27-01-2009 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3. Vaststelling van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4. Verslaglegging. bestuurlijke toezeggingen, volglijst financiele goedkeuringen provincie
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5.1 Ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 01-01 Benoeming burgercommissielid VVD fractie
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 01-02 Aankoop in het kader Wet voorkeursrecht gemeenten (nav kaderbesluit)
Samenvatting
Het voorstel betreft de aankoop van percelen aan de Heereweg/Kleiweg in Schoorl door de gemeente, in het kader van de Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg). De raad wordt gevraagd in te stemmen met de aankoop voor € 492.000,-, inclusief een vergoeding voor eventueel renteverlies. Dit is onderdeel van een strategie om te voorkomen dat strategische gronden in handen van projectontwikkelaars komen. De aankoop is eerder in principe goedgekeurd, en er is onderhandeld op basis van taxatierapporten. Als de raad niet instemt, kan de verkoper via de rechter de verkoop afdwingen of de grond aan derden verkopen. De aankoop wordt gefinancierd uit het positieve begrotingssaldo, met jaarlijkse rentelasten van 5%. De raad moet beslissen vanwege het budgetrecht en de strategische aard van de aankoop.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Aankoop in kader Wet voorkeursrecht gemeenten (nav kaderbesluit)" en richt zich op de aankoop van percelen aan de Heereweg/Kleiweg te Schoorl. De gemeente heeft een voorkeursrecht op deze gronden om te voorkomen dat ze in handen van projectontwikkelaars vallen. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de aankoop voor € 492.000,-, inclusief een vergoeding voor renteverlies. De aankoop is onderdeel van een bredere gebiedsvisie en structuurvisie. Bij afwijzing kan de verkoper via de rechter de verkoop afdwingen of de grond aan derden verkopen, waarbij het voorkeursrecht blijft gelden.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de context, de financiële aspecten, en de mogelijke gevolgen van het besluit. Echter, meer informatie over de lange termijn plannen voor de gronden zou nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad heeft een beslissende rol, met name vanwege het budgetrecht. De raad moet instemmen met de aankoop, ondanks dat de wettelijke bepalingen de instemming kunnen uithollen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het beschermen van strategische gronden tegen projectontwikkelaars en de financiële risico's van de aankoop. Er moet ook worden overwogen of de aankoop past binnen de bredere gebieds- en structuurvisie.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van aankoopprijs en voorwaarden. Het is tijdgebonden met betrekking tot de eigendomsoverdracht. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de lange termijn planning is minder concreet.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de aankoop van de percelen voor € 492.000,-.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
De aankoop kost € 492.000,-, met jaarlijkse rentelasten van 5%. Deze kosten worden gedekt door het positieve begrotingssaldo. Er zijn risico's verbonden aan rentekosten en mogelijke verliezen bij verkoop of exploitatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) Heereweg/Kleiweg te Schoorl Gebiedsvisie Strategische gronden Projectontwikkelaars Eigendomsoverdracht Grondexploitatie Onteigeningswet Financiële risico’s StructuurvisieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 8. 01-03 Besluit tot aanwijzing grond in het kader van de WVG in Bergen-centrum, Berkenlaan, KPN gebouw
Samenvatting
Het voorstel betreft het vestigen van een voorkeursrecht op een perceel grond in Bergen-centrum, specifiek het KPN-gebouw aan de Berkenlaan. Dit betekent dat de eigenaar, KPN Telecom, bij verkoop de grond eerst aan de gemeente moet aanbieden. Het doel is om de gemeente een betere positie te geven bij ruimtelijke ontwikkelingen en nieuwbouwplannen, en om speculatie door marktpartijen te voorkomen. Het voorkeursrecht geldt voor drie jaar, waarin de gemeente een bestemmingsplan moet opstellen. De raad moet binnen drie maanden beslissen over de bestendiging van dit recht. Als de gemeente het perceel wil kopen, zijn er financiële middelen nodig. Het besluit wordt gepubliceerd en belanghebbenden kunnen bezwaar maken.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Besluit tot aanwijzing grond in Bergen-centrum, Berkenlaan, KPN gebouw.
Samenvatting: Het voorstel betreft het vestigen van een voorkeursrecht op een perceel in Bergen-centrum, eigendom van KPN Telecom. Dit recht geeft de gemeente het eerste kooprecht als KPN besluit het perceel te verkopen. Het doel is om de gemeente een betere positie te geven bij ruimtelijke ontwikkelingen en speculatie door marktpartijen te voorkomen. Het voorkeursrecht geldt voor drie jaar, waarin een bestemmingsplan moet worden opgesteld. De gemeente wil hiermee haar regie versterken en maximale kostenverhaal mogelijk maken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het beschrijft de juridische context, de reden voor het voorstel, de betrokken partijen, en de procedurele stappen. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de financiële implicaties en de specifieke plannen voor de locatie.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het vestigen van het voorkeursrecht, waarmee zij de regie over de toekomstige ontwikkeling van het perceel kan behouden. De raad heeft een kaderstellende en opiniërende rol.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het versterken van de gemeentelijke regie over ruimtelijke ontwikkelingen of het overlaten aan de markt. Dit omvat ook de keuze om speculatie tegen te gaan en de eigen ontwikkelingsdoelen te bevorderen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (drie jaar), en tijdgebonden. Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is zonder inzicht in de financiële en ruimtelijke plannen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële dekking is onduidelijk.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij het voorkeursrecht wil vestigen voor een periode van drie jaar.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat belanghebbenden bezwaar kunnen maken en dat er zienswijzen kunnen worden ingediend, maar het biedt geen uitgebreide participatiemogelijkheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van ruimtelijke ontwikkeling en bestemmingsplannen.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen tenzij de gemeente besluit de grond te kopen. Er wordt een nota actieve grondaankopen voorbereid, maar verdere financiële details ontbreken.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorkeursrecht KPN Telecom Nieuwbouwplannen Ruimtelijke ontwikkelingen Bestemmingsplan Grondbeleid Projectontwikkelaars Gemeente Bergen Speculatieve tendensen Actieve grondaankopenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 01-04 Voorbereidingsbesluit in verband met het realiseren van duinbalkons, een strandopgang en de te plaatsen kosken aan de Boulevard te Egmond aan Zee
Egmond aan Zee zet stap naar herstel bouwplannen Boulevard
De gemeenteraad van Egmond aan Zee heeft unaniem ingestemd met een voorbereidingsbesluit dat de weg vrijmaakt voor de bouw van duinbalkons, een strandopgang en twee kiosken aan de Boulevard. Eerdere plannen liepen vast door formele fouten, maar met dit besluit hoopt de gemeente de bouwplannen alsnog te realiseren voor het komende zomerseizoen.
Samenvatting
Het voorstel betreft het nemen van een voorbereidingsbesluit om formele gebreken in de besluitvorming over de bouw van duinbalkons, een strandopgang en twee kiosken aan de Boulevard te Egmond aan Zee te herstellen. Eerdere bouwplannen waren in strijd met het bestemmingsplan uit 1993, waardoor vrijstellingen en voorbereidingsbesluiten nodig waren. Door formele fouten zijn eerdere besluiten geschorst door de voorzieningenrechter. Het nieuwe voorbereidingsbesluit moet deze fouten herstellen, zodat vergunninghouders de kiosken kunnen plaatsen voor het zomerseizoen. Daarnaast is het besluit nodig voor de behandeling van bezwaarschriften tegen de duinbalkons en strandopgang. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Voorbereidingsbesluit voor het realiseren van duinbalkons, een strandopgang en kiosken aan de Boulevard te Egmond aan Zee.
Samenvatting: Het voorstel betreft het nemen van een voorbereidingsbesluit om formele gebreken in eerdere besluitvorming te herstellen, zodat de bouw van duinbalkons, een strandopgang en twee kiosken aan de Boulevard te Egmond aan Zee kan doorgaan. Eerdere bouwplannen waren in strijd met het bestemmingsplan uit 1993, en eerdere voorbereidingsbesluiten zijn verlopen of ongeldig verklaard. Het nieuwe besluit is noodzakelijk om de schorsing door de voorzieningenrechter op te heffen en de bouwvergunningen te verlenen, zodat de bouw vóór het zomerseizoen kan beginnen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van de juridische en procedurele achtergrond. Het legt uit waarom eerdere besluiten zijn geschorst en waarom een nieuw voorbereidingsbesluit nodig is. Echter, het mist gedetailleerde informatie over de inhoudelijke voordelen of nadelen van de bouwplannen zelf.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad moet een voorbereidingsbesluit nemen om de formele gebreken in de besluitvorming te herstellen. Dit is noodzakelijk om de bouwplannen te kunnen voortzetten.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of zij het voorbereidingsbesluit willen nemen, wat impliceert dat zij de bouw van de kiosken, duinbalkons en strandopgang ondersteunen, ondanks eerdere juridische problemen.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het gericht is op het herstellen van een formeel gebrek vóór het zomerseizoen. Het is echter niet meetbaar of realistisch in termen van de uiteindelijke impact van de bouwprojecten, en er zijn geen specifieke doelen of evaluatiecriteria opgenomen.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet beslissen of zij het voorbereidingsbesluit willen goedkeuren, waardoor de formele gebreken in de besluitvorming kunnen worden hersteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden is meegenomen, behalve dat er bezwaarschriften zijn ingediend en behandeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met het voorstel, wat betekent dat er geen directe financiële gevolgen zijn voor de gemeente.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Voorbereidingsbesluit Duinbalkons Strandopgang Kiosken Bestemmingsplan Bouwvergunning Bezwaarschrift Voorzieningenrechter Vrijstelling LegaliseringsprocedureVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 01-05 Deelname experiment Stemmen Willekeurig Stemlokaal
Gemeente Bergen zet opnieuw in op flexibel stemmen
De gemeenteraad van Bergen heeft besloten deel te nemen aan het experiment "Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal" tijdens de Europese verkiezingen van 2009. Dit besluit volgt op een eerdere succesvolle deelname aan een soortgelijk experiment in 2007.
Samenvatting
Het voorstel betreft de deelname van de gemeente aan het experiment "Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal" (SWS) tijdens de Europese verkiezingen op 4 juni 2009. Dit experiment maakt gebruik van de Experimentenwet Kiezen op Afstand, aangezien de nieuwe wetgeving voor het stemmen in een willekeurig stemlokaal nog niet van kracht is. De gemeente Bergen heeft eerder succesvol deelgenomen aan een soortgelijk experiment tijdens de Provinciale Staten verkiezingen in 2007. Voor het experiment in 2009 worden enkele veranderingen doorgevoerd, zoals de invoering van een uniform model stempas met echtheidskenmerken, een geüniformeerde aanvraagperiode voor vervangende stempassen, en een identificatieplicht. Er is geen financiële vergoeding beschikbaar voor deelname aan het experiment. De raad moet een besluit nemen om deel te nemen aan het experiment, wat betekent dat kiezers met een stempas kunnen stemmen. Bij niet-deelname moeten kiezers opnieuw geïnformeerd worden over het stemmen met een oproepkaart, wat gezien de toekomstige wettelijke regeling niet raadzaam is.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Deelname experiment Stemmen Willekeurig Stemlokaal
Samenvatting: Het voorstel betreft de deelname van de gemeente aan het experiment "Stemmen in een Willekeurig Stemlokaal" (SWS) tijdens de Europese verkiezingen op 4 juni 2009. Dit experiment maakt gebruik van de Experimentenwet Kiezen op Afstand, aangezien de nieuwe wetgeving nog niet van kracht is. Het experiment introduceert veranderingen zoals een uniform model stempas met echtheidskenmerken, een geüniformeerde aanvraagperiode voor vervangende stempassen, en een identificatieplicht. Deelname vereist een raadsbesluit en er is geen financiële vergoeding van het ministerie van BZK voor deelname.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerde uitleg van de achtergrond, de noodzaak van het raadsbesluit, en de veranderingen ten opzichte van eerdere experimenten. Echter, het mist specifieke details over de verwachte impact op de kiezers en de logistieke uitvoering.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen of de gemeente deelneemt aan het experiment. Dit besluit is noodzakelijk om de deelname te formaliseren en door te geven aan het ministerie van BZK.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of ze de flexibiliteit van stemmen in een willekeurig stemlokaal willen ondersteunen, wat de toegankelijkheid voor kiezers kan vergroten, of dat ze terugkeren naar het traditionele systeem met oproepkaarten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (deelname aan het experiment), en tijdgebonden (Europese verkiezingen op 4 juni 2009). Het is minder duidelijk of het haalbaar en relevant is, gezien het ontbreken van een financiële vergoeding en de impact op de kiezers. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze instemmen met deelname aan het experiment SWS voor de Europese verkiezingen en eventuele tussentijdse verkiezingen.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat er aandacht zal zijn voor voorlichting aan de kiezers, maar geeft geen gedetailleerd plan voor burgerparticipatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen expliciet onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen
Het ministerie van BZK biedt geen financiële vergoeding voor deelname aan het experiment. Het voorstel geeft geen gedetailleerde informatie over hoe de kosten gedekt zullen worden, wat een belangrijk aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Experiment Stemmen Willekeurig Stemlokaal (SWS) Europese verkiezingen 2009 Experimentenwet Kiezen op Afstand Stempas Identificatieplicht Adviescommissie Inrichting verkiezingsproces Vervangende stempas Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) Tijdelijke Experimentenbesluit Voorlichting kiezersVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 01-06 Investeringssubsidie Ruinekerk
Gemeente Bergen steunt renovatie Ruïnekerk met subsidie
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met een investeringssubsidie van maximaal € 110.000 voor de renovatie van de historische Ruïnekerk. Dit besluit markeert een belangrijke stap in het behoud en de multifunctionele transformatie van het 14e-eeuwse monument.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen overweegt een investeringssubsidie van maximaal € 110.000 toe te kennen aan de Stichting tot instandhouding van de Ruïnekerk voor bouwkundige aanpassingen. De Ruïnekerk, een 14e-eeuws monument, kampt met onderhoudsproblemen en een teruglopend ledental bij de Protestantse Gemeente Bergen, wat de exploitatie bemoeilijkt. De stichting wil de kerk multifunctioneler maken om meer culturele activiteiten te huisvesten. De totale verbouwingskosten bedragen € 470.000, waarvan de stichting € 360.000 zelf kan dekken. De subsidie zou uit de algemene reserve komen. Er zijn verschillende financieringsopties overwogen, maar een eenmalige investeringssubsidie wordt als meest passend gezien vanwege de transparantie en het vermijden van langdurige betrokkenheid van de gemeente. Er is echter een risico op precedentwerking voor andere kerken in de gemeente. De samenwerking met het museaal centrum biedt kansen, maar kan ook concurrentie opleveren. De raad moet zich bewust zijn van deze risico's bij het nemen van een besluit.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Investeringssubsidie Ruïnekerk
Samenvatting: Het voorstel betreft het toekennen van een investeringssubsidie van maximaal € 110.000 aan de Stichting tot instandhouding van de Ruïnekerk voor bouwkundige aanpassingen. De Ruïnekerk, een 14e-eeuws monument in Bergen, kampt met onderhoudsachterstanden en wil multifunctioneler worden om het voortbestaan te waarborgen. De totale verbouwingskosten bedragen € 470.000, waarvan de stichting € 360.000 zelf kan dekken. De subsidie wordt gedekt uit de algemene reserve. Het doel is om de Ruïnekerk als cultureel en multifunctioneel gebouw te behouden, met een focus op muzikale activiteiten.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de financiële aspecten, de noodzaak van de verbouwing, en de mogelijke risico's zoals precedentwerking. Echter, er ontbreekt gedetailleerde informatie over de exacte plannen voor multifunctioneel gebruik en de langetermijnstrategie.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet toekennen van de subsidie en de bijbehorende begrotingswijziging. De raad speelt een cruciale rol in het waarborgen van de financiële steun voor de verbouwing.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het toekennen van de subsidie, het afwijzen ervan, of het overwegen van alternatieve financieringsopties. Er moet ook rekening worden gehouden met de precedentwerking en de impact op andere kerken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek, meetbaar (bedrag en doel), en tijdgebonden (start in 2009). Echter, het is minder specifiek over de exacte resultaten en de evaluatiecriteria. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar er is een risico van precedentwerking.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of de subsidie wordt toegekend en of de begrotingswijziging wordt goedgekeurd.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar het behoud van een historisch monument kan als duurzaam worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een eenmalige uitgave van € 110.000 uit de algemene reserve. Er is geen gedetailleerd plan voor hoe toekomstige onderhoudskosten worden gedekt.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringssubsidie Ruïnekerk Bouwkundige aanpassingen Multifunctionele accommodatie Bonte knaagkever Cultureel gebruik Protestantse Gemeente Bergen (PGB) Precedentwerking Algemene reserve Museaal centrumVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 01-07 Nota Reserves en Voorzieningen 2008
Gemeenteraad Bergen: Unanieme Steun voor Herziening Nota Reserves en Voorzieningen
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de herziening van de Nota Reserves en Voorzieningen 2008. Deze herziening, die een actualisatie van de versie uit 2004 betreft, werd gepresenteerd door Jan Belleman en is bedoeld om de financiële positie van de gemeente voor de komende vier jaar te versterken.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad om de Nota Reserves en Voorzieningen 2008 vast te stellen. Deze nota is een herziening van de vorige versie uit 2004, op verzoek van de raad na de jaarrekening van 2007. De nota is gebaseerd op regelgeving uit de BBV, de Gemeentewet en gemeentelijke verordeningen. Bij goedkeuring door de raad worden de financiële gevolgen verwerkt in de begroting, met een extra toevoeging van € 597.000 aan de algemene reserve in 2009. Het doel is om een geactualiseerde stand van reserves en voorzieningen vast te stellen voor de komende vier jaar. Het voorstel is opgesteld door Jan Belleman en kan worden opgevraagd bij hem of Karin Greuter.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Nota Reserves en Voorzieningen 2008". Het voorstel vraagt de raad om de herijkte Nota Reserves en Voorzieningen 2008 vast te stellen. Deze nota is een actualisatie van de versie uit 2004 en is opgesteld naar aanleiding van de jaarrekening 2007. De nota bevat beslispunten die voortkomen uit de regelgeving van de BBV, de Gemeentewet en specifieke gemeentelijke verordeningen. Het doel is om de financiële reserves en voorzieningen van de gemeente te herzien en vast te leggen voor de komende vier jaar.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de achtergrond, noodzaak, en de financiële implicaties van de herijking van de nota duidelijk uiteenzet. Het bevat ook de relevante regelgeving en de bijbehorende begrotingswijzigingen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Dit omvat het vaststellen van de herijkte nota en de bijbehorende beslispunten, wat invloed heeft op de financiële planning van de gemeente.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde wijzigingen in de reserves en voorzieningen. Dit kan politieke keuzes met zich meebrengen over hoe financiële middelen worden beheerd en toegewezen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de financiële wijzigingen die worden voorgesteld. Het is tijdgebonden met een focus op de komende vier jaar. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in de informatie die wordt verstrekt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de Nota Reserves en Voorzieningen 2008 en de bijbehorende beslispunten goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces van het opstellen van de nota.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een extra toevoeging van € 597.000 aan de algemene reserve in 2009. De financiële effecten zijn zowel incidenteel als structureel en worden verwerkt in de meerjarenbegroting. Het voorstel geeft aan hoe deze wijzigingen worden gedekt binnen de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nota Reserves en Voorzieningen 2008 Herijking Jaarrekening 2007 BBV (Besluit Begroting en Verantwoording) Gemeentewet Artikel 12 Verordening artikel 212 Algemene reserve Vrijval reserves Vrijval voorzieningenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:18:44 - 01:18:55 - 01:25:21 - 01:25:31 - 01:25:33 - 01:25:44 - 01:26:36 - 01:27:07 - 01:27:29 - 01:27:30 - 01:31:45 - 01:31:51 - 01:31:55 - 01:32:25 - 01:32:29 - 01:32:58 - 01:33:02 - 01:33:30 - 01:33:37 - 01:33:45 - 01:33:53 - 01:33:59 - 01:35:39 - 01:35:40 - 01:35:47 - 01:35:55 - 01:36:01 - 01:36:09 - 01:36:13 - 01:36:18
Agendapunt 13. 01-08 Structuurvisie Landelijk Gebied Bergen
"Gemeente Bergen kiest voor vernieuwende burgerparticipatie in structuurvisie"**
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een vernieuwend participatieproces voor de ontwikkeling van een structuurvisie voor het landelijk gebied. Het proces, dat gebruikmaakt van de methoden Future Search en Town Meeting, moet leiden tot een breed gedragen visie. Ondanks enige verdeeldheid over de aanpak, werd een amendement aangenomen dat een werkgroep van raadsleden instelt om de uitgangspunten verder te onderzoeken.
Samenvatting
Het voorstel betreft het opstellen van een structuurvisie voor het landelijk gebied van de gemeente Bergen. De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met het Plan van Aanpak, dat een vernieuwend participatieproces voorstelt met de methoden Future Search en Town Meeting. Deze methoden bevorderen burgerparticipatie en moeten leiden tot een breed gedragen structuurvisie. Het proces is opgedeeld in verschillende fasen, waarbij de raad steeds een besluit neemt over de voortgang. Het college benadrukt het belang van betrokkenheid van burgers en stakeholders en stelt voor een commissie Structuurvisie in te stellen. Het totale participatieproces wordt geschat op €120.000, met een budget van €100.000 in de begroting. Het doel is een open samenwerking en een visie die breed gedragen wordt door de gemeenschap.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Plan van Aanpak Structuurvisie Landelijk Gebied Bergen
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het "Plan van Aanpak opstellen Structuurvisie Landelijk Gebied Bergen". Het doel is om een structuurvisie voor het landelijk gebied van de gemeente Bergen te ontwikkelen, met nadruk op burgerparticipatie. Het plan stelt voor om participatiemethoden zoals Future Search en Town Meeting te gebruiken om een breed gedragen visie te creëren. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de participatiemethoden, de opdrachtverlening voor de oriënterende fase, en het instellen van een commissie Structuurvisie. Het proces is opgedeeld in fasen, waarbij de raad steeds beslissingen neemt over vervolgstappen.
Oordeel over de Volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en biedt een uitgebreide beschrijving van het proces, de participatiemethoden, en de rol van de raad. Het bevat een duidelijke fasering en besluitvormingsmomenten, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de Raad:
De raad speelt een centrale rol in het besluitvormingsproces. Ze moet akkoord gaan met het Plan van Aanpak, de participatiemethoden, en de opdrachtverlening voor de oriënterende fase. De raad beslist ook over vervolgstappen en stelt een commissie Structuurvisie in.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen een vernieuwende participatieaanpak of een traditioneel proces. Dit omvat beslissingen over de mate van burgerparticipatie en de methoden die worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van fasering en participatiemethoden. Het is tijdgebonden met een duidelijke planning. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de haalbaarheid van de participatiemethoden binnen het budget kan een punt van aandacht zijn.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om het Plan van Aanpak goed te keuren, de participatiemethoden toe te passen, en de oriënterende fase te starten. Ook moet de raad een commissie Structuurvisie instellen.
Participatie:
Het voorstel legt sterk de nadruk op participatie, met innovatieve methoden zoals Future Search en Town Meeting om een breed draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als onderwerp, maar kan impliciet relevant zijn gezien de focus op ruimtelijke ontwikkeling en het behoud van het landschap.
Financiële Gevolgen:
Er is een budget van €100.000 opgenomen, maar de geschatte kosten bedragen €120.000 voor het participatieproces. Extra kosten voor de verwerking van uitkomsten en voorlichting zijn te verwachten. De dekking van deze extra kosten is niet volledig uitgewerkt en vereist verdere besluitvorming per fase.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Participatie Future Search Town Meeting Landelijk Gebied Plan van Aanpak Burgerparticipatie Visiebijeenkomst Oriëntatiefase DraagvlakVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:37:12 - 01:37:42 - 01:44:06 - 01:44:18 - 01:50:36 - 01:50:41 - 01:54:02 - 01:54:05 - 01:54:50 - 01:54:54 - 02:03:29 - 02:03:30 - 02:03:43 - 02:03:48 - 02:04:11 - 02:13:31 - 02:13:49 - 02:13:56 - 02:14:01 - 02:14:02 - 02:14:07 - 02:18:00 - 02:20:14 - 02:20:21 - 02:24:37 - 02:25:51 - 02:28:33 - 02:29:37 - 02:29:43 - 02:38:20 - 02:38:31 - 02:41:22 - 02:41:33 - 02:41:37 - 02:41:39 - 02:42:05 - 02:42:12 - 02:43:40 - 02:43:42 - 02:43:52 - 02:43:54 - 02:44:06 - 02:55:25 - 02:55:28 - 02:56:02 - 02:56:54 - 02:56:56 - 02:57:21 - 02:57:27 - 02:57:38 - 02:57:39 - 03:00:15 - 03:00:21 - 03:01:56 - 03:01:57 - 03:01:58 - 03:02:01 - 03:03:14 - 03:03:16 - 03:03:39 - 03:04:00 - 03:04:04 - 03:04:29 - 03:05:24 - 03:05:43 - 03:06:11 - 03:06:18 - 03:06:35 - 03:06:43 - 03:07:25 - 03:07:37 - 03:07:41 - 03:07:44 - 03:08:05 - 03:08:21 - 03:08:23 - 03:09:10 - 03:09:14 - 03:09:32 - 03:09:35 - 03:09:39 - 03:09:43 - 03:11:55 - 03:12:44 - 03:12:58 - 03:13:01 - 03:13:34 - 03:13:37 - 03:14:09 - 03:14:11 - 03:14:45 - 03:14:51 - 03:15:07 - 03:15:10 - 03:15:37 - 03:15:48 - 03:16:18 - 03:16:40 - 03:16:42 - 03:16:48 - 03:17:09 - 03:17:33 - 03:18:16 - 03:18:22 - 03:18:24 - 03:18:25
Onbekende spreker -
Agendapunt 14. Motie betaling facturen crediteuren
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:18:49 - 03:18:49 - 03:19:11 - 03:19:11 - 03:20:28 - 03:20:28 - 03:23:20 - 03:23:20 - 03:23:20 - 03:23:20 - 03:23:25 - 03:23:25 - 03:23:25 - 03:23:25 - 03:23:27 - 03:23:27 - 03:23:27 - 03:23:27 - 03:23:28 - 03:23:28 - 03:23:28 - 03:23:28 - 03:24:08 - 03:24:08 - 03:24:08 - 03:24:08 - 03:24:27 - 03:24:27 - 03:24:27 - 03:24:27 - 03:24:39 - 03:24:39 - 03:24:39 - 03:24:39 - 03:24:52 - 03:24:52 - 03:24:52 - 03:24:52 - 03:24:54 - 03:24:54 - 03:24:54 - 03:24:54 - 03:24:55 - 03:24:55 - 03:24:55 - 03:24:55 - 03:25:00 - 03:25:00 - 03:25:00 - 03:25:00 - 03:25:03 - 03:25:03 - 03:25:03 - 03:25:03 - 03:25:21 - 03:25:21 - 03:25:21 - 03:25:21 - 03:25:25 - 03:25:25 - 03:25:25 - 03:25:25 - 03:25:33 - 03:25:33 - 03:25:33 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50
Onbekende spreker -
Agendapunt 15. reservepunt
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50 - 03:25:50