07-02-2013 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 13 en 18 december 2012
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 22 januari 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 50 tot en met week 5: Raad 7 februari 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.4 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie Gemeentebelangen BES inzake ontwikkelingen Nieuw Kranenburg
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 02-001: Benoeming, burgercommissielid Gemeentebelangen BES
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de benoeming van de heer R. Butter tot burgercommissielid namens de fractie GBB. De benoeming vindt plaats op voordracht van de fractie en is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2010. De griffier heeft de wettelijke vereisten gecontroleerd en goedgekeurd. Bij goedkeuring door de raad kan de heer Butter direct aan de slag, waarmee het aantal burgercommissieleden van GBB op één komt, onder het maximum van drie. De benoeming is belangrijk voor de lokale democratie, omdat het raadscommissies bemenst met betrokken burgers met diverse expertise. De vergoeding voor het commissielid is opgenomen in de begroting.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Benoeming burgercommissielid fractie GBB". Het voorstel betreft de voordracht van de fractie GBB om de heer R. Butter te benoemen tot burgercommissielid. Dit is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2010, waarbij de raad een commissielid benoemt op voordracht van de betreffende fractie. De griffier heeft gecontroleerd of aan de wettelijke vereisten is voldaan en het presidium heeft deze bevindingen goedgekeurd. De benoeming stelt de heer Butter in staat om zijn werkzaamheden als burgercommissielid te beginnen, waarmee de fractie GBB haar vertegenwoordiging in de raadscommissies versterkt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle noodzakelijke informatie bevat over de procedurele aspecten van de benoeming, de wettelijke vereisten en de rol van de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van het burgercommissielid te bekrachtigen op basis van de voordracht van de fractie GBB. Dit is een formele stap die nodig is om de benoeming rechtsgeldig te maken.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de benoeming een procedurele aangelegenheid is. De raad moet echter wel overwegen of de voordracht in lijn is met de gewenste diversiteit en expertise binnen de commissies.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de heer R. Butter te benoemen tot burgercommissielid namens de fractie GBB.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door het betrekken van burgers in de raadscommissies, wat bijdraagt aan een representatieve lokale democratie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een benoemingskwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaste vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten. Deze kosten zijn al opgenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgercommissielid Fractie GBB R. Butter Verordening Griffier Gemeentewet Presidium Vacature Lokale democratieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 02-002: Voorstel betreft het vaststellen van het Beleidsplan Integrale Schuldhulpverlening gemeente Bergen 2012-2016
Samenvatting
Het voorstel betreft het Beleidsplan Integrale Schuldhulpverlening van de gemeente Bergen voor de periode 2012-2016, opgesteld naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening op 1 juli 2012. Deze wet legt gemeenten een zorgplicht op voor integrale schuldhulpverlening. Het plan richt zich op het bieden van schuldhulpverlening aan inwoners die voldoen aan bepaalde toelatingseisen, met aandacht voor zowel het oplossen van schulden als de omstandigheden waarin deze zijn ontstaan. Ook preventie en nazorg zijn belangrijke onderdelen. De Wmo Adviesraad heeft ingestemd met het plan en benadrukt het belang van nazorg en maatwerk. Het beleid wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 juli 2012 toegepast. Voor 2013 is een budget van €24.000 begroot, maar gezien de stijgende kosten en de economische crisis is de verwachting dat dit budget niet toereikend zal zijn. Evaluatie van de resultaten is gepland voor juli 2013, waarna mogelijk extra budget zal worden aangevraagd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan Integrale Schuldhulpverlening gemeente Bergen 2012 - 2016". Dit beleidsplan is opgesteld naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening op 1 juli 2012, die gemeenten een wettelijke zorgplicht oplegt voor integrale schuldhulpverlening. Het plan richt zich op het bieden van schuldhulpverlening aan inwoners die voldoen aan bepaalde toelatingseisen, met aandacht voor zowel het oplossen van schulden als de omstandigheden waarin deze zijn ontstaan. Het plan benadrukt preventie en nazorg, en is bedoeld om richting te geven aan de gemeentelijke schuldhulpverlening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de wettelijke verplichtingen en de doelstellingen van het beleidsplan duidelijk uiteenzet. Het bevat informatie over de financiële implicaties en de betrokken partijen, zoals de Wmo Adviesraad en ketenpartners.