28-02-2013 Algemene Raadscommissie
Agendapunt Algemene bijlagen
Agendapunt 1. Opening
Agendapunt 2. Overige onderwerpen
Agendapunt 2.1 Verslag Algemene Raadscommissie van 17 januari 2013
Agendapunt 2.2 Toezeggingenlijst bijgewerkt tot en met 12 februari 2013
Agendapunt 2.3 Verzamellijst ingekomen stukken week 3 tm week 8
Agendapunt 2.4 Mededelingen uit het college
Agendapunt 2.5 Rondvraag commissieleden
Agendapunt 3.a Voorstel betreft het vaststellen van de wijziging afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2012
Samenvatting
Het voorstel aan de gemeenteraad van Bergen betreft de wijziging van de Afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ 2012 en het intrekken van de Handhavingsverordening uit 2003. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving per 1 januari 2013. Deze wet maakt terugvordering van ten onrechte verstrekte bijstand verplicht bij schending van de inlichtingenplicht na deze datum. Ook introduceert de wet een boetestelsel om overtreders af te schrikken. De wijzigingen moeten worden gepubliceerd en treden met terugwerkende kracht in werking vanaf 1 januari 2013. De raad moet instemmen met deze wijzigingen om te voldoen aan de nieuwe wettelijke eisen. De Wmo Adviesraad is geïnformeerd, maar niet om advies gevraagd vanwege het technische karakter van de wijzigingen. De wijzigingen worden in samenwerking met regiogemeenten doorgevoerd en zijn al gecommuniceerd naar uitkeringsgerechtigden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het wijzigen van de Afstemmingsverordening WWB, IOAW en IOAZ gemeente Bergen 2012, het intrekken van de Handhavingsverordening gemeente Bergen en het vaststellen van beleidsregels handhaving WWB, IOAW en IOAZ. Dit is noodzakelijk vanwege de inwerkingtreding van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving per 1 januari 2013. De wijzigingen maken terugvordering van ten onrechte verstrekte bijstand verplicht bij schending van de inlichtingenplicht na deze datum. Het voorstel beoogt de lokale regelgeving in lijn te brengen met de nieuwe landelijke wetgeving.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen beschrijft die moeten worden doorgevoerd om te voldoen aan de nieuwe wetgeving. Het bevat ook informatie over de betrokken partijen en de communicatie rondom de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad moet de voorgestelde wijzigingen goedkeuren, waardoor de lokale regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de landelijke wetgeving. Dit is een formele stap die nodig is om de wijzigingen juridisch te verankeren.
Politieke keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de wijzigingen voortvloeien uit dwingendrechtelijke bepalingen van de landelijke wetgeving. De raad moet echter beslissen over de goedkeuring van de wijzigingen en de intrekking van de oude verordening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het de wijzigingen beschrijft die per 1 januari 2013 moeten worden doorgevoerd. Het is meetbaar in termen van de juridische aanpassingen die moeten worden gemaakt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de gewijzigde Afstemmingsverordening vast te stellen en de oude Handhavingsverordening in te trekken.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie betrokken bij dit voorstel, gezien het technische karakter van de wijzigingen. Externe communicatie is echter wel uitgevoerd, met informatieverstrekking aan uitkeringsgerechtigden en publicatie van de wijzigingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op juridische en administratieve aanpassingen in de sociale zekerheidswetgeving.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gerelateerd aan de intensivering van de bestrijding van uitkeringsfraude, met een taakstelling die oploopt tot €180 miljoen structureel in 2015. Het voorstel zelf beschrijft echter niet hoe deze taakstelling specifiek door de gemeente Bergen wordt gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Afstemmingsverordening Handhavingsverordening Wet aanscherping handhaving Inlichtingenplicht Boetestelsel Terugvordering Fraudewet Beleidsregels Uitkeringsfraude TaakstellingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 3. Voorstel betreft het vaststellen van de beleidsnotitie 'Naar een nuchter Bergen'
Samenvatting
Het voorstel 'Naar een nuchter Bergen' betreft het vaststellen van een beleidsplan gericht op alcohol- en drugsbeleid in de gemeente Bergen. Het doel is om de aandacht te vergroten voor de gevolgen van alcohol- en drugsgebruik, met een focus op preventie onder jongeren. De gemeente wil jongeren en hun omgeving bewust maken van de risico's en het gebruik verminderen. Het plan omvat ambities zoals het bevorderen van verantwoord alcoholgebruik onder jongeren en het vergroten van ouderlijke betrokkenheid. De uitvoering gebeurt in samenwerking met de regio Noord-Kennemerland en omvat activiteiten zoals lessen op scholen en campagnes. Het budget voor alcoholmatiging is €48.000 per jaar, met een bijdrage van €0,50 per inwoner van deelnemende regiogemeenten. De raad wordt jaarlijks geïnformeerd over de voortgang. Het plan sluit aan bij het Wmo-beleid en maakt gebruik van regionale expertise om de effectiviteit te vergroten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel 'Naar een nuchter Bergen' alcohol- en drugsbeleid
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel 'Naar een nuchter Bergen' en richt zich op het vaststellen van een beleidsplan dat alcohol- en drugsgebruik onder jongeren in de gemeente Bergen moet verminderen. Het plan beoogt bewustwording te creëren bij jongeren en hun ouders over de risico's van alcohol en drugs. Het beleid is onderdeel van een bredere regionale aanpak en omvat activiteiten zoals educatie op scholen en campagnes. Het uiteindelijke doel is om jongeren verstandig met alcohol te laten omgaan en drugsgebruik te verminderen.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat duidelijke doelstellingen, een overzicht van de betrokken partijen, en een financiële onderbouwing. Echter, de details over de handhavingskosten en de exacte uitvoering van de nieuwe drank- en horecawet zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Rol van de raad:
De raad moet het beleidsplan vaststellen, waarmee zij instemt met de voorgestelde integrale aanpak van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren. De raad heeft de bevoegdheid om dit beleid goed te keuren en te zorgen voor de benodigde middelen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde regionale samenwerking en de financiële inzet voor dit beleid steunt. Er moet ook een keuze gemaakt worden over de mate van lokale maatwerkinitiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). De doelstellingen zijn specifiek en meetbaar, zoals het verminderen van alcoholgebruik onder jongeren. Echter, de tijdsgebonden aspecten en de evaluatiecriteria zijn minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de onduidelijkheid over handhavingskosten kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het beleidsplan vast te stellen en daarmee de voorgestelde aanpak te ondersteunen.
Participatie:
Er is geen directe burgerparticipatie vermeld, maar er is wel sprake van externe communicatie en overleg met regionale partners.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op gezondheid en maatschappelijke schade.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft een jaarlijks budget van €48.000 voor alcoholmatiging, dat binnen de bestaande begroting past. De kosten worden gedeeld met andere regiogemeenten, die elk €0,50 per inwoner bijdragen. De exacte kosten voor handhaving zijn nog niet duidelijk, wat een financieel risico kan vormen. Er zijn geen externe subsidiebronnen vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alcoholpreventie Drugsbeleid Jongeren Gezondheidsschade Ouders Regionale samenwerking Preventie Bewustwording Educatie MaatwerkVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4. Voorstel betreft in te stemmen met het verlenen van een lening aan Kranenburgh
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 28 januari 2013 betreft de financiële ondersteuning van Kranenburgh, een culturele instelling in Bergen. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om in te stemmen met een lening van 350.000 euro aan Kranenburgh, met specifieke voorwaarden zoals een aflossingsvrije periode van vijf jaar en een rente van 3%. De lening is bedoeld om noodzakelijke inrichtings- en bedrijfskosten te dekken, zodat Kranenburgh in oktober 2013 kan openen. Het voorstel volgt op een periode van organisatorische veranderingen en financiële uitdagingen voor Kranenburgh, waaronder de vervanging van de directeur en extra kosten voor extern advies. De raad wordt gevraagd de reactie van het college op ontvangen zienswijzen over de lening voor kennisgeving aan te nemen en in te stemmen met de lening onder de voorgestelde voorwaarden. Het besluit is nodig om de opening van Kranenburgh mogelijk te maken en de culturele voorziening voor de gemeente te behouden.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Kosten Kranenburgh 2012 en Lening Kranenburgh". Het raadsvoorstel adviseert de gemeenteraad om in te stemmen met het verlenen van een lening van 350.000 euro aan Kranenburgh. Deze lening is bedoeld om de noodzakelijke investeringen in de inrichting van het gebouw en bedrijfskosten te dekken, zodat de opening in oktober 2013 mogelijk wordt. De lening is aflossingsvrij voor de eerste vijf jaar, met een jaarlijkse rente van 3%, en heeft een looptijd van 15 jaar. De gemeente blijft eigenaar van de inrichting die niet onlosmakelijk met het gebouw is verbonden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met gedetailleerde financiële informatie en voorwaarden voor de lening. Echter, er zijn enkele onduidelijkheden over de exacte bestemming van de lening en de risico's.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet verstrekken van de lening aan Kranenburgh en de voorwaarden daarvan.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van Kranenburgh met een lening of het risico nemen dat de organisatie niet tijdig kan openen. Er moet ook worden overwogen of de voorwaarden van de lening, zoals de aflossingsvrije periode, acceptabel zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn onduidelijkheden over de exacte bestemming van de lening en de risico's bij niet-terugbetaling.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het verlenen van de lening aan Kranenburgh onder de voorgestelde voorwaarden.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Extern overleg is gevoerd met de directeur en raad van toezicht van Kranenburgh.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De lening van 350.000 euro wordt aflossingsvrij voor de eerste vijf jaar, met een jaarlijkse rente van 3%. De financiële risico's zijn opgenomen in de programmabegroting 2013. De gemeente hoeft geen extra lening aan te trekken om deze transactie te financieren, en de rentelasten worden doorberekend aan Kranenburgh.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Kranenburgh Lening Kosten Inrichting Opening Subsidie Zienswijzen Extern advies Financiële positie SponsoringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5. Voorstel betreft het vaststellen van de APV gemeente Bergen 2013 = A-stuk staat ivm technische storing niet op de geluidsband
Samenvatting
Het voorstel betreft de integrale herziening van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Bergen uit 2009, met als doel de vaststelling van de nieuwe APV 2013. De APV is een set regels die de leefbaarheid binnen de gemeente waarborgt door bescherming van de openbare orde, veiligheid en het voorkomen van overlast. De herziening is noodzakelijk vanwege nieuwe wetgeving, jurisprudentie en uitvoeringsproblemen. Er is aandacht besteed aan deregulering, waarbij overbodige regels zijn geschrapt, maar essentiële "kapstokartikelen" behouden blijven voor eventuele excessen. De nummering van artikelen volgt de model-APV van de VNG, met enkele lokale aanvullingen. De herziening omvat ook aanpassingen aan gemeentelijk beleid en nieuwe bevoegdheden onder de Drank- en Horecawet. De raad wordt gevraagd de nieuwe APV vast te stellen, waarna deze na bekendmaking in werking treedt. Er zijn geen alternatieve mogelijkheden om het doel te bereiken en de vaststelling is een raadsbevoegdheid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Integrale herziening APV gemeente Bergen 2009 en vaststellen APV gemeente Bergen 2013." Het doel is om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Bergen te herzien en vast te stellen voor 2013. De APV reguleert de openbare orde, veiligheid en leefbaarheid binnen de gemeente. De herziening is noodzakelijk vanwege nieuwe wettelijke regelgeving, jurisprudentie en uitvoeringsproblemen. Het voorstel streeft naar deregulering door overbodige regels te schrappen, maar behoudt essentiële bepalingen voor het aanpakken van overlast. De APV is aangepast aan wijzigingen in gemeentelijk beleid en de Drank- en Horecawet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een gedetailleerde uitleg van de noodzaak voor herziening, de inhoudelijke wijzigingen en de procedurele aspecten. Het bevat bijlagen met specifieke wijzigingen per artikel, wat de transparantie vergroot.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de APV vast te stellen. Het is hun verantwoordelijkheid om te beslissen over de goedkeuring van de herziening en de intrekking van de oude APV.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de balans tussen deregulering en het behoud van voldoende regels om effectief op te treden tegen overlast. Ook moeten ze keuzes maken over de implementatie van de lex silencio positivo en de specifieke aanpassingen aan gemeentelijk beleid.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de deregulering kan moeilijk meetbaar zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de APV gemeente Bergen 2013 vast te stellen en de APV van 2009 in te trekken.
Participatie:
Er is geen burgerparticipatie vermeld, maar er is extern overleg gevoerd met de politie. Externe communicatie zal plaatsvinden via de bekendmaking van de nieuwe APV.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen of externe subsidiebronnen vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integrale herziening Algemene plaatselijke verordening (APV) Openbare orde Deregulering Lex silencio positivo Model-APV Overlastverordening Gemeentelijk beleid Drank- en Horecawet VerblijfsontzeggingVerfijning van de zoekopdracht: