23-05-2013 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Algemene bijlagen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) raad van 18 en 23 april 2013
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.2 Lijst bestuurlijke toezeggingen raad
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.3 Verzamellijst ingekomen stukken raad week 16 tot en met week 20
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.4 Beantwoording schriftelijke vragen van de fracties Gemeentebelangen BES en de VVD inzake situatie Brandweer en brandweerkazerne
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. 05-032: Voorstel betreft het vaststellen postzegel bestemmingsplan Meeuwenlaan 2 in Groet
Nieuwe Bestemmingsplan Meeuwenlaan 2: Ruimte voor Verandering in Groet
Het perceel aan de Meeuwenlaan 2 in Groet krijgt een nieuwe bestemming. Het plan, dat ruimte biedt voor een kleinere woning, een recreatiewoning en een tuin met berging, werd zonder tegenstand aangenomen.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor het perceel Meeuwenlaan 2 in Groet. Het perceel, oorspronkelijk bestemd voor één grote woning, is kadastraal gesplitst en in bezit van twee verschillende eigenaren. De eerste eigenaar wil een kleinere woning en een recreatiewoning realiseren, terwijl de tweede eigenaar zijn deel als tuin wil gebruiken en een berging wil bouwen. Het nieuwe bestemmingsplan maakt deze ontwikkelingen mogelijk en wordt gezien als een ruimtelijke verbetering. Er zijn geen zienswijzen ingediend tegen het ontwerpplan. De raad wordt geadviseerd het bestemmingsplan vast te stellen, wat zal leiden tot een minder bebouwd perceel en een betere ruimtelijke ordening. Na vaststelling wordt het plan gepubliceerd en ter inzage gelegd. Alle kosten zijn voor rekening van de aanvrager, en er is een planschadeovereenkomst gesloten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Vaststelling van het (postzegel) bestemmingsplan Meeuwenlaan 2 in Groet
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van het postzegelbestemmingsplan voor Meeuwenlaan 2 in Groet. Het perceel, oorspronkelijk bestemd voor één grote woning, is kadastraal gesplitst en in bezit van twee verschillende eigenaren. De eerste eigenaar wil een kleinere woning en een recreatiewoning realiseren, terwijl de tweede eigenaar zijn deel als tuin wil gebruiken en een berging wil bouwen. Het nieuwe bestemmingsplan moet deze situatie formaliseren en wordt gezien als een ruimtelijke verbetering die past binnen het straatbeeld en gemeentelijk beleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het beschrijft de huidige situatie, de gewenste veranderingen, en de ruimtelijke en juridische implicaties. Er zijn geen zienswijzen ingediend, wat duidt op een breed draagvlak of gebrek aan bezwaren.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het bestemmingsplan vast te stellen. Dit is een formele stap die nodig is om de voorgestelde wijzigingen juridisch te verankeren.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde wijzigingen in het bestemmingsplan. Dit omvat het afwegen van ruimtelijke verbeteringen tegen eventuele bezwaren van omwonenden, hoewel er geen zienswijzen zijn ingediend.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het direct na vaststelling wordt gepubliceerd. Het is realistisch en relevant, gezien de huidige kadastrale splitsing. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee de nieuwe situatie formeel wordt erkend en juridisch bindend wordt.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie in de vorm van inspraak of zienswijzen, wat kan wijzen op een gebrek aan bezwaren of betrokkenheid van de gemeenschap.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de ruimtelijke verbetering en het behoud van open erf kunnen als duurzaam worden beschouwd.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien alle kosten voor rekening van de aanvrager komen. Er is een planschadeovereenkomst gesloten om eventuele schadeclaims te dekken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Meeuwenlaan 2 Groet Woning Perceel Splitsing Recreatiewoning Berging Ruimtelijke verbetering PlanschadeovereenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 05-033: Aanbevelingen rapport Rekenkamercommissie over het Centrum Jeugd en Gezin
Samenvatting
Het voorstel betreft de aanbevelingen van de Rekenkamercommissie (RKC) over het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in de gemeente Bergen, Noord-Holland. De raad wordt gevraagd om het onderzoeksrapport van de RKC voor kennisgeving aan te nemen en afspraken vast te leggen met zorginstellingen over hun bijdrage aan het CJG. Daarnaast moet onderzocht worden welke rol het CJG krijgt in de integrale toegang tot maatschappelijke zaken, met een besluit hierover eind 2014. Het onderzoek van de RKC richt zich op het verbeteren van de effectiviteit van het CJG en het realiseren van een integrale zorgaanpak. Het college heeft al stappen gezet, zoals het vaststellen van doelstellingen en werkafspraken met kernpartners van het CJG. De transitie van jeugdzorg naar gemeentelijke verantwoordelijkheid per 2015 speelt hierbij een rol. De raad krijgt door deze besluitvorming inzicht in de ontwikkelingen van het CJG en een instrument voor beleidsevaluatie begin 2014. Er zijn geen extra middelen nodig, aangezien de werkzaamheden door de eigen organisatie worden uitgevoerd. De raad moet dit besluit nemen om de integrale zorgaanpak van het CJG te realiseren, zoals aanbevolen door de RKC.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Aanbevelingen Centrum Jeugd en Gezin". Het richt zich op de evaluatie en doorontwikkeling van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in de gemeente Bergen, Noord-Holland. Het doel is om de effectiviteit van het CJG te verbeteren en een integrale zorgaanpak te realiseren. De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van het onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie en om afspraken vast te leggen met zorginstellingen over hun bijdrage aan het CJG. Daarnaast wordt onderzocht welke rol het CJG krijgt in de integrale toegang tot maatschappelijke zaken, met een besluit hierover eind 2014.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een overzicht van de stappen die al zijn ondernomen. Het bevat echter geen gedetailleerde tijdlijn voor de implementatie van de aanbevelingen.
Rol van de Raad:
De raad moet het onderzoeksrapport van de Rekenkamercommissie voor kennisgeving aannemen en besluiten over de vastlegging van afspraken met zorginstellingen. Daarnaast moet de raad eind 2014 een besluit nemen over de rol van het CJG in de integrale toegang tot maatschappelijke zaken.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en de richting van de doorontwikkeling van het CJG. Er moeten keuzes worden gemaakt over de samenwerking met zorginstellingen en de integratie van het CJG in bredere maatschappelijke toegang.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, behalve de einddatum van 2014 voor de besluitvorming over de integrale toegang.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het onderzoeksrapport voor kennisgeving aan te nemen en om afspraken vast te leggen met zorginstellingen. Daarnaast moet de raad eind 2014 een besluit nemen over de rol van het CJG in de integrale toegang.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden, behalve dat er casusoverleg met ouders heeft plaatsgevonden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen nieuwe financiële middelen gemoeid met dit voorstel, aangezien de werkzaamheden door de eigen organisatie worden uitgevoerd. Er is inzicht gegeven in de middelen die zijn besteed aan de vorming van het CJG, met een totale besteding van ongeveer €2.000.000, die rechtmatig is besteed volgens de accountant.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Centrum Jeugd en Gezin (CJG) Rekenkamercommissie (RKC) Integrale Toegang Jeugdzorg Transitie Jeugdzorg Ketenpartners Netwerkorganisatie Zorgcoördinatie Verwijsindex Werkplannen CJGVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 05-034: Aanbevelingen rapport Rekenkamercommissie Subsidiebeleid
Samenvatting
Het voorstel betreft de ontwikkeling van een vierjarig subsidieplan dat is gebaseerd op de Toekomstvisie 2040 en de opeenvolgende coalitieakkoorden. Het plan moet de maatschappelijke effecten en beleidsdoelen van subsidies vastleggen, evenals de beoogde resultaten en de omvang van de subsidies. Het voorstel is een reactie op aanbevelingen van de Rekenkamercommissie (RKC) om de kaderstellende en controlerende rol van de raad bij subsidieverstrekking te verbeteren. Het subsidieplan moet voor het eerst in het voorjaar van 2014 worden vastgesteld en omvat een evaluatie na twee jaar en een eindevaluatie na vier jaar. Het plan verdeelt subsidies in wettelijke taken en gemeentelijk beleid, met verdere onderverdeling in de Lokale Top 7 en "kleine subsidies". De raad krijgt hiermee een instrument om zijn controlerende rol te versterken. Het voorstel vereist geen extra middelen, aangezien de werkzaamheden intern worden uitgevoerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel draagt de titel "Subsidieplan" en richt zich op het opstellen van een vierjarig subsidieplan dat de maatschappelijke effecten en beleidsdoelen van subsidies baseert op de Toekomstvisie 2040 en opeenvolgende coalitieakkoorden. Het plan omvat de formulering van maatschappelijke effecten, beleidsdoelstellingen, beoogde resultaten, en de omvang van subsidies. Het voorstel beoogt de kaderstellende en controlerende rol van de raad te versterken door een systematische evaluatie van de voortgang en resultaten van het subsidiebeleid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke beslispunten en een gestructureerde aanpak voor het opstellen en evalueren van het subsidieplan. Echter, er is ruimte voor verbetering in de specificatie van de criteria voor "kleine subsidies" en de integratie van duurzaamheid.
Rol van de raad:
De raad speelt een cruciale rol in het vaststellen van het subsidieplan en het evalueren van de voortgang en resultaten. De raad moet ook de kaderstellende en controlerende rol versterken door het monitoren van de uitvoering.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van beleidsdoelen, de verdeling van subsidies, en de mate van vereenvoudiging van de aanvraag- en verantwoordingsprocedures.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het bevat specifieke en meetbare doelen, maar mist tijdgebonden elementen voor sommige onderdelen. Er zijn inconsistenties in de aanpak van bezuinigingen en beleidsdoelen binnen het vierjarige kader.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten het subsidieplan vast te stellen en de voorgestelde evaluatie- en verantwoordingsmechanismen te implementeren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden buiten de raad en het college, wat een gemiste kans is voor bredere betrokkenheid.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt genoemd als een bestaand beleidsgebied, maar het voorstel integreert duurzaamheid niet expliciet in de subsidiecriteria of evaluatie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel vermeldt dat er geen extra middelen nodig zijn, aangezien de werkzaamheden door de eigen organisatie worden uitgevoerd. Er is echter geen gedetailleerde financiële dekking voor de implementatie van het subsidieplan.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Subsidieplan Toekomstvisie 2040 Rekenkamercommissie (RKC) Maatschappelijke effecten Beleidsdoelstellingen Budget- en waarderingssubsidies Evaluatie BCF systematiek Programmabegroting BeleidsvoornemensVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 05-035: Voorstel betreft in te stemmen met het vormen van een congruent samenwerkingsverband met de acht regio gemeenten, als antwoord op de brief van de minister over samenwerking in het sociale domein
Alkmaarse Gemeenten Bundelen Krachten voor Sociale Samenwerking
Acht gemeenten in de regio Alkmaar willen hun krachten bundelen om de decentralisaties in het sociale domein effectiever uit te voeren. Het voorstel ligt nu bij de gemeenteraad, die wordt gevraagd om in te stemmen met deze samenwerking en een brief aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) te sturen.
Samenvatting
Het voorstel betreft de vorming van een congruent samenwerkingsverband tussen acht gemeenten in de regio Alkmaar om de decentralisaties in het sociale domein effectief uit te voeren. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met dit samenwerkingsverband en een bijbehorende brief aan het ministerie van BZK te versturen. Het doel is om de zelfredzaamheid van burgers te bevorderen en maatwerk te leveren door de uitvoeringskracht van gemeenten te versterken. Er is al regionale samenwerking op het gebied van sociale zaken, jeugd en zorg/Wmo. Het voorstel benadrukt het belang van duidelijke afspraken over de samenwerking en de rol van gemeenteraden hierin. De raad moet voor 31 mei reageren op de brief van de minister van BZK. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Beantwoording brief minister van BZK congruent samenwerkingsverband
Samenvatting: Het voorstel betreft de vorming van een congruent samenwerkingsverband tussen acht gemeenten in de regio Alkmaar in het kader van de decentralisaties in het sociale domein. Het doel is om de uitvoeringskracht van gemeenten te versterken en de zelfredzaamheid van burgers te bevorderen. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met het samenwerkingsverband en een brief aan het ministerie van BZK te versturen. Daarnaast wordt voorgesteld om in dialoog met het college te bepalen hoe de raad zijn kaderstellende en controlerende rol regionaal kan uitoefenen.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn enkele punten die verder uitgewerkt kunnen worden, zoals de specifieke invulling van het begrip 'congruent samenwerkingsverband' en de rol van de raad in het regionale samenwerkingsverband.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de vorming van het samenwerkingsverband en de bijbehorende brief aan het ministerie. Daarnaast moet de raad in dialoog met het college bepalen hoe zij hun kaderstellende en controlerende rol kunnen uitoefenen binnen het samenwerkingsverband.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij instemmen met het voorgestelde samenwerkingsverband en hoe zij hun rol binnen dit verband willen vormgeven. Er moet ook worden nagedacht over de mate van autonomie die elke gemeente behoudt binnen het samenwerkingsverband.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn geen duidelijke meetbare doelen of tijdlijnen voor de implementatie van het samenwerkingsverband. Er zijn ook geen specifieke afspraken over de rol van de raad binnen het samenwerkingsverband.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemmen met de vorming van het congruente samenwerkingsverband en de bijbehorende brief aan het ministerie van BZK.
Participatie
Er is beperkte informatie over participatie. De Wmo-raad is geïnformeerd, maar er is geen uitgebreide participatie van burgers of andere belanghebbenden beschreven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel, zoals vermeld in het document. Het voorstel geeft geen informatie over eventuele toekomstige financiële implicaties of dekking.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Congruent samenwerkingsverband Decentralisaties Sociale domein Regio Alkmaar Zelfredzaamheid burger Gemeenteraden Kaderstellende rol Controlerende rol Regionale samenwerking ProgrammaplanVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 05-036: Voorstel betreft in te stemmen met extra budget herstel vorstschade aan asfaltwegen en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Erik Poerstamper, betreft het herstel van vorstschade aan asfaltwegen in de gemeente Bergen. Door de winter van 2012-2013 is aanzienlijke schade ontstaan, wat risico's voor de verkeersveiligheid met zich meebrengt. Het herstel is noodzakelijk om verdere schade en kapitaalvernietiging te voorkomen. De raad wordt gevraagd om een extra budget van € 350.000 goed te keuren, te dekken uit de algemene reserve, aangezien het reguliere budget hiervoor ontoereikend is. Het niet herstellen van de schade kan leiden tot juridische claims en versnelde achteruitgang van de wegen. Het besluit is nodig om te voldoen aan wettelijke onderhoudseisen en het eigen beleid van de gemeente. Het herstel zal plaatsvinden in het voorjaar en de zomer van 2013, zodra de weersomstandigheden dit toelaten.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Extra budget voor herstel vorstschade aan asfaltwegen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel, getiteld "Extra budget voor herstel vorstschade aan asfaltwegen," vraagt om een extra budget van €350.000 voor het herstel van vorstschade aan asfaltwegen in de gemeente Bergen. De vorstschade, veroorzaakt door de winter van 2012-2013, heeft geleid tot scheuren en gaten in het wegdek, wat de verkeersveiligheid in gevaar brengt. Het voorstel benadrukt de noodzaak van herstel om verdere schade en kapitaalvernietiging te voorkomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de oorzaak van de schade, de noodzaak van herstel, en de financiële implicaties duidelijk uiteenzet. Het bevat ook een begrotingswijziging en bespreekt de risico's van niet-handelen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om het benodigde budget goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen. Dit valt onder hun budgetrecht.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze het extra budget willen vrijmaken om de wegen te herstellen, of het risico willen nemen van verdere schade en mogelijke claims door het niet herstellen van de wegen.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, aangezien het een duidelijk bedrag en tijdsbestek voor herstel aangeeft. Het is echter minder specifiek over de exacte technische normen waaraan het herstel moet voldoen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen om het extra budget goed te keuren en de begrotingswijziging vast te stellen om de vorstschade te herstellen.
Participatie:
Er is geen sprake van burgerparticipatie of extern overleg in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het herstel van wegen kan bijdragen aan een langere levensduur van de infrastructuur, wat indirect duurzaam is.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel vraagt om een eenmalige uitgave van €350.000 uit de algemene reserve. Er zijn geen externe subsidies beschikbaar, en het niet goedkeuren van het budget kan leiden tot hogere kosten door claims en verdere schade.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Vorstschade Asfaltwegen Herstel Verkeersveiligheid Onderhoudsachterstand Kapitaalvernietiging Wegbeheerder Begrotingswijziging Budget WegenwetVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 05-037: Voorstel betreft in te stemmen met de integratie van activiteiten uit de Oorsprong – Blinkerd, de bouwkundige aanpassingen en de bijbehorende begrotingswijziging vast te stellen
Integratie van De Oorsprong in De Blinkerd: Een Nieuwe Start voor Schoorl
De gemeenteraad van Schoorl heeft ingestemd met de integratie van de activiteiten van De Oorsprong in De Blinkerd, een multifunctionele accommodatie. Dit besluit volgt na een haalbaarheidsonderzoek dat de fysieke en financiële mogelijkheden van de integratie bevestigde. De verbouwing, die € 1.000.000 kost, wordt gedekt uit de algemene reserve en moet leiden tot een jaarlijkse besparing van € 108.000 na vier jaar.
Samenvatting
Het voorstel betreft de integratie van activiteiten van de Oorsprong in de Blinkerd, een multifunctionele accommodatie (MFA) in Schoorl. Na een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat deze integratie zowel fysiek als financieel mogelijk is. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de bouwkundige aanpassingen en de herinrichting van de openbare ruimte rondom de Blinkerd, evenals de bijbehorende begrotingswijziging. De Blinkerd, die deels afbrandde in 2009, wordt verbouwd tot een MFA met diverse multifunctionele ruimtes, een bibliotheek, een jongerencentrum en een theater. De integratie moet leiden tot een besparing van € 108.000 per jaar na vier jaar. De totale verbouwingskosten worden geraamd op € 1.000.000, te dekken uit de algemene reserve. De herinrichting van de openbare ruimte kost € 285.000. De raad wordt gevraagd om het voorstel goed te keuren, zodat de aanbestedingsprocedure kan starten en de omgevingsvergunning kan worden aangevraagd.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Integratie Oorsprong - Blinkerd
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Integratie Oorsprong - Blinkerd". Het doel is om de activiteiten van de Oorsprong te integreren in de Blinkerd, een multifunctionele accommodatie (MFA) in Schoorl. Dit volgt op een haalbaarheidsonderzoek dat de fysieke en financiële mogelijkheid van deze integratie bevestigt. Het plan omvat bouwkundige aanpassingen aan de Blinkerd en herinrichting van de omliggende openbare ruimte. De integratie moet leiden tot kostenbesparingen en een verbeterde faciliteit voor de gemeenschap.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met aandacht voor verschillende aspecten zoals bouwkundige aanpassingen, financiële implicaties, en participatie van belanghebbenden. Het bevat bijlagen die verdere onderbouwing bieden.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de integratie, de bijbehorende kostenraming, en de begrotingswijziging. Hun besluit is cruciaal voor de voortgang van het project.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde investering en herinrichting steunen, rekening houdend met de financiële implicaties en de impact op de gemeenschap.
SMART-analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen en financiële ramingen. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren zoals subsidieaanvragen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet instemmen met de haalbaarheid van de integratie, de kostenraming voor de verbouwing, en de herinrichting van de openbare ruimte.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via werkconferenties en overleg met belanghebbenden. Er zijn inspanningen gedaan om gebruikers en omwonenden te betrekken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de herinrichting en modernisering kunnen bijdragen aan een duurzamere infrastructuur.
Financiële gevolgen:
De totale kosten voor de verbouwing zijn geraamd op €1.000.000, gedekt door de algemene reserve. De herinrichting van de openbare ruimte kost €285.000. Er is een structurele besparing voorzien door de integratie van activiteiten.
Conclusie:
Het voorstel biedt een uitgebreide en goed onderbouwde basis voor de integratie van activiteiten in de Blinkerd. De raad moet de financiële en maatschappelijke voordelen afwegen tegen de kosten en risico's van het project.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integratie Blinkerd Oorsprong Multifunctionele accommodatie (MFA) Haalbaarheidsonderzoek Bouwkundige aanpassingen Exploitatiebegroting Herinrichting openbare ruimte Akoestisch onderzoek ParkerenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:10:46 - 00:11:15 - 00:16:09 - 00:16:14 - 00:22:21 - 00:22:28 - 00:25:03 - 00:25:07 - 00:37:18 - 00:37:22 - 00:40:11 - 00:40:14 - 00:40:59 - 00:41:02 - 00:41:04 - 00:41:51 - 00:41:54 - 00:44:48 - 00:44:59 - 00:57:15 - 00:57:19 - 00:57:19 - 01:19:51 - 01:20:14 - 01:21:44 - 01:21:52 - 01:23:04 - 01:23:07 - 01:23:18 - 01:23:23 - 01:24:08 - 01:24:28 - 01:24:35 - 01:24:49 - 01:25:30 - 01:25:33 - 01:27:28 - 01:27:34 - 01:28:30 - 01:28:54 - 01:29:08 - 01:29:16 - 01:32:22 - 01:32:29 - 01:33:16 - 01:33:19 - 01:34:04 - 01:34:07 - 01:34:50 - 01:37:23 - 01:37:28 - 01:37:53 - 01:37:55 - 01:38:30 - 01:38:30 - 01:46:18 - 01:46:42 - 01:48:02 - 01:48:05 - 01:48:31 - 01:48:46 - 01:48:52 - 01:48:55 - 01:49:20 - 01:49:23 - 01:49:41 - 01:49:47 - 01:49:50 - 01:51:41 - 01:51:57 - 01:52:11 - 01:52:32 - 01:52:47 - 01:52:59 - 01:54:59 - 01:55:18 - 01:55:18 - 02:42:15 - 02:42:15 - 02:42:15
Onbekende spreker -
Agendapunt 10. Motie vreemd aan de orde van de vergadering
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:55:28 - 01:55:46 - 01:56:52 - 01:56:57 - 01:57:07 - 01:57:09 - 01:57:42 - 01:57:46 - 01:59:31 - 01:59:34 - 02:00:04 - 02:00:19 - 02:00:24 - 02:00:47 - 02:00:57 - 02:01:02 - 02:01:46 - 02:01:57 - 02:05:34 - 02:05:39 - 02:06:01 - 02:06:05 - 02:06:09 - 02:06:18 - 02:07:05 - 02:07:10 - 02:07:41 - 02:08:12 - 02:08:15 - 02:13:04 - 02:13:12 - 02:13:47 - 02:13:47 - 02:42:15 - 02:42:15 - 02:42:15
Onbekende spreker -
Agendapunt 11. Motie vreemd aan de orde van de vergadering
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: