 02:34:54 - 02:34:58 - 02:36:11 - 02:37:30 - 02:38:08 - 02:38:09 - 02:38:34 - 02:39:27 - 02:39:30 - 02:39:46 - 02:39:53 - 02:40:20 - 02:40:38 - 02:41:42 - 02:41:53 - 02:41:59 - 02:48:29 - 02:48:50 - 02:49:02 - 02:49:55
Onbekende spreker -
Agendapunt 11. 02-13 Voorstel betreft het instemmen met het Initiatiefvoorstel van GroenLinks over beleid Mantelzorgwoningen
GroenLinks-initiatief voor mantelzorgwoningen unaniem aangenomen
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het initiatiefvoorstel van GroenLinks om beleid te ontwikkelen voor mantelzorgwoningen. Dit voorstel, opgesteld door Alwin Hietbrink, beoogt de toenemende behoefte aan mantelzorg te faciliteren en ouderen langer zelfstandig te laten wonen.
Samenvatting
Het initiatiefvoorstel van GroenLinks, opgesteld door Alwin Hietbrink, richt zich op het ontwikkelen van beleid voor mantelzorgwoningen in de gemeente Bergen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om het college de opdracht te geven beleid te formuleren dat verzoeken om vrijstelling van bestemmingsplannen voor mantelzorgwoningen mogelijk maakt. Dit beleid moet voor november 2010 worden voorgelegd aan de raad. Het voorstel beoogt een paraplubestemmingsplan te creëren dat een uniforme regeling biedt voor zowel bestaande als nieuwe bestemmingsplannen, waardoor tijdelijke vrijstellingen voor mantelzorg mogelijk worden. Het doel is om de toenemende behoefte aan mantelzorg, mede door vergrijzing, te faciliteren en voordelen zoals langer zelfstandig wonen en het voorkomen van isolement te realiseren. Het voorstel benadrukt dat er een aantoonbare zorgbehoefte moet zijn en dat het gebruik van mantelzorgwoningen stopt zodra de noodzaak vervalt. Extra ambtelijke capaciteit is nodig voor toezicht en handhaving, en de kosten hiervan moeten worden verwerkt in de legesverordening. Het voorstel is maatschappelijk urgent vanwege de vergrijzing en de doelstellingen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
-
Analyse van het document
Analyse van het Initiatiefvoorstel GroenLinks over Mantelzorgwoningen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Beleid mantelzorgwoningen" en is opgesteld door Alwin Hietbrink van GroenLinks. Het richt zich op het ontwikkelen van een paraplubestemmingsplan dat tijdelijke vrijstellingen mogelijk maakt voor mantelzorgwoningen binnen de gemeente Bergen. Dit plan moet de voorschriften in bestaande bestemmingsplannen herzien om mantelzorg te faciliteren. Het doel is om de zorgbehoefte van de vergrijzende bevolking te ondersteunen door huisvesting voor mantelzorg te vergemakkelijken, wat bijdraagt aan de doelstellingen van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke structuur voor de implementatie van mantelzorgwoningen en benoemt de betrokken partijen en benodigde stappen. Echter, specifieke details over de financiële dekking en de exacte uitvoering ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, wat het college de opdracht geeft om beleid te ontwikkelen en uit te voeren. De raad heeft een kaderstellende rol en moet toezicht houden op de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de maatschappelijke urgentie van mantelzorgwoningen erkent en bereid is om bestemmingsplannen aan te passen. Dit omvat ook het afwegen van de belangen van verschillende stakeholders.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een deadline voor november 2010. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat de financiële implicaties en de exacte uitvoering niet volledig zijn uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de haalbaarheid van de tijdlijn kan een punt van zorg zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het college de opdracht geeft om het beleid voor mantelzorgwoningen te ontwikkelen en uit te voeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het beleid onder de burgers kenbaar moet worden gemaakt, maar geeft geen gedetailleerd plan voor burgerparticipatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het faciliteren van mantelzorg kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door het bevorderen van gemeenschapszin en het verminderen van isolatie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met het voorstel, maar er wordt extra ambtelijke capaciteit verwacht voor vergunningverlening en handhaving. De kosten moeten worden meegenomen in de legesverordening. De financiële risico's worden als beperkt beschouwd.
Conclusie:
Het voorstel biedt een kader voor het faciliteren van mantelzorgwoningen, wat aansluit bij de maatschappelijke behoefte en de doelstellingen van de Wmo. De raad moet echter zorgvuldig de financiële en praktische implicaties overwegen voordat zij het voorstel goedkeurt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mantelzorgwoningen Paraplubestemmingsplan Vrijstelling Zorgbehoefte Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Ruimtelijke ordening Indicatiestellende instantie Zorgverzekeraar Woningbouwvereniging LegesverordeningVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker -
Agendapunt 12. 02-14 Voorstel betreft het instemmen met het Initiatiefvoorstel van de VVD over invoering programmamanagementbureau voor grote ingrepen openbare ruimte en de bijbehorende begrotingswijziging
Programmamanagement: De Nieuwe Standaard voor Gemeentelijke Projecten
De VVD heeft een voorstel ingediend om programmamanagement in te voeren voor grote ruimtelijke ordeningsprojecten in de gemeente. Dit moet zorgen voor meer transparantie en betere beheersbaarheid van risico's. Het debat hierover in de gemeenteraad was levendig en vol verschillende meningen.
Samenvatting
Het initiatiefvoorstel van de VVD, opgesteld door raadslid Cees Roem, richt zich op het invoeren van programmamanagement voor grote ruimtelijke ordeningsprojecten in de gemeente. Dit voorstel komt voort uit eerdere discussies over de Perspectiefnota en problemen met budgetoverschrijdingen in het structuurvisietraject Landelijk Gebied. Het doel is om dergelijke projecten vanaf het begin goed te organiseren door een apart programmabureau op te zetten dat extern opereert en fungeert als informatiecentrum voor omwonenden. Een externe programmamanager wordt aanbevolen om politieke beïnvloeding te minimaliseren. Het voorstel beoogt transparantie en betere beheersbaarheid van risico's, en biedt de gemeenteraad een uniform overzicht van financiën en planning. Het kan ook dienen als pilot voor toekomstige projecten. De financiële dekking wordt gezocht in de herbestemming van een budgetpost uit de Perspectiefnota 2009. Het college moet de uitwerking rapporteren aan de raadscommissie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel heet "Invoeren programma management bij grote ingrepen in de openbare ruimte." Het initiatiefvoorstel van de VVD, opgesteld door Cees Roem, beoogt de invoering van een programmamanagementmethodiek voor ruimtelijke ordeningsvraagstukken. Dit is naar aanleiding van eerdere budgetoverschrijdingen en organisatorische problemen bij grote projecten. Het voorstel stelt voor om een apart programmabureau op te zetten dat extern opereert en fungeert als informatiecentrum voor omwonenden. Een externe programmamanager wordt aanbevolen om onafhankelijkheid te waarborgen. Het doel is om transparantie, risicobeheersing en continuïteit te verbeteren, en de gemeentelijke organisatie te ontlasten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke probleemstelling, een voorgestelde oplossing, en de verwachte voordelen. Echter, specifieke details over de implementatie en tijdlijnen ontbreken.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de invoering van de programmamanagementmethodiek en de oprichting van een programmabureau. De raad krijgt hiermee een instrument om beter toezicht te houden op grote ruimtelijke projecten.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde methodiek en structuur willen invoeren, en of zij de voorkeur geven aan een interne of externe programmamanager.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het mist specifieke tijdlijnen en meetbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid en kosten zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemmen met de invoering van de programmamanagementmethodiek en de oprichting van een extern programmabureau.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het programmabureau ook als informatiecentrum voor omwonenden zal fungeren, wat participatie en communicatie met de gemeenschap bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel suggereert dat de kosten gedekt kunnen worden door een bestaande post in de Perspectiefnota 2009, namelijk de aframing van de inhuur van een projectleider bouwgrondexploitatie ter waarde van 100.000 euro. Het stelt dat de investering zichzelf terugverdient door verbeterde risicobeheersing en transparantie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Programma management Openbare ruimte Ruimtelijke ordening Programma bureau Externe communicatie Transparantie Risicobeheersing Continuïteit Expertise VastgoedontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:59:40 - 02:59:45 - 02:59:48 - 03:00:08 - 03:00:41 - 03:01:38 - 03:01:47 - 03:03:57 - 03:04:21 - 03:05:01 - 03:05:04 - 03:05:07 - 03:05:36 - 03:06:22 - 03:06:24 - 03:07:50 - 03:07:52 - 03:08:44 - 03:08:46 - 03:08:58 - 03:12:37 - 03:14:17 - 03:14:20 - 03:14:22 - 03:16:17 - 03:16:38 - 03:17:03 - 03:17:40 - 03:17:43 - 03:18:33 - 03:18:49 - 03:18:58 - 03:19:02 - 03:19:57 - 03:19:58 - 03:20:01 - 03:20:05 - 03:20:08 - 03:20:12 - 03:20:50 - 03:21:21 - 03:21:23 - 03:21:43 - 03:21:54 - 03:22:14 - 03:22:21 - 03:22:51 - 03:22:59
Agendapunt 13. Motie CDA vreemd aan de orde van de agenda.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: