22-09-2009 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. 09-59 Voorstel betreft: het benoemen en beëdigen van de heer J.W. Apeldoorn tot raadslid namens de fractie CDA
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. Verslaglegging, bestuurlijke toezeggingen en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 09-60 Voorstel betreft: het ontslag van mevrouw F. Limbeek en de heer N. Tijmes als burgercommissieleden namens de fractie BOBbes en het benoemen van de heer C. Kraakman tot burgercommissielid namens de fractie BOBbes
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming en ontslag burgercommissieleden fractie BOBbes". Het voorstel houdt in dat de raad op voorstel van de fractie BOBbes de burgercommissieleden mevrouw F. Limbeek en de heer N. Tijmes ontslaat en de heer C. Kraakman benoemt als burgercommissielid. Dit is in overeenstemming met de Verordening op de raadscommissies 2003, die bepaalt dat commissieleden door de raad worden benoemd en ontslagen op voordracht van de betreffende fractie. De wijziging is noodzakelijk omdat de heer Kraakman niet op de kandidatenlijst van 2006 stond, maar de raad heeft dit vereiste eerder geschrapt.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de relevante artikelen van de Verordening aanhaalt en de procedure voor benoeming en ontslag duidelijk uiteenzet. Het biedt voldoende context over de noodzaak en achtergrond van de wijzigingen.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en te beslissen over het ontslag en de benoeming van de burgercommissieleden. Dit is een formele procedure die de raad moet goedkeuren.
Politieke keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de voorgestelde wijzigingen in de samenstelling van de burgercommissieleden. Dit kan invloed hebben op de dynamiek en expertise binnen de commissie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het duidelijk maakt wie benoemd en ontslagen moet worden en wanneer dit moet gebeuren. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het ontslag van mevrouw Limbeek en de heer Tijmes en de benoeming van de heer Kraakman als burgercommissielid.
Participatie:
Het voorstel impliceert participatie door het betrekken van burgers in de raadscommissies, wat bijdraagt aan de lokale democratie en diversiteit in expertise en achtergronden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het primair gaat om personele wijzigingen binnen een commissie.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vaste vergoeding en reiskostenvergoeding voor het bijwonen van commissievergaderingen door het burgercommissielid. Er wordt geen specifieke dekking genoemd, maar dergelijke kosten zijn doorgaans begroot binnen de reguliere uitgaven voor raadscommissies.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
BOBbes Burgercommissieleden Ontslag Benoeming Fractie Verordening Kraakman Limbeek Tijmes RaadscommissiesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 09-61 Voorstel betreft: het benoemen van mevrouw D.M.H. Bakker tot burgercommissielid namens de fractie VVD
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Benoeming van burgercommissielid fractie VVD". Het raadsvoorstel gaat over de voordracht van de VVD-fractie om mevrouw D.M.H. (Dieuwke) Bakker te benoemen tot burgercommissielid. Dit is een positie voor een commissielid dat geen raadslid is. De benoeming is in lijn met de Verordening op de raadscommissies 2003, waarbij de raad de commissieleden benoemt op voordracht van de fractie. Eerder was een vereiste dat kandidaten op de verkiezingslijst stonden, maar dit is geschrapt. De benoeming is bedoeld om de raadscommissies te versterken met burgers die diverse expertises en achtergronden hebben.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de context van de benoeming van een burgercommissielid. Het bevat alle noodzakelijke informatie over de procedure, de achtergrond van de wijziging in de vereisten, en de betrokken partijen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de benoeming van het burgercommissielid goed te keuren. Dit is een formele stap die nodig is om de voordracht van de VVD-fractie te bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De politieke keuze betreft het al dan niet instemmen met de voordracht van de VVD-fractie. Dit kan afhangen van de raad's vertrouwen in de voorgestelde kandidaat en de wens om de raadscommissies te versterken met diverse expertises.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen of evaluatiecriteria opgenomen. Er zijn geen inconsistente elementen in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de benoeming van mevrouw Bakker als burgercommissielid namens de VVD-fractie.
Participatie:
Het voorstel benadrukt het belang van participatie door burgers met diverse achtergronden en expertises in de raadscommissies, wat bijdraagt aan de lokale democratie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de benoeming van een commissielid.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en eventuele reis- en verblijfkosten binnen de gemeente. Er wordt geen specifieke dekking voor deze kosten genoemd, maar dergelijke vergoedingen zijn doorgaans begroot binnen de gemeentelijke financiën voor raadsactiviteiten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Benoeming Burgercommissielid Fractie VVD Mevrouw D.M.H. (Dieuwke) Bakker Verordening op de raadscommissies 2003 Voordracht Vacature Griffie Presidium Lokale democratieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 09-62 Voorstel betreft: het ontslag van de heer H.F. Zeiler als burgercommissielid namens de fractie PvdA
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Ontslag burgercommissielid fractie PvdA". Het betreft het verzoek van de fractie PvdA om het burgercommissielid de heer H.F. (Frits) Zeiler te ontslaan op eigen verzoek. Volgens de Verordening op de raadscommissies 2003 kan een commissielid worden ontslagen door de raad op voorstel van de fractie die het lid heeft voorgedragen. De heer Zeiler heeft in augustus 2009 zijn ontslagverzoek ingediend, en de raad moet hierover beslissen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de reden voor het ontslag en de procedure volgens de Verordening beschrijft. Het bevat alle noodzakelijke informatie voor de raad om een beslissing te nemen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het ontslag van een burgercommissielid te bekrachtigen. Het is een formele rol waarbij de raad het voorstel van de fractie moet goedkeuren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het ontslag op eigen verzoek van het commissielid is. De raad moet echter wel overwegen of er redenen zijn om het verzoek niet te honoreren.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijk verzoek betreft dat op een specifieke datum moet worden behandeld. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het ontslag van de heer Zeiler als burgercommissielid namens de PvdA.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van andere belanghebbenden, aangezien het een interne aangelegenheid van de fractie betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een personele kwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
Het ontslag van het burgercommissielid leidt tot een besparing op de vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen en reis- en verblijfkosten. Er worden geen verdere financiële gevolgen of dekkingsvoorstellen genoemd, aangezien het een besparing betreft.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ontslag Burgercommissielid PvdA Zeiler Verordening Fractie Griffie Algemene Raadscommissie Hamerstuk BesparingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 09-63 Voorstel betreft: de derde wijziging van de Legesverordening 2009 waardoor heffing van leges mogelijk wordt bij aanvragen om vergunning waarbij een BIBOB-advies wordt ingewonnen
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad om de Legesverordening 2009 te wijzigen, zodat de kosten voor een BIBOB-advies kunnen worden doorberekend aan aanvragers van vergunningen onder de Drank- en Horecawet en de Wet op de kansspelen. De Wet BIBOB is bedoeld om de integriteit van het openbaar bestuur te beschermen door te voorkomen dat vergunningen en subsidies worden misbruikt voor criminele activiteiten. Het voorstel houdt in dat een bedrag van €500 voor een BIBOB-advies aan de aanvrager kan worden doorberekend, mits dit expliciet in de Legesverordening is opgenomen. De wijziging is noodzakelijk omdat er geen andere manieren zijn om deze kosten te verhalen. De raad moet hierover beslissen omdat het een wijziging van de verordening betreft, wat binnen hun bevoegdheid valt. De wijziging heeft gevolgen voor aanvragers van vergunningen die mogelijk een BIBOB-advies nodig hebben.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Verordening houdende de derde wijziging van de Legesverordening 2009
Samenvatting: Het voorstel betreft een wijziging van de Legesverordening 2009 om de kosten van een BIBOB-advies door te berekenen aan aanvragers van vergunningen onder de Drank- en Horecawet en de Wet op de kansspelen. De Wet BIBOB helpt gemeenten om de integriteit te waarborgen door te voorkomen dat vergunningen worden misbruikt voor criminele activiteiten. Het voorstel voegt een artikel toe aan de tarieventabel van de Legesverordening, waardoor een bedrag van €500 voor een BIBOB-advies kan worden doorberekend aan de aanvrager.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de Wet BIBOB, de noodzaak van de wijziging, en de financiële implicaties. Echter, het zou baat hebben bij meer informatie over de impact op aanvragers en eventuele bezwaren of zorgen van belanghebbenden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het voorstel goed te keuren of af te wijzen. Het is een kaderstellend besluit dat de financiële lasten voor vergunningaanvragers kan beïnvloeden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of het gerechtvaardigd is om de kosten van een BIBOB-advies door te berekenen aan aanvragers, wat kan leiden tot hogere kosten voor ondernemers. Er moet een balans worden gevonden tussen integriteitsbewaking en de financiële lasten voor ondernemers.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële impact (€500 per advies). Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en evaluatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact op kleine ondernemers is niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of de voorgestelde wijziging van de Legesverordening wordt aangenomen, waardoor de kosten van een BIBOB-advies kunnen worden doorberekend aan aanvragers.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden of de gemeenschap in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen direct relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op integriteit en financiële aspecten.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn dat de kosten van een BIBOB-advies (€500) kunnen worden doorberekend aan de aanvrager. Indien de kosten niet kunnen worden verhaald, worden ze gedekt uit de post “kosten rechts- en deskundige adviezen”.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet BIBOB Legesverordening 2009 Bureau BIBOB Drank- en Horecawet Kansspelen Integriteit Vergunningen Criminele activiteiten Advieskosten BeleidslijnVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 09-64 Voorstel betreft: het advies aan het Commissariaat voor de Media om de zendtijd van RTV80 te verlengen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 09-65 Voorstel betreft: het onttrekken aan de openbaarheid van een strook grond ter hoogte van Hoopweg 6
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het onttrekken van een strook grond aan de Hoopweg te Bergen aan de openbaarheid. Dit is bedoeld om parkeerproblemen op te lossen voor een praktijk aan huis van twee psychologen. De strook wordt momenteel deels gebruikt als parkeerplaats en deels als inrit, maar wordt vaak geblokkeerd door derden. Het voorstel volgt op een eerdere beslissing die niet volgens de juiste procedure was genomen, en er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het nieuwe ontwerpbesluit. De strook biedt een oplossing voor de parkeerbehoefte van de praktijk zonder dat er sprake is van parkeerdruk in de omgeving.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijke uitleg van de situatie, de voorgeschiedenis, en de noodzaak van de maatregel. Het bevat ook informatie over de procedurele stappen die zijn genomen en de reacties daarop.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of de strook grond aan de openbaarheid wordt onttrokken. Dit is een formele beslissing die de raad moet nemen om de voorgestelde oplossing te bekrachtigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet afwegen of het belang van de praktijk en de oplossing van het parkeerprobleem opweegt tegen het verlies van openbare ruimte. Er moet ook rekening worden gehouden met eventuele precedentwerking, hoewel het voorstel stelt dat deze vrees ongegrond is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld over hoe de situatie na de onttrekking zal worden geëvalueerd. Er zijn geen evidente inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de strook grond aan de openbaarheid wordt onttrokken, zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest, met een zienswijze van een bezwaarmaker die al eerder haar bezwaren had ingediend. Er zijn geen andere zienswijzen ingediend.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel. Het gaat voornamelijk om het oplossen van een praktisch parkeerprobleem.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel, wat betekent dat er geen directe kosten of dekkingsvraagstukken zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Onttrekken aan openbaarheid Parkeerplaats Bezwaarschrift Zienswijze Uniforme openbare voorbereidingsprocedure (UOV) Verkeersveiligheid Praktijkruimte Parkeerzone E Rolcontainers Verkeerskundige rapportagesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 09-66 Voorstel betreft: de beslissing op het bezwaarschrift van KPN gericht tegen de aanwijzing van gronden waarop de Wet voorkeursrecht gemeenten van toepassing is
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een beslissing op een bezwaarschrift tegen het besluit van 27 januari 2009, waarbij de raad heeft besloten een perceel in de gemeente Bergen aan te wijzen onder de Wet voorkeursrecht gemeenten. De commissie voor de bezwaarschriften adviseert het bezwaarschrift ontvankelijk en ongegrond te verklaren en het besluit te handhaven, met een aanvulling van de motivering. Het perceel, dat momenteel een bestemming voor openbare doeleinden heeft, wordt beoogd voor wonen. Het voorstel benadrukt het belang van de gemeente om regie te houden over ruimtelijke ontwikkelingen en grondpolitiek.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, maar er was een omissie in het oorspronkelijke besluit met betrekking tot de beoogde bestemming, wat nu wordt gecorrigeerd.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de ontvankelijkheid en gegrondheid van het bezwaarschrift en of het oorspronkelijke besluit, met aanvullende motivering, gehandhaafd blijft.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij het advies van de commissie voor de bezwaarschriften volgt en het oorspronkelijke besluit handhaaft, of dat zij het bezwaar gegrond verklaart en het besluit herziet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er was een inconsistentie in het oorspronkelijke besluit die nu wordt aangepakt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bezwaarschrift ontvankelijk en ongegrond te verklaren en het oorspronkelijke besluit, met aanvullende motivering, te handhaven.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de bezwaarmaker.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met de beslissing op het bezwaarschrift.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet voorkeursrecht gemeenten Bezwaarschrift Perceel Bestemmingsplan Ruimtelijk beleid Voorkeursrecht Bestemming wonen Commissie voor de bezwaarschriften (CB) Structuurvisie GrondpolitiekVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 09-67 Voorstel betreft: het bij wijze van proef plaatsen van 3 ondergrondse containers voor afvalinzameling
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de implementatie van ondergrondse afvalcontainers in de gemeente Bergen, specifiek voor gestapelde bouw. Het doel is om de inzameling van restafval efficiënter en esthetischer te maken. Het voorstel omvat een proefproject op drie locaties om knelpunten op te lossen en ervaring op te doen. De voordelen van ondergrondse containers zijn onder andere een mooier straatbeeld en grotere opslagcapaciteit. Nadelen zijn de hogere kosten en beperkte verplaatsbaarheid. Het investeringskrediet bedraagt €18.000, te dekken uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke probleemstelling, een plan van aanpak, financiële implicaties en een participatieplan. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de langetermijnimpact en eventuele alternatieven.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van het voorstel, inclusief de financiële aspecten en de start van het proefproject. De raad heeft een kaderstellende en budgetrechtelijke rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het huidige systeem van bovengrondse containers en de voorgestelde ondergrondse containers, rekening houdend met kosten, esthetiek en gebruiksgemak.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar en tijdgebonden, maar minder duidelijk over de haalbaarheid en relevantie op lange termijn. Er zijn geen grote inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het voorstel goed te keuren, inclusief de financiële dekking en de start van het proefproject.
Participatie:
Het voorstel benadrukt bewonersparticipatie via wijkgericht werken en inspraakprocedures, wat belangrijk is voor draagvlak.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is impliciet relevant, gezien de focus op afvalinzameling en -beheer, maar het voorstel specificeert niet expliciet duurzame voordelen.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de proef zijn €18.000. De kapitaallasten worden in 2009 en 2010 gedekt uit de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing en vanaf 2011 opgenomen in het afvalstoffentarief. De financiële dekking is adequaat beschreven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Ondergrondse afvalcontainers Restafval Gestapelde bouw Milieudienst Regio Alkmaar (MRA) Inzameling Proefproject Investering Bewonersparticipatie Afvalstoffenheffing Kabels en leidingenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. 09-68 Voorstel betreft: het vaststellen van startnotitie en kaders voor het opzetten van het Centrum voor Jeugd en Gezin
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Startnotitie Centrum voor Jeugd en Gezin gemeente Bergen". Het voorstel richt zich op de oprichting van een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in de gemeente Bergen, in lijn met landelijke richtlijnen. Het CJG moet fungeren als een netwerkorganisatie die bestaande diensten voor jeugd en gezin bundelt en verbetert. De gemeente neemt de regie en stelt een onafhankelijke coördinator aan. Het doel is om een samenhangend, laagdrempelig en herkenbaar aanbod te creëren dat preventief werkt en risicogezinnen vroegtijdig bereikt. Het CJG moet ook fysieke inlooppunten hebben en samenwerken met bestaande zorg- en onderwijsinstellingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een duidelijk overzicht van de doelstellingen, wettelijke kaders en de rol van de gemeente. Er zijn echter geen gedetailleerde operationele plannen of tijdlijnen opgenomen, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De raad heeft een kaderstellende rol bij dit voorstel. Ze moeten instemmen met de startnotitie en de kaders vaststellen voor de verdere uitwerking en vormgeving van het CJG.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van autonomie en regie die de gemeente zal hebben over het CJG, evenals de mate van samenwerking met regionale en provinciale instanties. Er moeten keuzes worden gemaakt over de toewijzing van middelen en de prioritering van bepaalde functies binnen het CJG.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Hoewel de doelstellingen duidelijk zijn, ontbreken specifieke meetbare resultaten en tijdlijnen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van meetbare doelen kan de evaluatie bemoeilijken.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de startnotitie en de voorgestelde kaders voor het CJG vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van ouders, jeugdigen of andere belanghebbenden wordt vormgegeven in de ontwikkeling van het CJG.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden gedekt door de tijdelijke regeling brede doeluitkering CJG (2008-2011), met een totaalbedrag van €586.252 voor de gemeente Bergen. Na 2011 is het de bedoeling dat deze middelen structureel aan het gemeentefonds worden toegevoegd. De operatie wordt als budgettair neutraal gepresenteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Jeugdgezondheidszorg Opgroeien en opvoeden Preventie Samenwerking Ouders/verzorgers Lokale infrastructuur Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Coördinatie van zorg StartkwalificatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. 09-69 Voorstel betreft: het bekrachtigen van de noodverordeningen wegens de brand in Schoorl
Gemeenteraad Bekrachtigt Noodverordeningen na Duinbranden in Schoorl
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de bekrachtiging van de noodverordeningen die tijdens de recente duin- en bosbranden in Schoorl zijn uitgevaardigd. Deze maatregelen, die inmiddels zijn ingetrokken, waren cruciaal voor het handhaven van de openbare orde en het beperken van gevaar voor personen en goederen.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om de noodverordeningen, die door de (loco)burgemeester zijn uitgevaardigd tijdens de grote duin- en bosbrand in Schoorl, te bekrachtigen. Deze verordeningen waren bedoeld om de openbare orde te handhaven en het gevaar voor personen en goederen te beperken. De noodverordeningen omvatten onder andere evacuatie en toegangsverboden tot bepaalde gebieden. De raad moet deze verordeningen bekrachtigen voor hun rechtmatigheid, ondanks dat ze inmiddels zijn ingetrokken. Het voorstel benadrukt de noodzaak van deze bekrachtiging en informeert de raad over de evaluatie van de brand en de financiële afhandeling. Bijlagen bij het voorstel bevatten de specifieke noodverordeningen en intrekkingsbesluiten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Noodverordening grote duin- en bosbrand Schoorl." Het voorstel betreft de bekrachtiging door de gemeenteraad van noodverordeningen die door de (loco)burgemeester zijn uitgevaardigd tijdens de grote duin- en bosbrand in Schoorl van 28 augustus tot 7 september 2009. Deze verordeningen waren bedoeld om de openbare orde te handhaven en het gevaar voor personen en goederen te beperken. De raad wordt gevraagd om deze verordeningen, evenals het intrekkingsbesluit van 7 september 2009, te bekrachtigen om de rechtmatigheid ervan te waarborgen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde chronologie biedt van de gebeurtenissen en de noodverordeningen die zijn uitgevaardigd en ingetrokken. Het bevat ook de juridische basis voor de noodverordeningen en de noodzaak van bekrachtiging door de raad.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de noodverordeningen te bekrachtigen, wat noodzakelijk is voor de rechtmatigheid ervan. Dit is een formele stap die de raad moet nemen om de acties van de burgemeester te valideren.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de noodverordeningen al zijn uitgevaardigd en ingetrokken. De raad moet echter beslissen of zij de bekrachtiging willen verlenen, wat een formele goedkeuring van de genomen maatregelen inhoudt.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare doelen, aangezien het voornamelijk een juridische formaliteit betreft. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de noodverordeningen en het intrekkingsbesluit te bekrachtigen om de rechtmatigheid van de genomen maatregelen te waarborgen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, aangezien het een noodsituatie betrof waarbij snelle besluitvorming noodzakelijk was.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op de onmiddellijke reactie op een noodsituatie.
Financiële Gevolgen:
Er is een aparte begrotingspost voor de kosten van de brand. De raad zal worden geïnformeerd zodra alle kosten bekend zijn. Er wordt onderzocht of de kosten kunnen worden verhaald op het rijk, de provincie of verzekeringen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noodverordening Duin- en bosbrand Schoorl Openbare orde Evacuatie Veiligheid Staatsbosbeheer Gemeentewet Bekrachtiging VerordeningenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:20:03 - 00:20:29 - 00:20:31 - 00:21:20 - 00:21:22 - 00:21:43 - 00:21:52 - 00:21:57 - 00:22:34 - 00:22:37 - 00:23:12 - 00:23:17 - 00:25:08 - 00:25:10 - 00:26:22 - 00:31:45 - 00:32:49 - 00:32:50 - 00:32:52 - 00:33:00 - 00:33:42 - 00:33:46 - 00:34:05 - 00:35:30 - 00:35:38 - 00:35:39 - 00:35:44 - 00:36:07 - 00:36:10 - 00:37:46 - 00:37:54
Agendapunt 14.1 09-72 Voorstel betreft: het bekrachtigen van de noodverordening wegens de brand in Bergen
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om de noodverordeningen, uitgevaardigd door de burgemeester tijdens de grote duin- en bosbrand op 16 en 17 september 2009, te bekrachtigen. Deze verordeningen waren ingesteld om de openbare orde te handhaven en de veiligheid van personen en goederen te waarborgen. De noodverordening omvatte onder andere een evacuatie en een verbod op het betreden van het duingebied. De burgemeester heeft de noodverordeningen ingetrokken toen de situatie onder controle was. De raad moet deze verordeningen bekrachtigen voor de rechtmatigheid ervan, ondanks dat ze al zijn ingetrokken. Het voorstel benadrukt de noodzaak van deze bekrachtiging en informeert de raad over de financiële aspecten en mogelijke kostenverhaal bij hogere overheden of verzekeringen. Bijlagen bij het voorstel bevatten de noodverordeningen en intrekkingsbesluiten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Noodverordening grote duin- en bosbrand Bergen". Het voorstel betreft de bekrachtiging door de gemeenteraad van de noodverordeningen die door de burgemeester zijn uitgevaardigd tijdens de grote duin- en bosbrand in Bergen op 16 en 17 september 2009. Deze verordeningen waren bedoeld om de openbare orde te handhaven en het gevaar voor personen en goederen te beperken. De noodverordeningen omvatten onder andere een evacuatie en een verbod op het betreden van het duingebied. De intrekking van deze verordeningen vond plaats toen de situatie weer veilig was.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de genomen maatregelen, en de noodzaak van bekrachtiging door de raad duidelijk uiteenzet. Het bevat ook relevante bijlagen die de verordeningen en intrekkingsbesluiten documenteren.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de noodverordeningen achteraf te bekrachtigen, wat noodzakelijk is voor de rechtmatigheid van de verordeningen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij de noodverordeningen bekrachtigt, wat een formele goedkeuring inhoudt van de door de burgemeester genomen maatregelen tijdens de noodsituatie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen, wat begrijpelijk is gezien de aard van noodverordeningen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de noodverordeningen en het intrekkingsbesluit te bekrachtigen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden, wat gebruikelijk is bij noodverordeningen vanwege de urgentie en aard van de situatie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op acute veiligheidsmaatregelen.
Financiële gevolgen:
Er wordt een aparte begrotingspost opgenomen voor de kosten van de brand. Er wordt onderzocht of kosten kunnen worden verhaald bij het rijk, de provincie, en/of verzekeringen. De exacte financiële gevolgen worden later gerapporteerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Noodverordening Duin- en bosbrand Evacuatie Openbare orde Veiligheid Gemeentewet Bekrachtiging Intrekkingsbesluit Legitimatieverplichting EvaluatieVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 15. 09-70 Voorstel betreft: het initiatiefvoorstel van de fractie VVD voor het instellen van een programma management bureau voor het project "Mooi Bergen" (ingetrokken)
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:38:26 - 00:39:00 - 00:45:34 - 00:45:45 - 00:48:39 - 00:48:45 - 00:50:32 - 00:50:34 - 00:52:56 - 00:52:58 - 00:54:21 - 00:54:23 - 00:55:26 - 00:55:29 - 00:58:04 - 00:58:08 - 01:01:59 - 01:02:02 - 01:06:21 - 01:06:23 - 01:06:28 - 01:06:36 - 01:06:43 - 01:07:17 - 01:07:34 - 01:07:35 - 01:08:04 - 01:08:09 - 01:08:14 - 01:08:17 - 01:09:34 - 01:09:37 - 01:10:28 - 01:10:46 - 01:11:48 - 01:11:50 - 01:12:15 - 01:15:03 - 01:15:08 - 01:15:13 - 01:17:46 - 01:17:51 - 01:18:18 - 01:18:19 - 01:19:10 - 01:19:12 - 01:19:15 - 01:19:17 - 01:19:20 - 01:20:12 - 01:20:14 - 01:21:19 - 01:22:03 - 01:22:08 - 01:22:51 - 01:22:56 - 01:23:07 - 01:23:09 - 01:23:12 - 01:23:38 - 01:23:39 - 01:23:43 - 01:24:01 - 01:27:28 - 01:27:41 - 01:33:58 - 01:34:55 - 01:35:11 - 01:35:38 - 01:35:45 - 01:35:48 - 01:37:26 - 01:57:34 - 02:14:19 - 02:14:51 - 02:15:06 - 02:15:48
Onbekende spreker -
Agendapunt 16. 09-71 Voorstel betreft: het besluit tot het instellen van een Bestemmingsreserve Voorzieningen van € 1.000.000
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een herstemming over een amendement van Groen Links met betrekking tot de instelling van een bestemmingsreserve 'Voorzieningen' ter waarde van € 1.000.000, ten laste van de Algemene Reserve. Tijdens een eerdere raadsvergadering staakten de stemmen, waardoor het besluit werd uitgesteld. Groen Links heeft het amendement inmiddels ingetrokken, en de raad zal nu stemmen over een nieuw raadsbesluit dat dezelfde werking heeft als het oorspronkelijke amendement. Dit besluit is bedoeld om de Perspectiefnota 2010 te ondersteunen zonder deze opnieuw aan de raad voor te leggen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, het doel en de procedurele achtergrond van het amendement en het nieuwe raadsbesluit duidelijk uiteenzet. Er zijn bijlagen toegevoegd die verdere details en bijdragen van fracties bevatten.
Rol van de Raad:
De raad moet stemmen over het nieuwe raadsbesluit dat de instelling van de bestemmingsreserve 'Voorzieningen' beoogt. Dit besluit vervangt het oorspronkelijke amendement van Groen Links.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met het instellen van de bestemmingsreserve 'Voorzieningen' en daarmee de verschuiving van € 1.000.000 van de Algemene Reserve naar deze nieuwe reserve.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van het bedrag en de bestemming. Het is tijdgebonden, aangezien het besluit in de raadsvergadering van 22 september 2009 moet worden genomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met het nieuwe raadsbesluit dat de instelling van de bestemmingsreserve 'Voorzieningen' formaliseert.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere belanghebbenden is meegenomen in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen in de vorm van een verschuiving van € 1.000.000 van de Algemene Reserve naar de bestemmingsreserve 'Voorzieningen'. Het voorstel geeft aan dat deze verschuiving ten laste van de Algemene Reserve komt, maar verdere details over de dekking of impact op de begroting worden niet gegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsreserve Perspectiefnota 2010 Amendement Algemene Reserve Groen Links Begroting 2010 Gemeentewet Raadsbesluit College StemmingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 17 Motie vreemd aan de orde van de vergadering.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:23:05 - 02:23:26 - 02:23:34 - 02:23:36 - 02:26:55 - 02:26:59 - 02:27:35 - 02:27:38 - 02:27:57 - 02:28:27 - 02:28:28 - 02:28:34 - 02:28:37 - 02:28:41 - 02:29:26 - 02:29:39 - 02:33:13 - 02:33:23 - 02:33:25 - 02:33:32 - 02:34:02 - 02:34:40 - 02:34:49 - 02:35:03 - 02:35:33 - 02:35:35 - 02:37:51 - 02:37:56 - 02:38:20 - 02:38:22 - 02:39:06 - 02:39:09 - 02:39:33 - 02:39:36 - 02:39:47 - 02:39:52 - 02:39:54 - 02:39:58 - 02:41:01 - 02:41:06 - 02:42:12 - 02:42:16 - 02:42:28 - 02:42:32 - 02:42:55 - 02:43:03 - 02:43:15 - 02:43:48 - 02:43:50 - 02:44:42 - 02:45:15 - 02:45:27 - 02:45:34 - 02:46:34 - 02:46:38 - 02:46:54 - 02:47:29 - 02:47:32 - 02:47:42 - 02:48:27 - 02:48:31 - 02:48:45 - 02:48:46 - 02:49:06 - 02:49:13 - 02:49:29 - 02:50:27 - 02:50:35