17-12-2013 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Beëindiging burgercommissieleden
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 12-099: Voorstel betreft het vaststellen van de Parkeerverordening 2014
Nieuwe Parkeerverordening 2014: Goedkoper Parkeren voor Marktlieden
De gemeenteraad debatteerde gisteren over de voorgestelde Parkeerverordening 2014, die een speciale parkeervergunning voor marktlieden introduceert. Deze vergunning is goedkoper dan de huidige bedrijfsvergunning en geldt alleen op marktdagen. Het voorstel, dat mede is gebaseerd op de wensen van ondernemers en bewoners, moet op 1 januari 2014 in werking treden.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad om de Parkeerverordening 2014 vast te stellen. Het belangrijkste punt van deze verordening is de introductie van een speciale parkeervergunning voor marktlieden, die goedkoper is dan de huidige bedrijfsvergunning en alleen geldig is tijdens marktdagen. De verordening regelt het fiscaal parkeren in de gemeente en is voor het laatst gewijzigd in december 2012. De gemeenteraad is verantwoordelijk voor het vaststellen van deze verordening, die mede is gebaseerd op de wensen van ondernemers en bewoners. Na goedkeuring treedt de verordening op 1 januari 2014 in werking. De financiële implicaties zijn opgenomen in de begroting van 2014.
-
Analyse van het document
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Parkeerverordening 2014". Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuwe parkeerverordening die het mogelijk maakt om marktlieden een specifieke parkeervergunning te geven. Deze vergunning is goedkoper en afgestemd op hun gebruik tijdens marktdagen, in tegenstelling tot de huidige dure bedrijfsvergunningen. De verordening regelt het fiscaal parkeren in de gemeente en is voor het laatst gewijzigd in december 2012. Het vaststellen van deze verordening is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de noodzaak en de gevolgen van de wijziging duidelijk uiteenzet. Het biedt een specifieke oplossing voor een probleem dat marktlieden ervaren met betrekking tot parkeerkosten.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de parkeerverordening vast te stellen. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad het beleid bepaalt dat de uitvoering door het college mogelijk maakt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de marktliedenvergunning willen invoeren, wat een keuze is tussen het ondersteunen van lokale ondernemers en het handhaven van het huidige parkeerbeleid.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het per 1 januari 2014 in werking treedt. Het is meetbaar in termen van de invoering van een nieuwe vergunning. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de parkeerverordening 2014 vast te stellen, waarmee de marktliedenvergunning wordt ingevoerd.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het is een interne gemeentelijke aangelegenheid zonder externe communicatie of overleg.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen van het voorstel zijn opgenomen in de begroting van 2014. Er zijn geen externe subsidiebronnen beschikbaar voor dit voorstel. Het voorstel biedt een basis voor het heffen van parkeerbelasting en het verstrekken van vergunningen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Parkeerverordening 2014 Marktliedenvergunning Vergunninghoudersgebieden Fiscaal parkeren Betaald parkeren Parkeerbeleid Ondernemers Inwoners Parkeerbelasting GemeenteVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 12-100: Voorstel betreft het vaststellen van het Normenkader 2013
Raad Stemt Over Normenkader: Een Stap naar Financiële Transparantie
De gemeenteraad buigt zich over het normenkader voor de accountantscontrole van de jaarrekening 2013. Dit kader is essentieel voor de toetsing van financiële beheershandelingen aan relevante wet- en regelgeving.
Samenvatting
Het voorstel betreft het vaststellen van het normenkader voor de controle op de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2013. Dit normenkader is noodzakelijk voor de accountantscontrole en omvat de relevante wet- en regelgeving waaraan financiële beheershandelingen worden getoetst. Het normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd en bevat zowel externe regelgeving als gemeentelijke verordeningen en besluiten. De raad moet dit normenkader vaststellen, aangezien het een wettelijke verplichting is. Het normenkader maakt deel uit van het controleprotocol dat de reikwijdte van de accountantscontrole bepaalt. De kosten voor de controle zijn al in de begroting opgenomen. Het voorstel is opgesteld door A.M. Kooiman en wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter besluitvorming.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststellen normenkader 2013
Samenvatting: Het voorstel betreft het vaststellen van het normenkader voor de controle op de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2013. Sinds 2004 is de accountantscontrole uitgebreid met een rechtmatigheidsaspect, zoals vastgelegd in de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Het normenkader omvat relevante externe en interne regelgeving die de accountant gebruikt om te toetsen of financiële transacties rechtmatig zijn. Het college werkt het normenkader verder uit in een toetsingskader. De raad moet het normenkader vaststellen om de reikwijdte van de rechtmatigheidstoets te bepalen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak en de inhoud van het normenkader beschrijft. Het bevat een overzicht van de relevante wet- en regelgeving en legt uit hoe het normenkader wordt gebruikt in de accountantscontrole.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om het normenkader vast te stellen. Dit is een raadsbevoegdheid omdat het kaderstellend is voor de accountantscontrole op de jaarrekening.
Politieke Keuzes
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het vaststellen van het normenkader een wettelijke verplichting is. De raad moet echter wel beslissen of het voorgestelde normenkader adequaat is voor de controle van de jaarrekening.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het betrekking heeft op de jaarrekening 2013. Het is meetbaar in de zin dat het normenkader een toetsingskader biedt voor de accountant. Er zijn geen duidelijke inconsequenties in het voorstel.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om het normenkader voor de controle op de financiële rechtmatigheid van de jaarrekening 2013 vast te stellen.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een technisch en wettelijk verplicht proces betreft.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op financiële rechtmatigheid en accountantscontrole.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten van de accountantscontrole, die al in de begroting zijn opgenomen. Er zijn geen extra financiële middelen nodig voor de uitvoering van dit voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Normenkader Rechtmatigheid Accountantscontrole Jaarrekening Wet- en regelgeving Toetsingskader Controleprotocol Financiële beheershandelingen Externe regelgeving Gemeentelijke verordeningenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 12-104: Vaststellen van de uitgangspunten voor de structuurvisie Schoorl Klopt
Schoorl Klopt: Gemeenteraad Bergen Debatteert Over Toekomstig Dorpshart
Tijdens een intensieve raadsvergadering op 17 december 2013 besprak de gemeenteraad van Bergen de structuurvisie "Schoorl Klopt". Het plan, dat een nieuwe impuls moet geven aan het centrum van Schoorl, omvat onder meer recreatieve zones, woningbouw en infrastructuur.
Samenvatting
De tekst bevat verschillende amendementen en moties die tijdens een vergadering van de gemeenteraad van Bergen op 17 december 2013 zijn voorgesteld. Deze amendementen en moties hebben betrekking op de structuurvisie "Schoorl Klopt" en behandelen diverse onderwerpen zoals recreatieve zones, groene overgangen, fietsparkeren, infrastructuur, woningbouw, sociale woningbouw, sportverenigingen, evenementenlocaties, parkeeroplossingen, en de betrokkenheid van ontwikkelaars.
Belangrijke punten zijn onder andere:
- Het ontwikkelen van een recreatieve zone met een dorpsplein en veel groen.
- Het integreren van fietsparkeren en het aanpassen van fietspaden.
- Het onderzoeken van manieren om parkeerinkomsten te behouden.
- Het aanpassen van woningbouwplannen om beter aan de lokale behoeften te voldoen, met nadruk op sociale woningbouw en woningen voor starters en senioren.
- Het verplaatsen van sportverenigingen en het inpassen van evenementenlocaties.
- Het belang van een intentieovereenkomst met ontwikkelaars voor de voortgang van het project.
- Het stimuleren van woonoplossingen voor jongeren en ouderen, zoals CPO en het Thuishuis-principe.
- Het onderzoeken van de mogelijkheid van straatmanagement om de lokale retail te ondersteunen.
Deze voorstellen zijn ingediend door verschillende raadsleden en partijen, waaronder D66, PvdA, GroenLinks, Gemeentebelangen, BES, en VVD.
-
Raadsvoorstel betreft het vaststellen van de uitgangspunten voor de structuurvisie Schoorl Klopt.pdf
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen uitgangspunten voor opstellen structuurvisie project Schoorl Klopt." Het voorstel richt zich op het ontwikkelen van een structuurvisie voor het project Schoorl Klopt, dat zich richt op de herontwikkeling van een gebied in Schoorl. Het project omvat de bouw van woningen, commerciële ruimtes, en een supermarkt, evenals de herinrichting van openbare ruimtes. Het doel is om een balans te vinden tussen stedenbouwkundige, economische, maatschappelijke en politieke haalbaarheid. Het masterplan dient als leidraad voor verdere uitwerkingen en bestemmingsplannen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide achtergrond van het project, inclusief eerdere plannen en uitdagingen. Het bevat ook een overzicht van de verschillende plandelen en de betrokken partijen. Echter, de financiële details zijn vertrouwelijk en niet volledig openbaar, wat de transparantie beperkt.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol bij het vaststellen van de uitgangspunten voor de structuurvisie. Ze moeten beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde uitgangspunten en de verdere ontwikkeling van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de balans tussen economische haalbaarheid en ruimtelijke kwaliteit, de invulling van sociale woningbouw, en de impact op parkeerinkomsten. Ook moeten ze beslissen over de participatie van particuliere initiatieven en de rol van de gemeente.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat de financiële details vertrouwelijk zijn en de tijdlijn afhankelijk is van toekomstige beslissingen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de afhankelijkheid van externe partijen kan risico's met zich meebrengen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de uitgangspunten voor de structuurvisie, wat de basis vormt voor verdere uitwerking in bestemmingsplannen.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via de Klankbordgroep Schoorl Klopt en een informatieavond voor inwoners. Dit geeft aan dat er inspanningen zijn gedaan om de gemeenschap te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de herontwikkeling en de focus op ondergrondse parkeergarages kunnen bijdragen aan een duurzamere ruimtelijke inrichting.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële implicaties, waaronder een verwachte daling van parkeerinkomsten met €160.000 per jaar. Er is een tekort van €50.000 voor plankosten, waarvoor extra budget wordt gevraagd. De economische haalbaarheid van het project is beoordeeld, maar details zijn vertrouwelijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Schoorl Klopt Structuurvisie Stedenbouwkundig plan Supermarkt Parkeergarage Masterplan Volkshuisvesting Klankbordgroep Gouden Rand Groene HartVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Amendementen en Moties Agendapunt 9: Vaststellen uitgangspunten structuurvisie Schoorl Klopt
Samenvatting: Het agendapunt betreft verschillende amendementen en moties met betrekking tot de structuurvisie voor Schoorl. De voorstellen richten zich op het ontwikkelen van recreatieve zones, groene overgangen, fietsparkeren, woningbouw, sociale woningbouw, sportfaciliteiten, evenementenlocaties, parkeeroplossingen, en de betrokkenheid van ontwikkelaars. Er wordt ook aandacht besteed aan de financiële implicaties van parkeerinkomsten en de rol van collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) voor woningbouw. De moties roepen op tot proactieve ondersteuning van CPO en de implementatie van straatmanagement om de lokale retail te versterken.
Oordeel over de volledigheid
De voorstellen zijn redelijk volledig, maar sommige details over de financiële dekking en specifieke uitvoeringsplannen ontbreken. Er is een duidelijke focus op groene en duurzame ontwikkeling, maar de financiële implicaties en dekkingsplannen zijn niet altijd expliciet uitgewerkt.
Rol van de Raad
De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren en aanpassen van de structuurvisie. Ze moeten de amendementen en moties beoordelen, politieke keuzes maken, en besluiten nemen over de voorgestelde wijzigingen en initiatieven.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de prioritering van groene ruimtes versus bebouwing, de balans tussen sociale en commerciële belangen, en de financiële haalbaarheid van de voorstellen. Er moet ook worden beslist over de mate van participatie van de gemeenschap en ontwikkelaars.
SMART Analyse en Inconsistenties
De voorstellen zijn gedeeltelijk SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Sommige voorstellen missen specifieke meetbare doelen en tijdlijnen, en er zijn inconsistenties in de financiële dekking en uitvoeringsplannen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten welke amendementen en moties worden aangenomen, gewijzigd of verworpen. Dit omvat beslissingen over de structuurvisie, woningbouw, groene zones, en financiële strategieën.
Participatie
De voorstellen benadrukken de noodzaak van participatie, vooral in de context van CPO en de betrokkenheid van lokale verenigingen en ontwikkelaars. Er is echter weinig detail over hoe participatie concreet wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk thema, met nadruk op groene overgangen, fietsparkeren, en het behoud van het lommerrijke karakter van Schoorl. De voorstellen streven naar een balans tussen ontwikkeling en ecologische integriteit.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn deels uitgewerkt, met aandacht voor parkeerinkomsten en de kosten van infrastructuur. Er is echter behoefte aan meer gedetailleerde financiële plannen en dekkingsstrategieën om de haalbaarheid van de voorstellen te waarborgen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Schoorl Klopt Groene Hart Groengouden Rand Woningbouw Fietsparkeren Sociale woningbouw Recreatieve zone Overloop parkeerterrein Stolplocatie StraatmanagementVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Motie 4 Fractie D66 inzake uitgangspunten structuurvisie Schoorl Klopt; Stolplocatie, aangenomen.pdf
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:32:30 - 00:33:24 - 00:38:30 - 00:38:33 - 00:44:18 - 00:44:24 - 00:44:27 - 00:44:52 - 00:46:30 - 00:46:41 - 00:46:46 - 00:46:53 - 00:52:01 - 00:52:03 - 00:52:37 - 00:52:57 - 00:53:02 - 00:59:00 - 00:59:02 - 00:59:06 - 00:59:44 - 00:59:46 - 01:00:27 - 01:00:31 - 01:00:36 - 01:00:41 - 01:04:24 - 01:04:27 - 01:09:23 - 01:09:38 - 01:12:18 - 01:12:20 - 01:13:21 - 01:13:23 - 01:14:10 - 01:14:15 - 01:15:33 - 01:15:36 - 01:15:43 - 01:17:07 - 01:17:10 - 01:17:22 - 01:18:46 - 01:19:01 - 01:19:13 - 01:22:01 - 01:22:04 - 01:22:26 - 01:22:33 - 01:22:34 - 01:24:04 - 01:24:26 - 01:26:02 - 01:27:16 - 01:52:14 - 01:52:25 - 01:53:07 - 01:53:16 - 01:53:33 - 01:53:41 - 01:54:39 - 01:54:58 - 01:55:05 - 01:55:19 - 01:55:26 - 01:57:18 - 01:57:25 - 01:57:35 - 01:57:37 - 01:57:52 - 01:57:57 - 01:58:59 - 01:59:05 - 02:01:43 - 02:01:55 - 02:02:48 - 02:02:51 - 02:06:13 - 02:06:16 - 02:08:15 - 02:08:17 - 02:08:47 - 02:10:32 - 02:10:43 - 02:11:53 - 02:17:17 - 02:17:32 - 02:17:45 - 02:18:08 - 02:18:31 - 02:18:34 - 02:18:48 - 02:18:52 - 02:19:32 - 02:19:42 - 02:20:02 - 02:20:44 - 02:21:05 - 02:23:14 - 02:23:19 - 02:24:28 - 02:24:33 - 02:24:36 - 02:24:51 - 02:28:37 - 02:28:37 - 02:29:01 - 04:17:19
Onbekende spreker -
Agendapunt 6. 12-101: Voorstel betreft het vaststellen van de Belastingverordeningen/Leges 2014
Belastingverordeningen 2014: Heet Debat in de Raad van Bergen
In de raadsvergadering van 17 december 2013 stond het voorstel voor de belastingverordeningen van 2014 centraal. De discussie was fel, met de VVD die zich sterk maakte voor belastingverlagingen, terwijl andere partijen de noodzaak van de voorgestelde verhogingen benadrukten.
Samenvatting
In de raadsvergadering van 17 december 2013 wordt een voorstel besproken over de belastingverordeningen voor 2014. De raad wordt gevraagd om de legesverordening 2014, de belastingverordeningen 2014, het kostenbesluit naheffingsaanslag parkeerbelastingen 2014 en het besluit kwijtscheldingsregels 2014 vast te stellen. Het doel is om rechtmatig belastingen te kunnen heffen in overeenstemming met de Programmabegroting 2014. De belangrijkste wijzigingen betreffen de legesverordening, afvalstoffenheffing, rioolheffing, onroerende-zaakbelastingen (OZB), forensenbelasting en parkeerbelastingen. Er wordt gestreefd naar kostendekkendheid en de tarieven worden aangepast aan de verwachte waardeontwikkelingen en inflatie. De raad moet deze verordeningen nog in 2013 vaststellen om de aanslagen voor 2014 te kunnen opleggen. Bij niet-vaststelling loopt de gemeente inkomsten mis. Na goedkeuring worden de verordeningen gepubliceerd in de gemeentekrant en op de website.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Forensenbelasting Plafond OZB (Onroerendezaakbelasting) Tariefstructuur Rechtsongelijkheid Gelijkheidsbeginsel WOZ-waarde Belastingplichtigen Voorzieningen QuickscanVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:29:11 - 02:30:48 - 02:30:50 - 02:31:25 - 02:33:31 - 02:33:57 - 02:38:25 - 02:38:28 - 02:38:32 - 02:39:06 - 02:39:22 - 02:39:25 - 02:44:08 - 02:44:12 - 02:44:24 - 02:44:54 - 02:46:32 - 02:46:36 - 02:47:16 - 02:47:19 - 02:48:14 - 02:48:25 - 02:48:45 - 02:48:51 - 02:54:27 - 02:54:28 - 02:54:29 - 02:54:29 - 02:54:30 - 02:54:30 - 02:54:38 - 02:54:47 - 02:54:50 - 02:54:55 - 02:54:56 - 02:55:02 - 02:55:03 - 02:55:05 - 02:55:05 - 02:55:26 - 02:55:28 - 02:55:29 - 02:55:30 - 02:55:30 - 02:55:32 - 02:55:38 - 02:55:39 - 02:55:41 - 02:55:42 - 02:55:43 - 02:55:47 - 02:55:48 - 02:55:49 - 02:55:52 - 02:55:58 - 02:55:58 - 02:56:06 - 02:56:06 - 02:56:13 - 02:56:18 - 02:56:18 - 02:56:19 - 02:56:20 - 02:56:20 - 02:56:21 - 02:56:32 - 02:56:36 - 02:56:37 - 02:56:40 - 02:56:48 - 02:56:48 - 02:57:07 - 02:57:07 - 02:57:08 - 02:57:09 - 02:57:24 - 02:57:25 - 02:57:25 - 02:57:26 - 02:57:27 - 02:57:27 - 02:57:37 - 03:04:46 - 03:05:09 - 03:05:20 - 03:05:24 - 03:05:34 - 03:06:26 - 03:06:28 - 03:07:55 - 03:08:05 - 03:08:08 - 03:08:11 - 03:08:59 - 03:09:37 - 03:10:47 - 03:10:47 - 03:12:03 - 04:17:19
Agendapunt 7. 12-102: Voorstel betreft het vaststellen van het postzegelbestemmingsplan Fietspad Alkmaar – ‘t Woud (VAN DE AGENDA AFGEVOERD)
Fietspad of Vogelparadijs? Gemeenteraad Bergen in Spagaat
De gemeenteraad van Bergen debatteerde fel over een nieuw fietspad tussen Alkmaar en 't Woud, dat mogelijk de leefomgeving van weidevogels verstoort. Compensatie voor de vogels is noodzakelijk, maar de raad is verdeeld over de aanpak.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 17 december 2013 een motie besproken over het bestemmingsplan voor een fietspad tussen Alkmaar en 't Woud. Het tracé van het fietspad loopt deels door een leefgebied van weidevogels, wat mogelijk hun leefomgeving kan verstoren. Daarom is compensatie noodzakelijk. De raad benadrukt het belang van zowel fietsmobiliteit als het behoud van de weidevogels en wil dat de compensatiemaatregelen binnen de gemeentegrenzen plaatsvinden, zodat het budget ten goede komt aan lokale agrarische ondernemers. Compensatie is pas nodig wanneer er daadwerkelijk verstoring optreedt, namelijk wanneer het fietspad wordt aangelegd. De raad verzoekt het college om samen met de Agrarische Natuur Vereniging Water, Land & Dijken en lokale ondernemers de compensatie te realiseren en vraagt om uiterlijk 1 juni 2014 hierover geïnformeerd te worden. De motie is ondertekend door Anja de Ruiter en Martin van der Hoek van D66 en Karin Kindt van de PvdA.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Bestemmingsplan 'Fietspad Alkmaar - 't Woud'
1. Titel en samenvatting:
- Titel: Bestemmingsplan 'Fietspad Alkmaar - 't Woud'
- Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van een bestemmingsplan voor de aanleg van een fietspad tussen Alkmaar en 't Woud, door de gemeenten Bergen en Alkmaar. Het fietspad maakt deel uit van een groter herinrichtingsproject rondom het voormalige vliegveld van Bergen, dat ook natuurontwikkeling en wandelroutes omvat. Het plan is in lijn met regionale beleidsvisies en beoogt een ontbrekende schakel in het recreatieve fietsnetwerk te realiseren. Het bestemmingsplan is aangepast na inspraak en overleg, en voorziet in compensatie voor verstoring van weidevogelleefgebied.
2. Volledigheid van het voorstel:
- Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor inspraakreacties, overleg met belanghebbenden, en juridische aspecten. Het bevat alle noodzakelijke informatie om een weloverwogen besluit te nemen.
3. Rol van de raad:
- De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een kaderstellende rol waarbij de raad het juridische kader biedt voor de aanleg van het fietspad.
4. Politieke keuzes:
- De raad moet afwegen tussen de belangen van recreatie en natuurontwikkeling versus de impact op agrarische activiteiten en weidevogelleefgebied. Ook moet de raad beslissen over de financiële implicaties en de voorgestelde compensatie.
5. SMART en inconsequenties:
- Het voorstel is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar de haalbaarheid en relevantie hangen af van de uitvoering en de afweging van belangen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de compensatie voor natuurverstoring kan als complex worden ervaren.
6. Besluit van de raad:
- De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee de aanleg van het fietspad juridisch mogelijk wordt gemaakt.
7. Participatie:
- Er is een uitgebreide participatieprocedure doorlopen, met inspraakmogelijkheden voor omwonenden en overleg met belanghebbenden. Dit is adequaat gedocumenteerd in de nota van beantwoording.
8. Duurzaamheid:
- Duurzaamheid is relevant, gezien de integratie van natuurontwikkeling en de compensatie voor verstoring van weidevogelleefgebied. Het project draagt bij aan een duurzaam recreatief netwerk.
9. Financiële gevolgen:
- De aanleg wordt mede gefinancierd door een provinciale subsidie, met aanvullende kosten gedragen door de gemeenten Alkmaar en Bergen. Er zijn middelen gereserveerd in de begroting, en een bedrag van €51.686,10 is gereserveerd voor natuurcompensatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Fietspad Alkmaar – 't Woud Natuurontwikkeling Recreatief netwerk Weidevogelleefgebied Compensatie Inspraakreacties Provincie Noord-Holland Watergangen GasleidingenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie betreft het "Vaststellen bestemmingsplan Fietspad Alkmaar – ‘t Woud" en richt zich op compensatiemaatregelen voor weidevogels. Het voorstel erkent dat het fietspad door een weidevogelleefgebied loopt, wat de aantrekkelijkheid voor deze vogels kan verminderen. Daarom wordt compensatie binnen de gemeente Bergen voorgesteld, zodat het budget lokaal blijft en agrarische ondernemers profiteren. De motie verzoekt het college om samen te werken met de Agrarische Natuur Vereniging Water, Land & Dijken om deze compensatie te realiseren en de raad hierover uiterlijk 1 juni 2014 te informeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, maar mist specifieke details over de aard van de compensatiemaatregelen en de exacte impact op de weidevogels.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel beoordelen en goedkeuren, en toezien op de uitvoering van de compensatiemaatregelen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het bevorderen van fietsmobiliteit en het beschermen van weidevogelleefgebieden, en hoe deze belangen in balans te brengen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het heeft een specifieke doelstelling en een tijdsgebonden deadline (1 juni 2014). Het mist echter meetbare en haalbare criteria voor de compensatiemaatregelen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de details over de compensatie zijn vaag.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de voorgestelde compensatiemaatregelen te realiseren.
Participatie:
Het voorstel benadrukt samenwerking met lokale agrarische ondernemers en de Agrarische Natuur Vereniging, wat participatie bevordert.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant, aangezien het voorstel de bescherming van weidevogelleefgebieden en het behoud van biodiversiteit betreft.
Financiële gevolgen:
Het voorstel impliceert dat het budget binnen de gemeente blijft, maar geeft geen specifieke financiële details of dekking aan. Het is onduidelijk hoeveel de compensatiemaatregelen kosten en hoe deze gefinancierd worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Fietspad Alkmaar–’t Woud Compensatiemaatregelen Weidevogels Weidevogelleefgebied Agrarische ondernemers Verstoring Agrarische Natuur Vereniging Water, Land & Dijken Compensatiemogelijkheden JisperveldVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:12:18 - 03:14:49 - 03:16:33 - 03:17:01 - 03:17:02 - 03:17:03 - 03:17:11 - 03:17:28 - 03:17:46 - 03:17:47 - 03:17:50 - 03:18:04 - 03:18:17 - 03:18:22 - 03:18:54 - 03:18:58 - 03:19:03 - 03:19:07 - 03:19:09 - 03:19:13 - 03:19:45 - 03:20:04 - 03:20:08 - 03:21:19 - 03:21:24 - 03:21:51 - 03:22:32 - 03:22:32 - 03:23:02 - 04:17:19
Agendapunt 8. 12-103: Voorstel betreft het vaststellen van de Nota Vastgoed Portefeuillemanagement en de daarbij behorende begrotingswijziging
Gemeenteraad Bergen Debatteert over Vastgoedbeleid: "Schoenmaker, hou je bij je leest"
De gemeenteraad van Bergen heeft op 17 december 2013 een motie besproken over het vastgoedbeleid. In een markt waar de verkoop en prijzen van onroerend goed onder druk staan, stelt het college voor om gebouwen met een maatschappelijk doel af te stoten. Het idee is dat een verruiming van de bestemming van deze gebouwen de prijs en het gebruik kan verbeteren. Een voorbeeld is de Adelbertus school in Bergen. De raad verzoekt het college om te onderzoeken of deze gebouwen geschikt zijn voor herbestemming als bedrijfsverzamelgebouwen of creatieve oplossingen.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 17 december 2013 een motie besproken met betrekking tot het vastgoedbeleid. In de huidige markt staan de verkopen en prijzen van onroerende zaken onder druk. Het college stelt voor om gebouwen met een maatschappelijk of verwant doel af te stoten. Er wordt overwogen dat een verruiming van de bestemming van deze gebouwen een positief effect kan hebben op zowel de prijs als het gebruik. Een specifiek voorbeeld dat wordt genoemd, is de Adelbertus school in Bergen. De raad verzoekt het college om te onderzoeken of af te stoten gebouwen geschikt zijn voor herbestemming als bedrijfsverzamelgebouwen, atelierconcentraties of andere creatieve oplossingen. De motie is ondertekend door Tammo Meedendorp van de VVD gemeente Bergen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Vastgoed Portefeuille Management". Het voorstel richt zich op het centraliseren en professionaliseren van het beheer van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. Dit omvat het samenvoegen van alle vastgoedtitels tot één portefeuille en het gebruik van een geautomatiseerd systeem voor efficiënter beheer. Het doel is om de vastgoedportefeuille beter af te stemmen op de beleidsdoelen van de gemeente, zoals maatschappelijke en ruimtelijke doelstellingen. Het voorstel omvat ook het afstoten van vastgoed dat niet bijdraagt aan deze doelen, met als gevolg een vermindering van onderhoudskosten en een optimalisatie van de portefeuille.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke beschrijving van de huidige situatie, de gewenste veranderingen, en de stappen die nodig zijn om deze veranderingen te implementeren. Het bevat ook financiële overzichten en een beslismodel. Echter, er is weinig informatie over de specifieke criteria voor het afstoten van vastgoed en de mogelijke impact op de gemeenschap.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de beleidsnota vaststellen. Dit omvat het goedkeuren van de samenvoeging van de vastgoedportefeuille en het afstoten van bepaalde objecten. De raad heeft ook een toezichthoudende rol in het monitoren van de implementatie en de financiële gevolgen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de strategische richting van het vastgoedbeheer, inclusief welke objecten worden afgestoten en hoe de portefeuille wordt afgestemd op beleidsdoelen. Er kunnen politieke overwegingen zijn over de impact van het afstoten van vastgoed op de gemeenschap en de lokale economie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek en meetbaar in termen van doelen en financiële gevolgen, maar er ontbreekt een duidelijke tijdlijn voor de implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor verduidelijking over de criteria voor het afstoten van vastgoed.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota Vastgoed Portefeuille Management vast te stellen, akkoord te gaan met het afstoten van een deel van de portefeuille, en de bijgaande begrotingswijziging goed te keuren.
Participatie:
Er is geen vermelding van burgerparticipatie in het voorstel. Dit kan een gemiste kans zijn om de gemeenschap te betrekken bij beslissingen die hen kunnen beïnvloeden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. Echter, het afstoten van vastgoed kan indirect bijdragen aan duurzaamheid door het verminderen van onderhoud en energieverbruik van inefficiënte gebouwen.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft aanzienlijke financiële gevolgen, waaronder een daling van de huuropbrengsten en een vermindering van onderhoudskosten. De financiële impact wordt gedetailleerd beschreven, inclusief een begrotingswijziging en de gevolgen voor het begrotingssaldo. Er is geen specifieke dekking voor de kosten van het afstoten van vastgoed, maar er wordt wel een efficiëntieslag verwacht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vastgoedportefeuille Afstoten Beheer Onderhoudskosten Beleidsdoelen Geautomatiseerd systeem Efficiency Maatschappelijk vastgoed Strategisch vastgoed OnderhoudsniveausVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Vaststellen Nota Vastgoed Portefeuillemanagement" en richt zich op het vastgoedbeleid van de gemeente Bergen. De motie overweegt dat de huidige markt voor onroerende zaken onder druk staat en dat het college voorstelt om gebouwen met een maatschappelijk doel af te stoten. Het suggereert dat een verruiming van de bestemming van deze gebouwen gunstig kan zijn voor zowel de prijs als het gebruik. De motie verzoekt het college om te onderzoeken of af te stoten gebouwen kunnen worden omgevormd tot bedrijfsverzamelgebouwen, atelierconcentraties of andere creatieve oplossingen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is beknopt en richt zich specifiek op het onderzoeken van alternatieve bestemmingen voor af te stoten gebouwen. Het biedt echter weinig detail over hoe dit onderzoek moet worden uitgevoerd of welke criteria moeten worden gehanteerd.
Rol van de raad:
De raad speelt een toezichthoudende rol en is verantwoordelijk voor het goedkeuren van de motie. De raad moet het college aansturen om het voorgestelde onderzoek uit te voeren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij het eens is met het afstoten van gebouwen en het onderzoeken van alternatieve bestemmingen. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als het gaat om het behoud van maatschappelijk vastgoed.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn verzoek om onderzoek, maar mist meetbare doelen, een tijdsbestek, en concrete criteria voor succes.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt en het college opdracht geeft om het voorgestelde onderzoek uit te voeren.
Participatie:
De motie vermeldt niets over participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het proces van herbestemming van de gebouwen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn bij het overwegen van nieuwe bestemmingen voor vastgoed.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke financiële gevolgen aan, noch hoe eventuele kosten van het onderzoek of de herbestemming gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vastgoedbeleid Vastgoed Portefeuillemanagement Onroerende zaken Maatschappelijk doel Verruiming bestemming Adelbertus school Bedrijfsverzamelgebouwen Atelier concentraties Creatieve oplossingen Verkopen en prijzenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:23:04 - 03:24:28 - 03:24:31 - 03:28:54 - 03:28:58 - 03:29:02 - 03:29:05 - 03:30:14 - 03:31:26 - 03:31:31 - 03:34:32 - 03:34:38 - 03:41:00 - 03:41:05 - 03:41:24 - 03:41:48 - 03:42:47 - 03:42:50 - 03:42:54 - 03:43:36 - 03:44:12 - 03:44:29 - 03:44:35 - 03:45:06 - 03:45:06 - 03:45:58 - 04:17:19
Agendapunt 10. 12-105: Voorstel betreft in te stemmen met de overdracht van roerende activa aan de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Brandweermateriaal naar Veiligheidsregio: Gemeente voorkomt belastingclaim
De gemeenteraad heeft ingestemd met de overdracht van brandweermateriaal en -materieel aan de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VR NHN) ter waarde van € 1.405.307. Deze stap is noodzakelijk om een belastingclaim van bijna € 100.000 te vermijden en de verplichte regionalisering van de brandweer te voltooien.
Samenvatting
Het voorstel betreft de overdracht van brandweermateriaal en -materieel van de gemeente aan de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VR NHN) tegen een boekwaarde van € 1.405.307, uiterlijk per 31 december 2013. Deze overdracht is noodzakelijk vanwege de verplichte regionalisering van de brandweer en om een btw-claim van bijna € 100.000 te voorkomen. Door de wijziging van de Wet veiligheidsregio’s kunnen gemeenten vanaf 2014 geen btw op brandweertaken meer claimen bij het BTW-compensatiefonds. De overdracht voorkomt herziening van geclaimde btw op investeringen in roerende zaken binnen de herzieningstermijn van vijf jaar. De raad moet instemmen met de overdracht omdat de waarde van de activa groter is dan € 50.000. De overdracht zal in de gemeentelijke jaarrekening van 2013 worden verwerkt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verkoop roerende activa per 31 december 2013 van brandweer aan Veiligheidsregio Noord-Holland Noord". Het voorstel houdt in dat de gemeentelijke brandweeractiva tegen boekwaarde worden overgedragen aan de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VR NHN) vanwege de verplichte regionalisering van de brandweer. Dit voorkomt een btw-claim van bijna € 100.000 door de Belastingdienst. De totale boekwaarde van de activa bedraagt € 1.405.307. De overdracht moet uiterlijk op 31 december 2013 plaatsvinden om financiële nadelen te vermijden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de noodzaak, financiële implicaties en de deadline voor de overdracht beschrijft. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de gevolgen van de regionalisering en de impact op de btw-compensatie.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de overdracht van activa groter dan € 50.000, zoals vereist door de Financiële verordening van de gemeente Bergen. De raad heeft de bevoegdheid om dit besluit te nemen om een financiële claim te voorkomen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de overdracht van de activa aan de VR NHN. Dit is een keuze tussen het vermijden van een financiële claim en het behouden van de activa.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het een specifieke actie (overdracht van activa) met een duidelijke deadline (31 december 2013) en meetbare financiële gevolgen beschrijft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de overdracht van de brandweeractiva aan de VR NHN om een financiële claim te voorkomen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in dit voorstel. Het betreft een administratieve en financiële beslissing zonder directe betrokkenheid van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het primair gaat om financiële en administratieve aspecten van de overdracht van activa.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de gemeente een btw-claim van bijna € 100.000 voorkomt door de overdracht. De boekwaarde van de activa bedraagt € 1.405.307, die door de VR NHN wordt vergoed. Er is een klein verlies van € 7.566 voor activa die niet meer aanwezig waren. De kapitaallasten worden voorlopig op een stelpost geraamd in afwachting van een definitieve dienstverleningsovereenkomst. Er zijn geen externe subsidiebronnen van toepassing.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VR NHN) Overdracht Brandweermateriaal BTW-compensatie Herzieningstermijn Boekwaarde Belastingdienst Roerende activa Regionalisering Gemeente BergenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. Motie vreemd aan de orde van de vergadering
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:54:19 - 03:54:19 - 03:54:32 - 03:54:32 - 03:54:43 - 03:54:43 - 04:01:03 - 04:01:03 - 04:01:08 - 04:01:08 - 04:03:15 - 04:03:15 - 04:03:19 - 04:03:19 - 04:04:06 - 04:04:06 - 04:04:38 - 04:04:38 - 04:04:44 - 04:04:44 - 04:05:37 - 04:05:37 - 04:05:39 - 04:05:39 - 04:06:21 - 04:06:21 - 04:06:25 - 04:06:25 - 04:07:09 - 04:07:09 - 04:07:27 - 04:07:27 - 04:07:36 - 04:07:36 - 04:08:04 - 04:08:04 - 04:08:18 - 04:08:18 - 04:08:28 - 04:08:28 - 04:09:26 - 04:09:26 - 04:09:33 - 04:09:33 - 04:10:16 - 04:10:16 - 04:10:45 - 04:10:45 - 04:12:19 - 04:12:19 - 04:12:26 - 04:12:26 - 04:15:36 - 04:15:36 - 04:15:43 - 04:15:43 - 04:15:52 - 04:15:52 - 04:16:43 - 04:16:43 - 04:17:19 - 04:17:19 - 04:17:19