14-12-2023 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 2 Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Primus bij hoofdelijke stemming
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4 Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5 Toezeggingenlijst en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6 Het voorstel betreft het intrekken van de Verordening op de raadscommissie, die functioneringsgesprekken met de burgemeester houdt en op de raadscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7 Voorstel betreft de verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Bergen 2024, het wijzigingsbesluit Bouwverordening en het wijzigingsbesluit Erfgoedverordening gemeente Bergen 2012 vast te stellen
Bergen Bereidt Zich Voor op Omgevingswet: Unanieme Steun voor Nieuwe Verordening
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een voorstel dat de weg vrijmaakt voor de implementatie van de Omgevingswet. Deze wet, die op 1 januari 2024 in werking treedt, biedt lokale overheden meer beslissingsruimte en herstructureert de ruimtelijke regelgeving.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, dat op 14 december 2023 wordt besproken, betreft de implementatie van de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. Deze wet herstructureert de ruimtelijke regelgeving en biedt lokale overheden meer beslissingsruimte. Het voorstel omvat drie besluiten: het vaststellen van de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Bergen 2024, en het aanpassen van de Bouwverordening en Erfgoedverordening van 2012. De nieuwe adviescommissie vervangt de bestaande commissies en zal adviseren over omgevingsvergunningen, met een bredere taak dan alleen rijksmonumenten. De verordening is gebaseerd op een model van de VNG en voorziet in continuïteit en flexibiliteit voor toekomstige aanpassingen. Er zijn geen financiële gevolgen verwacht, en de verordening wordt elke vier jaar geëvalueerd. Er is geen inwonersparticipatie geweest, aangezien het een interne organisatorische kwestie betreft.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Bergen 2024" en de wijzigingsbesluiten van de Bouwverordening en Erfgoedverordening van de gemeente Bergen 2012. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024, moeten gemeenten hun adviescommissies herzien. Dit voorstel stelt een nieuwe adviescommissie in die de taken van de huidige commissies overneemt. De verordening zorgt voor continuïteit in de advisering over omgevingsvergunningen en erfgoed, en biedt flexibiliteit voor toekomstige aanpassingen. Het voorstel is gebaseerd op een modelverordening en houdt rekening met de lokale context en behoeften.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de noodzaak van de nieuwe verordening en de overgang naar de Omgevingswet. Het bevat echter geen specifieke details over de samenstelling van de nieuwe commissie of de exacte werkwijze.
Rol van de raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de verordening vast te stellen en daarmee de nieuwe adviescommissie in te stellen. De raad kan ook de taakstelling van de commissie verder inkaderen bij het vaststellen van het nieuwe omgevingsplan.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de reikwijdte van de adviescommissie, zoals het al dan niet beperken van de adviestaak tot rijksmonumenten of het uitbreiden naar andere gebieden van omgevingskwaliteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen, behalve de inwerkingtreding op 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de flexibiliteit voor toekomstige aanpassingen kan leiden tot onduidelijkheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de verordening en de wijzigingsbesluiten vast te stellen, zodat de nieuwe adviescommissie tijdig kan worden ingesteld.
Participatie:
Er is geen sprake geweest van inwonersparticipatie, omdat het een interne organisatorische aangelegenheid betreft.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid speelt geen directe rol in dit voorstel, aangezien het zich richt op de instelling van een adviescommissie.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft geen financiële gevolgen voor de gemeente. De kosten voor de adviezen van de commissie worden via de legesverordening doorberekend aan de aanvragers van vergunningen. De samenstelling van de commissie verandert, maar dit heeft geen financiële impact.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingswet Adviescommissie omgevingskwaliteit Verordening Omgevingsvergunning Erfgoedverordening Bouwverordening Cultureel erfgoed Ruimtelijke kwaliteit Adviesstelsel Decentraal tenzij-principeVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8 Voorstel betreft kennis te nemen van het eindrapport opvolgingsonderzoeken van de rekenkamer BUCH
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9 Voorstel betreft de verordening tegemoetkoming medisch afval 2023 Bergen vast te stellen
Gemeente Bergen introduceert financiële steun voor medisch afval
De gemeente Bergen heeft een nieuwe verordening goedgekeurd die huishoudens met onvermijdbaar medisch afval financieel tegemoetkomt. Het plan is onderdeel van een bredere strategie om afval te verminderen en biedt zowel financiële als praktische ondersteuning.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Bergen, dat op 14 december 2023 wordt besproken, betreft de vaststelling van de Verordening tegemoetkoming medisch afval 2023. Deze verordening is onderdeel van het beleidsplan "Van Afval naar Grondstof 2022-2030", dat streeft naar een reductie van restafval tot 30 kilo per inwoner per jaar. De verordening biedt een financiële tegemoetkoming van €60 per jaar aan huishoudens met onvermijdbaar medisch afval. Daarnaast kunnen deze huishoudens een afvalpas of een extra rolcontainer aanvragen. De regeling is gebaseerd op ervaringen uit andere BUCH-gemeenten en is bedoeld om duidelijkheid en gemak te bieden. De kosten worden geschat op €10.000 en zijn gedekt binnen het budget voor huishoudelijk afval. De regeling houdt rekening met privacy en is laagdrempelig in de aanvraagprocedure. Na vaststelling wordt de regeling via diverse kanalen gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening tegemoetkoming medisch afval 2023 Bergen". Het voorstel richt zich op het bieden van financiële ondersteuning aan huishoudens die vanwege medische redenen onvermijdbaar restafval produceren. Dit is onderdeel van de bredere strategie om de hoeveelheid restafval per inwoner te verminderen. De verordening biedt een vaste jaarlijkse tegemoetkoming van €60 en de mogelijkheid om een afvalpas of extra rolcontainer aan te vragen. Het doel is om ervoor te zorgen dat deze huishoudens niet meer betalen dan gemiddeld voor hun restafval, ondanks de invoering van een financiële prikkel voor restafval.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke uitleg over de achtergrond, doelstellingen, en de specifieke maatregelen die worden voorgesteld. Het bevat ook informatie over de financiële dekking en de participatie van belanghebbenden.
Rol van de Raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de verordening in werking te laten treden. Ze spelen een cruciale rol in het vaststellen van de beleidskaders en het controleren van de uitvoering.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde vaste tegemoetkoming en de bijbehorende maatregelen. Ze moeten ook overwegen of de regeling voldoende tegemoetkomt aan de behoeften van de doelgroep en of het past binnen de bredere duurzaamheidsdoelstellingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële tegemoetkoming en de opties voor afvalbeheer. Het is tijdgebonden met een geplande invoering per 1 januari 2024. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de effectiviteit van de vaste tegemoetkoming versus een variabele tegemoetkoming kan een punt van discussie zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze de verordening willen vaststellen zoals voorgesteld, eventueel met aanpassingen op basis van de discussie en feedback van belanghebbenden.
Participatie:
Er is participatie geweest met de Adviesraad Sociaal Domein en via een enquête onder inwoners van vergelijkbare gemeenten. De feedback heeft geleid tot aanpassingen in het voorstel, zoals het niet vragen om bewijsstukken voor medische indicaties.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien het voorstel deel uitmaakt van een bredere strategie om afval te verminderen. Medisch afval kan echter niet worden gerecycled en moet worden verbrand, wat een uitdaging vormt voor de duurzaamheidsdoelstellingen.
Financiële Gevolgen:
De geschatte kosten van de regeling bedragen €10.000, die gedekt worden uit het budget voor huishoudelijk afval. Eventuele afwijkingen in de kosten kunnen worden verwerkt in de afvalstoffenheffing voor het volgende jaar.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Tegemoetkoming medisch afval Verordening Afvalinzameling Restafval Beleidsplan Van Afval naar Grondstof Financiële prikkel Afvalpas Rolcontainer Privacy Adviesraad Sociaal DomeinVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10 Voorstel betreft een positieve zienswijze af te geven ten aanzien van de gevolgen CAO 2023 GGD Hollands Noorden
Raad Bergen Steunt Verhoging Bijdrage voor GGD: "Geen Andere Optie"
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een eenmalige verhoging van de deelnemersbijdrage aan de GGD Hollands Noorden. Deze verhoging is noodzakelijk vanwege de hogere loonkosten die voortvloeien uit de nieuwe CAO 2023.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 14 december 2023 betreft een zienswijze over de gevolgen van de nieuwe CAO 2023 voor de GGD Hollands Noorden. Door de CAO wordt een hogere loonkostenstijging verwacht dan begroot, wat leidt tot een voorstel voor een incidentele verhoging van de deelnemersbijdrage. Voor Bergen betekent dit een eenmalige verhoging van €89.705. De raad wordt voorgesteld een positieve zienswijze af te geven. De GGD kan de hogere kosten niet binnen de eigen begroting opvangen vanwege een ontoereikend weerstandsvermogen. Alternatief is een negatief jaarresultaat en nacalculatie, wat gemeenten later met kosten zou confronteren. Het voorstel is afgestemd met zes gemeenten in de regio Alkmaar. De loonkostenstijging is al verwerkt in de begroting 2024 van de GGD. Het college zal het besluit kenbaar maken aan het dagelijks bestuur van de GGD.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
- Titel: Zienswijze Gevolgen CAO 2023 GGD Hollands Noorden
- Samenvatting: Het voorstel betreft een verzoek aan de gemeenteraad om een positieve zienswijze af te geven over de verhoging van de deelnemersbijdrage aan de GGD Hollands Noorden. Deze verhoging is noodzakelijk vanwege hogere loonkosten als gevolg van de nieuwe CAO 2023. De GGD heeft een ontoereikend weerstandsvermogen en kan de kostenstijging niet intern opvangen. Voor Bergen betekent dit een eenmalige verhoging van €89.705. Het voorstel is afgestemd met de regio Alkmaar en voorkomt dat gemeenten later geconfronteerd worden met een negatief jaarresultaat.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de noodzaak voor de verhoging van de deelnemersbijdrage, de financiële implicaties, en de context van de besluitvorming. Echter, meer gedetailleerde informatie over de impact op de lange termijn en alternatieve oplossingen zou nuttig kunnen zijn.
