23-09-2021 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 4 Voorstel betreft het kennisnemen van de 1e voortgangsrapportage GR BUCH
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt de eerste financiële voortgangsrapportage van 2021 voor de Werkorganisatie BUCH. Het voorstel omvat het erkennen van de rapportage, het verwerken van de financiële consequenties in de begroting van 2022 en de tweede voortgangsrapportage van 2021, en het afgeven van een positieve zienswijze op de begrotingswijziging. De rapportage behandelt de voortgang op verschillende gebieden zoals personeel, ICT, facilitaire ondersteuning, organisatieontwikkeling en financiën. Er wordt een nadelig financieel resultaat van €152.000 voor 2021 verwacht, met een beperkt tekort in de jaren daarna. De verdeelsleutel voor de bijdragen van de deelnemende gemeenten is aangepast vanwege veranderingen in afvalbeheer. De totale begroting van de BUCH-werkorganisatie is gestegen door nieuwe taken, ondanks gerealiseerde besparingen. De zienswijze is afgestemd binnen de BUCH-gemeenten, maar er zijn verschillende zienswijzen op de begrotingswijziging, wat een unaniem besluit in het BUCH-bestuur vereist. Na goedkeuring door de raad wordt de zienswijze aan het bestuur van de Werkorganisatie BUCH gecommuniceerd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "1e financiële voortgangsrapportage 2021 van de Gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie BUCH". Het voorstel vraagt de gemeenteraad om kennis te nemen van de financiële voortgangsrapportage 2021, de financiële consequenties te verwerken in de Begroting 2022 en de tweede voortgangsrapportage 2021, en een positieve zienswijze af te geven over de begrotingswijziging van de Werkorganisatie BUCH. De rapportage geeft inzicht in de voortgang van de bedrijfsvoering en de financiële situatie van de organisatie, inclusief de impact van nieuwe taken en de bijbehorende kosten en besparingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig in termen van de informatie die het biedt over de financiële voortgang en de begrotingswijziging. Het bevat gedetailleerde financiële gegevens en een toelichting op de voortgang van de bedrijfsvoering.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om de voortgangsrapportage voor kennisgeving aan te nemen en een zienswijze te geven over de voorgestelde begrotingswijziging. Dit is een belangrijke stap in de controle en goedkeuring van de financiële plannen van de Werkorganisatie BUCH.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde begrotingswijziging en de financiële consequenties daarvan. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over prioriteiten in de uitgaven en de verdeling van middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en doelen. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor de zienswijze. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voortgangsrapportage voor kennisgeving aan te nemen en een positieve zienswijze af te geven over de begrotingswijziging.
Participatie:
Er wordt geen melding gemaakt van participatie van burgers of andere belanghebbenden in dit voorstel.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp genoemd in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel beschrijft een nadelig financieel resultaat van €152.000 voor 2021, met een beperkt tekort voor de jaren 2022 en verder. De financiële gevolgen worden gedekt door de begrotingswijziging en de aanpassing van de verdeelsleutel voor de deelnemende gemeenten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voortgangsrapportage Werkorganisatie BUCH Begrotingswijziging Zienswijze Financiële consequenties Gemeenschappelijke Regeling Verdeelsleutel Taakstelling Bedrijfsvoering CoronacrisisVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 5 Voorstel betreft het vaststellen van de verordening gemeentelijke onderscheidingen jeugdlintje
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen heeft op 10 december 2020 een motie aangenomen om een jeugdlintje in te stellen, dat in 2022 voor het eerst moet worden uitgereikt. Het jeugdlintje is bedoeld om kinderen en jongeren te erkennen die maatschappelijk actief zijn en iets goeds doen voor anderen. In plaats van een aparte regeling, wordt het jeugdlintje opgenomen in de bestaande verordening en beleidsregels voor gemeentelijke onderscheidingen. Het jeugdlintje wordt een bronzen schelp met een oranje/blauw lintje, en de uitreiking vindt plaats op dezelfde dag als de Koninklijke onderscheidingen. De kinderburgemeester en kinderraad spelen een rol in het toekenningsproces. De kosten voor het lintje bedragen 65 euro en worden gedekt door het budget representatie college. Er zijn geen risico's verbonden aan de invoering van het jeugdlintje.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Uitvoering motie instellen jeugdlintje". Het doel is om een jeugdlintje in te voeren als onderdeel van de gemeentelijke onderscheidingen, om kinderen en jongeren te erkennen voor hun maatschappelijke inzet. Het voorstel stelt voor om het jeugdlintje op te nemen in de bestaande verordening en beleidsregels voor gemeentelijke onderscheidingen. Het jeugdlintje is bedoeld voor jongeren van 6 tot 18 jaar en wordt uitgereikt op dezelfde dag als de Koninklijke onderscheidingen. De kinderburgemeester en kinderraad spelen een rol in het toekenningsproces.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de criteria, de betrokkenheid van de kinderburgemeester en kinderraad, en de financiële aspecten. Er is echter weinig informatie over hoe de participatie van jongeren verder wordt gestimuleerd.
Rol van de Raad:
De raad moet de gewijzigde verordening goedkeuren, waarna het college de beleidsregels kan vaststellen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of het jeugdlintje binnen de bestaande verordening past of dat een aparte regeling nodig is. Ook moet worden besloten of de voorgestelde leeftijdsgrenzen en criteria passend zijn.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en concrete acties om participatie te bevorderen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of de verordening gemeentelijke onderscheidingen 2021 wordt vastgesteld met de toevoeging van het jeugdlintje.
Participatie:
Het voorstel benadrukt de rol van de kinderburgemeester en kinderraad, maar biedt weinig details over bredere participatie van jongeren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is beperkt relevant; de edelsmid is lokaal gevestigd, wat enige duurzaamheid impliceert.
Financiële Gevolgen:
De kosten per jeugdlintje bedragen 65 euro en worden gedekt door het budget representatie college. Er is geen aparte begrotingspost nodig.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdlintje Gemeentelijke onderscheidingen Kinderburgemeester Beleidsregels Verordening Maatschappelijke inzet Toekenningscommissie Kinderraad Ambtsketen EdelsmidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 6 Voorstel betreft het instemmen met de langetermijnfinanciering energiebedrijf Alliander
Samenvatting
Het raadsvoorstel betreft de langetermijnfinanciering van Alliander, een netwerkbedrijf dat verantwoordelijk is voor de energievoorziening in Nederland. De gemeente Bergen, als aandeelhouder van Alliander, wordt gevraagd in te stemmen met een 'reverse converteerbare hybride obligatielening' van minimaal € 1.055.920 en maximaal € 1.319.900. Deze lening is bedoeld om het eigen vermogen van Alliander te versterken, zodat het bedrijf kan blijven investeren in de energietransitie en zijn maatschappelijke taak kan vervullen. De lening biedt een rendement van circa 2% en kan in de toekomst worden omgezet in aandelen. Het voorstel is onderdeel van een bredere kapitaalbehoefte van € 600 miljoen, die nodig is om de verwachte investeringen van € 1,2 miljard per jaar te financieren. Alternatieven, zoals het niet uitkeren van dividend of de uitgifte van aandelen, zijn overwogen maar niet gekozen. Het voorstel is relevant voor de energietransitie en de betrouwbaarheid van het energienetwerk. De gemeente Bergen heeft 0,176% van de aandelen in Alliander.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Langetermijnfinanciering (LTF) Alliander
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Langetermijnfinanciering (LTF) Alliander" en vraagt de gemeenteraad van Bergen in te stemmen met een 'reverse converteerbare hybride obligatielening' voor Alliander, variërend van minimaal € 1.055.920 tot maximaal € 1.319.900. Deze lening is bedoeld om het eigen vermogen van Alliander te versterken, zodat het bedrijf kan blijven investeren in de energietransitie en zijn maatschappelijke opdracht kan vervullen. Het rendement voor aandeelhouders wordt geschat op circa 2%.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is gedetailleerd en bevat uitgebreide informatie over de noodzaak, financiële implicaties, en risico's van de lening. Het biedt ook inzicht in de alternatieven en de juridische en financiële onderbouwing.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde financiering. Dit omvat het beoordelen van de financiële en maatschappelijke voordelen en risico's.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het ondersteunen van de financiering om de energietransitie te bevorderen of het risico van lagere dividenden en mogelijke alternatieven zoals aandelenuitgifte accepteren.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële bijdragen en rendement. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige marktcondities kan onzekerheden introduceren.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met de deelname aan de obligatielening binnen de voorgestelde financiële bandbreedte.
Participatie:
Er is geen directe participatie van burgers vermeld in het voorstel. Het betreft een besluit op aandeelhoudersniveau.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een kernonderdeel van het voorstel, aangezien de financiering gericht is op het ondersteunen van de energietransitie en het verduurzamen van het energienet.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een investering van minimaal € 1.055.920 tot maximaal € 1.319.900. Het rendement wordt geschat op 2%, wat een klein voordeel biedt ten opzichte van de huidige rentetarieven. De dekking wordt deels voorzien door de inzet van ontvangen Eneco-middelen.
In conclusie, het voorstel vraagt de raad om een strategische investering te overwegen die zowel financiële als maatschappelijke voordelen kan bieden, met een sterke nadruk op duurzaamheid en de energietransitie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Alliander Langetermijnfinanciering (LTF) Reverse converteerbare hybride obligatielening Energietransitie Aandeelhouders Investeringen Eigen vermogen Dividend Netbeheer DuurzaamheidVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 7 Voorstel betreft het vaststellen van de wijziging van de gemeenschappelijke regeling GGD Hollands Noorden
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een voorstel om de taken van Veilig Thuis onder te brengen in de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van de GGD Hollands Noorden. Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, uitgevoerd door Veilig Thuis via een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met de GGD. Deze overeenkomst loopt af op 31 december 2021. Uit evaluaties bleek dat de huidige organisatievorm nadelen heeft op het gebied van sturing en besluitvorming. Het voorstel is om Veilig Thuis als taak onder de GR van de GGD te plaatsen, wat bestuurlijke drukte vermindert en de integrale aanpak van huiselijk geweld verbetert. De wijziging vereist toestemming van de gemeenteraad en is niet in strijd met het recht of algemeen belang. De financiële risico's blijven vergelijkbaar met de huidige situatie. De wijziging moet voor 1 januari 2022 worden doorgevoerd om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD Hollands Noorden ten behoeve van Veilig Thuis. Het doel is om de taken van Veilig Thuis, die zich richten op de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling, onder te brengen bij de GR GGD HN. Dit moet leiden tot betere governance, minder bestuurlijke drukte en een integrale aanpak van geweld in afhankelijkheidsrelaties. De wijziging is gebaseerd op een evaluatie en een onafhankelijk onderzoek, en heeft als doel om de gemeenten meer grip te geven op de uitvoering en financiering van Veilig Thuis.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de achtergrond, de noodzaak van de wijziging, en de verwachte voordelen. Er zijn bijlagen en achterliggende documenten die verdere context en onderbouwing bieden.
Rol van de Raad:
De gemeenteraad moet toestemming geven voor de wijziging van de GR. De raad kan deze toestemming alleen onthouden als het voorstel in strijd is met het recht of het algemeen belang.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de wijziging van de GR, waarbij de taken van Veilig Thuis worden ondergebracht bij de GGD HN. Dit besluit heeft implicaties voor de governance en de financiële verantwoordelijkheid van de gemeenten.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen die het wil bereiken (betere governance en integrale aanpak). Het is haalbaar en relevant, gezien de wettelijke verplichtingen en de evaluatie van de huidige situatie. De tijdsgebondenheid is duidelijk, met een deadline van 1 januari 2022. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het college toestemming verleent om de wijziging van de GR vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel is opgesteld in samenspraak met diverse stakeholders, waaronder gemeenten, de GGD, en ervaringsdeskundigen. Er zijn regionale raadbijeenkomsten gehouden voor input.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen voor de gemeentelijke bijdrage, die gebaseerd blijft op de huidige verdeelsleutel. Er zijn echter financiële risico's verbonden aan de open-einderegeling van Veilig Thuis, die afhankelijk is van het aantal meldingen. Er wordt gedacht aan het vormen van een egalisatiereserve om deze risico's op te vangen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Veilig Thuis GGD Hollands Noorden Huiselijk geweld Kindermishandeling Gemeenschappelijke regeling Dienstverleningsovereenkomst (DVO) Governance Evaluatie Financiële risico's Regionale samenwerkingVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8 Voorstel betreft het vaststellen overkoepelend kader jeugdhulp Regio Alkmaar en de regionale visie op ambulante jeugdhulp Regio Alkmaar
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een raadsvoorstel over het vaststellen van een overkoepelend kader voor jeugdhulp en een regionale visie op ambulante jeugdhulp in de Regio Alkmaar. Het doel is om samenhang te creëren tussen verschillende soorten jeugdhulp en om een gemeenschappelijke visie te ontwikkelen die richting geeft aan de transformatie en inkoop van jeugdhulp vanaf 2023. Het overkoepelend kader legt de basis voor een integraal jeugdbeleid en bevordert de effectiviteit en efficiëntie van de jeugdhulp. De visie op ambulante jeugdhulp richt zich op het ondersteunen van jeugdigen en gezinnen, waarbij eigen kracht en resultaatgericht werken centraal staan. De documenten zijn opgesteld met input van diverse stakeholders en sluiten aan bij lokale initiatieven. Er zijn geen directe kosten verbonden aan de vaststelling van deze kaders, maar ze kunnen wel invloed hebben op de toekomstige bestedingen binnen het jeugddomein. De inkoopstrategie voor jeugdhulp wordt in oktober vastgesteld, met als doel nieuwe contracten per 1 januari 2023.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Overkoepelend Kader Jeugd en Regionale Visie op Ambulante Jeugdhulp
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Overkoepelend Kader Jeugd en Regionale Visie op Ambulante Jeugdhulp" voor de Regio Alkmaar. Het document biedt een samenhangend kader voor jeugdhulp, met specifieke aandacht voor ambulante jeugdhulp. Het doel is om de jeugdhulp effectiever en efficiënter te maken door de verschillende onderdelen beter op elkaar af te stemmen. Dit moet leiden tot een transformatie in de jeugdhulp, waarbij de focus ligt op demedicaliseren, ontzorgen en normaliseren. De visie dient als basis voor de inkoopstrategie van jeugdhulp vanaf 2023.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de doelen en de context. Het biedt een samenhangend kader en geeft inzicht in de principes en uitgangspunten die de basis vormen voor de toekomstige inkoop van jeugdhulp.
Rol van de Raad:
De raad heeft de taak om de voorgestelde documenten vast te stellen. Dit is een belangrijke stap in het proces, aangezien het de basis legt voor de inkoopstrategie en de toekomstige inrichting van de jeugdhulp.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde kaders en visie. Dit omvat keuzes over de richting van de jeugdhulp, zoals de focus op demedicaliseren en normaliseren, en de verschuiving van zware naar lichtere zorg.
SMART-criteria en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen die het wil bereiken, zoals het verbeteren van de effectiviteit en efficiëntie van de jeugdhulp. Het is echter minder concreet over de tijdsgebonden aspecten, hoewel er een planning is voor de inkoopstrategie. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het overkoepelend kader en de regionale visie op ambulante jeugdhulp vast te stellen.
Participatie:
Er is uitgebreide participatie geweest bij het opstellen van het voorstel, met input van diverse stakeholders, waaronder ervaringsdeskundigen, adviesraden en jeugdhulpaanbieders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is relevant in de context van het voorstel, aangezien het streeft naar een duurzame borging van de resultaten van de jeugdhulp door de jeugdige en het gezin centraal te stellen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe kosten verbonden aan het vaststellen van de kaders. Echter, de verschuiving van zware naar lichtere zorg kan op termijn leiden tot veranderingen in de kostenstructuur binnen het jeugddomein. Het voorstel geeft aan dat de uitgaven aan zwaardere jeugdhulp zullen afnemen, terwijl de uitgaven aan lichtere jeugdhulp kunnen toenemen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jeugdhulp Overkoepelend kader Ambulante jeugdhulp Regio Alkmaar Inkoopstrategie Jeugdwet Eigen kracht Visie Gezinnen JeugdzorgPlusVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 9 Voorstel betreft het vaststellen ‘Transformatievisie JeugdzorgPlus’ vanaf 2023
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen bespreekt een transformatievisie voor JeugdzorgPlus, aangezien het huidige contract met jeugdhulpaanbieder Horizon in februari 2023 afloopt. De visie, opgesteld door achttien gemeenten in Noord-Holland-Noord, richt zich op het gecontroleerd afbouwen van JeugdzorgPlus en het voorkomen van instroom door samenwerking tussen gemeenten, jeugdhulp, onderwijs en andere betrokkenen. De visie benadrukt JeugdzorgPlus als een tijdelijke oplossing en pleit voor het ontwikkelen van alternatieven die jeugdigen voorbereiden op een plek in de maatschappij. Gemeenten moeten een regierol vervullen en samenwerken met partners om gesloten plaatsingen te verminderen. De transformatievisie sluit aan bij regionale en landelijke ambities en vereist investeringen in alternatieve zorgvormen. De gemeenteraad wordt gevraagd de visie vast te stellen, waarna deze verder wordt uitgewerkt in een inkoopvisie.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Transformatievisie JeugdzorgPlus vanaf 2023". Het voorstel richt zich op de transformatie van JeugdzorgPlus in de regio Noord-Holland-Noord, waarbij het huidige contract met jeugdhulpaanbieder Horizon in februari 2023 afloopt. De visie benadrukt de noodzaak van een gecontroleerde afbouw van JeugdzorgPlus en het voorkomen van instroom door samenwerking tussen gemeenten, jeugdhulp, onderwijs en andere betrokkenen. Het doel is om jeugdigen met complexe problematiek beter voor te bereiden op een plek in de maatschappij, met aandacht voor netwerkbetrokkenheid, onderwijs, werk en huisvesting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de context, doelen en betrokken partijen. Het bevat echter geen gedetailleerde financiële analyse of concrete alternatieven, wat de volledigheid enigszins beperkt.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd de transformatievisie vast te stellen, waarmee zij de kaders vastlegt voor de uitvoering door de colleges. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de visie en het sturen van de transformatie.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de mate van betrokkenheid en regie die de gemeente neemt in de transformatie van JeugdzorgPlus. Er moeten keuzes worden gemaakt over de samenwerking met andere partijen en de ontwikkeling van alternatieve zorgvormen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Er zijn geen specifieke meetbare doelen of tijdlijnen opgenomen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van concrete meetbare doelen kan als een zwakte worden gezien.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de transformatievisie vast te stellen, waarmee zij de kaders voor de toekomstige inrichting van JeugdzorgPlus goedkeuren.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatieproces geweest met betrokkenen, waaronder adviesraden, zorgaanbieders en onderwijsinstellingen. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke visie, hoewel er geen concrete alternatieven zijn gepresenteerd.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel leidt momenteel niet tot aanpassingen in de begroting, maar er wordt een verschuiving in kosten verwacht door de afbouw van JeugdzorgPlus en de ontwikkeling van alternatieve zorgvormen. Er is geen gedetailleerd financieel plan of dekking aangegeven.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Transformatievisie JeugdzorgPlus Noord-Holland-Noord Jeugdwet Samenwerking Zorgaanbieders Onderwijs Instroom Alternatieven GemeentenVerfijning van de zoekopdracht: