11-02-2021 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4. Voorstel betreft het vaststellen van de begrotingswijziging over de decembercirculaire
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 4 maart 2021 een raadsvergadering gehouden waarin een voorstel werd besproken om de begrotingswijziging nummer 6 over de decembercirculaire 2020 vast te stellen. Dit voorstel werd eerder behandeld in de Algemene raadscommissie op 11 februari 2021. Het doel van de begrotingswijziging is om de raad te informeren en de begroting te actualiseren naar aanleiding van de decembercirculaire. Er zijn geen alternatieven overwogen, en er zijn geen risico's of financiële details vermeld in het voorstel. De burgemeester en wethouders van Bergen, vertegenwoordigd door secretaris Martijn Schroor en burgemeester Peter Rehwinkel, hebben het voorstel ondertekend.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Begrotingswijziging decembercirculaire vaststellen". Het voorstel betreft het vaststellen van een begrotingswijziging naar aanleiding van de decembercirculaire 2020. Het doel is om de gemeenteraad te informeren en de begroting te actualiseren op basis van de financiële effecten die voortkomen uit de decembercirculaire. Er zijn geen alternatieven overwogen, en er is geen sprake van regionale samenwerking of specifieke lokale kleur. Het voorstel heeft geen invloed op duurzaamheid, participatie, of andere beleidskaders.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke informatie bevat om de begrotingswijziging vast te stellen. Er zijn echter geen details over de specifieke wijzigingen of de financiële implicaties opgenomen, wat de transparantie kan beperken.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren. Dit is een formele stap om de begroting te actualiseren op basis van de nieuwe financiële informatie uit de decembercirculaire.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve aanpassing betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet specifiek SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er ontbreken specifieke details over de wijzigingen en de financiële gevolgen, wat het moeilijk maakt om de effectiviteit en de impact van het voorstel te beoordelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de begrotingswijziging vast te stellen, waarmee de begroting wordt geactualiseerd volgens de decembercirculaire.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie in dit voorstel. Het betreft een interne financiële aanpassing zonder directe betrokkenheid van externe partijen of burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel. Het richt zich uitsluitend op financiële aanpassingen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er financiële effecten zijn op het begrotingssaldo, maar geeft geen specifieke details over de omvang of dekking van deze effecten. Dit kan een punt van zorg zijn voor de raad bij het nemen van een besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Begrotingswijziging Decembercirculaire Begroting Vaststellen Financieel effect Actualiseren Inlichten Bijstellen Raadsvoorstel Control en AdviesVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5. Voorstel betreft de uitgangspunten van het schoonmaakbestek voor het strand, de financiële gevolgen en de bijgevoegde begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de aanbesteding voor de strandschoonmaak in de gemeente Bergen, aangezien het huidige contract in maart 2021 afloopt. Er is een Europese aanbestedingsprocedure gestart vanwege de verwachte kosten. Het voorstel omvat het schoonhouden van het strand en het legen van afvalbakken in strandkernen, waarbij duurzaamheid en social return belangrijke criteria zijn. De huidige budgetten zijn ontoereikend, waardoor een verhoging noodzakelijk is om de kwaliteit te behouden. Het nieuwe contract loopt van 1 april 2021 tot 1 april 2025, met een mogelijke verlenging. De gemeente streeft naar een schoon strand, wat belangrijk is voor het toerisme en de inkomsten. Het plan van aanpak van de opdrachtnemer wordt beoordeeld op kwaliteit en uitvoering, waarna een voorlopige gunning kan plaatsvinden. De gemeente zal de uitvoering controleren van 2021 tot 2025.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Aanbesteding Strandschoonmaak
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aanbesteding strandschoonmaak" in de gemeente Bergen. Het huidige contract voor strandschoonmaak en afvalbeheer in strandkernen loopt af in maart 2021. Een nieuwe Europese aanbesteding is gestart vanwege de verwachte kosten. Het voorstel vraagt om goedkeuring van de financiële gevolgen en een begrotingswijziging om de kwaliteit van het strandonderhoud te behouden. Het voorstel benadrukt duurzaamheid en sociale participatie, met criteria voor CO2-reductie en arbeidsparticipatie. Zonder budgetverhoging zou de kwaliteit dalen, wat negatieve gevolgen kan hebben voor het toerisme en de gemeentelijke inkomsten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de noodzaak voor de aanbesteding, de financiële implicaties, en de duurzaamheids- en sociale criteria. Echter, er ontbreekt een gedetailleerde risicoanalyse en een overzicht van alternatieve financieringsmogelijkheden.
Rol van de Raad:
De raad moet de financiële gevolgen en de uitgangspunten van de aanbesteding goedkeuren. Dit omvat het vaststellen van de begrotingswijziging om de benodigde budgetverhogingen te dekken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze de voorgestelde budgetverhogingen goedkeuren om de huidige kwaliteitsstandaard te behouden. Dit omvat een afweging tussen financiële lasten en het behoud van toeristische aantrekkelijkheid en gemeentelijke inkomsten.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en contractvoorwaarden. Het is tijdgebonden met een duidelijk contracttermijn. Echter, de haalbaarheid en relevantie zijn afhankelijk van de goedkeuring van de raad en er zijn geen duidelijke alternatieven of risicoanalyses gepresenteerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de financiële gevolgen en de uitgangspunten van de aanbesteding goed te keuren, inclusief de voorgestelde begrotingswijziging.
Participatie:
Er is enige participatie geweest met strandondernemers over de uitgangspunten van het schoonmaakplan, maar verdere details over bredere publieke participatie ontbreken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met nadruk op CO2-reductie en afvalscheiding. Het voorstel is kostenneutraal op het gebied van duurzaamheid.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een jaarlijkse budgetverhoging van €53.075 voor strandschoonmaak en €35.000 voor afvalbeheer in de kernen. Deze verhogingen worden gedekt door het begrotingssaldo. Er is geen gedetailleerde uitleg over alternatieve financieringsopties.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Aanbesteding Strandschoonmaak Budget Duurzaamheid Circulaire economie Social return Kwaliteitsniveau Afvalbeheer Toerisme CO2-uitstootVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6. Voorstel betreft het vaststellen van de zienswijze ten aanzien van de 1e begrotingswijziging 2021 GGD Hollands Noorden
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over de eerste begrotingswijziging van 2021 voor de GGD Hollands Noorden. Het voorstel omvat het ondersteunen van de begrotingswijziging, inclusief het gebruik van € 545.000 uit de algemene reserve van de GGD om extra kosten te dekken. Deze kosten zijn gerelateerd aan jeugdgezondheidszorg en verbeteringen in informatiebeveiliging en privacybescherming. De raad vraagt de GGD om vanaf 2022 binnen de begroting dekking te vinden voor structurele lasten en om de voortgang van informatiebeveiliging te monitoren. De algemene reserve van de GGD zal door deze wijziging halveren, maar blijft voldoende voor de huidige risico's. De zienswijze wordt per brief aan het dagelijks bestuur van de GGD kenbaar gemaakt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: 1e begrotingswijziging 2021 GGD Hollands Noorden
Samenvatting: Het voorstel betreft de eerste begrotingswijziging van 2021 voor de GGD Hollands Noorden. De wijziging is noodzakelijk vanwege ontwikkelingen in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) en de noodzaak om te voldoen aan aangescherpte regelgeving voor informatiebeveiliging en privacybescherming. Het voorstel omvat een onttrekking van € 545.000 uit de algemene reserve van de GGD om deze kosten te dekken. De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven ter ondersteuning van deze begrotingswijziging en om de GGD te verzoeken om vanaf 2022 structurele dekking te vinden binnen de begroting voor informatiebeveiliging en privacybescherming.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de redenen voor de begrotingswijziging en de financiële implicaties. Echter, er ontbreekt een concrete tijdlijn voor wanneer de informatiebeveiliging op het gewenste niveau zal zijn.
Rol van de raad
De rol van de raad is om een zienswijze te geven op de voorgestelde begrotingswijziging. Dit geeft de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de financiële beslissingen van de GGD Hollands Noorden.
Politieke keuzes
De raad moet beslissen of zij de onttrekking van € 545.000 uit de algemene reserve steunt en of zij de GGD willen verzoeken om structurele dekking te vinden voor toekomstige kosten. Daarnaast moet de raad overwegen of zij de voorgestelde versterking van de managementstructuur en informatiebeveiliging ondersteunen.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelen specifiek en acceptabel zijn, ontbreekt een tijdgebonden element voor de informatiebeveiliging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een tijdlijn voor het bereiken van de informatiebeveiligingsdoelen is een tekortkoming.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij de zienswijze ondersteunen en de voorgestelde financiële maatregelen goedkeuren.
Participatie
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in het voorstel.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen
De financiële gevolgen zijn een onttrekking van € 545.000 uit de algemene reserve van de GGD. Dit heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeenten, aangezien de deelnemersbijdrage niet wijzigt. De reserve van de GGD wordt echter wel gehalveerd, wat het weerstandsvermogen vermindert.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
GGD Hollands Noorden Informatiebeveiliging Privacybescherming Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Algemene reserve Begrotingswijziging Managementstructuur Tekort Zienswijze Covid-19 pandemieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.1 Gezondheidsdienst Hollands Noorden (GGD)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens de raadsvergadering op 11 februari 2021 een voorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2022 van de GGD Hollands Noorden. Het voorgestelde besluit omvat het afgeven van een zienswijze die de beleidsmatige uitgangspunten van de kadernota ondersteunt. De raad verzoekt de GGD om in de begroting 2022 duidelijkheid te geven over de beoogde resultaten, KPI's en effecten per focuslijn, en om structurele lasten voor informatiebeveiliging en privacybescherming binnen de begroting te dekken. Daarnaast wordt de GGD gevraagd om de aanpak van informatiebeveiliging en privacybescherming te monitoren en actief te rapporteren over de voortgang. Ook wordt de GGD verzocht om haar algemene reserve opnieuw op te bouwen volgens het financieel herstelplan van 2018. De zienswijze is regionaal afgestemd en zal per brief aan het dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden worden kenbaar gemaakt. De kadernota vormt de basis voor de begroting, die later in het jaar aan de gemeenten wordt voorgelegd voor zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2022 GGD Hollands Noorden". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2022 van de GGD Hollands Noorden. De raad wordt gevraagd de beleidsmatige uitgangspunten te ondersteunen en de GGD te verzoeken om specifieke maatregelen te nemen, zoals het beschrijven van beoogde resultaten en het vinden van dekking voor structurele lasten voor informatiebeveiliging en privacybescherming. Daarnaast wordt de GGD gevraagd om haar algemene reserve opnieuw op te bouwen conform het financieel herstelplan 2018.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, aangezien het de belangrijkste beleidsmatige en financiële aandachtspunten adresseert. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de specifieke indicatoren voor succes en de exacte financiële implicaties.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is adviserend. De raad geeft een zienswijze af die de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de kadernota beïnvloedt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de voorgestelde zienswijze ondersteunt, inclusief de focus op jeugdgezondheidszorg, informatiebeveiliging, en infectieziektebestrijding. Ook moet de raad kiezen of zij instemt met een mogelijke verhoging van de deelnemersbijdrage.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat specifieke meetbare doelen en tijdlijnen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de specificiteit van de KPI's en de financiële dekking kan beter.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze ondersteunt en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van de GGD kenbaar maakt.
Participatie:
Er is sprake van participatie doordat de raadsleden tijdens een regionale raadsinformatieavond in gesprek kunnen gaan met vertegenwoordigers van gemeenschappelijke regelingen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een mogelijke verhoging van de deelnemersbijdrage met €0,29 per inwoner voor informatiebeveiliging en privacybescherming. Er wordt gesuggereerd dat de GGD binnen de bestaande begroting dekking moet vinden voor deze lasten, maar een verhoging van de bijdrage is een alternatief.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2022 GGD Hollands Noorden Informatiebeveiliging Privacybescherming Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Infectieziekten Algemene reserve Financieel herstelplan DeelnemersbijdrageVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.2 Veiligheidsregio NHN
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt tijdens de raadsvergadering van 11 februari 2021 een voorstel met betrekking tot de Kadernota 2022 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN). Het voorstel omvat het afgeven van een positieve zienswijze over de Kadernota 2022 en het bestuursvoorstel Omgevingswet van de VRNHN. Daarnaast worden wensen en bedenkingen geuit over de deelname van de VRNHN aan de landelijke Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio's (WVSV). De Kadernota 2022 richt zich op thema's zoals de coronacrisis, taakstellingen, zorg en veiligheid, en nieuwe crisistypen. Het bestuursvoorstel Omgevingswet beschrijft hoe gemeenten vanaf 2022 diensten van de VRNHN kunnen afnemen, met een basis- en pluspakket. De deelname aan de WVSV beoogt collectieve arbeidsvoorwaardenvorming voor veiligheidsregio's. Het voorstel benadrukt de noodzaak van regionale samenwerking en afstemming met andere gemeenten in Noord-Holland Noord.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de Kadernota 2022 van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) en het bestuursvoorstel Omgevingswet. Het voorstel omvat ook deelname aan de landelijke Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio's (WVSV). De kadernota dient als basis voor de begroting en richt zich op beleidsmatige en financiële kaders, met aandacht voor thema's zoals de coronacrisis, taakstellingen, zorg en veiligheid, en de Omgevingswet.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke toelichting op de verschillende onderdelen en bijbehorende documenten. Het biedt een goed overzicht van de beleidsmatige en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd een zienswijze af te geven op de Kadernota 2022 en het bestuursvoorstel Omgevingswet. Daarnaast moet de raad wensen en bedenkingen kenbaar maken over de deelname aan de WVSV.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de kadernota en het bestuursvoorstel, en over de deelname aan de WVSV. Dit omvat keuzes over financiële prioriteiten en de rol van de VRNHN in regionale samenwerking.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de voorgestelde besluiten en financiële kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen van het pluspakket van de Omgevingswet zijn nog onzeker.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de Kadernota 2022 en het bestuursvoorstel Omgevingswet, en wensen en bedenkingen kenbaar maken over de deelname aan de WVSV.
Participatie:
Er is sprake van regionale samenwerking en afstemming met andere gemeenteraden in de regio Alkmaar, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn deels uitgewerkt, met een taakstelling van 3% en een structurele bezuiniging van €1.360.000. De dekking van kosten voor de Omgevingswet is nog niet volledig duidelijk, vooral voor het pluspakket. De overgang naar de WVSV wordt zo budgetneutraal mogelijk georganiseerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) Kadernota 2022 Omgevingswet Zienswijzeprocedure Werkgeversvereniging Samenwerkende Veiligheidsregio's (WVSV) Zorg en Veiligheid Brandweer 360 Coronavirus Taakstelling AmbulancezorgVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.3 Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland (WNK)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 11 februari 2021 een raadsvoorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2022 van WNK Personeelsdiensten. Het voorstel omvat het afgeven van een positieve zienswijze over deze kadernota, die vervolgens via een brief aan het dagelijks bestuur van WNK wordt meegedeeld. De kadernota dient als voorbereiding op de begroting en biedt inzicht in beleidsmatige en financiële kaders. De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven, wat hen in staat stelt invloed uit te oefenen op de beleids- en financiële uitgangspunten.
De transitie van WNK Bedrijven naar WNK Personeelsdiensten, gericht op budget-neutraliteit, is niet volledig geslaagd, met een verwacht tekort van € 915.000 voor 2022. Dit tekort is lager dan het tekort van € 1,2 miljoen in 2021, mede door verbeterde subsidie-inkomsten. De personeelskosten stijgen echter structureel door de complexiteit van het werk en de instroom van nieuwe doelgroepen. De coronapandemie en mogelijke herpositionering van WNK in de regionale keten van Werk en Inkomen worden buiten beschouwing gelaten vanwege onzekerheden.
De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en staat los van de besluitvorming over de Participatiewet. WNK moet een sluitende begroting indienen bij de provincie Noord-Holland, en het tekort vertaalt zich in een bijdrage van de deelnemende gemeenten. De gemeentelijke bijdrage wordt begroot op € 915.000, aflopend naar € 850.000 in 2025. Na besluitvorming wordt WNK geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2022 WNK Personeelsdiensten". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2022 van WNK Personeelsdiensten. Deze kadernota dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De raad wordt gevraagd om deze zienswijze goed te keuren en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van WNK kenbaar te maken. De kadernota is een belangrijk instrument voor de raad om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van WNK Personeelsdiensten.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde toelichting op de financiële situatie van WNK Personeelsdiensten en de context van de zienswijzeprocedure. Echter, er ontbreekt een diepgaande analyse van de risico's en alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om een zienswijze af te geven op de kadernota. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële kaders van WNK Personeelsdiensten.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde positieve zienswijze. Dit omvat het overwegen van de financiële implicaties en de strategische richting van WNK Personeelsdiensten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van SMART-doelen kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde positieve zienswijze op de kadernota 2022 van WNK Personeelsdiensten goedkeurt.
Participatie:
Er wordt geen specifieke informatie gegeven over participatie van stakeholders of burgers in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel erkent een verwacht tekort van € 915.000 voor 2022, dat afneemt naar € 850.000 in 2025. Dit tekort vertaalt zich in een bijdrage van de deelnemende gemeenten. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar er wordt verwacht dat de gemeenten bijdragen aan het tekort.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze WNK Personeelsdiensten Kadernota 2022 Gemeenschappelijke Regelingen Participatiewet Transitie Budget-neutraliteit Begroting Regionale samenwerking Financiële kadersVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.4 Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft tijdens de raadsvergadering op 11 februari 2021 een voorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) RHCA. Het voorstel houdt in dat de raad een positieve zienswijze afgeeft over deze kadernota en dit via een brief aan het bestuur van de GR RHCA kenbaar maakt. Deze zienswijzeprocedure is niet wettelijk verplicht, maar is afgesproken in regionale regelingen om de raden meer invloed te geven op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de gemeenschappelijke regelingen. De kadernota voldoet aan de regionale financiële afspraken en de risico's, zoals minder opbrengsten uit aanvullende diensten en meerkosten voor het E-depot, worden als laag ingeschat. Er is echter een middelgroot risico op bezuinigingen door de Corona-crisis. De financiële indexatie voor 2022 is vastgesteld op 1,3% voor loon en 1,4% voor prijzen, met een gemeentelijke bijdrage-indexatie van 1,33%. De bijdrage per inwoner stijgt met € 0,06. Na goedkeuring door de raad wordt het bestuur van de GR RHCA geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze Kadernota 2022 GR RHCA". Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de Kadernota 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling Regionale Historische Centra Alkmaar (GR RHCA). De kadernota bevat de hoofdlijnen van het beleid en de financiële kaders die als basis dienen voor de begroting. Het voorstel benadrukt de regionale samenwerking en de financiële afspraken die zijn gemaakt. De raad wordt gevraagd om deze zienswijze goed te keuren en deze via een brief aan het bestuur van de GR RHCA kenbaar te maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de context, de afspraken en de financiële kaders. Er zijn echter enkele ontbrekende referenties in de bijlagen, wat een klein gebrek aan volledigheid kan suggereren.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de zienswijze op de kadernota goed te keuren en deze aan het bestuur van de GR RHCA te communiceren. Dit stelt de raad in staat om invloed uit te oefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de GR RHCA.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde positieve zienswijze. Dit omvat het overwegen van de financiële afspraken en de risico's die zijn benoemd, zoals de mogelijke impact van de Corona-crisis.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële indexaties en de bijdrage per inwoner. Het is echter niet volledig tijdgebonden, aangezien er geen specifieke deadlines worden genoemd voor de uitvoering na de goedkeuring van de zienswijze. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, behalve de ontbrekende referenties in de bijlagen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de Kadernota 2022 van de GR RHCA en dit besluit via een brief aan het bestuur van de GR RHCA kenbaar te maken.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat het is afgestemd met de accounthouders van de deelnemende gemeenten aan de GR RHCA, wat enige mate van participatie aangeeft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de indexatie van de gemeentelijke bijdrage, die met 1,3% stijgt. De financiële afspraken zijn in overeenstemming met de regionale richtlijnen, en er zijn geen significante financiële risico's geïdentificeerd, behalve de mogelijke impact van de Corona-crisis. De dekking van de financiële gevolgen lijkt te zijn gewaarborgd binnen de bestaande afspraken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2022 GR RHCA Gemeenschappelijke Regelingen Informatievoorziening Financiële Uitgangspunten Noord-Holland Noord Indexatie Archiefwet Corona-crisisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.5 Omgevingsdienst NHN
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel over de zienswijze op de kadernota 2022 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). Het voorstel benadrukt dat de uitbreiding van de formatie voor de Omgevingswet, het Traineeship-project en de VTH-strategie binnen de bestaande begroting moet worden gerealiseerd. De OD NHN vraagt om een structurele financiële bijdrage van €696.000 voor deze projecten, waarvan Bergen €25.000 per jaar zou bijdragen. De raad wordt geadviseerd om een zienswijze in te dienen die aandringt op financiering binnen de bestaande middelen. De OD NHN ondersteunt gemeenten bij klimaatdoelstellingen en vraagt om meer middelen voor nieuwe functies en projecten. De raad heeft de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen bij de conceptbegroting 2022 van de OD NHN. Het voorstel is afgestemd met andere gemeenten in de regio om gezamenlijk op te trekken richting de OD NHN.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Zienswijze kadernota 2022 Omgevingsdienst NHN". Het voorstel betreft het afgeven van een zienswijze op de kadernota 2022 van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN). De raad wordt gevraagd om in te stemmen met een zienswijze die aandringt op het realiseren van personeelsuitbreidingen binnen de bestaande begroting van de OD NHN. Dit betreft uitbreidingen vanwege de Omgevingswet, een traineeshipproject en de VTH-strategie. Daarnaast wordt gevraagd om inzicht in het huidige weerstandvermogen van de OD NHN.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die beter onderbouwd kunnen worden, zoals de noodzaak van de personeelsuitbreidingen en de relatie tussen het uittredend personeel en het aantal benodigde trainees.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële kaders van de OD NHN.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze, die aandringt op het realiseren van personeelsuitbreidingen binnen de bestaande middelen en vraagt om meer inzicht in het weerstandvermogen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn enkele inconsequenties, zoals de onvoldoende onderbouwing van de personeelsuitbreidingen en het ontbreken van inzicht in het weerstandvermogen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze wil afgeven aan het dagelijks bestuur van de OD NHN.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er tijdens een regionale raadsinformatieavond gelegenheid was voor participatie en afstemming van zienswijzen met andere raden in de regio.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, aangezien de OD NHN gemeenten ondersteunt bij het behalen van klimaatdoelstellingen en duurzaamheidstaken.
Financiële gevolgen:
Het voorstel geeft aan dat er een structureel nadeel van € 33.000,- ontstaat in de begroting van Bergen als de kadernota ongewijzigd wordt vastgesteld. Er wordt echter aangedrongen op het realiseren van uitbreidingen binnen de bestaande middelen, wat de financiële impact zou kunnen beperken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN) Zienswijze Kadernota 2022 Omgevingswet Traineeship VTH-strategie Weerstandvermogen Formatie-uitbreiding Klimaatakkoord Gemeenschappelijke RegelingenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.6 Vuilverbrandingsinstallatie (VVI)
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 11 februari 2021 een raadsvoorstel besproken met betrekking tot de kadernota 2022 van de VVI Alkmaar e.o. Het voorstel houdt in dat de raad een positieve zienswijze afgeeft over deze kadernota. De kadernota dient als voorbereiding op de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De VVI Alkmaar e.o. richt zich op de verwerking van afvalstoffen en heeft geen eigen personeel of gebouwen, waardoor er geen beleidsmatige keuzes zijn die de geldstromen beïnvloeden. De kosten zijn voornamelijk gerelateerd aan transport en verwerking van afvalstoffen. Er worden geen beleidsmatige veranderingen verwacht die het financiële perspectief voor 2022 beïnvloeden. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten en er zijn geen nieuwe financiële gevolgen voorzien. Na goedkeuring wordt het dagelijks bestuur van VVI Alkmaar e.o. geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze kadernota 2022 VVI Alkmaar e.o.
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2022 van de VVI Alkmaar e.o. De kadernota dient als basis voor de begroting en bevat beleidsmatige en financiële kaders. De VVI richt zich op de verwerking van afvalstoffen volgens de Wet Milieubeheer en heeft geen eigen personeel of gebouwen. De financiële stromen zijn direct gekoppeld aan de kosten voor afvalverwerking en transport. Er worden geen beleidsmatige veranderingen verwacht die het financiële perspectief beïnvloeden. De raad wordt gevraagd om deze zienswijze goed te keuren en kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van VVI Alkmaar e.o.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een duidelijk beeld geeft van de context, de rol van de VVI, en de financiële implicaties. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kunnen uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van de VVI.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien er geen beleidsmatige veranderingen of financiële implicaties zijn die invloed hebben op de gemeentelijke bijdrage.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de zienswijzeprocedure. Het is haalbaar en relevant gezien de context van de gemeenschappelijke regelingen. Er zijn geen duidelijke tijdsgebonden elementen, behalve de deadlines voor het indienen van de zienswijze. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2022 van de VVI Alkmaar e.o. en dit besluit kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de VVI.
Participatie:
Er is sprake van participatie doordat raadsleden tijdens een regionale raadsinformatieavond in gesprek kunnen gaan met vertegenwoordigers van de gemeenschappelijke regelingen en zienswijzen kunnen afstemmen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de financiële en beleidsmatige kaders van de VVI zonder specifieke duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen nieuwe financiële gevolgen geïdentificeerd. De kosten voor afvalverwerking zijn bekend en er zijn geen vaste jaarlijkse uitgaven voor de VVI. De financiële stromen zijn direct gekoppeld aan de kosten voor afvalverwerking en transport.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Kadernota 2022 VVI Alkmaar Gemeenschappelijke Regelingen Afvalstoffen Financiële kaders Informatievoorziening Regio Alkmaar HVC TransportkostenVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7.7 Cocensus
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt in de raadsvergadering van 11 februari 2021 een voorstel om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Cocensus is een uitvoeringsorganisatie die zich richt op lokale heffingen en de Wet WOZ. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders die als basis dienen voor de begroting. De zienswijzeprocedure is onderdeel van afspraken om de positie van de raad ten aanzien van gemeenschappelijke regelingen te versterken. De kadernota 2022 van Cocensus is op 9 december 2020 ontvangen en bevat onder andere indexering van bijdragen, huisvesting, thuiswerken, gegevensbeheer, klantcontacten en handhaving. Cocensus verwacht een structurele kostenbesparing van 2% door nieuwe huisvesting en thuiswerkbeleid. Er zijn initiatieven om het verdienmodel van no cure no pay bureaus te beperken. De bijdrage van Bergen aan Cocensus wordt geïndexeerd met 1,33%, en Cocensus verwacht een besparing van 2% te realiseren in 2022. De nieuwe huisvesting van Cocensus is duurzaam met zonnepanelen en warmtepompen. Na besluitvorming wordt het dagelijks bestuur van de GR Cocensus geïnformeerd over de zienswijze.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
1. Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze kadernota 2022 van de GR Cocensus
- Samenvatting: Het voorstel betreft het afgeven van een positieve zienswijze op de kadernota 2022 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Cocensus. Cocensus is een uitvoeringsorganisatie die zich richt op lokale heffingen en de Wet WOZ. De kadernota bevat beleidsmatige en financiële kaders die richting geven aan de begroting. Het voorstel benadrukt de indexering van bijdragen, de nieuwe duurzame huisvesting, en mogelijke kostenbesparingen door efficiëntieverbeteringen. De raad wordt gevraagd de zienswijze goed te keuren en deze via een brief aan het dagelijks bestuur van Cocensus kenbaar te maken.
2. Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de financiële en beleidsmatige aspecten van de kadernota en de rol van Cocensus. Echter, het mist specifieke details over de implementatie van bepaalde initiatieven, zoals de efficiëntieverbeteringen.
3. Rol van de raad bij het voorstel:
- De raad heeft de rol om een zienswijze af te geven op de kadernota, waarmee zij invloed kan uitoefenen op de beleidsmatige en financiële uitgangspunten van Cocensus.
4. Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
- De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde zienswijze en of zij eventuele aanvullende opmerkingen of bezwaren willen maken ten aanzien van de kadernota.
5. Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
- Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke doelstellingen en meetbare financiële implicaties, zoals de indexering en kostenbesparingen. Echter, de tijdsgebonden aspecten zijn niet altijd duidelijk, en er zijn enkele onduidelijkheden over de exacte implementatie van efficiëntieverbeteringen.
6. Besluit dat de raad moet nemen:
- De raad moet besluiten om een positieve zienswijze af te geven op de kadernota 2022 van de GR Cocensus en deze via een brief kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur.
7. Participatie:
- Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces. Het richt zich voornamelijk op de interne besluitvorming binnen de gemeenteraad en Cocensus.
8. Duurzaamheid als relevant onderwerp:
- Ja, duurzaamheid is een relevant onderwerp. De nieuwe huisvesting van Cocensus is gebaseerd op een duurzaam concept met energieneutrale voorzieningen zoals zonnepanelen en warmtepompen.
9. Financiële gevolgen en dekking:
- De financiële gevolgen omvatten een indexering van de bijdrage van de gemeente Bergen aan Cocensus met 1,33%. Er wordt een mogelijke kostenbesparing van 2% verwacht door de nieuwe huisvesting en efficiëntieverbeteringen. De dekking lijkt binnen de bestaande begroting te vallen, en eventuele besparingen worden teruggegeven aan de gemeente of verrekend in toekomstige bijdragen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Cocensus Zienswijze Kadernota 2022 Gemeenschappelijke Regelingen Lokale heffingen Duurzaamheid Thuiswerken Gegevensbeheer ISO certificering No cure no pay bureausVerfijning van de zoekopdracht: