30-09-2010 Gemeenteraad
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 0. Vragenhalfuur
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 1. Opening
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 2. Vaststellen van de agenda
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.4 Lijst bestuurlijke toezeggingen bijgewerkt tot 14 september 2010
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3 Verslaglegging, toezeggingenlijst en ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.1 Verslaglegging (notulen) van 29 juni 2010
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 3.5 Ingekomen stukken
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 4 09-48: Personele zaken van de griffie
Raad Stemmen Over Personele Wijzigingen Binnen de Griffie
De gemeenteraad staat op het punt om te stemmen over belangrijke personele wijzigingen binnen de griffie. Het voorstel omvat onder andere het eervol ontslag van twee medewerkers, de uitbreiding van een dienstverband en de aanstelling van een nieuwe commissiegriffier. Deze wijzigingen moeten per 1 januari 2011 in werking treden.
Samenvatting
Het voorstel betreft personele wijzigingen binnen de griffie, waarbij de raad wordt gevraagd om formele goedkeuring te geven aan een aantal personele mutaties en de vaststelling van de formatie en functieprofielen per 1 januari 2011. De wijzigingen omvatten het eervol ontslag van mevrouw Pollé en de heer de Vries, de uitbreiding van het dienstverband van mevrouw Polonio, en de aanstelling van mevrouw Bosch als commissiegriffier. De totale formatie wordt vastgesteld op 124 uur, wat lager is dan eerder begroot, en de functieprofielen worden definitief vastgesteld. De raad moet deze besluiten goedkeuren om de personele organisatie formeel te bevestigen en de financiële gevolgen in de begroting te verwerken. De wijzigingen treden in werking per 1 januari 2011.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft "Personele aangelegenheden griffie". Het richt zich op het formaliseren van personeelsmutaties binnen de griffie, waaronder het eervol ontslag van mevrouw Pollé en de heer de Vries, de uitbreiding van het dienstverband van mevrouw Polonio, en de aanstelling van mevrouw Bosch als commissiegriffier. Daarnaast wordt de formatie en de functieprofielen van de griffie per 1 januari 2011 vastgesteld. Het voorstel heeft als doel de personele organisatie van de griffie te formaliseren en de financiële gevolgen hiervan te integreren in de meerjarenbegroting.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het alle relevante personele mutaties en de bijbehorende formatie- en functieprofielen beschrijft. Het biedt een duidelijke basis voor de besluitvorming door de raad.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol van werkgever en moet de voorgestelde personele mutaties en de formatie van de griffie formeel goedkeuren.
Politieke Keuzes:
De politieke keuzes zijn beperkt, aangezien de raad de enige bevoegde instantie is om deze personele besluiten te formaliseren. De raad moet echter wel overwegen of de voorgestelde formatie en functieprofielen in lijn zijn met de strategische doelen en financiële mogelijkheden.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, met duidelijke doelen en een tijdlijn voor implementatie. Het is echter minder meetbaar en realistisch, aangezien de financiële gevolgen pas na besluitvorming volledig worden berekend.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de personele mutaties en de formatie van de griffie per 1 januari 2011 goed te keuren.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van medewerkers of andere belanghebbenden buiten het presidium en de griffier.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het zich richt op personele en organisatorische aangelegenheden.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel impliceert positieve financiële gevolgen door een lagere formatie dan begroot, wat kan bijdragen aan bezuinigingstaakstellingen. De exacte financiële impact wordt echter pas na besluitvorming berekend en meegenomen in de begroting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Personele aangelegenheden Griffie Formatie Functieprofielen Personeelsmutaties Dienstverband Eervol ontslag Bezuinigingstaakstellingen Meerjarenbegroting PresidiumVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 5. 09-49: Voorstel betreft benoeming voorzitter en lid Vakcommissie Gemeentehuis
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 6. 09-50: Voorstel betreft benoeming lid commissie Bestemmingsplannen
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 7. 09-51: Ontslag lid Rekenkamercommissie (wordt nagezonden op 23 september 2010)
Gemeenteraad Bergen Ontslaat Lid Rekenkamercommissie na Vertrouwensbreuk
De gemeenteraad van Bergen heeft besloten om de heer E. Thomas per 1 oktober 2010 te ontslaan als lid van de Rekenkamercommissie. Het besluit volgt op een vertrouwensbreuk die ontstond tijdens een onderzoek naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO).
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt voorgesteld om de heer E. Thomas per 1 oktober 2010 te ontslaan als lid van de Rekenkamercommissie vanwege een vertrouwensbreuk. Deze breuk ontstond doordat de heer Thomas niet volgens de vastgestelde onderzoeksopzet werkte en zijn werkzaamheden eenzijdig beëindigde tijdens een onderzoek naar de WMO. De overige commissieleden voltooiden het onderzoek zonder hem. De Commissie van Onderzoek concludeert dat de werkwijze van de heer Thomas het vertrouwen ernstig schaadt, wat volgens de Gemeentewet reden is voor ontslag. Er is geen grond voor financiële compensatie voor de heer Thomas. Het ontslag stelt de Rekenkamercommissie in staat haar werkzaamheden te hervatten. De kosten voor werving en selectie van een nieuw lid kunnen uit het budget van de commissie worden gedekt.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Ontslag lid Rekenkamercommissie
Samenvatting: Het voorstel betreft het ontslag van de heer E. Thomas als lid van de Rekenkamercommissie van de gemeente Bergen, met ingang van 1 oktober 2010. De aanleiding is een vertrouwensbreuk binnen de commissie, veroorzaakt door de heer Thomas' afwijking van de vastgestelde onderzoeksopzet en zijn eenzijdige beëindiging van werkzaamheden. De Commissie van Onderzoek heeft geconcludeerd dat zijn werkwijze het vertrouwen ernstig schaadt, wat volgens de Gemeentewet grond biedt voor ontslag. De raad wordt gevraagd om het ontslag te bekrachtigen, zodat de commissie haar werkzaamheden kan hervatten en het WMO-onderzoek kan afronden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke beschrijving van de situatie, de juridische basis voor het ontslag, en de gevolgen van het besluit. Er ontbreekt echter een gedetailleerde beschrijving van de incidenten die tot de vertrouwensbreuk hebben geleid.
Rol van de Raad
De raad heeft de bevoegdheid om leden van de Rekenkamercommissie aan te stellen en te ontslaan. In dit geval moet de raad beslissen over het ontslag van de heer Thomas op basis van de aanbevelingen van de Commissie van Onderzoek.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen tussen het ontslaan van de heer Thomas of het behouden van zijn lidmaatschap, ondanks de vertrouwensbreuk. Dit besluit kan invloed hebben op de integriteit en effectiviteit van de Rekenkamercommissie.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en haalbare elementen. Er zijn geen duidelijke doelen gesteld voor de toekomst van de commissie na het ontslag. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de afwezigheid van een algemene ontslaggrond in de verordening kan als een lacune worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet beslissen of de heer Thomas wordt ontslagen als lid van de Rekenkamercommissie, zodat de commissie haar werkzaamheden kan hervatten.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is geen relevant onderwerp in dit voorstel, aangezien het voornamelijk gaat om interne organisatorische kwesties.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de kosten van werving en selectie van een nieuw lid en eventuele juridische advieskosten. Deze kosten kunnen worden gedekt uit het budget van de Rekenkamercommissie. Er is geen sprake van financiële compensatie voor de heer Thomas.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rekenkamercommissie Vertrouwensbreuk Onderzoeksopzet Gemeentewet Commissie van Onderzoek Ontslaggrond Onderzoeksprotocol Gedragscode Juridisch advies Financiële compensatieVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 8. 09-52: Voorstel betreft het vaststellen van de Bouwverordening gemeente Bergen 2010
Gemeente Bergen Stelt Nieuwe Bouwverordening Vast
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de vaststelling van de nieuwe bouwverordening, die in lijn is met de recente wijzigingen in de wetgeving. Het besluit markeert een belangrijke stap in de actualisatie van lokale bouwregels.
Samenvatting
De gemeente Bergen stelt voor om de "bouwverordening gemeente Bergen 2010" vast te stellen, waarbij artikel 352 uit de oude bouwverordening behouden blijft. Dit voorstel is een actualisatie naar aanleiding van wijzigingen in de Modelbouwverordening en de integratie van toestemmingsstelsels in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), die op 1 oktober 2010 in werking treedt. De bouwverordening moet worden vastgesteld door de gemeenteraad, en het besluit zal gelijktijdig met de Wabo in werking treden. Er zijn geen andere mogelijkheden om het doel te bereiken, aangezien het vaststellen van de bouwverordening wettelijk is geregeld. Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen en er is geen verdere rapportage aan de raad vereist na de vaststelling. Bijlagen bij het voorstel bevatten onder andere de wijzigingen in de Modelbouwverordening en toelichtingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Vaststellen 'bouwverordening gemeente Bergen 2010' met behoud van artikel 352 uit de oude bouwverordening en met inbegrip van bijlagen en toelichting." Het voorstel betreft de actualisatie van de bouwverordening van de gemeente Bergen om deze in lijn te brengen met de wijzigingen in de Modelbouwverordening en de integratie in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), die op 1 oktober 2010 in werking treedt. De actualisatie omvat het behoud van artikel 352 uit de oude verordening en het toevoegen van bijlagen en toelichtingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het de noodzakelijke wijzigingen en de context van de actualisatie duidelijk beschrijft. Het bevat verwijzingen naar relevante documenten en bijlagen die de wijzigingen ondersteunen.
Rol van de Raad:
De raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van de bouwverordening. Dit is een wettelijke verplichting en valt onder de raadsbevoegdheid.
Politieke Keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien het vaststellen van de bouwverordening een wettelijke verplichting is. De raad moet echter beslissen over het behoud van artikel 352 en de integratie van de wijzigingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, aangezien het in werking treedt met de Wabo. Het is meetbaar in de zin dat het de bouwverordening actualiseert. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de geactualiseerde bouwverordening vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden in het proces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Het voorstel heeft geen directe financiële gevolgen, zoals aangegeven in de documentatie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Bouwverordening Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Modelbouwverordening VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) Woningwet Reglement van Orde (RvO) Actualisering Toestemmingsstelsels Gemeente Bergen Landelijke regelgevingVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 9. 09-53: Voorstel betreft het toevoegen en intrekken van vaste trouwlocaties gemeente Bergen en het te delegeren aan het college met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat
Nieuwe Trouwlocaties in Bergen: Efficiëntie of Traditie?
De gemeenteraad van Bergen debatteerde over een voorstel om de vaste trouwlocaties binnen de gemeente te wijzigen. Het plan omvat het beëindigen van De Haaf als trouwlocatie en het toevoegen van Blooming in Bergen en de Protestantse Kerk in Schoorl. Daarnaast zou de bevoegdheid voor het aanwijzen van trouwlocaties worden gedelegeerd aan het college.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om wijzigingen aan te brengen in de vaste trouwlocaties binnen de gemeente. Het voorstel omvat het beëindigen van het contract met De Haaf als vaste trouwlocatie per 2011, en het toevoegen van Blooming in Bergen en de Protestantse Kerk in Schoorl als nieuwe vaste trouwlocaties. Daarnaast wordt voorgesteld om de bevoegdheid voor het aanwijzen van vaste trouwlocaties te delegeren aan het college, wat de administratieve lasten voor de raad en het college zou verminderen. Dit besluit heeft gevolgen voor de exploitanten van de trouwlocaties en de ambtenaren burgerlijke stand, en is bedoeld om de efficiëntie van de dienstverlening te verbeteren. Het voorstel anticipeert op een positieve besluitvorming door de raad, waarna het nieuwe reglement burgerlijke stand in werking kan treden. Er zijn geen bijzondere financiële middelen gemoeid met dit voorstel.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Toevoegen en intrekken van vaste trouwlocaties gemeente Bergen en delegeren aan het college met de bevoegdheid tot het verlenen van ondermandaat.
Samenvatting: Het voorstel betreft het wijzigen van de lijst met vaste trouwlocaties in de gemeente Bergen. Het contract met De Haaf wordt beëindigd, terwijl Blooming en de Protestantse Kerk in Schoorl worden toegevoegd als vaste locaties. Daarnaast wordt voorgesteld om de bevoegdheid voor het aanwijzen van vaste trouwlocaties te delegeren aan het college, inclusief de mogelijkheid tot ondermandaat. Dit moet leiden tot minder administratieve lasten en een efficiëntere afhandeling van verzoeken.
Oordeel over de volledigheid
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een duidelijke uitleg van de wijzigingen, de redenen voor deze wijzigingen, en de gevolgen voor betrokken partijen. Er is echter weinig detail over de financiële implicaties en participatie van belanghebbenden.
Rol van de Raad
De raad moet beslissen over de voorgestelde wijzigingen in de lijst van vaste trouwlocaties en de delegatie van bevoegdheden aan het college. Dit is een raadsbevoegdheid en vereist goedkeuring voordat het in werking kan treden.
Politieke Keuzes
De raad moet kiezen of zij de voorgestelde wijzigingen en delegatie van bevoegdheden aan het college steunen. Dit omvat het afwegen van administratieve efficiëntie tegen mogelijke controleverlies over de aanwijzing van trouwlocaties.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen in trouwlocaties en de delegatie van bevoegdheden. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor implementatie en rapportage. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële en participatieaspecten zijn onderbelicht.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of zij instemt met de beëindiging van De Haaf als trouwlocatie, de toevoeging van Blooming en de Protestantse Kerk, en de delegatie van bevoegdheden aan het college.
Participatie
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van belanghebbenden, zoals exploitanten van trouwlocaties of burgers. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel en lijkt geen relevant onderwerp in deze context.
Financiële Gevolgen
Er zijn geen specifieke financiële gevolgen genoemd, behalve dat het reguliere communicatiebudget wordt gebruikt. Het voorstel suggereert dat er geen risico's zijn, maar biedt geen gedetailleerde financiële analyse.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Trouwlocaties Delegeren Onder(mandaat) Administratieve handelingen Efficiency Exploitanten Huwelijksvoltrekkingen Deregulering Reglement burgerlijke stand Vrije locatiesVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 10. 09-54: Voorstel betreft het vaststellen van de tweede wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Bergen 2009
Gemeente Bergen past APV aan: Nieuwe regels voor vergunningen en evenementen
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met de tweede wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) uit 2009. Deze aanpassing is noodzakelijk om de APV in lijn te brengen met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), die op 1 oktober 2010 in werking treedt.
Samenvatting
Het voorstel betreft de tweede wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Bergen uit 2009. Deze wijziging is noodzakelijk om de APV in lijn te brengen met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), die op 1 oktober 2010 in werking treedt. De Wabo introduceert de omgevingsvergunning, die diverse bestaande vergunningen vervangt. De wijziging van de APV betreft onder andere het opslaan van roerende zaken, het aanleggen en veranderen van wegen, en het maken of veranderen van uitwegen. Daarnaast worden er aanpassingen gedaan aan artikelen over venten, terrasvergunningen en evenementenvergunningen. Het ventverbod wordt vervangen door een vergunningstelsel om handhavingsproblemen te voorkomen. Ook wordt een omissie in artikel 1:9 hersteld. De wijzigingen zijn noodzakelijk om de APV te laten aansluiten bij de Wabo en het gemeentelijke evenementenbeleid. Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit.
-
Analyse van het document
Analyse van het Voorstel: Tweede Wijziging APV Gemeente Bergen 2009
Titel en Samenvatting:
Titel: Tweede wijziging APV gemeente Bergen 2009.
Dit voorstel betreft de aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Bergen om deze in overeenstemming te brengen met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), die op 1 oktober 2010 in werking treedt. De wijzigingen omvatten onder andere de introductie van de omgevingsvergunning, aanpassingen aan vergunningsstelsels voor het opslaan van roerende zaken, het aanleggen en veranderen van wegen, en het venten. Daarnaast worden enkele omissies hersteld en wordt de APV aangepast aan het evenementenbeleid van de gemeente.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel lijkt volledig en gedetailleerd, met een duidelijke uitleg van de noodzaak van de wijzigingen en de specifieke aanpassingen die worden voorgesteld. Het bevat ook verwijzingen naar relevante wetgeving en beleidsdocumenten.
Rol van de Raad:
De raad heeft de rol om het voorstel te beoordelen en goed te keuren. Het is een raadsbevoegdheid om de APV vast te stellen en te wijzigen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de herinvoering van een vergunningstelsel voor venten, de aanpassing van de APV aan de Wabo, en de wijzigingen in het evenementenbeleid. Deze keuzes hebben invloed op de regulering van lokale activiteiten en de handhaving van openbare orde en veiligheid.
SMART-Analyse en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd. Het is tijdgebonden, aangezien de Wabo op 1 oktober 2010 in werking treedt. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de tweede wijziging van de APV vast te stellen, zodat deze in overeenstemming is met de Wabo en andere beleidsaanpassingen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het proces van de wijziging van de APV.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan dit besluit, zoals vermeld in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Omgevingsvergunning Vergunningstelsel Venten Evenementenbeleid Lex silencio positivo Openbare orde Bevoegd gezag TerrasvergunningenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 11. 09-55: Voorstel betreft in te stemmen met het beschikbaar stellen van het begrote budget van 2011 naar 2010 ten behoeve van vervroeging werkzaamheden kruising Hoeverweg Kalksovensweg en het vaststellen van de daarbij behorende begrotingswijziging
Samenvatting
Het voorstel betreft de vervroeging van de aanleg van een rotonde op de kruising Hoeverweg Kalkovensweg, een gevaarlijke verkeerslocatie in de gemeente. De provincie heeft besloten de werkzaamheden in september 2010 uit te voeren, eerder dan gepland. De gemeente moet daarom het voor 2011 begrote budget al in 2010 beschikbaar stellen om aan haar financiële verplichtingen jegens de provincie te voldoen. De raad wordt gevraagd hiermee in te stemmen. Er zijn geen alternatieven overwogen, aangezien de aanpassing van de kruising dringend nodig is. De kosten voor de gemeente bedragen 13,8% van de totale projectkosten, wat binnen het begrote bedrag van €117.500 valt. Het besluit heeft geen invloed op de voortgang van de werkzaamheden, maar is noodzakelijk om financiële onrechtmatigheden te voorkomen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Vervroeging werkzaamheden kruising Hoeverweg Kalkovensweg
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Vervroeging werkzaamheden kruising Hoeverweg Kalkovensweg". Het doel is om het budget voor de aanleg van een rotonde op deze kruising, oorspronkelijk gepland voor 2011, al in 2010 beschikbaar te stellen. De kruising is een bekende blackspot en de provincie heeft besloten de werkzaamheden eerder uit te voeren. De gemeente moet haar financiële bijdrage vervroegen om aan de betalingsverplichting jegens de provincie te voldoen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat informatie over de noodzaak, de financiële implicaties en de planning van de werkzaamheden. Echter, meer details over de exacte kostenverdeling en eventuele risico's zouden nuttig zijn.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen over het vervroegen van het budget voor de aanleg van de rotonde. Dit valt onder hun budgetrecht en is noodzakelijk om aan de betalingsverplichtingen te voldoen.
Politieke keuzes:
Er zijn weinig politieke keuzes te maken, aangezien de noodzaak van de rotonde niet ter discussie staat. De raad moet echter beslissen of ze akkoord gaan met het vervroegen van het budget.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke evaluatie van de resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar meer details over de uitvoering en monitoring zouden nuttig zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het budget voor de aanleg van de rotonde in 2010 beschikbaar te stellen in plaats van 2011.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen specifieke participatie van burgers of andere belanghebbenden. Dit kan een gemiste kans zijn om draagvlak te creëren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar de aanleg van een rotonde kan bijdragen aan een betere verkeersdoorstroming en mogelijk minder uitstoot door minder stilstaand verkeer.
Financiële gevolgen:
De gemeente draagt 13,8% van de totale projectkosten, met een begroot bedrag van €117.500. De verschuiving van de kapitaallasten wordt gedekt door het begrotingssaldo van de betreffende jaren. Er lijkt geen sprake van extra financiële risico's binnen het huidige budget.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rotonde Hoeverweg Kalkovensweg Provincie Blackspot Veiligheid Budget Betalingsplicht Begroting Projectkosten KapitaallastenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 12. 09-56: Voorstel betreft het beslissen op een bezwaarschrift, gericht tegen de afwijzing aanvraag vergoeding planschade vanwege een wijziging van gronden met de bestemming ALN (agrarisch) in de bestemming N (natuur)
Sint-Liobaklooster Vangt Bot in Strijd om Planschadevergoeding
Het Sint-Liobaklooster heeft opnieuw een nederlaag geleden in hun poging om een planschadevergoeding te verkrijgen na de wijziging van de bestemming van hun gronden. Ondanks eerdere gerechtelijke uitspraken blijft de gemeente bij haar standpunt.
Samenvatting
Het voorstel betreft een beslissing op een bezwaarschrift van het Sint-Liobaklooster tegen de afwijzing van hun aanvraag voor planschadevergoeding. Deze aanvraag werd afgewezen na een wijziging van de bestemming van hun gronden van agrarisch naar natuurgebied. Eerdere beslissingen werden vernietigd door de rechtbank, die oordeelde dat er geen sprake was van passieve risicoaanvaarding en dat het gebruik van het agrarische perceel niet was gewijzigd. Het Kenniscentrum voor Overheid en Bestuur concludeerde dat er weliswaar sprake is van een planologische verslechtering, maar dat de waardevermindering nihil is, omdat de gronden al beperkte gebruiksmogelijkheden hadden. Het college stelt voor om het bezwaarschrift ongegrond te verklaren en het besluit in stand te laten, met een verbeterde motivering. De raad moet hierover beslissen, en er zijn geen financiële middelen met het voorstel gemoeid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een beslissing op bezwaar inzake planschade. Het Sint-Liobaklooster heeft bezwaar gemaakt tegen de afwijzing van hun aanvraag voor planschadevergoeding, nadat de bestemming van hun gronden is gewijzigd van agrarisch naar natuur. Eerdere beslissingen zijn door de rechtbank vernietigd, waardoor een nieuw advies is gevraagd. Het Kenniscentrum concludeert dat er geen significante waardevermindering is, ondanks de planologische verslechtering. Het advies is om het bezwaar ongegrond te verklaren en het besluit in stand te houden.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het een gedetailleerde achtergrond en advies bevat, inclusief eerdere beslissingen en de reden voor heroverweging.
Rol van de Raad:
De raad moet een besluit nemen over het al dan niet in stand houden van het eerdere besluit om geen planschadevergoeding toe te kennen.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen tussen het volgen van het advies om het bezwaar ongegrond te verklaren of een andere koers te varen, mogelijk met politieke of maatschappelijke overwegingen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de subjectiviteit van waardevermindering kan discussie oproepen.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of het bezwaar ongegrond wordt verklaard en het eerdere besluit in stand blijft.
Participatie:
Het voorstel vermeldt geen bredere participatie, behalve de betrokkenheid van het Sint-Liobaklooster als bezwaarmaker.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is indirect relevant, gezien de bestemming van de gronden naar natuur, maar het is geen centraal thema in het voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen directe financiële gevolgen verbonden aan het voorstel, aangezien er geen vergoeding wordt toegekend.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Planschade Bezwaarschrift Bestemmingswijziging Sint-Liobaklooster Kenniscentrum voor Overheid en Bestuur Waardevermindering Planologische verslechtering Agrarisch gebied Natuurgebied RechtbankuitspraakVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 13. 09-57: Voorstel betreft het vaststellen van de financiering van de kosten voor het openhouden van sporthal De watertoren en de daarbij behorende begrotingswijziging
Samenvatting
Het voorstel betreft het openhouden van sporthal De Watertoren tot 1 juli 2015, zoals eerder besloten op 21 april 2009. Dit besluit is genomen vanwege het uitstel van de verkoop van het Watertoren terrein en de noodzaak om de continuïteit van de exploitatie te waarborgen. De financiële consequenties hiervan, een tekort van € 84.000 over de periode 2010-2015, worden gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve. De beheerder van de sporthal zal een bijdrage leveren aan de kosten, maar kan niet het volledige verschil tussen kosten en budget dragen. Daarom wordt voorgesteld de bijdrage van de beheerder vast te stellen op € 30.000 per jaar. Daarnaast zijn er eenmalige kosten van € 75.000 voor aanpassingen aan het gebouw om te voldoen aan de eisen van de brandweer. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging en de benodigde planologische procedures. Het doel is om een belangrijke sociale en maatschappelijke voorziening op een verantwoorde manier in bedrijf te houden.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Titel: Kosten openhouden sporthal De Watertoren
Samenvatting: Het voorstel betreft het openhouden van sporthal De Watertoren tot 1 juli 2015, zoals besloten op 21 april 2009. Dit besluit is genomen vanwege het uitstel van de verkoop van het Watertoren terrein en de noodzaak om de exploitatie van de sporthal te continueren. De financiële consequenties, een tekort van € 84.000 over de periode 2010-2015, worden gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve. Het voorstel omvat ook een begrotingswijziging en de verlenging van de huurovereenkomst met de beheerder, waarbij de beheerder een bijdrage levert aan de exploitatiekosten.
Volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het biedt een gedetailleerd overzicht van de financiële implicaties, de noodzaak van de verlenging, en de afspraken met de beheerder. Echter, er kan meer informatie worden gegeven over de langetermijnvisie na 2015.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het budgetrecht uit te oefenen en te beslissen over de begrotingswijziging en de onttrekking uit de algemene reserve.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het openhouden van de sporthal met de bijbehorende kosten of het sluiten ervan, wat zou betekenen dat een belangrijke sociale voorziening verloren gaat.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers en tijdsbestek. Het is echter minder specifiek over de langetermijnplannen na 2015. Er zijn geen duidelijke inconsistenties.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij instemt met de begrotingswijziging en de onttrekking uit de algemene reserve om de sporthal open te houden.
Participatie:
Het voorstel vermeldt overleg met de beheerder en huurders, maar er is geen uitgebreide participatie van de bredere gemeenschap beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen zijn een tekort van € 84.000 over de periode 2010-2015, dat gedekt wordt door de algemene reserve. De kosten en budgetten zijn gedetailleerd uiteengezet in het voorstel.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Sporthal De Watertoren Onderhoud- en exploitatiekosten Gebruiksbesluit Horizon College Algemene reserve Begrotingswijziging Beheerder Brandweereisen Bestemmingsplan Sociale en maatschappelijke voorzieningVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 14. 09-63: Voorstel betreft het vaststellen van de kadernota “Projectmatig Werken Gemeente Bergen” inclusief de daarin genoemde uitgangspunten
Gemeente Bergen zet koers naar gestructureerd projectmanagement
De gemeenteraad van Bergen heeft unaniem ingestemd met de kadernota "Projectmatig Werken Gemeente Bergen". Deze nota, opgesteld door J. de Boer, biedt een helder overzicht van 18 uitgangspunten voor het implementeren van projectmatig werken en programmamanagement binnen de gemeente.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel aan de gemeenteraad van Bergen om de kadernota "Projectmatig Werken Gemeente Bergen" vast te stellen. Deze nota, opgesteld door J. de Boer, bevat 18 uitgangspunten voor het implementeren van projectmatig werken en programmamanagement binnen de gemeente. Het doel is om een gestructureerde aanpak te bieden voor projecten, waarbij onder andere een systeem voor projectmatig werken wordt geïntegreerd met bestaande systemen, projecten worden gecategoriseerd en gefaseerd, en er een multi-projectmanagement wordt ontwikkeld. De nota benadrukt ook de rol van de raad, het college en externe betrokkenen in dit proces. De implementatie zal via een groeimodel plaatsvinden, en de nota is in eigen beheer ontwikkeld. De raad wordt gevraagd om deze uitgangspunten vast te stellen als basis voor verdere ontwikkeling en implementatie van projectmatig werken in Bergen.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Kadernota Projectmatig Werken Gemeente Bergen
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Kadernota Projectmatig Werken Gemeente Bergen". Het voorstel beoogt een kader vast te stellen voor projectmatig werken binnen de gemeente Bergen. Het document biedt richtlijnen en uitgangspunten voor de implementatie van projectmatig werken en programmamanagement. Het doel is om de efficiëntie en effectiviteit van projecten te verbeteren door middel van een gestructureerde aanpak. De nota bevat 18 uitgangspunten die betrekking hebben op de integratie van projectmatig werken in bestaande systemen, categorisering en fasering van projecten, en de rol van programmamanagement en organisatie binnen de gemeente.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig, aangezien het een uitgebreide set van uitgangspunten en richtlijnen biedt voor projectmatig werken. Het document verwijst naar bestaande systemen en biedt een gedetailleerde aanpak voor de implementatie en evaluatie van projectmatig werken.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het kader vast te stellen en toezicht te houden op de implementatie ervan. De raad is betrokken bij het goedkeuren van de kadernota en het monitoren van de voortgang en effectiviteit van de voorgestelde methodieken.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij instemt met de voorgestelde aanpak en uitgangspunten voor projectmatig werken. Dit omvat keuzes over de mate van betrokkenheid bij projecten, de structuur van projectorganisaties, en de evaluatie van de effectiviteit van de methodieken.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) doordat het duidelijke doelen en tijdlijnen stelt voor de implementatie en evaluatie van projectmatig werken. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de kadernota vast te stellen, waarmee zij instemt met de voorgestelde uitgangspunten en de implementatie van projectmatig werken binnen de gemeente.
Participatie:
Het voorstel erkent het belang van participatie en stelt dat projectorganisaties kunnen worden uitgebreid met klankbordgroepen, adviesgroepen en werkgroepen, afhankelijk van de participatieladder en het communicatieplan.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel. De focus ligt voornamelijk op de efficiëntie en effectiviteit van projectmanagement.
Financiële gevolgen:
De kadernota is in eigen beheer ontwikkeld, en de uitwerking en implementatie zullen ook intern plaatsvinden. Er worden geen specifieke financiële gevolgen genoemd, en er is geen indicatie dat er extra middelen nodig zijn buiten de bestaande budgetten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Projectmatig werken Kadernota Programmamanagement Multi-projectmanagement Participatie Implementatie Projectorganisatie Startnotitie Fasedocument ProjectclustersVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 15. 09-58: Voorstel betreft in te stemmen met de uitvoering van de werkzaamheden aan de Heilooërzeeweg in september 2010, het beschikbaar stellen van het investeringskrediet en het vaststellen van de daarbij behorende begrotingswijziging.
Slimme Samenwerking Bespaart Heiloo Ruim €260.000
Door geplande werkzaamheden aan de Heilooërzeeweg te combineren met provinciale projecten, kan de gemeente Heiloo flink besparen. De gemeenteraad debatteerde over de details en stemde uiteindelijk in met een amendement dat het investeringskrediet verder verlaagt.
Samenvatting
Het voorstel betreft het combineren van geplande werkzaamheden aan de Heilooërzeeweg in 2012 met provinciale werkzaamheden in 2010. Dit levert financieel voordeel op en vermindert overlast voor bewoners. De provincie heeft aangeboden om de gemeentelijke werkzaamheden mee te nemen in hun planning, wat kostenbesparingen en efficiëntere uitvoering mogelijk maakt. De raad wordt gevraagd om in te stemmen met deze aanpak, die een besparing van bijna € 260.000 over 25 jaar oplevert en de overlast voor bewoners minimaliseert. De werkzaamheden zijn gepland voor september 2010 en zullen begin oktober gereed zijn. Het investeringskrediet wordt verlaagd van € 357.150 naar € 200.000, met een verwachte totale projectkost onder de € 200.000.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Heilooërzeeweg Hoeverweg Provincie Overlast Kostenbesparing Wegwerkzaamheden Kruising Uitvoegstrook Asfaltonderhoud CommunicatieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:38:30 - 00:38:43 - 00:40:27 - 00:40:33 - 00:40:42 - 00:40:54 - 00:41:13 - 00:41:23 - 00:41:27 - 00:41:50 - 00:41:54 - 00:42:01 - 00:42:10 - 00:42:12 - 00:42:19 - 00:42:20 - 00:44:00 - 00:44:07 - 00:44:10 - 00:45:22 - 00:45:26 - 00:45:39 - 00:45:42 - 00:46:03 - 00:46:23 - 00:46:31 - 00:46:45 - 00:46:53 - 00:46:53 - 00:47:11 - 00:47:26 - 00:47:26
Agendapunt 16. 09-59: Voorstel betreft kennis te nemen van de concept-ontwerp Structuurvisie Winkelkern Bergen en akkoord te gaan met de notitie stedenbouwkundige randvoorden Winkelkern Bergen en beide formeel vrij te geven voor de inspraak
Bergen Debatteert: Structuurvisie Winkelkern Verdeelt Raad
De gemeenteraad van Bergen heeft een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van het centrum van Bergen. De concept-ontwerp structuurvisie voor de Winkelkern Bergen, onderdeel van het project Mooi Bergen, werd besproken. Het plan omvat onder meer de herinrichting van openbare ruimtes en ondergronds parkeren. De raad moet beslissen of deze documenten in de inspraakprocedure kunnen worden gebracht.
Samenvatting
De gemeenteraad van Bergen wordt gevraagd om kennis te nemen van de concept-ontwerp structuurvisie voor de Winkelkern Bergen en de stedenbouwkundige randvoorwaarden. Deze documenten zijn onderdeel van het project Mooi Bergen, dat verschillende deelprojecten in het centrum van Bergen omvat, zoals de herinrichting van de omgeving Rüinekerk en de reconstructie van de Dreef. De structuurvisie beschrijft de hoofdlijnen van het ruimtelijk beleid, terwijl de stedenbouwkundige notitie richting geeft aan de ontwikkeling van het gebied. De gemeenteraad moet beslissen of deze documenten in de inspraakprocedure kunnen worden gebracht. Het doel is om de maatschappelijke haalbaarheid te toetsen en draagvlak te creëren. De plannen omvatten onder andere de herinrichting van openbare ruimtes, ondergronds parkeren en de ontwikkeling van winkel- en woonruimtes. Er zijn ook financiële verkenningen uitgevoerd om de economische uitvoerbaarheid te beoordelen. Het college stelt voor om een passieve rol aan te nemen in de projectontwikkeling om risico's te minimaliseren. De inspraakprocedure zal worden gevolgd door discussieavonden en een periode van terinzagelegging. De uiteindelijke vaststelling van de structuurvisie wordt in het tweede kwartaal van 2011 verwacht.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie:
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Structuurvisie Winkelkern Bergen en notitie Stedenbouwkundige randvoorwaarden Winkelkern Bergen." Het voorstel betreft de ontwikkeling van een structuurvisie voor de winkelkern van Bergen, als onderdeel van het project Mooi Bergen. Het omvat verschillende deelprojecten zoals de herinrichting van de omgeving Rüinekerk, reconstructie van de Dreef, en de ontwikkeling van het cultuurpad. De structuurvisie en stedenbouwkundige randvoorwaarden zijn opgesteld om de ruimtelijke ontwikkeling van het centrumgebied te sturen, met aandacht voor onder meer parkeren, detailhandel, en duurzaamheid. De gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de documenten en akkoord te gaan met het inspraakproces.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met een duidelijke beschrijving van de verschillende plandelen en de bijbehorende stedenbouwkundige en financiële aspecten. Het biedt een gedegen basis voor verdere besluitvorming en inspraak.
Rol van de raad:
De raad heeft een kaderstellende rol bij het vaststellen van de structuurvisie en het goedkeuren van de inspraakprocedure. De raad moet de hoofdlijnen van de uitwerkingen beoordelen en goedkeuren voordat de documenten ter inzage worden gelegd.
Politieke keuzes:
De raad moet keuzes maken over de stedenbouwkundige invulling, de mate van participatie van marktpartijen, en de balans tussen economische haalbaarheid en ruimtelijke kwaliteit. Ook moet de raad beslissen over de mate van betrokkenheid bij de uitvoering van de plannen.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is deels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar er zijn enkele open eindes, zoals de exacte invulling van duurzaamheid en de participatie van marktpartijen. Er zijn geen duidelijke inconsequenties, maar de flexibiliteit in woningbouw en parkeeroplossingen kan tot interpretatieverschillen leiden.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de concept-ontwerp structuurvisie en de stedenbouwkundige randvoorwaarden vrij te geven voor inspraak en verdere maatschappelijke toetsing.
Participatie:
Het voorstel voorziet in een uitgebreid participatietraject met discussieavonden en inspraakmogelijkheden voor bewoners en belanghebbenden. Er is aandacht voor het betrekken van lokale verenigingen en eigenaren.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, met onderzoek naar een keurmerk voor duurzame gebiedsontwikkeling. Het project is aangemeld voor een pilot voor het DGBC-keurmerk.
Financiële gevolgen:
De financiële gevolgen worden deels gedekt door het reguliere budget. Er is een financiële verkenning uitgevoerd, en bij de vaststelling van de structuurvisie zal per plandeel een grondexploitatie worden opgesteld. De financiële risico's en opbrengsten zijn afhankelijk van de gekozen ontwikkelingsstrategie en marktpartijen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Structuurvisie Winkelkern Stedenbouwkundige randvoorwaarden Project Mooi Bergen Herinrichting Rüinekerk Reconstructie Dreef Cultuurpad Plandeel Plein Plandeel Binnenhof Ondergronds parkeren Grondexploitatie (grex)Verfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
00:49:00 - 00:49:16 - 00:53:42 - 00:53:46 - 01:00:40 - 01:00:45 - 01:04:36 - 01:04:43 - 01:14:06 - 01:16:05 - 01:16:18 - 01:16:22 - 01:16:51 - 01:17:00 - 01:20:50 - 01:21:05 - 01:21:12 - 01:21:15 - 01:41:12 - 01:41:18 - 01:46:25 - 01:47:03 - 01:47:05 - 01:47:37 - 01:51:16 - 01:51:21 - 01:52:00 - 01:52:02 - 01:53:33 - 01:53:36 - 01:54:10 - 01:54:12 - 01:54:29 - 01:54:32 - 01:57:08 - 01:57:12 - 01:58:53 - 01:58:55 - 02:02:01 - 02:02:08 - 02:02:08 - 02:10:19 - 02:10:24 - 02:11:01 - 02:11:07 - 02:11:10 - 02:11:40 - 02:11:42 - 02:12:46 - 02:12:47 - 02:13:38 - 02:14:09 - 02:14:21 - 02:25:46 - 02:25:55 - 02:26:37 - 02:26:40 - 02:27:27 - 02:27:30 - 02:27:32 - 02:28:31 - 02:28:34 - 02:28:40 - 02:28:40
Agendapunt 17. 09-60: Voorstel betreft het vaststellen van de Startnotitie accommodatiebeleid en de expliciet genoemde kaders
Gemeente Bergen zet koers naar toekomstbestendig accommodatiebeleid
De gemeenteraad van Bergen heeft ingestemd met een voorstel om richtinggevende kaders vast te stellen voor het accommodatiebeleid. Dit moet leiden tot een evenwichtig en kwalitatief basisaanbod van fysieke sociale infrastructuur. Het debat in de raad verliep constructief, met enkele kritische noten en een unaniem aangenomen amendement.
Samenvatting
De tekst betreft een voorstel voor de gemeenteraad van Bergen om richtinggevende kaders vast te stellen voor het accommodatiebeleid, met als doel een evenwichtig en kwalitatief basisaanbod van fysieke sociale infrastructuur te realiseren. Het voorstel omvat het gebruik van kengetallen voor het bepalen van de ruimtebehoefte en benadrukt het belang van toegankelijkheid en efficiënt gebruik van voorzieningen. De startnotitie, die in twee fasen is verdeeld, biedt een route voor het ontwikkelen van een integraal afwegingskader voor investeringen in accommodaties. Fase I richt zich op onderzoek en scenario-ontwikkeling, terwijl Fase II een meerjarenbeleidsplan en uitvoeringsprogramma's omvat. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de startnotitie om het college in staat te stellen criteria en scenario's te ontwikkelen voor een basisaanbod van accommodaties. Het voorstel is noodzakelijk om een integraal afwegingskader te bieden voor toekomstige beslissingen over accommodatiebeheer en -exploitatie, met inachtneming van zowel financiële als maatschappelijke aspecten.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Startnotitie Accommodatiebeleid: Naar een Fysieke Sociale Basis-Infrastructuur voor Bergen
Samenvatting: Het voorstel betreft de vaststelling van richtinggevende kaders voor het accommodatiebeleid in Bergen, met als doel een evenwichtig gespreid basisaanbod van fysieke sociale infrastructuur te realiseren. Dit omvat zowel gemeentelijke als externe voorzieningen. Het beleid richt zich op efficiënt gebruik, toegankelijkheid voor alle inwoners, en prioriteit voor bepaalde doelgroepen. De startnotitie introduceert een tweefasenaanpak: Fase I omvat onderzoek en scenario-ontwikkeling, terwijl Fase II zich richt op beleidsontwikkeling en uitvoering. De raad wordt gevraagd om de kaders en de voorgestelde projectaanpak goed te keuren.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig in termen van het schetsen van de richtinggevende kaders en de aanpak voor Fase I. Echter, Fase II is nog niet uitgewerkt, wat betekent dat er nog onzekerheden zijn over de uiteindelijke uitvoering en de financiële implicaties.
Rol van de Raad
De raad heeft een kaderstellende rol en moet de richtinggevende kaders vaststellen. Dit geeft het college de bevoegdheid om verder te gaan met de ontwikkeling van scenario's en beleidsplannen.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen de fysieke sociale infrastructuur, zoals welke doelgroepen voorrang krijgen en hoe de balans tussen gemeentelijke en externe voorzieningen wordt gehandhaafd.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en meetbaar in termen van de richtinggevende kaders, maar mist concrete tijdsgebonden doelen voor Fase II. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afwezigheid van een uitgewerkt plan voor Fase II kan als een tekortkoming worden gezien.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de richtinggevende kaders en de voorgestelde projectaanpak goed te keuren, zodat het college verder kan met de ontwikkeling van het accommodatiebeleid.
Participatie
Het voorstel vermeldt dat samenwerking en overleg met externe partijen essentieel zijn, vooral voor accommodaties die niet in gemeentelijk bezit zijn. Er is echter weinig detail over hoe participatie van de gemeenschap wordt vormgegeven.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, hoewel efficiënt gebruik en multifunctioneel gebruik van infrastructuur indirect bijdragen aan duurzame praktijken.
Financiële Gevolgen
De financiële gevolgen zijn nog niet volledig uitgewerkt, aangezien Fase II nog moet worden ontwikkeld. Het voorstel erkent de noodzaak van kostenbesparing en efficiënt gebruik, maar biedt geen gedetailleerde financiële dekking op dit moment.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Accommodatiebeleid Fysieke sociale infrastructuur Startnotitie Basisaanbod Richtinggevende kaders Multifunctioneel gebruik Inclusief beleid Levensloopbenadering Demografische ontwikkelingen Scenario-ontwikkelingVerfijning van de zoekopdracht:
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 18. 09-61: Voorstel betreft het kennis nemen van de overdracht percelen nabij N9 en het vaststellen van de dekking voor de aankoop van een perceel met de daarbij behorende begrotingswijziging
Samenvatting
De gemeenteraad wordt gevraagd om in te stemmen met de overdracht van percelen nabij de N9 aan Rijkswaterstaat voor de reconstructie van de weg. Dit omvat een schadeloosstelling van € 119.546, waarvan € 75.000 wordt toegevoegd aan de algemene reserve voor de aankoop van een vervangend tuincomplex in 2012. De percelen zijn gewaardeerd volgens de Onteigeningswet, en het is aan te raden om het aanbod van Rijkswaterstaat te accepteren om juridische procedures te vermijden. De reconstructie van de N9 is al gestart, en het is belangrijk om de juridische en financiële zaken af te ronden. De raad moet nu beslissen om de voortgang van het project niet te verstoren.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Overdracht van percelen nabij de N9 en schadeloosstelling". Het voorstel gaat over de overdracht van percelen aan Rijkswaterstaat voor de reconstructie van de N9. De gemeente ontvangt een schadeloosstelling van €119.546 voor vermogens-, financierings- en bijkomende schade. Een deel van deze som (€75.000) wordt gereserveerd voor de aankoop van een vervangend volkstuincomplex. De raad wordt gevraagd in te stemmen met de schadeloosstelling en de bijbehorende begrotingswijziging.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat details over de percelen, de schadeloosstelling, en de financiële afhandeling. Echter, er is beperkte informatie over de participatie van betrokkenen zoals de huurders van het volkstuincomplex.
Rol van de Raad:
De raad moet instemmen met de voorgestelde schadeloosstelling en de begrotingswijziging. Dit is een formele goedkeuring van de financiële en juridische afspraken met Rijkswaterstaat.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of ze akkoord gaan met de voorgestelde schadeloosstelling en de financiële planning voor de aankoop van een vervangend volkstuincomplex. Dit kan politieke implicaties hebben voor de betrokkenheid van de gemeenschap en de prioritering van gemeentelijke middelen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van financiële cijfers. Het is echter minder specifiek over de tijdlijn voor de aankoop van het nieuwe tuincomplex, aangezien dit afhankelijk is van de bestemmingsplanwijziging. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de afhankelijkheid van externe factoren kan een risico vormen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om in te stemmen met de schadeloosstelling en de begrotingswijziging, waarmee de financiële middelen voor de toekomstige aankoop van het volkstuincomplex worden veiliggesteld.
Participatie:
Het voorstel vermeldt weinig over participatie van de betrokken huurders van het volkstuincomplex. Er lijkt geen uitgebreide inspraakprocedure te zijn geweest.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het voorstel. Het is onduidelijk of er duurzame overwegingen zijn meegenomen in de reconstructie van de N9 of de verplaatsing van het volkstuincomplex.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen omvatten een schadeloosstelling van €119.546, waarvan €75.000 wordt gereserveerd voor de aankoop van een nieuw tuincomplex. De overige kosten zijn gedekt door de schadeloosstelling. De begrotingswijziging zorgt ervoor dat deze middelen correct worden toegewezen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Rijkswaterstaat Onteigeningswet Schadeloosstelling Volkstuincomplex Percelen Tracébesluit Begrotingswijziging Reconstructie Vermogensschade BestemmingsplanVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 19. 09-62: Voorstel betreft de gunning en financiering van de onderzoeken naar de bouwmogelijkheden van een nieuw gemeentehuis op de locatie Elkshove en het vaststellen van de daarbij behorende begrotingswijziging
Nieuw Gemeentehuis op Locatie Elkshove: Onderzoek naar Bouwmogelijkheden Gestart
De gemeenteraad heeft groen licht gegeven voor een onderzoek naar de bouwmogelijkheden van een nieuw gemeentehuis op de locatie Elkshove. Het onderzoek, uitgevoerd door bureau DAAD uit Beilen, zal ook de integratie van een brandweerkazerne op dezelfde locatie bekijken.
Samenvatting
Het voorstel betreft het uitvoeren van een onderzoek naar de bouwmogelijkheden van een nieuw gemeentehuis op de locatie Elkshove. Het bureau DAAD uit Beilen krijgt de opdracht om de stedenbouwkundige mogelijkheden van de locatie in kaart te brengen en te onderzoeken hoe het bestaande gebouw Elkshove kan worden hergebruikt als bestuurlijk centrum. Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijkheden voor de bouw van een brandweerkazerne op dezelfde locatie. De raad wordt gevraagd €25.000 beschikbaar te stellen voor dit onderzoek, dat uit de algemene reserve wordt gefinancierd. Het onderzoek moet inzicht geven in de haalbaarheid van een multifunctioneel gemeentehuis en de integratie van een brandweerkazerne. De resultaten worden in januari besproken, waarna een vervolgprocedure kan worden bepaald.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft een "Onderzoeksvoorstel Nieuw Gemeentehuis" en richt zich op het verkennen van de bouwmogelijkheden voor een multifunctioneel gemeentehuis op de locatie Elkshove. Het onderzoek omvat de stedenbouwkundige potenties van de locatie, de bruikbaarheid van het bestaande gebouw Elkshove als bestuurlijk centrum, en de mogelijkheid om een brandweerkazerne te integreren. Het bureau DAAD uit Beilen wordt voorgesteld om deze onderzoeken uit te voeren, waarvoor €25.000 uit de algemene reserve wordt vrijgemaakt.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke doelstellingen en een plan van aanpak. Het omvat de benodigde onderzoeken en financiële dekking, maar mist specifieke details over de participatie van belanghebbenden en duurzaamheidsoverwegingen.
Rol van de Raad:
De raad moet beslissen over het al dan niet goedkeuren van het onderzoeksvoorstel en de bijbehorende financiële middelen. De raad speelt een cruciale rol in het bepalen van de richting voor de toekomstige ontwikkeling van het gemeentehuis.
Politieke Keuzes:
De raad moet kiezen of ze de voorgestelde locatie en aanpak voor het nieuwe gemeentehuis en brandweerkazerne steunen. Er moet ook worden overwogen hoe de bestaande infrastructuur kan worden geïntegreerd en of de financiële middelen op deze manier het beste worden ingezet.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van de onderzoeksdoelen en budget, maar mist tijdgebonden elementen voor de implementatie na het onderzoek. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de SMART-criteria kunnen beter worden toegepast op de lange termijn planning.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten of ze het onderzoeksvoorstel goedkeuren en de financiële middelen beschikbaar stellen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt niet expliciet hoe participatie van belanghebbenden wordt vormgegeven, wat een gemis is in termen van betrokkenheid van de gemeenschap en andere stakeholders.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in het voorstel, wat een gemiste kans kan zijn gezien de huidige focus op duurzame ontwikkeling in bouwprojecten.
Financiële Gevolgen:
De financiële gevolgen zijn beperkt tot de onderzoeksfase, met een budget van €25.000 dat wordt gedekt door de algemene reserve. Verdere financiële implicaties zullen afhangen van de uitkomsten van het onderzoek en de daaropvolgende beslissingen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Nieuw gemeentehuis Elkshove Bestuurlijk centrum Brandweerkazerne Bureau DAAD Onderzoek Multifunctioneel Stedenbouwkundige studie Hergebruik Algemene reserveVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Agendapunt 20. 09-63: Voorstel betreft in te stemmen met de aanpassing van het investeringsplan van civiele werken het beschikbaar stellen van kredieten en het vaststellen van de daarbij behorende begrotingswijziging
Gemeenteraad Verwerpt Voorstel voor Aanpassing Investeringsplan
In een verhitte vergadering op 30 september 2010 heeft de gemeenteraad het voorstel van Erik Poerstamper om het investeringsplan voor civiele werken aan te passen, verworpen. Het plan was bedoeld om de onderuitputting van investeringsbudgetten te verminderen en de onderhoudsachterstand van wegen aan te pakken.
Samenvatting
Het voorstel, opgesteld door Erik Poerstamper en gepresenteerd aan de gemeenteraad op 30 september 2010, richt zich op het aanpassen van het investeringsplan voor civiele werken om de onderuitputting van investeringsbudgetten te verminderen en de onderhoudsachterstand van wegen te beperken. De belangrijkste beslispunten zijn: het aanpassen van het investeringsplan, het beschikbaar stellen van 10% van het investeringskrediet twee jaar voor de geplande uitvoering voor de voorbereiding van projecten, het niet langer begroten van subsidies bij investeringsprojecten vanaf 2011, en het vaststellen van de bijbehorende begrotingswijziging. Het voorstel benadrukt de noodzaak van preventief onderhoud om kapitaalvernietiging te voorkomen en stelt dat de onderhoudsachterstand is opgelopen tot 20%. Door de planning van investeringen te verbeteren en eerder te beginnen met de voorbereiding, wordt verwacht dat de onderhoudsachterstand niet verder toeneemt en dat financiële risico's door misgelopen subsidies worden verminderd. Het voorstel vraagt de raad om goedkeuring om deze wijzigingen door te voeren, wat zal leiden tot een realistischer en haalbaarder investeringsplan.
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel / amendement of motie
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanpassen van de planning uit te voeren werken en bijbehorende begrotingswijziging." Het voorstel richt zich op het herzien van het investeringsplan voor civiele werken om de onderuitputting van investeringsbudgetten te verminderen en de onderhoudsachterstand van wegen te beperken. Het plan omvat het eerder beschikbaar stellen van investeringskredieten voor de voorbereiding van projecten, het niet langer begroten van subsidies bij investeringsprojecten, en het vaststellen van een bijbehorende begrotingswijziging. Het doel is om een realistische tijdsplanning te creëren en de onderhoudsachterstand niet verder te laten oplopen.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig, met een duidelijke uitleg van de problemen, oorzaken, en voorgestelde oplossingen. Het bevat ook financiële implicaties en een tijdlijn voor implementatie. Echter, meer gedetailleerde informatie over de specifieke projecten en hun impact op de gemeenschap zou nuttig zijn.
Rol van de raad bij het voorstel:
De raad heeft de bevoegdheid om het investeringsplan en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren. Ze moeten beslissen over de voorgestelde wijzigingen en de financiële implicaties daarvan.
Politieke keuzes die moeten worden gemaakt:
De raad moet beslissen of ze de verschuiving van investeringsprioriteiten en de nieuwe aanpak voor het begroten van subsidies ondersteunen. Ze moeten ook overwegen hoe deze keuzes de gemeenschap en de gemeentelijke financiën beïnvloeden.
Is het voorstel SMART? Zijn er inconsequenties?
Het voorstel is specifiek en meetbaar in termen van doelen zoals het verminderen van onderuitputting en onderhoudsachterstand. Het is tijdgebonden met een duidelijke implementatietijdlijn. Echter, de haalbaarheid en relevantie kunnen beter worden onderbouwd met meer gedetailleerde risicoanalyses en impactstudies.
Besluit dat de raad moet nemen:
De raad moet besluiten om het investeringsplan en de bijbehorende begrotingswijziging goed te keuren of af te wijzen.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat wijkverenigingen en omwonenden invloed hebben op de inrichting en uitvoering van projecten, maar niet op de planning. Er is geen uitgebreide participatieaanpak beschreven.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp, maar het voorstel impliceert dat beter onderhoud en planning kunnen bijdragen aan duurzamere infrastructuur.
Financiële gevolgen en dekking:
Het voorstel beschrijft financiële verschuivingen en risico's, zoals het niet langer begroten van subsidies. Het geeft aan dat de financiële effecten worden verwerkt in de meerjarenbegroting, maar biedt geen gedetailleerde dekking voor alle kosten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Investeringsplan Onderhoudsachterstand Personele capaciteit Civiele werken Begrotingswijziging Kwaliteitsniveau Subsidies Wegbeheer Planning KredietenVerfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
02:54:27 - 02:54:42 - 02:54:42 - 02:58:53 - 02:58:56 - 03:01:38 - 03:01:42 - 03:02:59 - 03:03:01 - 03:03:45 - 03:03:54 - 03:05:28 - 03:11:16 - 03:11:29 - 03:11:30 - 03:11:30 - 03:11:46 - 03:11:48 - 03:11:57 - 03:15:00 - 03:15:18 - 03:18:03 - 03:18:16 - 03:18:19 - 03:21:00 - 03:21:06 - 03:21:29 - 03:21:35 - 03:23:59 - 03:24:02 - 03:24:32 - 03:24:37 - 03:24:38 - 03:25:23 - 03:25:33 - 03:25:34 - 03:26:46 - 03:26:49 - 03:27:14 - 03:28:06 - 03:28:15 - 03:28:40
Agendapunt 21. Motie vreemd aan de orde van de vergadering: verwerking financiele gevolgen raadsvoorstellen
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:28:40 - 03:28:40 - 03:29:56 - 03:30:04 - 03:30:41 - 03:30:44 - 03:31:09 - 03:31:19 - 03:31:26 - 03:34:49 - 03:34:52 - 03:34:52 - 03:35:22 - 03:35:26 - 03:35:31 - 03:35:33 - 03:35:52 - 03:36:11 - 03:36:17 - 03:36:17 - 03:36:46 - 03:36:46 - 03:37:14 - 03:37:14 - 03:37:18 - 03:37:18 - 03:37:44 - 03:37:44 - 03:38:28 - 03:38:28 - 03:38:44 - 03:38:44 - 03:38:48 - 03:38:48 - 03:38:54 - 03:38:54 - 03:40:08 - 03:40:08 - 03:41:03 - 03:41:03 - 03:41:20 - 03:41:20 - 03:41:24 - 03:41:24 - 03:41:56 - 03:41:56 - 03:41:56 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57
Onbekende spreker -
Agendapunt 22. Motie vreemd aan de orde van de vergadering: beleidsnota's vindbaar op de website
-
Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verfijning van de zoekopdracht:
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
Tanny Glas-de Raadt - KIES Lokaal
03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:41:57 - 03:43:32 - 03:43:40 - 03:43:55 - 03:44:06 - 03:44:08 - 03:44:11 - 03:44:19 - 03:44:25 - 03:44:31 - 03:44:49