Rol van de raad:
De raad wordt gevraagd om een positieve zienswijze af te geven over de voorgestelde verhoging van de deelnemersbijdrage. Dit is een adviserende rol waarbij de raad zijn goedkeuring of afkeuring kan uitspreken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de verhoging van de deelnemersbijdrage, wat een directe financiële impact heeft op de gemeentelijke begroting. Er moet een afweging worden gemaakt tussen het ondersteunen van de GGD en de financiële druk op de gemeente.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële bijdrage. Het is echter minder specifiek over de lange termijn gevolgen en hoe toekomstige kostenstijgingen zullen worden beheerd. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is ruimte voor meer gedetailleerde planning.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij een positieve zienswijze afgeeft over de verhoging van de deelnemersbijdrage aan de GGD Hollands Noorden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn significant, met een totale kostenstijging van €2.021.924 voor de GGD en een specifieke verhoging van €89.705 voor Bergen. Het voorstel geeft aan dat deze kosten al zijn verwerkt in de begroting voor 2024, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor de huidige verhoging.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
CAO 2023 GGD Hollands Noorden Deelnemersbijdrage Loonkostenstijging Weerstandsvermogen Financiële Uitgangspunten Gemeenschappelijke Regelingen (FUGR) Gemeenschappelijke regelingen Jeugdgezondheidszorg Incidentele verhoging RisicoparagraafVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11 Voorstel betreft het Integraal Veiligheidsbeleidsplan Bergen 2024 – 2027 vast te stellen
Gemeente Bergen zet koers naar een veiliger toekomst
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleidsplan (IVB) voor 2024-2027. Het plan richt zich op ondermijnende criminaliteit, personen met onbegrepen gedrag, jeugd en middelengebruik, verkeersveiligheid, en crisisbeheersing.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van het Integraal Veiligheidsbeleidsplan (IVB) voor de gemeente Bergen voor de periode 2024-2027. Dit plan analyseert de huidige veiligheidssituatie en schetst toekomstige ontwikkelingen en de rol van de gemeente hierin. De belangrijkste thema's die zijn geprioriteerd, zijn ondermijnende criminaliteit, personen met onbegrepen gedrag, jeugd en middelengebruik, verkeersveiligheid, en crisisbeheersing en rampenbestrijding. Het IVB wordt elke vier jaar door de raad vastgesteld en is gebaseerd op een veiligheidsanalyse en participatie met inwoners en partners. Het plan wordt verder uitgewerkt in tweejaarlijkse Uitvoeringsprogramma’s die de beleidsambities vertalen naar praktische doelen en resultaten. De financiële kaders zijn gebaseerd op de bestaande begroting, met ruimte voor aanvullende voorstellen indien nodig. Er zijn geen risico's of duurzaamheidsoverwegingen gemeld. Het voorstel benadrukt regionale samenwerking en participatie van inwoners en partners om een veilige leefomgeving te creëren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Integraal Veiligheidsbeleidsplan Bergen 2024-2027". Dit plan biedt een analyse van de huidige veiligheidssituatie in de gemeente Bergen en schetst de toekomstige ontwikkelingen en de rol van de gemeente. Het plan richt zich op thema's zoals ondermijning, verkeersveiligheid, jeugd en middelengebruik, en personen met onbegrepen gedrag. Het doel is om een veilige leefomgeving te creëren door samen te werken met interne en externe partners. Het plan wordt elke vier jaar vastgesteld door de raad en vertaald naar praktische doelen in tweejaarlijkse uitvoeringsprogramma's.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, met een duidelijke structuur en een gedetailleerde beschrijving van de thema's en de aanpak. Het bevat ook informatie over participatie en samenwerking met partners.
Rol van de raad:
De raad heeft de taak om het Integraal Veiligheidsbeleidsplan vast te stellen. Dit gebeurt eens per vier jaar, waarbij de raad de doelen voor de handhaving van de openbare orde en hulpverlening door de politie bepaalt.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de prioritering van de thema's binnen het veiligheidsbeleid en de toewijzing van middelen. Er moet ook worden besloten of aanvullende voorstellen nodig zijn voor financiering buiten de bestaande begroting.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART, met specifieke thema's en een tijdsbestek van vier jaar. Echter, de concrete doelen en meetbare resultaten worden pas in de uitvoeringsprogramma's uitgewerkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het Integraal Veiligheidsbeleidsplan Bergen 2024-2027 vast te stellen.
Participatie:
Er is sprake van participatie door middel van bewonersavonden en online consultaties, waarbij inwoners hun input konden geven over de geprioriteerde thema's.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden gekaderd binnen de bestaande begroting, met structurele middelen voor het veiligheidsbeleid en tijdelijke gelden voor het project Ondermijning. Indien de begroting geen ruimte biedt, worden aparte voorstellen voorgelegd aan het college of de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Integraal Veiligheidsbeleidsplan (IVB) Veiligheidsanalyse Ondermijnende criminaliteit Personen met onbegrepen gedrag Jeugd en middelengebruik Verkeersveiligheid Crisisbeheersing en rampenbestrijding Participatie Uitvoeringsprogramma’s (UVP’s) Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12 Voorstel betreft het vaststellen van de financiële mutaties uit de FIRAP 2023 met de bijbehorende begrotingswijziging en het bespreken van de tweede beleidsrapportage
Raadsvergadering: Firap 2023 Unaniem Aangenomen
In de raadsvergadering van 14 december 2023 werd het voorstel voor de Firap 2023 zonder tegenstemmen aangenomen. De financiële rapportage is een cruciaal onderdeel van de voorbereiding op de jaarrekening en heeft als doel om grote afwijkingen per programmaonderdeel te rapporteren en indien nodig besluitvorming te vragen.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 14 december 2023 betreft de vaststelling van de Firap 2023, een financiële rapportage ter voorbereiding op de jaarrekening. Het doel is om grote afwijkingen per programmaonderdeel te rapporteren en indien nodig besluitvorming te vragen. De financiële gevolgen worden nog dit jaar verwerkt in de begroting om deze te actualiseren en onrechtmatigheden te voorkomen. Er is momenteel onduidelijkheid over de inkomsten uit parkeervergunningen, wat nog onderzocht wordt. Eventuele afwijkingen worden in de jaarrekening verwerkt, en financiële effecten voor 2024 en verder worden in de Kadernota 2025 opgenomen. De Firap maakt deel uit van de P&C cyclus van de raad. Er zijn geen alternatieven, regionale samenwerkingen, risico’s, duurzaamheidsoverwegingen of participatie-elementen vermeld. De uitvoering en planning omvatten een technische vragensessie op 6 december, een commissievergadering op 7 december en de raadsvergadering op 14 december. Bijlagen bij het voorstel zijn de Firap 2023 en de begrotingswijziging nr. 27.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Firap 2023", een financiële rapportage die dient ter voorbereiding op de jaarrekening. Het doel is om de raad te informeren over grote financiële afwijkingen per programmaonderdeel en om de begroting te actualiseren. Dit helpt bij het voorkomen van begrotingsonrechtmatigheden en het creëren van een uitgangspunt voor de jaarrekening. Er is momenteel onduidelijkheid over de inkomsten uit parkeervergunningen, wat nog onderzocht wordt. Eventuele afwijkingen worden in de jaarrekening verwerkt, en de financiële effecten voor 2024 en verder worden in de Kadernota 2025 opgenomen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in de context van zijn doelstelling, namelijk het informeren van de raad over financiële afwijkingen en het actualiseren van de begroting. Er zijn echter geen details over specifieke afwijkingen of financiële cijfers opgenomen in de samenvatting.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om kennis te nemen van de Firap en om eventuele besluiten te nemen indien er grote afwijkingen zijn. De raad speelt een toezichthoudende rol in het goedkeuren van de begrotingswijzigingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijzigingen en hoe zij willen omgaan met eventuele financiële afwijkingen, vooral met betrekking tot de parkeervergunningen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd, vooral omdat specifieke financiële cijfers en meetbare doelen ontbreken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de onduidelijkheid over de parkeervergunningen kan als een gebrek aan specificiteit worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij de voorgestelde begrotingswijzigingen goedkeuren en hoe zij willen omgaan met de financiële onzekerheden die in de Firap zijn geïdentificeerd.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen worden behandeld door middel van de begrotingswijziging, maar specifieke cijfers of dekkingsvoorstellen worden niet in de samenvatting genoemd. De onduidelijkheid over de parkeervergunningen kan financiële implicaties hebben, maar deze worden nog onderzocht.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Firap Financiële rapportage Jaarrekening Begrotingswijziging Inkomsten parkeervergunningen Begroting Kadernota P&C cyclus Begrotingssaldo Technische vragensessieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13 Voorstel betreft het vaststellen van de Belastingverordeningen Bergen 2024 In dit voorstel wordt u gevraagd 11 besluiten te nemen
Bergen Stemt in met Nieuwe Belastingverordeningen voor 2024
Tijdens de raadsvergadering van 14 december 2023 in Bergen werd het voorstel voor de belastingverordeningen van 2024 besproken en goedgekeurd. Het voorstel omvatte onder andere aanpassingen in de afvalstoffenheffing, onroerende-zaakbelastingen en toeristenbelasting.
Samenvatting
Op 14 december 2023 vindt een raadsvergadering plaats in Bergen, waarin het raadsvoorstel over de belastingverordeningen voor 2024 wordt besproken. Het voorstel omvat de vaststelling van diverse belastingverordeningen, waaronder afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en onroerende-zaakbelastingen. De tarieven worden aangepast op basis van de begroting 2024, met een algemene indexering van 2% voor de meeste belastingen en een verhoging van 6% voor de onroerende-zaakbelastingen. Specifieke aanpassingen zijn onder andere een verhoging van € 0,10 voor parkeer- en toeristenbelasting. De afvalstoffenheffing wordt herzien met een vast en variabel deel om afvalscheiding te stimuleren. Het voorstel bevat ook wijzigingen in de precariobelasting en introduceert nieuwe tarieven voor afvalbeheer. De verordeningen moeten voor 1 januari 2024 worden gepubliceerd om in werking te treden.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Belastingverordeningen Bergen 2024
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Belastingverordeningen Bergen 2024". Het raadsvoorstel stelt voor om de belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen, inclusief diverse belastingtarieven zoals afvalstoffenheffing, forensenbelasting, en toeristenbelasting. De tarieven zijn aangepast op basis van de begroting 2024 en de kadernota, met een algemene indexering van 2% en specifieke verhogingen voor bepaalde belastingen. Het voorstel bevat ook wijzigingen in de tarievenstructuur, zoals voor afvalstoffenheffing, en introduceert nieuwe tarieven voor evenementen zoals een reuzenrad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en volledig, met uitgebreide toelichting op de voorgestelde wijzigingen en de financiële onderbouwing. Het bevat alle relevante informatie en bijlagen die nodig zijn voor een weloverwogen besluit.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om de belastingverordeningen vast te stellen, te wijzigen of af te schaffen. Het is aan de raad om de voorgestelde tarieven en wijzigingen goed te keuren of aan te passen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de hoogte van de belastingtarieven en de mate van indexering. Er zijn keuzes te maken over de balans tussen kostendekkendheid en belastingdruk voor inwoners, evenals over de stimulering van duurzaam gedrag via afvalstoffenheffing.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van tarieven en indexeringen. Het is tijdgebonden met een duidelijke deadline voor implementatie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de impact van de wijzigingen op de lange termijn is minder concreet uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met de voorgestelde belastingverordeningen en tarieven voor 2024.
Participatie:
Er is geen specifieke vermelding van participatie van inwoners in het besluitvormingsproces, behalve de publicatie van verordeningen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid speelt een rol in de afvalstoffenheffing, waar tariefprikkels zijn ingebouwd om afvalscheiding te bevorderen.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn gedetailleerd uitgewerkt, met een focus op kostendekkendheid. De dekking is gebaseerd op de begroting en de kadernota, met specifieke aandacht voor de impact van inflatie en marktwerking op de tarieven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Belastingverordeningen Tarieven Indexering Afvalstoffenheffing Onroerende-zaakbelastingen (OZB) Toeristenbelasting Parkeerbelasting Precariobelasting Rioolheffing KwijtscheldingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14 Voorstel betreft de Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed vast te stellen
BUCH-gemeenten zetten koers naar CO2-arm vastgoed
De gemeenteraad van de BUCH-gemeenten heeft unaniem ingestemd met de ambitieuze "Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed". Deze routekaart moet ervoor zorgen dat het gemeentelijk vastgoed tegen 2050 CO2-arm en aardgasvrij is.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 14 december 2023 betreft de vaststelling van de "Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed" voor de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). Deze routekaart is opgesteld in lijn met het Klimaatakkoord en de sectorale routekaart van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), met als doel het gemeentelijk vastgoed CO2-arm en aardgasvrij te maken tegen 2050. De routekaart biedt een strategie tot 2050 en een kortetermijnplan voor 2024-2027.
Belangrijke punten zijn:
- De verduurzaming van 160 gebouwen, waarvan 71 in Bergen, met een focus op maatregelen die veel CO2-reductie opleveren en kosten-efficiënt zijn.
- De verduurzaming vindt plaats op natuurlijke vervangings- en onderhoudsmomenten.
- Er is een financiële doorkijk tot 2050, met geschatte kosten voor de verduurzaming van de vastgoedportefeuille in Bergen van bijna 11 miljoen euro.
- Voor de korte termijn zijn vijf panden geselecteerd voor verduurzaming, waaronder de gemeentewerf/brandweerkazerne in Egmond aan Zee en jongerencentrum De Wal.
- Er zijn subsidies mogelijk, zoals de DUMAVA-subsidie, die 30% van de investeringskosten kan dekken.
- Er is een gedeeld belang (split incentive) tussen gemeente en huurders, waarbij 25% van de energiebesparing ten gunste komt van de huurder en 75% van de gemeente.
- Uitbreiding van de uitvoeringscapaciteit is noodzakelijk voor de uitvoering van de routekaart.
Het voorstel benadrukt de noodzaak van versnelling in de verduurzaming om de klimaatdoelen te halen en stelt dat zonder uitbreiding van capaciteit en vaststelling van kernportefeuilles de uitvoering vertraging kan oplopen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: De Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "De Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed." Het voorstel betreft de vaststelling van een routekaart voor de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed in de BUCH-gemeenten (Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo). Deze routekaart is een strategisch plan dat richtlijnen biedt voor het CO2-arm en aardgasvrij maken van gemeentelijke gebouwen tegen 2050. Het bevat een kortetermijnplan voor 2024-2027 en benadrukt de noodzaak van maatwerk per gebouw, samenwerking met lokale initiatieven, en het gebruik van natuurlijke vervangingsmomenten voor verduurzaming.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke richtlijnen en financiële ramingen. Het bevat echter enkele onzekerheden, zoals de definitieve vaststelling van kernportefeuilles en de beschikbaarheid van subsidies.
Rol van de Raad:
De raad moet de routekaart vaststellen en besluiten over de financiering van de verduurzamingsprojecten. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van budgetten en het bepalen van de prioriteiten binnen de verduurzamingsstrategie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de snelheid en prioriteit van verduurzamingsprojecten, de toewijzing van budgetten, en de inzet van subsidies. Er moet ook een keuze worden gemaakt over de uitbreiding van de uitvoeringscapaciteit.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), met duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn echter onzekerheden over de financiering en de vaststelling van kernportefeuilles, wat tot inconsistenties kan leiden.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de routekaart vast te stellen en de benodigde budgetten goed te keuren voor de uitvoering van de verduurzamingsprojecten.
Participatie:
Het voorstel benadrukt participatie door overleg met huurders over de verdeling van energiebesparingen (split incentive) en samenwerking met lokale initiatieven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, met nadruk op CO2-reductie, energietransitie, en klimaatadaptatie.
Financiële Gevolgen:
De verduurzaming vereist aanzienlijke investeringen, geschat op minimaal 11 miljoen euro voor de gemeente Bergen. Er zijn subsidies beschikbaar, zoals de DUMAVA, die 30% van de kosten kunnen dekken. De financiële paragraaf biedt verschillende financieringsopties, maar er is nog geen definitieve dekking vastgesteld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verduurzaming Gemeentelijk vastgoed Routekaart CO2-reductie Klimaatakkoord BUCH-gemeenten Energietransitie Zonnepanelen DUMAVA subsidie KlimaatambitiesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15 VAN DE AGENDA GEHAALD - Voorstel betreft ontwerpverklaring af te geven voor de omgevingsvergunning voor de bouw van 17 woningen op het perceel Visweg 17 te Egmond-Binnen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de bouw van 17 woningen op het perceel Visweg 17 in Egmond-Binnen door Ooms Bouw & Ontwikkeling BV. Het plan omvat het doortrekken van de Meeuwenlaan en voorziet in 40% sociale woningen. De gemeenteraad wordt voorgesteld een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de benodigde omgevingsvergunning. Het plan is ruimtelijk aanvaardbaar en past binnen de regionale woningopgave. Er zijn maatregelen genomen om wateroverlast te voorkomen en duurzaamheid te bevorderen, waaronder Nul-Op de Meter voor huurwoningen. Omwonenden kunnen zienswijzen indienen tijdens de inzageperiode van zes weken. De bouw van de woningen staat gepland voor 2025, met de aanleg van de openbare ruimte in 2026.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Ontwerpverklaring van geen bedenkingen Visweg 17". Het plan omvat de bouw van 17 woningen op een agrarisch perceel in Egmond-Binnen, met 40% sociale woningen. Het project omvat ook het doortrekken van de Meeuwenlaan. De raad wordt gevraagd een ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven, wat een stap is in het proces van het verkrijgen van een omgevingsvergunning. Als er geen zienswijzen worden ingediend, kan een definitieve verklaring worden afgegeven. Het plan is in lijn met regionale woningopgaven en voldoet aan duurzaamheidseisen, met maatregelen tegen wateroverlast.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de locatie, het aantal woningen, sociale woningbouw, duurzaamheid, en participatie. Er is echter weinig detail over de financiële dekking van eventuele risico's of kosten.
Rol van de Raad:
De raad moet een ontwerpverklaring van geen bedenkingen afgeven. Dit is een formele stap in het proces van het verkrijgen van een omgevingsvergunning.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze het plan steunen, gezien de impact op de lokale gemeenschap, de noodzaak van sociale woningen, en de duurzaamheid van het project.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (17 woningen, 40% sociaal), en tijdgebonden (planning tot 2026). Het is minder specifiek over de haalbaarheid en relevantie van financiële aspecten.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de ontwerpverklaring van geen bedenkingen al dan niet af te geven.
Participatie:
Er is participatie geweest met omwonenden en de dorpsraad, wat aangeeft dat er enige betrokkenheid van de gemeenschap is geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp. Het project voldoet aan huidige normen en bevat maatregelen tegen wateroverlast en voor natuurinclusiviteit.
Financiële Gevolgen:
Er is een anterieure overeenkomst met de ontwikkelaar voor gemeentelijke kosten en eventuele planschade. Er is echter weinig detail over hoe eventuele extra kosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Omgevingsvergunning Visweg 17 Meeuwenlaan Sociale woningen Duurzaamheid Waterberging Nul-Op de Meter Regionale woningopgave Anterieure overeenkomst NatuurinclusiviteitVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 16 VAN DE AGENDA GEHAALD - Voorstel betreft het bestemmingsplan Saenehof Bergen vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 14 december 2023 betreft de wijziging van de bestemming van aanleunwoningen bij verzorgingshuis "De Marke" in Bergen, van een maatschappelijke bestemming naar een woonbestemming. Viva zorggroep, de eigenaar, wil de woningen verkopen omdat de huurders geen zorg meer afnemen, wat aansluit bij de Wet maatschappelijke ondersteuning die wonen en zorg scheidt. De wijziging legaliseert het huidige gebruik van de woningen als reguliere huurwoningen. Het bestemmingsplan vereist dat 30% van de woningen in het sociale huursegment valt en de rest in het middenhuursegment, met een instandhouding van tenminste 20 jaar. Twee zienswijzen zijn ontvangen, maar geven geen aanleiding tot aanpassing van het plan. De bestemmingswijziging heeft geen nadelige invloed op het woon- en leefklimaat en er zijn geen risico’s verbonden aan de vaststelling van het bestemmingsplan. De kosten voor het plan worden gedekt door een anterieure overeenkomst, waardoor een exploitatieplan niet nodig is. Er is geen uitgebreid participatietraject gevolgd, maar er zijn wel gesprekken geweest met de cliëntenraad van De Marke. Na goedkeuring zal het bestemmingsplan worden gepubliceerd.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de vaststelling van de "Nota van zienswijzen Bestemmingsplan Saenehof Bergen" en het bestemmingsplan zelf. Viva Zorggroep wil de bestemming van aanleunwoningen wijzigen van een maatschappelijke naar een woonbestemming om deze te verkopen, aangezien de bewoners geen zorg meer afnemen. De wijziging sluit aan bij de Wet maatschappelijke ondersteuning die wonen en zorg scheidt. Het plan vereist dat 30% van de woningen in het sociale huursegment valt en de rest in het middenhuursegment, met een instandhouding van 20 jaar. Twee zienswijzen zijn ontvangen, maar geven geen aanleiding tot aanpassing van het plan.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de aanleiding, de inhoud van het bestemmingsplan, de ontvangen zienswijzen en de financiële aspecten. Echter, meer gedetailleerde informatie over de zienswijzen en hun inhoud zou de volledigheid kunnen verbeteren.
Rol van de Raad:
De raad moet het bestemmingsplan en de nota van zienswijzen vaststellen. Daarnaast moet de raad expliciet besluiten om af te zien van het vaststellen van een exploitatieplan, zoals wettelijk vereist.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de bestemmingswijziging en de voorgestelde huursegmentverdeling. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral gezien de afwijking van de gebruikelijke 40%-60% verhouding in sociale en vrije huur.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen voor de woningmarkt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwijking van de gebruikelijke huurverdeling kan als zodanig worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de nota van zienswijzen en het bestemmingsplan vast te stellen en af te zien van het vaststellen van een exploitatieplan.
Participatie:
Er is beperkte participatie geweest. Er is een inloopavond georganiseerd en gesprekken met de cliëntenraad van De Marke zijn gevoerd. Gezien de beperkte impact op omwonenden, is geen uitgebreid participatietraject gevolgd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen betreffen voornamelijk de ambtelijke kosten, die via een anterieure overeenkomst worden verhaald. Er is geen exploitatieplan nodig, omdat de kosten anderszins zijn verzekerd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingswijziging Viva zorggroep Aanleunwoningen Woonbestemming Sociale huursegment Wet maatschappelijke ondersteuning Zienswijzen Reguliere bewoning Exploitatieplan Anterieure overeenkomstVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 17 VAN DE AGENDA GEHAALD - Voorstel betreft het bestemmingsplan Saldering NNN herontwikkeling hotel Nassau BaZ vast te stellen
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van het bestemmingsplan 'Saldering NNN herontwikkeling hotel Nassau' in Bergen aan Zee. Dit plan is nodig vanwege een salderingsovereenkomst met de provincie Noord-Holland, waarbij natuurgronden worden toegevoegd aan het Natuur Netwerk Nederland (NNN) als compensatie voor de herontwikkeling van Hotel Nassau. De omgevingsvergunning voor het hotel werd eerder vernietigd door de Raad van State, maar het bestemmingsplan kan desondanks worden vastgesteld om aan de provinciale afspraken te voldoen. Het plan is aangepast na drie ingediende zienswijzen en richt zich nu uitsluitend op natuurbestemmingen. De salderingsovereenkomst zorgt ervoor dat de oppervlakte van het nieuwe NNN dubbel zo groot is als de vervallen oppervlakte. Er is een risico op beroep tegen het bestemmingsplan, maar de provincie heeft de herbegrenzing van het NNN al onherroepelijk uitgevoerd. Na vaststelling kan beroep worden ingesteld bij de Raad van State, en de aanleg van het NNN volgt na de hotelbouw.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Vaststellen bestemmingsplan ‘Saldering NNN herontwikkeling hotel Nassau’". Het bestemmingsplan is bedoeld om de herbegrenzing van het Natuur Netwerk Nederland (NNN) vast te leggen in verband met de herontwikkeling van Hotel Nassau in Bergen aan Zee. Dit plan is een gevolg van een salderingsovereenkomst met de provincie Noord-Holland, waarbij nieuwe natuurgebieden worden gecreëerd ter compensatie van de gebieden die verloren gaan door de bouw van het hotel. Het bestemmingsplan is aangepast naar aanleiding van ingediende zienswijzen en is nu klaar voor vaststelling door de gemeenteraad.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de context, de noodzaak en de wijzigingen naar aanleiding van zienswijzen behandelt. Het bevat ook informatie over de juridische achtergrond en de afspraken met de provincie.
Rol van de raad:
De raad moet het bestemmingsplan vaststellen, waarmee zij de juridische vastlegging van de herbegrenzing van het NNN bekrachtigt.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de vaststelling van het bestemmingsplan, ondanks mogelijke bezwaren en de eerdere vernietiging van de omgevingsvergunning door de Raad van State.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van de omgevingsvergunning kan als een complicerende factor worden gezien.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het bestemmingsplan vast te stellen, waarmee zij de afspraken met de provincie nakomt.
Participatie:
Er is geen actieve participatie geweest, maar het plan heeft ter inzage gelegen, wat de mogelijkheid bood voor het indienen van zienswijzen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet als relevant onderwerp genoemd, hoewel de herbegrenzing van natuurgebieden indirect bijdraagt aan ecologische duurzaamheid.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen voor de gemeente, aangezien er een anterieure overeenkomst is gesloten met de initiatiefnemer waarin het kostenverhaal is geregeld.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Salderingsovereenkomst Hotel Nassau Natuur Netwerk Nederland (NNN) Omgevingsvergunning Provincie Noord-Holland Raad van State Zienswijzen Herbegrenzing Noordhollands DuinreservaatVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 18 Voorstel betreft tweede voortgangsrapportage 2023 GR BUCH en een positieve zienswijze te geven op de derde begrotingswijziging 2023 van de GR Werkorganisatie BUCH
Raadsvergadering over BUCH-begroting: "We willen betrokken blijven"
In de raadsvergadering van 14 december 2023 werd het voorstel van wethouder Wiesehahn-Vrijman besproken om een positieve zienswijze te geven op de derde begrotingswijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Werkorganisatie BUCH. Deze wijziging leidt tot een structurele stijging van de gemeentelijke bijdrage voor de vier deelnemende gemeenten: Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Het debat was levendig en leidde tot een amendement dat de betrokkenheid van de raden moet vergroten.
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft een positieve zienswijze op de derde begrotingswijziging 2023 van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Werkorganisatie BUCH. Het voorstel, opgesteld door wethouder Wiesehahn-Vrijman, wordt besproken in de raadsvergadering van 14 december 2023. De wijziging volgt op de tweede voortgangsrapportage van 2023, waarin de voortgang van de bedrijfsvoering van de werkorganisatie wordt gerapporteerd. De rapportage leidt tot een structurele stijging van de gemeentelijke bijdrage voor de vier deelnemende gemeenten: Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. De wijziging is noodzakelijk voor investeringen in de doorontwikkeling van de organisatie, ondanks dat een bestuursopdracht over bestuurlijke samenwerking nog niet is afgerond. De zienswijze moet uiterlijk op 20 december 2023 worden vastgesteld en aan het bestuur van de GR BUCH worden doorgegeven. Er zijn geen alternatieven overwogen door het college en er zijn geen risico's of duurzaamheidsaspecten vermeld. Na besluitvorming wordt het bestuur van de GR BUCH geïnformeerd over de vastgestelde zienswijze.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Zienswijze Begrotingswijziging Werkorganisatie BUCH Voortgangsrapportage Gemeenschappelijke regelingen Financiële Uitgangspunten Verdeelsleutel Bedrijfsvoering Reguliere bijdrage Strategische personeelsplanningVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:18:48 - 00:19:31 - 00:19:38 - 00:20:36 - 00:22:02 - 00:22:22 - 00:24:20 - 00:24:28 - 00:24:28 - 00:24:30 - 00:24:44 - 00:24:45 - 00:25:32 - 00:25:37 - 00:25:45 - 00:26:07 - 00:28:44 - 00:29:19 - 00:29:59 - 00:30:24 - 00:30:37 - 00:31:06 - 00:31:25 - 00:31:47 - 00:40:48 - 00:40:49 - 00:42:39 - 00:42:44 - 00:43:48 - 00:43:58 - 00:44:03 - 00:44:20 - 00:44:23 - 00:45:01 - 00:45:08 - 00:45:40 - 00:45:41 - 00:45:41 - 00:46:01 - 00:46:15 - 00:46:15 - 00:46:21 - 00:46:22 - 00:46:32 - 00:46:33 - 00:46:41 - 00:48:28 - 00:48:31 - 00:48:46 - 00:48:50 - 00:48:55 - 00:49:16 - 00:51:16 - 00:51:17 - 00:51:19 - 00:51:28 - 00:52:29 - 00:52:31 - 00:52:41 - 00:52:54 - 00:53:01 - 00:53:05 - 00:53:42 - 00:53:43 - 00:53:58 - 00:53:58 - 00:54:03 - 00:54:04 - 01:43:44 - 01:44:16 - 01:44:17 - 01:44:22 - 01:45:03 - 01:45:09 - 01:45:26 - 01:45:29 - 01:46:35 - 01:46:52 - 01:47:36 - 01:48:42 - 01:50:26 - 01:50:52 - 01:50:53 - 01:52:20 - 01:53:00 - 01:54:34 - 01:54:48 - 01:55:59
Agendapunt 19 Voorstel betreft het vaststellen van de legesverordening
Gemeenteraad Bergen: Nieuwe Legesverordening 2024 met Amendementen en Moties Besproken
De gemeenteraad van Bergen heeft op 14 december 2023 de nieuwe legesverordening voor 2024 besproken. Deze jaarlijkse aanpassing is noodzakelijk vanwege de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Tijdens de vergadering werden er amendementen en moties ingediend, die leidden tot een levendig debat.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt op 14 december 2023 een voorstel voor de nieuwe legesverordening voor 2024. Deze verordening, die jaarlijks wordt aangepast, bevat de tarieven voor belastingen en leges. De aanpassing is noodzakelijk vanwege de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024, die invloed heeft op de legesstructuur. Belangrijke wijzigingen zijn onder andere de introductie van nieuwe tarieven voor milieubelastende activiteiten en de vervallen van bepaalde vergunningplichten, zoals die voor brandveilig gebruik. De nieuwe verordening is gebaseerd op een model van de VNG en streeft naar beleidsneutraliteit en consistentie. De tarieven zijn verdeeld in drie categorieën: gemaximeerde rijkstarieven, nieuwe tarieven door de Omgevingswet, en overige leges die met 2% worden geïndexeerd. De totale kostendekkendheid wordt geschat op 87%. Het is cruciaal dat de verordening tijdig wordt vastgesteld om leges te kunnen heffen in 2024. De gemeente maakt gebruik van de applicatie kostendekkendheid.nl om het proces te vereenvoudigen en risico's te verminderen. De verordening wordt gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad en op de gemeentelijke website.
-
Analyse van het document
Analyse van het raadsvoorstel: Verordening op de heffing en de invordering van leges Bergen 2024
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verordening op de heffing en de invordering van leges Bergen 2024". Het voorstel betreft de vaststelling van de nieuwe legesverordening voor 2024, met bijbehorende tarieventabel. De wijzigingen zijn noodzakelijk vanwege de invoering van de Omgevingswet op 1 januari 2024, die invloed heeft op de structuur en inhoud van de leges. De verordening is gebaseerd op een model van de VNG en streeft naar beleidsneutraliteit en kostendekkendheid. De tarieven zijn ingedeeld in drie categorieën: gemaximeerde rijkstarieven, nieuwe tarieven door de Omgevingswet, en overige leges met een indexatie van 2%.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig in de zin dat het de noodzakelijke wijzigingen en de context van de Omgevingswet duidelijk uiteenzet. Het bevat gedetailleerde informatie over de tariefstructuur en de juridische kaders.
Rol van de raad:
De raad moet het voorstel goedkeuren om de nieuwe legesverordening en tarieventabel vast te stellen. Dit is essentieel voor de gemeente om leges te kunnen heffen in 2024.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de acceptatie van de voorgestelde tarieven en de beleidsneutraliteit. Er is een keuze gemaakt om de tarieven voor nieuwe producten kostendekkend te maken, terwijl andere tarieven slechts geïndexeerd worden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn afhankelijk van de vraag naar diensten en de effecten van de Omgevingswet. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is onzekerheid over de toekomstige vraag en kostendekkendheid.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de legesverordening en de bijbehorende tarieventabel voor 2024 vast te stellen.
Participatie:
Er is geen participatieproces beschreven in het voorstel. De communicatie is beperkt tot publicatie in officiële kanalen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet als relevant onderwerp aangemerkt in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn afhankelijk van de vraag naar vergunningen en diensten. De totale kostendekkendheid is 87%. Er is onzekerheid over de inkomsten door de invoering van de Omgevingswet, maar monitoring wordt voorgesteld om grip te houden op de kostendekkendheid.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Legesverordening Omgevingswet Tarieven Kostendekkendheid Milieubelastende activiteiten Bouwactiviteiten Vergunningplicht Intaketafel VNG modelverordening Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN)Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:58:09 - 01:58:42 - 01:58:51 - 02:00:06 - 02:00:11 - 02:00:45 - 02:00:59 - 02:01:43 - 02:01:54 - 02:02:02 - 02:02:10 - 02:02:30 - 02:02:45 - 02:03:36 - 02:03:45 - 02:04:48 - 02:04:54 - 02:05:46 - 02:06:08 - 02:07:35 - 02:07:56 - 02:07:58 - 02:09:42 - 02:09:46 - 02:10:35 - 02:10:37 - 02:10:46 - 02:11:28 - 02:11:43 - 02:11:47 - 02:11:50 - 02:12:28 - 02:12:29 - 02:12:53 - 02:12:55 - 02:12:59 - 02:13:23 - 02:16:26 - 02:16:43 - 02:17:28 - 02:18:04 - 02:18:07 - 02:18:54 - 02:18:59 - 02:19:01 - 02:19:04 - 02:19:22 - 02:27:54 - 02:28:22 - 02:29:06 - 02:32:12
Onbekende spreker -
Agendapunt 20 Sluiting
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt . Ingediende en aangenomen amendementen en motie
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht: