09-03-2017 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 00. Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:22 - 00:01:35 - 00:01:40 - 00:01:44 - 00:01:53 - 00:03:14 - 00:03:16 - 00:03:27 - 00:04:39
Agendapunt 01. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 02. Vaststelling van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 03. Toezeggingenlijst en ingekomen stukken:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot en met 21 februari 2017
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Verzamellijst ingekomen stukken week 5 tot en met week 9
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie Gemeentebelangen inzake Teugelaan 31 te Schoorl
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.4 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie Gemeentebelangen inzake vragen nieuwjaarsreceptie Bergen van 9 januari 2017
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.5 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie Gemeentebelangen inzake reparatie bestemmingsplannen (artikel 40 Reglement van Orde)
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.6 Beantwoording schriftelijke vragen van de fractie Gemeentebelangen inzake de Duinrand te Egmond-Binnen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 04. Voorstel betreft het bestemmingsplan Jan van Scorelpark 74 en de nota zienswijzen vast te stellen
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 9 maart 2017 een voorstel besproken om het bestemmingsplan voor Jan van Scorelpark 74 in Schoorl vast te stellen. Het oorspronkelijke ontwerp, dat vier woningen omvatte, werd aangepast na 40 ingediende zienswijzen. Het nieuwe plan voorziet in drie woningen, waaronder twee onder één kap en één op een vrije kavel, met aangepaste hoogtes. Omwonenden zijn betrokken bij het proces via inloopbijeenkomsten en hebben hun instemming met het aangepaste plan uitgesproken. Het bestemmingsplan is financieel haalbaar en er zijn overeenkomsten gesloten met de initiatiefnemer voor de plankosten en planschade. Na vaststelling door de raad worden de besluiten gepubliceerd en treedt het plan in werking, tenzij er een beroepsprocedure wordt gestart.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststellen Bestemmingsplan Jan van Scorelpark 74
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het vaststellen van het bestemmingsplan voor Jan van Scorelpark 74 in Schoorl. Het plan is aangepast na 40 zienswijzen en omvat nu drie woningen in plaats van vier, met gewijzigde hoogtes. Het plan is stedenbouwkundig aanvaardbaar en houdt rekening met de belangen van omwonenden. De gemeenteraad wordt gevraagd het plan vast te stellen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat informatie over de zienswijzen, aanpassingen, en de juridische en financiële aspecten.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in de ruimtelijke ordening van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het aangepaste plan voldoende tegemoetkomt aan de zienswijzen en of het plan in lijn is met de ruimtelijke ordeningsdoelen van de gemeente.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist concrete informatie over de haalbaarheid en relevantie op lange termijn. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen en de nota van beantwoording zienswijzen goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van inloopbijeenkomsten en de mogelijkheid voor omwonenden om zienswijzen in te dienen. Dit heeft geleid tot aanpassingen in het plan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het bestemmingsplan is financieel haalbaar. De initiatiefnemers dragen de plankosten en er zijn overeenkomsten gesloten voor planschadekosten. Er zijn geen verdere financiële details of dekkingsplannen vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Jan van Scorelpark 74 Zienswijzen Ruimtelijke ordening Omwonenden Inloopbijeenkomst Stedenbouwkundige situering Samenwerkingsovereenkomst Planschadekostenverhaalsovereenkomst Omgevingsvergunning Raad van StateVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 05. Voorstel betreft de nieuwe Gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Geestmerambacht vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor het Recreatieschap Geestmerambacht. De aanleiding voor de wijziging is het uittreden van de provincie en de gemeente Schagen uit de GR per 1 januari 2017, en de fusie van de gemeente Alkmaar met Schermer en Graft-De Rijp. De nieuwe GR bevat aanpassingen die voldoen aan de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en omvat wijzigingen zoals de samenvoeging van begrotingen en een nieuwe samenstelling van het algemeen bestuur. De raad wordt gevraagd de nieuwe GR vast te stellen, waarna deze aan de Gedeputeerde Staten van Noord-Holland wordt toegezonden en in de Staatscourant bekendgemaakt. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel, behalve de jaarlijkse bijdrage van €6.300 door de gemeente Bergen aan het Recreatieschap. De wijziging is noodzakelijk vanwege veranderde omstandigheden en wettelijke vereisten.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Nieuwe Gemeenschappelijke Regeling Geestmerambacht
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nieuwe Gemeenschappelijke Regeling Geestmerambacht". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling (GR) voor het Recreatieschap Geestmerambacht. Deze regeling is aangepast vanwege de uittreding van de provincie en de gemeente Schagen, de fusie van de gemeente Alkmaar, en de samenvoeging van begrotingen. De nieuwe GR voldoet aan de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en bevat wijzigingen in de samenstelling en stemverhoudingen van het algemeen bestuur, evenals een nieuwe indeling van de reserves.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen en aanpassingen beschrijft die voortkomen uit wettelijke vereisten en veranderde omstandigheden. Er is een overzicht van de aanpassingen ten opzichte van de huidige regeling bijgevoegd.
Rol van de raad:
De raad moet de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling vaststellen. Dit is noodzakelijk omdat de colleges van burgemeester en wethouders alleen met toestemming van de gemeenteraad een regeling kunnen treffen of wijzigen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in de GR, inclusief de nieuwe samenstelling van het algemeen bestuur en de financiële aanpassingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de SMART-criteria zijn niet volledig toegepast.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de bijgevoegde Gemeenschappelijke Regeling Recreatieschap Geestmerambacht vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in het proces. Extern overleg is alleen gevoerd met regiocollega's.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële middelen gemoeid met het voorstel, behalve de jaarlijkse bijdrage van €6.300 door de gemeente Bergen aan het Recreatieschap. Er zijn geen externe subsidiebronnen of risico's vermeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke Regeling Geestmerambacht Wet Gemeenschappelijke Regelingen Provincie Gemeente Alkmaar Participantenbijdrage Algemeen Bestuur Reserves Recreatieschap BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 06. Voorstel betreft in te stemmen met de herontwikkeling Watertorengebied in Egmond aan Zee en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de herontwikkeling van het Watertorengebied in Egmond aan Zee, waarbij BAM Wonen B.V. de opdracht heeft gekregen. Het voorstel omvat de verkoop van grond aan BAM Wonen B.V. voor de bouw van 19 vrije sector woningen en de oprichting van een reserve voor afschrijvingslasten van de sporthal ter waarde van € 2.675.000,-. Jaarlijks wordt hieruit € 112.050,- onttrokken voor diverse kostenposten van de sporthal. Daarnaast wordt € 100.000,- gestort in de algemene reserve. De aanbestedingsprocedure, die in december 2016 werd afgerond, richtte zich op het ontwerpen van een plan dat sport, wonen, parkeren en landschap integreert. BAM Wonen B.V. werd gekozen vanwege hun stedenbouwkundige visie en duurzaamheid, met een energieneutrale sporthal als onderdeel van het plan. De financiële consequenties worden in de begroting verwerkt, waarbij de grondopbrengst wordt ingezet om de sporthal en het landschap kwalitatief hoogwaardiger te maken. De bouw van de sporthal start medio 2018, en er is een informatieavond gepland voor belanghebbenden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Herontwikkeling Watertorengebied in Egmond aan Zee
Titel en Samenvatting:
Het raadsvoorstel betreft de "Herontwikkeling Watertorengebied in Egmond aan Zee". Het voorstel omvat de gunning van de herontwikkeling aan BAM Wonen B.V., de verkoop van grond voor de bouw van 19 vrije sector woningen, en de financiële dekking voor de bouw van een nieuwe sporthal. De herontwikkeling streeft naar een integrale benadering van sport, wonen, parkeren en landschap, met een sterke nadruk op duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de financiële als stedenbouwkundige aspecten van het project. Het bevat duidelijke financiële ramingen en een overzicht van de gunningscriteria.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de financiële consequenties en de verkoop van grond. Daarnaast wordt van de raad verwacht dat zij kennisnemen van het besluit van het college om de opdracht aan BAM Wonen B.V. te gunnen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de verkoop van gemeentelijke grond en de financiële dekking voor de sporthal. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de prioritering van duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit in het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en financiële ramingen. Er zijn geen directe inconsistenties opgemerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met de financiële en stedenbouwkundige plannen, inclusief de verkoop van grond en de instelling van een reserve voor de sporthal.
Participatie:
Er is participatie geweest van omwonenden en andere belanghebbenden, die hun voorkeur hebben kunnen uitspreken. Er is een informatieavond gepland voor verdere toelichting.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, met de sporthal die energieneutraal zal zijn en een EPC van 0 zal behalen.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de sporthal bedragen €5.205.000, met een grondopbrengst van €2.960.000. Er wordt een reserve ingesteld voor de kapitaallasten van de sporthal, en er zijn verdere financiële dekking en ramingen opgenomen in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Herontwikkeling Watertorengebied Egmond aan Zee BAM Wonen B.V. Sporthal Stedenbouwkundig plan Duurzaamheid Grondopbrengst Aanbestedingsprocedure Landschappelijke inpassing Vrije sector woningenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 07. Voorstel betreft het beschikbaar stellen van financiele middelen voor de handhaving van onrechtmatige permanente bewoning recreatiewoningen en de daarbij behorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 9 maart 2017, opgesteld door Esther Quaedflieg, betreft de handhaving van onrechtmatige permanente bewoning en illegale bouw van recreatiewoningen in de gemeente Bergen. Het voorstel vraagt de raad om vanaf 2017 jaarlijks € 50.000 beschikbaar te stellen voor handhaving, ten laste van het begrotingssaldo. Dit bedrag is nodig om 1 Fte in te huren voor de handhavingstaken. De provincie heeft de gemeente onder verscherpt toezicht geplaatst en eist een strategisch plan met financiële borging, anders zal zij zelf ingrijpen. Het voorstel benadrukt dat niet-handhaven rechtsongelijkheid en ruimtelijke impact veroorzaakt. Het college wil hiermee voortbouwen op eerder vastgesteld beleid en voorkomen dat de provincie intervenieert.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Project Permanente Bewoning en Illegale Bouw van Recreatiewoningen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Project Permanente Bewoning en Illegale Bouw van Recreatiewoningen". Het raadsvoorstel vraagt om structureel € 50.000 per jaar beschikbaar te stellen voor de handhaving van onrechtmatige permanente bewoning van recreatiewoningen. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de eisen van de provincie en om rechtsongelijkheid te voorkomen. Het voorstel omvat ook een strategisch plan van aanpak voor de handhaving, zoals vereist door de provincie, om te voorkomen dat de provincie zelf ingrijpt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak, de financiële implicaties, en de gevolgen van niet-handelen. Er zijn echter weinig details over de specifieke handhavingsmaatregelen en de evaluatie van de effectiviteit van het beleid.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de structurele financiering van € 50.000 per jaar voor handhaving. Dit is een kaderstellende en budgetrechtelijke beslissing.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij de handhaving van onrechtmatige bewoning willen blijven ondersteunen met financiële middelen, of dat zij de provincie de verantwoordelijkheid willen laten overnemen, met mogelijke gevolgen voor de lokale autonomie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het financiële aspect, maar mist concrete tijdsgebonden doelen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de handhaving wordt niet geëvalueerd.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de structurele financiering goed te keuren en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen.
Participatie:
Het participatieniveau is laag; betrokkenen worden alleen geïnformeerd zonder invloed op de besluitvorming. Dit kan leiden tot weerstand onder bewoners van recreatiewoningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt op juridische en ruimtelijke aspecten.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een jaarlijkse uitgave van € 50.000, gedekt door het begrotingssaldo. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar. Niet-handelen kan leiden tot hogere kosten als de provincie ingrijpt.
In conclusie, het voorstel vraagt om een structurele financiële toezegging voor handhaving, met implicaties voor lokale autonomie en rechtsgelijkheid. De raad moet afwegen of de voordelen van lokale controle opwegen tegen de kosten en mogelijke interventie door de provincie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Permanente bewoning Recreatiewoningen Illegale bouw Handhaving Begrotingswijziging Provincie Strategisch plan Gedoogbeschikking Beleidsregels ToezichtVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 08. Voorstel betreft de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze op de dienstverleningsovereenkomst BUCH
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het geven van zienswijzen op een model Dienstverleningsovereenkomst (DVO) tussen het college van Bergen en het bestuur van de werkorganisatie BUCH. De overeenkomst legt afspraken vast over de kwantiteit en kosten van dienstverlening tussen de deelnemende gemeenten en de werkorganisatie BUCH. De raad van Bergen wordt gevraagd om, indien gewenst, een zienswijze te geven. Het model is gebaseerd op de DVO van de SED-gemeenten en is bedoeld als een kort en beknopt document dat toch voldoende aanknopingspunten biedt voor het bepalen van de omvang en kwaliteit van de dienstverlening. Er zijn enkele aandachtspunten, zoals verschillen in uitvoering tussen gemeenten en de noodzaak van monitoring op klanttevredenheid. De Bijzondere Ondernemingsraad heeft advies gegeven en ziet de overeenkomst als een basisdocument. Er zijn geen financiële of juridische risico's verbonden aan het voorstel. Na het geven van zienswijzen door de raden, zullen de colleges en het bestuur van de werkorganisatie BUCH de DVO vaststellen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijzen op de model DVO tussen het college van Bergen en het bestuur van de werkorganisatie BUCH
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Het geven van zienswijzen op de model DVO tussen het college van Bergen en het bestuur van de werkorganisatie BUCH." Het voorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om hun zienswijze te geven op een model dienstverleningsovereenkomst (DVO) tussen de BUCH-gemeenten en de werkorganisatie BUCH. Deze overeenkomst legt afspraken vast over de kwantiteit en kosten van de dienstverlening en maakt tussentijdse prestatiemeting en monitoring mogelijk. Het model is gebaseerd op vergelijkbare overeenkomsten van andere gemeenten en dient als basisdocument voor verdere uitwerking.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist gedetailleerde informatie over de specifieke inhoud van de DVO en de financiële implicaties. Het biedt wel een overzicht van de beleidskaders en de context van de samenwerking.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de model DVO. Dit biedt de raad de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de inhoud en uitvoering van de overeenkomst.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaan met de voorgestelde DVO en of zij aanvullende eisen of wijzigingen willen voorstellen. Dit kan betrekking hebben op de kwaliteit, kosten en uitvoering van de dienstverlening.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke doelen of meetbare resultaten opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van specifieke details kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde zienswijze goedkeuren en of zij aanvullende opmerkingen of wijzigingen willen indienen.
Participatie:
Er is advies gevraagd aan de Bijzondere Ondernemingsraad (BOR), die op hoofdlijnen akkoord is met het model. Verdere participatie van belanghebbenden wordt niet expliciet genoemd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd in het voorstel. De conceptbegroting 2017-2018 van de werkorganisatie BUCH wordt apart voor zienswijzen voorgelegd, maar details over de financiële dekking ontbreken in dit document.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dienstverleningsovereenkomst Werkorganisatie BUCH Zienswijze Bedrijfsplan Coalitieakkoord Kwaliteitshandvest Programmabegroting Regionale samenwerking Bijzondere Ondernemingsraad (BOR) NulmetingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 09. Voorstel betreft de Economische Visie gemeente Bergen 2016-2030 vast te stellen
Samenvatting
De raadsvergadering van 9 maart 2017 behandelt het voorstel om de Economische Visie Gemeente Bergen 2016-2030 vast te stellen. Deze visie beschrijft het voorgenomen economisch beleid van de gemeente en is tot stand gekomen met participatie van ondernemers, inwoners en belanghebbenden. De visie richt zich op het behouden van een economisch gezonde en vitale gemeente, met aandacht voor detailhandel, horeca, kunst, cultuur en natuur. Er zijn 31 zienswijzen ingediend tijdens de terinzagelegging, wat heeft geleid tot enkele tekstwijzigingen, maar geen ingrijpende veranderingen in de visie. Belangrijke punten zijn onder andere het niet uitbreiden van verblijfsaccommodaties op het strand en het stimuleren van kleinschalige en ambachtelijke bedrijven. Een pilot met een centrummanager in Egmond aan Zee wordt voorgesteld om ondernemers te ondersteunen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de visie en de bijbehorende Reactienota Zienswijzen. De visie biedt een koersdocument voor de lokale economie, waarmee de raad effectiever kan sturen op economische vraagstukken.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Economische Visie Gemeente Bergen 2016-2030
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Economische Visie Gemeente Bergen 2016-2030". Het voorstel beschrijft de economische strategie van de gemeente Bergen voor de periode 2016-2030. Het document dient als koersdocument voor de lokale economie, met nadruk op samenwerking tussen overheid, ondernemers en inwoners. Het omvat thema's zoals toerisme, detailhandel, landbouw en duurzaamheid. Er is een participatief proces gevolgd, resulterend in een visie die breed gedragen wordt. Een pilot met een centrummanager in Egmond aan Zee is onderdeel van de uitvoeringsacties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke structuur en gedetailleerde beschrijving van de visie, de betrokkenheid van belanghebbenden en de reacties op zienswijzen. Het bevat uitvoeringsacties en een financiële onderbouwing.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende en richtinggevende rol. Het is aan de raad om de Economische Visie vast te stellen en de koers te bepalen. De raad kan de visie bijstellen indien nodig.
Politieke keuzes:
Belangrijke keuzes betreffen de balans tussen economische ontwikkeling en behoud van natuur en rust, de ondersteuning van lokale ondernemers, en de mate van participatie van inwoners en ondernemers in de uitvoering van de visie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het bevat specifieke doelen en acties, zoals de pilot met de centrummanager. Echter, sommige doelen zijn minder meetbaar en tijdgebonden. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van participatie en de haalbaarheid van alle acties kunnen verder worden gespecificeerd.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten de Economische Visie en de Reactienota Zienswijzen vast te stellen, en in te stemmen met de pilot en tekstwijzigingen.
Participatie:
Participatie is een belangrijk onderdeel van het voorstel. Er zijn werksessies en terugkoppelavonden gehouden met ondernemers en inwoners, wat heeft geleid tot een breed gedragen visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van toerisme en behoud van natuur. De visie benadrukt een balans tussen economische groei en natuurbehoud.
Financiële gevolgen:
Voor de uitvoeringsagenda, inclusief de pilot in Egmond aan Zee, is € 20.000 opgenomen in de programmabegroting 2017-2020. Er zijn geen externe subsidies vermeld. Risico’s zijn opgenomen in het risicomanagementsysteem.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Economische Visie Participatie Toerisme Detailhandel Horeca Reactienota Zienswijzen Centrummanager Uitvoeringsacties LandbouwVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. Voorstel betreft de geheimhouding inzake de aanbesteding voor accountancydiensten voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo en de Werkorganisatie BUCH op te heffen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het opheffen van de geheimhouding rondom de aanbesteding van accountancydiensten voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo en de Werkorganisatie BUCH. De geheimhouding werd oorspronkelijk ingesteld tijdens een besloten vergadering op 10 november 2016 vanwege de lopende aanbestedingsprocedure en de daarbij betrokken financiële en economische belangen. Nu de aanbestedingsprocedure is afgerond en de opdracht definitief is gegund, is de geheimhouding niet langer nodig. Het voorstel is om de geheimhouding op te heffen, zodat de gebruikelijke regels van de Aanbestedingswet 2012 en de Wet openbaarheid van bestuur van toepassing worden bij eventuele verzoeken om openbaarmaking. Offertes blijven echter vertrouwelijk en worden niet openbaar gemaakt. De opheffing van de geheimhouding kan alleen plaatsvinden in een vergadering met voldoende aanwezige leden, zoals vereist door de Gemeentewet.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Opheffen geheimhouding stukken aanbesteding accountant
Samenvatting: Het voorstel betreft het opheffen van de geheimhouding van documenten en vergaderingen met betrekking tot de aanbesteding van accountancydiensten voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo en de Werkorganisatie BUCH. De geheimhouding werd oorspronkelijk ingesteld vanwege de lopende aanbestedingsprocedure en de daarbij behorende financiële en economische belangen. Nu de procedure is afgerond en de opdracht definitief is gegund, is geheimhouding niet langer noodzakelijk. Het voorstel vraagt de raad om in te stemmen met het opheffen van deze geheimhouding, zodat de documenten onder de reguliere openbaarheidsregels kunnen vallen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de achtergrond, de reden voor de oorspronkelijke geheimhouding en de noodzaak voor opheffing ervan beschrijft. Het biedt ook inzicht in de wettelijke kaders en de procedurele stappen die zijn gevolgd.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het opheffen van de geheimhouding. Dit is een formele beslissing die de raad moet nemen in een vergadering met voldoende aanwezige leden.
Politieke keuzes
De politieke keuze betreft het al dan niet opheffen van de geheimhouding. De raad moet overwegen of er nog steeds redenen zijn om de documenten geheim te houden of dat openbaarheid nu gepast is.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op een afgeronde aanbestedingsprocedure. Het is meetbaar in de zin dat de geheimhouding wordt opgeheven. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het opheffen van de geheimhouding van de betreffende documenten en vergaderingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een interne procedure betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is niet relevant in dit voorstel, aangezien het zich richt op administratieve en juridische aspecten van de aanbestedingsprocedure.
Financiële gevolgen
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het opheffen van de geheimhouding. Het voorstel vermeldt geen kosten of dekkingswijzen, wat logisch is gezien de aard van het besluit.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Aanbesteding Accountancydiensten Gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo Werkorganisatie BUCH Offerte Economische belangen Wet openbaarheid van bestuur Aanbestedingswet 2012 GunningVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. Voorstel betreft de controleverordening gemeente Bergen 2017 (artikel 213 gemeentewet) vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de controleverordening voor de gemeente Bergen 2017, in overeenstemming met artikel 213 van de Gemeentewet. Deze verordening is geharmoniseerd met die van de gemeenten Uitgeest, Castricum en Heiloo. De verordening is ambtelijk opgesteld en goedgekeurd door de BUCH-raadswerkgroep financiële aspecten. Het voorstel is besproken in de Commissie van Onderzoek en wordt ter advisering voorgelegd aan de gemeenteraad van Bergen. De nieuwe verordening vervangt de controleverordening uit 2003 en treedt in werking op 1 januari 2017, van toepassing op de accountantscontrole van de jaarrekening vanaf het verslagjaar 2017. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere het verslag van de werkgroep en een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Controleverordening gemeente Bergen 2017 (art. 213 Gemeentewet)". Het voorstel beoogt de vaststelling van een geharmoniseerde controleverordening voor de gemeente Bergen, die in lijn is met de verordeningen van de gemeenten Uitgeest, Castricum en Heiloo. Deze verordening is opgesteld door de BUCH-raadswerkgroep financiële aspecten en is bedoeld om de accountantscontrole van de jaarrekening en deelverantwoordingen vanaf het verslagjaar 2017 te reguleren.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig te zijn, aangezien het de noodzakelijke informatie bevat over de achtergrond, de geharmoniseerde aanpak, en de betrokkenheid van de BUCH-raadswerkgroep. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details en wijzigingen ten opzichte van de vorige verordening bevatten.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de controleverordening vast te stellen. Dit is een formele stap die voortvloeit uit artikel 213 van de Gemeentewet.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk een administratieve en wettelijke verplichting betreft. De raad moet echter wel beslissen of zij akkoord gaat met de geharmoniseerde aanpak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt dat de verordening per 1 januari 2017 in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de controleverordening gemeente Bergen 2017 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen sprake van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel, aangezien het een technische en administratieve aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, zoals expliciet vermeld in het document.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen vermeld in het voorstel. Het betreft voornamelijk de vaststelling van regels voor accountantscontrole.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Controleverordening Gemeente Bergen 2017 Gemeentewet artikel 213 BUCH-raadswerkgroep Financiële aspecten Accountantscontrole Harmonisatie Commissie van Onderzoek Wijzigingsoverzicht JaarrekeningVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. Voorstel betreft de Visie dorpshart Schoorl inclusief de reactienota zienswijzen en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 9 maart 2017 betreft de vaststelling van de Visie Dorpshart Schoorl, die de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen in het centrum van Schoorl beschrijft. De visie is tot stand gekomen na intensieve betrokkenheid van inwoners en ondernemers en omvat plannen voor de herinrichting van de openbare ruimte. Belangrijke punten zijn het compacter maken van het winkelgebied, het verbeteren van parkeervoorzieningen, en het stimuleren van recreatief winkelen. De visie legt ook nadruk op duurzaamheid, met gebruik van duurzame materialen en energieneutrale nieuwbouw. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de visie en de financiering van het vervolgproces, dat in 2017 en 2018 plaatsvindt. Het proces omvat participatieve ontwerpsessies en de uitwerking van plannen voor de herinrichting van de openbare ruimte. De gemeente Bergen is verantwoordelijk voor de uitvoering, met mogelijke samenwerking met externe partijen voor specifieke ontwikkelrichtingen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel "Visie Dorpshart Schoorl"
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Visie Dorpshart Schoorl". Het doel is om de ruimtelijke ontwikkeling van het centrum van Schoorl te herzien en te verbeteren. Dit omvat het compacter maken van het winkelgebied, het verbeteren van de openbare ruimte, en het stimuleren van recreatief winkelen. Er is een participatief proces geweest met inwoners en ondernemers, en de visie is ter inzage gelegd. De raad wordt gevraagd de visie vast te stellen, akkoord te gaan met het vervolgproces voor een definitief ontwerp, en een begrotingswijziging goed te keuren voor de financiering van dit proces.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een gedetailleerde beschrijving van de voorgestelde veranderingen, de betrokkenheid van belanghebbenden, en de financiële implicaties. Er zijn echter enkele open vragen over de exacte uitvoering en de betrokkenheid van externe partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de visie vaststellen. Daarnaast moet de raad akkoord gaan met de financiële aspecten en het vervolgproces goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen de visie, zoals de focus op recreatief winkelen en de herinrichting van de openbare ruimte. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen lokale behoeften en toeristische aantrekkelijkheid.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van sommige doelen, zoals de verplaatsing van de supermarkt, is afhankelijk van externe partijen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de visie vast te stellen, akkoord te gaan met het vervolgproces, en de voorgestelde begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is sprake van uitgebreide participatie met inwoners en ondernemers, wat blijkt uit de georganiseerde bijeenkomsten en de terinzagelegging van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. Het gebruik van duurzame materialen en energieneutrale nieuwbouw zijn uitgangspunten in de visie.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen van € 30.000 in 2017 en € 20.000 in 2018, die ten laste komen van het begrotingssaldo. Er is geen specifieke dekking aangegeven, maar er wordt voorgesteld om deze kosten op te nemen in de begroting voor ruimtelijke ordening. Er wordt ook gekeken naar mogelijke subsidies van de provincie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Visie Dorpshart Schoorl Herinrichting openbare ruimte Ruimtelijke ontwikkelingen Burgerparticipatie Duurzaamheid Detailhandel Parkeren Woningbouw Recreatief winkelen SupermarktVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:15:33 - 01:44:45 - 01:45:20 - 01:47:25 - 01:47:51 - 01:48:07 - 01:48:40 - 01:48:46 - 01:49:40 - 01:49:43 - 01:50:21 - 01:50:28 - 01:50:46 - 01:51:04 - 01:51:08 - 01:51:25 - 01:51:36 - 01:51:40 - 01:52:00 - 01:52:04 - 01:52:17 - 01:52:43 - 01:52:56 - 01:52:57 - 01:53:54 - 01:54:07 - 01:57:09 - 01:57:29 - 01:58:00 - 01:58:06 - 01:59:50 - 02:00:01 - 02:00:25 - 02:03:45 - 02:03:49 - 02:03:55 - 02:03:59 - 02:05:03 - 02:05:13 - 02:08:12 - 02:08:19 - 02:08:50 - 02:08:58 - 02:09:17 - 02:09:19 - 02:11:10 - 02:11:14 - 02:11:39 - 02:11:42 - 02:13:10 - 02:13:21 - 02:15:01 - 02:15:04 - 02:15:36 - 02:17:30 - 02:17:34 - 02:17:58 - 02:20:14 - 02:20:17 - 02:21:05 - 02:21:33 - 02:21:48 - 02:23:13 - 02:23:23 - 02:23:41 - 02:23:55 - 02:24:52 - 02:25:11 - 02:25:38
Agendapunt 13. Voorstel betreft de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze op de concept programmabegroting 2017-2018 werkorganisatie BUCH
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de zienswijze op de concept programmabegroting 2017-2018 van de Werkorganisatie BUCH. Het college van Bergen adviseert de gemeenteraad om een positieve zienswijze af te geven. De conceptbegroting is binnen de afgesproken kaders opgesteld en de extra kosten zijn al opgenomen in de gemeentelijke begroting. De benodigde extra middelen voor 2017, circa € 448.000,-, worden in de eerstvolgende P&C-rapportage opgenomen. Besluitvorming door het bestuur van BUCH vindt plaats op 22 maart 2017, en de zienswijze moet voor die tijd bekend zijn. Na goedkeuring door de raad wordt een conceptbrief aan het bestuur van BUCH verzonden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Zienswijze op concept programmabegroting 2017-2018 Werkorganisatie BUCH
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijze op concept programmabegroting 2017-2018 Werkorganisatie BUCH". Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad van Bergen om een positieve zienswijze te geven op de concept programmabegroting van de Werkorganisatie BUCH voor de jaren 2017-2018. De begroting is opgesteld binnen de afgesproken kaders en de extra kosten zijn al opgenomen in de gemeentelijke begroting. Het voorstel benadrukt dat de zienswijze van de raad invloed kan hebben, maar dat een meerderheidsbesluit van het bestuur van de GR BUCH doorslaggevend is.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg over de context, de financiële implicaties en de procedurele aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de inhoud van de programmabegroting zelf zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om een zienswijze te geven op de concept programmabegroting. Hoewel de raad invloed kan uitoefenen door middel van deze zienswijze, is het uiteindelijke besluit aan het bestuur van de GR BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij de begroting steunt door een positieve zienswijze te geven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er zorgen zijn over de financiële of operationele aspecten van de werkorganisatie.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het een duidelijke deadline heeft voor de zienswijze. Het is echter minder meetbaar en realistisch, omdat het succes van de zienswijze afhankelijk is van het bestuur van de GR BUCH. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft op de concept programmabegroting 2017-2018 van de Werkorganisatie BUCH.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een extra bijdrage van circa € 448.000 voor de gemeente Bergen, die binnen het huidige begrotingssaldo kan worden opgevangen. Er is een verwachting van gedeeltelijke compensatie via de meicirculaire 2017. De dekking lijkt adequaat te zijn binnen de huidige financiële kaders van de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Werkorganisatie BUCH Programmabegroting 2017-2018 Gemeenschappelijke regeling (GR) Zienswijze Provinciale toezichthouder Autonome ontwikkelingen P&C rapportage Kadernota 2018 Vrijval berekening Trap op trap af systematiekVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:27:17 - 02:27:34 - 02:29:35 - 02:29:44 - 02:29:52 - 02:29:59 - 02:30:01 - 02:30:06 - 02:30:58 - 02:31:15 - 02:32:08 - 02:32:11 - 02:32:28 - 02:32:33 - 02:33:00 - 02:33:02 - 02:33:16 - 02:33:24 - 02:33:27 - 02:33:35 - 02:33:36 - 02:33:36 - 02:34:02 - 02:34:08 - 02:34:19
Agendapunt 14. Voorstel betreft het bekrachtigen van de opgelegde geheimhouding op de grondexploitatie Mooi Bergen 2.0 en te besluiten hierover in beslotenheid te vergaderen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. Voorstel betreft het vaststellen van de begrotingswijziging actualisatie Grote Projecten
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 16. Initiatiefvoorstel van de fracties Gemeentebelangen en VVD betreft de woonsituatie bij Pension- en Dressuurstal Manege de Duinrand te Egmond-Binnen
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen NH over de woonsituatie bij Manege De Duinrand. De eigenaresse, mevrouw Schouw, woont boven de manege, wat in strijd is met het bestemmingsplan dat bedrijfswoningen op die locatie uitsluit. De Raad van State heeft bevestigd dat dit niet is toegestaan en dat handhaving terecht is. Er zijn verschillende opties besproken om het probleem op te lossen, zoals een persoonsgebonden gedoogverklaring of een tijdelijke omgevingsvergunning, maar deze zijn niet haalbaar binnen het huidige beleid. Het college adviseert tegen het voorstel, omdat het afwijken van het bestemmingsplan kan leiden tot willekeur en precedentwerking voor andere ondernemers. De raad moet beslissen of ze een uitzondering willen maken, wat kan leiden tot verzoeken van andere ondernemers voor bedrijfswoningen in het buitengebied. Het voorstel benadrukt de noodzaak van een snelle oplossing, maar het college raadt het af vanwege de risico's van beleidsafwijking.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de woonsituatie bij Pension- en Dressuurstal Manege De Duinrand in Egmond-Binnen. Het doel is om een oplossing te vinden voor de woonproblemen die zijn ontstaan door bestemmingsplannen en ruimtelijke ordening. De eigenaresse woont boven de manege, wat volgens de huidige bestemmingsplannen niet is toegestaan. Het voorstel biedt verschillende opties, zoals een persoonsgebonden gedoogverklaring of een tijdelijke omgevingsvergunning, om de situatie te legaliseren en de continuïteit van de manege te waarborgen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met een gedetailleerde beschrijving van de situatie, de juridische context, en de mogelijke oplossingen. Echter, er ontbreekt een diepgaande financiële analyse en een evaluatie van de langetermijngevolgen van de voorgestelde oplossingen.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over de voorgestelde oplossingen en kan kaders stellen voor de handhaving en ruimtelijke ordening in vergelijkbare situaties. De raad heeft de bevoegdheid om het college te adviseren en te bekrachtigen in hun besluitvorming.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen verschillende juridische en praktische oplossingen, zoals het verlenen van een gedoogverklaring of het aanpassen van het bestemmingsplan. Deze keuzes hebben implicaties voor de handhaving van ruimtelijke ordening en de ondersteuning van lokale bedrijven.
SMART Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel er een duidelijke tijdslijn is voor het indienen van een definitief voorstel, ontbreken specifieke meetbare doelen en een evaluatie van de haalbaarheid van de voorgestelde oplossingen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen welke juridische en praktische oplossing het beste is voor de situatie bij de manege, rekening houdend met de continuïteit van het bedrijf en de naleving van ruimtelijke ordeningsregels.
Participatie:
Er is geen sprake van brede burgerparticipatie; alleen direct betrokkenen zijn geraadpleegd. Dit kan een gemiste kans zijn voor bredere betrokkenheid en draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel. Echter, de continuïteit van de manege en het welzijn van de dieren kunnen indirect als duurzaamheidskwesties worden beschouwd.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen verdere middelen nodig zijn voor de oplossing van de zaak. Er is echter geen gedetailleerde financiële analyse van de kosten en baten van de verschillende voorgestelde oplossingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Woonsituatie Bestemmingsplan Ruimtelijke Ordening Dierenwelzijn Bedrijfswoning Handhaving Dwangsom Persoonsgebonden Gedoogverklaring Omgevingsvergunning Agrarische Beoordelings CommissieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de woonsituatie bij Pension- en Dressuurstal Manege De Duinrand in Egmond-Binnen. Het probleem is dat de eigenaresse illegaal in de manege woont, wat in strijd is met het bestemmingsplan. De Raad van State heeft geoordeeld dat er niet gewoond mag worden. Het voorstel vraagt de gemeenteraad om een oplossing te vinden voor de woonproblemen, waarbij de handhaving tijdelijk wordt stopgezet. Er worden verschillende opties besproken, waaronder het verlenen van een persoonsgebonden gedoogverklaring of een tijdelijke omgevingsvergunning.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een grondige uitleg van de juridische context en de voorgeschiedenis. Het biedt verschillende oplossingsrichtingen en bespreekt de consequenties van elk.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over hoe om te gaan met de illegale woonsituatie. Ze moeten kiezen tussen verschillende juridische en beleidsopties om het probleem op te lossen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze willen afwijken van het huidige bestemmingsplan en beleid, wat kan leiden tot precedenten voor andere gevallen. Ze moeten ook overwegen of ze een tijdelijke of permanente oplossing willen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen concrete tijdlijnen of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de complexiteit en juridische nuances maken het moeilijk om een eenduidige oplossing te formuleren.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of ze een uitzondering willen maken op het bestemmingsplan en hoe ze de handhaving willen aanpakken. Ze moeten ook overwegen of ze het beleid willen herzien.
Participatie:
Er is geen sprake van brede burgerparticipatie; alleen direct betrokkenen zijn geraadpleegd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen centraal thema in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen genoemd, behalve de mogelijke kosten voor juridische procedures en handhaving. Het voorstel vermeldt dat er geen externe middelen beschikbaar zijn en dat er geen verdere middelen met de oplossing gemoeid zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Bedrijfswoning Manege De Duinrand Ruimtelijke ordening Dierenwelzijn Handhaving Raad van State Omgevingsvergunning Dwangsom GedoogverklaringVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17. Moties vreeemd aan de orde van de vergadering
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:00 - 00:00:22 - 00:01:35 - 00:01:40 - 00:01:44 - 00:01:53 - 00:03:14 - 00:03:16 - 00:03:27 - 00:04:39 - 00:04:40 - 00:04:41 - 00:05:24 - 00:05:37 - 00:05:54 - 00:06:33 - 00:07:04 - 00:07:35 - 00:07:43 - 00:08:37 - 00:08:43 - 00:09:01 - 00:09:43 - 00:09:46 - 00:09:50 - 00:09:50 - 00:09:56 - 00:09:59 - 00:10:07 - 00:10:15 - 00:10:51 - 00:10:56 - 00:11:03 - 00:11:11 - 00:11:21 - 00:11:32 - 00:11:50 - 00:12:19 - 00:12:35 - 00:12:38 - 00:13:13 - 00:13:17 - 00:13:20 - 00:13:32 - 00:13:43 - 00:15:00 - 00:15:24 - 00:16:53 - 00:18:11 - 00:18:15 - 00:18:41 - 00:19:54 - 00:20:51