13-09-2012 Algemene Raadscommissie
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Het horen van de ARC inzake locatie keuze masten voor mobiele telecommunicatie in Egmond-Binnen en Egmond ad Hoef en besluitvorming over mogelijke schadevergoedingen en vergunningverlening
Mobiele Masten in Egmond: Gemeente Stelt Besluit Uit
De gemeente Bergen heeft besloten om het besluit over de plaatsing van mobiele telecommunicatiemasten in Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef uit te stellen. Dit besluit volgt na een intens debat en inspraak van diverse actiegroepen en inwoners.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van 4 oktober 2012, opgesteld door Bart Limmen, betreft de plaatsing van mobiele telecommunicatiemasten in Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef. Het voorstel bestaat uit drie onderdelen:
-
Locatiekeuze voor de masten: Voor Egmond-Binnen is gekozen voor een locatie bij de voetbalvereniging aan het Luilaantje, en voor Egmond aan den Hoef voor kavel 8 op bedrijventerrein De Weidjes. Beide locaties liggen binnen 300 meter van de bebouwde kom, waardoor de raadscommissie moet worden gehoord.
-
Financiële compensatie: Als de mast in Egmond aan den Hoef op De Weidjes wordt geplaatst, moet een schadevergoeding van €50.000,- aan de ontwikkelaar worden betaald, te dekken uit de algemene reserve. Dit bedrag wordt terugverdiend via huurinkomsten en grondverkoop. Voor Egmond-Binnen moet €15.000,- aan T-Mobile worden betaald als de mast niet op de oorspronkelijk vergunde locatie Heegemunde wordt geplaatst.
-
Aanpassing van de Wabo-procedure: Het voorstel is om aanvragen voor masten toe te voegen aan de categorieën waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen vereist is, om de procedure te verkorten. De raadscommissie wordt wel gehoord, maar er is geen inspraakronde meer nodig, wat de kans op dwangsommen verkleint.
De raad wordt gevraagd in te stemmen met deze voorstellen om de dekking voor mobiele telecommunicatie te verbeteren en de procedures te stroomlijnen. Bij goedkeuring kan de gemeente sneller en efficiënter handelen, met behoud van inspraakmogelijkheden voor burgers.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de plaatsing van masten voor mobiele telecommunicatie in Egmond-Binnen en Egmond aan den Hoef. Het bestaat uit drie onderdelen: locatiekeuze voor de masten, financiële compensatie voor verplaatsing van masten, en aanpassing van de procedure voor omgevingsvergunningen. Het doel is om de dekking voor mobiele telecommunicatie te verbeteren en de vergunningsprocedures te versnellen door bepaalde aanvragen vrij te stellen van een verklaring van geen bedenkingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is gedetailleerd en behandelt zowel de locatiekeuze als de financiële en juridische implicaties. Het bevat een uitgebreide toelichting en achtergrondinformatie, wat bijdraagt aan de volledigheid.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over de locatiekeuze en de financiële compensatie uit de algemene reserve. Daarnaast moet de raad instemmen met de voorgestelde procedurewijzigingen voor omgevingsvergunningen.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het goedkeuren van de voorgestelde locaties en financiële compensaties of alternatieve locaties en compensaties overwegen. Ook moet de raad beslissen over het versoepelen van de vergunningsprocedures.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële compensaties en locatiekeuzes. Het is tijdgebonden met duidelijke deadlines voor besluitvorming. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe partijen kan de haalbaarheid beïnvloeden.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van de voorgestelde locaties, de financiële compensaties, en de procedurewijzigingen voor omgevingsvergunningen.
Participatie:
Er is sprake van burgerparticipatie via werkgroepen en overleg met betrokken partijen. Burgers worden betrokken bij de locatiekeuze en hebben inspraakmogelijkheden.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als relevant onderwerp in het voorstel.
Financiële gevolgen:
Het voorstel heeft financiële gevolgen, waaronder een compensatie van €50.000 voor de ontwikkelaar en €15.000 voor T-Mobile, beide gedekt uit de algemene reserve. De kosten worden op termijn terugverdiend via huurinkomsten en grondverkoop.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiele telecommunicatie Locatiekeuze Egmond-Binnen Egmond aan den Hoef Algemene reserve Schadevergoeding T-Mobile Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) Ontwikkelaar BurgerparticipatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Onbekende spreker
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:01:13 - 00:02:15 - 00:02:34 - 00:08:09 - 00:08:15 - 00:08:27 - 00:13:11 - 00:13:22 - 00:16:33 - 00:20:06 - 00:20:11 - 00:20:16 - 00:20:19 - 00:21:32 - 00:21:35 - 00:22:31 - 00:22:52 - 00:22:54 - 00:23:36 - 00:24:40 - 00:25:13 - 00:25:16 - 00:26:42 - 00:26:44 - 00:27:14 - 00:27:17 - 00:29:19 - 00:29:39 - 00:29:43 - 00:29:50 - 00:29:54 - 00:30:55 - 00:31:20 - 00:31:33 - 00:37:55 - 00:37:58 - 00:41:47 - 00:45:42 - 00:45:45 - 00:50:32 - 00:50:34 - 00:55:31 - 01:01:14 - 01:06:29 - 01:06:38 - 01:11:49 - 01:11:53 - 01:12:11 - 01:13:01 - 01:13:10 - 01:13:28 - 01:13:37 - 01:25:19 - 01:25:57 - 01:26:44 - 01:27:01 - 01:31:54 - 01:32:21 - 01:32:50 - 01:32:57 - 01:33:19 - 01:33:22 - 01:34:05 - 01:34:18 - 01:34:20 - 01:34:37 - 01:34:39 - 01:35:29 - 01:36:09 - 01:36:12 - 01:36:14 - 01:36:39 - 01:38:31 - 01:39:04 - 01:42:28 - 01:43:16 - 01:44:08 - 01:44:20 - 01:45:03 - 01:45:06 - 01:46:43 - 01:47:00 - 01:47:02 - 01:47:16 - 01:47:32 - 01:48:44
Agendapunt 3. Voorstel betreft het vaststellen van scenario B, één gemeenschappelijke regeling op de schaal van Noord-Holland Noord, als kader voor het oprichten van de Regionale Uitvoerings Dienst Noord-Holland Noord (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord: Een Stap naar Efficiëntie of een Sprong in het Duister?
De oprichting van een Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) in Noord-Holland Noord staat op de agenda als antwoord op problemen met vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het voorstel, dat voortkomt uit landelijke maatregelen na rampen zoals de vuurwerkramp in Enschede, vraagt om een keuze tussen twee scenario's. Scenario B, dat één gemeenschappelijke regeling voorstelt, wordt unaniem aanbevolen door de projectgroep NHN. Maar niet iedereen is overtuigd.
Samenvatting
Het voorstel betreft de oprichting van een Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) in Noord-Holland Noord, als reactie op de problematiek rondom vergunningverlening, toezicht en handhaving, die onder meer door de vuurwerkramp in Enschede en de cafébrand in Volendam aan het licht kwam. Het kabinet heeft besloten tot de oprichting van 25 RUD's in Nederland, en in Noord-Holland Noord zijn twee scenario's uitgewerkt: Scenario A met drie regionale regelingen en Scenario B met één gemeenschappelijke regeling. De projectgroep NHN adviseert unaniem voor Scenario B, omdat dit scenario robuuster, eenvoudiger te structureren en toekomstbestendiger is. Het biedt ook meer financiële voordelen op de lange termijn, ondanks hogere eenmalige kosten. De raad wordt gevraagd in te stemmen met Scenario B, wat zou leiden tot een efficiëntere en professionelere uitvoering van milieutaken. De RUD moet per 1 januari 2013 operationeel zijn, en de transitie zal juridische en financiële gevolgen hebben, die in de bouwfase verder worden uitgewerkt. Het college van Bergen ondersteunt het voorstel, ondanks de grotere afstand tot de uitvoeringsdienst, vanwege de verwachte voordelen voor burgers en bedrijven.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Oprichting van een Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) in Noord-Holland Noord
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de oprichting van een Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) in de regio Noord-Holland Noord, met als beslispunt de vaststelling van scenario B: één gemeenschappelijke regeling voor de gehele regio. Dit initiatief komt voort uit de noodzaak voor verbeterde vergunningverlening, toezicht en handhaving, zoals benadrukt door eerdere rampen en het rapport van de commissie Mans. Het doel is om een robuuste, professionele organisatie te creëren die efficiëntie en deskundigheid bevordert en als centraal aanspreekpunt fungeert voor diverse overheidsinstanties.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke uiteenzetting van de achtergrond, scenario's, en de afwegingen die tot de voorkeur voor scenario B hebben geleid. Het bevat financiële ramingen en een overzicht van de juridische en organisatorische implicaties.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over de goedkeuring van scenario B als kader voor de oprichting van de RUD. Dit besluit is cruciaal voor de verdere implementatie en samenwerking binnen de regio.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen scenario A (drie regionale regelingen) en scenario B (één regionale regeling). De keuze beïnvloedt de complexiteit, kosten, en toekomstbestendigheid van de uitvoeringsdienst.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de doelen en financiële implicaties. Het is tijdgebonden met een geplande operationele start in januari 2013. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële gevolgen voor individuele gemeenten zijn nog niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet instemmen met scenario B, waarmee één gemeenschappelijke regeling voor de RUD in Noord-Holland Noord wordt vastgesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat er communicatie is geweest met betrokken partijen via nieuwsbrieven en bijeenkomsten. Er is echter beperkte informatie over directe participatie van burgers of bedrijven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een kernonderwerp, maar de efficiëntie en professionaliteit van de RUD kunnen indirect bijdragen aan duurzame milieubeheerpraktijken.
Financiële Gevolgen:
Scenario B biedt structurele kostenvoordelen, hoewel de eenmalige kosten hoger zijn dan bij scenario A. De terugverdientijd is langer, maar de structurele besparingen zijn significant. De exacte financiële impact op individuele gemeenten wordt pas in de bouwfase duidelijk. De kosten worden gedekt door de deelnemende gemeenten en de provincie, met een bezuinigingstaakstelling vanuit het rijk.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Noord-Holland Noord Vergunningverlening Toezicht Handhaving Scenario B Gemeenschappelijke regeling Milieu basistakenpakket Projectgroep NHN StuurgroepenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
01:54:03 - 01:54:28 - 01:57:12 - 01:57:18 - 01:58:14 - 01:58:16 - 01:59:35 - 01:59:45 - 02:00:38 - 02:01:24 - 02:01:28 - 02:04:39 - 02:04:55 - 02:09:05 - 02:09:35 - 02:09:57 - 02:12:14 - 02:12:26 - 02:12:33 - 02:12:37 - 02:14:10 - 02:14:25 - 02:14:58 - 02:15:19 - 02:15:56 - 02:16:09 - 02:16:34 - 02:16:38 - 02:16:43 - 02:17:12 - 02:17:16 - 02:17:54 - 02:18:37
Agendapunt 4. Voorstel betreft het nemen van een beslissing op bezwaar gericht tegen het afwijzen het bestemmingsplan partieel te herzien; Vincent van Goghweg 4 te Bergen
"Gemeente Bergen Houdt Voet bij Stuk: Recreatiewoning op Vincent van Goghweg Blijft Uitgesloten"
In een recent debat heeft de gemeenteraad van Bergen besloten om het bezwaar tegen de afwijzing van een recreatiewoning op de Vincent van Goghweg 4 ongegrond te verklaren. De commissie voor de bezwaarschriften had geadviseerd het oorspronkelijke besluit te handhaven, en de raad heeft dit advies gevolgd.
Samenvatting
Het voorstel betreft een beslissing op bezwaar tegen de afwijzing van een verzoek om een partiële herziening van het bestemmingsplan. Dit verzoek had tot doel de uitbreiding van een woning op de Vincent van Goghweg 4 in Bergen als recreatiewoning te bestemmen. De commissie voor de bezwaarschriften adviseert het bezwaar ontvankelijk maar ongegrond te verklaren en het oorspronkelijke besluit te handhaven. De aanvraag is in strijd met de planologische visie die nieuwe recreatiewoningen op particuliere erven met een woonbestemming niet toestaat, tenzij er sprake is van een historisch gegroeide situatie of bestaande planologische mogelijkheden. De commissie acht het gemeentelijke beleid niet onredelijk en ondersteunt de afwijzing van het verzoek. De raad wordt gevraagd dit advies te volgen, wat resulteert in een besluit dat vatbaar is voor beroep door de bezwaarmaker. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het nemen van een beslissing op bezwaar tegen het besluit om een verzoek tot partiële herziening van het bestemmingsplan af te wijzen. Dit verzoek had betrekking op het bestemmen van een woninguitbreiding als recreatiewoning op het perceel Vincent van Goghweg 4 te Bergen. De commissie voor de bezwaarschriften adviseert het bezwaar ongegrond te verklaren en het besluit in stand te houden, omdat het verzoek in strijd is met de planologische visie en er geen bijzondere omstandigheden zijn om hiervan af te wijken.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de achtergrond, het advies van de commissie, en de redenen voor het afwijzen van het bezwaar uiteenzet.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het advies van de commissie voor de bezwaarschriften volgt en het bezwaar ongegrond verklaart, waardoor het oorspronkelijke besluit in stand blijft.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij vasthoudt aan de huidige planologische visie en beleid, of dat zij bereid is om uitzonderingen te maken voor individuele gevallen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de beslissing die genomen moet worden. Het is tijdgebonden, aangezien de uitvoering direct na de beslissing plaatsvindt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten het bezwaar ongegrond te verklaren en het oorspronkelijke besluit in stand te houden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden buiten de indiener van het bezwaar.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet als een relevant onderwerp in dit voorstel genoemd.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel, en er worden geen financiële gevolgen of dekkingsmogelijkheden genoemd.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bestemmingsplan Recreatiewoning Bezwaarschrift Commissie voor de bezwaarschriften Planologische visie Woninguitbreiding Vincent van Goghweg 4 Partiële herziening Overgangsrecht BijgebouwVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. Voorstel betreft het vaststellen over de verschuldigdheid en de hoogte van een dwangsom vanwege het niet tijdig beslissen op het bezwaarschrift gericht tegen het afwijzen het bestemmingsplan partieel te herzien; Vincent van Goghweg 4 te Bergen
Raad Bergen Debatteert over Dwangsom: "Onwenselijke Situatie Moet Voorkomen Worden"
Tijdens de raadsvergadering van 4 oktober 2012 stond de vaststelling van een dwangsom van € 1260,-- centraal. Deze dwangsom is ontstaan door een te late beslissing op een bezwaarschrift over een bestemmingsplanwijziging voor een recreatiewoning aan de Vincent van Goghweg 4. De raad discussieerde over de oorzaken en mogelijke oplossingen om dergelijke situaties in de toekomst te vermijden.
Samenvatting
Het voorstel dat op 4 oktober 2012 tijdens de raadsvergadering wordt besproken, betreft het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van een dwangsom van € 1260,--. Deze dwangsom is ontstaan doordat er niet tijdig is beslist op een bezwaarschrift tegen de afwijzing van een verzoek om een partiële herziening van het bestemmingsplan. Dit verzoek had betrekking op het bestemmen van een uitbreiding van de woning op het perceel Vincent van Goghweg 4 te Bergen als recreatiewoning. De commissie voor de bezwaarschriften heeft geadviseerd het bezwaarschrift ongegrond te verklaren, en het college stelt voor dit advies te volgen. De dwangsom is verschuldigd omdat de wettelijke termijn voor het beslissen op het bezwaarschrift is overschreden. De raad wordt gevraagd om de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom vast te stellen. Zodra de raad een besluit heeft genomen, zal dit aan de bezwaarmaker worden bekendgemaakt. Er zijn geen financiële middelen gemoeid met dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft het nemen van een besluit over de verschuldigdheid en de hoogte van een dwangsom vanwege het niet tijdig beslissen op een bezwaarschrift. Dit bezwaarschrift is gericht tegen de afwijzing van een verzoek om een partiële herziening van het bestemmingsplan, waarbij de uitbreiding van een woning op het perceel Vincent van Goghweg 4 te Bergen als recreatiewoning wordt bestemd. De raad wordt voorgesteld de verschuldigdheid van de dwangsom vast te stellen en de hoogte daarvan te bepalen op het maximaal te verbeuren bedrag van € 1260,--.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de situatie, de wettelijke kaders en de voorgestelde beslissing beschrijft. Het bevat alle relevante informatie om een besluit te nemen.
Rol van de Raad:
De raad heeft de bevoegdheid om te beslissen over de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom. Het is een raadsbevoegdheid om op het bezwaarschrift te beslissen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of zij instemt met het vaststellen van de verschuldigdheid van de dwangsom en de hoogte daarvan. Dit kan implicaties hebben voor hoe strikt de raad omgaat met termijnen en de gevolgen van het niet tijdig beslissen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek, meetbaar, en tijdgebonden, maar mist aspecten van haalbaarheid en relevantie in bredere zin. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of zij akkoord gaat met het vaststellen van de verschuldigdheid van de dwangsom en de hoogte daarvan op € 1260,--.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen aspecten van participatie. Het betreft een juridische kwestie zonder directe participatie van burgers.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het een juridische kwestie betreft.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de betaling van de dwangsom van € 1260,--. Er wordt aangegeven dat er geen andere financiële middelen met het voorstel gemoeid zijn.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dwangsom Bezwaarschrift Bestemmingsplan Recreatiewoning Ingebrekestelling Partiële herziening Vincent van Goghweg 4 Advies commissie Awb (Algemene wet bestuursrecht) BezwaartermijnVerfijning van de zoekopdracht: