08-03-2022 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1 Opening
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Agendapunt 2 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:56:03 - 00:58:03 - 00:58:23 - 00:58:36 - 00:59:13 - 00:59:24 - 00:59:37 - 01:00:37 - 01:01:26 - 01:01:56 - 01:02:35 - 01:02:44 - 01:03:10 - 01:03:17 - 01:03:46 - 01:03:48 - 01:03:52 - 01:03:55 - 01:04:39 - 01:04:44 - 01:05:23 - 01:05:37 - 01:06:17 - 01:06:19 - 01:07:02 - 01:07:11 - 01:07:48 - 01:07:50 - 01:07:54 - 01:07:55 - 01:22:16 - 01:43:48 - 01:44:11 - 01:44:23 - 01:44:35 - 01:45:32 - 01:45:53 - 01:46:57 - 01:47:04 - 01:47:34 - 01:48:17 - 01:48:28 - 01:48:40 - 01:48:47 - 01:48:53 - 01:48:59 - 01:49:08 - 01:49:16
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3A Voorstel betreft het aanwijzen van een interim griffier
Janne Pijnenborg benoemd tot interim griffier van Bergen
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de aanstelling van Janne Pijnenborg als nieuwe interim griffier. Pijnenborg zal de rol overnemen van Ad Anthonissen en haar functie vervullen tot april 2023.
Samenvatting
Op 8 maart 2022 heeft de gemeenteraad van Bergen een besluit genomen over de aanstelling van een nieuwe interim griffier. Door het vertrek van de huidige interim griffier, Ad Anthonissen, is Janne Pijnenborg gevraagd om deze rol op zich te nemen. Pijnenborg, die momenteel werkzaam is voor het project Raadsverkiezingen in Bergen en interim-griffier in Weesp, zal vanaf 30 maart 2022 fulltime als interim griffier in Bergen fungeren tot 1 april 2023. Het besluit treedt in werking de dag na bekendmaking. De financiële gevolgen van deze aanstelling worden meegenomen in de eerste Firap en Kadernota. Er zijn geen alternatieven overwogen en er is geen sprake van geheimhouding.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Aanwijzen interim griffier Bergen-nh". Het raadsvoorstel stelt voor om mevrouw Janne Pijnenborg aan te wijzen als interim griffier van de gemeente Bergen-nh, met ingang van 30 maart 2022 tot 1 april 2023. Dit is noodzakelijk vanwege het vertrek van de huidige interim griffier, Ad Anthonissen. Mevrouw Pijnenborg is momenteel werkzaam voor het project Raadsverkiezingen en zal fulltime beschikbaar zijn na haar huidige functie als interim-griffier in Weesp. Het besluit treedt in werking de dag na bekendmaking.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is beknopt en duidelijk, maar mist gedetailleerde informatie over de selectieprocedure en eventuele andere kandidaten. Het biedt echter voldoende informatie over de noodzaak en de tijdlijn van de aanstelling.
Rol van de Raad:
De raad heeft de verantwoordelijkheid om het besluit te nemen over de aanstelling van de interim griffier. Dit is een formele rol waarbij de raad instemt met de voorgestelde kandidaat.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en organisatorische beslissing betreft. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde kandidaat de juiste persoon is voor de functie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare criteria. Er zijn geen duidelijke doelstellingen of evaluatiemomenten opgenomen. Er zijn geen evidente inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om mevrouw Janne Pijnenborg aan te wijzen als interim griffier voor de genoemde periode.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van andere belanghebbenden of de gemeenschap in dit besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het een personele aanstelling betreft.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden genoemd, maar niet gespecificeerd. Ze zullen worden betrokken bij de 1e Firap en Kadernota, wat impliceert dat de financiële dekking later wordt beoordeeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Interim griffier Janne Pijnenborg Ad Anthonissen Raadsverkiezingen Gemeente Weesp Werkgeverscommissie Fulltime Installatie Vacature Financiële gevolgenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4 Voorstel betreft het verlenen van ontheffing aan de heer A.A. Tromp van het vereiste van ingezetenschap bij de uitoefening van zijn functie als wethouder van de gemeente Bergen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Voorstel betreft het vaststellen van het Controleprotocol Bergen 2021 en Normenkader Bergen 2021 voor de accountantscontrole jaarrekening 2021
Gemeenteraad Bergen Stemt in met Controleprotocol en Normenkader 2021
Tijdens de raadsvergadering van 8 maart 2022 heeft de gemeenteraad van Bergen zonder verdere discussie ingestemd met het Controleprotocol en Normenkader 2021. Deze documenten zijn cruciaal voor de accountantscontrole van de jaarrekening van 2021.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt op 8 maart 2022 een raadsvoorstel met betrekking tot het Controleprotocol Bergen 2021 en het Normenkader Bergen 2021. Het voorstel, dat eerder op 16 februari 2022 door de Commissie van Onderzoek is behandeld, beoogt de vaststelling van deze documenten voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2021. Het normenkader bevat relevante wet- en regelgeving met financiële consequenties en is essentieel voor het verkrijgen van een accountantsverklaring. Zonder dit kader kan de accountant geen oordeel geven. Het controleprotocol, dat niet is gewijzigd ten opzichte van vorig jaar, dient als leidraad voor de accountant. Het normenkader is geactualiseerd met de nieuwste wet- en regelgeving. Er zijn geen alternatieven, risico's of financiële implicaties vermeld in het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Controleprotocol Bergen 2021 en Normenkader Bergen 2021". Het doel is om het controleprotocol en normenkader vast te stellen voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2021. Het controleprotocol dient als leidraad voor de accountant en bevat de wettelijke kaders en verwachtingen. Het normenkader omvat relevante wet- en regelgeving met financiële consequenties. Het voorstel beoogt de accountant een volledig overzicht te bieden, zodat deze een oordeel kan geven over de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het vaststellen van een controleprotocol en normenkader. Het bevat de noodzakelijke informatie voor de accountant om zijn werk te kunnen uitvoeren.
Rol van de raad:
De raad moet het controleprotocol en normenkader vaststellen. Dit is een formele stap die nodig is om de accountantscontrole te faciliteren.
Politieke keuzes:
Er zijn geen expliciete politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en procedurele aard heeft.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het vaststellen van documenten. Het is tijdgebonden (voor de jaarrekening 2021) en relevant voor de accountantscontrole. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het controleprotocol en normenkader vast te stellen en deze aan de accountant aan te bieden.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere stakeholders in dit voorstel, aangezien het een intern administratief proces betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële controle en regelgeving.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvraagstukken genoemd in het voorstel, aangezien het zich richt op de vaststelling van protocollen voor accountantscontrole.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleprotocol Normenkader Accountantscontrole Jaarrekening 2021 Wet- en regelgeving Accountantsverklaring Getrouwe beeld Rechtmatigheid Oordeel onthouding LeidraadVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Voorstel betreft het vaststellen van de Decembercirculaire 2021 en de bijbehorende begrotingswijziging
Gemeenteraad Bergen Stemt In met Begrotingswijziging: "Een Stap Vooruit voor de Gemeente"
De gemeenteraad van Bergen heeft op 8 maart 2022 ingestemd met de begrotingswijziging naar aanleiding van de decembercirculaire 2021. Het voorstel, dat eerder in de Algemene raadscommissie werd besproken, beoogt de begroting voor 2022 en verder te actualiseren. Ondanks de complexiteit van de uitvoering, werd het voorstel zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt op 8 maart 2022 een voorstel om de begrotingswijziging van de decembercirculaire 2021 vast te stellen. Dit voorstel is eerder behandeld in de Algemene raadscommissie op 3 maart 2022. Het doel is om de raad te informeren over de gevolgen van de decembercirculaire 2021 en de begroting voor 2022 en verder aan te passen. De wijziging actualiseert de begroting en informeert de raad via een memo. Hoewel de decembercirculaire specifiek voor Bergen is, hebben de vier colleges van de BUCH-gemeenten gezamenlijk de Werkorganisatie BUCH gevraagd een voorstel te doen voor de uitvoering van "Versterking dienstverlening bij gemeenten". Er is een risico dat de uitvoering complex wordt als een van de gemeenten het budget niet beschikbaar stelt. Het voorstel heeft geen invloed op duurzaamheid, participatie, of andere kaders.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen Decembercirculaire 2021". Het doel is om de gemeenteraad van Bergen te informeren over de financiële gevolgen van de decembercirculaire 2021 en om de begroting voor 2022 en verder aan te passen door middel van een begrotingswijziging. De memo die bij het voorstel hoort, biedt inzicht in de financiële implicaties en de noodzaak om de begroting te actualiseren. Het voorstel richt zich specifiek op de gemeente Bergen, maar er is ook een regionale component met betrekking tot de samenwerking binnen de Werkorganisatie BUCH voor de versterking van de gemeentelijke dienstverlening.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie biedt over de financiële aanpassingen die nodig zijn naar aanleiding van de decembercirculaire. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële cijfers of specifieke plannen voor de uitvoering.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het voorstel te bespreken en goed te keuren, zodat de begrotingswijziging kan worden doorgevoerd. Dit is essentieel voor de actualisatie van de begroting op basis van de nieuwste financiële gegevens.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijziging. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen, vooral als er discussie is over de prioriteiten binnen de begroting of de samenwerking binnen de BUCH-organisatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, omdat het geen specifieke doelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van gedetailleerde financiële gegevens kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging zoals voorgesteld goed te keuren, zodat de financiële planning voor 2022 en verder kan worden geactualiseerd.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel. Dit lijkt een intern bestuurlijke aangelegenheid te zijn.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich voornamelijk op financiële en organisatorische aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de zin dat het de begroting aanpast op basis van de decembercirculaire. Er wordt echter niet specifiek aangegeven hoe deze wijzigingen worden gedekt, behalve dat er een memo is die de raad informeert over de gevolgen. De samenwerking binnen de BUCH-organisatie kan ook financiële implicaties hebben, afhankelijk van de besluitvorming van de betrokken gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Decembercirculaire 2021 Begrotingswijziging Werkorganisatie BUCH Versterking dienstverlening Begroting 2022 Memo Gevolgen Implementatie Uitvoering BudgetVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 VAN DE AGENDA GEHAALD Voorstel betreft het goedkeuring verlenen tot het wijzigen van de statuten van ISOB
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om de statuten van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB) te wijzigen. Deze wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) per 1 juli 2021, die de kwaliteit van bestuur en toezicht bij verenigingen en stichtingen wil verbeteren. De wijzigingen betreffen onder andere regels over tegenstrijdige belangen en de benoeming van leden van de raad van toezicht. Er zijn geen alternatieven voor de voorgestelde wijzigingen, en er zijn geen specifieke lokale aspecten of risico's verbonden aan dit voorstel. Na goedkeuring door de gemeenteraad zal de ISOB worden geïnformeerd over het besluit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging statuten ISOB". Het doel is om de statuten van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB) aan te passen aan de nieuwe Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr), die op 1 juli 2021 in werking is getreden. De wijzigingen zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit van bestuur en toezicht binnen de organisatie. Belangrijke aanpassingen betreffen de behandeling van tegenstrijdige belangen en de benoemingsprocedures binnen de raad van toezicht. De wijzigingen zijn noodzakelijk en volgen uit hogere wetgeving, zonder keuzeruimte voor de betrokken gemeenteraden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die voortvloeien uit de Wbtr. Het bevat gedetailleerde informatie over de specifieke artikelen die worden aangepast en de redenen daarvoor.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om goedkeuring te verlenen aan de voorgestelde statutenwijzigingen. Dit is een formele stap die nodig is omdat de ISOB-scholen in meerdere gemeenten zijn gevestigd.
Politieke keuzes:
Er zijn geen politieke keuzes te maken, aangezien de wijzigingen voortvloeien uit hogere wetgeving en er geen keuzeruimte is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde wijzigingen. Het is tijdgebonden omdat het voortvloeit uit de inwerkingtreding van de Wbtr. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om goedkeuring te verlenen aan de voorgestelde wijzigingen van de statuten van ISOB.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van andere belanghebbenden buiten de formele goedkeuring door de gemeenteraden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit voorstel, en er is geen dekking nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ISOB Statutenwijziging Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (Wbtr) Raad van toezicht Tegenstrijdig belang College van bestuur Noord- en Midden Kennemerland BUCH-gemeenten Primair onderwijs Gemeente AlkmaarVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Voorstel betreft het vaststellen van het beleidsplan schuldhulpverlening 2022-2025
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om het beleidsplan schuldhulpverlening 2022-2025 vast te stellen. Dit plan is noodzakelijk vanwege de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), die gemeenten verplicht om elke vier jaar een nieuw beleidsplan op te stellen. Het nieuwe plan bouwt voort op de basis die in de vorige periode is gelegd en houdt rekening met recente wetswijzigingen, zoals de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv). Het beleidsplan richt zich op een integrale aanpak van schuldhulpverlening, waarbij niet alleen financiële problemen worden aangepakt, maar ook sociaal-maatschappelijke problemen worden meegenomen. De gemeente streeft naar maatwerk en laagdrempelige toegang tot schuldhulpverlening, en werkt samen met maatschappelijke partners. Het plan is gezamenlijk voorbereid door de BUCH-gemeenten en wordt uitgevoerd door Sociaal.nl, dat per 2023 wordt vervangen door Zaffier. Het plan wordt na twee jaar geëvalueerd en indien nodig aangepast. De uitvoering van het plan wordt gefinancierd door de vier gemeenten, met extra middelen voor vroegsignalering.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Beleidsplan Schuldhulpverlening 2022 - 2025
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Beleidsplan schuldhulpverlening 2022 - 2025". Het plan is opgesteld om de schuldhulpverlening in de gemeente Bergen te optimaliseren in lijn met de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) en de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet (Wvbvv). Het richt zich op preventie, vroegsignalering, maatwerk en laagdrempelige toegang tot schuldhulpverlening. Het plan benadrukt een integrale aanpak waarbij niet alleen financiële problemen, maar ook sociaal-maatschappelijke problemen worden aangepakt. Het doel is om de financiële zelfredzaamheid van inwoners te versterken en armoede te bestrijden.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het voldoet aan de wettelijke vereisten en de nodige kaders schetst voor de uitvoering van schuldhulpverlening. Het bevat duidelijke doelstellingen en maatregelen die de gemeente wil nemen.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd het beleidsplan vast te stellen. Dit is een wettelijke verplichting en de raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en monitoren van de uitvoering van het plan.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van middelen en de focus op preventie en vroegsignalering. Er moet ook worden gekozen hoe de samenwerking met maatschappelijke partners wordt vormgegeven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, met duidelijke doelstellingen en evaluatiemomenten. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het beleidsplan vast te stellen, waarmee het beleid voor de komende vier jaar wordt vastgelegd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er afstemming heeft plaatsgevonden met diverse stakeholders, waaronder adviesraden en uitvoeringsorganisaties. Er is ruimte voor participatie van inwoners en samenwerkingspartners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn specifieke budgetten toegekend voor de uitvoering van het plan, maar er is een tekort voor de uitvoering van vroegsignalering. Er is financiering voor 1 Fte beschikbaar gesteld voor deze taak, maar dit valt buiten de reguliere budgetten.
In conclusie, het voorstel biedt een gedetailleerd kader voor de schuldhulpverlening in Bergen en vraagt de raad om goedkeuring voor de uitvoering van het plan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schuldhulpverlening Beleidsplan 2022-2025 Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) Vroegsignalering Armoedebestrijding Preventie Maatwerk Integrale aanpak Sociaal Domein SamenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9 VAN DE AGENDA GEHAALD Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Dorp en Duin (woningbouwlocaties Egmond aan den Hoef en Egmond Binnen)
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, besproken op 8 februari 2022, richt zich op het vaststellen van het bestemmingsplan "Dorp en Duin" om betaalbare woningen toe te voegen. Dit plan is onderdeel van de gemeentelijke strategie om het woningtekort aan te pakken, vooral voor starters en doorstromers. Het bestemmingsplan omvat locaties in Egmond aan den Hoef en Egmond-Binnen, waar in totaal 350 woningen gepland zijn, verdeeld over sociale, midden- en vrije sector woningen. Het plan maakt gebruik van een overgangsregeling binnen de Omgevingsverordening Noord-Holland 2020, die woningbouw in beschermde landschappen beperkt. Er is een uitgebreid participatietraject doorlopen met inwoners, en diverse onderzoeken zijn uitgevoerd om de plannen te onderbouwen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van snelle besluitvorming vanwege de eindige overgangsregeling en de juridische en financiële risico's die gepaard gaan met mogelijke beroepsprocedures. Het college van Bergen heeft alternatieven overwogen, maar acht het doorgaan met het bestemmingsplan noodzakelijk om de woningnood te verlichten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel "Dorp en Duin"
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel "Dorp en Duin" betreft de vaststelling van de Nota van Zienswijzen en het bestemmingsplan voor de ontwikkeling van betaalbare woningen in de gemeente Bergen. Het plan richt zich op het toevoegen van woningen in Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef, met een focus op sociale en middensegment woningen. Het voorstel is een reactie op de woningnood en maakt gebruik van een overgangsregeling in de Omgevingsverordening Noord-Holland 2020 om bouwmogelijkheden veilig te stellen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor participatie, juridische aspecten, en financiële overwegingen. Het bevat bijlagen met aanvullende informatie en onderzoeken.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de Nota van Zienswijzen vaststellen. De raad heeft de bevoegdheid om het plan niet vast te stellen, maar moet dit ruimtelijk onderbouwen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen woningbouw en landschapsbehoud, en over de toewijzing van woningen aan lokale bewoners.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van woningdoelstellingen, maar de tijdsgebonden aspecten zijn afhankelijk van juridische procedures. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van provinciale goedkeuring kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan en de Nota van Zienswijzen vast te stellen, en om af te zien van een exploitatieplan vanwege de anterieure overeenkomsten.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatietraject geweest, inclusief de "Week van Egmond" en diverse bijeenkomsten met bewoners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, met aandacht voor klimaatadaptatie en biodiversiteit in de ruimtelijke inpassing.
Financiële Gevolgen:
De kosten worden verhaald via anterieure overeenkomsten met grondeigenaren. Er zijn risico's verbonden aan juridische procedures, maar deze worden ook op de grondeigenaren verhaald.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woningbouw Ontwikkelvisie Participatie Bestemmingsplan Omgevingsverordening Egmond-Binnen Egmond aan den Hoef Sociale woningbouw Provincie Noord-Holland LaddertoetsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10 Voorstel betreft het vaststellen van de gewijzigde Huisvestingsverordening Bergen 2020
Gemeenteraad Bergen in Felle Discussie over Wijziging Huisvestingsverordening**
De gemeenteraad van Bergen heeft een intens debat gevoerd over de voorgestelde wijzigingen in de Huisvestingsverordening Bergen 2019. Het voorstel, dat juridische houdbaarheid moet verbeteren, stuitte op gemengde reacties.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om de Huisvestingsverordening Bergen 2019 te wijzigen. Dit volgt op een externe beoordeling door advocatenkantoor AKD, die juridische risico's identificeerde in de huidige regels. De wijzigingen omvatten het verankeren van voorrangsregels voor nieuwbouw en doorstroomvoorrang in de verordening, in plaats van via beleidsregels. Dit moet de juridische houdbaarheid verbeteren zonder de praktische toepassing te veranderen. Daarnaast wordt de '63-nachten regel' voor toeristische verhuur in Bergen aan Zee en de Terrasflat uitgesteld tot 1 januari 2023, en worden boetebedragen voor overtredingen aangepast op basis van recente jurisprudentie. Het college ziet geen alternatieven voor deze wijzigingen en benadrukt het belang van regionale samenwerking binnen de woningmarktregio Alkmaar.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Wijziging Huisvestingsverordening Bergen 2019
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Wijziging Huisvestingsverordening Bergen 2019". Het doel is om juridische risico's te minimaliseren door bestaande voorrangsregels voor nieuwbouw en doorstroomvoorrang beter te verankeren in de verordening. Daarnaast wordt de '63-nachten regel' voor toeristische verhuur in specifieke gebieden uitgesteld tot 2023, en worden boetebedragen voor overtredingen aangepast op basis van recente jurisprudentie.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de wijzigingen en de juridische context. Echter, er ontbreekt een uitgebreide financiële analyse en participatie-informatie.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet het wijzigingsbesluit vaststellen. Ze kunnen ervoor kiezen het voorstel te accepteren, te wijzigen of af te wijzen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde wijzigingen accepteren om juridische risico's te vermijden en of ze akkoord gaan met het uitstel van de '63-nachten regel'.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van participatie en duurzaamheid. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële en participatie-informatie kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het wijzigingsbesluit in zijn huidige vorm willen vaststellen.
Participatie:
Er is geen informatie over participatieprocessen in het voorstel, wat een gemis is voor een besluit dat invloed heeft op de lokale gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat opmerkelijk is gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling in veel beleidsgebieden.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, wat een belangrijke omissie is voor een besluit van deze aard.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Volkshuisvesting Externe toetsing Juridisch risico Voorrangsregels Doorstroomvoorrang Nieuwbouw Toeristische verhuur Boetes WoningmarktregioVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:53:20 - 01:53:43 - 01:57:22 - 01:57:49 - 02:00:59 - 02:01:05 - 02:01:59 - 02:02:04 - 02:02:23 - 02:02:28 - 02:03:06 - 02:03:11 - 02:04:15 - 02:04:19 - 02:04:50 - 02:04:53 - 02:05:27 - 02:05:44 - 02:06:35 - 02:06:40 - 02:08:05 - 02:08:34 - 02:12:02 - 02:12:05 - 02:12:25 - 02:12:25 - 02:12:28 - 02:12:34 - 02:12:40 - 02:12:53 - 02:15:04 - 02:15:06 - 02:15:07 - 02:15:11 - 02:15:14 - 02:15:14 - 02:15:16 - 02:15:23 - 02:15:29 - 02:15:40 - 02:15:42 - 02:15:49 - 02:15:57 - 02:16:05 - 02:16:10 - 02:16:14 - 02:16:17 - 02:17:26 - 02:17:28 - 02:17:31 - 02:17:33 - 02:18:06 - 02:18:09 - 02:18:17 - 02:19:47 - 02:19:51 - 02:20:02 - 02:20:04 - 02:20:10 - 02:20:27 - 02:21:28 - 02:21:32 - 02:22:11 - 02:22:16 - 02:23:06 - 02:23:08 - 02:24:47 - 02:24:53 - 02:24:57 - 02:25:14 - 02:25:28 - 02:32:35 - 02:33:04 - 02:33:18 - 02:33:56 - 02:33:59 - 02:35:09 - 02:35:43 - 02:35:46 - 02:36:08 - 02:36:40 - 02:37:45 - 02:39:19 - 02:39:24 - 02:39:41 - 02:39:56 - 02:39:56 - 02:40:09 - 02:40:11 - 02:41:20 - 02:41:20 - 02:43:17 - 02:43:26 - 02:43:41 - 02:43:45 - 02:44:44 - 02:44:48 - 02:45:25 - 02:45:55 - 02:46:15 - 02:46:22 - 02:46:39 - 02:46:56 - 02:47:48 - 02:47:54 - 02:49:41 - 02:50:08 - 02:50:13 - 02:50:18 - 02:51:12 - 02:51:14 - 02:51:16 - 02:51:19 - 02:51:33 - 02:51:40 - 02:52:12 - 02:52:26 - 02:52:53 - 02:52:55 - 02:53:09 - 02:53:12 - 02:53:14 - 02:53:29 - 02:54:41 - 02:54:47 - 02:55:34 - 02:55:45 - 02:55:54 - 02:57:44 - 02:58:06 - 02:58:07 - 02:58:12 - 02:58:12 - 02:58:14 - 02:58:15 - 02:58:16 - 02:58:17 - 02:58:21 - 02:58:21 - 02:58:23 - 02:58:24 - 02:58:27 - 02:58:30 - 02:58:34 - 02:58:36 - 02:58:37 - 02:58:39 - 02:58:40 - 02:58:43 - 02:58:44 - 02:58:45 - 02:58:48 - 02:58:51 - 02:58:52 - 02:58:55 - 02:58:56 - 02:58:58 - 02:58:58 - 02:59:01 - 02:59:03 - 02:59:05 - 02:59:05 - 02:59:08 - 02:59:10 - 02:59:13 - 02:59:13 - 03:01:05 - 03:01:10 - 03:01:31 - 03:01:41 - 03:01:44 - 03:01:45 - 03:01:46 - 03:01:47 - 03:01:49 - 03:01:50 - 03:01:51 - 03:01:51 - 03:01:52 - 03:01:52 - 03:01:53 - 03:01:55 - 03:01:59 - 03:02:00 - 03:02:01 - 03:02:03 - 03:02:04 - 03:02:05 - 03:02:06 - 03:02:08 - 03:02:11 - 03:02:11 - 03:02:13 - 03:02:14 - 03:02:16 - 03:02:17 - 03:02:18 - 03:02:22 - 03:02:23 - 03:02:25 - 03:02:27 - 03:02:28 - 03:02:29 - 03:02:30 - 03:02:33 - 03:02:34 - 03:02:36 - 03:02:37 - 03:02:37 - 03:02:39 - 03:02:41 - 03:02:42
Onbekende spreker -
Agendapunt 11 Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Nieuwe Schulpweg 20 en Nieuwe Schulpweg 20a Egmond-Binnen
Bergen zet licht op groen voor permanente bewoning recreatiewoningen
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het voorstel om het bestemmingsplan voor de percelen Nieuwe Schulpweg 20 en 20a in Egmond-Binnen vast te stellen. Dit betekent dat de twee recreatiewoningen nu officieel als reguliere woningen mogen worden gebruikt.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft een voorstel ontvangen om het bestemmingsplan voor de percelen Nieuwe Schulpweg 20 en 20a vast te stellen. Dit plan betreft de omzetting van twee bestaande recreatiewoningen naar reguliere woningen. Het ontwerp bestemmingsplan en de omgevingsvergunning hebben zes weken ter inzage gelegen, waarbij vier zienswijzen zijn ingediend en beantwoord. Het bestemmingsplan is aangepast om de kleinschaligheid van de woningen te waarborgen. De woningen, die qua vorm en volume afwijken van andere recreatiewoningen, zijn geschikt voor permanente bewoning zonder nadelige effecten op privacy of parkeeroverlast. Het college ziet geen reden om het bestemmingsplan niet vast te stellen, ondanks het risico op beroep. Er zijn leges geheven en een planschadeverhaalsovereenkomst is gesloten. Na vaststelling van het bestemmingsplan kunnen belanghebbenden beroep instellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vaststelling bestemmingsplan Nieuwe Schulpweg 20 en 20a". Het doel is om de woonbestemming van twee bestaande recreatiewoningen formeel vast te leggen in het bestemmingsplan. Dit volgt op de verleende omgevingsvergunning voor het gebruik van deze woningen als reguliere woningen. Het ontwerpbestemmingsplan heeft ter inzage gelegen en er zijn vier zienswijzen ingediend, die zijn beantwoord. Het bestemmingsplan kan nu worden vastgesteld, waarbij de hoogtematen en maximale inhoud van de woningen zijn aangepast om kleinschaligheid te waarborgen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de situatie, de zienswijzen en de aanpassingen die zijn gedaan. Het biedt ook inzicht in de juridische en ruimtelijke context.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met de Nota van zienswijzen en het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen. De raad heeft een adviserende rol, aangezien de omgevingsvergunning al is verleend door het college.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van het bestemmingsplan, rekening houdend met de zienswijzen en de aanpassingen die zijn gedaan om de kleinschaligheid te waarborgen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om al dan niet in te stemmen met de Nota van zienswijzen en het gewijzigde bestemmingsplan vast te stellen.
Participatie:
Er is enige mate van participatie geweest. De initiatiefnemer heeft contact gehad met omliggende eigenaren en er was een mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn leges geheven voor het bestemmingsplan en een planschadeverhaalsovereenkomst is gesloten om eventuele planschade te verhalen. Verdere financiële details of dekkingsvoorstellen worden niet vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Nieuwe Schulpweg 20 en 20a Omgevingsvergunning Recreatiewoningen Woonbestemming Zienswijzen Kleinschaligheid Permanente bewoning Parkeeroverlast PlanschadeverhaalsovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12 VAN DE AGENDA GEHAALD Voorstel betreft het vaststellen van de nota beleid recreatieve verhuur Bergen aan Zee en terrasflats Egmond aan Zee
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over het beleid voor recreatieve verhuur in Bergen aan Zee en de terrasflats in Egmond aan Zee. Dit voorstel komt voort uit een motie van januari 2020, waarin de raad het college verzocht om beleid te ontwikkelen voor de verhuur van tweede woningen. Sinds februari 2021 geldt een meld- en registratieplicht voor recreatieve verhuur, beperkt tot 63 nachten per jaar. Het advies is om deze beperking niet te verruimen. Er zijn peilingen gehouden onder de dorpsvereniging van Bergen aan Zee en overleg gevoerd met de VVE’s van de terrasflats in Egmond aan Zee. De VVE Zuid 1 heeft nog geen standpunt ingenomen, terwijl VVE Zuid 2 voorstander is van verruiming. De gemeente heeft de input van deze peilingen en gesprekken afgewogen tegen het algemeen belang en verwerkt in de beleidsnota. Het uiteindelijke besluit ligt bij de gemeenteraad.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Beleid recreatieve verhuur Bergen aan Zee en terrasflats Egmond aan Zee
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van de nota "Beleid recreatieve verhuur Bergen aan Zee en terrasflats Egmond aan Zee". Het doel is om duidelijkheid te scheppen over de regels voor recreatieve verhuur in deze gebieden, na onrust onder eigenaren van tweede woningen. Sinds 9 februari 2021 geldt een meld- en registratieplicht voor recreatieve verhuur, beperkt tot 63 nachten per jaar. Het voorstel adviseert om deze beperking te handhaven, na overleg met lokale verenigingen en VVE's.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke achtergrond, betrokkenheid van lokale belanghebbenden, en een advies gebaseerd op verzamelde gegevens. Echter, het ontbreken van financiële en duurzaamheidsanalyses kan als een tekortkoming worden gezien.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel bespreken en een besluit nemen over het al dan niet vaststellen van de voorgestelde beleidsnota. De raad heeft de vrijheid om het beleid vorm te geven, maar moet rekening houden met de bestaande huisvestingsverordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige beperkingen op recreatieve verhuur of het verruimen van de mogelijkheden, wat planologische aanpassingen vereist.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke meetbare doelen en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de representativiteit van de peiling kan in twijfel worden getrokken.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij de nota "Beleid recreatieve verhuur Bergen aan Zee en terrasflats Egmond aan Zee" vaststelt, waarmee de huidige beperkingen op recreatieve verhuur worden gehandhaafd.
Participatie:
Er is participatie geweest via een peiling onder de dorpsvereniging en overleg met VVE's. De participatie lijkt breed, maar de representativiteit van de peiling is beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de impact van toerisme op lokale gemeenschappen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, wat een belangrijk aspect is dat nader onderzocht moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieve verhuur Huisvestingsverordening Bergen aan Zee Egmond aan Zee Tweede woning Peiling VVE Zuid 1 VVE Zuid 2 Meld- en registratieplicht BeleidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Recreatieve verhuur woningen BaZ en terrasflat EaZ
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aangepaste nota beleid recreatieve verhuur woningen Bergen aan Zee en terrasflat Egmond aan Zee". Het doel is om de recreatieve verhuur van woningen te reguleren, gezien het tekort aan woningen en de overlast die permanente recreatieve verhuur veroorzaakt. Het voorstel staat toe dat woningen voor maximaal 63 nachten per jaar recreatief verhuurd worden, in lijn met de Huisvestingsverordening Gemeente Bergen 2019. Dit moet bijdragen aan het beschikbaar maken van woningen voor permanente bewoning en het verbeteren van de leefbaarheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de aanpassingen, en de betrokkenheid van belanghebbenden. Er zijn echter geen financiële of duurzaamheidsaspecten besproken, wat een lacune kan zijn.
Rol van de Raad:
De raad moet het aangepaste voorstel bespreken en vaststellen. Ze hebben de vrijheid om te beslissen hoe het beleid vormgegeven moet worden, binnen de kaders van de Huisvestingsverordening.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het handhaven van de huidige beperkingen op recreatieve verhuur of het verruimen van de mogelijkheden, wat invloed heeft op de woningmarkt en leefbaarheid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral op het gebied van financiële en duurzaamheidsaspecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van financiële details is een tekortkoming.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de aangepaste beleidsnota willen vaststellen, waarmee de recreatieve verhuur wordt gereguleerd volgens de Huisvestingsverordening.
Participatie:
Er is participatie geweest via peilingen en overleg met VVE-besturen, maar de representativiteit van de peiling is beperkt.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de impact van toerisme op lokale gemeenschappen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen opgenomen in het voorstel, wat een belangrijk aspect is dat ontbreekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Recreatieve verhuur Woningschaarste Huisvestingsverordening Beleidsnota VVE's (Verenigingen van Eigenaren) Peiling Tijdlijn Terrasflat Tweede woningen Leefbaarheid Toeristisch aanbodVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 13 Motie vreemd: Ondersteuning lokale volksvertegenwoordiger Oekraine
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14 Motie vreemd: Digitale parkeervergunning
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:09:03 - 03:09:13 - 03:10:37 - 03:10:59 - 03:11:29 - 03:11:37 - 03:11:54 - 03:12:10 - 03:12:12 - 03:13:20 - 03:13:46 - 03:14:09 - 03:15:08 - 03:16:20 - 03:16:27 - 03:17:17 - 03:17:54 - 03:19:11 - 03:19:11 - 03:19:16 - 03:19:27 - 03:19:38 - 03:20:03 - 03:20:13 - 03:20:20 - 03:20:26 - 03:20:44 - 03:20:46
Agendapunt 15 Motie vreemd: Flexwoningen in de gemeente Bergen
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:20:53 - 03:23:15 - 03:23:22 - 03:23:31 - 03:23:37 - 03:23:44 - 03:23:48 - 03:23:52 - 03:23:59 - 03:24:12 - 03:24:17 - 03:24:29 - 03:24:36 - 03:24:39 - 03:24:40 - 03:24:59 - 03:25:03 - 03:25:26 - 03:25:29 - 03:26:13 - 03:26:19 - 03:27:23 - 03:27:53 - 03:28:16 - 03:28:40 - 03:28:50 - 03:28:51 - 03:28:53 - 03:29:08 - 03:29:09 - 03:29:19 - 03:29:22
Agendapunt 16 Motie vreemd: BUCH ICT knelpunten
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 17 Motie vreemd: Actualisatie gedragscode voor raadsleden, commissieleden niet zijnde raadslid, wethouders en de burgemeester
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Ingediende moties en amendementen
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: