30-01-2020 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 00. Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:23:47 - 00:26:24 - 00:26:50 - 00:26:50 - 00:26:53 - 00:27:21 - 00:27:27 - 00:27:31 - 00:27:34 - 00:27:42 - 00:28:56 - 00:29:04 - 00:29:25 - 00:29:31 - 00:30:02 - 00:30:04 - 00:30:56 - 00:31:50 - 00:31:58 - 00:32:01 - 00:32:25 - 00:32:29 - 00:32:42 - 00:33:22 - 00:33:23 - 00:33:32 - 00:33:46 - 00:34:12 - 00:34:32 - 00:35:15 - 00:35:20 - 00:36:10 - 00:36:35 - 00:37:14 - 00:37:25 - 00:38:10 - 00:38:11 - 00:38:12 - 00:38:15 - 00:38:24 - 00:38:39 - 00:38:51 - 00:38:54 - 00:39:16 - 00:39:17 - 00:39:28 - 00:39:35 - 00:40:01 - 00:40:03 - 00:40:18 - 00:40:18 - 00:40:28 - 00:42:03 - 00:43:25 - 00:45:29 - 00:47:13 - 00:47:19 - 00:47:45 - 00:47:48 - 00:47:55 - 00:48:04 - 00:48:59 - 00:49:02 - 00:50:14 - 00:50:18 - 00:50:43 - 00:50:46 - 00:52:22 - 00:52:27 - 00:53:02 - 00:53:03 - 00:53:05 - 00:53:14 - 00:53:55 - 00:54:13 - 00:59:00 - 00:59:16 - 01:00:04 - 01:01:11 - 01:01:26 - 01:02:32 - 01:06:03 - 01:06:05 - 01:07:09 - 01:07:12 - 01:07:15 - 01:07:36 - 01:10:02 - 01:10:07 - 01:10:54 - 01:10:58 - 01:12:14 - 01:12:17 - 01:12:46 - 01:12:48 - 01:13:32 - 01:13:38 - 01:14:13 - 01:14:16 - 01:14:57 - 01:15:19 - 01:18:16 - 01:18:20 - 01:19:27 - 01:20:13 - 01:20:20 - 01:21:32 - 01:21:34 - 01:22:09 - 01:22:13 - 01:22:27 - 01:22:29 - 01:22:49 - 01:22:55 - 01:22:57 - 01:22:57 - 01:24:08 - 01:24:12 - 01:24:54 - 01:25:08 - 01:25:28 - 01:25:37 - 01:26:25 - 01:26:35 - 01:26:59 - 01:27:05 - 01:27:10 - 01:27:10 - 01:28:30 - 01:28:45 - 01:28:47 - 01:35:22 - 01:35:22 - 01:35:29 - 01:35:29 - 01:35:55 - 01:35:55 - 01:36:08 - 01:36:08 - 01:36:11 - 01:36:11 - 01:36:20 - 01:36:20 - 01:36:35 - 01:36:35 - 01:37:11 - 01:37:11 - 01:39:41 - 01:39:41 - 01:39:42 - 01:39:42 - 01:39:44 - 01:39:44 - 01:40:21 - 01:40:21 - 01:40:21 - 01:40:21 - 01:40:23 - 01:40:23 - 01:40:34 - 01:40:34 - 01:40:53 - 01:40:53 - 01:41:01 - 01:41:01 - 01:41:13 - 01:41:13 - 01:45:18 - 01:45:18 - 01:45:44 - 01:45:44 - 01:46:56 - 01:46:56 - 01:47:01 - 01:47:01 - 01:47:34 - 01:47:34 - 01:47:37 - 01:47:37 - 01:48:48 - 01:48:48 - 01:49:28 - 01:49:28 - 01:49:35 - 01:49:35 - 01:49:51 - 01:50:02 - 01:50:02 - 01:51:41 - 01:51:41 - 01:51:45 - 01:51:45 - 01:52:03 - 01:52:03 - 01:52:05 - 01:52:05 - 01:52:06 - 01:52:06 - 01:52:46 - 01:52:46 - 01:52:49 - 01:52:49 - 01:56:27 - 01:56:27 - 01:56:27 - 01:56:27 - 01:56:31 - 01:56:31 - 01:56:59 - 01:56:59 - 01:57:10 - 01:57:10 - 01:58:10 - 01:58:10 - 01:58:13 - 01:58:13 - 01:58:35 - 01:58:35 - 01:58:46 - 01:58:46 - 01:59:17 - 01:59:17 - 01:59:21 - 01:59:21 - 01:59:51 - 01:59:51 - 02:00:32 - 02:00:32 - 02:01:55 - 02:01:55
Agendapunt 04. Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie inzake inwerkingtreding van de wet normalisering rechtpositie ambtenaren
-
Raadsvoorstel betreft implementatie van de wet normalisering rechtspositie ambtenaren - getekend.pdf
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 05. Voorstel betreft vaststellen tijdsbestedingsnorm wethouders gemeente Bergen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanpassing van de tijdsbestedingsnorm voor de wethouders van de gemeente Bergen, naar aanleiding van het vertrek van mevrouw Y. Koster-Dreese uit het college. Het voorstel houdt in dat de tijdsbestedingsnorm voor de wethouders E.J. Bekkering, J.J.A.S. Houtenbos, A.A. Tromp en N.G.M. Valkering wordt verhoogd. Deze aanpassing gaat met terugwerkende kracht in vanaf 18 oktober 2019. Daarnaast wordt er een begrotingswijziging voorgesteld. Het voorstel is geagendeerd voor de raadsvergadering van 30 januari 2020. De financiële consequenties zijn opgenomen in de bijgevoegde begrotingswijziging. Het presidium heeft besloten dit voorstel als A-stuk te agenderen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanpassing tijdsbestedingsnorm wethouders". Het raadsvoorstel stelt voor om de tijdsbestedingsnorm van de wethouders aan te passen na het vertrek van mevrouw Y. Koster-Dreese en het ontslag van de heer J.J.A.S. Houtenbos. De norm wordt verhoogd voor de overige wethouders en gaat met terugwerkende kracht in vanaf 18 oktober 2019. Er is een bijbehorende begrotingswijziging om de financiële consequenties te dekken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, met duidelijke specificaties van de nieuwe tijdsbestedingsnormen en een bijgevoegde begrotingswijziging om de financiële impact te adresseren.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren, inclusief de aanpassing van de tijdsbestedingsnormen en de bijbehorende begrotingswijziging.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de herverdeling van de portefeuilles en de verhoogde tijdsbestedingsnormen zonder de vacature van mevrouw Koster-Dreese opnieuw in te vullen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden (met terugwerkende kracht). Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de niet-ingevulde vacature van de heer Houtenbos kan vragen oproepen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze instemmen met de voorgestelde aanpassingen en de financiële dekking zoals gepresenteerd in de begrotingswijziging.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid lijkt geen relevant onderwerp binnen dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden behandeld in de bijgevoegde begrotingswijziging, hoewel de details daarvan niet in de tekst zijn opgenomen. Het is belangrijk dat de raad deze begrotingswijziging zorgvuldig beoordeelt om te begrijpen hoe de extra kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tijdsbestedingsnorm Wethouders Herverdeling Portefeuilles Ontslag Vacature Begrotingswijziging College Terugwerkende kracht PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 06. Voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan Kerkelaan 5 te Bergen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herziening van het bestemmingsplan voor het perceel Kerkelaan 5 in de gemeente Bergen. Het huidige verouderde gebouw, voorheen in gebruik als pension, staat leeg en is niet meer geschikt voor commercieel gebruik. De eigenaar wil het pand slopen en vervangen door een kleinschalig appartementengebouw met maximaal vijf appartementen. Dit sluit aan bij de dominante woonfunctie in de omgeving en er is behoefte aan dergelijke woningen. Het nieuwe gebouw past qua schaal en uiterlijk in het straatbeeld en voorziet in ondergrondse parkeergelegenheid. Er zijn geen zienswijzen of bezwaren ingediend tijdens de inzageperiode, waardoor er geen juridische risico’s zijn. De raad wordt voorgesteld het bestemmingsplan vast te stellen, waarna de bouw in 2020 kan starten. Er is een overeenkomst gesloten om eventuele planschade op de ontwikkelaar af te wentelen. Tijdens een informatieavond bleek dat omwonenden positief staan tegenover de ontwikkeling.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Bestemmingsplan Kerkelaan 5". Het doel is om het verouderde gebouw op Kerkelaan 5, voorheen een pension, te slopen en te vervangen door een kleinschalig appartementengebouw met maximaal vijf appartementen. Dit sluit aan bij de dominante woonfunctie in de omgeving. Het bestemmingsplan is herzien en er zijn geen zienswijzen ingediend. De raad wordt voorgesteld het bestemmingsplan vast te stellen, aangezien het stedenbouwkundig en ruimtelijk gewenst is en er behoefte is aan appartementen. Parkeren wordt ondergronds opgelost en er is geen toename van stikstofdepositie op Natura 2000-gebieden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat alle relevante informatie over de huidige situatie, de voorgestelde veranderingen, en de juridische en milieutechnische overwegingen.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen. Dit is een formele stap die nodig is om de herontwikkeling van het perceel mogelijk te maken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de herbestemming van het perceel van een pension naar een woonfunctie. Dit omvat het afwegen van de behoefte aan appartementen tegen het behoud van het huidige gebouw.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete doelen en evaluatiecriteria (SMART). Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen of niet.
Participatie:
Er is een informatieavond gehouden waarbij omwonenden positief reageerden op de plannen. Dit wijst op een goede participatie en communicatie met de betrokkenen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, gezien de aandacht voor stikstofdepositie en de keuze voor ondergrondse parkeergelegenheid, wat bijdraagt aan een beter ruimtegebruik.
Financiële gevolgen:
Er worden leges geheven voor de bestemmingsplanprocedure. Er is een overeenkomst met de ontwikkelaar om eventuele planschade af te wentelen, wat financiële risico's voor de gemeente beperkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Appartementengebouw Kerkelaan 5 Sloop Woonfunctie Ontwikkelaar Stedenbouwkundig Zienswijzen Ondergrondse parkeergarage StikstofdepositieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 07. Voorstel betreft in te stemmen met het voornemen voor de mogelijke fusie OBS De Boswaid te Egmond aan den Hoef
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de voorgenomen fusie van OBS De Boswaid met de Sint Jozefschool in Egmond aan den Hoef, vanwege dalende leerlingenaantallen en prognoses die aangeven dat twee scholen in de regio niet langer houdbaar zijn. Het schoolbestuur ISOB heeft geconstateerd dat De Boswaid onder de opheffingsnorm van 63 leerlingen zakt, wat de kwaliteit van het onderwijs en een sluitende begroting in gevaar brengt. Daarom wordt een fusie met de financieel gezonde Sint Jozefschool voorgesteld. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met het fusieonderzoek en het college opdracht te geven advies uit te brengen aan ISOB. De fusie zou leiden tot de opheffing van De Boswaid als openbare school, maar er blijft voldoende openbaar onderwijs beschikbaar in de gemeente Bergen. De fusie moet leiden tot kwalitatief goed onderwijs en een financieel gezonde school. Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, maar bij leegstand van een schoolgebouw kan het terugvallen aan de gemeente. De betrokken schoolbesturen hebben personeel, medezeggenschapsraad en ouders geïnformeerd en betrokken bij het proces. De beoogde fusiedatum is 1 augustus 2020.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overdracht en (mogelijk) fusie van OBS De Boswaid". Het raadsvoorstel stelt voor dat de gemeenteraad instemt met het voornemen van ISOB om OBS De Boswaid te fuseren met de Sint Jozefschool. Dit voorstel komt voort uit dalende leerlingenaantallen en prognoses die aangeven dat twee scholen in Egmond aan den Hoef niet langer levensvatbaar zijn. De fusie zou de kwaliteit van het onderwijs en de financiële gezondheid van de scholen moeten waarborgen. Het college wordt gevraagd om advies uit te brengen aan ISOB als onderdeel van de fusie-effectrapportage.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de situatie, de noodzaak van de fusie, en de wettelijke vereisten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op het onderwijs en de betrokken partijen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad moet instemmen met het voornemen tot fusie en kan besluiten de school terug te nemen onder eigen bestuur. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de opheffing van de openbare school.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het instemmen met de fusie of het terugnemen van de school onder eigen bestuur. Dit omvat het afwegen van de risico's van een dalend leerlingenaantal en de financiële implicaties.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met een streefdatum voor de fusie van 1 augustus 2020. Het is echter minder meetbaar en realistisch zonder gedetailleerde succescriteria voor de fusie.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het voornemen tot fusie en het college opdracht geeft om advies uit te brengen aan ISOB.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat personeel, medezeggenschapsraad en ouders zijn geïnformeerd en betrokken bij het fusieproces. Dit duidt op een participatieve aanpak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn momenteel geen directe financiële gevolgen voor de gemeente. Echter, als een schoolgebouw leeg komt te staan, moet het worden afgeschreven voor €177.996. De gemeente kan dan een nieuwe bestemming voor het gebouw overwegen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
OBS De Boswaid Sint Jozefschool ISOB (Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basis Onderwijs) Blosse Fusie Leerlingenaantallen Openbaar onderwijs Egmond aan den Hoef Fusie-effectrapportage (FER) OpheffingsnormVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 08. Voorstel betreft de regeling gemeenschappelijk orgaan ISOB op te heffen en de statuten van de ISOB te wijzigen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het opheffen van de Regeling Gemeenschappelijk Orgaan ISOB (ISOB-raad) en het wijzigen van de statuten van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB). De ISOB is verantwoordelijk voor openbaar basisonderwijs in Noord- en Midden Kennemerland, met scholen in vijf gemeenten, waaronder Alkmaar. De ISOB-raad, bestaande uit wethouders van de betrokken gemeenten, de bestuurder van de ISOB en een lid van de Raad van Toezicht, fungeert momenteel als extern toezichthouder. Echter, de huidige governance-structuur van schoolbesturen, zoals vereist door de Wet ‘Goed onderwijs, goed bestuur’, maakt de ISOB-raad overbodig. Het voorstel is om de bevoegdheden van de ISOB-raad terug te leggen bij de gemeenteraden van de betrokken gemeenten. Dit besluit heeft geen financiële consequenties en er zijn geen risico’s verbonden aan de opheffing van de ISOB-raad. Na goedkeuring door de gemeenteraden en gedeputeerde staten, zullen de wijzigingen in werking treden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het opheffen van de Regeling Gemeenschappelijk Orgaan ISOB (ISOB-raad) en het wijzigen van de statuten van de Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs (ISOB). De ISOB-raad, bestaande uit wethouders van vijf gemeenten, fungeert als extern toezichthouder op de ISOB. Met de invoering van de Wet 'Goed onderwijs, goed bestuur' is deze structuur verouderd. Het voorstel beoogt de bevoegdheden van de ISOB-raad terug te leggen bij de gemeenteraden van de betrokken gemeenten, zodat de governance-structuur in lijn is met andere openbare schoolbesturen. De statuten van de ISOB worden dienovereenkomstig aangepast.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat een uitgebreide toelichting op de achtergrond, de huidige situatie, de voorgestelde veranderingen, en de juridische context. Er zijn geen belangrijke elementen die ontbreken.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het opheffen van de ISOB-raad en het wijzigen van de statuten van de ISOB. Dit omvat het terugnemen van de bevoegdheden die eerder aan de ISOB-raad waren gedelegeerd.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of zij de bevoegdheden van de ISOB-raad willen terugnemen en hoe zij deze bevoegdheden willen uitoefenen. Dit kan invloed hebben op de manier waarop toezicht en bestuur van het openbaar onderwijs in de regio worden georganiseerd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde acties (opheffen van de ISOB-raad en wijzigen van de statuten). Het is relevant en tijdgebonden, hoewel er geen specifieke tijdlijn wordt genoemd voor de implementatie na goedkeuring door de gedeputeerde staten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de ISOB-raad op te heffen en de statuten van de ISOB te wijzigen, zoals voorgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er afstemming heeft plaatsgevonden tussen de betrokken gemeenten, ISOB en VOS/ABB. Er is echter geen specifieke informatie over bredere participatie van andere belanghebbenden, zoals ouders of leerkrachten.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om bestuurlijke en organisatorische veranderingen.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële consequenties verbonden aan het voorstel, aangezien er geen budget aan de ISOB-raad is gekoppeld. Dit wordt expliciet vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
ISOB (Intergemeentelijke Stichting Openbaar Basisonderwijs) Statutenwijziging Governance-structuur Wet 'Goed onderwijs, goed bestuur' Extern toezicht Gemeenteraden Raad van Toezicht BUCH-gemeenten Openbaar onderwijs Primair onderwijsVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 09. Voorstel betreft een krediet beschikbaar te stellen om herbouw De Beeck mogelijk te maken en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herbouw van De Beeck, een multifunctioneel gebouw in de gemeente Bergen. De raad wordt gevraagd om een extra krediet van € 2,5 miljoen voor de vervanging van de fundering en zwembadbassins, en € 127.000 voor de inventaris van de sporthal. De oorspronkelijke aanbesteding mislukte, waardoor een onderhandelingsprocedure werd gestart. De nieuwe plannen voldoen aan de functionele kaders, maar hergebruik van de oude fundering en bassins bleek risicovol. De aannemer adviseert een volledig nieuwe constructie, wat extra kosten met zich meebrengt. Regionale samenwerking voor een zwembad bleek niet haalbaar, en het verwijderen van de raadszaal uit het plan zou leiden tot vertraging en verlies van verzekeringsuitkeringen. Het college stelt voor om de extra kosten te dekken door bijdragen van omliggende projecten. De bouw moet in oktober 2020 starten om aan de verzekeringsvoorwaarden te voldoen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Toekomst De Beeck
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Toekomst De Beeck" en vraagt de gemeenteraad van Bergen om een krediet van € 2.627.000,- beschikbaar te stellen voor de herbouw van De Beeck, inclusief vervanging van de fundering en zwembadbassins. Het voorstel volgt op eerdere besluiten en aanbestedingsprocedures, waarbij is gebleken dat hergebruik van de bestaande fundering te risicovol is. De extra kosten zijn nodig om te voldoen aan nieuwe duurzaamheidsnormen en om een veilige en duurzame constructie te garanderen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide achtergrond, inclusief financiële overzichten, risicoanalyses en overwegingen van het college. Het bevat ook informatie over de aanbestedingsprocedure en de noodzaak van de extra investering.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het beschikbaar stellen van het aanvullende krediet en de bijbehorende begrotingswijziging goedkeuren. De raad speelt een cruciale rol in het al dan niet doorgaan van de herbouwplannen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van extra investeringen voor een nieuwe fundering of het risico nemen van hergebruik van de oude fundering. Daarnaast moet de raad beslissen over de financiering van het project en de eventuele impact op andere gemeentelijke projecten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële benodigdheden en tijdlijnen. Het is realistisch en tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe financiering kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het aanvullende krediet van € 2.627.000,- goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van een informatieavond voor gebruikers en betrokkenen. Dit toont aan dat er enige mate van betrokkenheid van belanghebbenden is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de nieuwe fundering en constructie moeten voldoen aan de BENG-normen, wat bijdraagt aan een duurzamer gebouw.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een extra krediet van € 2,5 miljoen voor de fundering en € 127.000,- voor inventaris. De kapitaalslasten worden deels gedekt door bijdragen van omliggende projecten. De totale jaarlijkse kosten zijn opgenomen in de begroting, maar er is een tekort dat gedekt moet worden door bijdragen van ontwikkelaars.
In conclusie, het raadsvoorstel is uitgebreid en goed onderbouwd, met duidelijke financiële en strategische overwegingen voor de herbouw van De Beeck. De raad moet een weloverwogen beslissing nemen over de extra investeringen en de bijbehorende risico's en voordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herbouw De Beeck Zwembad Fundering Aanbesteding Verzekeringsgelden Multifunctioneel gebouw Duurzaamheid Regionale samenwerking Krediet InventarisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 10. Voorstel betreft het vaststellen van de Huisvestingsverordening Bergen 2020 (via het Presidium wordt het onderwerp opnieuw geagendeerd)
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Huisvestingsverordening Bergen 2020, die gericht is op het reguleren van de toeristische verhuur van woningen in de gemeente Bergen. Door de toename van toeristische verhuur, mede door online platforms, is er een schaarste aan betaalbare woonruimte ontstaan. De verordening, die voortbouwt op de Huisvestingsverordening Bergen 2019, introduceert nieuwe regels om recreatieve verhuur te beperken, zoals het toestaan van verhuur alleen in juli en augustus onder voorwaarden. Er zijn uitzonderingen voor B&B's en tweede woningen. De verordening biedt de mogelijkheid om boetes op te leggen bij overtredingen. Het voorstel is om de verordening per 1 januari 2021 in te laten gaan, met een looptijd van vier jaar, waarna de noodzaak opnieuw moet worden aangetoond. Het voorstel is besproken met inwoners en organisaties, en er is onderzoek gedaan naar de woningmarkt door bureau STEC. De gemeente Bergen werkt samen met verschillende afdelingen en externe bureaus om de verordening te implementeren en te handhaven.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Huisvestingsverordening Bergen 2020". Het voorstel beoogt de toeristische verhuur van woningen in de gemeente Bergen te reguleren om de schaarste aan woonruimte tegen te gaan. De verordening beperkt recreatieve verhuur tot de maanden juli en augustus, met uitzonderingen voor B&B's en tweede woningen. Het doel is om woningen die nu recreatief worden gebruikt, terug te brengen naar de reguliere woningmarkt. Dit voorstel is een voortzetting van de Huisvestingsverordening Bergen 2019, met extra artikelen om onrechtmatige onttrekkingen tegen te gaan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de juridische grondslagen en de specifieke wijzigingen in de verordening. Er is ook een toelichting op de financiële aspecten en de betrokkenheid van verschillende afdelingen en externe bureaus.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de Huisvestingsverordening Bergen 2020 vast te stellen. Dit betekent dat de raad de verantwoordelijkheid heeft om de voorgestelde regels te beoordelen en goed te keuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de regulering van recreatieve verhuur willen ondersteunen, gezien de belangen van zowel bewoners als verhuurders. Er moet een balans worden gevonden tussen het tegengaan van schaarste en het respecteren van lokale gebruiken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en tijdgebonden (vier jaar), maar de meetbaarheid van de effecten is minder duidelijk. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de effectiviteit van de maatregelen moet na vier jaar opnieuw worden beoordeeld.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Huisvestingsverordening Bergen 2020 al dan niet vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er bijeenkomsten zijn geweest met inwoners en organisaties om de plannen te bespreken. Dit wijst op enige mate van participatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel. De focus ligt meer op het reguleren van de woningmarkt.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn duidelijk uiteengezet. Er zijn kosten voor communicatie, opstellen van de verordening, proceskosten en handhaving. Deze worden gedekt door exploitatie en de algemene reserve.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Huisvestingsverordening Bergen 2020 Recreatieve verhuur Woningmarkt Schaarste Leefbaarheid Online platforms Toeristische verhuur Regulerend beleid Woningvoorraad HandhavingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 11. Voorstel betreft het beschikbaar stellen van extra financiële ruimte voor inhuur van extra formatie voor realisatie van de bouwbegroting en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen betreft het vrijmaken van extra financiële middelen voor de inhuur van capaciteit om de bouwbegroting te realiseren. Het voorstel omvat het instellen van een reserve 'Bouwkosten en verhaal' met een startbudget van € 550.000, die eind 2023 wordt opgeheven. Het college krijgt de bevoegdheid om uitnamen en stortingen aan deze reserve te doen. Daarnaast wordt een begrotingswijziging voorgesteld en wordt geheimhouding gevraagd voor de bijlage met ramingen van plankosten, om de onderhandelingspositie van de gemeente te beschermen. Het voorstel benadrukt de noodzaak van extra capaciteit voor diverse grote projecten en de uitdagingen op de arbeidsmarkt. De raad wordt gevraagd de geheimhouding te bekrachtigen en de financiële en organisatorische plannen goed te keuren.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Inhuur extra formatie i.r.t. bouwbegroting
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel getiteld "Inhuur extra formatie i.r.t. bouwbegroting" vraagt de gemeenteraad van Bergen om extra financiële middelen vrij te maken voor de inhuur van capaciteit om de bouwbegroting te realiseren. Het voorstel omvat het instellen van een reserve "Bouwkosten en verhaal" met een storting van € 550.000, die eind 2023 wordt opgeheven. Het college krijgt mandaat voor uitnamen en stortingen aan deze reserve. Daarnaast wordt een begrotingswijziging voorgesteld en geheimhouding gevraagd voor de bijlage met ramingen van plankosten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig in termen van financiële en organisatorische aspecten, maar mist gedetailleerde informatie over de specifieke projecten en de exacte capaciteitsbehoeften.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het vrijmaken van financiële middelen, het instellen van de reserve, het mandateren van het college, en het bekrachtigen van de geheimhouding.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het vrijmaken van extra middelen om de ambities te realiseren of het bijstellen van deze ambities naar beneden.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen voor de projecten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de geheimhouding kan als een beperking worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten over het al dan niet goedkeuren van de voorgestelde financiële maatregelen en de geheimhouding.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een initiële storting van € 550.000 in de reserve, met de verwachting dat kosten kunnen worden verhaald op initiatiefnemers. De dekking komt ten laste van het begrotingssaldo 2020. Er is geen gedetailleerde dekking voor de jaren na 2020.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwbegroting Woningbouwambities Capaciteit Reserve 'Bouwkosten en verhaal' Projectleider Plankosten Herijking Kostenverhaal Omgevingswet ArbeidsmarktVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 12. Voorstel betreft de benoeming en beëdiging van de nieuwe griffier van de raad van de gemeente Bergen in verband met vertrek huidige griffier
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie vreemd aan de orde van de vergadering (3)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Motie vreemd aan de orde van de vergadering (4)
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:37:11 - 01:37:11 - 01:39:41 - 01:39:41 - 01:39:42 - 01:39:42 - 01:39:44 - 01:39:44 - 01:40:21 - 01:40:21 - 01:40:21 - 01:40:21 - 01:40:23 - 01:40:23 - 01:40:34 - 01:40:34 - 01:40:53 - 01:40:53 - 01:41:01 - 01:41:01 - 01:41:13 - 01:41:13 - 01:45:18 - 01:45:18 - 01:45:44 - 01:45:44 - 01:46:56 - 01:46:56 - 01:47:01 - 01:47:01 - 01:47:34 - 01:47:34 - 01:47:37 - 01:47:37 - 01:48:48 - 01:48:48 - 01:49:28 - 01:49:28 - 01:49:35
Onbekende spreker -
Agendapunt . Reserve agendapunt
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:49:51 - 01:50:02 - 01:50:02 - 01:51:41 - 01:51:41 - 01:51:45 - 01:51:45 - 01:52:03 - 01:52:03 - 01:52:05 - 01:52:05 - 01:52:06 - 01:52:06 - 01:52:46 - 01:52:46 - 01:52:49 - 01:52:49 - 01:56:27 - 01:56:27 - 01:56:27 - 01:56:27 - 01:56:31 - 01:56:31 - 01:56:59 - 01:56:59 - 01:57:10 - 01:57:10 - 01:58:10 - 01:58:10 - 01:58:13 - 01:58:13 - 01:58:35 - 01:58:35 - 01:58:46 - 01:58:46 - 01:59:17 - 01:59:17 - 01:59:21 - 01:59:21 - 01:59:51 - 01:59:51 - 02:00:32 - 02:00:32 - 02:01:55 - 02:01:55