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het beleidsplan goed te keuren, waarmee zij de richting en uitvoering van de schuldhulpverlening in de gemeente vaststelt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het beleidsplan en de toewijzing van financiële middelen. Er moet ook een keuze worden gemaakt over hoe om te gaan met mogelijke budgetoverschrijdingen en de inzet van het participatiebudget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke doelen en een tijdsbestek (2012-2016). Echter, de financiële onzekerheden en de open-einde regeling maken het moeilijk om het voorstel volledig meetbaar en tijdgebonden te noemen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de financiële onzekerheid kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan goed te keuren en de benodigde financiële middelen toe te wijzen, rekening houdend met mogelijke budgetoverschrijdingen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in de ontwikkeling van het beleidsplan. Wel is er overleg geweest met ketenpartners en de Wmo Adviesraad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op schuldhulpverlening.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, met een begroot bedrag van €24.000 voor 2013. Er is een risico op budgetoverschrijding, gezien de stijgende kosten in voorgaande jaren en de economische onzekerheid. Het voorstel suggereert dat extra budget kan worden aangevraagd na evaluatie in juli 2013.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Beleidsplan Integrale Schuldhulpverlening Wet gemeentelijke schuldhulpverlening Schuldhulpverlening Inwoners Toelatingseisen Preventie en nazorg Wmo Adviesraad Ketenpartners Gemeentebegroting Economische crisisVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 02-003: Voorstel betreft het vaststellen van de Archiefverordening gemeente Bergen 2013
Bergen Stemt in met Nieuwe Archiefverordening: "Een Stap Vooruit in Transparantie"
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de intrekking van de Archiefverordening uit 2004 en de invoering van de nieuwe Archiefverordening 2013. Deze stap, gebaseerd op een model van het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar, belooft meer transparantie en verantwoording.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om de Archiefverordening uit 2004 in te trekken en de nieuwe Archiefverordening 2013 vast te stellen. Dit voorstel is gebaseerd op een nieuw model van de Archiefverordening, beschikbaar gesteld door het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar. Het belangrijkste verschil met de oude verordening is de introductie van jaarlijkse verslaglegging aan de gemeenteraad, met nadruk op horizontale verantwoording via Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s). De nieuwe verordening zorgt ervoor dat de gemeente voldoet aan de Archiefwet 1995. Na goedkeuring door de raad en de Provinciale Archiefinspectie wordt de nieuwe verordening van kracht. Er zijn geen alternatieve mogelijkheden of extra middelen nodig voor dit voorstel.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Archiefverordening Gemeente Bergen 2013
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Archiefverordening Gemeente Bergen 2013". Het voorstel betreft de intrekking van de Archiefverordening gemeente Bergen 2004 en de vaststelling van een nieuwe verordening voor 2013. Het nieuwe model, opgesteld door het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar, legt meer nadruk op jaarlijkse verslaglegging en horizontale verantwoording. Dit sluit aan bij het vernieuwde interbestuurlijke toezicht. De verordening regelt de zorg, het beheer en toezicht op archiefstukken die nog niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de veranderingen ten opzichte van de vorige verordening beschrijft. Het bevat de benodigde informatie over de betrokken partijen en de stappen die moeten worden genomen na goedkeuring.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet beslissen over de intrekking van de oude verordening en de vaststelling van de nieuwe verordening. Hiermee voldoet de raad aan de eisen van de Archiefwet 1995.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien het voorstel voornamelijk een wettelijke verplichting betreft. De raad moet echter beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen en de nadruk op horizontale verantwoording.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de jaarlijkse verslaglegging en de toepassing van Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s). Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Archiefverordening gemeente Bergen 2004 in te trekken en de nieuwe Archiefverordening Gemeente Bergen 2013 vast te stellen.
Participatie:
Burgerparticipatie is niet van toepassing op dit voorstel. Externe communicatie is beperkt tot het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar en overleg met Karel Renders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op archiefbeheer en wettelijke naleving.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel, en er wordt geen dekking aangegeven, wat impliceert dat er geen directe kosten zijn verbonden aan de vaststelling van de nieuwe verordening.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Archiefverordening Regionaal Historisch Centrum Alkmaar Archiefwet 1995 Horizontale verantwoording Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Interbestuurlijke toezicht Archiefbewaarplaats Provinciale Archiefinspectie Gemeenschappelijke regeling VerslagleggingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 02-004: Voorstel betreft in te stemmen met de tweede wijziging in de Gemeenschappelijke Regeling Regionaal Historisch Centrum Alkmaar
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Bergen om in te stemmen met de tweede wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling RHCA. Deze wijziging is noodzakelijk vanwege de fusie van de gemeenten Zijpe, Harenkarspel en Schagen tot de nieuwe gemeente Schagen per 1 januari 2013. Hierdoor vervallen de gemeenten Zijpe en Harenkarspel uit de aanhef van de regeling. Het Algemeen Bestuur van het RHCA heeft al ingestemd met deze tekstwijziging. De wijziging treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2013, na goedkeuring door de raad. Er zijn geen financiële middelen of investeringen gemoeid met dit voorstel. De wijziging is een formele aanpassing die nodig is om de regeling actueel te houden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Tweede wijziging Gemeenschappelijke Regeling RHCA
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging in de Gemeenschappelijke Regeling RHCA vanwege de fusie van de gemeenten Zijpe, Harenkarspel en Schagen tot de nieuwe gemeente Schagen per 1 januari 2013. De wijziging houdt in dat de namen van de gemeenten Zijpe en Harenkarspel uit de regeling worden verwijderd. Het Algemeen Bestuur van het RHCA heeft al ingestemd met deze tekstwijziging. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met deze wijziging, zodat de regeling formeel kan worden aangepast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor de wijziging, de betrokken partijen en de juridische basis voor de wijziging uiteenzet. Er zijn geen aanvullende opties of alternatieven nodig, gezien de aard van de wijziging.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om in te stemmen met de voorgestelde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling RHCA. Dit is een formele stap die nodig is om de wijziging juridisch te bekrachtigen.
Politieke keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel een administratieve aanpassing betreft die voortvloeit uit een reeds voltooide gemeentelijke fusie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART). Er zijn geen inconsistenties in het voorstel, aangezien het een duidelijke en noodzakelijke wijziging betreft.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de voorgestelde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling RHCA.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie of externe communicatie, aangezien het een administratieve wijziging betreft zonder directe impact op burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een administratieve wijziging betreft zonder milieueffecten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, aangezien er geen investeringen of kosten mee gemoeid zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling RHCA Wijziging Fusie Gemeenten Algemeen Bestuur Wet gemeenschappelijke regelingen Archiefwet 1995 Raadsbevoegdheid Tekstwijziging UittredenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 02-005: Voorstel betreft het vaststellen van de tarieven Huishoudelijke Hulp 2013
Gemeenten Noord-Holland in debat over nieuwe tarieven huishoudelijke hulp
De gemeenteraden van 19 Noord-Hollandse gemeenten, onder leiding van Alkmaar, debatteren over de vaststelling van nieuwe tarieven voor huishoudelijke hulp. Deze tarieven zijn cruciaal voor de aanbesteding van zorgcontracten voor de komende jaren.
Samenvatting
Het voorstel betreft het vaststellen van tarieven voor Hulp bij het huishouden voor de jaren 2013 en 2014. De huidige contracten met zorgaanbieders lopen af op 31 december 2012, en er is besloten om nieuwe contracten aan te gaan voor de periode 2013-2016, met de mogelijkheid tot verlenging. Gemeente Alkmaar coördineert de samenwerking tussen 19 gemeenten in Noord-Holland. Volgens de Wet Basistarieven moeten gemeenteraden basistarieven vaststellen, zodat zorgaanbieders niet onder de reële kostprijs kunnen inschrijven. De voorgestelde tarieven zijn € 21,- per uur voor eenvoudige huishoudelijke hulp (HH1) en € 25,20 per uur voor huishoudelijke hulp met ondersteuning (HH2). Deze tarieven zijn gebaseerd op een reële kostprijsberekening en de CAO Thuiszorg. De gemeenteraden worden gevraagd in te stemmen met deze tarieven om de aanbesteding voort te zetten. Als een gemeente afwijkt van de voorgestelde tarieven, kan zij niet deelnemen aan de gezamenlijke aanbesteding en moet zij een nieuwe aanbesteding starten. De aanbesteding moet voor 1 januari 2013 worden afgerond, onder voorbehoud van politieke besluitvorming.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen tarieven Hulp bij het huishouden 2013 t/m 2014". Het voorstel betreft de vaststelling van basistarieven voor huishoudelijke hulp in de regio Noord-Holland Noord, in lijn met de Wet Basistarieven. De tarieven zijn vastgesteld op € 21,- voor eenvoudige huishoudelijke hulp (HH1) en € 25,20 voor huishoudelijke hulp met ondersteuning (HH2). Deze tarieven zijn gebaseerd op een reële kostprijsberekening en zijn bedoeld om te voldoen aan de wettelijke verplichting dat gemeenteraden basistarieven vaststellen. De samenwerking tussen de gemeenten loopt van 2012 tot 2016, met mogelijke verlengingen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde uitleg van de achtergrond, de wettelijke verplichtingen, de berekening van de tarieven en de gevolgen van het besluit. Er zijn echter enkele juridische onzekerheden genoemd die niet volledig zijn uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de voorgestelde tarieven formeel vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting onder de Wet Basistarieven.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde tarieven. Afwijken van deze tarieven betekent dat de gemeente niet meer kan deelnemen aan de gezamenlijke aanbesteding en een eigen aanbesteding moet starten.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de vastgestelde tarieven. Het is tijdgebonden met een contractperiode van twee jaar. Er zijn echter juridische onzekerheden over de toepassing van de Wet Basistarieven op de lopende aanbesteding, wat een inconsequentie kan vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de tarieven van € 21,- voor HH1 en € 25,20 voor HH2 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Extern overleg is gevoerd met de regio Noord-Holland Noord.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot een lichte verhoging van de tarieven. Er zijn geen consequenties voor de begroting van 2013, en er zijn geen externe subsidies van toepassing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Hulp bij het huishouden Tarieven Aanbesteding Wet Basistarieven Zorgaanbieders Gemeenten Noord-Holland Contracten Stuurgroep CAO Thuiszorg Reële kostprijsberekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 02-006: Voorstel betreft het vaststellen van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Bergen 2013
Bergen Stemt Over Nieuwe Wmo-Verordening: Een Cultuurverandering in de Zorg
De gemeenteraad van Bergen debatteert over een nieuw voorstel voor de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2013. Dit voorstel is een cruciaal onderdeel van de landelijke decentralisaties, waarbij gemeenten meer verantwoordelijkheden krijgen op het gebied van zorg en ondersteuning. De nieuwe aanpak, ook wel de 'Kanteling' genoemd, moet zorgen voor een meer integrale en efficiënte toegang tot maatschappelijke voorzieningen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2013 vast te stellen. Dit voorstel is onderdeel van de drie decentralisaties waarbij het Rijk taken en budgetten overdraagt aan gemeenten, waaronder de extramurale begeleiding uit de AWBZ, jeugdzorg en mogelijk de Sociale werkvoorziening en Wajong. De gemeente Bergen wil een integrale toegang tot maatschappelijke voorzieningen realiseren, wat een cultuurverandering vereist die de 'Kanteling' wordt genoemd. Deze verandering houdt in dat de compensatieplicht anders wordt vormgegeven, met een focus op vraagverheldering en passende ondersteuning in plaats van standaard voorzieningen. De nieuwe Wmo-verordening ondersteunt deze aanpak en is gebaseerd op vier pijlers: inclusief denken, maatwerk, resultaten en het voeren van gesprekken. De verordening moet leiden tot een centrale toegang voor zorgvragen, waardoor burgers niet meer langs meerdere loketten hoeven. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de verordening, die na goedkeuring gepubliceerd wordt en in werking treedt. Er zijn geen alternatieve mogelijkheden voor het bereiken van het doel, en de uitvoering van de verordening zal jaarlijks geëvalueerd worden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Gekantelde Wmo verordening
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Bergen 2013, in het kader van de drie decentralisaties: extramurale begeleiding uit de AWBZ, jeugdzorg, en de Sociale werkvoorziening en Wajong. De gemeente Bergen streeft naar een integrale toegang tot maatschappelijke voorzieningen, waarbij de nadruk ligt op een vraagverhelderend gesprek met burgers, in plaats van standaard voorzieningen. De 'Kanteling' introduceert een cultuurverandering in de Wmo-dienstverlening, gericht op zelfredzaamheid en participatie. De verordening is gebaseerd op vier pijlers: inclusief denken, maatwerk, resultaten, en het gesprek, en vormt het fundament voor de gemeentelijke regelgeving en uitvoeringspraktijk.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, doelstellingen, en de vier pijlers waarop de verordening is gebaseerd. Het biedt inzicht in de veranderingen die de 'Kanteling' met zich meebrengt en de implicaties voor de gemeentelijke dienstverlening.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen en te wijzigen. Door in te stemmen met de verordening, biedt de raad een juridisch actueel kader voor de uitvoering van de Wmo binnen de gemeente Bergen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de verordening, die een verschuiving in de benadering van maatschappelijke ondersteuning inhoudt. Dit omvat keuzes over de mate van maatwerk, de focus op zelfredzaamheid, en de integratie van verschillende zorgdomeinen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel de doelstellingen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare criteria en tijdsgebonden doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de uitvoering hangt af van toekomstige wetgeving en evaluaties.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde verordening, waarmee de gemeente Bergen een juridisch kader krijgt voor de uitvoering van de Wmo volgens de 'Kanteling'.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke burgerparticipatie in de besluitvorming, maar benadrukt wel het belang van een vraagverhelderend gesprek met burgers als onderdeel van de nieuwe benadering.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op sociale duurzaamheid door het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn niet volledig uitgewerkt, maar het voorstel suggereert dat de 'Kanteling' kan leiden tot besparingen door een vermindering van individuele voorzieningen. Er zijn voldoende middelen beschikbaar voor de uitvoering van de verordening, en jaarlijkse evaluaties zullen de financiële impact monitoren.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kanteling Wmo verordening Decentralisaties Compensatieplicht Integrale toegang Zelfredzaamheid Inclusief beleid Maatwerk Resultaatgebieden Extramurale begeleidingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 02-007: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan perceel tussen Midden Geestweg 1 en Meerweg 7 in Bergen
Nieuwe Bouwkavel in Bergen: Raad Stemmen Verdeeld
De gemeenteraad van Bergen heeft na een intensief debat ingestemd met een nieuw bestemmingsplan voor een perceel tussen Midden Geestweg 1 en Meerweg 7. Dit besluit maakt de weg vrij voor de bouw van een nieuwe woning, ondanks bezwaren van omwonenden en enkele raadsleden.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor een perceel tussen Midden Geestweg 1 en Meerweg 7 in Bergen, om de bouw van een woning mogelijk te maken. De aanvrager, eigenaar van de betrokken percelen, wil een woning bouwen op een stuk grond dat momenteel als tuin wordt gebruikt. Eerdere pogingen om de woning in het bestaande bestemmingsplan op te nemen werden afgewezen, maar de Raad van State heeft de aanvrager in het gelijk gesteld. Het nieuwe bestemmingsplan is nodig omdat de ontwikkeling in strijd is met het huidige bestemmingsplan 'Bebouwde kom'. Het plan heeft de inspraak- en zienswijzeprocedures doorlopen, waarbij enkele reacties van omwonenden zijn ontvangen. Deze reacties hebben niet geleid tot wijzigingen in het plan. Het bestemmingsplan bestaat uit een toelichting, planregels en een verbeelding, en biedt een actuele juridische regeling voor het perceel. Na vaststelling door de raad kan de aanvrager een omgevingsvergunning aanvragen om de woning te realiseren. Alle kosten en eventuele planschade zijn voor rekening van de aanvrager.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan 'Perceel tussen Midden Geestweg 1 en Meerweg 7'. Het doel is om de bouw van een nieuwe woning op dit perceel juridisch-planologisch mogelijk te maken. De aanvrager, tevens eigenaar van de percelen, wil een woning bouwen op een stuk grond dat momenteel als tuin wordt gebruikt. Na een uitspraak van de Raad van State, die de eerdere afwijzing van de gemeente vernietigde, is het voorstel opnieuw beoordeeld en nu positief ontvangen. Het bestemmingsplan moet de bouw juridisch mogelijk maken, ondanks dat het in strijd is met het huidige bestemmingsplan.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een uitgebreide toelichting op de procedure, de ingediende zienswijzen en de reacties daarop. Het biedt ook inzicht in de stedenbouwkundige overwegingen en de juridische context.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een cruciale stap in de procedure, aangezien zonder vaststelling de bouw niet kan doorgaan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verdichting van de bebouwde kom door het toestaan van een nieuwe woning, wat in lijn is met het beleid om het buitengebied groen te houden. Er moet ook worden overwogen of de belangen van omwonenden voldoende zijn gewaarborgd.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de beoordeling van natuurwaarden en verkeersveiligheid kan subjectief zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee de bouw van de woning mogelijk wordt.
Participatie:
Er is sprake geweest van burgerparticipatie via inspraakprocedures en zienswijzen. Omwonenden hebben de gelegenheid gehad om hun bezwaren kenbaar te maken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt meer op stedenbouwkundige en juridische aspecten.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente; alle kosten, inclusief eventuele planschade, zijn voor rekening van de aanvrager. Dit is contractueel vastgelegd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Woningbouw Raad van State Zienswijzen Stedenbouwkundig Inspraak Omgevingsvergunning Natuurwaarden Verkeerssituatie PrivacyVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:24:41 - 00:24:59 - 00:29:46 - 00:29:52 - 00:31:46 - 00:31:49 - 00:32:22 - 00:32:26 - 00:33:10 - 00:33:43 - 00:33:45 - 00:33:56 - 00:34:00 - 00:34:03 - 00:34:04 - 00:37:36 - 00:37:41 - 00:39:02 - 00:39:18 - 00:39:21 - 00:40:55 - 00:40:55 - 00:45:07 - 00:45:13 - 00:45:44 - 00:45:48 - 00:46:02 - 00:46:02 - 02:26:38 - 02:26:38 - 02:26:38
Onbekende spreker -
Agendapunt 11. 02-008: Voorstel betreft in te stemmen met de aanleg van een glasvezelnetwerk in de gemeente Bergen aan de markt over te laten
Glasvezel in Bergen: Marktpartijen aan zet, maar zorgen blijven
De gemeenteraad van Bergen heeft besloten de aanleg van een glasvezelnetwerk aan de markt over te laten. Hoewel dit in lijn is met het coalitieakkoord en de bezuinigingsvoorstellen, roept het besluit gemengde reacties op. De gemeente zal een faciliterende rol spelen, maar investeert zelf niet.
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Bergen betreft de aanleg van een glasvezelnetwerk in de gemeente. Het college stelt voor om de aanleg aan de markt over te laten, in lijn met het coalitieakkoord 2012-2014 en de conceptbezuinigingsvoorstellen. De gemeente heeft niet de capaciteit of het budget om zelf een glasvezelnetwerk te realiseren en wil geen eigenaar worden. Er is interesse in glasvezel, maar er is terughoudendheid bij deelname in een coöperatie. Het advies is om de aanleg door private partijen of een coöperatie te laten uitvoeren. De gemeente zal faciliteren en meedenken, maar alleen participeren als er aantoonbare verdienmogelijkheden zijn. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met dit voorstel, waarbij de gemeente een faciliterende rol speelt zonder eigen investeringen. Er zijn geen middelen gemoeid met dit voorstel en de beslissing wordt kenbaar gemaakt via de gemeentewebsite en gemeentepagina.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Glasvezel in gemeente Bergen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de aanleg van een glasvezelnetwerk in de gemeente Bergen, waarbij wordt voorgesteld deze taak aan de markt over te laten. Het college van Bergen wil faciliteren en eventueel participeren in een coöperatie als er verdienmogelijkheden zijn. De gemeente heeft niet de capaciteit of het budget om zelf een netwerk aan te leggen en wil geen eigenaar worden. Het voorstel benadrukt dat een verdienmodel niet realistisch is zonder kosten voor burgers. De raad wordt gevraagd om de aanleg aan de markt over te laten, met de mogelijkheid voor coöperaties of private partijen om het initiatief te nemen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke achtergrond, de huidige stand van zaken, en de overwegingen van de gemeente. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële analyses of risicoanalyses opgenomen.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet beslissen of de aanleg van het glasvezelnetwerk aan de markt wordt overgelaten.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het zelf initiëren van de aanleg van een glasvezelnetwerk of het overlaten aan de markt. Dit omvat ook de keuze om al dan niet te participeren in een coöperatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en realistisch, maar mist meetbare doelen en een tijdsgebonden plan. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het voorstel om de aanleg van het glasvezelnetwerk aan de markt over te laten.
Participatie:
Er is beperkte burgerparticipatie. Er zijn pogingen gedaan om interesse te peilen voor deelname in een coöperatie, maar er is geen actieve betrokkenheid van burgers in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien het voorstel is om geen eigen investeringen te doen. Er is geen gedetailleerde financiële dekking nodig, omdat de markt de aanleg op zich zou nemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Glasvezelnetwerk Private partijen Coöperatie Faciliteren Verdienmodel Particulier initiatief Reggefiber Bergen Breedband (B3) Draagvlak TerugverdientijdVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:46:58 - 00:47:37 - 00:50:24 - 00:50:29 - 00:51:35 - 00:52:24 - 00:53:36 - 00:53:39 - 00:54:26 - 00:54:29 - 00:54:50 - 00:56:03 - 00:56:05 - 00:57:01 - 00:57:11 - 00:58:35 - 00:58:39 - 01:00:10 - 01:00:12 - 01:00:30 - 01:00:32 - 01:00:55 - 01:01:09 - 01:01:12 - 01:01:31 - 01:01:35 - 01:03:58 - 01:04:00 - 01:05:16 - 01:05:35 - 01:06:26 - 01:06:57 - 01:07:00 - 01:07:54 - 01:08:30 - 01:12:38 - 01:13:07 - 01:13:11 - 01:13:31 - 01:13:31 - 02:26:38 - 02:26:38 - 02:26:38
Agendapunt 12. 02-009: Voorstel betreft in te stemmen met het VVV beleid 2013 en de daarbij behorende begrotingswijziging vast te stellen
VVV Bergen: Toekomst van Toeristische Informatievoorziening Onder de Loep
De gemeenteraad van Bergen debatteert over de toekomst van de VVV-vestigingen in de regio. Met een subsidievoorstel van €142.188 voor toeristische informatievoorziening en €11.000 voor een actieplan, staat de toekomst van de VVV in Egmond, Bergen en Schoorl ter discussie.
Samenvatting
Het voorstel betreft het VVV-beleid voor 2013 in de gemeente Bergen. De raad wordt gevraagd om een subsidie van € 142.188 toe te kennen aan de VVV voor toeristische informatievoorziening en € 11.000 voor een actieplan. Het plan omvat het voortzetten van de VVV-vestigingen in Egmond aan Zee, Bergen en Schoorl, met specifieke aandacht voor de locatie in Egmond vanwege het wegvallen van een huurder. De gemeente overweegt alternatieven voor de VVV-dienstverlening en wil 2013 gebruiken om andere mogelijkheden te onderzoeken. De benodigde financiering komt deels uit de reserve Toerismefonds. De raad moet beslissen over de subsidie en het actieplan, en wordt in het derde kwartaal van 2013 geïnformeerd over de toekomstplannen voor 2014 en verder.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: VVV Beleid 2013
Titel en Samenvatting:
Het voorstel getiteld "VVV beleid 2013" richt zich op de toeristische informatievoorziening in de gemeente Bergen voor het jaar 2013. Het omvat het toekennen van subsidies aan de VVV voor het beheer van informatiepunten in Egmond, Bergen en Schoorl, en het uitvoeren van een actieplan. Het voorstel onderzoekt ook alternatieve mogelijkheden voor toeristische promotie en informatievoorziening in de toekomst, gezien de veranderende omstandigheden zoals het wegvallen van huurinkomsten in Egmond.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt verschillende aspecten van de toeristische informatievoorziening, inclusief financiële implicaties en mogelijke alternatieven. Het bevat echter geen uitgebreide analyse van de duurzaamheid van de voorgestelde maatregelen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de toekenning van subsidies en het goedkeuren van de begrotingswijziging. Daarnaast moet de raad instemmen met het gebruik van 2013 als onderzoeksjaar voor alternatieve informatievoorziening.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het voortzetten van de huidige VVV-structuur of het onderzoeken van alternatieven. Er moet ook een beslissing worden genomen over de financiële toewijzing en het gebruik van gemeentelijke reserves.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële toewijzingen en doelstellingen voor 2013. Het is echter minder specifiek over de lange termijn strategieën en de evaluatiecriteria voor alternatieve informatievoorziening.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over de goedkeuring van de subsidies, de begrotingswijziging en het onderzoeksvoorstel voor alternatieve informatievoorziening.
Participatie:
Er is overleg gevoerd met de VVV en betrokken partijen, maar er is geen uitgebreide burgerparticipatie beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet behandeld in het voorstel, hoewel het behoud van toeristische infrastructuur implicaties kan hebben voor duurzame ontwikkeling.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een subsidie van €142.188 en een extra €11.000 voor het actieplan, gedekt door een onttrekking van €57.045 uit het Toerismefonds. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar.
Conclusie:
Het voorstel biedt een gedetailleerde aanpak voor de toeristische informatievoorziening in 2013, maar mist een lange termijn visie en duurzaamheidsoverwegingen. De raad moet zorgvuldig overwegen of de voorgestelde financiële toewijzingen en strategieën in lijn zijn met de bredere doelen van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
VVV beleid Toeristische informatievoorziening Subsidie Egmond aan Zee Schoorlse Duinen ANWB-artikelen Actieplan Toerismefonds Shop in shop AgentschapVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:13:59 - 01:14:15 - 01:16:56 - 01:16:58 - 01:18:49 - 01:18:52 - 01:21:33 - 01:21:35 - 01:21:52 - 01:21:57 - 01:29:39 - 01:29:44 - 01:32:57 - 01:32:59 - 01:33:27 - 01:33:31 - 01:33:50 - 01:34:05 - 01:34:28 - 01:34:56 - 01:35:25 - 01:35:29 - 01:38:46 - 01:39:35 - 01:40:13 - 01:40:27 - 01:48:14 - 01:48:19 - 01:49:14 - 01:49:22 - 01:52:01 - 01:52:26 - 01:52:36 - 01:52:38 - 01:54:18 - 01:54:28 - 01:55:52 - 01:56:15 - 01:56:21 - 01:57:39 - 01:58:26 - 01:58:31 - 01:59:35 - 01:59:39 - 02:01:15 - 02:01:36 - 02:02:07 - 02:02:12 - 02:04:51 - 02:04:52 - 02:05:18 - 02:06:57 - 02:07:00 - 02:07:26 - 02:07:26 - 02:11:07 - 02:11:24 - 02:11:52 - 02:11:58 - 02:12:08 - 02:12:50 - 02:12:52 - 02:13:14 - 02:13:14 - 02:26:38 - 02:26:38 - 02:26:38
Onbekende spreker -
Agendapunt 13. 02-010: Voorstel betreft het vaststellen van aanbevelingen op basis van het rapport van de Rekenkamercommissie over Projectmatig Werken
Gemeenteraad Bergen: Projectmatig Werken Krijgt Groene Lichten
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een voorstel om projectmatig werken te verbeteren. Dit besluit volgt op een kritisch rapport van de Rekenkamercommissie, dat de noodzaak van betere sturing en beheersing van grote projecten benadrukte.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Bergen om projectmatig werken in te voeren. Het voorstel is gebaseerd op een onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie (RKC), dat concludeert dat er nog onvoldoende vooruitgang is geboekt bij de invoering van projectmatig werken. Het doel van het voorstel is om de sturing en beheersing van grote projecten te verbeteren. De raad wordt gevraagd om het onderzoeksrapport voor kennisgeving aan te nemen en de aanbevelingen van de RKC te volgen, waaronder het verstrekken van rapportages volgens de Kadernota Projectmatig Werken en het voorleggen van een evaluatie in 2014. Het college en de ambtelijke organisatie zijn verantwoordelijk voor de uitvoering, terwijl de raad de voortgang zal toetsen. Er zijn geen extra middelen nodig, aangezien de werkzaamheden intern worden uitgevoerd. Het besluit moet de implementatie van projectmatig werken bevorderen en de raad in staat stellen om beter toezicht te houden op grote projecten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Invoeren Projectmatig Werken in Bergen
Het voorstel betreft de implementatie van projectmatig werken binnen de gemeente Bergen, gebaseerd op aanbevelingen van de Rekenkamercommissie (RKC). Het doel is om de sturing en beheersing van grote projecten te verbeteren. De raad wordt gevraagd om het onderzoeksrapport van de RKC voor kennisgeving aan te nemen en de rapportages van grote projecten volgens de Kadernota Projectmatig Werken te verstrekken. Evaluatie van de invoering is gepland voor februari 2014. Het voorstel benadrukt de noodzaak van betere informatievoorziening en besluitvorming binnen projecten, en roept op tot een hernieuwde focus op projectmatig werken binnen de gemeentelijke organisatie.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de implementatie en de exacte stappen die genomen moeten worden om de aanbevelingen van de RKC te realiseren. Er is een duidelijke behoefte aan verdere uitwerking van de richtlijnen en structuren die nodig zijn voor projectmatig werken.
Rol van de raad:
De raad speelt een kaderstellende en controlerende rol. Ze moet de aanbevelingen van de RKC overnemen en toezien op de implementatie van projectmatig werken. De raad moet ook de voortgang en effectiviteit van de implementatie evalueren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze de aanbevelingen van de RKC overneemt en hoe ze de implementatie van projectmatig werken wil sturen. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de mate van verantwoordelijkheid en autonomie die aan projectleiders wordt gegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een tijdlijn is voor evaluatie, ontbreken specifieke meetbare doelen en criteria voor succes. Er zijn inconsistenties in de mate van detail en duidelijkheid over de implementatiestappen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het onderzoeksrapport van de RKC voor kennisgeving aan te nemen en de voorgestelde rapportagestructuur te implementeren. Ze moeten ook instemmen met de evaluatie van de invoering in 2014.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat informatie en communicatie naar de raad en bewoners nog in ontwikkeling zijn, wat wijst op een beperkte participatie tot nu toe. Er is behoefte aan verbetering op dit gebied.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen gemeld, aangezien alle werkzaamheden door de eigen organisatie worden uitgevoerd en eventuele scholing uit reguliere budgetten komt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Projectmatig Werken Rekenkamercommissie (RKC) Grote Projecten Evaluatie Implementatie Aanbevelingen Informatievoorziening Sturing en Beheersing Verantwoordingssystematiek RisicoanalyseVerfijning van de zoekopdracht: